ODLUKAO SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRAĐANA GRADA PANČEVA ("Sl. list grada Pančeva", br. 38/2015) |
Ovom odlukom uređuju se prava na socijalnu zaštitu građana sa teritorije grada Pančeva (u daljem tekstu: Grad), uslovi i način njihovog ostvarivanja, način obezbeđivanja sredstava, kao i međusobni odnosi Grada i ustanova i drugih oblika organizovanja koji obavljaju delatnost, odnosno pružaju usluge socijalne zaštite propisane ovom odlukom.
Svi pojmovi u ovoj odluci upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju muški i ženski prirodni rod.
Svaki pojedinac i porodica kojima je neophodna društvena pomoć i podrška radi savladavanja socijalnih i životnih teškoća i stvaranja uslova za zadovoljavanje osnovnih životnih potreba imaju pravo na socijalnu zaštitu, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Prava na socijalnu zaštitu obezbeđuju se pružanjem usluga socijalne zaštite i materijalnom podrškom.
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodici radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranje mogućnosti da samostalno žive u društvu.
Pravo na različite vrste materijalne podrške ostvaruje se radi obezbeđenja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj uključenosti korisnika.
Korisnik prava na usluge socijalne zaštite ili materijalnu podršku (u daljem tekstu: korisnik), jeste pojedinac, odnosno porodica koja se suočava sa preprekama u zadovoljavanju potreba, usled čega ne može da dostigne ili da održi kvalitet života ili koja nema dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a ne može da ih ostvari svojim radom, prihodom od imovine ili iz drugih izvora.
Korisnik je dužan da, u granicama svojih mogućnosti, doprinosi rešavanju stanja u kome se nalazi.
1. DNEVNE USLUGE U ZAJEDNICI
a) Pomoć u kući
b) Dnevni boravak
v) Klubovi za odrasla i starija lica
2. USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT
a) Stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu
b) Stanovanje uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije
3. SLUGE SMEŠTAJA
a) Urgentni porodični smeštaj
b) Privremeni smeštaj u prihvatilištu
v) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima.
Korisniku usluga socijalne zaštite mogu se obezbediti i druge usluge koje podržavaju boravak korisnika u porodici i neposrednom okruženju, kao i druge vrste podrške neophodne za aktivno učešće korisnika u društvu, u skladu sa Zakonom, ovom odlukom i mogućnostima budžeta Grada.
Usluga pomoć u kući obezbeđuje se odraslim i starijim licima koja usled starosti, hronične bolesti ili invaliditeta imaju ograničene fizičke i psihičke sposobnosti da zadovolje svakodnevne osnovne lične i životne potrebe i kojima porodična podrška nije dovoljna ili nije raspoloživa, odnosno žive sami i nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć.
Usluga pomoć u kući obezbeđuje se obavljanjem neophodnih kućnih poslova (održavanje čistoće stana, nabavka hrane, donošenje kuvanih obroka i drugih potrebnih stvari, održavanje lične higijene i slično), posredovanjem u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, pružanjem pomoći u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba i pružanjem određenih zdravstvenih usluga iz oblasti primarne zdravstvene zaštite.
Usluga pomoć u kući ostvaruje se u potrebnom broju sati svakog dana u mesecu osim nedelje, državnog i drugog praznika, u zavisnosti od procene stručnog radnika pružaoca usluga i utvrđenog stepena podrške za svakog korisnika.
Uslugu pomoć u kući pruža Ustanova za smeštaj i zbrinjavanje starih lica Gerontološki centar Pančevo (u daljem tekstu: Gerontološki centar), putem Službe klubova za stara i odrasla lica i pomoć u kući.
Cenu usluge koja se pruža korisnicima usluge pomoć u kući utvrđuje gradonačelnik Grada, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, na predlog Gerontološkog centra.
Usluga pomoć u kući može se obezbediti i za druge grupe korisnika, osim onih iz člana 7. ove odluke, u zavisnosti od procenjene potrebe za ovom uslugom i mogućnostima budžeta Grada.
Pružalac usluge pomoć u kući za druge grupe korisnika može biti i organizacija, odnosno drugo pravno lice licencirano za pružanje ove usluge.
Usluga se obezbeđuje u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke ili putem javnog poziva - konkursa.
Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom i pruža je Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Mara Mandić" Pančevo (u daljem tekstu: Škola), u organizacionoj jedinici Dnevni boravak "Neven".
U Dnevnom boravku "Neven" Škola obezbeđuje celodnevni smeštaj dece, mladih i odraslih lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom, koji imaju potrebu za dnevnom negom, nadzorom i podrškom u održavanju i razvijanju potencijala i to:
• zbrinjavanjem, deset časova dnevno, radnim danom,
• radioničarskim radom u cilju razvijanja veština, kao i očuvanja postojećih sposobnosti,
• radom i vežbanjem u savladavanju aktivnosti samostalnog života,
• pružanjem zdravstvene preventive,
• ishranom u toku dnevnog boravka (doručak, užina i ručak) i
• organizovanjem prevoza sa adekvatnom medicinskom pratnjom.
Usluga dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom obezbeđuje se svakog radnog dana u toku cele kalendarske godine.
Deca, mladi i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom u Dnevnom boravku "Neven" organizovana su u četiri vaspitne grupe, i to:
- vaspitna grupa dece uzrasta od 3 - 6 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju kao i sa različitim razvojnim poremećajima,
- vaspitna grupa mladih od 18 do 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju,
- vaspitna grupa odraslih lica starijih od 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju i
- vaspitna grupa dece i mladih sa teškim telesnim oštećenjima (invaliditetom).
U vaspitnoj grupi dece uzrasta od 3-6 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju kao i sa različitim razvojnim poremećajima, vrši se sprovođenje specifičnog, korektivnog i individualnog tretmana, prilagođenog mogućnostima i sposobnostima dece, na osnovu individualnog plana usluga, a radi njihove brže socijalizacije i rehabilitacije.
U vaspitnoj grupi mladih od 18 do 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju, kao i u vaspitnoj grupi odraslih lica starijih od 30 godina sa intelektualnim teškoćama u razvoju vrši se nadogradnja veština neophodnih za samostalan život kao i radno-okupaciona terapija, na osnovu individualnog plana usluge i utvrđenog stepena podrške.
U vaspitnoj grupi dece i mladih sa teškim telesnim oštećenjem vrši se zbrinjavanje dece i mladih kojima je neophodna pomoć i nega drugog lica, u cilju uključivanja porodice u redovan rad i život.
Deci i mladima sa teškim telesnim oštećenjima u dnevnom boravku obezbeđuje se posebna zdravstvena nega i fizikalna rehabilitacija, a na osnovu individualnog plana usluga.
Korisnici dnevnog boravka za decu, mlade i odrasla lica sa intelektualnim teškoćama, odnosno telesnim invaliditetom imaju pravo na potpuno regresiranje troškova boravka (besplatan boravak).
v) Klubovi za odrasla i starija lica
Usluga klubova za odrasla i starija lica obezbeđuje se odraslim i starijim socijalno ugroženim licima, iznemoglim i hronično obolelim licima, invalidnim licima i penzionerima, kojima porodična podrška nije dovoljna ili nije raspoloživa, odnosno žive sami i nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć.
Usluga klubova za odrasla i starija lica obuhvata obezbeđivanje toplog obroka (ručka), uslova za održavanje lične higijene (pranje i peglanje veša, kupanje i slično), socijalnu integraciju i rehabilitaciju, razvijanje solidarnosti i samopomoći, organizovanje kulturno-zabavnih, rekreativnih i drugih aktivnosti sa ciljem unapređenja života korisnika u vlastitoj socijalnoj sredini.
Usluga klubova za odrasla i starija lica obezbeđuje se 12 sati svakog dana u mesecu, osim nedelje, državnog i drugog praznika.
Uslugu klubova za odrasla i starija lica pruža Gerontološki centar putem Službe klubova za stara i odrasla lica i pomoć u kući.
Cenu usluge koje se pruža korisnicima u klubovima za odrasla i starija lica utvrđuje gradonačelnik Grada, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, na predlog Gerontološkog centra.
2. USLUGE PODRŠKE ZA SAMOSTALAN ŽIVOT
a) Stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju ustanovu socijalne zaštite ili hraniteljsku porodicu
Stanovanjem uz podršku korisnicima se obezbeđuje odgovarajući smeštaj, stručna pomoć i podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje, u cilju njihovog što potpunijeg uključivanja u zajednicu.
Stanovanjem uz podršku korisnicima se obezbeđuje veći stepen samostalnosti i poboljšanje kvaliteta života.
Korisnici usluge stanovanje uz podršku su mladi sa teritorije Grada, odnosno lica uzrasta od 15 do 26 godina, koja napuštaju dom za smeštaj (ustanovu socijalne zaštite) ili hraniteljsku porodicu, a ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu, niti su u mogućnosti da bez stručne podrške započnu samostalan život.
Izuzetno ovu uslugu mogu koristiti i mladi sa teritorije druge opštine/grada ukoliko nisu popunjeni stambeni kapaciteti Grada i pod uslovom da nadležna opština/grad prihvata da snosi troškove smeštaja.
Grad obezbeđuje stanove za ostvarivanje usluge stanovanje uz podršku u skladu sa mogućnostima.
Stanovi iz stava 1. ovog člana su u javnoj svojini Grada, a pravo korišćenja i upravljanja ima Centar za socijalni rad "Solidarnost" Pančevo (u daljem tekstu: Centar).
Sredstva za tekuće održavanje stanova i sredstva za troškove stanovanja uz podršku obezbeđuju se u budžetu Grada.
Usluga stanovanja uz podršku obuhvata i pružanje stručne podrške korisnicima, od momenta napuštanja doma za smeštaj (ustanove socijalne zaštite) ili hraniteljske porodice do osamostaljivanja, odnosno savladavanja veštine samostalnog življenja i integracije u zajednicu.
Stručnu podršku iz stava 1. pruža Dom za decu i omladinu bez roditeljskog staranja "Spomenak" Pančevo (u daljem tekstu: Spomenak).
Usluga iz stava 1.ovog člana obezbeđuje se korisnicima najduže dve godine.
Spomenak vrši nadzor nad korišćenjem stanova.
Ako se u vršenju nadzora iz prethodnog stava utvrdi da se stan ne koristi namenski, da se oštećuje ili ne održava u urednom stanju ili da se ometaju drugi korisnici stana, usluga privremenog stanovanja može prestati i pre isteka roka na koji je ugovorom-rešenjem određeno.
b) Stanovanje uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije
Usluga stanovanja uz podršku za mlade i odrasle osobe sa intelektualnim teškoćama, kao prevencija institucionalizacije je dugotrajno dostupna usluga, čija je svrha podizanje stepena samostalnosti za život, ovladavanje životnim veštinama, uključivanje korisnika u zajednicu kao i prevencija institucionalizacije osoba sa intelektualnim teškoćama.
Ovom uslugom korisnicima se obezbeđuje odgovarajući vaninstitucionalni, kontinuirani, 24 časovni smeštaj, stručna pomoć i podrška u cilju njihovog što potpunijeg uključivanja u zajednicu.
Korisnici usluge su osobe sa intelektualnim teškoćama starije od 18 godina iz primarnih roditeljskih porodica, koje su prošle pripreme za stanovanje uz podršku.
U okviru ove usluge sprovode se aktivnosti u skladu sa izvršenom procenom individualnih potreba i utvrđenim stepenom podrške korisnika, odnosno korisničke grupe:
- obezbeđivanje bezbednog okruženja i nadzor bezbednosti korisnika,
- stručna pomoć i podrška u zadovoljavanju svakodnevnih potreba: nabavka namirnica i priprema obroka, održavanje lične higijene i higijene stanovanja, vođenje domaćinstva, poznavanje i korišćenje resursa zajednice, obezbeđivanje raznovrsnih socijalnih, obrazovnih, zdravstvenih, kulturno zabavnih, sportskih i rekreativnih usluga,
- aktivnosti usmerene ka očuvanju i razvijanju potencijala korisnika, odnosno priprema korisnika za održiv nezavisan život i
- aktivnosti usmerene na podršku pri školovanju i zapošljavanju korisnika.
Pružalac usluge stanovanja uz podršku za osobe sa intelektualnim teškoćama može biti organizacija - pravno lice licencirano za pružanje ove usluge.
Usluga se obezbeđuje u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke ili putem javnog poziva - konkursa.
Urgentni porodični smeštaj obezbeđuje se detetu koje se nađe u stanju potrebe hitnog zbrinjavanja, a nije starije od 7 godina.
Izuzetno, urgentni porodični smeštaj obezbeđuje se i detetu starijem od 7 godina ukoliko Centar, u konkretnom slučaju, utvrdi da je to adekvatniji oblik zaštite od privremenog smeštaja u prihvatilištu.
Urgentni porodični smeštaj iz stava 1. i 2. ovog člana traje dok se ne steknu uslovi za trajnije zbrinjavanje deteta, a najduže šest meseci.
Uslugu urgentnog porodičnog smeštaja pruža urgentna hraniteljska porodica.
Pod urgentnom hraniteljskom porodicom podrazumeva se porodica koja je posebno obučena za pružanje usluge iz stava 1. ovog člana.
Dete koje se smešta u urgentnu hraniteljsku porodicu ima pravo na jednokratnu novčanu pomoć radi zadovoljavanja njegovih hitnih potreba prilikom smeštaja.
Visinu jednokratne novčane pomoći iz stava 1. ovog člana utvrđuje Centar, na osnovu stručne procene, a u skladu sa urgentnim potrebama deteta.
Urgentna hraniteljska porodica ima pravo na novčanu naknadu na ime troškova smeštaja deteta.
Visinu novčane naknade iz stava 3. ovog člana utvrđuje Centar, shodno rešenju o cenama usluga porodičnog smeštaja za decu koje donosi nadležni ministar.
Međusobni odnosi, prava i obaveze Centra i urgentne hraniteljske porodice regulišu se posebnim ugovorom.
b) Privremeni smeštaj u prihvatilištu
b1) Prihvatilište za žene i decu žrtve porodičnog nasilja-Sigurna kuća
Usluga smeštaja u prihvatilištu za žene i decu žrtve porodičnog nasilja (u daljem tekstu: Sigurna kuća), obezbeđuje se ženama sa decom žrtvama porodičnog nasilja, kao usluga koju pruža Centar.
Usluga smeštaja u Sigurnoj kući traje do šest meseci, a izuzetno u opravdanim slučajevima do godinu dana, na osnovu procene i ponovnog individualnog plana stručnog radnika prihvatilišta, uz saglasnost voditelja slučaja nadležnog centra za socijalni rad.
Usluga smeštaja u Sigurnoj kući obuhvata obezbeđivanje smeštaja, ishrane, primenu zdravstveno-higijenskih mera, savetodavno-terapijski rad i psihosocijalnu podršku žrtvama porodičnog nasilja, kao i zadovoljavanje drugih potreba ovih lica.
Žrtve nasilja imaju pravo na jednokratnu novčanu pomoć radi zadovoljavanja svojih hitnih potreba.
Visinu jednokratne novčane pomoći iz stava 1. ovog člana utvrđuje Centar, na osnovu stručne procene, a u skladu sa potrebama žrtava porodičnog nasilja i u skladu sa zakonom.
Sredstva za troškove usluge smeštaja u Sigurnoj kući i sredstva za jednokratne novčane pomoći žrtvama nasilja korisnika usluge sa teritorije grada Pančeva obezbeđuju se u budžetu Grada.
Sredstva za troškove usluge smeštaja u Sigurnoj kući i sredstva za jednokratne novčane pomoći žrtvama nasilja, korisnika usluge sa teritorije druge opštine/grada obezbeđuju se u budžetu nadležne opštine/grada.
Cenu usluga smeštaja u Sigurnoj kući za korisnike usluge iz stava 2. ovog člana utvrđuje gradonačelnik Grada po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog veća Grada, a na predlog Centra.
b2) Prihvatilište za decu i mlade
Usluga smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade obuhvata privremeno zbrinjavanje dece starosti od 7 do 18 godina i mladih od 18 do 26 godina i to: zlostavljane i zanemarivane dece i mladih, napuštene od roditelja, nađene u skitnji i prosjačenju, žrtve trgovine ljudima i druge dece i mladih kojima je hitno potrebno privremeno zbrinjavanje.
Ova usluga obuhvata obezbeđivanje ishrane, primenu zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju, vaspitanje i obrazovanje, zadovoljavanje kulturno-zabavnih i drugih potreba, dok se za njih ne utvrdi odgovarajući plan usluga.
Prihvat i smeštaj dece i mladih iz stava 1. ovog člana može da traje najduže šest meseci.
Usluge privremenog smeštaja u prihvatilištu za decu i mlade pruža Spomenak tokom 24 sata, svih dana u godini.
b3) Privremeni smeštaj u prihvatilištu za odrasla i starija lica
Usluga smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica obuhvata privremeno zbrinjavanje starijih i odraslih lica koja se nađu u skitnji i prosjačenju i drugim slučajevima kada im je neophodno organizovano zbrinjavanje, obezbeđivanje ishrane, zdravstvene zaštite, kulturno-zabavnih i drugih potreba dok se za njih ne utvrdi odgovarajući plan usluga.
Usluga smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica dostupna je 24 sata svih dana u godini.
Prihvat i smeštaj za odrasla i starija lica iz stava 1. ovog člana može da traje najduže šest meseci, a izuzetno u opravdanim slučajevima do godinu dana, na osnovu procene i ponovnog individualnog plana stručnog radnika prihvatilišta, uz saglasnost voditelja slučaja nadležnog centra za socijalni rad.
Pružalac usluge privremenog smeštaja u prihvatilištu za odrasla i starija lica može biti organizacija - pravno lice, licencirano za pružanje ove usluge.
Usluga se obezbeđuje se u skladu sa zakonom i to putem javne nabavke ili putem javnog poziva - konkursa.
v) Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima
Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je usluga socijalne zaštite koja se obezbeđuje u namenskim stambenim objektima u javnoj svojini Grada, kojima upravlja Centar, radi smeštaja socijalno i zdravstveno ugroženih i stambeno neobezbeđenih lica, i to:
- socijalno ugroženih lica i porodica koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta člana porodice ne mogu da obezbede uslove za život,
- jednoroditeljskih porodica sa decom mlađom od 18 godina ili studentima mlađim od 26 godina i
- starih lica (samaca ili parova), sposobnih da žive samostalno, uz povremenu podršku.
Pojedincu ili porodici korisnicima usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima obezbeđuje se:
- stanovanje u stanovima namenjenim za ovaj oblik zaštite i
- posebna podrška i odgovarajući oblici pomoći u samostalnom življenju koji se realizuju kroz aktivnosti domaćina objekta.
Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima sa Centrom zaključuju ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Objekti za socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima imaju domaćina. Domaćin je radno sposobno lice koje je istovremeno i korisnik usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima.
Domaćin se stara o objektu, poštovanju kućnog reda, održavanju zajedničkih prostorija, očuvanju imovine u objektu i pruža podršku korisnicima usluge u vezi sa pravima i obavezama u vezi sa stanovanjem.
Domaćin ostvaruje pravo na naknadu za rad za obavljanje navedenih poslova.
Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, imaju obavezu plaćanja troškova komunalnih usluga za stambeni prostor koji koriste za stanovanje (troškovi utrošene električne energije, vode, grejanja i drugih komunalnih usluga).
Korisnici usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima u zavisnosti od ukupnih prihoda domaćinstva mogu biti delimično ili potpuno oslobođeni plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana.
Visinu učešća korisnika u plaćanju troškova stanovanja iz stava 1. ovog člana i visinu naknade za rad domaćina utvrđuje Centar.
Usklađivanje učešća korisnika u plaćanju tekućih troškova komunalnih usluga vrši Centar dva puta godišnje, u skladu sa rešenjem nadležnog ministra kojim se utvrđuje nominalni iznos novčane socijalne pomoći.
Sredstva za tekuće i investiciono održavanje objekata socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, sredstva za delimično ili potpuno oslobađanje u plaćanju troškova komunalnih usluga korisnika usluge socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima, kao i sredstva za naknadu za rad domaćina u ovim objektima obezbeđuju se u budžetu Grada.
Korisnici usluge socijalnog stanovanje u zaštićenim uslovima ne mogu steći pravo svojine na stanovima koje koriste.
Korisnicima usluge socijalnog stanovanje u zaštićenim uslovima može prestati pravo korišćenja usluge u skladu sa ugovorom iz člana 42. ove odluke.
Materijalna podrška se obezbeđuje korisnicima kao:
1. Jednokratna pomoć
2. Oprema i troškovi prevoza korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
3. Troškovi sahrane
4. Narodna kuhinja.
Grad može obezbediti i druge oblike materijalne podrške u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Jednokratna pomoć je pomoć koja se obezbeđuje pojedincu ili porodici koja se iznenada ili trenutno nađe u stanju socijalne potrebe.
Stanjem socijalne potrebe smatra se takvo stanje u kojem je pojedincu ili porodici neophodna društvena pomoć u cilju savladavanja socijalnih i životnih teškoća u stvaranju uslova za zadovoljavanje osnovnih životnih potreba, ukoliko se te potrebe ne mogu na drugi način zadovoljiti, a na osnovama humanizma i poštovanja ljudskog dostojanstva.
Jednokratna pomoć obezbeđuje se kao:
- jednokratna novčana pomoć
- uvećana novčana pomoć
- novčana pomoć za školski pribor deci i učenicima iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći.
Visinu jednokratne novčane pomoći utvrđuje Centar zavisno od potreba i stanja pojedinca, odnosno porodice i ne može biti veća od prosečne neto zarade po zaposlenom ostvarene u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Pojedinac ili porodica pravo na jednokratnu pomoć može koristiti i više puta u kalendarskoj godini, s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne prelaze iznos iz stava 1. ovog člana.
Uvećana novčana pomoć se obezbeđuje pojedincu i porodici koja se nađe u stanju trenutne i izuzetno teške situacije i stambene ugroženosti, koju ne može samostalno da prevaziđe, izazvane požarom, poplavom ili drugom nepogodom u kojoj je potpuno ili znatno oštećen/uništen stambeni objekat koji koriste; teškim oboljenjem ili invalidnošću jednog ili više članova porodice i drugim situacijama prema proceni Centra.
Visinu uvećane novčane pomoći utvrđuje gradonačelnik Grada posebnim aktom u zavisnosti od potreba i stanja pojedinca, odnosno porodice, prema proceni stručnog tima Centra u svakom pojedinačnom slučaju, u iznosu koji ne može biti veći od tri prosečne zarade po zaposlenom ostvarene u Gradu u mesecu koji prethodi mesecu u kome se vrši isplata.
Novčana pomoć za školski pribor deci i učenicima iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći obezbeđuje se na početku školske godine deci koja pohađaju obavezni pripremni predškolski program i redovnim učenicima koji pohađaju osnovne i srednje škole a potiču iz porodica korisnika prava na novčanu socijalnu pomoć.
Visinu novčane pomoći iz stava 1. ovog člana utvrđuje gradonačelnik Grada posebnim aktom u skladu sa planiranim sredstvima u budžetu Grada i prema evidencije Centra o broju dece odnosno učenika iz porodica korisnika novčane socijalne pomoći.
2. Oprema i troškovi prevoza korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Licu koje se upućuje na korišćenje usluge domskog ili porodičnog smeštaja, a koje nema sredstva da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza obezbeđuje se jednokratna novčana pomoć, u skladu sa Zakonom i prema proceni Centra.
Sredstva na ime nužnih troškova sahrane obezbeđuju se u budžetu Grada u slučaju smrti:
• lica koja su koristila pravo na novčanu socijalnu pomoć po propisima o socijalnoj zaštiti,
• lica koja su bila na smeštaju u ustanovi socijalne zaštite ili u drugoj porodici, a koja nemaju imovine niti srodnike koji su u mogućnosti i obavezi da snose ove troškove,
• lica bez ličnog identiteta ili bez prebivališta, a koja su se u trenutku smrti zatekla na teritoriji Grada,
• lica koja nemaju srodnike koji po zakonu imaju obavezu izdržavanja i
• lica koja imaju srodnike koji po zakonu imaju obavezu izdržavanja za koje je Centar utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove.
Naknada troškova sahrane uz priložene dokaze o nužnim troškovima može se priznati fizičkom licu koje ih je snosilo.
Naknada troškova sahrane uz priložene dokaze o nužnim troškovima može se priznati i pravnom licu koje ih je snosilo uz prethodno pribavljenu saglasnost Centra.
Srodnici koji su imali zakonsku obavezu izdržavanja pokojnika imaju pravo na naknadu nužnih troškova sahrane samo ukoliko su i sami korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć ili ukoliko Centar na osnovu nalaza stručnog radnika utvrdi da nisu u mogućnosti da snose troškove.
Naknada troškova sahrane utvrđuje se u visini nužnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije opreme i izvršenih usluga sahranjivanja prema cenovniku javnog komunalnog preduzeća na čijoj teritoriji je izdata oprema ili izvršeno sahranjivanje.
Narodna kuhinja obuhvata obezbeđivanje besplatnih kuvanih obroka u Pančevu i paketa hrane u ostalim naseljenim mestima Grada.
Korisnici Narodne kuhinje su:
• korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć - radno nesposobna lica,
• korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć - porodice sa pet i više članova,
• lica bez prihoda i elementarno rešenog stambenog pitanja ("beskućnici"),
• penzioneri sa ukupnim prihodom domaćinstva (uključujući i katastarski prihod u skladu sa zakonom) do visine dvostrukog nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca i
• lica koja se trenutno nađu u stanju socijalne potrebe po proceni Centra u skladu sa zakonom (korisnici postpenalne zaštite, povratnici iz readmisije, hranioci porodice koji su ostali bez posla i druga lica po proceni Centra u skladu sa zakonom).
Korisnici prava iz stava 1. alineja 5. ovog člana imaju pravo na korišćenje Narodne kuhinje najduže 3 meseca u kontinuitetu.
Korisnicima Narodne kuhinje u naseljenom mestu Pančevo obezbeđuje se besplatni kuvani obrok svakog dana u mesecu, osim nedelje, državnog i drugog praznika.
Korisnicima Narodne kuhinje u ostalim naseljenim mestima Grada obezbeđuje se besplatan paket hrane jednom mesečno u vrednosti mesečnog iznosa sredstava koja se obezbeđuju na ime kuvanog obroka za pojedinca.
Pojedinačna vrednost obroka iz stava 1. ovog člana i pojedinačna vrednost paketa hrane iz stava 2. ovog člana utvrđuje se aktom gradonačelnika Grada.
Priprema besplatnih kuvanih obroka i paketa hrane vrši se u Gerontološkom centru.
Distribuciju besplatnih kuvanih obroka za korisnike Narodne kuhinje u Pančevu vrši Gerontološki centar.
Distribuciju besplatnih paketa hrane za korisnike Narodne kuhinje u naseljenim mestima Grada vrše mesne zajednice.
IV PROGRAM UNAPREĐENJA SOCIJALNE ZAŠTITE
1. Program unapređenja socijalne zaštite Grada
Program unapređenja socijalne zaštite Grada koji utvrđuje Gradsko veće Grada za svaku kalendarsku godinu, obuhvata mere i aktivnosti za podsticaj i razvoj postojećih i uvođenje novih usluga socijalne zaštite, unapređenje standarda kvaliteta usluga i pružaoca usluga i obezbeđivanje pluralizma pružaoca usluga socijalne zaštite, u skladu sa važećom Strategijom razvoja socijalne zaštite grada Pančeva i drugim propisima.
Program iz stava 1. ovog člana ostvaruje se sprovođenjem javnog konkursa za finansiranje- sufinansiranje projekata razvojnih usluga ustanova socijalne zaštite i projekata podrške organizacija civilnog društva određenim ciljnim grupama, koji raspisuje gradonačelnik Grada svake kalendarske godine.
Izbor i obim sredstava za realizaciju projekata iz stava 2. ovog člana, utvrđuje gradonačelnik Grada posebnim aktom, na osnovu kriterijuma za vrednovanje predloga projekata koji čine sastavni deo konkursa i predloga nadležne komisije za vrednovanje projekata i programa u oblasti socijalne politike.
2. Program Crvenog krsta Pančevo
Crveni krst Pančevo (u daljem tekstu: Crveni krst), u vršenju javnih ovlašćenja: pokreće, organizuje i sprovodi ili učestvuje u redovnim i vanrednim akcijama solidarnosti za pomoć socijalno ugroženim i drugim licima, žrtvama prirodnih i drugih nesreća, obezbeđuje obuke ljudi, materijalna, finansijska i druga sredstva za te akcije, organizuje obučava i priprema ekipe za prvu pomoć, higijensko- epidemiološku zaštitu, negu povređenih i obolelih, socijalni rad i psihološku pomoć stanovništva u navedenim situacijama na teritoriji Grada, populariše dobrovoljno davalaštvo krvi i učestvuje u organizovanju akcija dobrovoljnog davanja krvi u Gradu, vrši i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Sredstva za vršenje javnih ovlašćenja Crvenom krstu se obezbeđuju u skladu sa zakonom, pored ostalih nivoa vlasti i u budžetu Grada, na osnovu godišnjeg programa rada i finansijskog plana Crvenog krsta na koji saglasnost daje Skupština Grada.
Udruženja koja svojim programima ostvaruju i realizuju ciljeve od interesa za Grad u oblasti socijalne zaštite mogu da obezbede sredstva iz budžeta Grada za podsticanje programa ili deo sredstava za finansiranje (sufinansiranje) programa u skladu sa zakonom.
Pod programima od interesa za Grad u oblasti socijalne zaštite smatraju se programi koje sprovode udruženja osoba sa invaliditetom i teškim i hroničnim oboljenjima.
Izbor programa udruženja osoba sa invaliditetom i teškim i hroničnim oboljenjima za sufinansiranje vrši se svake kalendarske godine putem sprovođenja javnog konkursa koji raspisuje gradonačelnik Grada.
Izbor programa i obim sredstava za sufinansiranje udruženja iz stava 2. ovog člana utvrđuje posebnim aktom gradonačelnik Grada, na osnovu kriterijuma za vrednovanje programa koji čine sastavni deo konkursa i predloga nadležne komisije za vrednovanje projekata i programa u oblasti socijalne politike.
V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA, ODNOSNO KORIŠĆENJE USLUGA I OSTVARIVANJE MATERIJALNE PODRŠKE
Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku utvrđene ovom odlukom pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staraoca ili po službenoj dužnosti Centra.
Centar pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica, kada je to u interesu lica ili društvene zajednice, ili kada postoji interes trećih lica.
O zahtevima za ostvarivanje prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalnu podršku odlučuje Centar.
Ako Centar proceni da postoji potreba za pružanjem usluge, odnosno za materijalnu podršku donosi korisniku rešenje za korišćenje usluge, odnosno rešenje za odobravanje materijalne podrške.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana Centar odlučuje i o učešću korisnika u troškovima usluga socijalne zaštite.
Protiv rešenja iz stava 1. ovog člana, može se izjaviti žalba u roku od 15 dana.
O žalbi iz stava 3. ovog člana odlučuje Gradsko veće Grada u roku od 30 dana.
Revizija rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge socijalne zaštite kao i prava na Narodnu kuhinju, utvrđene ovom odlukom, Centar vrši jednom godišnje.
Centar je dužan da vodi evidencije o priznatim pravima na usluge socijalne zaštite i materijalnu podršku i da o tome mesečno izveštava nadležni sekretarijat Gradske uprave.
Pružaoci usluga (ustanove i druga pravna lica) su dužni da redovno, a najmanje jednom mesečno izveštavaju Centar o korišćenju usluga iz njihove nadležnosti, naročito o početku korišćenja usluga novih korisnika kao i prestanku korišćenja usluga starih korisnika.
Sa korisnikom usluga ili njegovim zakonskim zastupnikom pružalac usluga zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze u skladu sa podacima sadržanim u rešenju Centra ili drugom aktu nadležnog organa.
Za uključivanje korisnika u uslugu, određivanje stepena podrške i praćenje korisnika pružalac usluge je u obavezi da obaveštava Centar redovno mesečno.
Sredstva za ostvarivanje prava na korišćenje usluga i ostvarivanje materijalne podrške utvrđenih u članu 6. i članu 47. ove odluke, obezbeđuju se:
- u budžetu Grada i
- od korisnika.
Sredstva za rad ustanova i drugih pružaoca usluga koji obavljaju poslove pružanja usluga socijalne zaštite, odnosno utvrđivanja i ostvarivanja prava propisanih ovom odlukom obezbeđuju se u budžetu Grada.
VII MEĐUSOBNI ODNOSI GRADA I USTANOVA I DRUGIH ORGANIZACIJA-PRAVNIH LICA PRUŽAOCA USLUGA
Ustanove koje obavljaju poslove pružanja usluga, kao i druge organizacije, odnosno pravna lica licencirana za pružanje usluga propisanih ovom odlukom, osim Centra, dužne su da najkasnije do kraja tekuće godine dostave Gradskom veću Grada na propisanom obrascu planove rada i finansijske planove za narednu godinu radi davanja saglasnosti.
Ustanove koje obavljaju poslove pružanja usluga, kao i druge organizacije, odnosno pravna lica licencirana za pružanje usluga propisanih ovom odlukom, osim Centra, dužne su da najkasnije do 01. marta naredne godine, dostave Gradskom veću Grada na propisanom obrascu izveštaje o radu i finansijskom poslovanju za prethodnu godinu radi razmatranja i usvajanja.
Plan rada i finansijski plan za narednu godinu, odnosno izveštaj o radu i finansijskom poslovanju za prethodnu godinu, Centar dostavlja Skupštini Grada radi davanja saglasnosti, odnosno razmatranja i usvajanja, u skladu sa opštim i drugim aktima organa Grada.
Međusobni odnosi, prava i obaveze Grada i ustanova, kao i drugih pružalaca usluga koji obavljaju poslove pružanja usluga socijalne zaštite, kao i druga pitanja od značaja za obavljanje poslova propisanih ovom odlukom, regulišu se posebnim ugovorima koje zaključuju gradonačelnik Grada, u ime Grada i nadležni organi ustanova odnosno organizacija-pravnih lica licenciranih za pružanje usluga propisanih ovom odlukom.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava na korišćenje usluga socijalne zaštite i materijalne podrške iz ove odluke utvrdiće se pravilnikom koji će doneti Gradsko veće Grada u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva", a primenjivaće se počev od dana stupanja na snagu pravilnika iz člana 72. ove odluke.
Danom primene ove odluke prestaje da važi Odluka o socijalnoj zaštiti građana grada Pančeva ("Službeni list grada Pančeva" broj 24/11, 27/11, 28/11 i 2/12).