PROGRAM
FONDA ZA RAZVOJ REPUBLIKE SRBIJE

("Sl. glasnik RS", br. 10/2016)

Ovim programom definišu se uslovi i kriterijumi po kojima Fond odobrava nove kredite, reprograme kredita, finansijsko restrukturiranje plasmana, unapred pripremljene planove reorganizacije i planove reorganizacije privrednih subjekata u postupku stečaja, kao i mogućnost sporazumnog izmirivanja obaveza.

I OSNOVNI CILJEVI

Fond za razvoj Republike Srbije će svoju kreditnu aktivnost usmeriti na ostvarenje sledećih ciljeva:

- podsticanje poslovanja pravnih lica i preduzetnika u Republici Srbiji;

- podsticanje zapošljavanja;

- podsticanje proizvodnje;

- podsticanje održivog i sveobuhvatnog razvoja.

Pravo na korišćenje sredstava Fonda imaće privredni subjekti razvrstani kao mikro, mala, srednja i velika pravna lica, registrovani u relevantnom registru na području Republike Srbije, koji dostave finansijske izveštaje za prethodne dve godine u kojima nije iskazan gubitak, i to:

- privredni subjekti koji su u većinskom privatnom ili državnom vlasništvu, osim javnih preduzeća;

- privredni subjekti koji imaju učešće društvenog kapitala manje od 40%.

Razvrstavanje pravnih lica se vrši u skladu sa Zakonom o računovodstvu. Preduzetnici se u smislu ovog zakona smatraju mikro pravnim licima.

Krediti i garancije Fonda se mogu koristiti za kreditiranje, odnosno za obezbeđivanje potraživanja svih privrednih grana, osim za:

- organizovanje igara na sreću, lutrija i sličnih delatnosti,

- proizvodnju i promet bilo kog proizvoda ili aktivnosti, koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima, smatraju zabranjenim,

- promet nafte i naftnih derivata.

Fond ne može po zahtevu jednog podnosioca odobravati i kredit i garanciju, ako se i kredit i garancija odnose na isti pravni posao.

1. Prioritet u korišćenju sredstava imaju:

- programi koji obezbeđuju otvaranje novih radnih mesta;

- programi koji podstiču proizvodnju naročito proizvodnju namenjene izvozu;

- investicioni programi iz oblasti industrije;

- ulaganja u prerađivačke kapacitete iz oblasti poljoprivrede; programi primarne poljoprivredne proizvodnje i prerade za domaće i inostrano tržište podneti od strane privrednih subjekata;

- programi koji obezbeđuju veću energetsku efikasnost;

- programi kojima se podstiče eksploatacija obnovljivih izvora energije;

- programi kojima se podstiče zaštita životne sredine;

- programi koji pod ostalim jednakim uslovima imaju veće učešće sopstvenih sredstava u strukturi finansiranja u odnosu na sredstva Fonda;

- programi preduzetnika, koji će angažovanjem kreditnih sredstava Fonda ostvarivati viši rast godišnjeg prihoda i obezbediti veći broj novozaposlenih radnika;

- programi privrednih subjekata koji posluju u nedovoljno i izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave i kojima se podstiče ravnomerni regionalni razvoj;

- investicioni programi iz sektora usluga.

2. Kriterijumi za ocenu investicionih programa

Visinu kredita i iznos garancija Fonda određuju sledeći elementi:

a) Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora:

- profitabilnost,

- finansijska stabilnost,

- tokovi gotovine,

- pokazatelji likvidnosti,

- neto obrtni fond,

- pokazatelji zaduženosti,

- pokazatelji ekonomičnosti,

- pokazatelji rentabilnosti,

- prethodna poslovna saradnja sa Fondom,

- uredna kreditna istorija u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama.

b) Ekonomska ocena projekta:

- likvidnost projekta,

- opšta stopa prinosa,

- neto sadašnja vrednost,

- interna stopa rentabilnosti,

- vreme povraćaja ulaganja,

- projektovani prihod, rashod, neto dobit.

v) Ocena instrumenata obezbeđenja:

- validnost instrumenata obezbeđenja,

- vrednost instrumenata obezbeđenja.

Odstupanje od navedenih kriterijuma definisanih ovim programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.

II SREDSTVA I PLASMANI

Radi ostvarenja ciljeva postavljenih ovim programom, Fond će godišnjim finansijskim planom predvideti sredstva koja će se obezbediti naplatom anuiteta po dospelim dugoročnim kreditima i naplatom kratkoročnih kredita, kao i iz drugih izvora.

Pored navedenih plasmana Fond može odobravati garancije privrednim subjektima, finansijskim organizacijama i lizing kućama u skladu sa Zakonom o Fondu za razvoj Republike Srbije.

III USLOVI ZA KORIŠĆENJE SREDSTAVA FONDA

1. Krediti/garancije za mikro, mala, srednja i velika pravna lica

Investicioni krediti će se odobravati sa rokom otplate do 10 godina u okviru koga je grejs period do jedne godine. Kamatna stopa je: 1,5% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule.

Krediti za trajna obrtna sredstva će se odobravati sa rokom otplate do četiri godine u okviru koga je grejs period do devet meseci. Kamatna stopa je 1,5% na godišnjem nivou ukoliko je sredstvo obezbeđenja garancija/avalirana menica poslovne banke, a u ostalim slučajevima 3% na godišnjem nivou, uz primenu valutne klauzule.

Visina kredita/garancije se određuje u odnosu na bonitet privrednog subjekta i instrumente obezbeđenja.

2. Krediti/garancije za preduzetnike

Krediti za preduzetnike će se odobravati:

- za investicione projekte, sa rokom otplate do sedam godina u okviru kojeg je grejs period do jedne godine;

- za trajna obrtna sredstva, sa rokom otplate do pet godina u okviru kojeg je grejs period do devet meseci;

- visina kamatne stope, obračun i naplata kredita će se vršiti kao i za mikro, mala, srednja i velika pravna lica.

Krediti/garancije za finansiranje preduzetnika odobravaće se na osnovu zahteva u kojima posebno moraju biti istaknuti ekonomski i tržišni aspekt programa i finansijski pokazatelji poslovnog plana.

3. Kratkoročni krediti

Kratkoročni krediti za podsticanje konkurentnosti i likvidnosti domaće privrede biće odobravani privrednim subjektima sa rokom otplate od tri do dvanaest meseci od dana korišćenja, sa kamatnom stopom od 2,5% uz primenu valutne klauzule, po srednjem kursu NBS na dan uplate. Iznos vraćenog kredita ne može biti manji od nominalnog iznosa dodeljenog kredita. Instrumenti obezbeđenja kredita su sopstvene menice sa avalom poslovne banke ili garancija poslovne banke i sopstvene menice korisnika kredita.

4. Krediti/garancije za mikro, mala, srednja i velika pravna lica za održavanje tekuće likvidnosti

Krediti za održavanje tekuće likvidnosti će se odobravati sa rokom otplate do 18 meseci u okviru koga može biti predviđen grejs period do tri meseca.

Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su garancija poslovne banke, ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica, cesija potraživanja od državnih institucija i preduzeća, jemstvo fizičkog lica ili preduzetnika, hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu. Jemstvom fizičkog lica, i hipotekom na poljoprivrednom i šumskom zemljištu može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 500.000,00 dinara. Jemstvom ili pristupanjem dugu pravnog lica može se obezbediti kredit do maksimalnog iznosa od 3.000.000,00 dinara.

Cesijom potraživanja od državnih institucija i preduzeća može se obezbediti kredit do maksimalnog iznosa od 4.000.000,00 dinara. Svi krediti iznad gore pomenutih iznosa moraju da se obezbede drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu ili zemljištu u građevinskom području, čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu. Korisnik je obavezan da uz bilo koji od navedenih instrumenata obezbeđenja dostavi i sopstvene menice. Ukoliko je instrument obezbeđenja garancija poslovne banke kamatna stopa je 2% na godišnjem nivou, dok je u svim drugim slučajevima 3,5% na godišnjem nivou. Kamatna stopa se obračunava uz primenu valutne klauzule. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno.

Visina kredita/garancije se određuje u odnosu na bonitet privrednog subjekta i instrumente obezbeđenja.

5. Start-up krediti

Pravo na korišćenje sredstava za start-up kredite imaće preduzetnici i pravna lica na području Republike Srbije koji su registrovani u Agenciji za privredne registre najranije u godini koja prethodi godini podnošenja zahteva.

Krediti će se odobravati sa rokom otplate do pet godina u okviru kojeg je grejs period do jedne godine. Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Instrumenti obezbeđenja su garancija poslovne banke, hipoteka prvog reda na nepokretnostima ili zemljištu u privatnom vlasništvu, ugovorno jemstvo ili pristupanje dugu od strane pravnog lica. Hipotekom na poljoprivrednom, šumskom zemljištu i zemljištu u građevinskom području koje nije gradsko građevinsko zemljište, može se obezbediti samo deo kredita do maksimalnog iznosa 500.000,00 dinara, dok se deo kredita iznad tog iznosa mora obezbediti drugim instrumentima, uključujući i hipoteku na objektima i gradskom građevinskom zemljištu čija tržišna vrednost obezbeđuje povraćaj kredita uvećanog za pripadajuću kamatu. Ukoliko je instrument obezbeđenja garancija poslovne banke kamatna stopa je 1,5% na godišnjem nivou, dok je u svim drugim slučajevima 3% na godišnjem nivou. Kamatna stopa se obračunava uz primenu valutne klauzule. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno. Korisnik je obavezan da uz bilo koji od navedenih instrumenata obezbeđenja dostavi i sopstvene menice.

Opšti uslovi za kredite/garancije

Limiti minimalnih i maksimalnih iznosa kredita/garancija kao i iznos ukupno odobrenih kredita/garancija jednom pravnom licu sa povezanim licima biće određeni posebnim kriterijumima koje će Upravni odbor Fonda donositi za svaku kalendarsku godinu.

Otplata kredita vršiće se u mesečnim/tromesečnim anuitetima. Valutna klauzula podrazumeva utvrđivanje duga u evrima na dan puštanja kredita u tečaj i preračunavanje duga u dinarsku protivvrednost po srednjem kursu NBS na dan dospeća, s tim da će se uvek primenjivati srednji kurs NBS, tako da nominalna visina duga ne može biti niža od nominalnog iznosa puštenog kredita. U grejs periodu kamata se obračunava i naplaćuje mesečno/tromesečno. Metod obračuna kamate je proporcionalni.

U slučaju prevremene otplate kredita, korisnik je dužan da podnese zahtev u pisanoj formi. Korisnik kredita izmiruje ostatak glavnog duga sa pripadajućim kamatama i drugim troškovima, u visini obračunatoj prema vrednosti srednjeg kursa NBS na dan konačne otplate kredita. Vrednost srednjeg kursa NBS na osnovu koga se vrši obračun, ne može biti niža od srednjeg kursa NBS koji je važio na dan početka korišćenja sredstava.

Za izdate garancije privrednim subjektima Fond će naplaćivati proviziju u visini od 2% godišnje od iznosa garancije. Ukoliko je garancija izdata kao obezbeđenje potraživanja sa valutnom klauzulom za obračun provizije primeniće se valutna klauzula. Iznos garancije će se smanjivati srazmerno iznosu otplaćenih obaveza od strane nalogodavca. Fond može u slučaju reprograma kredita/produženja otplate kredita/restrukturiranja kredita odobrenog od strane poslovne banke, u skladu sa odlukom Upravnog odbora produžiti važnost garancije/odnosno izdati adekvatne nove garancije.

U slučaju neizvršavanja ugovornih obaveza (osim docnje u otplati), i izmene ugovorenih uslova korišćenja kredita izvršenih na zahtev Klijenta Fond može obračunavati i naplaćivati posebnu naknadu u visini od 1% na godišnjem nivou od iznosa kredita/garancije.

Instrumenti obezbeđenja urednog vraćanja kredita i izmirenja obaveza po izdatim garancijama su:

- garancija ili avalirane menice poslovne banke; i/ili

- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/pristupanje dugu drugog privrednog subjekta); i/ili

- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika; i/ili

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima; u odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina odobrenog kredita može iznositi:

- do 70% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);

- do 60% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora (kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata, (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti gradskog građevinskog zemljišta;

- do 30% tržišne vrednosti zemljišta u građevinskom području i/ili

- zaloga na proizvodnoj opremi i drugim pokretnim stvarima u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina odobrenog kredita može iznositi:

- do 50% tržišne vrednosti nove opreme i drugih pokretnih stvari,

- do 30% tržišne vrednosti opreme i drugih pokretnih stvari starijih od dve godine;

- menica i menično ovlašćenje dužnika;

- zaloga na akcijama/udelima privrednog društva.

Ukoliko je korisnik kredita/nalogodavac po garanciji/privredni subjekt iz nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave (ukoliko na navedenoj teritoriji ima sedište ili na istoj obavlja poslovanje i ima registrovan ogranak, u periodu dužem od godinu dana od dana podnošenja zahteva), tržišna vrednost navedenih instrumenata obezbeđenja u odnosu na vrednost kredita i/ili garancije mora da bude 1:1.

Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave i izrazito nedovoljno razvijene jedinice lokalne samouprave, u skladu sa članom 12. Zakona o regionalnom razvoju.

Nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u treću grupu razvijenosti u skladu sa članom 12. stav 1. Zakona o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.

Izrazito nedovoljno razvijenim jedinicama lokalne samouprave, u smislu ovog programa, smatraju se jedinice lokalne samouprave koje su razvrstane u četvrtu grupu razvijenosti u skladu sa članom 12. stav 2. Zakona o regionalnom razvoju i aktom Vlade kojim se utvrđuje jedinstvena lista razvijenosti regiona i jedinica lokalne samouprave.

Kao dodatna sredstva obezbeđenja, mogu poslužiti i:

- založno pravo na zalihama robe;

- založno pravo na budućim potraživanjima, koja proizlaze iz postojećih ugovora zaključenih sa dužnicima koji imaju bonitet prihvatljiv za Fond;

- hipoteka drugog reda;

- hipoteka/zaloga na objektu/opremi koji/a je predmet finansiranja;

- jemstvo fizičkog lica i drugi instrumenti obezbeđenja.

U slučaju zamene sredstava obezbeđenja, na zahtev klijenta, primenjivaće se odnos tržišne vrednosti kolaterala u odnosu na iznos duga po kreditu/garanciji, a u skladu sa ponderima po Programu Fonda koji je na snazi u momentu donošenja odluke o zameni sredstava obezbeđenja. Ukoliko u slučaju zamene sredstava obezbeđenja, sledstveno tome dolazi i do promene kamatne stope, primenjivaće se kamatna stopa utvrđena Programom Fonda za tekuću godinu u kojoj se vrši zamena. Ukoliko je tako određena kamatna stopa za novo sredstvo obezbeđenja, niža od kamatne stope po Programu Fonda po kome je odobren plasman u tom slučaju primenjivaće se kamatna stopa Programa Fonda po kome je odobren plasman.

Fond prihvata kao predračunsku vrednost ulaganja samo nova ulaganja. Pod novim ulaganjima, koja se mogu kreditirati smatraju se i ona ulaganja koja su realizovana do šest meseci pre datuma podnošenja zahteva za kredit; korisnik kredita je obavezan da dostavi adekvatan dokaz o visini i periodu takvih ulaganja.

Pojam povezanih lica obuhvata lica povezana na način definisan Zakonom o bankama i Zakonom o privrednim društvima, kumulativno.

U periodu trajanja kredita privredni subjekt ne sme smanjivati broj zaposlenih radnika.

Odstupanje od navedenih uslova definisanih ovim programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen zaključkom Vlade.

IV PROCEDURE ZA ODOBRAVANJE KREDITA

Zahtevi za odobrenje kredita/garancija se primaju ukoliko sadrže svu potrebnu dokumentaciju koja je navedena u "Sadržaju potrebne dokumentacije uz zahtev za odobrenje kredita/garancija".

Nakon prijema zahteva predmet se zavodi i prosleđuje nadležnim sektorima/filijalama. Nakon obrade, Kreditni odbor daje saglasnost na konačan predlog za odobrenje/odbijanje zahteva za kredit/garanciju, koji se dostavlja Komisiji Upravnog odbora i Upravnom odboru Fonda.

Konačnu odluku o odobrenju/odbijanju zahteva za kredit/garanciju donosi Upravni odbor Fonda, a na osnovu predloga Kreditnog odbora Fonda i Komisije Upravnog odbora Fonda.

V NAMENSKO KORIŠĆENJE SREDSTAVA

Fond za razvoj u saradnji sa državnim organom ili drugom agencijom osnovanom od strane države, sa kojom ima zaključen ugovor o saradnji, kontroliše namensko korišćenje odobrenih sredstava u skladu sa Programom. Terenska kontrola se može sprovoditi pre odobrenja kredita, nakon odobrenja a pre prenosa sredstava u tečaj, kao i u toku realizacije investicije ili nakon njenog završetka. Terenska kontrola će se vršiti u kontinuitetu i po ukazanoj potrebi do konačne otplate kredita.

Kontrola se sprovodi za sve vrste odobrenih kredita, proverom objekata i opreme kao i da li su sredstva kredita iskorišćena za planirane namene. Dokumentarnu kontrolu vrše stručne službe Fonda za razvoj.

Dokumentarna kontrola podrazumeva sledeće:

Sredstva investicionih kredita odobrena za izvođenje građevinskih radova, puštaju se u skladu sa ugovorenom dinamikom, s tim da se avansno puštaju maksimalno do 40% od iznosa ugovorenih radova. Preostali deo se pušta po dostavljanju overenih privremenih situacija/konačne situacije.

Sredstva kredita odobrena za nabavku opreme puštaju se u tečaj na osnovu dostavljenih profaktura/ugovora sa isporučiocem opreme sa adekvatnim rokovima važnosti. Sredstva se prenose na tekući račun korisnika ili dobavljača na osnovu zahteva korisnika, a u skladu sa ugovorenim načinom plaćanja. Sastavni deo zahteva čini specifikacija za prenos sredstava.

Ukoliko se pre ili nakon prenosa sredstava kredita, ukaže potreba da se menja dobavljač opreme/izvođač radova/da se nabavi druga vrsta opreme koja je u skladu sa delatnošću korisnika kredita, korisnik podnosi Zahtev za promenu dobavljača/izvođača radova uz obrazloženje. Saglasnost o promeni dobavljača/izvođača radova donosi Kreditni odbor Fonda za razvoj. U svim drugim slučajevima odluku o promeni korišćenja odobrenih sredstava može doneti Upravni odbor Fonda za razvoj.

Ukoliko je obezbeđenje kredita garancija/aval poslovne banke, sredstva kredita se po pravilu, prenose na tekući račun korisnika kod banke garanta/avaliste. U ostalim slučajevima na račun po izboru korisnika kredita.

Pre puštanja sredstava ili u toku obrade zahteva za sve kredite u iznosu većem od 20.000.000,00 RSD kod kojih je sredstvo obezbeđenja hipoteka/zaloga, obavezna je terenska kontrola kojom će se vršiti provera objekata i opreme koje su date kao obezbeđenje.

Korisnik kredita je u obavezi da po prijemu i utrošku sredstava, a najkasnije u toku trajanja grejs perioda dostavi dokumentaciju o namenskom trošenju kreditnih sredstava.

Izveštaj o izvršenoj terenskoj kontroli treba da sadrži podatke o korisniku kredita, poslovanju korisnika kredita, identifikovane probleme u poslovanju kao i mogućnosti prevazilaženja nastalih problema, opšti utisak o investitoru, podatke o građevinskim objektima/opremi koja je bila predmet investicionog ulaganja, podatke o zaposlenim radnicima kao i izvršiti fotografisanje objekata, opreme i zaliha zatečenih na mestu kontrole.

Na kraju izveštaja sa terena neophodan je zaključak o realizaciji kreditnih sredstava sa konstatacijom da li su sredstva kredita namenski utrošena ili nisu. Izveštaj treba da bude sačinjen u roku od sedam dana od izvršene posete, potpisan i poslat (elektronskom poštom) nadležnim saradnicima u Fondu za razvoj.

Lica koja vrše terensku kontrolu imaju moralnu, materijalnu i krivičnu odgovornost za efikasno vršenje kontrole i tačnost podataka navedenih u Izveštaju.

Između Fonda za razvoj i državnog organa ili druge agencije osnovane od strane države biće sačinjeno Uputstvo o načinu kontrole utrošenih sredstava Fonda.

Ukoliko je izveštaj terenske kontrole negativan Fond će preduzeti sve mere prema privrednom subjektu u skladu sa Procedurama Fonda.

VI USLOVI I KRITERIJUMI ZA REPROGRAM KREDITA, FINANSIJSKO RESTRUKTURIRANJE, REORGANIZACIJU PRIVREDNIH SUBJEKATA I SPORAZUMNO REGULISANJE OBAVEZA

1. Reprogrami kredita

Fond može, na zahtev korisnika kredita, odobriti reprogram kredita u tečaju, u skladu sa navedenim uslovima i kriterijumima.

Kriterijumi reprogramiranja kredita su:

1) Broj zaposlenih: Korisnik kredita koji traži reprogramiranje svojih obaveza mora imati minimum pet zaposlenih, ukoliko je razvrstan kao mikro pravno lice ili je preduzetnik. Ostali korisnici kredita moraju imati minimalan broj zaposlenih u skladu sa razvrstavanjem definisanim Zakonom o računovodstvu. Razvrstavanje na mikro, mala, srednja i velika pravna lica izvršeno je u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo. Za ostale privredne subjekte, korisnike kredita koji se ne razvrstavaju na navedeni način, broj zaposlenih ne može biti manji od pet. Pravo na odobrenje reprograma imaju korisnici kredita koji u periodu od odobravanja kredita do podnošenja zahteva za reprogram nisu smanjivali broj ukupno zaposlenih.

2) Stanje računa Korisnika kredita: Korisnik kredita ne može imati blokadu računa u momentu donošenja odluke o reprogramu, niti u momentu zaključenja Aneksa ugovora kojim se reguliše reprogram, osim od strane Fonda za razvoj Republike Srbije.

3) Korisnik kredita mora dokumentovati namensko trošenje sredstava doznačenih na osnovu kredita koji se reprogramira.

4) Delatnost Korisnika kredita: Prednost kod odobravanja reprograma imaju Korisnici kredita koji se bave proizvodnom delatnošću, privredni subjekti koji posluju u radno intenzivnim granama privrede i u nerazvijenim opštinama Republike Srbije, privredni subjekti koji su u prethodnom periodu uredno servisirali obaveze prema Fondu i privredni subjekti koji su zaposlili poslovnim planom predviđeni broj radnika.

Reprogram se odobrava na osnovu Zahteva Korisnika kredita u kojem se definišu traženi uslovi reprograma i razlozi reprograma, odnosno ekonomska opravdanost da će reprogram poboljšati ekonomski položaj privrednog subjekta i olakšati vraćanje kredita.

Korisnik reprograma ne može smanjivati broj radnika do konačne otplate kredita.

2. Uslovi reprograma

1) Grejs period može biti do 12 meseci računajući od dana zaključenja Aneksa Ugovora kojim se reguliše reprogram, s tim da Korisnik kredita u momentu donošenja odluke o reprogramu može imati do dva neizmirena dospela anuiteta; produženje roka otplate može biti do 24 meseca računajući od datuma dospeća poslednjeg anuiteta određenog Ugovorom o kreditu, za investicione kredite. Za kredite za trajna obrtna sredstva produženje roka otplate može biti do 12 meseci.

2) Reprogramom se može izvršiti i odlaganje dospelog duga tako što će se isti raspodeliti na preostale anuitete u okviru postojećeg amortizacionog plana, tako da se ne menja dospeće poslednjeg anuiteta ili u skladu sa novim amortizacionim planom s tim da se ne menja dospeće poslednjeg anuiteta.

3) Reprogram se može odobriti i bez uvođenja dodatnog grejs perioda tako što će se odobriti produženje roka otplate do 24 meseca računajući od datuma dospeća poslednjeg anuiteta određenog Ugovorom o kreditu, za investicione kredite. Za kredite za trajna obrtna sredstva produženje roka otplate može biti do 12 meseci.

4) Reprogram obuhvata stanje duga - dospele a neizmirene i nedospele obaveze.

5) Korisnik kredita je dužan da sredstva obezbeđenja uspostavljena na osnovu Ugovora o kreditu, usaglasi sa reprogramiranim uslovima (izuzev za klijente koji traže reprogram na način naveden u tački 2. Uslova za reprogram). Moguće je predvideti i dodatna sredstva obezbeđenja.

Vrednost sredstva obezbeđenja mora pokrivati stanje duga po reprogramu i to:

- garancija ili avalirane menice poslovne banke,

- menica i menično ovlašćenje dužnika,

- menica i menično ovlašćenje jemca/pristupioca dugu (ukoliko postoji jemstvo/pristupanje dugu drugog privrednog subjekta),

- menica i menično ovlašćenje osnivača/akcionara dužnika,

- hipoteka prvog reda na nepokretnostima. U odnosu na tržišnu vrednost hipotekovane nepokretnosti, zavisno od vrste te nepokretnosti, visina stanja duga po reprogramu može iznositi:

- do 70% tržišne vrednosti stambenog prostora (stanovi i porodične kuće);

- do 60% tržišne vrednosti poslovnih zgrada i poslovnog prostora (kancelarije, upravne zgrade, ugostiteljski i trgovački objekti, hladnjače, benzinske pumpe i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti proizvodnih i industrijskih objekata (hala, magacina, mlinova, silosa, garaža, pomoćnih objekata i sl.);

- do 50% tržišne vrednosti građevinskog zemljišta;

- do 30% tržišne vrednosti zemljišta u građevinskom području;

- zaloga na opremi i drugim pokretnim stvarima u odnosu na čiju tržišnu vrednost visina stanja duga po reprogramu može iznositi:

- do 50% tržišne vrednosti nove opreme i drugih pokretnih stvari,

- do 30% tržišne vrednosti opreme i drugih pokretnih stvari starijih od dve godine;

- zaloga na akcijama/udelima privrednog društva.

Vrednost sredstva obezbeđenja u slučaju plasmana po komisionim poslovima mora pokrivati stanje duga po reprogramu u odnosu koji je utvrđen odgovarajućim Uredbama/Programima po kojima su ti plasmani odobreni.

- Kamatna stopa za kredite koji su predmet reprograma iznosiće 3,5% na godišnjem nivou sa valutnom klauzulom. Ukoliko je kamatna stopa po inicijalnom ugovoru viša zadržava se inicijalno ugovorena kamata.

- Izuzetno, od uslova definisanim ovim programom, kada je podnosilac zahteva za reprogram, privredno društvo koje je u većinskom državnom vlasništvu ili je u postupku restrukturiranja i/ili za koji postoji širi ekonomski interes, ima veliki broj zaposlenih, ugovorene strateške planove itd. Odluku o reprogramu za ove klijente, Upravni odbor donosi pojedinačno na osnovu kriterijuma formiranim na specifičnostima konkretnih relevantnih okolnosti koje opravdavaju donošenje odluke a na osnovu odgovarajućeg zaključka Vlade Republike Srbije.

3. Finansijsko restrukturiranje plasmana

Fond može, na zahtev korisnika kredita u skladu sa definisanim kriterijumima ovog programa odobriti restrukturiranje plasmana. Plan finansijskog restrukturiranja mora biti sačinjen u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava.

Uslovi pod kojima je moguće odobrenje finansijskog restrukturiranja:

1) Period mirovanja duga: do 24 meseca.

2) Konačan rok otplate duga: do sedam godina u okviru koga postoji mogućnost ugovaranja grejs perioda do 24 meseca.

3) Zadržavanje valutne klauzule i prvobitno ugovorene kamatne stope, ukoliko je veća od 4%. Kamata u visini od 4% predstavlja donju granicu prihvatljivosti za Fond.

4) Zadržavanje prvobitno predviđenih sredstava obezbeđenja. Moguće je predvideti dodatno sredstvo obezbeđenja, ali ne i smanjiti sredstvo obezbeđenja koje je predviđeno ugovorima o kreditu/garanciji koji su predmet finansijskog restrukturiranja.

5) Jednak tretman i ravnopravan položaj Fonda za razvoj u odnosu na poslovne banke u pogledu perioda otplate kredita.

Planom finansijskog restrukturiranja nije moguće predvideti:

Otpust duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpusta, bilo da se radi o otpustu dela ili otpustu celokupnog duga osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

Plan finansijskog restrukturiranja mora biti sačinjen u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava. Svaki pojedinačno dostavljeni Plan finansijskog restrukturiranja se analizira posebno i određuju konkretni uslovi prihvatljivi za Fond. Konačnu odluku o prihvatanju plana donosi Upravni odbor Fonda. Pored dostavljenog Plana, Fond može zahtevati dodatnu dokumentaciju u cilju kompletnije analize.

4. Unapred pripremljeni plan reorganizacije i Plan reorganizacije

Fond može, u opravdanim slučajevima i pod uslovima definisanim ovim programom i odlukom Upravnog odbora prihvatiti unapred pripremljeni plan reorganizacije ili plan reorganizacije za privredne subjekte u postupku stečaja.

Uslovi u okviru kojih je moguće odobrenje unapred pripremljenog plana reorganizacije odnosno plana reorganizacije, u skladu sa Zakonom o stečaju:

1) Sadržaj Plana reorganizacije, odnosno unapred pripremljenog plana reorganizacije (u daljem tekstu: Plan) mora biti u skladu sa odredbama Zakona o stečaju.

2) Zadržavanje prvobitno predviđenih sredstava obezbeđenja. Moguće je predvideti dodatno sredstvo obezbeđenja, ali ne i smanjiti sredstvo obezbeđenja koje je predviđeno ugovorima o kreditu/garanciji.

3) Namirenje potraživanja unovčenjem imovine na kojoj je upisana hipoteka/založno pravo u korist Fonda, je moguće samo ukoliko je predviđeno prvenstveno namirenje potraživanja Fonda iz cene dobijene prodajom založene imovine.

4) Zadržavanje valutne klauzule i prvobitno ugovorene kamatne stope, ukoliko je veća od 4% na godišnjem nivou. U Planu reorganizacije se u izuzetnim slučajevima može predvideti otplata duga bez valutne klauzule, dok je kod Unapred pripremljenog plana reorganizacije obavezna valutna klauzula. Kamata u visini od 4% na godišnjem nivou predstavlja donju granicu prihvatljivosti za Fond.

5) Period mirovanja duga: do 24 meseca.

6) Konačan rok otplate duga: do osam godina u okviru koga postoji mogućnost ugovaranja grejs perioda do 24 meseca.

Unapred pripremljenim planom reorganizacije, Planom reorganizacije i finansijskim restrukturiranjem nije moguće predvideti:

Otpust duga. Nije moguće doneti odluku o prihvatanju otpusta, bilo da se radi o otpustu dela ili otpustu celokupnog duga osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

Pretvaranje potraživanja u kapital. Nije moguće doneti odluku o pretvaranju potraživanja u kapital društva osim u slučajevima postojanja zaključka Vlade o strateškom značaju drugačijeg rešavanja ovog pitanja.

Prethodno navedeni uslovi su uslovi u okviru kojih je moguće odobrenje planova reorganizacije odnosno unapred pripremljenih planova reorganizacije. Svaki pojedinačno dostavljeni plan se analizira posebno i određuju konkretni uslovi prihvatljivi za Fond. Konačnu odluku o prihvatanju plana donosi Upravni odbor Fonda. Pored dostavljenog plana, Fond može zahtevati dodatnu dokumentaciju u cilju kompletnije analize.

5. Sporazum o izmirenju dospelih obaveza

Upravni odbor Fonda može u skladu sa konkretnim okolnostima na osnovu zahteva korisnika kredita odnosno zahteva jemca/pristupioca duga/založnog dužnika ili trećeg zainteresovanog lica, a na predlog Kreditnog odbora Fonda, odlučivati o regulisanju međusobnih odnosa između korisnika kredita i/ili jemca/pristupioca duga/založnog dužnika/trećeg zainteresovanog lica i Fonda, a povodom vraćanja kredita koji je u celosti dospeo.

Uslovi zaključenja sporazuma o izmirenju obaveza:

1) Sporazum o izmirenju obaveza sa korisnikom kredita/jemcem/pristupiocem duga/založnim dužnikom zaključiće se na osnovu Odluke Upravnog odbora Fonda u kojoj će biti definisani uslovi zaključenja.

2) Prilikom potpisivanja sporazuma primenjivaće se kamatna stopa od 4% na godišnjem nivou ukoliko je ona veća od ugovorene kamatne stope, u suprotnom ostaje ugovorena kamatna stopa iz ugovora o kreditu.

3) Po sporazumu sva uspostavljena sredstva obezbeđenja ostaju na snazi, uz mogućnost da Fond u konkretnom slučaju zatraži i dodatno sredstvo obezbeđenja.

U slučaju zaključenja sporazuma pokrenuti postupci prinudne naplate iz sredstava obezbeđenja biće obustavljeni.

6. Posebne odredbe

Odredbe ovog programa koje se odnose na reprograme kredita, finansijsko restrukturiranje plasmana, unapred pripremljene planove reorganizacije i planove reorganizacije privrednih subjekata u postupku stečaja kao i mogućnosti sporazumnog izmirivanja dospelih obaveza primenjivaće se za sve kredite/garancije odobrene iz sredstava Fonda za razvoj kao i svih komisionih poslova koje je Fond obavio u svoje ime i za račun ministarstava, bez posebne saglasnosti nadležnih ministarstava.

Ukoliko je inicijalno obezbeđenje po kreditu garancija poslovnih banaka koje su u postupku stečaja ili su prestale sa radom, kao obezbeđenje ovih kredita prihvatiće se hipoteka prvog reda odgovarajuće procenjene vrednosti veštaka sa spiska veštaka prihvaćenih od strane Fonda, ili hipoteka, jemstvo, zaloga na opremi ili zaloga na drugim pokretnim stvarima itd. prihvatljive vrednosti u odnosu na iznos potraživanja Fonda. Prihvatljiva vrednost sredstava utvrđivaće se u skladu sa uslovima iz ovog programa predviđenim u delu 2. Uslovi reprograma, tačka 5). U ovom slučaju, na preostali iznos kredita primenjivaće se kamatna stopa, utvrđena Programom Fonda za tekuću godinu, u kojoj se vrši zamena instrumenata obezbeđenja. Ukoliko je tako određena kamatna stopa za novo sredstvo obezbeđenja, niža od kamatne stope po Programu Fonda po kome je odobren plasman u tom slučaju primenjivaće se kamatna stopa Programa Fonda po kome je odobren plasman.

Fond će, u saradnji sa sa državnim organom ili drugom agencijom osnovanom od strane države, sa kojom ima zaključen ugovor o saradnji, vršiti permanentnu kontrolu poslovanja privrednih subjekata kojima je odobren reprogram, finansijsko restrukturiranje, UPPR ili sporazum o izmirenju dospelih obaveza.

Ukoliko je stanje duga za koje se traži reprogram, finansijsko restrukturiranje, sporazumno regulisanje obaveza i saglasnost na UPPR ili Plan reorganizacije u iznosu do RSD 10.000.000,00, direktor Fonda će donositi odgovarajuću odluku, uz prethodnu saglasnost Kreditnog odbora.

Sredstva koja su naplaćena iz komisionih poslova u nadležnosti Ministarstva privrede se mogu, uz prethodnu saglasnost Ministarstva privrede, koristiti za odobravanje kredita pod uslovima definisanim ovim programom.

Fond može prodati svoja potraživanja ukoliko Upravni odbor Fonda donese odluku kojom će definisati uslove prodaje, kao i visinu diskontne stope.

VII ZAVRŠNE ODREDBE

Sprovođenje ovog programa nadzire Ministarstvo privrede.

Fond će o sprovođenju Programa kvartalno izveštavati Ministarstvo privrede, a Ministarstvo privrede izveštavaće Vladu.

Ovaj program se, po dobijanju saglasnosti Vlade, objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije" i na sajtu Fonda, a primenjuje se sledećeg dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Stupanjem na snagu ovog programa prestaje da važi Program Fonda za razvoj Republike Srbije sa pripadajućim izmenama i dopunama ("Službeni glasnik RS", br. 9/15, 33/15 i 78/15).