PRAVILNIKO SASTAVU, NAČINU RADA I ODLUČIVANJU KOMISIJE MINISTARSTVA PRAVDE KOJA ODLUČUJE O ŽALBAMA PROTIV ODLUKA DISCIPLINSKE KOMISIJE JAVNOBELEŽNIČKE KOMORE("Sl. glasnik RS", br. 16/2016) |
Ovim pravilnikom uređuje se sastav, način rada i odlučivanje komisije ministarstva nadležnog za pravosuđe koja odlučuje o žalbama protiv odluka disciplinske komisije Javnobeležničke komore.
Postupak pred komisijom ministarstva nadležnog za pravosuđe (u daljem tekstu: komisija Ministarstva) hitan je, naročito ako je javni beležnik privremeno udaljen (suspendovan).
Komisija ministarstva ima tri člana od kojih je jedan iz reda javnih beležnika, jedan iz reda zaposlenih u ministarstvu nadležnom za pravosuđe (u daljem tekstu: Ministarstvo) i jedan iz reda istaknutih pravnika sa najmanje deset godina iskustva u pravnoj struci.
Predsednika i članove komisije Ministarstva imenuje ministar nadležan za pravosuđe (u daljem tekstu: ministar).
Prestanak članstva u komisiji Ministarstva
Član komisije Ministarstva koji želi da mu prestane članstvo u komisiji podnosi zahtev ministru.
Ministar donosi rešenje u kome određuje datum prestanka članstva.
Ministar donosi rešenje i o prestanku članstva u komisiji Ministarstva zbog toga što je članu prestao status javnog beležnika, odnosno radni odnos u Ministarstvu.
Predsednik komisije Ministarstva
Predsednik komisije Ministarstva predstavlja komisiju, rukovodi njome, predsedava sednici, potpisuje odluke komisije, sastavlja izveštaje o radu i obavlja druge poslove.
Komisija Ministarstva ima sekretara, koga iz reda zaposlenih u Ministarstvu određuje ministar.
Sekretar pruža administrativnu i stručnu pomoć komisiji Ministarstva, sastavlja zapisnik i obavlja druge poslove po nalogu predsednika komisije Ministarstva.
Komisija Ministarstva podnosi ministru godišnji izveštaj o radu do 1. marta tekuće godine za prethodnu kalendarsku godinu, kao i kada ministar to zatraži.
Godišnji izveštaj o radu sadrži podatke o broju predmeta koje je komisija Ministarstva primila do kraja izveštajnog perioda, podatke o broju rešenih i broju nerešenih predmeta na kraju izveštajnog perioda i podatke o načinu na koji su predmeti rešeni.
Član komisije Ministarstva obavezno se izuzima iz postupanja u disciplinskom postupku:
1) ako je u disciplinskom postupku svedok ili veštak ili punomoćnik javnog beležnika protiv koga se vodi postupak, njegovog zamenika, javnobeležničkog pripravnika, javnobeležničkog saradnika ili javnobeležničkog pomoćnika koji rade u njegovoj kancelariji;
2) ako je sa strankom ili punomoćnikom javnog beležnika protiv koga se vodi postupak ili sa njegovim zamenikom, javnobeležničkim pomoćnikom, javnobeležničkim saradnikom i javnobeležničkim pripravnikom koji rade u njegovoj kancelariji krvni srodnik u pravoj liniji, a u pobočnoj liniji do četvrtog stepena zaključno ili supružnik ili vanbračni partner ili srodnik po tazbini do drugog stepena zaključno, pa i kada je bračna zajednica prestala;
3) ako je sa strankom ili zamenikom javnog beležnika, javnobeležničkim pomoćnikom, javnobeležničkim saradnikom i javnobeležničkim pripravnikom koji rade u kancelariji javnog beležnika protiv koga se vodi postupak u odnosu usvojitelja ili usvojenika;
4) ako je sa punomoćnikom javnog beležnika ili punomoćnikom zamenika javnog beležnika, javnobeležničkog pomoćnika, javnobeležničkog saradnika i javnobeležničkog pripravnika koji rade u kancelariji javnog beležnika protiv koga se vodi postupak u odnosu usvojitelja ili usvojenika;
5) ako ishod disciplinskog postupka može da mu donese direktnu korist ili štetu.
Član komisije Ministarstva iz reda javnih beležnika obavezno se izuzima i ako se disciplinski postupak vodi protiv njega, njegovog zamenika, javnobeležničkog pomoćnika, javnobeležničkog saradnika i javnobeležničkog pripravnika koji rade u njegovoj kancelariji.
Član komisije Ministarstva može biti izuzet iz postupanja u disciplinskom postupku kada postoje druge činjenice koje dovode u sumnju njegovu nepristrasnost.
Član komisije Ministarstva o razlozima za izuzeće obaveštava ministra, koji odlučuje o njegovom izuzeću.
IV POSTUPANJE PRED KOMISIJOM MINISTARSTVA U SLUČAJU NEPOSTUPANJA DISCIPLINSKE KOMISIJE KOMORE
Ako disciplinska komisija Komore odmah ne dostavi zahtev za utvrđivanje disciplinske odgovornosti javnom beležniku da bi on u roku od 15 dana odgovorio na tvrdnje iz tog zahteva ili ako ne zakaže usmenu raspravu u roku od 15 dana po prijemu odgovora javnog beležnika, odnosno isteka roka za odgovor, podnosilac zahteva za utvrđivanje disciplinske odgovornosti može podneti zahtev komisiji Ministarstva, koja će sprovesti disciplinski postupak.
Komisija Ministarstva u tom slučaju sprovodi disciplinski postupak u skladu sa odredbama pravilnika kojim se uređuje postupanje disciplinske komisije Komore i donosi rešenje o disciplinskoj odgovornosti javnog beležnika.
Rešenje komisije Ministarstva je konačno u upravnom postupku.
V POSTUPANJE KOMISIJE MINISTARSTVA PO ŽALBI
Rok za žalbu i stranke u žalbenom postupku
Žalba protiv rešenja disciplinske komisije Komore podnosi se u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalbu mogu podneti stranke u postupku: javni beležnik protiv koga se vodi postupak i podnosilac zahteva za utvrđivanje disciplinske odgovornosti.
Razlozi za pobijanje prvostepenog rešenja
Rešenje disciplinske komisije Komore (prvostepeno rešenje) može da se pobija žalbom zbog:
1) toga što u njemu nije uopšte ili nije pravilno primenjen zakon, drugi propis ili opšti akt;
2) pogrešno ili nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja;
3) toga što je iz utvrđenih činjenica izveden nepravilan zaključak o činjeničnom stanju;
4) povrede pravila postupka.
U žalbi mora da se naznači rešenje koje se pobija, naziv donosioca rešenja i broj i datum rešenja.
Žalba mora da sadrži potpis žalioca.
Dovoljno je da žalilac u žalbi izloži u kom je pogledu nezadovoljan rešenjem, ali žalbu ne mora posebno obrazložiti.
U žalbi se mogu iznositi nove činjenice i predlagati novi dokazi, ali je žalilac dužan da obrazloži zbog čega ih nije izneo u prvostepenom postupku.
Žalba se predaje disciplinskoj komisiji Komore u dovoljnom broju primeraka za nju i protivnu stranku.
Ako je žalba predata komisiji Ministarstva, ona je odmah prosleđuje disciplinskoj komisiji Komore.
Žalba koja je u roku predata komisiji Ministarstva smatra se blagovremenom.
Žalba je neuredna ako ima nedostatke koji sprečavaju da se postupa po njoj, ako nije razumljiva ili nije potpuna.
U tom slučaju disciplinska komisija Komore nalaže nalaže žaliocu da uredi žalbu u primerenom roku, uz upozorenje na pravne posledice ako ne uredi žalbu u roku.
Ako žalba bude uređena u roku, smatra se da je od početka bila uredna.
Odbacivanje žalbe od disciplinske komisije Komore
Disciplinska komisija Komore odbacuje žalbu koja nije blagovremena, nije dozvoljena, koju je podnelo neovlašćeno lice ili koja nije uređena u roku koji je disciplinska komisija Komore naložila.
Žalba ne može biti odbačena zbog toga što ne sadrži razloge zbog kojih se rešenje pobija ili žalbeni zahtev.
Protiv rešenja kojim je žalba odbačena može da se izjavi žalba, koja se predaje komisiji Ministarstva koja, ako nađe da je žalba osnovana, istovremeno odlučuje i o žalbi koja je bila odbačena.
Ako ne odbaci žalbu, disciplinska komisija Komore, u roku od pet dana od prijema žalbe, dostavlja žalbu sa prilozima protivnoj stranci, koja može u roku od tri dana od dana prijema žalbe dati odgovor na žalbu.
Disciplinska komisija Komore odmah po prijemu odgovora na žalbu ili po isteku roka za odgovor na žalbu dostavlja spise predmeta komisiji Ministarstva.
Disciplinska komisija Komore ne može da zameni prvostepeno rešenje kako bi udovoljila žalbenom zahtevu, niti da dopuni prvostepeni postupak.
Način odlučivanja komisije Ministarstva
Komisija Ministarstva odlučuje o žalbi na sednici, većinom glasova.
Komisija Ministarstva sastavlja zapisnik o predmetu koji sadrži: broj predmeta i datum njegovog prijema, ime i prezime žalioca, broj i datum prvostepenog rešenja i rešenje koje je komisije Ministarstva donela po žalbi.
Odbacivanje žalbe od komisije Ministarstva
Komisija Ministarstva odbacuje žalbu koja nije blagovremena, nije dozvoljena, koju je podnelo neovlašćeno lice ili koja nije uređena u roku koji je disciplinska komisija Komore naložila.
Ako ne odbaci žalbu, komisija Ministarstva ispituje prvostepeno rešenje u granicama žalbenog zahteva, pri čemu prethodno utvrđuje da li se žalbenim zahtevom traži da se prvostepeno rešenje rešenje ukine ili preinači.
Komisija Ministarstva ispituje postojanje razloga za pobijanje prvostepenog rešenja koji su navedeni u žalbi, a po službenoj dužnosti ispituje primenu materijalnog prava i stvarnu nadležnost disciplinske komisije Komore.
Komisija Ministarstva može:
1) odbiti žalbu i potvrditi prvostepeno rešenje;
2) ukinuti prvostepeno rešenje i vratiti predmet na ponovno odlučivanje;
3) preinačiti prvostepeno rešenje.
O većanju i glasanju sastavlja se zapisnik, koga potpisuju predsednik i sekretar komisije Ministarstva.
Komisija Ministarstva odbija žalbu i potvrđuje prvostepeno rešenje ako nađe da je:
1) prvostepeni postupak pravilno sproveden i da je prvostepeno rešenje zakonito i pravilno;
2) u prvostepenom postupku bilo nedostataka koji nisu uticali na zakonitost i pravilnost prvostepenog rešenja;
3) prvostepeno rešenje zasnovano na zakonu, ali iz drugih razloga, a ne onih koji su navedeni u njegovom obrazloženju.
Komisija Ministarstva može u obrazloženju rešenja kojim odbija žalbu da se pozove na navode iz obrazloženja prvostepenog rešenja.
Komisija Ministarstva ukida prvostepeno rešenje i vraća predmet disciplinskoj komisiji Komore na ponovno odlučivanje ako nađe da je:
1) činjenično stanje pogrešno ili nepotpuno utvrđeno;
2) učinjena povreda pravila postupka koja je uticala na zakonitost i pravilnost prvostepenog rešenja.
Komisija Ministarstva ukida prvostepeno rešenje i prosleđuje predmet disciplinskoj komisiji Komore ako nađe da je pobijano rešenje doneo stvarno nenadležan organ.
Preinačenje prvostepenog rešenja
Komisija Ministarstva preinačuje prvostepeno rešenje ako nađe:
1) da je u prvostepenom rešenju pogrešno primenjeno materijalno pravo;
2) da su dokazi pogrešno ocenjeni;
3) da je iz utvrđenih činjenica izveden nepravilan zaključak o činjeničnom stanju.
Izrada pismenog otpravka rešenja
Komisija Ministarstva izrađuje pismeni otpravak rešenja najkasnije u roku od osam dana od dana donošenja rešenja.
Konačno rešenje kojom se javnom beležniku izriče kazna dostavlja se Komori.
Rešenje kojim je javnom beležniku konačno izrečena kazna oduzimanja prava na obavljanje javnobeležničke delatnosti dostavlja se i ministru, radi pokretanja postupka za razrešenje javnog beležnika.
Rešenje komisije Ministarstva objavljuje se na internet stranicama Ministarstva i Komore.
Shodna primena ovog pravilnika
Odredbe ovog pravilnika shodno se primenjuju i na zamenike javnog beležnika, vršioce dužnosti javnog beležnika, javnobeležničke pomoćnike, javnobeležničke saradnike i javnobeležničke pripravnike.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".