ODLUKAO UTVRĐIVANJU GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI ZA 2016. GODINU("Sl. glasnik RS", br. 9/2016) |
1. Ovom odlukom utvrđuje se Godišnji plan obrazovanja odraslih u Republici Srbiji za 2016. godinu.
2. Godišnji plan obrazovanja odraslih u Republici Srbiji za 2016. godinu odštampan je uz ovu odluku i čini njen sastavni deo.
3. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
GODIŠNJI PLAN
OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI ZA 2016. GODINU
UVOD
Obrazovanje odraslih, kao proces tokom kog su odrasli uključeni u sistematske aktivnosti učenja sa ciljem sticanja novih oblika znanja, veština, stavova ili vrednosti, predstavlja sastavni deo sveukupnog sistema obrazovanja i celoživotnog učenja.
U svetlu trenutnih makroekonomskih pokazatelja, demografskih i migratornih kretanja, stanja na tržištu rada, tehničko-tehnološkog razvoja i povećanja zahteva za profesionalnim/obrazovanim kadrom, obrazovanje odraslih se posmatra kao uslov društveno-privrednog rasta i razvoja. Relevantnost i neophodnost daljeg jačanja sistema obrazovanja odraslih akcentovana je kroz strateški i legislativni okvir politike obrazovanja odraslih u Republici Srbiji koji čine Strategija razvoja obrazovanja u Srbiji do 2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 107/12), Zakon o obrazovanju odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 55/13, u daljem tekstu: Zakon), koji ujedno predstavlja i pravni osnov za izradu Godišnjeg plana obrazovanja odraslih (u daljem tekstu: GPOO).
GPOO predstavlja opšti, sveukupni pregled planiranih aktivnosti obrazovanja odraslih u utvrđenim prioritetnim obrazovnim oblastima i aktivnostima, koje realizuju relevantne institucije i društveni akteri, kao odgovor na utvrđene potrebe pojedinca, lokalnog privrednog ambijenta i tržišta rada.
Finansijska sredstva za realizaciju GPOO za 2016. godinu, u skladu sa Zakonom, obezbeđuju se iz različitih izvora: budžet Republike Srbije, budžet autonomne pokrajine, jedinica lokalne samouprave, ali i iz sopstvenih sredstava polaznika, kandidata i poslodavaca, i dr.
I TRENUTNO STANJE U OBLASTI OBRAZOVANJA ODRASLIH I ZAPOŠLJAVANJA U REPUBLICI SRBIJI
Prema popisu stanovništva iz 2011. godine1 u Republici Srbiji, od ukupno 6.161.584 stanovnika starijih od 15 godina, bez školske spreme i sa nepotpunim osnovnim obrazovanjem je 842.383 lica (13,68%), završeno osnovno obrazovanje ima 1.279.116 (20,76%) lica, dok srednje obrazovanje ima 3.015.092 lica (48,93%), a više i visoko obrazovanje 1.000.569 (16,24%) lica.
Što se kompjuterske pismenosti tiče, od 6.161.584 stanovnika starijih od 15 godina, kompjuterski je pismeno 34,21% lica, onih koji delimično poznaju rad na računaru je 14,78%, a kompjuterski je nepismeno 51,01% lica.
Kada govorimo o participaciji odraslih u različitim oblicima obrazovanja, Anketa o obrazovanju odraslih2, sprovedena u Republici Srbiji 2011. godine, pokazuje da je u različitim oblicima obrazovanja učestvovalo 16,5% odraslih (starosti 25 do 64 godine). To predstavlja porast u odnosu na prethodne godine, ali još uvek je znatno ispod proseka zemalja članica Evropske unije, u kojima 40,8% odraslih učestvuje u obrazovanju3.
U Republici Srbiji najčešći profil učesnika u obrazovanju odraslih je muški pol, starosti od 26 do 34 godine života, sa visokim obrazovanjem, u radnom odnosu i živi u urbanim sredinama; učestvuje češće u programima neformalnog obrazovanja koji su povezani sa zapošljavanjem, održanjem zaposlenja ili napredovanjem u karijeri.
Kao razlog neučestvovanja u nekom obliku obrazovanja najčešće se navode visoki troškovi obrazovanja (51,7%), odnosno porodične obaveze (29,2%).
Posebno zabrinjavaju podaci o uključenosti lica sa najnižim obrazovnim nivoom - čak 99,2% žena i 98,7% muškaraca koji ne učestvuje ni u jednom obliku obrazovanja namenjenih odraslima. Takođe, u Republici Srbiji preko 91% nezaposlenih žena i muškaraca ne učestvuje u obrazovanju i obukama. Sa druge strane, preko 77% zaposlenih muškaraca i preko 71% zaposlenih žena ne učestvuje ni u jednom obliku obrazovanja/obuka namenjenih odraslima.
_____________
1 Republički zavod za statistiku - Popis 2011. godine.
2 Anketa o obrazovanju odraslih sprovedena je od strane Republičkog zavoda za statistiku u periodu od 20. avgusta do 31. decembra 2011. godine, po principu slučajno izabranog uzorka (na uzorku od 4138 pojedinaca starosti od 25 do 64 godine), korišćenjem metoda telefonske i terenske ankete.
3 Najvišu stopu učešća u obrazovanju odraslih imaju Luksemburg i Švedska (preko 70%), a najnižu Rumunija i Grčka.
Analiza podataka iz Ankete o radnoj snazi, koju sprovodi Republički zavod za statistiku, za III kvartal 2015. godine ukazuje na poboljšanje opštih indikatora tržišta rada.
Stopa aktivnosti lica radnog uzrasta (15 do 64) od 64,3% u III kvartalu 2015. godine je, u odnosu na II kvartal 2015. godine (63,3%), povećana za 1 procentni poen.
Stopa zaposlenosti stanovništva starosti 15 do 64 u III kvartalu 2015. godine iznosi 53,5% i, u odnosu na II kvartal 2015. godine (51,7%), povećana za 1,8 procentni poen. Broj zaposlenih lica starosti 15 do 64 je 2.514.766 i povećan za 47.493 lica u odnosu na prethodni kvartal.
Ukoliko se posmatra zaposlenost po sektorima (poljoprivreda, industrija i usluge) najviše zaposlenih (15+) u III kvartalu 2015. godine je u sektoru usluga oko 1.455.041 zaposlenih, zatim u sektoru industrije oko 643.107, a zaposlenih u sektoru poljoprivrede, šumarstva i ribarstva je oko 517.073.
Stopa nezaposlenosti stanovništva starosti 15 do 64 u III kvartalu 2015. godine iznosi 17,3% i u odnosu na II kvartal 2015. godine (18,4%) smanjena je za 1,1 procentni poen, dok je broj nezaposlenih lica u odnosu na prethodni kvartal smanjen za 31.994 lica i iznosi 524.744 lica.
Posmatrano prema godinama starosti u III kvartalu 2015. godine, više od polovine nezaposlenih 265.778, tj. (50,7%) su lica koja pripadaju dvema najmlađim starosnim grupama (15 do 24, 25 do 34).
Ukoliko se struktura nezaposlenih posmatra prema obrazovnom nivou, nezaposlenost je najviše rasprostranjena među onima sa srednjim nivoom obrazovanja, imajući u vidu da je oko dve trećine nezaposlenih završilo srednju školu, odnosno 344.014 lica u III kvartalu 2015. godine (15+).
Jedan od ključnih izazova u oblasti politike zapošljavanja odnosi se na neusaglašenost ponude i potražnje radne snage, posebno u delu nedostajućih znanja, veština i kompetencija, za kojima postoji potreba na tržištu rada, što implicira neophodnost ulaganja u ljudski kapital, njegov razvoj i usaglašavanje sa zahtevima tržišta rada. Podizanje zapošljivosti nezaposlenih lica, radi konkurentnijeg istupanja na tržištu rada, kroz uključivanje lica u programe iz sistema dodatnog obrazovanja i obuke, realizovaće se i u 2016. godini od strane Nacionalne službe za zapošljavanje, na osnovu Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke, koji predstavlja sastavni deo Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2016. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 82/15). Realizacija Godišnjeg programa dodatnog obrazovanja i obuke podrazumeva sprovođenje pojedinačnih aktivnosti, odnosno programa i mera kojima se stiču nova znanja, veštine i radno iskustvo, u cilju podizanja zapošljivosti i zapošljavanja, sa posebnim fokusom na potrebe lokalnog i regionalnog tržišta rada i područja rada u kojima je evidentiran deficit u pogledu kompetencija i radnih veština. S tim u vezi, Nacionalna služba za zapošljavanje je i u 2015. godini (petu godinu za redom) realizovala anketu poslodavaca, u okviru koje se, kroz terensko istraživanje prikupljaju podaci/informacije o potrebama poslodavaca za zanimanjima, kvalifikacijama, znanjima i veštinama radne snage koju nameravaju da zaposle, na uzroku od 7.000 poslodavaca. Nalazi istraživanja predstavljaće osnov za kreiranje mera i izradu kataloga obuka kako bi se postojeća neusklađenost smanjila i zadovoljile potrebe poslodavaca.
II CILJEVI GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH I PRIORITETNE OBLASTI DELOVANJA
Aktivnosti obrazovanja odraslih, koje su sprovedene u skladu sa GPOO za 2015. godinu, doprinele su usaglašavanju politika u domenu razvoja ljudskih resursa (zapošljavanja, obrazovanja i naučno-tehnološkog razvoja) sa jedne strane i ostvarivanju strateških ciljeva obrazovanja odraslih. Proširena je mreža institucija i organizacija koje su nudile programe za učenje i obrazovanje odraslih, a obuhvat odraslih u programima formalnog i neformalnog obrazovanja se značajno povećao u skladu sa planiranim.
U skladu sa Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja do 2020. godine u Republici Srbiji i u skladu sa evropskim prioritetima u razvoju ove oblasti, ključni okvir za realizaciju GPOO u 2016. biće aktivnosti kojima se doprinosi razvoju mreže javno priznatih organizatora aktivnosti (JPOA) obrazovanja odraslih za realizaciju programa obrazovanja odraslih i priznavanje kompetencija odraslih kroz sistem priznavanja prethodnog učenja, unapređenje funkcionalizacije osnovnog obrazovanja odraslih, razvoj programa za sticanje osnovnih veština i programa stručnih obuka kojima se doprinosi razvoj osnovnih i stručnih kompetencija potrebnih za uspešan rad na radnom mestu (eng. workplace learning), unapređivanje sistema vrednovanja kvaliteta institucija i organizacija za formalno i neformalno obrazovanje odraslih kojima se unapređuju digitalne veštine odraslih.
Imajući u vidu navedeni okvir, u GPOO za 2016. godinu definišu se sledeće prioritetne oblasti i aktivnosti obrazovanja odraslih:
1. formalno obrazovanje odraslih (osnovno i srednje obrazovanje odraslih);
2. neformalno obrazovanje odraslih;
3. primena Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 89/15);
4. priznavanje prethodnog učenja.
Godišnji plan obrazovanja odraslih za 2016. godinu sačinjen je na osnovu podataka koji su dostavile nadležne institucije u skladu sa članom 56. stav 3. Zakona o obrazovanju odraslih.
1. Formalno obrazovanje odraslih
Cilj formalnog obrazovanja odraslih je obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za podizanje obrazovnog nivoa odraslih, odnosno za uključivanje u programe formalnog osnovnog obrazovanja odraslih (po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih), formalnog srednjeg obrazovanja odraslih (vanredni učenici stariji od 17 godina) i programe prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije.
1.1. Realizacija aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih
Realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja odraslih, u delu koji se finansira iz budžeta Republike Srbije omogućava:
- odraslima da steknu osnovno obrazovanje primereno njihovim potrebama, mogućnostima učenja i potrebama tržišta rada,
- osposobljavanje određenih osnovnih škola i školskih timova za ostvarivanje programa osnovnog obrazovanja odraslih po modelu funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih.
Osnovno obrazovanje odraslih se realizuje u osnovnim školama za osnovno obrazovanje odraslih ili u redovnim školama u okviru posebnih odeljenja za odrasle. Uočljiva je nedovoljna razvijenost sistema osnovnih škola u odnosu na broj nepismenih odraslih, kao i loša teritorijalna raspoređenost. U velikom delu zemlje ne postoji mogućnost za odrasle da pohađaju ovu nastavu, uprkos velikom broju potencijalnih korisnika. Osnovno obrazovanje je namenjeno svim odraslima koji su prekinuli svoje osnovno obrazovanje ili ga iz bilo kojih razloga nisu nikada ni započeli, a stariji su od 15 godina života i zbog toga se primenjuje novi program za osnovno obrazovanje odraslih (funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih).
Kako je implementacija programa u prethodnim godinama pokazala da određeni broj obučenih nastavnika i asistenata (20%) napusti rad u programu obrazovanja odraslih već prilikom prve mogućnosti za zapošljavanje i dopunu norme u redovnom obrazovanju sa decom, odnosno da napusti program i zbog odlaska u penziju, preseljenja, bolovanja i dr., postoji potreba za obučavanjem novih nastavnika. Takođe, nove škole koje će se uključiti 2016. godine u realizaciju imaće nastavnike kojima je neophodna obuka za implementaciju nastavnog plana i programa u skladu sa Pravilnikom o uslovima u pogledu prostora, opreme, nastavnih sredstava i stepena i vrste obrazovanja nastavnika i andragoških asistenata za ostvarivanje nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik - Prosvetni glasnik RS", broj 13/13).
Opšti cilj programa obuke je da se školski timovi i nastavnici osposobe za držanje nastave zasnovane na koncepciji interaktivne nastave, da se nastavnici osposobe za realizaciju nastave zasnovane na principima učenja odraslih i interaktivnim metodama učenja i da se osposobe za primenu novog nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih. U školskoj 2015/16. godini potrebna je obuka za 550 nastavnika osnovnih škola za implementaciju programa osnovnog obrazovanja odraslih.
Pošto su polaznici programa osnovnog obrazovanja odraslih najčešće iz marginalizovanih grupa, siromašni, Romi, nezaposlena lica i nisu u mogućnosti da radne materijale za učenje obezbede iz sopstvenih sredstava, potrebno im je obezbediti i materijale za učenje (priručnike i radne materijale).
Finansirano iz budžeta Republike Srbije, osnovno obrazovanje odraslih u 2015. godini je realizovano u 73 osnovne škole na teritoriji 15 školskih uprava. Program osnovnog obrazovanja odraslih je pohađalo 5.950 odraslih (a planirano je 6.139) koji su prekinuli svoje osnovno obrazovanje ili ga iz bilo kojih razloga nisu nikada ni započeli, a stariji su od 15 godina života. Program su realizovali dodatno obučeni nastavnici, a posebnu uspešnu ulogu i zadatke su ostvarili andragoški asistenti, kao članovi školskih timova. Sredstva utrošena iz budžeta Republike Srbije za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih za 2015. godinu, iznose 353.384.898,34 dinara (a planirano je 385.339.182,02 dinara).
U 2016. godini planirana je realizacija osnovnog obrazovanja odraslih na teritoriji 15 školskih uprava, u 68 osnovnih škola. Planirani broj polaznika osnovnog obrazovanja odraslih u školskoj 2015/2016. godini je 6.421. Spisak škola i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 1. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Zajedničkim aktivnostima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstva pravde - Uprave za izvršenje krivičnih sankcija, dogovoreni su koraci za sistemsko rešavanje pitanja obrazovanja štićenika u Kazneno popravnim zavodima i Vaspitno popravnim domovima. U 2015. godini realizovan je program Funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih u kazneno popravnim zavodima u Nišu, Kruševcu i Valjevu. Pripremaju se uslovi i za početak realizacije FOOO i u KPZ u Požarevcu, Sremskoj Mitrovici i Novom Sadu. Spisak kazneno popravnih zavoda i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 1. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Ukupan planirani budžet za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih u školama, iznosi 407.651.886,00 dinara, a u kazneno popravnim zavodima, za 2016. godinu, iznosi 12.826.306,80 dinara. Dakle, ukupan planirani budžet za realizaciju aktivnosti osnovnog obrazovanja odraslih iznosi 420.478.192,85 dinara.
1.2. Realizacija aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih
Značaj srednjeg, naročito srednjeg stručnog obrazovanja odraslih se posebno naglašava imajući u vidu veliku nezaposlenost, kao i neadekvatnu i zastarelu obrazovnu strukturu zaposlenih.
Srednje obrazovanje odrasli stiču u srednjim školama u statusu vanrednog učenika, gde završavaju program srednjeg obrazovanja u trajanju od dve do tri godine. Dosadašnje stanje vanrednog školovanja odraslih karakteriše neprilagođenost nastavnih programa odraslima i neadekvatna organizacija nastave, te je broj odraslih u srednjim školama mali u odnosu na potencijalni broj. Realizacija delatnosti srednjeg obrazovanja odraslih, u delu koji se finansira iz budžeta Republike Srbije omogućava uključivanje odraslih, starijih od 17 godina, u nastavak obrazovanja primereno njihovim potrebama, mogućnostima učenja i potrebama tržišta rada i omogući ostvarivanje ishoda srednjeg obrazovanja potrebnih za veću socijalnu uključenost, zapošljivost odraslih i smanjenju siromaštva.
Vanredno srednje obrazovanje za polaznike starije od 17 godina, finansirano iz budžeta Republike Srbije, u 2015. godini realizovano je u 235 srednjih škola, na teritoriji 17 školskih uprava. Program vanrednog srednjeg obrazovanja odraslih je pohađalo 2.952 polaznika (a planirano je 3.526) starijih od 17 godina. Sredstva utrošena iz budžeta Republike Srbije za realizaciju aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih za 2015. godinu, iznose 45.215.332,90 dinara (a planirano je 49.604.850,00 dinara).
U 2016. godini planira se realizacija formalnog srednjeg obrazovanja odraslih na teritoriji 17 školskih uprava, u 209 srednjih škola. Planirani broj odraslih polaznika starijih od 17 godina (vanrednih učenika) srednjeg obrazovanja u školskoj 2015/2016. godini je 4.628.
Spisak škola i planirani broj polaznika dati su u Prilogu 2, koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
Ukupna sredstva potrebna za realizaciju aktivnosti srednjeg obrazovanja odraslih za 2016. godinu, koja je neophodno obezbediti iz budžeta Republike Srbije, iznose 73.875.773,30 dinara.
Kako srednje obrazovanje odraslih obuhvata i aktivnosti prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije, u 2015. godini realizovano je u 191 srednjoj školi, na teritoriji 11 školskih uprava. Broj odraslih polaznika koji je pohađao programe prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije je 8.399 (a planirano je 11.476 polaznika).
U 2016. godini planira se realizacija na teritoriji 16 školskih uprava, u 238 srednjih škola. Planirani broj odraslih polaznika u školskoj 2015/2016. godini je 20.003. Budući da te aktivnosti finansiraju sami polaznici, većina škola je prijavila očekivani broj polaznika (u odnosu na dosadašnje iskustvo). Manji broj škola je prijavio i očekivani budžet, jer nastavnike koje angažuju na tim aktivnostima finansiraju iz sopstvenih sredstava. Ukupna očekivana sredstva koja nisu iz budžeta Republike Srbije iznosi 216.009.629,00 dinara.
Spisak škola, planirani broj polaznika prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije i očekivana sredstva dati su u Prilogu 3. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
2. Neformalno obrazovanje odraslih
Cilj neformalnog obrazovanja odraslih je obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za uključivanje u programe za razvoj ključnih kompetencija, koje omogućavaju dopunu stručnih znanja i veština, što osigurava lakše i brže zapošljavanje, zadržavanje zaposlenja ili praćenje trendova današnjice kada je u pitanju funkcionalnost znanja i veština.
Obezbeđivanje različitih oblika i mogućnosti za uključivanje odraslih u programe za sticanje stručnih kompetencija, omogućava unapređenje kompetencija, konkurentnosti i zapošljivosti lica. U skladu sa tim, jedan od instrumenata za uspostavljanje i održavanje ravnoteže između ponude i potražnje na tržištu rada i obezbeđivanje visokog nivoa relevantnosti sadržaja i ishoda obrazovanja u odnosu na potrebe i zahteve rada predstavljaju obuke za potrebe tržišta rada.
Prioriteti neformalnih programa obrazovanja odraslih u 2016. godini su:
- programi obuka za tržište rada;
- programi digitalne pismenosti (IKT);
- programi preduzetništva;
- programi stranih jezika;
- programi iz nauke i tehnologije;
- programi zaštite okoline i ekologije;
- programi razvoja i očuvanja bezbednih i zdravih uslova rada;
- programi kreativnog i umetničkog izražavanja;
- programi sticanja ili dopunjavanja drugih znanja, veština, sposobnosti i stavova.
Programi neformalnog obrazovanja odraslih za sticanje stručnih kompetencija sprovode se na osnovu procenjenih potreba lokalnog tržišta rada, prognoziranih potreba poslodavaca i na osnovu prioriteta definisanih nacionalnim strategijama.
Programe neformalnog obrazovanja odraslih mogu da realizuju kako srednje škole tako i ostale ustanove i institucije. Shodno navedenom, a u skladu sa Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2016. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 82/15) za 2016. godinu planirana je i realizacija programa neformalnog obrazovanja odraslih nezaposlenih lica u sklopu mera aktivne politike zapošljavanja koje realizuje Nacionalna služba za zapošljavanje.
Potrebna sredstva za realizaciju neformalnog obrazovanja određena su na osnovu dostavljenih podataka škola i drugih organizacija i institucija, a prikazana su detaljnije u Prilogu 4. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
3. Primena Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih
Osnovni sadržaj aktivnosti odnosi se na primenu Pravilnika o bližim uslovima u pogledu programa, kadra, prostora, opreme i nastavnih sredstava za sticanje statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih ("Službeni glasnik RS", broj 89/15) (u daljem tekstu: Pravilnik).
Primena Pravilnika podrazumeva sprovođenje procedure odobravanja programa od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, a za 2016. godinu očekuje se obrada 100 zahteva za sticanje statusa javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih.
Uloga Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u toj proceduri je:
- procena celokupne dokumentacije;
- procena uslova u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava od strane prosvetne inspekcije;
- izdavanje odobrenja o sticanju statusa javno priznatog organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih.
Uloga Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je:
- procena programa aktivnosti obrazovanja odraslih;
- izrada mišljenja o programu i slanje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Potrebna sredstva za primenu Pravilnika iznose 280.000,00 a prikazana su detaljnije u Prilogu 5. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
4. Priznavanje prethodnog učenja
Cilj priznavanja prethodnog učenja je obezbeđivanje unapređenja učešća odraslih u procesima celoživotnog učenja, individualizacije procesa i puteva učenja odraslih, kao i mobilnosti i zapošljivosti radne snage.
Priznavanje prethodnog učenja u 2015. godini realizovano je od strane Ministarstva omladine i sporta, koje je predvidelo planom te aktivnosti. Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja je zajedno sa Radnom grupom uradio Koncepciju priznavanja prethodnog učenja u Republici Srbiji i radi na razvoju standarda karijernog vođenja i savetovanja, jer Pravilnik o priznavanju prethodnog učenja još uvek nije donet.
S obzirom na to da ne postoji Pravilnik o standardima i načinu sprovođenja postupka za priznavanje prethodnog učenja ni Nacionalni okvir kvalifikacija u Srbiji, fokus razvoja procesa priznavanja prethodnog učenja u 2016. godini će biti na razvoju standarda karijernog vođenja i savetovanja, kao faze u procesu priznavanja prethodnog učenja.
Najveći deo karijernog vođenja i savetovanja u Srbiji će se sprovoditi u srednjim školama. Međutim, za sprovođenje karijernog vođenja i savetovanja neophodna je koordinacija, vođenje, stručna podrška i praćenje od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, ali i saradnja sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, kada su u pitanju nezaposleni i sa Ministarstvom omladine i sporta, kada su u pitanju mladi uzrasta od 18 godina. Stoga, pomenute institucije obezbeđuju potrebna sredstva za realizaciju karijernog vođenja i savetovanja, a iz budžeta Republike Srbije za 2016. godinu.
Potrebna sredstva za realizaciju aktivnosti priznavanja prethodnog učenja odnosno karijernog vođenja i savetovanja od strane Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja u 2016. godini iznose 400.000,00, a za ostale institucije su prikazana detaljnije u Prilogu 6. koji je odštampan uz GPOO i čini njegov sastavni deo.
III OKVIRNI OBIM FINANSIJSKIH SREDSTAVA ZA REALIZACIJU GODIŠNJEG PLANA OBRAZOVANJA ODRASLIH ZA 2016. GODINU
Realizatori (nosioci) Godišnjeg plana obrazovanja odraslih za 2016. godinu, koji u najvećoj meri učestvuju u finansiranju aktivnosti obrazovanja odraslih, su Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, odnosno Nacionalna služba za zapošljavanje (NSZ). Podatke koje je dostavilo Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja preuzeti su iz Nacionalnog akcionog plana zapošljavanja za 2016. godinu, koji predstavlja osnovni instrument operacionalizacije strateškog okvira politike zapošljavanja utvrđenog Nacionalnom strategijom zapošljavanja za period 2011-2020. godine ("Službeni glasnik RS", broj 37/11), a kojim se, definišu programi i mere aktivne politike zapošljavanja, koji će se realizovati u 2016. godini, obuhvat nezaposlenih lica programima i merama aktivne politike zapošljavanja, uključujući i segment obrazovanja odraslih. Realizacija aktivnosti utvrđenih Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2016. godinu primarno će biti uslovljena stanjem i kretanjima na tržištu rada, kao i iznosom sredstava opredeljenih za ove namene u Zakonu o budžetu Republike Srbije za 2016. godinu.
Veliki deo aktivnosti obrazovanja odraslih predstavljenih u prilozima, pored Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, odnosno NSZ, različite institucije planiraju da sprovedu, ali nisu dostavile potrebna sredstva, s obzirom na to da ta sredstva raspodeljuju iz sopstvenog budžeta, a na osnovu budžeta Republike Srbije za 2016. godinu.
Stoga je okvirni obim potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju GPOO za 2016. godinu prikazan isključivo za one aktivnosti obrazovanja odraslih za koje su Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja predvideli sredstva u budžeta Republike Srbije za 2016. godinu.
Pregled okvirnog obima sredstava za aktivnosti obrazovanja odraslih u 2016. godini koja se obezbeđuju od strane Ministarstva prosvete nauke i tehnološkog razvoja (MPNTR) i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV)
1. Osnovno obrazovanje odraslih |
Aktivnosti |
Izvor sredstava |
Potrebna sredstva u 2016. |
Angažovanje nastavnika i andragoških asistenata* |
MPNTR |
420.478.192,85 |
|
Ukupno 1 |
|||
2. Srednje obrazovanje odraslih |
Aktivnosti |
Izvor sredstava |
Potrebna sredstva u 2016. |
Vanredni učenici stariji od 17 godina** |
MPNTR |
73.875.773,30 |
|
3. Primena Pravilnika o JPOA |
Procena uslova za sticanje statusa JPOA*** |
ZUOV |
280.000,00 |
4. Priznavanje prethodnog učenja |
Razvoj standarda karijernog vođenja i savetovanja*** |
ZUOV |
400.000,00 |
Ukupno 2+3+4 |
74. 555.773,30 |
||
Ukupno: 1+2+3+4 |
495.033.966,15 |
Sredstva su planirana Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2016. godinu na razdelu Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u okviru:
* Glave 24.1 osnovno obrazovanje glavni program 2003, 0001 programska aktivnost: realizacija delatnosti osnovnog obrazovanja, ekonomska klasifikacija 411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih (zarade).
** Glave 24.2 srednje obrazovanje program 2004, 0001 programska aktivnost: realizacija delatnosti srednjeg obrazovanja i obrazovanja odraslih, ekonomska klasa 411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih (zarade).
Sredstva planirana Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2016. godinu, na razdelu Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, u okviru:
*** Glave 24.6 Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, glavni program 2001, 0006 stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, ekonomska klasifikacija 423 usluge po ugovoru.
GPOO ZA 2016. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
tabela 1. |
Realizacija nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih |
Plan za 2016. |
||
R.B. |
Organizacija/institucija |
Planirani broj |
Okvirni obim |
Izvor sredstava |
|
ŠU BEOGRAD |
|
|
|
1. |
"Vuk Karadžić", Stepojevac |
38 |
2,061,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Đuro Salaj", Beograd |
495 |
34,700,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Milorad Labudović", Baroševac |
47 |
2,026,459.25 |
MPNTR |
4. |
"Branko Pešić", Zemun |
189 |
853,000.00 |
MPNTR |
5. |
"Braća Stamenković", Beograd |
570 |
35,200,000.00 |
MPNTR |
6. |
ŠOOO "Mladenovac", Mladenovac |
154 |
15,100,000.00 |
MPNTR |
7. |
ŠOSO sa domom "Sveti Sava", Umka |
31 |
4,800,000.00 |
MPNTR |
8. |
ŠOOO "Obrenovac", Obrenovac |
500 |
13,200,100.15 |
MPNTR |
Ukupno |
|
2.024 |
107,940,559.40 |
MPNTR |
|
ŠU NOVI SAD |
|
|
|
1. |
"20. oktobar", Vrbas |
12 |
780,000,00 |
MPNTR |
2. |
"Nebojša Jerković", Buđanovci |
135 |
8223000.00 |
MPNTR |
3. |
"Sever Đurkić", Bečej |
62 |
2,883,000,00 |
MPNTR |
4. |
"Mileta Protić", Tovašarevo |
45 |
4,200,000,00 |
MPNTR |
5. |
ŠOOO "Sv. Sava" |
220 |
23500000.00 |
MPNTR |
6. |
"Ivo Lola Ribar", Ruma |
90 |
4400000.00 |
MPNTR |
7. |
"J. J. Zmaj", Đurđevo |
64 |
2354263.14 |
MPNTR |
8. |
"Svetozar Miletić", Titel |
17 |
1500000.00 |
MPNTR |
9. |
ŠOSO "Milan Petrović", Novi Sad |
56 |
9399184.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
701 |
49,376,447.14 |
MPNTR |
|
ŠU SOMBOR |
|
|
|
1. |
Škola za OO odraslih, Sombor |
297 |
28,602,140.00 |
MPNTR |
2. |
OŠ "Petefi brigada", Kula |
45 |
3,200,000.00 |
MPNTR i NSZ |
3. |
OŠ "Jovan Jovanović Zmaj", Subotica |
450 |
28,602,140.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
792 |
60,404,280.00 |
MPNTR |
|
ŠU ZAJEČAR |
|
|
|
1. |
"Vuk Karadžić", Kladovo |
20 |
1,080,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Velimir Markićević", Majdanpek |
37 |
2,007,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Vuk Karadžić", Bor |
50 |
3,159,000.00 |
MPNTR |
4. |
"Vera Radosavljević", Negotin |
45 |
2,430,000.00 |
MPNTR |
5. |
"Mladost", Knjaževac |
42 |
6,670,252.00 |
MPNTR |
6. |
"Mitropolit Mihailo", Soko Banja |
20 |
1,080,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
214 |
16,426,252.00 |
MPNTR |
|
ŠU POŽAREVAC |
|
|
|
1. |
"Veljko Dugošević", Turija |
51 |
1,722,360.00 |
MPNTR |
2. |
"Radica Ranković", Lozovik |
48 |
1,700,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Dositej Obradović", Smederevo |
55 |
487,683.31 |
MPNTR |
4. |
"Heroj Radmila Šišković", Smederevska Palanka |
45 |
2,600,000.00 |
MPNTR |
5. |
"Sveti Sava", Požarevac |
68 |
2,500,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
267 |
9,010,043.31 |
MPNTR |
|
ŠU KRALJEVO |
|
|
|
1. |
"Jovan Cvijić", Sirča |
120 |
4,897,522.30 |
MPNTR |
2. |
"Popinski borci", Vrnjačka Banja |
30 |
2,100,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
150 |
6,997,522.30 |
MPNTR |
|
ŠU JAGODINA |
|
|
|
1. |
"Dušan Popović", Belušić |
19 |
3,241,644.28 |
MPNTR |
2. |
"J. J. Zmaj", Svilajnac |
50 |
3,000,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Radoje Domanović", Paraćin |
47 |
2,800,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
116 |
9,041,644.28 |
MPNTR |
|
ŠU KRAGUJEVAC |
|
|
|
1. |
"Dragiša Luković - Španac", Kragujevac |
70 |
2,600,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Sveti Sava", Batočina |
15 |
810,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Ilija Garašanin", Aranđelovac |
33 |
2,340,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
118 |
5,750,000.00 |
MPNTR |
|
ŠU LESKOVAC |
|
|
|
1. |
OŠ za obrazovanje odraslih, Vranje |
60 |
4,500,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Vuk Karadžić", Pečenjevce |
58 |
5,974,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Vuk Karadžić", Stubal |
55 |
2,882,298.00 |
MPNTR |
4. |
ŠOOO "Dositej Obradović", Leskovac |
332 |
34,885,060.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
505 |
48,241,358.00 |
MPNTR |
|
ŠU NIŠ |
|
|
|
1. |
"Dobrila Stambolić", Svrljig |
45 |
3,000,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Vuk Karadžić", Žitkovac |
90 |
360,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Lela Popović", Miljkovac |
116 |
5,806,163.50 |
MPNTR |
4. |
"Stojan Novaković", Blace |
33 |
1,100,000.00 |
MPNTR |
5. |
"Jovan Jovanović Zmaj", Aleksandrovački rudnik |
67 |
3,350,000.00 |
MPNTR |
6. |
"Dušan Tasković Srećko", Sićevo |
49 |
3,350,000.00 |
MPNTR |
7. |
OŠ "Njegoš", Niš |
80 |
8,500,000.00 |
MPNTR |
8. |
"OŠ za obrazovanje odraslih", Prokuplje |
118 |
13,350,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
598 |
38,816,163.50 |
|
|
ŠU ZRENJANIN |
|
|
|
1. |
"Paja Jovanović", Vršac |
52 |
2,363,000.00 |
MPNTR |
2. |
"Đura Jakšić", Pančevo |
60 |
3,000,000.00 |
MPNTR |
3. |
"Novak Radonić", Mol |
40 |
1,856,425.00 |
MPNTR |
4. |
"Gligorije Popov", Rusko Selo |
71 |
2,525,929.00 |
MPNTR |
5. |
"Braća Stefanović", Neuzina |
48 |
2,796,578.00 |
MPNTR |
6. |
"Vasa Stajić", Mokrin |
77 |
3,074,636.40 |
MPNTR |
7. |
"Josif Marinković", Novi Bečej |
50 |
3,075,173.00 |
MPNTR |
8. |
"Jovan Jovanović Zmaj", Hajdučica |
66 |
3,762,176 |
MPNTR |
9. |
"Stevan Sremac", Senta |
50 |
1,965,720.00 |
MPNTR |
10. |
"Petar Petrović Njegoš", Zrenjanin |
60 |
3,500,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
574 |
27,919,637.40 |
|
|
ŠU KRUŠEVAC |
|
|
|
1. |
"Vuk Karadžić", Kruševac |
85 |
5,900,000 |
MPNTR |
Ukupno |
|
85 |
5,900,000.00 |
|
|
ŠU NOVI PAZAR |
|
|
|
1. |
"12. decembar", Sjenica |
81 |
6,100,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
81 |
6,100,000.00 |
MPNTR |
|
ŠU ČAČAK |
|
|
|
1. |
"Milinko Kušić", Ivanjica |
47 |
1,925,990.00 |
MPNTR |
2. |
OŠ za obrazovanje odraslih, Čačak |
60 |
6,183,426.72 |
MPNTR |
Ukupno |
|
107 |
8,109,416.72 |
|
|
ŠU VALJEVO |
|
|
|
1. |
"Sveti Sava", Lipnički Šor - Loznica |
39 |
2,269,968.00 |
MPNTR |
2. |
"Vuk Karadžić", Šabac |
35 |
3,548,594.00 |
MPNTR |
3. |
"Sveti Sava", Šabac |
15 |
1,800,000.00 |
MPNTR |
Ukupno |
|
89 |
7,618,562.00 |
|
|
UKUPNO SVE ŠKOLE |
6.421 |
407,651,886.05 |
|
tabela 2. |
Realizacija nastavnog plana i programa osnovnog obrazovanja odraslih |
Plan za 2016. |
||
R.B. |
Organizacija/institucija |
Planirani broj polaznika za 2015/2016 |
Okvirni obim |
Izvor sredstava |
1. |
ŠOOO "Obrenovac", Obrenovac / KPZ Valjevo |
19 |
200,000.00 |
MPNTR |
2. |
OŠ "Lela Popović", Miljkovac / KPZ Niš |
74 |
2,903,081.80 |
MPNTR |
3. |
OŠ "Vuk Karadžić", Kruševac / KPZ Kruševac |
64 |
1,983,225.00 |
MPNTR |
4. |
OŠ "Sveti Sava", Požarevac / KPZ Zabela i ženski KPZ |
101 |
7,740,000.00 |
MPNTR |
|
UKUPNO SVI KPZ |
258 |
12,826,306.80 |
|
|
UKUPNO TABELA 1+2 |
6,679 |
420,478,193 |
|
GPOO ZA 2016. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R. B. |
Organizacija/Institucija |
Vrsta obuke |
Sredstva |
Izvor finansijskih sredstava |
1. |
Ministarstvo za rad, zapošljavanje boračka i socijalna pitanja i NSZ |
Realizacija programa funkcionalnog osnovnog obrazovanja odraslih sa planiranim obuhvatom 1.500 nezaposlenih lica |
|
Budžet Republike Srbije za 2016. godinu |
Obuhvat 10.300 nezaposlenih lica, od kojih 300 osoba sa invaliditetom obukom za razvoj preduzetništva. |
|
Budžet Republike Srbije za 2016. godinu i Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom. Sredstva iz programskog ciklusa IPA 2012. |
||
Planirani obuhvat nezaposlenih lica obukama za tržište rada je 1.730 nezaposlenih lica, od kojih je 630 osoba sa invaliditetom. |
Budžet Republike Srbije za 2016. godinu. Budžetski fond za profesionalnu rehabilitaciju i podsticanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom. Sredstva iz programskog ciklusa IPA 2012 |
|||
Potpisivanje Sporazuma sa osnovnim školama za obrazovanje odraslih; Potpisivanje ugovora sa polaznicima; Regulisanje troškova prevoza za 1.500 polaznika |
Po programu rada NSZ za 2016. |
Budžet Republike Srbije |
||
2.1. Obuke za razvoj preduzetništva |
U saradnji sa IPA projektom će biti organizovane osnovna informatička obuka, obuke za strane jezike i obuka za zavarivače. U skladu sa programom rada NSZ za 2016. će biti definisan katalog obuka koji će između ostalih, obuhvatiti i obuke za sticanje znanja, veština i sposobnosti. |
Budžet Republike Srbije i projekat IPA |
||
2. |
Ministarstvo omladine i sporta |
Obuke mladih za korišćenje EU fondova i drugih međunarodnih fondova i za učešće u programu ERASMUS + |
Iznos sredstava nije unapred poznat |
Budžet Republike Srbije |
Obuke za samozapošljavanje mladih |
||||
Obuke mladih za sticanje digitalne i finansijske pismenosti |
||||
Obuke mladih za razvijanje različitih kompetencija za aktivno učešće u društvu i profesionalno angažovanje |
||||
Obuke mladih za razvijanje zdravih i bezbednih stilova života, unapređenje životne sredine i održivi razvoj |
||||
Obuke mladih o prevenciji i otklanjanju posledica događaja sa katastrofalnim posledicama |
||||
Obuke predstavnika institucija i OCD koje se bave prevencijom socijalne isključenosti mladih |
||||
Obuke za nastavnike i stručne saradnike o svrsi mobilnosti i dostupnim programima mobilnosti |
||||
Obuke novinara za izveštavanje o mladima, praćenje mladih i njihovih potreba i prilagođavanje tema medijskog sadržaja interesovanjima mladih |
||||
3. |
Ministarstvo unutrašnjih poslova |
Obuka za sticanje osnovnih znanja, veština i kompetencija potrebnih za zasnivanje radnog odnosa u Ministarstvu unutrašnjih poslova na polovima uniformisanog policijskog službenika opšte nadležnosti, |
|
Budžet Republike Srbije |
Stručno usavršavanje policijskih službenika |
|
Budžet Republike Srbije |
||
Specijalističke obuke policijskih službenika po linijama rada |
|
Budžet Republike Srbije |
||
4. |
Ministarstvo privrede - Nacionalna agencija za regionalni razvoj |
Obuke namenjene potencijalnim preduzetnicima i postojećim MSPP, u okviru standardizovanog seta usluga (s.s.u.) za 2016. godinu |
Visina opredeljenih sredstava za realizaciju s.s.u u 2016. godini zavisi od Budžeta RS za 2016. i biće definisana po usvajanju istog |
|
U 2016. godini (treća godina implementacije, od ukupno četiri godine) očekuje se nastavak sprovođenja; Definisane su prve dve godine, dok se početkom 2016. očekuje izrada radnog plana za druge dve godine sprovođenja Projekta napredne obuke za 60 MSPP, korisnike iz druge godine |
Projektna sredstva -"USAID" projekat. Obuke u okviru "USAID" projekta su moduli obuka iz standardizovanog seta usluga, koji su prepoznati kao relevantni za korisnike Projekta. |
|
||
Obuke - upravljanja infrastrukturnim projektima prema kandidovanim temama JLS preko ARRA. (15-20 obuka). Priprema priručnika sa obrađenim aktuelnim temama. |
5,000,000.00 |
Budžet Republike Srbije |
||
5. |
Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave |
Stručno osposobljavanje (obuka) komunalnih policajaca u skladu sa zakonom o komunalnoj policiji ("Službeni glasnik RS", broj 51/09) |
|
Sopstvena sredstva jedinice lokalne samouprave. Broj polaznika će biti naknadno utvrđen shodno potrebama JLS |
Stručno usavršavanje državnih službenika |
3,700,000.00 i projekti |
|
||
6. |
Ministarstvo zdravlja |
Strani jezik |
2,080,980.00 |
|
7. |
Škola za brodarstvo, brodogradnju i hidrogradnju |
Program sticanja znanja za rad na brodu za prevoz opasnih tereta na unutrašnjim plovnim putevima |
1,392,000.00 |
Sredstva iz predpristupnih fondova EU |
8. |
Centar za kulturu i obrazovanje opštine Aranđelovac |
Program stranih jezika (nemački, engleski jezik) - 90 polaznika |
900,000.00 |
Sopstvena sredstva |
9. |
Elektrotehnička škola "Nikola Tesla", Niš |
programi obuke za rad na računaru - programi stranih jezika - programi sticanja ili dopunjavanja drugih znanja |
|
NSZ/Filijala Niš/Organizaciona jedinica Niš |
10. |
Centar za stručno usavršavanje u Kragujevcu |
programi obuke za rad na računaru |
300,000.00 |
Projekti |
11. |
Ekonomska trgovinska škola, Šabac |
*programi preduzetništva |
|
projekti, donacije, poslodavci |
12. |
Poljoprivredna škola sa domom učenika "Sonja Marinković", Požarevac |
Obuke za potrebe Nacionalne službe za zapošljavanje - filijala Požarevac |
500,000.00 |
Ministarstvo za rad i socijalna pitanja Republike Srbije |
13. |
MŠ "Draginja Nikšić", |
obuka polaznika za FOOO |
|
|
14. |
OŠ "20. oktobar" Vrbas, u saradnji sa SŠ "4. juli", Vrbas |
obuka polaznika za FOOO |
|
|
15. |
Poljoprivredna škola |
Obuke lica na izdržavanju zatvorskih sankcija |
|
Ministarstvo pravde |
16. |
Druga tehnička škola - Centar za kontinuirano obrazovanje odraslih, Kragujevac |
obuke u skladu sa pravilnikom NPP OOO ("Službeni glasnik RS", broj 13/13) |
|
NSZ/Filijala Kragujevac |
17. |
OŠ "Dragiša Luković Španac", Kragujevac u saradnji sa Ekonomsko-ugostiteljskom školom "Slobodan Minić", Aranđelovac |
obuke u skladu sa pravilnikom NPP OOO ("Službeni glasnik RS", broj 13/13) |
|
NSZ/Filijala Kragujevac/organizaciona jedinica Aranđelovac |
18. |
OŠ "Dragiša Luković Španac", Kragujevac u saradnji sa Tehničkom školom "Mileta Nikolić", Aranđelovac |
obuke u skladu sa pravilnikom NPP OOO ("Službeni glasnik RS", broj 13/13) |
|
NSZ/Filijala Kragujevac/OJ Aranđelovac |
19. |
HTPŠ "Uroš Predić", Zrenjanin |
obuka polaznika za FOOO - obuka za tržište rada (iz oblasti prerade hrane, tekstilstva) |
|
NSZ/Filijala Zrenjanin |
20. |
Ekonomska trgovinska škola Šabac |
obuke |
|
projekti, donacije |
21. |
Mašinska škola Pančevo |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ/Filijala Pančevo |
22. |
GTŠ "Neimar", Niš |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ/Filijala Niš |
23. |
"Škola mode i lepote", Niš |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ/Filijala Niš |
24. |
SŠ "Dušan Trivunović Dragoš" |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ Filijala Niš/OJ Svrljig |
25. |
Prehrambeno-hemijska škola - Niš |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ/Filijala Niš |
26. |
Stručna-hemijska i tekstilna škola Šabac |
obuka polaznika za FOOO |
|
NSZ/Filijala Šabac |
GPOO ZA 2016. - PRIORITETNA OBLAST I AKTIVNOST |
||||
R.B. |
Organizacija/Institucija |
Aktivnost |
Sredstva |
Izvor finansijskih sredstava |
1. |
Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja |
Procena 100 programa i davanje mišljenja |
280,000.00 |
Budžet Republike Srbije |