PRAVILNIK
O UTVRĐIVANJU STANDARDA ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA U OBLASTI FIZIKALNE MEDICINE I REHABILITACIJE

("Sl. glasnik RS", br. 5/2016)

Ovim pravilnikom utvrđuju se Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova u oblasti fizikalne medicine i rehabilitacije:

- Standardi za akreditaciju ustanova primarnog nivoa zdravstvene zaštite;

- Standardi za akreditaciju ustanova sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite.

Standardi za akreditaciju zdravstvenih ustanova u oblasti fizikalne medicine i rehabilitacije odštampani su uz ovu odluku i čine njen sastavni deo.

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

STANDARDI ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA PRIMARNOG NIVOA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE

 

1. Fizikalna medicina i rehabilitacija (FMR)

Prevencija

FMR

Standard

1.0

Procenjuje se zdravstveno stanje stanovništva.

FMR

Kriterijum

1.1

      

Prevencija se obavlja u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju ("Službeni glasnik RS", br.107/05 i 109/05 - ispravka).

FMR     

Kriterijum      

1.2    

Prevencija se obavlja kroz dva tipa pregleda:
- sistematski pregledi - sadržaj i tip je vezan za populacionu grupu,
- ciljani pregledi.

Prijem pacijenata

FMR

Standard

2.0

Utvrđen je postupak prijema i trijaže pacijenata.

FMR

Kriterijum

2.1

Postoje i poštuju se protokoli i procedure za prijem i trijažu pacijenata. Pacijenti se primaju sa uputom za lekara specijalistu fizikalne medicine i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

2.2

Pregledi se zakazuju. Pacijenti kojima pregled nije zakazan primaju se nakon trijaže.
- Maloletna deca moraju doći u pratnji roditelja, odnosno staratelja.

FMR

Kriterijum

2.3

Obavlja se trijaža pacijenta na mestu kontakta, kako bi pacijent bio zbrinut.

FMR

Kriterijum

2.4

Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva hitno lečenje i rehabilitaciju imaju prednost.

FMR

Kriterijum

2.5

Trijažu u okviru tima obavlja medicinska sestra, odnosno tehničar tima za lečenje.

FMR

Kriterijum

2.6

Pacijentu, odnosno porodici pacijenta pružaju se informacije o radu organizacione jedinice.

Procena zdravstvenog stanja pacijenta i plan lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

3.0

Obavlja se procena zdravstvenog stanja pacijenta i priprema plan lečenja i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

3.1

Potrebe pacijenta u smislu primene mera prevencije, kurative, rehabilitacije i palijativnog zbrinjavanja realizuju se prema prioritetu, a na osnovu zdravstvenog stanja pacijenta u trenutku dolaska u zdravstvenu ustanovu.

FMR

Kriterijum

3.2

Utvrđuje se i u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju evidentira potreba za upućivanjem na dijagnostičke testove (laboratorijske, radiološke, neurofiziološke, psihološke i druge).

FMR

Kriterijum

3.3

Utvrđuje se i evidentira u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju potreba za upućivanjem u druge organizacione jedinice u zdravstvenoj ustanovi ili druge zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

3.4

Obavlja se lečenje i rehabilitacija nakon pregleda, po otpustu iz druge zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

3.5

Plan lečenja i rehabilitacije se jasno evidentira u zdravstvenom kartonu odnosno specijalističkom izveštaju pacijenta.

FMR

Kriterijum

3.6

Plan lečenja i rehabilitacije se razmatra sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta. U zdravstvenom kartonu, i specijalističkom izveštaju se evidentira da je ovo razmatranje obavljeno.

Sprovođenje lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

4.0

Lečenje i rehabilitacija se sprovodi u skladu sa planom lečenja i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

4.1

Zdravstveni radnici se određuju kao lica odgovorna za lečenje i rehabilitaciju pacijenta.
- Lica odgovorna za sprovođenje lečenja i rehabilitacije su evidentirana u zdravstvenom kartonu pacijenta.
- Svaka promena lica odgovornog za lečenje i rehabilitaciju se evidentira u zdravstveni karton pacijenta.
- Zaposleni su upoznati s tim koje lice je odgovorno za lečenje i rehabilitaciju pacijenta.

FMR

Kriterijum

4.2

Lečenje i rehabilitaciju sprovode:
- specijalisti fizikalne medicine i rehabilitacije sa odgovarajućim licencama,
- fizioterapeuti, radni terapeuti i medicinske sestre sa odgovarajućim licencama.
- Po potrebi u multidisciplionarni tim za lečenje i rehabilitaciju se uključuju defektolog, socijalni radnik, psiholog, logoped, protetičar i ortotičar.

FMR

Kriterijum

4.3

Plan lečenja i rehabilitacije je poznat svim zdravstvenim radnicima i saradnicima koji učestvuju u lečenju i rehabilitaciji pacijenta.

FMR

Kriterijum

4.4

Lečenje i rehabilitacija se sprovodi prema algoritmima, protokolima, vodičima dobre kliničke prakse i kliničkim putevima.

FMR

Kriterijum

4.5

Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.
- Postoje dokazi da organizaciona jedinica poštuje misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
- Prilikom pružanja usluga zaposleni u organizacionoj jedinici poštuju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

4.6

Svi zaposleni su upoznati sa pravilima opšte usvojenog Etičkog kodeksa ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

FMR

Kriterijum

4.7

Svi zaposleni se ponašaju u skladu sa opšte usvojenim Etičkim kodeksom ponašanja i pružanja zdravstvenih usluga.

FMR

Kriterijum

4.8

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje
- dostupnost zdravstvene zaštite
- informacije
- obaveštenje
- slobodan izbor
- privatnost i poverljivost informacija
- samoodlučivanje i pristanak
- uvid u medicinsku dokumentaciju
- tajnost podataka
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled
- prigovor
- naknadu štete
- sigurnost i bezbednost.

FMR

Kriterijum

4.9

Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem i rehabilitacijom pacijenta evidentiraju se u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju pacijenta.

FMR

Kriterijum

4.10

Postoji evidencija svih lekova i sanitetskog materijala i ostalog potrošnog materijala koje organizaciona jedinica naruči i potroši.

FMR

Kriterijum

4.11

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima:
- Adekvatno skladištenje i izdavanje lekova.
- Bezbedno rukovanje narkoticima.
- Adekvatna priprema i rukovanje intravenoznim rastvorima.
- Pravilno rukovanje infuzionim pumpama.

FMR

Kriterijum

4.12

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja fizikalnom aparaturnom tehnikom:
- Poštuju se pravila adekvatnog stacioniranja fizikalne aparaturne tehnike
- Bezbedno rukovanje fizikalnom aparaturnom tehnikom

FMR

Kriterijum

4.13

*

Neželjeni događaji se evidentiraju, prijavljuju i ocenjuju.

Revizija plana lečenja i rehabilitacije i prilagođavanje ciljeva lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

5.0

Analizira se plan lečenja i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

5.1

Plan lečenja i rehabilitacije se redovno analizira.

FMR

Kriterijum

5.2

Promene cilja lečenja i rehabilitacije se evidentiraju u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju.

FMR

Kriterijum

5.3

Promene u planu lečenja i rehabilitacije se evidentiraju u zdravstvenom kartonu, odnosno specijalističkom izveštaju.

FMR

Kriterijum

5.4

Zdravstveni radnici i saradnici koji su deo tima koji sprovodi lečenje i rehabilitaciju pacijenta obaveštavaju se o promenama u planu lečenja i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

5.5

Promene plana lečenja i rehabilitacije razmatraju se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta.

Završetak posete lekaru specijalisti fizikalne medicine i rehabilitacije i priprema za upućivanje u druge zdravstvene ustanove

FMR

Standard

6.0

Postoji postupak za:
- završetak posete lekaru specijalisti fizikalne medicine i rehabilitacije
- upućivanje u drugu zdravstvenu ustanovu.

FMR

Kriterijum

6.1

U zdravstveni karton, odnosno specijalistički izveštaj pacijenta unosi se rezime lečenja i rehabilitacije koji obuhvata:
- razlog za posetu,
- značajne nalaze,
- sve obavljene procedure,
- dijagnozu,
- medikamentnu terapiju i druge vidove lečenja,
- mišljenje sa preporukom za dalje lečenje i kontrolu po potrebi.

FMR

Kriterijum

6.2

Obaveštenje o upućivanju ili prijemu pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu se na odgovarajući način i blagovremeno prenosi izabranom lekaru.

FMR

Kriterijum

6.3

Pacijent i porodica pacijenta obaveštavaju se unapred o upućivanju pacijenta u drugu zdravstvenu ustanovu i saopštava im se koje su mere preduzete u smislu zadovoljavanja potreba pacijenta za lečenjem i rehabilitacijom.

FMR

Kriterijum

6.4

Kad je upućivanje neophodno, procenjuje se potreba pacijenta za transportom i isti se obavlja.

FMR

Kriterijum

6.5

Zdravstvena ustanova preduzima korake kako bi se obezbedio prijem blagovremenih i odgovarajućih informacija o otpustima iz druge zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

6.6

Ponovni pregledi nakon otpusta iz druge zdravstvene ustanove obavljaju se u skladu sa potrebama pacijenta.

Prostorije i oprema

FMR

Standard

7.0

Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema

FMR

Kriterijum

7.1

Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionoj jedinici je pristupačan.
- Postoji ulaz za osobe sa invaliditetom.
- Lokacija zdravstvene ustanove i ulazi u organizacione jedinice obeleženi su odgovarajućim oznakama.

FMR

Kriterijum

7.2

Vodi se spisak opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki deo opreme.

FMR

Kriterijum

7.3

Beleži se sva oprema koju treba baždariti i precizira se raspored baždarenja.

FMR

Kriterijum

7.4

Ukoliko u okviru organizacione jedinice postoji soba za intervencije, mora posedovati standardnu opremu.

FMR

Kriterijum

7.5

Postoje odgovarajuće prostorije za preglede, lečenje i rehabilitaciju.

FMR

Kriterijum

7.6

Čekaonice se nalaze na odgovarajućim mestima i funkcionalne su.

Kvalitet rada i bezbednost pacijenta

FMR

Standard

8.0

Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta

FMR

Kriterijum

8.1

Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana.

FMR

Kriterijum

8.2

Organizaciona jedinica ima svoj plan za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

FMR

Kriterijum

8.3

Planom za unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta određuju se oblasti koje bi trebalo poboljšati, mere koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i praćenje istih.

FMR

Kriterijum

8.4

Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

FMR

Kriterijum

8.5

Pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta su utvrđeni i prate se u okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta.
- Određeni su podaci koji se prikupljaju za svaki od pokazatelja, kao i metodi koji će se koristiti prilikom prikupljanja tih podataka.

FMR

Kriterijum

8.6

Svi zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
- Pri odabiru zaposlenih koji će učestvovati u posebnim aktivnostima na planu unapređenja kvaliteta, razmatraju se priroda aktivnosti na planu kvaliteta i bezbednosti, kao i radno opterećenje zaposlenih.
- Sve aktivnosti koje se odnose na kvalitet rada i bezbednost pacijenta, uključujući i upravljanje rizikom su jasno određene.

FMR

Kriterijum

8.7

*

Postoji jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

FMR

Kriterijum

8.8

*

Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku.

 

STANDARDI ZA AKREDITACIJU ZDRAVSTVENIH USTANOVA SEKUNDARNOG I TERCIJALNOG NIVOA ZDRAVSTVENE ZAŠTITE

 

Lečenje pacijenata u oblasti fizikalne medicine i rehabilitacije (FMR)

Prijem

FMR

Standard

1.0

Postoji utvrđen postupak za prijem pacijenta

FMR

Kriterijum

1.1

Pacijenti se primaju na stacionarno ili ambulantno lečenje nakon trijaže obavljene posle pregleda lekara specijaliste fizikalne medicine i rehabilitacije. Trijaža se obavlja prilikom prvog kontakta, kako bi pacijent bio upućen u odgovarajuću organizacionu jedinicu u zdravstvenoj ustanovi.

FMR

Kriterijum

1.2

Pacijenti su podeljeni u kategorije prema njihovim potrebama, a oni čije stanje zahteva trenutno lečenje i rehabilitaciju imaju prednost.

FMR

Kriterijum

1.3

Postoje i primenjuju se pisani protokoli i procedure za prijem pacijenata.

FMR

Kriterijum

1.4

Pacijentu, odnosno porodici pacijenta se po obavljenom prijemu pružaju informacije o trenutnom zdravstvenom stanju pacijenta.

Procena zdravstvenog stanja pacijenta i priprema plana lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

2.0

Procena zdravstvenog stanja pacijenta je obavljena i pripremljen je multidisciplinarni plan lečenja.

FMR

Kriterijum

2.1

Zdravstveno stanje pacijenta procenjuje specijalista fizikalne medicine i rehabilitacije i utvrđuje multidisciplinarni plan lečenja. Na osnovu zdravstvenog stanja pacijenta, prilikom prijema, utvrđuje se prioritet njegovih potreba za primenom mera prevencije, lečenja, rehabilitacije ili palijativnog zbrinjavanja.

FMR

Kriterijum

2.2

Obavljene su odgovarajuće dijagnostičke procedure (laboratorijske, radiološke, neurofiziološke, psihološke i druge) i rezultati istih su evidentirani u istoriji bolesti pacijenta. Uzimaju se u razmatranje rezultati prethodno obavljenih dijagnostičkih procedura.

FMR

Kriterijum

2.3

Utvrđuje se i evidentira potreba za drugim specijalističkim uslugama.

FMR

Kriterijum

2.4

Predlaže se plan lečenja i rehabilitacije sa očekivanim ciljevima (ishodima).

FMR

Kriterijum

2.5

Plan lečenja i rehabilitacije se jasno evidentira u istoriji bolesti pacijenta.

FMR

Kriterijum

2.6

Plan lečenja i rehabilitacije se obrazlaže pacijentu, odnosno porodici pacijenta.

Sprovođenje lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

3.0

Lečenje i rehabilitacija se sprovode u skladu sa planom lečenja i rehabilitacije

FMR

Kriterijum

3.1

Sa planom lečenja i rehabilitacije upoznati su svi zdravstveni radnici i saradnici uključeni u postupak lečenja i rehabilitacije pacijenta.

FMR

Kriterijum

3.2

Zaposleni imaju odgovarajuće kvalifikacije i licence.
- Kvalifikacije se procenjuju prilikom zapošljavanja i redovno proveravaju.
- Kvalifikacije se određuju u saradnji s komorama zdravstvenih radnika.
- Kvalifikacije se određuju za tip lečenja koji treba obaviti, za svaku kategoriju zaposlenih koji učestvuju u timu za pružanje zdravstvene zaštite.

FMR

Kriterijum

3.3

Za lečenje i rehabilitaciju pacijenta zadužena su lica odgovarajuće kvalifikacije:
- Imena lica zaduženih za lečenje i rehabilitaciju evidentiraju se u istoriji bolesti pacijenta.
- Tokom lečenja i rehabilitacije može doći do promene lica odgovornog za lečenje i rehabilitaciju, što se evidentira.
- Zaposleno osoblje upoznato je s tim koja lica su zadužena za lečenje i rehabilitaciju pacijenta.

FMR

Kriterijum

3.4

Lečenje i rehabilitacija se sprovode prema prethodno utvrđenim smernicama (algoritam), protokolima, vodičima dobre kliničke prakse, ili kliničkim putevima.

FMR

Kriterijum

3.5

Osnovne delatnosti organizacione jedinice podržavaju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.
- Postoje dokazi da organizaciona jedinica poštuje misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove pri planiranju i pružanju usluga.
- Prilikom pružanja usluga zaposleni poštuju misiju, viziju i vrednosti zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

3.6

Informacije u vezi sa sprovedenim lečenjem i rehabilitacijom evidentiraju se u istoriji bolesti pacijenta.
- Nadležni lekar specijalista fizikalne medicine i rehabilitacije zadužen je za pravilno vođenje medicinske dokumentacije.
- Potpis nadležnog lekara specijaliste fizikalne medicine i rehabilitacije obavezno se nalazi u istoriji bolesti pacijenta.

FMR

Kriterijum

3.7

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja lekovima:
- Adekvatno skladištenje i izdavanje lekova.
- Bezbedno rukovanje narkoticima.
- Adekvatna priprema i rukovanje intravenoznim rastvorima.
- Pravilno rukovanje infuzionim pumpama.

FMR

Kriterijum

3.8

*

Postoji sistem za sprečavanje nastanka grešaka prilikom rukovanja fizikalnom aparaturnom tehnikom:
- Poštuju se pravila adekvatnog stacioniranja fizikalne aparaturne tehnike
- Bezbedno rukovanje fizikalnom aparaturnom tehnikom

FMR

Kriterijum

3.9

*

O neželjenim događajima vodi se evidencija, ispituju se uzroci njihovog nastanka i o istima se izveštava.

Plan lečenja i rehabilitacije

FMR

Standard

4.0

Plan lečenja i rehabilitacije se razmatra

FMR

Kriterijum

4.1

Plan lečenja i rahabilitacije se redovno razmatra.

FMR

Kriterijum

4.2

U slučaju izmena utvrđenih ciljeva lečenja i rehabilitacije, iste se evidentiraju.

FMR

Kriterijum

4.3

Izmene plana lečenja i rehabilitacije se evidentiraju u istoriji bolesti pacijenta.

MR

Kriterijum

4.4

O izmenama plana lečenja i rehabilitacije razgovara se sa pacijentom, odnosno porodicom pacijenta.

Otpust ili transfer pacijenta na druga odeljenja

FMR

Standard

5.0

Postoji utvrđeni postupak za:
- otpust pacijenta
- transfer pacijenta na druga odeljenja ili druge zdravstvene ustanove.

FMR

Kriterijum

5.1

Postupak uključuje plan za otpust ili transfer pacijenta na druga odeljenja ili zdravstvene ustanove i u trenutku prijema, kada je to moguće.
- Pacijent se upućuje u najbližu odgovarajuću zdravstvenu ustanovu kada zdravstveno stanje to dozvoljava, a prema planu mreže zdravstvenih ustanova.

FMR

Kriterijum

5.2

Postupak se odnosi i na druge organizacione jedinice i predviđa pružanje daljih medicinskih usluga za kojima bi postojala potreba po otpuštanju ili transferu pacijenta na druga odeljenja ili drugu zdravstvenu ustanovu.

FMR

Kriterijum

5.3

Procenjuje se spremnost pacijenta za otpuštanje ili transfer na drugo odeljenje ili zdravstvenu ustanovu i o tome vodi evidencija.

FMR

Kriterijum

5.4

Pacijent, odnosno porodica pacijenta se unapred obaveštavaju o otpustu ili transferu na druga odeljenja ili drugu zdravstvenu ustanovu, kao i o svim datim preporukama u smislu potreba pacijenta po njegovom otpuštanju ili transferu na druga odeljenja ili zdravstvenu ustanovu.

FMR

Kriterijum

5.5

Dosije pacijenta prilikom otpusta ili transfera na druga odeljenja ili zdravstvenu ustanovu sadrži podatke o:
- razlogu prijema,
- nalazima,
- dijagnozi,
- sprovedenim procedurama,
- lekovima i drugim tretmanima,
- otpusnoj listi,
- zdravstvenom stanju pacijenta prilikom otpusta,
- lekovima za dalju upotrebu sa uputstvom za njihovo korišćenje,
- pokazateljima o tome da li su ciljevi lečenja i rehabilitacije i željeni rezultati postignuti ili ne,
- preporuke za dalji tretman i kontrolu.

Prostorije i oprema

FMR

Standard

6.0

Na raspolaganju su odgovarajuće prostorije i oprema

FMR

Kriterijum

6.1

Prilaz zdravstvenoj ustanovi i organizacionim jedinicama je pristupačan.
- Postoji ulaz i pristup svim terapijama za osobe sa invaliditetom.
- Lokacija zdravstvene ustanove i ulazi u organizacione jedinice obeleženi su odgovarajućim oznakama.

FMR

Kriterijum

6.2

Zdravstvena ustanova raspolaže odgovarajućim prostorijama za obavljanje delatnosti iz oblasti fizikalne medicine i rehabilitacije.

FMR

Kriterijum

6.3

Vodi se evidencija celokupne opreme, zajedno sa rasporedom održavanja za svaki njen deo.

FMR

Kriterijum

6.4

Evidentira se sva oprema koju treba baždariti i precizira raspored baždarenja.

Kvalitet rada i bezbednost pacijenta

FMR

Standard

7.0

Prate se kvalitet rada i bezbednost pacijenta

FMR

Kriterijum

7.1

Svi zaposleni u organizacionoj jedinici su upoznati sa strateškim planom zdravstvene ustanove, a plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta je utvrđen na osnovu strateškog plana.

FMR

Kriterijum

7.2

Organizaciona jedinica ima svoj plan unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

FMR

Kriterijum

7.3

Planom unapređenja kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta se utvrđuju oblasti koje bi trebalo unaprediti, aktivnosti koje bi trebalo preduzeti, kao i rezultati i postupak praćenja istih.

FMR

Kriterijum

7.4

Zaposleni su upoznati sa aktivnostima u vezi sa unapređenjem kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.

FMR

Kriterijum

7.5

U okviru aktivnosti na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta, utvrđuju se i prate pokazatelji kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
- Utvrđeni su podaci koje treba prikupljati za svaki od pokazatelja, kao i metodi koji se koriste za prikupljanje ovih podataka.

FMR

Kriterijum

7.6

Zaposleni na odgovarajući način učestvuju u aktivnostima na unapređenju kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta.
- Pri odabiru zaposlenih, razmatra se priroda aktivnosti na planu kvaliteta rada i bezbednosti pacijenta, kao i opterećenost na radnom mestu.
- Sve aktivnosti koje se odnose na kvalitet i bezbednost pacijenta, uključujući i upravljanje rizikom su jasno određene.

FMR

Kriterijum

7.7

*

Postoje jasno definisana i primenjena politika i procedure za sprečavanje infekcija povezanih sa zdravstvenim intervencijama i zaraznih bolesti.

FMR

Kriterijum

7.8

*

Postoji i primenjuje se strategija za higijenu ruku.

Poštuju se prava pacijenta

FMR    

Standard    

8.0    

    

Zdravstvene i druge usluge zaposleni u zdravstvenoj ustanovi pružaju poštujući prava pacijenata

FMR

Kriterijum

8.1

Poštuju se prava pacijenta na:
- dostojanstvo i poštovanje
- dostupnost zdravstvene zaštite
- informacije
- obaveštenje
- slobodan izbor
- privatnost i poverljivost informacija
- samoodlučivanje i pristanak
- uvid u medicinsku dokumentaciju
- tajnost podataka
- prava pacijenta nad kojim se vrši medicinski ogled
- prigovor
- naknadu štete
- sigurnost i bezbednost.

FMR

Kriterijum

8.2

Postoji postupak za prijem, razmatranje i rešavanje primedbi i žalbi pacijenta, na pravilan način i blagovremeno.

FMR

Kriterijum

8.3

Pacijent je uključen u postupak lečenja i rehabilitacije, pružanja nege i ostalih usluga:
- poštovanje opredeljenja i izbora pacijenta,
- informisanje pacijenta o mogućnostima lečenja i rehabilitacije, pružanja nege i ostalih usluga,
- dobijanje saglasnosti od strane pacijenta, u pisanoj formi.

FMR

Kriterijum

8.4

Postupci lečenja i rehabilitacije, pružanja nege i ostalih usluga sprovode se u skladu sa poštovanjem verskih i kulturoloških opredeljenja pacijenta.