PRAVILNIKO USLOVIMA ZA RASPODELU I KORIŠĆENJE SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA UNAPREĐENJE ENERGETSKE EFIKASNOSTI REPUBLIKE SRBIJE I KRITERIJUMIMA O IZUZIMANJU OD OBAVEZE VRŠENJA ENERGETSKOG PREGLEDA("Sl. glasnik RS", br. 15/2016) |
Predmet
Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi za raspodelu i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za unapređenje energetske efikasnosti Republike Srbije (u daljem tekstu: sredstva Budžetskog fonda), način raspodele tih sredstava, kao i način praćenja namenskog korišćenja sredstava i ugovorenih prava i obaveza i kriterijumi o izuzimanju od obaveze vršenja energetskog pregleda.
Korisnici sredstava
Korisnici sredstava za unapređenje energetske efikasnosti kojima se dodeljuju sredstva Budžetskog fonda jesu pravna i fizička lica sa sedištem, odnosno prebivalištem na teritoriji Republike Srbije, u skladu sa Zakonom o efikasnom korišćenju energije (u daljem tekstu: Zakon).
Korisnici iz stava 1. ovog člana, u smislu ovog pravilnika naročito su:
1) jedinice lokalne samouprave koje se nalaze u devastiranim područjima u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj, kao i ostale jedinice lokalne samouprave;
2) sektor domaćinstva (fizička lica, skupština zgrade i savet zgrade).
Finansiranje projekata
Sredstva Budžetskog fonda dodeljuju se korisnicima iz člana 2. ovog pravilnika za finansiranje projekata koji nakon realizacije moraju ostvariti uštedu energije.
U zavisnosti od vrste projekta, uslov u pogledu minimalne uštede energije iz stava 1. ovog člana, definiše se javnim pozivom ministarstva nadležnog za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo), odnosno banke koja odobrava kredite za finansiranje mera energetske efikasnosti, u skladu sa ovim pravilnikom.
2. Jedinice lokalne samouprave
Projekti i mere energetske efikasnosti
Projekti energetske efikasnosti koji se finansiraju u skladu sa ovim pravilnikom sadrže sledeće mere:
1) unapređenje termičkog omotača objekta putem:
(1) poboljšanja, odnosno zamene spoljnih prozora i vrata,
(2) postavljanja ili poboljšanja postojeće termičke izolacije zidova, krova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova i podova na tlu, kao i ostalih delova termičkog omotača,
(3) unapređenja svih elemenata termičkog omotača (poboljšanje spoljnih prozora i vrata i poboljšanje termoizolacije),
(4) i drugih mera za unapređenje energetske efikasnosti;
2) unapređenje termotehničkih sistema u objektima putem:
(1) zamene sistema ili dela sistema grejanja efikasnijim sistemom, a naročito:
- zamene kotla efikasnijim,
- ugradnje pumpi sa promenljivim brojem obrtaja,
- ugradnje uređaja i primene specifičnih IT alata za daljinsku kontrolu i automatsku regulaciju rada termotehničkih sistema,
(2) zamene ili ugradnje efikasnih sistema za klimatizaciju,
(3) opremanja grejne instalacije sa termostatskim ventilima i po potrebi uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu,
(4) instaliranjem kotlova na biomasu,
(5) instaliranja toplotnih pumpi,
(6) i drugih mera za unapređenje energetske efikasnosti;
3) unapređenje, odnosno modernizacija sistema unutrašnjeg osvetljenja u objektima putem:
(1) zamene izvora svetlosti, odnosno svetiljki,
(2) instaliranja savremene opreme za kontrolu i upravljanje sistemom unutrašnjeg osvetljenja (daljinska kontrola, regulatori osvetljenja itd.);
4) unapređenje termičkog omotača i energetskih sistema putem kombinovanja mera iz stava 1. tač. 1), 2) i 3) ovog člana;
5) modernizacija sistema javnog osvetljenja u gradovima i opštinama putem:
(1) zamene izvora svetlosti, odnosno svetiljki,
(2) instaliranjem savremene opreme za kontrolu i upravljanje sistemom osvetljenja (daljinska kontrola, regulatori osvetljenja itd.),
6) instalacije solarnih kolektora za grejanje potrošne tople vode.
Za sve objekte priključene na daljinski sistem grejanja ili koje poseduju centralizovan sistem grejanja uz primenu mera unapređenja termičkog omotača objekta iz stava 1. tačka 1) ovog člana, obavezno je u projekat iz stava 1. ovog člana uključiti i opremanje grejne instalacije sa termostatskim ventilima i uređajima za merenje predate količine toplote objektu, gde je primenljivo.
Projekat iz stava 1. tačka 5) ovog člana mora da predvidi izmeštanje mernih grupa javnog osvetljenja za trafo rejone, obuhvaćene modernizacijom iz trafo stanica elektrodistribucije.
Iznosi za finansiranje projekata
Maksimalni iznos sredstava po projektu unapređenja energetske efikasnosti u skladu sa članom 4. stav 1. tač. 1), 2), 3), 4) i 6) ovog pravilnika, koji se isplaćuje iz sredstava Budžetskog fonda iznosi:
1) do 100%, za projekte u jedinicama lokalne samouprave koje se nalaze u devastiranim područjima;
2) do 70%, za projekte u ostalim jedinicama lokalne samouprave.
Maksimalni iznos sredstava koji se isplaćuje iz sredstava Budžetskog fonda po projektu unapređenja javnog osvetljenja iznosi do 20% od vrednosti projekta.
Ukoliko se za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika obezbede sredstava prikupljena po osnovu donacije, raspodela i visina sredstava iz st. 1. i 2. ovog člana može biti drugačija, u skladu sa zahtevima donatora.
U toku realizacije godišnjeg programa finansiranja aktivnosti i mera unapređenja efikasnog korišćenja energije može biti odobren samo jedan projekat po jedinici lokalne samouprave.
Ako se utvrdi da je ukupna vrednost projekta veća od vrednosti predviđene u prijavi projekta na javni poziv iz člana 6. ovog pravilnika, vrednost isplate ne može se uvećati zaključivanjem aneksa kojim se menja ugovor zaključen između jedinice lokalne samouprave i Ministarstva.
Javni poziv
Ministarstvo raspisuje javni poziv za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika, koji predviđaju sprovođenje mera energetske efikasnosti u objektima od javnog značaja, koji su u nadležnosti jedinica lokalne samouprave.
Objektima od javnog značaja iz stava 1. ovog člana, u smislu ovog pravilnika, smatraju se naročito:
1) škole;
2) predškolske ustanove;
3) domovi zdravlja;
4) drugi objekti od značaja za širu lokalnu zajednicu.
Javni poziv naročito sadrži:
1) predmet;
2) pravna lica koja imaju pravo na podnošenje prijave;
3) uslove i kriterijume, uključujući i maksimalni iznos opredeljenih sredstava po projektu;
4) dokumentaciju koju je potrebno priložiti uz prijavu;
5) mesto i rok dostavljanja;
6) način realizacije dodeljenih sredstava;
7) napomenu da će odluka o izboru biti objavljena na internet stranici ministarstva;
8) rok u kome opštine koje budu izabrane moraju da objave javnu nabavku za odabir izvođača radova;
9) i druge elemente koji se odnose na raspodelu sredstava prema vrsti projekta, kao i vrste objekata u kojima se mogu sprovesti mere iz člana 4. ovog pravilnika.
U javnom pozivu, odnosno konkursnoj dokumentaciji navode se svi kriterijumi za izbor projekata čija primena se predviđa u odnosu na relativno značenje koje im se daje.
Ukoliko se za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika obezbede sredstava prikupljena po osnovu donacije, javni poziv, koji raspisuje ministar, može sadržati i druge elemente, uzimajući u obzir akt o donaciji.
Značenje kriterijuma za izbor projekta izražava se kroz određivanje niza maksimalnih vrednosti u odgovarajućem rasponu.
Podnosilac prijave za dodelu sredstava radi finansiranja projekta koji obuhvata samo mere iz člana 4. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da poseduje energetski pasoš koji dokazuje da je objekat na kome se planira realizacija projekta najmanje u energetskom razredu "C", ili
2) da poseduje dokaz da je u prethodnih pet godina izgrađen objekat ili realizovan projekat unapređenja tehničkog omotača (najmanje putem ugradnje spoljnih prozora i vrata boljih energetskih karakteristika od postojećih i postavljanjem termoizolacije spoljašnjih zidova) u vidu okončane situacije overene od strane izvođača radova, investitora i nadzornog organa.
Konkursna dokumentacija
Konkursna dokumentacija za dodelu sredstava Budžetskog fonda naročito sadrži:
1) dokaz o posedovanju tehničke dokumentacije u skladu sa zakonom i propisima kojim se uređuje izgradnja objekata;
2) studiju, potpisanu i overenu od strane odgovornog projektanta, koja treba da pokaže tehničko-ekonomsku opravdanost projekta unapređenja energetske efikasnosti i koja naročito sadrži sledeće elemente:
(1) tehnički opis projekta koji obavezno sadrži popis i opis radova,
(2) popunjen obrazac očekivane godišnje uštede energije, gde je primenljivo,
(3) predmer i predračun radova sa ukupnom cenom investicije na osnovu tehničke dokumentacije iz tačke 1) ovog stava,
(4) finansijsku analizu i ocenu isplativosti projekta sa obračunatim periodom povraćaja sredstava;
3) planiranu dinamiku realizacije projekta;
4) izjavu o finansiranju projekta i namenskom trošenju sredstava u skladu sa zakonskom regulativom;
5) List nepokretnosti.
Ukoliko se za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika obezbede sredstva prikupljena po osnovu donacije, konkursna dokumentacija može sadržati i druge elemente, uzimajući u obzir akt o donaciji.
Odobravanje, praćenje i nadzor nad realizacijom projekta
Pripremu konkursne dokumentacije, izbor i odobravanje projekta u skladu sa kriterijumima definisanim ovim pravilnikom, raspodelu sredstava, nadzor nad sprovođenjem i realizacijom projekata, kao i kontrolu napretka radova na projektu, vrši Ministarstvo.
Kontrola i nadzor nad izvođenjem radova vrši se u skladu sa zakonom kojim je uređena izgradnja objekata, odnosno izvođenje radova.
Ukoliko se utvrdi da su sredstva nenamenski utrošena, korisnik iz člana 2. ovog pravilnika je dužan da na zahtev Ministarstva vrati uplaćena sredstva u Budžetski fond.
Kriterijumi za izbor projekata
Kriterijumi za izbor projekata određuju se u javnom pozivu i naročito sadrže sledeće:
1) vrstu mere unapređenja energetske efikasnosti iz člana 4. ovog pravilnika,
2) vrstu objekta,
3) sopstveno učešće u finansiranju projekta izraženo u procentima.
Ukoliko se za finansiranje projekata iz člana 4. ovog pravilnika obezbede sredstva prikupljena po osnovu donacije, kriterijumi mogu sadržati i druge elemente, uzimajući u obzir akt o donaciji.
Projekti energetske efikasnosti u objektima iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika ocenjuju se odvojeno i nezavisno od projekata za javno osvetljenje.
Ministarstvo zaključuje pojedinačne ugovore sa korisnicima sredstava za finansiranje odabranih projekata.
Način plaćanja
Ministarstvo će vršiti isplatu sredstava na osnovu ugovora zaključenog između ministarstva i jedinice lokalne samouprave.
Isplata sredstava iz stava 1. ovog člana se vrši na osnovu zahteva koji Ministarstvu podnosi jedinica lokalne samouprave na osnovu ugovora.
Ugovorom iz stava 1. ovog člana odrediće se dokumentacija koju je potrebno podneti uz zahtev za plaćanje iz stava 2. ovog člana.
Sredstva iz stava 1. ovog člana Ministarstvo uplaćuje jedinici lokalne samouprave putem namenskog transfera.
Ugovorom iz stava 1. ovog člana može biti predviđena uplata avansa, koji korisnik sredstava uplaćuje direktno izabranom izvođaču.
Nakon podnetog zahteva za plaćanje i izveštaja o završetku projekta koji sadrži konačnu situaciju overenu od strane izvođača, investitora i nadzornog organa, OPG obrazac, gde je primenjivo, vrši se uplata preostalog ugovorenog iznosa.
Uz zahtev iz stava 6. ovog člana, za mere iz člana 4. stav 1. tač. 1) i 4) ovog pravilnika, neophodno je dostaviti i energetski pasoš koji je izdat u skladu sa posebnim propisima.
3. Finansiranje projekata u domaćinstvima
Prijava za finansiranje projekata
Fizičko lice, skupština zgrade, odnosno savet zgrade može podneti prijavu za finansiranje projekata energetske efikasnosti objekata, iz sredstava Budžetskog fonda, kod banaka u Republici Srbiji koje plasiraju kredite za sprovođenje projekata energetske efikasnosti sa subvencionisanom kamatnom stopom, u skladu sa ovim pravilnikom.
Mere energetske efikasnosti
Projekti energetske efikasnosti koji se finansiraju u skladu sa ovim pravilnikom u sektoru domaćinstva sadrže sledeće mere:
1) unapređenje termičkog omotača objekta putem:
(1) poboljšanja, odnosno zamene spoljnih prozora i vrata,
(2) postavljanja ili poboljšanja postojeće termičke izolacije zidova, krova, tavanica iznad otvorenih prolaza, zidova i podova na tlu, kao i ostalih delova termičkog omotača,
(3) unapređenja svih elemenata termičkog omotača (poboljšanje spoljnih prozora i vrata i poboljšanje termoizolacije),
(4) i drugih mera za unapređenje energetske efikasnosti;
2) unapređenje termotehničkih sistema u objektima putem:
(1) zamene sistema ili dela sistema grejanja efikasnijim sistemom, a naročito:
- zamene kotla efikasnijim,
- ugradnje pumpi sa promenljivim brojem obrtaja,
- ugradnje uređaja za automatsku regulaciju rada sistema grejanja,
(2) zamene ili ugradnje efikasnih sistema za klimatizaciju,
(3) opremanja grejne instalacije sa termostatskim ventilima i po potrebi uređajima za regulaciju i merenje predate količine toplote objektu,
(4) instaliranjem kotlova na biomasu,
(5) instaliranja toplotnih pumpi,
(6) i drugih mera za unapređenje energetske efikasnosti;
3) ugradnja sistema za daljinsku kontrolu i automatsku regulaciju rada energetskih sistema u domaćinstvima;
4) unapređenje termičkog omotača i energetskih sistema putem kombinovanja mera iz tač. 1, 2. i 3. ovog člana;
5) instalacije solarnih kolektora za grejanje potrošne tople vode.
Uslov za prijavu projekta koji obuhvata mere iz stava 1. tačka 2), izuzev podtačke (3) ovog člana je da je izvršen energetski pregled koji dokazuje da objekat na kome se planira realizacija projekta ima potrošnju energije manju od granične vrednosti potrebne energije za grejanje koja će biti definisana javnim pozivom.
Ugovor sa bankama
Za projekte i mere iz člana 12. ovog pravilnika, ugovorom o regulisanju međusobnih odnosa u poslovima subvencionisanja kamate po kreditima za njihovo finansiranje koji će biti zaključen između Ministarstva i banaka, utvrđuju se uslovi i način realizacije sredstava za subvencionisanje kamate po navedenim kreditima, u skladu sa ovim pravilnikom.
Uslovi kreditiranja
Ministarstvo raspisuje javni poziv bankama sa sedištem u Republici Srbiji za učešće u realizaciji projekata iz člana 13. ovog pravilnika, pod uslovima i u skladu sa propisom kojim je uređen program finansiranja aktivnosti i mera unapređenja efikasnog korišćenja energije u tekućoj godini, ovim pravilnikom i javnim pozivom.
Javni poziv iz stava 1. ovog člana naročito sadrži zahteve u pogledu uslova koje moraju da ispune banke, uslova kreditiranja (maksimalna visina kamatne stope, visina subvencionisanog dela kamatne stope, maksimalni iznos kredita, rok otplate, period počeka) i dr.
Banka po osnovu odobrenih kredita licima iz člana 11. ovog pravilnika vrši uplatu sredstava na račun izvođača radova, odnosno isporučioca opreme, a po osnovu profakture za opremu i radove koji su predmet kredita.
Minimalni sadržaj dokumentacije
Pored dokumentacije koju zahteva banka, korisnik sredstava prilikom podnošenja zahteva mora da podnese sledeću dokumentaciju:
1) profakturu za opremu i radove koji su predmet kredita, uključujući i ateste za proizvode, odnosno opremu o ispunjenosti uslova u pogledu energetske efikasnosti;
2) dokaz o pravu svojine nad objektom ili pravnosnažnu upotrebnu dozvolu ili drugi dokaz o rešenim imovinsko-pravnim odnosima, odnosno pravnosnažnu upotrebnu dozvolu.
Odobravanje projekta vrši banka u skladu sa ocenom kompletnosti predate dokumentacije.
Kontrolu i nadzor u pogledu namenskog trošenja sredstava za realizaciju projekata u sektoru domaćinstva vrši Ministarstvo.
Ukoliko se utvrdi da su sredstva kredita nenamenski utrošena, lice iz člana 11. ovog pravilnika kome je odobren subvencionisan kredit gubi pravo na korišćenje subvencionisanog kredita, a banka može nastaviti da obračunava kamatu za tu vrstu kredita u skladu sa njenom poslovnom politikom.
Banka obračunava i naplaćuje iznos subvencionisane kamatne stope od korisnika kredita iz stava 3. ovog člana za period korišćenja kredita i ta sredstva usmerava za subvencionisanje kamatne stope za nove kredite, u skladu sa članom 11. ovog pravilnika, ukoliko je javni poziv za dodelu kredita u toku, odnosno vraća sredstva u Budžetski fond.
Izuzimanje od obaveze vršenja energetskog pregleda
Korisnici sredstava Budžetskog fonda podnose izveštaj o izvršenom energetskom pregledu prilikom podnošenja zahteva za dobijanja sredstava Budžetskog fonda, odnosno nakon završetka projekta, u skladu sa Zakonom.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, od obaveze vršenja energetskih pregleda, prilikom podnošenja zahteva za dobijanje sredstava Budžetskog fonda, odnosno po završetku projekta, izuzimaju se projekti iz stava 1. ovog člana čija je vrednost manja od 500.000 dinara.
Izuzimanje od obaveze vršenja energetskog pregleda iz stava 2. ovog člana ne podrazumeva oslobođenje od drugih obaveza vršenja pregleda objekata u skladu sa važećim propisima kojima se uređuje izgradnja objekata.
Energetski ugroženi kupci
Sredstva za sprovođenje mera energetske efikasnosti iz člana 12. ovog pravilnika mogu se opredeliti za potrebe energetski ugroženih kupaca koji su stekli taj status u skladu sa uredbom kojom se uređuje energetski ugroženi kupac.
4. Zajedničke odredbe za finansiranje projekata u jedinicama lokalne samouprave i u domaćinstvima
Dinamika realizacije i izveštavanje
Korisnik sredstava realizuje projekat u skladu sa planiranom dinamikom realizacije i u roku koji je određen odlukom o dodeli sredstava, odnosno ugovorom.
Banke i jedinice lokalne samouprave, izveštavaju ministarstvo o realizovanim aktivnostima u prethodnom periodu, u skladu sa uslovima iz javnog poziva i ugovora iz člana 9. stav 4. i člana 13. ovog pravilnika.
Finansiranje tehničke pomoći i promotivnih aktivnosti
Izrada analiza, studija, tehničke dokumentacije, konsultantskih usluga, promotivnih aktivnosti, finansiraju se iz sredstava Budžetskog fonda.
Za izradu dokumentacije iz stava 1. ovog člana Ministarstvo može sprovesti javnu nabavku za izbor privrednog društva, odnosno drugog pravnog lica, odnosno preduzetnika, upisanog u odgovarajući registar za izradu tehničke dokumentacije i raspisati javni poziv za prijavu projekata za koje je potrebno izraditi navedenu dokumentaciju.
Javnim pozivom iz stava 2. ovog člana, ministarstvo bliže definiše uslove za izbor korisnika usluga izrade dokumentacije iz stava 2. ovog člana.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o uslovima za raspodelu i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za unapređenje energetske efikasnosti Republike Srbije i kriterijumima o izuzimanju od obaveze vršenja energetskog pregleda ("Službeni glasnik RS", broj 8/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba člana 17. st. 1. i 2. ovog pravilnika, koje se primenjuju od 1. januara 2017. godine.