PRAVILNIK
O STRUČNOM OSPOSOBLJAVANJU I USAVRŠAVANJU U MINISTARSTVU FINANSIJA - PORESKA UPRAVA

("Sl. glasnik RS", br. 17/2016)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se stručno osposobljavanje i usavršavanje, oblici, utvrđivanje potreba i donošenje programa, organizacija aktivnosti, neposredni nosioci i druga pitanja u oblasti stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika u Ministarstvu finansija - Poreska uprava (u daljem tekstu: PU).

II STRUČNO OSPOSOBLJAVANJE I USAVRŠAVANJE PORESKIH SLUŽBENIKA

Oblici stručnog osposobljavanja i usavršavanja

Član 2

Stručno osposobljavanje i usavršavanje poreskih službenika ostvaruje se kroz osnovno, kontinuirano i kroz druge oblike stručnog osposobljavanja i usavršavanja.

Osnovno stručno osposobljavanje - osnovna obuka

Član 3

Osnovno stručno osposobljavanje sprovodi se kroz sistem osnovnih obuka sa ciljem da poreski službenici steknu veštine i znanja potrebna za obavljanje poslova u PU, a realizuje se u skladu sa planovima i programima stručnog osposobljavanja prilagođenog potrebama i mogućnostima poreskih službenika i PU.

Kontinuirano stručno usavršavanje

Član 4

Kontinuirano stručno usavršavanje poreskih službenika je organizovan proces učenja i osposobljavanja po posebnim planovima i programima, usmerenim ka usavršavanju, specijalizaciji i dopunjavanju znanja, veština, sposobnosti potrebnih za obavljanje radnih zadataka. Kontinuirano stručno usavršavanje označava i aktivnosti kojima poreski službenik iz svakodnevnog iskustva i različitih uticaja i izvora iz radnog okruženja stiče znanja i veštine i prihvata vrednosne stavove.

Član 5

Pod stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem, u smislu čl. 3. i 4. ovog pravilnika podrazumevaju se i:

1) učešće poreskih službenika na obukama za razvoj potrebnih znanja, veština i sposobnosti koje su neophodne da bi se uspešno realizovali poslovi iz nadležnosti PU (informatičke obuke, obuke za sticanje liderskih veština, veština poslovne komunikacije, timskog rada, upravljanje stresom i sl., kao i strani jezici);

2) učešće na stručnim i naučnim skupovima (simpozijumima, kongresima, konferencijama i sl.), obukama, seminarima, savetovanjima, i drugim oblicima stručnog osposobljavanja i usavršavanja u organizaciji institucija iz zemlje i inostranstva, čiji su sadržaji od interesa za aktivnosti PU.

Drugi oblici stručnog osposobljavanja

Član 6

U okviru PU, organizuju se i drugi oblici stručnog osposobljavanja, sa ciljem sticanja neophodnih znanja i veština za obavljanje poslova, kao što su: obuka na radnom mestu, mentorstvo, tribine, okrugli stolovi, E-learning i sl.

Aktivnosti u stručnom osposobljavanju i usavršavanju poreskih službenika

Član 7

Aktivnosti u stručnom osposobljavanju i usavršavanju poreskih službenika u smislu ovog pravilnika su:

1) stručno osposobljavanje poreskih službenika kroz osnovnu obuku;

2) stručno usavršavanje poreskih službenika kroz kontinuirane obuke kojima se unapređuju znanja, veštine i sposobnosti radi ličnog i profesionalnog razvoja i povećanja efikasnosti PU;

3) procena stečenog nivoa znanja i veština poreskih službenika o osposobljenosti za obavljanje poslova iz delokruga rada PU;

4) izrada programa i štampa priručnika za izvođenje osnovne obuke, izrada i štampa materijala za kontinuirane obuke kao i publikovanje radova u stručnim i naučnim časopisima u zemlji i inostranstvu;

5) karijerno vođenje, praćenje i razvijanje poreskih službenika.

III PROGRAMI STRUČNOG OSPOSOBLJAVANJA I USAVRŠAVANJA

Program stručnog osposobljavanja i usavršavanja

Član 8

Stručno osposobljavanje i usavršavanje poreskih službenika realizuju se prema Programu stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika (u daljem tekstu: Program).

Program se usvaja posle izrade finansijskog plana za narednu godinu, a najkasnije do kraja decembra tekuće godine.

Član 9

Program sadrži sledeće informacije koje se odnose na aktivnosti stručnog osposobljavanja i usavršavanja:

1) naziv organizatora;

2) naziv koorganizatora;

3) naziv teme;

4) cilj;

5) zadatak;

6) ciljna grupa - poreski službenici kojima je namenjena obuka;

7) broj polaznika u grupi i ukupan broj polaznika;

8) metod realizacije;

9) sadržaj;

10) vreme trajanja;

11) vreme izvođenja;

12) mesto izvođenja;

13) neposredne izvršioce (predavače, trenere i dr.);

14) potrebna sredstva i pomagala za realizaciju;

15) planirane troškove realizacije;

16) način provere stečenog znanja;

17) da li se izdaje ili ne sertifikat za uspešno realizovanu aktivnost.

Utvrđivanje potreba za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem i donošenje Programa

Član 10

Program stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika u PU donosi direktor PU na predlog unutrašnje jedinice PU koja je, u skladu sa Unutrašnjim uređenjem i sistematizacijom radnih mesta u Ministarstvu finansija - PU obrazovana za poslove stručnog osposobljavanja i usavršavanja (u daljem tekstu: UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje).

Utvrđivanje potreba za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem poreskih službenika vrši UJ za za stručno osposobljavanje i usavršavanje.

Potreba za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem poreskih službenika u PU utvrđuje se na osnovu:

1) potreba PU usled promene propisa iz delokruga rada PU;

2) strateških ciljeva korporativne strategije PU;

3) plana rada PU za godinu za koju se donosi Program;

4) predloga rukovodioca osnovnih i ostalih funkcija u PU;

5) iskazane potrebe poreskih službenika za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem.

Metod utvrđivanja potreba iz stava 3. tačka 4) ovog člana je intervju sa najvišim rukovodiocima poreskih funkcija prema aktu ministra finansija kojim se uređuje unutrašnje uređenje i sistematizacija radnih mesta u PU, a metod utvrđivanja potreba stav 3. tačka 5) ovog člana je anketa poreskih službenika u PU.

Program se donosi na godišnjem nivou.

Program se objavljuje na sajtu PU.

Izmene godišnjeg Programa

Član 11

Program stručnog osposobljavanja i usavršavanja može se izmeniti i dopuniti u toku godine u slučaju:

1) identifikovanih dodatnih potreba za obukama ako su posledica promena zakonskih i podzakonskih propisa ili promena poslovnih procesa;

2) u slučaju promena u budžetu - deo namenskih sredstava opredeljen za obuku.

Izmene godišnjeg Program stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika u PU donosi direktor PU na predlog UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje.

Obuke van godišnjeg Programa

Član 12

Ukoliko se ukaže potreba za dodatnom obukom usled izmena poreskih propisa ili uvođenja novih poslovnih procesa u PU, koja nije planirana, može se realizovati dodatna obuka. Takva obuka može se realizovati pod uslovom da su obezbeđena budžetska sredstva, ili za istu nisu potrebna dodatna budžetska sredstva.

Program stručnog osposobljavanja - osnovna obuka

Član 13

Osnovna obuka obuhvata:

1) primenu procesnih zakona u oblasti oporezivanja;

2) primenu Zakona o porezu na dodatu vrednost;

3) primenu Zakona o porezu na dobit pravnih lica;

4) primenu Zakona o porezu na dohodak;

5) primenu Zakona o akcizama;

6) primenu Zakona o porezu na imovinu;

7) primenu Zakona o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje;

8) primenu ostalih poreskih zakona.

Osnovna obuka može da sadrži module u zavisnosti od toga da li polaznici prvi put zasnivaju radni odnos (pripravnici) ili su prvi put zasnovali radni odnos u PU, a prethodno su stekli radno iskustvo kod poslodavca čija delatnost nije u oblasti državne uprave.

Osnovna obuka iz stava 2. ovog člana dodatno se prilagođava stepenu stručne spreme, zvanju i radnom mestu polaznika.

Program stručnog usavršavanja - kontinuirane obuke

Član 14

Program kontinuiranog stručnog usavršavanja donosi se za svaku godinu i to na bazi prethodno izvršene analize potreba za obukama.

Analiza potreba za obukama vrši se prikupljanjem informacija i podataka o potrebama za obukama postupkom koji je uređen članom 10. stav 3. ovog pravilnika.

IV ORGANIZACIJA AKTIVNOSTI I NEPOSREDNI NOSIOCI STRUČNOG OSPOSOBLJAVANJA I USAVRŠAVANJA

Nosioci stručnog osposobljavanja i usavršavanja

Član 15

Nosilac organizacije i izvođenja poslova stručnog osposobljavanja i usavršavanja je UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje.

Lica koja učestvuju u sprovođenju Programa stručnog usavršavanja

Član 16

Programe stručnog osposobljavanja i usavršavanja realizuju poreski službenici u PU, kao i stručnjaci iz oblasti značajnih za rad PU (u daljem tekstu: realizatori obuke).

Učesnici u obezbeđivanju i unapređivanju kvaliteta stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika

Član 17

U obezbeđivanju, praćenju i unapređivanju kvaliteta stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika učestvuju UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje, unutrašnja jedinica u čijoj su nadležnosti ljudski resursi, direktor PU, Služba za upravljanje kadrovima i druge organizacije, ustanove i službe u skladu sa zakonom.

Član 18

Zadatak UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje, kao nosioca organizacije i izvođenja stručnih obuka i usavršavanja je da:

1) izvrši analizu potreba za stručnim osposobljavanjem i usavršavanjem;

2) utvrdi predlog Programa stručnog osposobljavanja i usavršavanja poreskih službenika;

3) vodi evidencije o poreskim službenicima koji su edukovani u sistemu stručnog osposobljavanja i usavršavanja;

4) vodi evidenciju o realizatorima programa stručnog osposobljavanja i usavršavanja;

5) priprema i realizuje aktivnosti vezane za sprovođenje stručnog osposobljavanja i usavršavanja;

6) prati, analizira i sačinjava izveštaje o planiranim i realizovanim aktivnostima vezanim za stručne obuke i usavršavanje;

7) prati razvoj i evaluaciju realizatora programa stručnih obuka i usavršavanja;

8) daje predloge, preporuke i mišljenja o predlozima da se zaposleni stručno osposobljavaju i usavršavaju van sistema stručnog osposobljavanja i usavršavanja PU;

9) sarađuje sa strukovnim udruženjima, komorama, obrazovnim i drugim institucijama u cilju razvijanja i unapređenja kompetencija poreskih službenika.

V EVIDENCIJE I SERTIFIKATI

Evidencije

Član 19

U UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje vode se evidencije o:

1) prijavljenima za pohađanje obuka i polaznicima obuka;

2) licima radno angažovanim u UJ koja se bavi obukama i stručnim usavršavanjem poreskih službenika;

3) ostvarivanju plana obuka;

4) uspehu, odnosno rezultatu provere znanja.

Evidencije o polazniku

Član 20

Evidencije o polazniku sadrže podatke o njegovom identitetu - lični podaci, nivou i vrsti dosadašnjeg stručnog osposobljavanja i usavršavanja, kao i podatke o preporučenom potrebnom stručnom osposobljavanju i usavršavanju.

Lični podaci o polazniku su podaci koji se vode u kadrovskoj evidenciji Poreske uprave.

Podaci o obrazovnom statusu polaznika su: podaci o prijavama za obuke, podaci o završenim obukama, podaci o stečenim kompetencijama, podaci o neopravdanim izostancima sa obuka na koje se prijavio.

Podaci o preporučenim obukama obuhvataju podatke o nazivu obuka koje rukovodilac organizacione jedinice preporučio za poreskog službenika.

Evidencije o licima radno angažovanim u UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje poreskih službenika

Član 21

Evidencije o licima koja su radno angažovana u UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje poreskih službenika obuhvataju sledeće podatke: lične podatke; datum sticanja sertifikata osposobljenosti za obavljanje određene aktivnosti u UJ za stručno osposobljavanje i usavršavanje; naziv institucije koja je izdala sertifikat; naziv obrazovne aktivnosti za koju je osposobljen; naziv aktivnosti u kojoj učestvuje i koju sprovodi; vreme realizacije obrazovne aktivnosti.

Potvrde i sertifikati

Član 22

O pohađanju programa stručnog usavršavanja PU je u obavezi da polaznicima izda odgovarajuću potvrdu, a ukoliko je po programu bilo predviđeno da se po završetku programa vrši provera znanja polaznika, polaznicima koji su sa uspehom završili proveru znanja izdaje se odgovarajuće uverenje (sertifikat).

Za izdavanje potvrde neophodno je za jednodnevne i dvodnevne obuke prisustvo tokom čitavog trajanja obuke dok je za sve obuke u trajanju dužem od dva dana moguć opravdan izostanak od najviše jedan dan.

Za izdavanje sertifikata potrebna je osim ispunjavanja prethodnih uslova i uspešna provera stečenih znanja i veština.

VI ZAVRŠNA ODREDBA

Član 23

Ovaj pravilnik stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".