PRAVILNIKO OSTVARIVANJU PRAVA NA BESPLATAN OBROK ("NARODNA KUHINJA")("Sl. list grada Smedereva", br. 10/2015) |
Pravilnikom o ostvarivanju prava na besplatan obrok ("Narodna kuhinja"), (u daljem tekstu: besplatan obrok), kao materijalna podrška iz oblasti socijalne zaštite o čijem obezbeđivanju se stara grad Smederevo (u daljem tekstu: Grad), u skladu sa Odlukom o pravima socijalne zaštite u gradu Smederevu ("Službeni list grada Smedereva", broj 9/2013, 5/2015 i 7/2015), (u daljem tekstu: Odluka) bliže se regulišu uslovi i postupak za ostvarivanje prava na besplatan obrok, postupak izbora Pružaoca usluge i način pružanja usluge besplatnog obroka.
Svi pojmovi u ovom Pravilniku upotrebljeni u gramatičkom muškom rodu odnose se na osobe muškog i ženskog roda.
Državljani Republike Srbije koji imaju prebivalište, odnosno boravište na teritoriji grada Smedereva, a koji se nađu u stanju socijalne potrebe, ostvaruju pravo na besplatan obrok na osnovu zahteva ili po službenoj dužnosti.
Postupak za ostvarivanje prava na korišćenje besplatnog obroka ostvaruju pojedinci ili porodice po zahtevu stranke koji se podnosi Centru.
Prilikom odlučivanja kao indikatore procene ugroženosti uzeti:
- broj članova domaćinstva,
- ukupne prihode,
- minimalnu socijalnu sigurnost,
- imovinu porodice,
- broj dece na školovanju,
- radnu sposobnost,
- zdravstveno stanje,
- korišćenje sopstvenih kapaciteta,
- dodatne prihode i
- ostalo.
Centar može da pokrene postupak i po službenoj dužnosti, ukoliko u nekom drugom postupku, koji se vodi kod Centra, utvrdi da je ovaj oblik zaštite neophodan i da su za to ispunjeni uslovi.
Članovima porodice smatraju se bračni ili vanbračni drug, bračna, vanbračna ili usvojena deca i srodnici u pobočnoj liniji do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom porodičnom domaćinstvu.
Pravo na besplatan obrok iz člana 2. ovog Pravilnika ne može da ostvari pojedinac, odnosno član porodice:
- koji je zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju sa drugim licem i
- u drugim slučajevima utvrđenim zakonom.
Za utvrđivanje statusa korisnika, podnosilac zahteva je dužan da dostavi sledeću dokumentaciju:
1. dokaz o svom identitetu (fotokopija lične karte, a ako je biometrijska mora biti očitana) za sve članove porodičnog domaćinstva;
2. overeni obrazac O2 sa podacima o svim članovima porodičnog domaćinstva;
3. potvrdu škole ili fakulteta o redovnom školovanju;
4. izvode iz matične knjige rođenih za sve članove porodičnog domaćinstva;
5. uverenje od Nacionalne službe za zapošljavanje, Filijala Smederevo, za podnosioca Zahteva i sve članove porodičnog domaćinstva ako su nezaposleni ili fotokopije radnih knjižica, odnosno drugi dokaz o nezaposlenosti-izjava dva svedoka da nisu u radnom odnosu i da ne ostvaruju prihode;
6. lekarsku dokumentaciju za podnosioca zahteva (ukoliko je isti oboleo) ili obolelih članova porodičnog domaćinstva i
7. dokaz o prihodima za sve zaposlene članove porodičnog domaćinstva, za prethodni mesec u odnosu na mesec u kome se utvrđuje ispunjenost uslova za ostvarivanje prava na besplatan obrok.
Ukoliko se u toku postupka ukaže potreba za dodatnom dokumentacijom, za ostvarivanje prava na besplatan obrok po ovom Pravilniku, korisnik je dužan da dostavi traženu dokumentaciju Centru.
O ostvarivanju prava na besplatan obrok u prvostepenom postupku Centar za socijalni rad Smederevo (u daljem tekstu: Centar) donosi rešenje-uput, pozivajući sa na konkretne članove, tačke i alineje Zakona o opštem upravnom postupku, Zakona o socijalnoj zaštiti, Odluke i ovog Pravilnika, koristeći metode prikupljanja dokumentacije, procene u postupku opservacije, intervjua, koordinacije sa nadležnim službama i terenskom kontrolom i drugim metodama koje se koriste u utvrđivanju socio-ekonomske anamneze porodice.
Korisnik prava na besplatan obrok nastavlja sa korišćenjem ovog prava, ukoliko u roku od 30 dana pre isticanja priznatog prava, podnese zahtev sa neophodnom dokumentacijom i ukoliko za to pravo i dalje ispunjava uslove, o čemu će korisnik imati saznanja na osnovu rešenja o priznatom pravu.
Pravo iz stava 1. ovog člana priznaje se najduže za period do godinu dana.
Na osnovu procene i statističke evidencije prema zadatom periodu, Centar utvrđuje broj korisnika, a koji je osnov za pokretanje postupka javne nabavke.
Na Rešenje-uput o priznavanju prava na korišćenje usluge besplatnog obroka može se, preko Centra, izjaviti žalba Odeljenju za javne službe Gradske uprave Smederevo - Odseku za socijalnu i zdravstvenu zaštitu, kao drugostepenom organu, u roku od 15 dana od dana prijema Rešenja-uputa.
Izuzetno, kada se pojedinac ili porodica nađu u stanju socijalne potrebe, a neophodno je hitno postupanje, Centar će u takvom slučaju izdati Potvrdu o korišćenju prava na besplatan obrok, koja će važiti do okončanja postupka i donošenja rešenja.
Pružalac usluge će, tokom trajanja prava svih korisnika, pratiti realizaciju i ukazivati Centru na promene činjeničnog stanja, ukoliko ih bude.
Pojedinac ili porodica kojima se rešenjem-uputom prizna pravo, dužni su da:
- se obavezno legitimišu prilikom preuzimanja besplatnog obroka kod Pružaoca usluge, putem rešenja, potvrde i ličnih identifikacionih isprava (lična karta, pasoš, zdravstvena knjižica),
- poštuju kućni red Pružaoca usluge.
U slučaju promene mesta boravka, imovnog stanja ili druge činjenice relevantne za ostvarivanje ovog prava, korisnik besplatnog obroka je dužan da obavesti Centar u roku od 5 dana od dana nastupanja promene.
U slučaju da korisnik prava na besplatan obrok prekrši pravila ponašanja ili zloupotrebi svoje pravo (prodaje obroke, ustupa pravo drugom licu, neopravdano neredovno preuzima obroke najduže 5 dana uzastopno ili najduže 15 dana u toku meseca i dr.) Centar može Rešenjem-uputom ukinuti priznato pravo.
Pripremu, distribuciju i raspodelu besplatnog obroka vršiće Pružalac usluge koji bude izabran u postupku javne nabavke, sedam dana u nedelji koji obuhvata izdavanje toplog obroka radnim danom i subotom i suvog obroka nedeljom.
Odeljenje za javne službe Gradske uprave Smederevo podnosi Odeljenju za privredu, preduzetništvo, lokalni ekonomski razvoj i javne nabavke (odnosno nadležnom odeljenju) Zahtev za pokretanje postupka javne nabavke pripreme, distribucije i raspodele besplatnog obroka, sa svim podacima i uslovima iz ovog Pravilnika.
Na predlog Odeljenja za privredu, preduzetništvo, lokalni ekonomski razvoj i javne nabavke (odnosno nadležnog odeljenja), gradonačelnik grada Smedereva donosi Rešenje o obrazovanju Komisije za postupak javne nabavke pripreme, distribucije i raspodele besplatnog obroka i Odluku o pokretanju postupka javne nabavke.
Zadatak Komisije je da u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama sprovede postupak javne nabavke, a naročito da pripremi konkursnu dokumentaciju, Oglas o javnoj nabavci, izmene ili dopune konkursne dokumentacije, pruži dodatne informacije ili objašnjenja u vezi sa pripremanjem ponuda, otvori, pregleda, oceni i rangira ponude, sačini pisani Izveštaj o stručnoj oceni ponuda, pripremi Predlog odluke o dodeli ugovora ili Predlog odluke o obustavi postupka javne nabavke, da odluči povodom podnetog zahteva za zaštitu prava i da preduzima druge radnje u postupku u zavisnosti od vrste postupka i predmeta javne nabavke.
Za nepovoljnijeg ponuđača biće izabran Pružalac usluge koji ima najnižu cenu obroka po korisniku usluge i koji ispunjava uslove predviđene ovim Pravilnikom.
U postupku javne nabavke usluge utvrđene ovim Pravilnikom, prilikom odlučivanja o dodeli ugovora, ukoliko dva ili više ponuđača ponude istu cenu, prednost u odabiru pružaoca usluge imaće ponuđač koji je stekao licencu u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
Na osnovu Izveštaja o stručnoj oceni ponuda koju sastavlja Komisija i Predloga odluke o dodeli ugovora koji sastavlja nadležno odeljenje, gradonačelnik grada Smede- reva donosi Odluku o dodeli ugovora, nakon čega će obaveštenje o zaključenom ugovoru biti objavljeno na Portalu javnih nabavki i na zvaničnoj internet stranici Grada.
U slučaju da bude doneta Odluka o obustavi postupka javne nabavke bez zaključenja ugovora, Grad može da ponovi postupak javne nabavke ili da donese Odluku da Centar pruža uslugu u okviru posebne organizacione jedinice u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti.
Odnos između Pružaoca usluge i Grada u pogledu međusobnih prava i obaveza regulisaće se Ugovorom.
Obavezni uslovi koje mora da ispunjava ponuđač za pružanje usluge pripreme, distribucije i raspodele besplatnog obroka su:
- uslovi koji su određeni Zakonom o javnim nabavkama i
- posedovanje licence ili drugih dokaza izdatih od strane nadležnog organa, za pružanje usluge socijalne zaštite koja je predmet javne nabavke.
Ukoliko ponuđač za pružanje usluge ne poseduje licencu, do sticanja iste, potrebno je da poseduju sledeću dokumentaciju:
1. dokaz o registraciji, odnosno ovlašćenje za vršenje usluge,
2. dokaz o kadrovskim kapacitetima i tehničkim uslovima kojima raspolaže, program pružanja usluge sa jasno opredeljenom cenom po jednom obroku bez PDV-a i sa PDV-om, dinamikom vršenja usluge, načinom vršenja usluge i preciziranim brojem korisnika koje može da opsluži,
3. dokaz o posedovanju prostora u kome će vršiti raspodelu obroka najmanje na 2 punkta (jedan punkt na gradskom i najmanje jedan na seoskom području) i
4. referencu, odnosno izjavu ili preporuku prethodnih korisnika za prethodnu godinu.
Ukoliko se u postupku javne nabavke prijavi Crveni krst Smederevo, isti ne mora da priloži licencu za obavljanje usluge, već uslugu obavlja na osnovu člana 10. stav 1. Zakona o Crvenom krstu ("Službeni glasnik Republike Srbije", broj 107/2005), ukoliko bude izabran kao najpovoljniji ponuđač.
Pružalac usluge je dužan da prilikom pripreme besplatnog obroka zadovolji normative kvaliteta koje je propisala Evropska unija, a svi preuzeti poslovi moraju se obavljati po važećim pozitivno-pravnim zakonskim propisima i uz stalni nadzor sanitarne i veterinarske inspekcije.
Osnovni uslovi koje mora da ispuni Pružalac usluge pripreme, distribucije i raspodele besplatnog obroka su:
1. Po standardu, kuvani obroci za korisnike besplatnog obroka moraju da sadrže najmanje 12 namirnica, a poželjno je i više i to: brašno (hleb), ulje, pasulj, pirinač, makarone, so, šećer, začin, mesnu konzervu, riblju konzervu, konzervirano povrće, kvasac.
Normativ za 1 obrok je sledeći:
- brašno |
0,4kg |
- ulje |
0,03kg |
- pasulj |
0,1kg |
- pirinač |
0,1kg |
- makarone |
0,1kg |
- so |
0,005kg |
- šećer |
0,015kg |
- začin |
0,003kg |
- mesna konzerva |
0,02kg |
- riblja konzerva |
0,0135kg |
- konzervisano povrće |
0,25kg |
- kvasac |
0,006kg |
2. Svaki korisnik besplatnog obroka dobija 1/2 litra kuvane hrane i 1/2 vekne hleba tipa 500, odnosno 750 (narodni hleb).
3. Dostava kuvanog obroka korisnicima besplatnog obroka mora se vršiti najmanje na 2 punkta (jedan punkt u gradu i najmanje jedan u naseljenim mestima na teritoriji grada).
Punktovi moraju da ispunjavaju sve higijensko-sanitarne uslove koje propisuju nadležne inspekcije.
Distributivni punkt podrazumeva sledeći prostor:
- prostoriju za podelu obroka koja je fizički odvojena od korisnika besplatnog obroka,
- prostoriju za konzumiranje obroka, što podrazumeva opremljen prostor sa stolovima i stolicama, gde korisnik može na licu mesta da konzumira obrok, najmanje površine 100 m2 koja se nalazi u Gradu,
- prostoriju za presvlačenje osoba na podeli besplatnog obroka, kao i prostor za odlaganje pribora za higijenu i
- dva sanitarna čvora (jedan za korisnike, a drugi za osoblje).
Po nalogu Centra, dostava kuvanog obroka mora se izvršiti i na kućnu adresu korisnika besplatnog obroka, ako je težak invalid, stara osoba ili lice privremeno sprečeno da uzima besplatan obrok (operacija ili druga bolest).
Centar, na osnovu evidencije koju vodi, dostavlja izabranom Pružaocu usluge pravnosnažna rešenja o priznavanju prava na besplatan obrok, potvrde i spisak korisnika koji ostvaruju pravo na besplatan obrok.
Pružalac usluge vodi dnevnu evidenciju za svakog korisnika besplatnog obroka, a na osnovu kartona korisnika, koji svaki korisnik poseduje. Na kraju meseca, svaki korisnik besplatnog obroka potpisuje distributivni list, kao dokaz o preuzetom besplatnom obroku.
Izabrani Pružalac usluge dužan je da Centru početkom tekućeg meseca za prethodni mesec dostavi spiskove korisnika prava na besplatan obrok sa brojem izdatih obroka.
Centar, na osnovu izvršene kontrole, utvrđuje stvarni broj izdatih obroka i Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva - Odseku za socijalnu i zdravstvenu zaštitu dostavlja konačan spisak korisnika sa stvarno izdatim besplatnim obrocima.
Izabrani Pružalac usluge dostavlja Odeljenju za javne službe Gradske uprave grada Smedereva Račun sa spiskom korisnika i brojem stvarno izdatih besplatnih obroka, početkom tekućeg meseca za prethodni mesec.
U skladu sa donetim Rešenjem o obrazovanju Komisije za praćenje rada Narodne kuhinje, Pružalac usluge je dužan da istoj omogući uvid u svoj rad, u cilju kontrole pridržavanja ugovornih obaveza.
Izmene i dopune ovog Pravilnika vršiće se na način predviđen za njegovo donošenje.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o finansiranju, radu i uslovima za ostvarivanje prava na uslugu besplatnog obroka (Narodne kuhinje) na teritoriji grada Smedereva i za sprovođenje javnog konkursa za izbor pružaoca usluge besplatnog obroka ("Službeni list grada Smedereva", broj 5/2013).
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Smedereva".