PROGRAM
PODRŠKE ZA SPROVOĐENJE POLJOPRIVREDNE POLITIKE I POLITIKE RURALNOG RAZVOJA NA TERITORIJI GRADA NOVOG SADA ZA 2016. GODINU

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 8/2016)

 

I OPŠTE INFORMACIJE I TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA

1.1. Analiza postojećeg stanja

1.1.1. Geografske i administrativne karakteristike

Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Grad) se nalazi u središnjem delu Vojvodine i ima izuzetno povoljan geografski položaj. Teritorija Grada, matematičko-geografski zauzima po Griniču položaj istočne koordinate od 19° 10' do 20°6' istočne geografske dužine i 45°10', do 45°6', severne geografske širine.

Grad je i centar Južno-bačkog okruga i najveći je nosilac privrednih, saobraćajnih, obrazovnih, političkih, kulturnih i drugih funkcija, kao i administrativno-politički centar regiona Vojvodine.

Geografski položaj Grada može se posmatrati sa dva aspekta: u sklopu povezanosti sa drugim gradovima i krajevima i njegove povezanosti sa lokalnim naseljima koja mu gravitiraju kao prigradska naselja.

Područje Grada obuhvata 15 prigradskih naselja i zauzima površinu od: 702,7km2, dok uže područje sa Petrovaradinom i Sremskom Kamenicom zauzima površinu od: 129,4km2, a građevinski reon obuhvata površinu od 106,2km2.

Prema poslednjem popisu stanovništva od 2011. godine u Gradu zajedno sa prigradskim naseljima živi 341.625 stanovnika, dok urbani deo grada (sa Petrovaradinom i Sremskom Kamenicom) ima 286.157 stanovnika, a prosečna gustina naseljenosti je prilično visoka, oko 480 stanovnika po km2, što znači da stanovništvo sve više migrira ka većim gradovima, tj. u administrativno-privredne centre, pa tako i prema Novom Sadu, kao drugom, po veličini gradu u Srbiji, odmah posle Beograda.

Prethodno ime Novog Sada je Neoplanta koje datira iz 1748. godine, a prvobitna imena su bila Racka varoš i Petrovaradinski šanac, a zbog svog kulturnog, političkog i celokupnog društvenog života u 19. veku Novi Sad je bio poznat kao "Srpska Atina".

1.1.2. Prirodni uslovi i životna sredina

Reljef područja Novog Sada, podrazumevajući Grad sa svojom prigradskom okolinom ima pretežne odlike Panonske nizije.

Sam Grad leži na levoj obali međunarodne reke Dunav, od 1.252. kilometra rečnog toka do 1.262. kilometra i nalazi se u srcu Autonomne Pokrajine Vojvodine.

Sa leve strane Dunava rasprostire se ravničarski deo Bačka, a sa desne strane prostire se brdoviti kraj Srem, raspoložen na obroncima panonske planine Fruške Gore, naročito poznate po nacionalnom parku prirode. Nadmorska visina je od 72m do 80m sa bačke strane i od 250m do 350m sa sremske strane. Ravničarska reka Dunav sa svojim širokim koritom, naročito u predelu Grada ima ogromne prirodne lepote, meandrirajući, praveći rečne ade i velike peščane i lesne zaravni, čineći Gradu sa okolinom izuzetan i specifično povoljan geografski položaj.

Veštačka mreža kanala Dunav-Tisa-Dunav odlično se uklapa u prirodne hidrografske osobine reke Dunav, bogate ogromnom količinom vode, a Mali Bački kanal, ulivajući se sa leve strane, doprinosi još većim lepotama ovog krajolika.

Geološko-pedološke osobine područja Grada određuje naročito aluvijalna terasa, ili aluvijalna ravan koja se proteže južnom Bačkom, a u Novosadskom području od Begeča do istočne periferije Novog Sada. Po geološkom sastavu ovo tlo čine najstarije stene iz paleozoika i delom mlađe stene, nastale u holocenu. Otuda, na Bačkoj ravničarskoj nizijskoj strani zastupljeni su geomorfološki oblici: inundaciona ravan, aluvijalna terasa i južna Bačka lesna terasa, a na sremskoj strani prostire se inundaciona ravan Dunava, Fruškogorska lesna zaravan sa terasama i brdovito-planinski deo Fruške Gore.

Klima Grada odlikuje se osnovnim karakteristikama umereno kontinentalne i kontinentalne klime sa sva četiri godišnja doba: proleće, leto, jesen i zima. Od vetrova koji duvaju na ovom području najznačajnija je košava koja uglavnom duva s jeseni i zime, donoseći hladno vreme koje tokom vejavice, obično stvara nanose snega i može da traje od tri do sedam dana.

Srednja maksimalna temperatura vazduha, tokom godine iznosi 16° C, dok je srednja minimalna temperatura iskazana sa 6° S. Broj dana sa padavinama iznosi 122, što je 577 mm padavina godišnje na području Grada.

Šumski fond i biljni i životinjski svet najbolje se može sagledati kroz Koviljsko-petrovaradinski rit kao specijalni rezervat prirode na teritoriji Grada, i Vojvodine, a prostire se u okviru nekoliko opština: Novi Sad, Petrovaradin, Sremski Karlovci, Inđija i Titel. Ovaj prirodni rezervat je ritski kompleks duž Dunava, a kako je prirodno dobro od izuzetnog značaja, svrstan je u prvu kategoriju zaštite.

Koviljsko-petrovaradinski rit, pripadajući delom području Grada zapravo se proteže u jugoistočnoj Bačkoj i delimično u Sremu na aluvijalnoj ravni i delimično lesnoj zaravni i to od 1.231. do 1.250. km rečnog toka sa leve strane i od 1.245. do 1.251. km sa desne obale Dunava, pokraj naselja Kovilj i Petrovaradin.

Karakteristike ritskog novosadskog područja su očuvanost i raznovrsnost hidrografskih elemenata kao: ade, rukavci, meandri, sa biljnim ritskim zajednicama, ritskim šumama ispresecanim barama, močvarama, livadama i trsticima, i sa posebnim raznolikošću i bogatstvom i faune, naročito ptica močvarica.

Prirodne šume rezervata čine vrba (bela i bademasta), topola i jasen. Na ovom ritskom području, najveći deo čak 55,6% rezervata zahvataju plantaže topole, koje su pod zaštitom. Takođe su zastupljene i ugrožene vrste biljaka kao beli i žuti lokvanj, plava lincura, vodeni orašak, četvorolisna detelina, močvarni kaćunak i drugo.

Ovo ritsko područje, Koviljsko-petrovaradinskog rita, prostire se na površini od 4.840 ha, i u vlasništvu je Republike Srbije, a na području Grada je značajan rezervat velikog broja ptica, čak 172 vrste sa 60% migratornih vrsta, od čega 103 vrste imaju status prirodne retkosti, kao orao belorepan, crna roda, crna lunja, orao osičir, zelena žuna, žuti voljić, crvenokljuni labud, velika bela čaplja, a od ribljih vrsta, ukupno 46, najznačajnije su štuka, kečiga i šaran.

Stanje i trendovi u ruralnim područjima

1.1.3. Demografske karakteristike i trendovi

U Gradu sa prigradskim naseljima živi 20% stanovništva Vojvodine, što prema popisu od 2011. godine Republičkog zavoda za statistiku iznosi 341.625 stanovnika.

U prigradskim naseljima živi oko 24% stanovništva, a najveća naselja su Veternik, sa 18.700 stanovnika, Futog sa 18.600 stanovnika i Kać sa 11.200 stanovnika. Neka od prigradskih naselja su sastavni deo gradske funkcionalne celine, dok neka od takvih naselja, kao što je Futog imaju status samostalnog naselja. To znači da se većina prigradskih naselja zbog stalnog povećanja broja stanovnika, već i fizičko-geografski spaja sa Gradom.

Prema Novom Sadu, gravitiraju i stanovnici Južnobačkog i delimično Sremskog okruga, posebno žitelja susednih opština: Beočina, Sremskih Karlovaca, Temerina, Bačkog Petrovca i Bačke Palanke.

Prigradska naselja koja su u okruženju Grada su: Begeč, Budisava, Bukovac, Veternik, Kać, Kisač, Kovilj, Ledinci, Rumenka, Stari Ledinci, Stepanovićevo, Futog, Čenej, Petrovaradin i Sremska Kamenica.

Stopa rasta broja stanovnika je značajna, kako u ruralnom delu (okolini) Grada, tako i urbanom delu, prema popisu stanovništva iznosi 0,83%, dok je iste godine na nivou Republike Srbije zabeležna nešto niža stopa rasta broja stanovnika u odnosu na stopu Grada i iznosila je 0,45%.

Prema obrazovnoj strukturi stanovništva Grada, starijeg od 15 godina na bazi "popisa iz 2011. godine", može se reći da je na području Grada, oko 53% populacije sa srednjim obrazovanjem (što predstavlja najveći deo), zatim oko 20% čini deo populacije sa visokim obrazovanjem, oko 7% predstavlja deo populacije sa višim obrazovanjem, oko 14% predstavlja deo populacije sa osnovnim obrazovanjem, 4,5% čini deo populacije sa nepotpunim osnovnim obrazovanjem i oko 1,5% čini deo populacije bez školske spreme.

Prosečna godišnja stopa priraštaja stanovništva na području Grada, prema zvaničnim podacima, u periodu od: 2002. - 2007. godine iznosila je: -0,2‰ (promila), dok je za celu Vojvodinu prosečni priraštaj iznosio: -5,9‰ (promila).

U međupopisnom periodu odlučujući uticaj na porast broja stanovnika imale su "migracije", te je stopa migracionog salda iznosila oko 23% što je naglo ubrzalo porast broja stanovnika u sledećim godinama razvoja, kako urbanog, tako i ruralnog područja Grada, te su "migracije" zapravo glavni faktor naglog rasta stanovništva, naročito gradskog.

Takođe, u pogledu starosne strukture dominira populacija starijeg stanovništva u odnosu na srednje i mlađe stanovništvo.

Odnos starog i mladog stanovništva 4,5% čini deo populacije sa nepotpunim osnovnim obrazovanjem iznosi ≈71,0 što je celu Vojvodinu dovelo u stadijum demografske starosti.

Karakteristika novosadskog područja, kao i vojvođanskog je značajna promena u demografskim strukturama ruralnih prostora, što kao rezultat ima "premeštanje reprodukcije stanovništva" iz seoskih u gradske sredine.

Regionalna analiza produktivnosti rada u poljoprivredi Grada pokazuje da postoje izuzetni poljoprivredni resursi, naročito u ruralnom delu, što je razlog da se stanovništvo ipak vraća na poljoprivredno zemljište, u želji da se poljoprivredna proizvodnja kao velika baza privrede ponovo podigne na nekadašnji nivo u skladu sa modernizacijom u ovoj oblasti.

Usitnjenost poseda seljačkih gazdinstava je jedna od karakteristika celokupne poljoprivrede (manje od 3ha), a nedostatak moderne tehnologije u poljoprivredi, stvara činjenicu da iako postoje izuzetni prirodni resursi, prosečni prinosi i dalje zaostaju za evropskim prinosima. U oblasti ruralnog razvoja planira se upravljanje zajedničkom poljoprivrednom politikom.

1.1.4. Diverzifikacija ruralne ekonomije

Grad je oduvek bio jedan od najrazvijenijih gradova naše države. Nakon završetka perioda međunarodne izolacije i ekonomskog embarga i nakon saniranja infrastrukture u građevinarstvu (mostovi), u industriji i delimično turizmu i poljoprivredi, ekonomija se uglavnom postepeno oporavlja, prebacujući težište privrede na raznolikost drugih privrednih mogućnosti ekonomskog razvoja, odnosno sa industrijskog sektora na tercijarni sektor, naročito sektor ruralne ekonomije u poljoprivredi, turizmu i drugim sektorima.

Po obliku preduzeća u novosadskoj privredi dominiraju mala i srednja preduzeća, privatni preduzetnici, a u poljoprivredi naročito individualna registrovana poljoprivredna gazdinstva.

Prema veličini, u strukturi novosadskih preduzeća, mala preduzeća zahvataju udeo od čak 96%, srednja 3%, a velika svega 1%. Prema podacima APR-a, broj aktivnih preduzeća od 07.05.2015. godine je iznosio 10.189, od čega je broj novoosnovanih preduzeća oko 156, a broj brisanih 4.009, u procesu likvidacije 693, a u stečajnom postupku 100, dok je broj aktivnih privatnih preduzetnika, takođe sa procenom stanja APR-a od 07.05.2015. godine, iznosio 14.129, a broj ukupno brisanih preduzetnika sa istim stanjem (07.05.2015. godine) je iznosio 18.613 (APR).

Prema podacima APR-a sa stanjem od 07.05.2015. godine, postoje i drugi privredni subjekti čiji ukupan broj na teritoriji Grada iznosi 2.581, a odnosi se na predstavništva (215), ogranke privrednih društava (46), turističke agencije (118) i udruženja (2.202).

Stopa zaposlenosti na nivou područja Grada procenjena je na bazi indikatora: "broja radno sposobnog stanovništva", uzrasta od 15 do 65 godina i "ukupnog broja zaposlenih lica" u posmatranoj godini, sa stanjem 31. decembra 2014. godine i iznosi oko 50,8%, (poslednji raspoloživi podatak RZS), koji se prenosi i na 2015. godinu.

Stopa nezaposlenosti sa stanjem 31.11.2015. godine za Grad, zabeležena je u iznosu od 17,55% i za 0,32% je niža u odnosu na stopu nezaposlenosti za prethodnu godinu, kada je iznosila 17,87%, što ukazuje na blago smanjenje nezaposlenosti na nivou Grada.

Radi pariteta, zabeležene stope nezaposlenosti 30.11.2015. godine su: za Južno-bački okrug od: 23,58%; regiona Vojvodine: 26,33% i Republike Srbije: 27,8%.

Indikator "prosečna neto zarada", tj. bez poreza i doprinosa u periodu januar - oktobar 2015. godini zabeležena je u iznosu od 49.572,00 dinara za teritoriju Grada u periodu januar - oktobar 2015. godine, a realno je znatno niža, s obzirom na konstantno brži rast trenda kretanja cena u odnosu na trend zarada, tj. beleži se konstantno zaostajanje rasta zarada u odnosu na rast cena.

U pogledu "izvoza" Grada, u periodu januar - avgust 2015. godine (RPK) zabeleženo je smanjenje vrednosnog izvoza za 16,4%, iskazanog u dolarima (USD) u odnosu na isti period prethodne godine. Od 1.282 preduzeća izvoznika, najveća su iz oblasti naftne industrije, zatim iz oblasti prehrambene industrije i poljoprivrede.

U pogledu "uvoza" Grada, takođe je došlo do smanjenja za 23,3% u periodu januar - avgust 2015. godine, u odnosu na isti period prethodne godine (RPK), a od 2.131 preduzeća uvoznika, glavna su iz oblasti naftne industrije, ali i iz oblasti poljoprivrede, (uvoznog semenskog kukuruza i veštačkog đubriva).

Turistički promet u periodu januar - oktobar 2015. godine je pokazao rast i to od 7,2% više u odnosu na isti period prethodne godine i to: domaćih turista za 14,2% više, a stranih za 2,9% više, tako da novosadski turizam ima veliku perspektivu razvoja, a Grad spada u tri grada prve kategorije turističkog mesta u Republici Srbiji.

Kada je u pitanju ruralna privreda - poljoprivreda, na području Grada, poljoprivredna proizvodnja ima 5.832 registrovana poljoprivredna gazdinstva, te osim ove mogućnosti u poljoprivredi, u okviru diversifikacije ruralne ekonomije sve više se javlja i mogućnost razvoja seoskog turizma, čime se ukazuje na veliki značaj razvoja ruralne poljoprivrede i ruralnog turizma, kao interesantnih privrednih grana, koje pod uticajem određenih mera i podsticaja, mogu postati vrlo propulzivne privredne grane.

Novi Sad je i značajan finansijski centar, imajući u vidu da se u njemu nalazi sedište brojnih banaka, osiguravajućih kuća, sedište naftne industrije i informacione tehnologije.

Što se tiče strukture preduzeća na području Grada po sektorima delatnosti, prema podacima APR-a sa stanjem na dan 07.05.2015. godine, najveći udeo čine preduzeća koja se bave trgovinom, približno 38,9%, te prerađivačkom industrijom oko 13,4%, kao sekundarnom privrednom granom, stručnim, naučnim, inovacionim i tehničkim delatnostima 11,8%, te slede građevinarstvo, saobraćaj i skladištenje sa oko 15,3%, informisanje i komunikacije oko 5,2%, dok u poljoprivredi kao primarnoj privrednoj grani ta zastupljenost iznosi oko 2,5%, a kod svih ostalih sektora delatnosti - ukupno, taj udeo iznosi oko 12,9%.

Značaj poljoprivrede kao privrednog sektora područja Grada je veoma velik, iako je poslednjih godina poljoprivredna proizvodnja u permanentnom opadanju, ipak je njeno učešće i dalje prisutno u razvoju celokupne privrede uopšte, kako u primarnoj proizvodnji, tako i u sekundarnoj proizvodnji, kao i razvoju drugih sektora (industrija, uslužne delatnosti). Tako na primer, razvoj prerađivačke industrije, a naročito prehrambene neposredno je uslovljen rastom primarne poljoprivredne proizvodnje, a glavni programi prehrambene industrije, koji sirovine dobijaju iz primarne poljoprivredne proizvodnje su programi proizvodnje brašna, jestivog ulja, šećera, prerade povrća i voća, mleka i proizvoda od mleka, konditorskih proizvoda, bezalkoholnih pića, sokova i mnogi drugi programi iz oblasti tzv. sekundarne proizvodnje.

Razvoju ruralnog turizma doprinose brojni salaši smešteni u prigradskim naseljima Grada i sa svojim autentičnim izgledom vraćaju turiste u nekadašnja vremena panonskih seoskih naselja. Sa tako bogatom turističkom ponudom, seoski turizam dobija sve veći značaj. Prigradska naselja na području Grada sa svojim seoskim turizmom i ponudom salaša, nalaze se na Čeneju, Veterniku, Begeču i Kaćkom ataru, dok su Petrovaradinski i Koviljski rit proglašeni specijalnim rezervatima prirode, a Sremska Kamenica i Petrovaradin su nadaleko poznati po vinogradima.

U pogledu razvoja seoskog turizma negovanje starih zanata i zanatlija dodatno utiču na bogatu turističku ponudu, tako da nekadašnji prvi zanati kojim se Grad ponosio: abadžije, berberi, čizmari, dunđeri, kazandžije, kovači, kabaničari, kapamadžije, mesari, krojači, opančari, pekari, sapundžije, stolari, na neki način nastavljaju tradiciju u pogledu negovanja opstanka mnogih starih zanata, koji svojom specifičnom manufakturnom proizvodnjom doprinose značaju razvoja seoskog turizma.

Osim hotela i drugih turističko-ugostiteljskih objekata neophodnih za smeštaj turista, čiji broj na ovom području ima izrazit pozitivan trend rasta, naročito atraktivan, postoji i smeštaj u "domaćoj radinosti" Grada, čime ruralni turizam, zajedno sa poljoprivredom dobija ogroman značaj u perspektivama ekonomskog razvoja Grada.

S obzirom na raznolikost turističke ponude Grada i njegovih prigradskih naselja i na izuzetno povoljan geografski položaj, područje Grada dobija sve zapaženije mesto na turističkoj mapi sveta. Grad je pozicioniran na Dunavu sa Petrovaradinskom tvrđavom koja predstavlja kulturno-istorijsku građevinu iz XVII veka prvog stepena međunarodno turističkog ranga, a koja se prostire na 122 ha, na raskršću najvažnijih saobraćajnica, u blizini nacionalnog parka Fruške Gore sa 18 kulturno-istorijskih manastira i zadužbina srpskih despota iz XV do XVIII veka, sa salašima u neposrednoj okolini, starim gradskim jezgrom, muzejima, Novosadskim sajmom, a naročito poznatim "Poljoprivrednim sajmom". Staro gradsko jezgro izgrađeno je davne 1740. godine sa velelepnim paletama iz XIX i početka XX veka, a poslednjih godina Grad je i domaćin poznatih svetskih festivala (EXIT) i manifestacija.

1.1.5. Ruralna infrastruktura

Područje Grada je smešteno na važnim saobraćajnim koridorima što obezbeđuje razne prednosti u drumskom, železničkom i rečnom saobraćaju. Ovo područje je povezano mrežom magistralnih kopnenih saobraćajnica na pravcima Severoistočna i Istočna Evropa, prema Bliskom i Dalekom Istoku i Srednja i Severna Evropa, prema jadranskim lukama.

Kroz sam Grad prolazi saobraćajni koridor broj 10, koji na svom osnovnom pravcu Salcburg-Solun povezuje 14 država, te koridor broj 7, ili Dunavski koridor koji vodenim putem, preko Dunava, povezuje zemlje zapadne Evrope sa Crnim morem. Plovnim, Malim kanalom Novi Sad je povezan sa sistemom kanala Dunav-Tisa-Dunav, koji omogućava saobraćajne veze plovnim putem, uzvodno do Srednje Evrope i nizvodno prema Crnom moru.

Komunalna infrastruktura podrazumeva vodovodnu mrežu, kanalizacionu mrežu, električnu mrežu, telekomunikacije i usluge odnošenja otpada.

Na području Grada vodovodna mreža ima dužinu od 837 km, a kanalizaciona mreža od 694 km.

Kada je u pitanju električna mreža može se reći da je elektrifikacijom pokrivena celokupna teritorija Grada sa prigradskim naseljima i vikend zonom.

U pogledu telekomunikacija, na području Grada postoje tri mobilna operatera: "Telekom", "Telenor" i "Vip", te je celokupna teritorija Grada i prigradskih naselja obezbeđena fiksnom i mobilnom telefonijom, poštanskim saobraćajem, pristupom internetu i javnim informisanjem.

Usluge odnošenja otpada takođe su organizovane na području Grada i aktivno se obavljaju sa 33 specijalna komunalna vozila, te se svakodnevno prazne korpe za otpatke, sa javnih površina (1.295), a istovremeno se vrši uređivanje središnjih trgova i održavanje zelenih površina.

U pogledu socijalno-zdravstvene infrastrukture na teritoriji Grada Novog Sada postoji 5 zdravstvenih ustanova: Dom zdravlja "Novi Sad", Apoteka "Novi Sad", Zavod za hitnu medicinsku pomoć "Novi Sad", Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata "Novi Sad" i Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika "Novi Sad". Tako, Dom zdravlja "Novi Sad" obavlja delatnost u 33 objekta na celoj teritoriji, a Apoteka "Novi Sad" obavlja delatnost u 32 ogranka.

Prema Uredbi o Planu zdravstvenih ustanova na teritoriji Grada Novog Sada, zdravstvene usluge pružaju još i: Klinički centar Vojvodina, Specijalna bolnica za reumatske bolesti Novi Sad, Institut za zdravstvenu zaštitu dece i omladine Vojvodine - Novi Sad, Institut za onkologiju Vojvodine - Sremska Kamenica, Klinika za stomatologiju Vojvodine - Novi Sad, Zavod za transfuziju krvi Vojvodine - Novi Sad, Zavod za antirabičnu zaštitu Novi Sad i Institut za javno zdravlje Vojvodine - Novi Sad, pa se može reći da je ova infrastruktura prilično razvijena i prilagođena dobroj zdravstvenoj zaštiti.

Pokazatelji razvoja poljoprivrede

1.1.6. Poljoprivredno zemljište

Poljoprivredna proizvodnja na području Grada odvija se na raspoloživoj površini obradivog poljoprivrednog zemljišta od 45.000 ha, na kojem se oko 90% površine proizvode žitarice, na oko 3,5% povrće, na oko 2% voće, dok je pod ostalim usevima oko 4,5% površine. Ovom poljoprivrednom površinom raspolaže 5.832 registrovana poljoprivredna gazdinstava, od čega je preko 1600 gazdinstava na površini do 5 ha što i dalje ukazuje na usitnjenost poljoprivredne proizvodnje.

Sistemi za navodnjavanje i odvodnjavanje, protivgradne mreže se sve više izgrađuju na poljoprivrednim površinama.

U državnoj svojini Republike Srbije na području Grada nalazi se 9.490 ha od čega se u zakup daje 2.090 ha.

1.1.7. Višegodišnji zasadi

Povoljni klimatski i drugi faktori veoma pogoduju podizanju višegodišnjih zasada voća i vinove loze, naročito na sremsko-fruškogorskoj strani gradskog područja.

U strukturi ukupne voćarske proizvodnje dominira gajenje pojedinih važnijih voćarskih kultura sa višegodišnjim zasadima jabuke, kruške, šljive i kajsije, što ukupno čini površinu sa zasadima voća od 896 ha.

Takođe, vrlo povoljni klimatski uslovi, naročito na obroncima Fruške Gore postoje i za podizanje i gajenje vinove loze. Višegodišnji zasadi vinove loze prostiru se na 693 ha, sa odabranim kvalitetnim vrstama loznih kalemova, tako da ukupna površina pod voćem i vinovom lozom iznosi 1589 ha, te su sve podrške u ovoj oblasti svakako ekonomski efikasne.

1.1.8. Stočni fond

Postoje dobri uslovi za razvoj stočarstva na području Grada imajući u vidu raspoloživost livada i obradivih površina za proizvodnju krmnog bilja i neophodne stočne hrane, te i dobre uslove za korišćenje i izgradnju objekata za smeštaj stoke, kao i novih načina plasmana finalnih stočarskih proizvoda.

U strukturi stočarstva, najrazvijenije su podgrane: govedarstvo, svinjarstvo, ovčarstvo, kozarstvo, konjarstvo, živinarstvo i pčelarstvo.

Prema popisu iz 2012. godine, broj goveda iznosi: 3.853; broj svinja: 47.624; broj ovaca: 4.652; broj koza: 2.492; broj konja: 516; broj živine: 504.637 i broj pčelinjih košnica 5.355.

Na području Grada postoji 56 farmi za moderan uzgoj i smeštaj stoke i to: 9 farmi za tov i uzgoj goveda, kapaciteta 2.450 grla, 3 farme za uzgoj svinja, kapaciteta 50.000 grla, te kapaciteti od 20 grla za reprodukciju; zatim 2 farme za koze i ovce, kapaciteta 900 grla; jedna farma ovaca, kapaciteta: 300 grla, te 41 živinarska farma sa kapacitetom od: 135.400 koka nosilja, 68.200 matičnih jata, 64.000 roditeljskih jata i za tov od 40.000 pilića.

Inkubatorskih stanica ima 12.

U okviru pčelarstva takođe postoje uslovi za unapređenje, rast i razvoj proizvodnje.

Prema poslednjim raspoloživim podacima, na području Grada od 2014. godine broj košnica je iznosio 11.274, sa 310 članova pčelarskih društava, a količina meda proizvedenog u tonama iznosila je 210 tona. Otuda je med dobio oznaku geografskog porekla, kao "Fruškogorski lipov med" i brendiran je certifikatom.

1.1.9. Mehanizacija, oprema i objekti

Poljoprivredna gazdinstva na području Grada osavremenjuju poljoprivrednu mehanizaciju novim tehnologijama, kao i objekte za smeštaj stoke, skladištenje repromaterijala i stajnjaka, te finalnih poljoprivrednih proizvoda na bazi podrške u poljoprivredi, u smislu novih nabavki mašina (priključnih i pogonskih) modernih staja, kao i silosa i podnih skladišta za žitarice i druge poljoprivredne proizvode.

1.1.10. Radna snaga

U strukturi zaposlenih po sektorima delatnosti, kojih ukupno ima 19 na području Grada, u sektoru: "Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo" je zaposleno 2,5% ukupnog broja zaposlenih.

Radna snaga u poljoprivrednim gazdinstvima najčešće ima sezonski karakter zapošljavanja, ali u novije vreme dobija i stalni karakter zapošljavanja.

1.1.11. Struktura poljoprivrednih gazdinstava

Prema poslednjem popisu od 2011. godine, struktura poljoprivrednih gazdinstava prema veličini (površini) korišćenja poljoprivrednog zemljišta izgleda ovako: preko 100 ha ima 28 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 50 do 100 ha ima 110 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 20 do 50 ha ima 276 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 10 do 20 ha ima 346 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 5 do 10 ha ima 544 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava i do 5 ha ima 1.600 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, što je ukupno činilo 2.904 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava.

Stočarska proizvodnja ima 1.032 registrovana poljoprivredna gazdinstva na području Grada od kojih se 227 bavi gajenjem goveda; 130 RPG gajenjem ovaca i koza; 264 RPG gajenjem svinja, 43 RPG gajenjem konja, magaraca i mazgi; 217 RPG gajenjem živine; 125 RPG pčelarstvom; 6 RPG uzgojem ribe i 20 RPG gajenjem ostalih životinja.

Takođe, popisom iz 2011. godine utvrđen je broj grla stoke po vrstama i to: 3.853 grla - goveda; 47.624 grla - svinje; 4.652 grla - ovce; 2.492 grla - koze; 516 grla - konji; 504.637 grla - živina i 5.356 - pčelinje košnice.

1.1.12. Proizvodnja poljoprivrednih proizvoda

Poljoprivredna setvena proizvodnja na području Grada se može posmatrati kroz ostvarene prosečne prinose pretežno u 2015. godini na području Grada.

Tako ukupno ostvareni prinos najvažnijih setvenih ratarskih kultura u 2015. godini iznosi: za pšenicu 50.420,5 tona; za ječam 2088,0 tona; za kukuruz 114.394,0 tona; za soju 28.897,2tone; za suncokret 1.993,6 tona; za šećernu repu 72.230,0 tona i za uljanu repicu 1.785,0 tona.

U povrtarskoj proizvodnji najveći ostvareni prinos u tonama ostvaren je u proizvodnji krompira, (ukupno: 34.405,0 tona) i kupusa (ukupno: 23.112,0 tona).

Futoški kupus kao proizvod je brendiran certifikatom, a 60% proizvodnje se izvozi u zemlje Regiona.

U voćarskoj proizvodnji, naročito se ističu kulture: jabuka, kruška, šljiva, kajsija, a u vinogradarstvu vinova loza.

Ostvareni ukupan prinos u 2015. godini je naročito značajan u proizvodnji jabuke 23.217 tona i proizvodnji šljive 881 tona.

Kada su u pitanju prosečni prinosi na području Grada u 2015. godini, kod dveju najvažnijih ratarskih kultura iznose: pšenice 6,5 tone/ha i kukuruza 7,0 tona/ha.

Kod dveju najvažnijih povrtarskih kultura, na području Grada u 2015. godini prosečni prinosi iznose: za krompir 35,0 tona/ha i za kupus 36 tona/ha.

Na osnovu navedenog postoje opšti uslovi za poljoprivrednu proizvodnju, te i organsku poljoprivrednu proizvodnju koja se obavlja na području Grada na površini od 55,88 ha.

1.1.13. Zemljoradničke zadruge i udruženja poljoprivrednika

Na području Grada ima 9 registrovanih zadružnih organizacija koje aktivno funkcionišu i to: ZZ "Žitarice", ZZ "Kisač", OZZ "Novi Sad", ŽZ "Živinarstvo", OZZ "Agrogvozden", OZZ "Kondor", OZZ "Čenej", OZZ "Kać" i ZZ "Agrointeres", čiji je zadatak angažovanje na unapređenju poljoprivredne proizvodnje.

Na području Grada postoje i udruženja poljoprivrednika, a to su: Udruženje građana "Eko farmer" - Kovilj, Udruženje proizvođača i prerađivača futoškog kupusa "Futoški kupus" - Futog, Udruženje poljoprivrednika "100P+" - Novi Sad, "Udruženje poljoprivrednika Srbije" - Čenej, "Klub poljoprivrednika" - Kisač, "Društvo poljoprivrednika" - Kać, Udruženje stočara "Dunav" - Kovilj i Društvo pčelara "Jovan Živanović" - Novi Sad, koja takođe doprinose boljoj organizovanosti poljoprivredne proizvodnje u sektoru poljoprivrede.

1.1.14. Transfer znanja i informacija

Na području Grada informisanost i znanje za dobro funkcionisanje sistema u poljoprivredi prenosi se najčešće putem seminara, raznih obuka, treninga i slično, a od strane obrazovnih i istraživačkih ustanova. Grad u saradnji sa institucijama u poljoprivredi, naučnim institucijama "razvojnim regionalnim agencijama" i drugim relevantnim činiocima ruralnog razvoja i poljoprivrede, u najvećoj meri doprinosi veoma dobroj informisanosti i transferu stručnih znanja krajnjim korisnicima, tj. preko organizovanih stručnih i savetodavnih radionica i seminara. Takođe, informisanost se sprovodi i putem javnog informisanja o aktuelnostima u poljoprivredi.

TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA I FINANSIJSKIH SREDSTAVA

Tabela 2. Mere kreditne podrške

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za meru (ukupan iznos po meri u RSD)

Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

1.

Kreditna podrška

100.2

3.350.000.00

/

10%

/

 

UKUPNO

 

3.350.000.00

/

 

Tabela 3. Mere ruralnog razvoja

Redni broj

Naziv mere

Šifra mere

Planirani budžet za meru (ukupan iznos po meri u RSD)

Iznos podsticaja po korisniku (%)
(npr. 30%, 50%, 80%)

Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD)

1.

Investicije u fizička sredstva poljoprivrednih gazdinstava

101

100.000,00

Do 100%

/

2.

Obnavljanje poljoprivrednog proizvodnog potencijala narušenog elementarnim nepogodama i katastrofalnim događajima i uvođenje odgovarajućih preventivnih aktivnosti

104

900.000,00

Od 70% do 100%

 

3.

Organska proizvodnja

201.3.

1.500.000,00

Do 100%

/

4.

Ekonomske aktivnosti u smislu dodavanja vrednosti poljoprivrednim proizvodima kao i uvođenje i sertifikacija sistema bezbednosti i kvaliteta hrane, organskih proizvoda i proizvoda sa oznakom geografskog porekla

304

1.000.00,00

Do 100%

/

5.

Transfer znanja i razvoj savetodavstva - Unapređenje obuka u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja

305

3.150.000,00

Do 100%

/

 

Ukupno

 

6.650.000,00

 

Tabela 5. Tabelarni prikaz planiranih finansijskih sredstava

Budžet

Vrednost u RSD

Ukupan iznos sredstava iz budžeta AP/JLS planiranih za realizaciju Programa podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja

10.000.000,00

Planirana sredstva za kreditnu podršku

3.350.000,00

Planirana sredstva za podsticajne mere

6.650.000,00

1.1.15. Ciljna grupa i značaj promene koja se očekuje za korisnike nakon primene Programa

Cilj ovih mera je razvoj i unapređenje poljoprivredne proizvodnje i ruralnog razvoja na teritoriji Grada, kroz unapređenje uslova na tržištu kredita koje odobravaju banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivrede, odnosno za primarnu poljoprivrednu proizvodnju - nabavku obrtnih sredstava. Takođe, svrha ovih mera je i unapređenje ruralne ekonomije, osnaživanje i ravnomeran razvoj poljoprivrednih gazdinstava i kvaliteta ruralnog stanovništva kroz povećanu konkurentnost malih poljoprivrednih proizvođača, motivisanje ruralnog stanovništva da aktivno učestvuje u društvenom životu, razvoju zajednice, poboljšanju životnih uslova kao i socijalna dimenzija.

Realizacija Programa, odnosno definisane mere doprineće:

- povećanju produktivnosti gazdinstva

- smanjenju proizvodnih troškova

- poboljšanju konkurentnosti porodičnih poljoprivrednih gazdinstava

Nadalje, koncept primene mera u oblasti organske i kontrolisane proizvodnje, zasnovan je na korišćenju prirodnih resursa i regulatornih mehanizama kako bi se zamenili potencijalni zagađujući imputi i osigurala održiva proizvodnja. Agrotehničke mere i biološke (fizičke/hemijske) metode se pažljivo biraju i uravnotežuju, uzimajući u obzir zaštitu zdravlja, kako proizvođača, tako i potrošača i životne sredine a što za krajnji cilj ima:

- proizvodnju kvalitetne i zdravstveno bezbedne hrane,

- povećanje broja proizvođača uključenih u program,

- povećanje površina zemljišta pod kontrolisanom i organskom proizvodnjom,

- uspostavljanje kontrolisane i organske proizvodnje kao celovitog sistema upravljanja i proizvodnje hrane, koja se bazira na ekološkoj praksi, biodiverzitetu, očuvanju prirodnih resursa i visokih standarda za dobrobit životinja,

- uravnoteženu biljnu i stočarsku proizvodnju koja uvažava prirodne sisteme i cikluse, poboljšava kvalitet zemljišta, vode i vazduha,

- racionalno korišćenje energije i prirodnih resursa: zemlje, vode, organskih materija i drugog,

- proizvodnju različitih poljoprivrednih proizvoda uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu,

- ekonomsku održivost kroz povećanje kompetitivnosti, jačanja tržišne orijentisanosti, veća i efikasnija pomoć i podrška proizvođačima,

- socijalnu održivost kroz veću odgovornost prema zahtevima potrošača, podsticanje proizvodnje kvalitetnije hrane i njene bezbednosti i ravnomerniji ruralni razvoj, i

- ekološku održivost kroz efikasnije usvajanje i razvoj ekoloških i ostalih standarda za dobrobit zajednice.

Potencijalni korisnici mera podrške su fizička ili pravna lica, sa teritorije Grada: nosioci registrovanih poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom, organizacije i institucije koje se bave organskom proizvodnjom ili koje će se uključiti u toku 2016. godine, proizvođači koji su započeli proces kontrolisane poljoprivredne proizvodnje, kao i proizvođači proizvoda sa oznakom geografskog porekla.

1.1.16 Informisanje korisnika o mogućnostima koje pruža Program podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja

Po usvajanju Programa mera podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja za teritoriju Grada Novog Sada za 2016. godinu od strane Skupštine Grada, isti se objavljuje na zvaničnom sajtu Grada. Informisanje potencijalnih korisnika o merama Programa, vrši se takođe, putem organizovanja i održavanja tribina i predavanja za lokalno stanovništvo, putem lokalnih medija, štampanjem brošura, poslovne galanterije, plakata. Informisanje potencijalnih korisnika vrši se i neposrednim kontaktom u prostorijama Gradske uprave za privredu (u daljem tekstu: Gradska uprava).

1.1.17. Monitoring i evaluacija/nadzor realizacije Programa

Gradska uprava obavlja poslove na izradi predloga Programa i realizacije mera nakon usvajanja od strane Skupštine Grada. Tokom perioda realizacije Programa, monitoring i evaluaciju vrši Gradska uprava i Komisija za praćenje realizacije mera Programa podrške, kao radno telo, koju formira Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik Grada), na bazi godišnjeg izveštaja.

II OPIS PLANIRANIH MERA

2.1. Naziv i šifra mere:

Kreditna podrška 100.2 (100.2.1 Sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite)

2.1.1. Obrazloženje

U skladu sa Zakonom o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoj ("Sl. glasnik RS" br. 10/13, 142/14 i 103/15) jedinice lokalne samouprave mogu da utvrđuju mere kreditne podrške. Kreditna podrška će se realizovati sufinansiranjem kamata za poljoprivredne kredite.

Predložena mera će obezbeđenjem povoljnijih kreditnih uslova poljoprivrednim proizvođačima, doprineti bržem razvoju i unapređenju poljoprivredne proizvodnje i ruralnog razvoja na teritoriji Grada, kroz unapređenje uslova na tržištu kredita koje odobravaju banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivrede, odnosno za primarnu poljoprivrednu proizvodnju - nabavku obrtnih sredstava. Takođe, svrha ovih mera je i unapređenje ruralne ekonomije, osnaživanje i ravnomeran razvoj poljoprivrednih gazdinstava kroz povećanu konkurentnost malih poljoprivrednih proizvođača. Ova mera je u skladu i sa nacionalnom i sa lokalnom agrarnom politikom, odnosno Strategijom poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024 godine (u daljem tekstu: Strategija). Kreditna podrška putem sufinansiranja kamate za poljoprivredne kredite predstavlja meru kojom se poljoprivrednim gazdinstvima omogućava lakši pristup korišćenju kredita kod poslovnih banaka i na taj način se stvaraju povoljni ekonomski uslovi za obezbeđenje neophodnih inputa za postojeću proizvodnju.

2.1.2. Ciljevi mere

Pozitivan uticaj namenjen podsticaju poljoprivrede i ruralnog razvoja, i to primarne poljoprivredne proizvodnje, povećanje konkurentnosti malih poljoprivrednih proizvođača, stabilizacija dohotka i prilagođavanje tržišnim uslovima.

2.1.3. Veza sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.1.4. Krajnji korisnici

Korisnici podsticajnih sredstava mogu biti fizička lica sa prebivalištem na teritoriji Grada koja imaju registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada Novog Sada.

2.1.5. Ekonomska održivost

Ekonomsku održivost ulaganja kroz određenu formu biznis plana ili projekta podnosilac zahteva će dostavljati bankama sa kojima Grad sklopi Sporazum o kreditiranju poljoprivredne proizvodnje. Grad definiše namenu korišćenja kreditnih linija i daje saglasnost na namenu kredita.

2.1.6. Opšti kriterijumi za korisnike

Opšti kriterijumi za korišćenje sredstava po ovoj meri su:

- korisnik treba da ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava, sa aktivnim statusom

- korisnik treba da ima prebivalište i proizvodnju na teritoriji Grada.

2.1.7. Specifični kriterijumi

Nije predviđen specifični kriterijum.

2.1.8. Lista investicija u okviru mere

Šifra investicije

Naziv investicije

100.2.1

Sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite

2.1.9. Kriterijum selekcije

Kriterijum selekcije se ne primenjuje pri realizaciji ove mere, već se sredstva odobravaju po redosledu prijema potpunih zahteva, odnosno odobrenih kreditnih linija od strane izabrane poslovne banke, do utroška sredstava.

2.1.10. Intenzitet pomoći

Intenzitet pomoći za sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite je 10% od ukupne kamate kod kratkoročnih kredita od 12 ili 18 meseci (subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava) preko komercijalnih banaka.

2.1.11. Indikatori-pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Broj korisnika kreditnih linija sa sufinasiranom kamatom

2.

Ukupan iznos angažovanih sredstava

2.1.12. Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđenih mera kreditne podrške - Subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava, Gradska uprava će objaviti javni poziv bankama, za poslovnu saradnju na sprovođenju navedene mere.

Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava, kao i rok do kojeg banke treba da podnesu prijavu o prihvatanju saradnje na realizaciji navedene mere podrške.

Po dobijanju prijave o prihvatanju uslova iz Programa podrške Gradska uprava će sa bankama zaključiti sporazum o međusobnim pravima i obavezama u realizaciji mere podrške - subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava (u daljem tekstu: Sporazum).

Nakon zaključenja Sporazuma sa bankama, Gradska uprava će objaviti javni poziv poljoprivrednim gazdinstvima sa teritorije Grada za dodelu podsticajnih sredstava na internet stranici Grada, www.novisad.rs. Ovim pozivom će biti utvrđeni uslovi, potrebna dokumentacija i postupak ostvarivanja prava na dodelu podsticajnih sredstava.

Nakon prijema i obrade pojedinačnih zahteva Gradska uprava podnosiocu zahteva za subvencionisanje kamate za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava, dostavlja obaveštenje, odnosno saglasnost da može započeti postupak traženja kredita kod banaka koje su prihvatile uslove iz ovog programa, odnosno sa kojima je zaključen Sporazum.

Po dobijanju saglasnosti, i pošto utvrdi da podnosilac zahteva ispunjava sve uslove za dobijanje kredita u utvrđenom iznosu, banka će sa podnosiocem zahteva zaključiti Ugovor o kreditu.

Sredstva predviđena ovom podsticajnom merom odobravaće se prema redosledu dostavljanja zahteva od strane banaka za isplatu obavezujućeg dela kamate za odobrene kredite po sklopljenim ugovorima, do utroška sredstava obezbeđenih za ovu namenu.

Zahtev za isplatu dela kamate u visini od 10% za odobrene kredite, a u skladu sa potpisanim Sporazumom, banke su u obavezi da dostave Gradskoj upravi u roku od 10 dana od dana zaključenja ugovora o kreditu, sa svom potrebnom dokumentacijom (Ugovor o kreditu, plan otplate kredita i obračun kamate koji se odnosi na obavezu Gradske uprave).

Gradska uprava će sredstva za subvencije na ime sufinansiranja kamate na kredite, po odobrenim zahtevima, prebacivati na račun banaka u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva za prenos sredstava, sa potrebnom dokumentacijom.

Sav rizik odobrenja i naplate kredita od registrovanih poljoprivrednih gazdinstava snose banke.

Ukoliko korisnik kredita pre vremena otplati ostatak glavnice kredita, banke će Gradu izvršiti povraćaj dela unapred plaćene godišnje kamate za obračunski period koji nije pokriven korišćenjem kredita.

Dakle, izbor poslovne banke sa najpovoljnijim uslovima kreditiranja izvršiće se putem javnog poziva, kao i izbor individualnog poljoprivrednog gazdinstva.

Program podrške sprovodi Gradska uprava.

Korisnici podsticajnih sredstava su u obavezi da namenski koriste kredit odobren od strane banaka za čiju kamatu se odobravaju subvencije na ime sufinansiranja kamata na kredite od strane Grada, odnosno Gradske uprave.

Kontrolu namenskog korišćenja sredstava vršiće Komisija koju će obrazovati Gradonačelnik Grada.

Ukoliko se utvrdi da kredit nije namenski iskorišćen ili je delimično namenski iskorišćen, kredit se proglašava dospelim tako što se celokupna glavnica i pripadajuća redovna i zakonska zatezna kamata za ceo period korišćenja kredita naplaćuje od korisnika kredita, uključujući i ceo iznos subvencije na ime sufinansiranja kamate na kredite od strane Grada, odnosno Gradske uprave, sa obračunatom zakonskom zateznom kamatom. Posle naplate ukupnog duga od korisnika, banke prenose na račun budžeta Grada ukupan iznos kamate koji je sufinansiran zajedno sa zakonskom zateznom kamatom.

2.2. Naziv i šifra mere: Obnavljanje poljoprivrednog proizvodnog potencijala narušenog elementarnim nepogodama i katastrofalnim događajima i uvođenje odgovarajućih preventivnih aktivnosti - 104

Osiguranje useva, plodova, višegodišnjih zasada, rasadnika i životinja 104.3

2.2.1. Obrazloženje

Prirodno-geografski resursi i društvene karakteristike Grada pružaju mogućnost za razvoj kontrolisane proizvodnje.

Kontrolisana proizvodnja na području Grada, u skladu je sa zahtevima potrošača za zdravom hranom, uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu. U Republici Srbiji ne postoji pravni okvir kojim se definiše kontrolisana poljoprivredna proizvodnja, ali je prepoznat njen veliki značaj i potencijal.

Ova mera je u skladu sa nacionalnom i lokalnom agrarnom politikom, odnosno u skladu je sa Strategijom poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine.

Kontrolisana poljoprivredna proizvodnja spada u dobru poljoprivrednu praksu koja obuhvata kontrolu primene zaštitnih preparata, kontrolu plodnosti zemljišta, korišćenje nove generacije đubriva, kontrolu pojave insekata, patogena i korova, izbor otpornih poljoprivrednih kultura, kontrolu kvaliteta vazduha i kontrolu kvaliteta zemljišta, dakle ishrana biljaka mora biti uravnotežena a plodno zemljište se mora čuvati i poboljšati. Veći deo obradivog zemljišta je zakišeljen, što je rezultat nekontrolisanog korišćenja hemijskih sredstava, a u Vojvodini je i zaslanjen, što sumarno posmatrano umanjuje proizvodne mogućnosti poljoprivrede i istovremeno uvećava troškove proizvodnje.

Štete na poljoprivrednim usevima, višegodišnjima zasadima i drugim resursima redovan su pratilac poljoprivredne proizvodnje, posebno od vremenskih nepogoda na usevima. Štete većeg obima prevazilaze mogućnost saniranja od strane proizvođača i mogu ozbiljno da ugroze opstanak gazdinstava, a time i dugoročni održivi razvoj proizvodnje. Mali broj poljoprivrednih gazdinstava vrši osiguranje poljoprivredne proizvodnje, tako da će se ovom merom omogućiti pozitivan efekat u smislu povećanja broja korisnika i prihvatanja mere kao realne potrebe u odnosu na mikro i makro klimatske pojave i druge negativne uticaje na poljoprivrednu proizvodnju.

2.2.2. Ciljevi mere

Realizacija ove mere pozitivno utiče na ekonomski i socijalni razvoj ruralne sredine:

- podizanje konkurentnosti proizvodnje i stvaranje tržišno održivog proizvođača

- bolje korišćenje raspoloživih resursa

- podizanje standarda života u ruralnoj sredini i poljoprivrednih proizvođača kroz povećanje i stabilnost dohodka poljoprivrednih gazdinstava

- povećanje površine zemljišta pod kontrolisanom proizvodnjom višegodišnjih zasada

2.2.3. Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.2.4. Krajnji korisnici

Krajnji korisnici sredstava ove mere su poljoprivredni proizvođači višegodišnjih zasada - fizička lica koji su započeli proces kontrolisane poljoprivredne proizvodnje 2013, 2014. i 2015. godine kao i oni koji su zainteresovani da započnu kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju.

2.2.5. Ekonomska održivost

Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.

2.2.6. Opšti kriterijumi za korisnike

- da korisnik ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.

2.2.7. Specifični kriterijumi

- da korisnik ima zaključen ugovor sa nadležnom ustanovom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini

- da korisnik ima zaključen ugovor o osiguranju sa osiguravajućom organizacijom.

2.2.8. Lista investicija u okviru mere

Šifra investicije

Naziv investicije

104.3

Osiguranje useva, plodova, višegodišnjih zasada, rasadnika i životinja

2.2.9. Kriterijumi selekcije

Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi do utroška sredstava, prema redosledu pristiglih zahteva.

2.2.10. Intenzitet pomoći

Grad, Gradska uprava finansira investiciju koja se odnosi na - Osiguranje useva, plodova, višegodišnjih zasada, rasadnika i životinja u iznosu od 70% do 100% vrednosti polise osiguranja.

2.2.11. Indikatori - pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi kontrolisanom proizvodnjom

2.

Površina poljoprivrednog zemljišta koja ispunjava uslove za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju

2.2.12. Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđene mere - Ostale mere podrške ruralnom razvoju, Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.

Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna dokumentacija (izvod iz Registra, izvod iz lista nepokretnosti RGZ - Službe za katastar nepokretnosti Novi Sad ne starije od 6 meseci od dana objavljivanja javnog poziva ili ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta, overena fotokopija ugovora zaključenog sa nadležnom ustanovom/organizacijom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini, ugovor zaključen sa osiguravajućom organizacijom, dokaz o uplati premije osiguranja), kao i rok podnošenja prijava.

Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik Grada, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o odabiru poljoprivrednih proizvođača, dok konačnu Odluku o izboru donosi Gradonačelnik.

Sa izabranim poljoprivrednim proizvođačima zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.

2.3. Naziv i šifra mere: Investicije u fizička sredstva poljoprivrednih gazdinstava - 101

Nabavka opreme za zaštitu bilja za voćarsku i vinogradarsku proizvodnju na otvorenom polju - 101.3.3.

2.3.1. Obrazloženje

Prirodno-geografski resursi i društvene karakteristike Grada pružaju mogućnost za razvoj kontrolisane proizvodnje.

Kontrolisana proizvodnja na području Grada, u skladu je sa zahtevima potrošača za zdravom hranom, uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu. U Republici Srbiji ne postoji pravni okvir kojim se definiše kontrolisana poljoprivredna proizvodnja, ali je prepoznat njen veliki značaj i potencijal.

Ova mera je u skladu sa nacionalnom i lokalnom agrarnom politikom, odnosno u skladu je sa Strategijom.

Kontrolisana poljoprivredna proizvodnja spada u dobru poljoprivrednu praksu koja obuhvata kontrolu primene zaštitnih preparata, kontrolu plodnosti zemljišta, korišćenje nove generacije đubriva, kontrolu pojave insekata, patogena i korova, izbor otpornih poljoprivrednih kultura, kontrolu kvaliteta vazduha i kontrolu kvaliteta zemljišta, dakle ishrana biljaka mora biti uravnotežena a plodno zemljište se mora čuvati i poboljšati. Veći deo obradivog zemljišta je zakišeljen, što je rezultat nekontrolisanog korišćenja hemijskih sredstava, a u Vojvodini je i zaslanjen, što sumarno posmatrano umanjuje proizvodne mogućnosti poljoprivrede i istovremeno uvećava troškove proizvodnje.

Putem realizacije ove mere doprinosi se unapređenju proizvodnje zdravstveno bezbedne hrane.

2.3.2. Ciljevi mere

Realizacija ove mere pozitivno utiče na ekonomski i socijalni razvoj ruralne sredine:

- podizanje konkurentnosti proizvodnje i stvaranje tržišno održivog proizvođača

- bolje korišćenje raspoloživih resursa

- podizanje standarda života u ruralnoj sredini i poljoprivrednih proizvođača kroz povećanje i stabilnost dohodka poljoprivrednih gazdinstava

- povećanje površine zemljišta pod kontrolisanom proizvodnjom višegodišnjih zasada

2.3.3. Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.3.4. Krajnji korisnici

Krajnji korisnici sredstava ove mere su poljoprivredni proizvođači višegodišnjih zasada - fizička lica koji su započeli proces kontrolisane poljoprivredne proizvodnje 2013, 2014. i 2015. godine kao i oni koji su zainteresovani da započnu kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju.

2.3.5. Ekonomska održivost

Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.

2.3.6. Opšti kriterijumi za korisnike

- da korisnik ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.

2.3.7. Specifični kriterijumi

- da korisnik ima zaključen ugovor sa nadležnom ustanovom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini

2.3.8. Lista investicija u okviru mere

Šifra investicije

Naziv investicije

101.3.3

Nabavka opreme za zaštitu bilja za voćarsku i vinogradarsku proizvodnju na otvorenom polju

2.3.9. Kriterijumi selekcije

Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi do utroška sredstava, prema redosledu pristiglih zahteva.

2.3.10. Intenzitet pomoći

Grad, Gradska uprava finansira investiciju koja se odnosi na - Nabavka opreme za zaštitu bilja za voćarsku i vinogradarsku proizvodnju na otvorenom polju u maksimalnom iznosu do 100% učešća po priloženom računu.

2.3.11. Indikatori - pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi kontrolisanom proizvodnjom

2.

Površina poljoprivrednog zemljišta koja ispunjava uslove za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju

2.3.12. Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđene mere - Ostale mere podrške ruralnom razvoju, Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.

Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna dokumentacija (izvod iz Registra, izvod iz lista nepokretnosti RGZ - Službe za katastar nepokretnosti Novi Sad ne starije od 6 meseci od dana objavljivanja javnog poziva ili ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta, overena fotokopija ugovora zaključenog sa nadležnom ustanovom/organizacijom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini, račun o kupljenoj opremi), kao i rok podnošenja prijava.

Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik Grada, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o odabiru poljoprivrednih proizvođača, dok konačnu Odluku o izboru donosi Gradonačelnik.

Sa izabranim poljoprivrednim proizvođačima zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.

2.4. Naziv i šifra mere: Organska proizvodnja - 201.3

201.3.1. Sadni i semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji

201.3.2. Kontrola i sertifikacija

201.3.3. Druge investicije koje se odnose na organsku proizvodnju, a deo su svih ostalih mera ruralnog razvoja

2.4.1 Obrazloženje

Imajući u vidu prirodno-geografske resurse i društvene karakteristike Grad pruža mogućnost za razvoj organske i kontrolisane proizvodnje. Ovaj vid poljoprivrede može značajno doprineti razvoju ruralnih područja, a time i poljoprivrede uopšte.

Prema podacima iz Strategije, organska biljna proizvodnja najzastupljenija je u Vojvodini (72%). Organska proizvodnja različitih organskih proizvoda na području Grada, u skladu je sa zahtevima potrošača za organskom hranom, uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu. Na teritoriji Grada još su 2002. godine započete aktivnosti u pravcu razvoja organske proizvodnje. Tokom godina ova akcija je obuhvatala sve više proizvođača i potrošača i postala je najveće distributivno mesto organskih proizvoda u Srbiji.

Grad je izdvojio sredstva za investicija koje će podržati kada je u pitanju organska poljoprivredna proizvodnja. Do sada, Grad je podržavao investicije koje se odnose na Sadni i semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji i Kontrolu i sertifikaciju, međutim ove godine Grad podržava organske poljoprivredne proizvođače i putem subvencionisanja neophodne opreme u organskoj poljoprivrednoj proizvodnji (mreža za zasenčenje, trake za navodnjavanje kap po kap, folije za malčiranje..).

2.4.2 Ciljevi mere

Opšti ciljevi odnose se na održivo upravljanje resursima i zaštita životne sredine, unapređenje organske proizvodnje, sistema kontrole, sertifikacije i nadzora u organskoj proizvodnji i očuvanje biološke raznovrsnosti.

Specifični ciljevi:

- proizvodnja kvalitetne i zdravstveno bezbedne hrane

- povećanje broja proizvođača uključenih u program

- povećanje površine zemljišta pod organskom proizvodnjom

- racionalno korišćenje energije i prirodnih resursa

- uravnotežena biljna proizvodnja koja uvažava prirodne sisteme i cikluse, poboljšava kvalitet zemljišta, vode i vazduha

- socijalna održivost kroz veću odgovornost prema zahtevima potrošača.

2.4.3 Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.4.4 Krajnji korisnici

Krajnji korisnici sredstava ove mere su poljoprivredni proizvođači - fizička lica i udruženja poljoprivrednih proizvođača koji su zainteresovani da započnu organsku poljoprivrednu proizvodnju, kao i proizvođači koji su započeli proces organske poljoprivredne proizvodnje 2011, 2012, 2013, i 2014. godine (proizvođači čija je proizvodnja u periodu konverzije, proizvođači kojima je završen period konverzije i nalaze se u postupku izdavanja sertifikata, i proizvođači koji imaju sertifikovanu biljnu proizvodnju).

2.4.5 Ekonomska održivost

Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.

2.4.6 Opšti kriterijumi za korisnike

- da korisnik ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.

2.4.7 Specifični kriterijumi

- da korisnik ima zaključen ugovor sa ovlašćenom kontrolnom organizacijom za kontrolu i sertifikaciju organske proizvodnje (u periodu konverzije ili /i organskom statusu)

- da korisnik obavlja proizvodnju u skladu sa propisima kojima se uređuje organska proizvodnja.

2.4.8 Lista investicija u okviru mere

Šifra

Naziv investicije

201.3.1.

Sadni, semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji

201.3.2.

Kontrola i sertifikacija

201.3.3.

Druge investicije koje se odnose na organsku proizvodnju a deo su svih ostalih mera ruralnog razvoja

2.4.9 Kriterijumi selekcije

Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi prema redosledu pristiglih zahteva, do utroška sredstava.

2.4.10 Intenzitet pomoći

Grad, Gradska uprava finansira deo mere koji se odnosi na sadni, semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji kao i deo mere koji se odnosi na kontrolu i sertifikaciju u maksimalnom iznosu do 100%, dok deo mere koji se odnosi na druge investicije a koje se odnose na organsku proizvodnju a deo su svih ostalih mera ruralnog razvoja u iznosu do 50%.

2.4.11 Indikatori - pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi organskom proizvodnjom

2.

Površina poljoprivrednog zemljišta koja ispunjava uslove za organsku polj. proizvodnju

3.

Površina poljoprivrednog zemljišta na kojoj je potrebno izvršiti zaštitu i navodnjavanje useva

2.4.12 Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđene mere Gradska uprava će objaviti javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.

Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi, način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna dokumentacija (izvod iz Registra poljoprivrednih gazdinstava, izvod iz lista nepokretnosti RGZ - Službe za katastar nepokretnosti Novi Sad ne stariji od 6 meseci od dana objavljivanja javnog poziva ili Ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta, zaključen ugovor sa akreditovanom sertifikacionom organizacijom o vršenju kontrole i sertifikacije organske proizvodnje, dokazi o nabavci zaštitne opreme i opreme za navodnjavanje), kao i rok za podnošenja prijava.

Pravo učešća na konkursu imaju poljoprivredni proizvođači, udruženja poljoprivrednih proizvođača i ustanove koje imaju registrovano poljoprivredno gazdinstvo na teritoriji Grada Novog Sada.

Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o odabiru poljoprivrednih proizvođača, udruženja i ustanova koji će učestvovati u projektu razvoja organske proizvodnje, dok konačnu Odluku o izboru donosi Gradonačelnik.

Sa izabranim poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima poljoprivrednih proizvođača i ustanovama zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.

2.5. Naziv i šifra mere: Ekonomske aktivnosti u smislu dodavanja vrednosti poljoprivrednim proizvodima kao i uvođenje i sertifikacija sistema bezbednosti i kvaliteta hrane, organskih proizvoda i proizvoda sa oznakom geografskog porekla-304

304.2 Podrška za zaštitu geografskog porekla proizvoda

2.5.1 Obrazloženje

Zaštita oznake geografskog porekla ima za cilj da se zaštiti kvalitet i karakteristike proizvoda sa specifičnog geografskog podneblja, a koji su rezultat specifičnih prirodnih i ljudskih faktora, način proizvodnje, pripreme i prerade proizvoda, primenjenih u strogo definisanom geografskom području. Uticaj specifičnog geografskog podneblja i tradicionalnih postupaka koji se primenjuju u procesu proizvodnje ovih proizvoda i kvalitet čine ove proizvode drugačijim u odnosu na srodne. Grad već ima svoja dva prepoznatljiva brenda i to Futoški sveži i kiseli kupus i Fruškogorski lipov med, kao jedini monoflorni med u Evropi.

Oznaka geografskog porekla može da bude, i najčešće jeste, značajno markentiško sredstvo koje svom korisniku garantuje prednost u odnosu na konkurenciju u privrednoj utakmici. Proizvod označen oznakom geografskog porekla (a posebno imenom porekla), potrošači doživljavaju kao proizvod posebnih kvaliteta, koje drugi proizvodi te vrste ne poseduju.

Očuvanje ovakvih proizvoda i njihova zaštita je od velikog nacionalnog interesa, a što je Grad i prepoznao.

2.5.2 Ciljevi mere

Opšti cilj je obezbeđivanje prepoznatljivosti zaštićenog proizvoda na tržištu i direktne veze proizvoda sa određenim geografskim područjem, koja mu daje dodatnu vrednost.

Specifični cilj je mogućnost da proizvod postigne višu cenu i bolju poziciju na domaćem i međunarodnom tržištu.

2.5.3 Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.5.4 Krajnji korisnici

Fizička ili pravna lica, ovlašćeni korisnici oznaka geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda sa teritorije Grada.

2.5.5 Ekonomska održivost

Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.

2.5.6 Opšti kriterijumi za korisnike

- da korisnik (fizičko lice) ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.

- da korisnik (pravno lice) bude registrovan u APR-u sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.

2.5.7 Specifični kriterijumi

- da korisnik ima zaključen ugovor sa akreditovanom sertifikacionom organizacijom o vršenju kontrole i sertifikacije proizvoda sa oznakom geografskog porekla.

2.5.8 Lista investicija u okviru mere

Šifra investicije

Naziv investicije

304.2

Podrška za zaštitu geografskog porekla proizvoda

2.5.9 Kriterijumi selekcije

Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi do utroška sredstava.

2.5.10 Intenzitet pomoći

Grad, Gradska uprava finansira predviđenu meru do 100% učešća, a po priloženom računu ovlašćene sertifikacione organizacije.

2.5.11 Indikatori - pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi proizvodnjom proizvoda sa oznakom geografskog porekla

2.

Ukupna količina proizvoda sa oznakom geografskog porekla

2.5.12 Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđene mere Ekonomske aktivnosti u smislu dodavanja vrednosti poljoprivrednim proizvodima kao i uvođenje i sertifikacija sistema bezbednosti i kvaliteta hrane, organskih proizvoda i proizvoda sa oznakom geografskog porekla, Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.

Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi, način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna konkursna dokumentacija kao i rok za podnošenje prijava.

Pravo učešća na konkursu imaju isključivo ovlašćeni korisnici oznaka geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda sa teritorije Grada.

Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o izboru ovlašćenih korisnika oznake geografskog porekla, dok konačnu odluku o izboru donosi Gradonačelnik.

Sa izabranim ovlašćenim korisnicima oznake geografskog porekla zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.

2.6. Naziv i šifra mere: Transfer znanja i razvoj savetodavstva - Unapređenje obuka u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja - 305

305.1 Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti

305.2 Informativne aktivnosti: sajmovi, manifestacije, studijska putovanja

2.6.1 Obrazloženje

Održivi razvoj poljoprivrede i ruralnih područja zahteva da bude zasnovan na praćenju novih tehnologija, stručnom usavršavanju i edukaciji. Poljoprivredni proizvođači i seosko stanovništvo sve teže uspevaju da samostalno, bez ikakve stručne pomoći primenjuju inovacije u proizvodnji. Ova mera je u skladu sa nacionalnom Strategijom, odnosno sa postavljenim nacionalnim i lokalnim prioritetima.

Oblici sticanja novih znanja - stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti biće usmerene na potencijalne proizvođače kako bi se podigla svest i unapredilo znanje iz oblasti poljoprivrede, izvršila selekcija i evidencija proizvođača, organizacija i institucija iz oblasti poljoprivrede koji će pristupiti projektu organske i kontrolisane poljoprivredne proizvodnje, zatim na postojeće proizvođače iz oblasti organske i kontrolisane proizvodnje, kao i na poljoprivredne proizvođače - ovlašćene korisnike oznake geografskog porekla.

Rezultate stručnog usavršavanja poljoprivredni proizvođači će koristiti za dalji ruralni razvoj na području Grada.

2.6.2. Ciljevi mere

Mera treba da doprinese razvoju poljoprivrede, održivom razvoju, poboljšanju biodiverziteta.

Specifični ciljevi predviđene mere odnose se na povećanje stručnog znanja i veština poljoprivrednih proizvođača, primenu novih tehnologija i znanja, jačanje kapaciteta za prihvatanje znanja kroz razvijanje svesti i motivisanosti za obrazovanjem.

2.6.3 Veza sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj

Nije primenljivo.

2.6.4 Krajnji korisnici

Krajnji korisnici sredstava investicije - Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti su stručna lica - preduzetnici, pravna lica za pružanje savetodavnih i drugih usluga, naučne i stručne institucije.

Krajnji korisnici sredstava investicija - Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti i Informativne aktivnosti (sajmovi, manifestacije, studijska putovanja) su poljoprivredni proizvođači organske i kontrolisane poljoprivredne proizvodnje kao i ovlašćeni korisnici oznake geografskog porekla.

2.6.5 Ekonomska održivost

Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.

2.6.6 Opšti kriterijumi za korisnika

Za investiciju u vezi sa stručnim osposobljavanjem i aktivnostima sticanja veština i pokaznim aktivnostima korisnik:

- da je registrovan kod nadležnog organa, odnosno upisan u odgovarajući registar

- da on ili njegov zakonski zastupnik nije osuđivan za neko od krivičnih dela kao član organizovane kriminalne grupe, da nije osuđivan za krivična dela protiv privrede, krivična dela protiv životne sredine, krivično delo primanja ili davanja mita, krivično delo prevare

- da mu nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti, koja je na snazi u vreme objavljivanja poziva za podnošenje ponuda

- da je izmirio dospele obaveze, doprinose i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije ili strane države kada ima sedište na njenoj teritoriji

Za investiciju u vezi sa stručnim osposobljavanjem i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti kao i za investiciju informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja korisnik:

- da ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo.

2.6.7 Specifični kriterijumi

Korisnici sredstava za stručno osposobljavanje, aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti treba da su u prethodne tri poslovne godine vršili obuke u predmetnim ili srodnim oblastima na koje se obuka odnosi, da poseduju referentnu listu, da imaju najmanje dva zaposlena lica/predavača poljoprivredne struke na osnovnim studijama ili na studijama drugog stepena ili trećeg stepena i radnim iskustvom u trajanju od najmanje 5 godina u predmetnim ili srodnim oblastima na koje se obuka odnosi.

Korisnici sredstava za stručno osposobljavanje, aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti kao i za informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja treba da imaju da imaju zaključen Ugovor o međusobnim pravima i obavezama na realizaciji mere za unapređenje razvoja organske poljoprivredne proizvodnje na teritoriji Grada Novog Sada za 2016. godinu zaključen sa Gradom.

2.6.8 Lista investicija u okviru mere

Šifra investicije

Naziv investicije

305.1

Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti

305.2

Informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja

2.6.9 Kriterijumi selekcije

Za investiciju stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti kriterijum selekcije se primenjuje po principu "najniže ponuđene cene" ili "ekonomski najpovoljnije ponude", a u skladu sa važećim propisima.

Za investiciju Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti kao i Informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja kriterijum selekcije jeste zaključen Ugovor sa Gradom Novim Sadom kao i posedovanje Sertifikata o stručnom osposobljavanju.

2.6.10 Intenzitet pomoći

Grad, Gradska uprava deo mere koja se odnosi na stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti finansira do 100%.

Grad, Gradska uprava deo mere koja se odnosi na informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja, finansira do 100%.

2.6.11 Indikatori - pokazatelji

redni broj

Naziv pokazatelja

1.

Ukupan broj održanih edukacija

2.

Broj edukovanih poljoprivrednika

3.

Broj štampanih primeraka promo materijala

4.

Broj studijskih poseta i učešća na sajmovima

2.6.12 Administrativna procedura

U cilju realizacije utvrđene mere Transfer znanja i razvoj savetodavstva, Gradska uprava sprovodi postupak javne nabavke u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS" br. 124/12, 14/15 i 68/15).

Gradska uprava na osnovu dobijene saglasnosti od strane Gradonačelnika Grada donosi Odluku o pokretanju postupka javne nabavke, kao i Rešenje o obrazovanju Komisije koja će razmatrati konkursnu dokumentaciju, odnosno pristigle ponude. Potom, Gradska uprava objavljuje Poziv za upućivanje ponuda, koje će Komisija proceniti, nakon čega donosi Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača sa kojim se zaključuje Ugovor o međusobnim pravima i obavezama.

Objavljivanje programa

Ovaj program podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja na teritoriji Grada Novog Sada za 2016. godinu objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".