PRAVILNIK

O NAČINU OBAVLJANJA POSLOVA U SLUŽBI ZA OBEZBEĐENJE U ZAVODIMA ZA IZVRŠENJE KRIVIČNIH SANKCIJA

("Sl. glasnik RS", br. 21/2016)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način obavljanja poslova u službi za obezbeđenje u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: zavodi).

Član 2

Služba za obezbeđenje organizuje se na način kojim se obezbeđuje efikasno obavljanje njenih poslova i zadataka.

Zavisno od veličine i tipa zavoda služba za obezbeđenje može imati: dežurnu službu, spoljašnje obezbeđenje, unutrašnje obezbeđenje, sprovodnu službu i posebnu jedinicu.

II OBAVLJANJE POSLOVA U SLUŽBI ZA OBEZBEĐENJE

Član 3

Službom za obezbeđenje rukovodi načelnik službe za obezbeđenje, u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Zakon).

Član 4

Pripadnik službe za obezbeđenje obavlja poslove u službi za obezbeđenje na osnovu Zakona i drugih propisa, kao i na osnovu pisanih naredbi direktora Uprave za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Uprava), naređenja upravnika zavoda, načelnika službe za obezbeđenje i drugih pripadnika službe za obezbeđenje koji su mu pretpostavljeni u obavljanju poslova u službi za obezbeđenje (u daljem tekstu: pretpostavljeni).

Član 5

Kontrola obavljanja poslova u službi za obezbeđenje vrši se neposredno obilascima pripadnika službe za obezbeđenje na radnom mestu, uvidom u evidencije, preko raporta i izveštaja koje podnose pripadnici službe za obezbeđenje, kao i obavljanjem smotri pripadnika službe za obezbeđenje. Posredna kontrola vrši se pregledom arhive i sistema video nadzora.

Član 6

Poslovi u službi za obezbeđenje obavljaju se svakodnevno i neprekidno, po smenama.

Radne smene određuju se prema potrebi obavljanja poslova u službi za obezbeđenje i uslovima rada na pojedinim radnim mestima.

Između dve smene, pripadniku službe za obezbeđenje se mora obezbediti najmanje 12 časova slobodnog vremena.

U vanrednim prilikama (u slučaju pobune, bekstva, tehničko-tehnoloških akcidenata, elementarnih nepogoda i sl.) pripadnik službe za obezbeđenje i kad nije na dužnosti, odazvaće se pozivu pretpostavljenog, odnosno po saznanju da je došlo do vanredne situacije doći će u zavod i bez poziva i u što kraćem roku.

Član 7

Načelnik službe za obezbeđenje:

1) planira i organizuje rad službe za obezbeđenje i stara se o zakonitom obavljanju poslova;

2) predlaže upravniku zavoda plan obezbeđenja zavoda i stara se o blagovremenoj realizaciji plana;

3) vrši procenu stanja bezbednosti u zavodu, predlaže i preduzima pravovremene zakonite mere;

4) predlaže upravniku zavoda preduzimanje mera u cilju unapređenja rada službe za obezbeđenje (organizuje stručna predavanja, bojeva gađanja, obezbeđuje obuku radi održavanja fizičke kondicije, obuku u borilačkim veštinama i dr.);

5) po ovlašćenju upravnika, sarađuje sa organima unutrašnjih poslova i drugim organima i ustanovama od značaja za bezbednost zavoda;

6) redovno i vanredno izveštava upravnika o stanju i bezbednosnoj situaciji u zavodu, neposredno i preko pripadnika službe koji rukovode radnim smenama vrši kontrolu zakonitosti u obavljanju poslova u službi za obezbeđenje;

7) kontroliše ispravnost naoružanja i municije, propisnost nošenja uniforme i psihofizičkog izgleda pripadnika službe za obezbeđenje;

8) stara se o održavanju ispravnosti naoružanja i opreme službe za obezbeđenje i redovnom snabdevanju;

9) usklađuje rad službe za obezbeđenje sa radom ostalih službi u zavodu.

Načelnik službe za obezbeđenje vrši van radnog vremena nenajavljene kontrole rada službe za obezbeđenje.

Član 8

Pripadnik službe za obezbeđenje:

1) poslove u službi za obezbeđenje obavlja shodno procedurama za određeno radno mesto, naredbama i uputstvima i primenjuje metode, mere i sredstva u cilju ostvarivanja zakonitosti;

2) na vreme prima dužnost i obavlja je neprekidno do primopredaje sledeće smene;

3) pre primanja dužnosti prisustvuje smotri, u propisanoj uniformi, sa predviđenim oružjem i specijalnom opremom radi utvrđivanja sposobnosti za obavljanje poslova u službi za obezbeđenje;

4) primopredaju dužnosti vrši prema procedurama, naredbama i uputstvu za to radno mesto;

5) na propisani, službeni način koristi sredstva veze i održava neprekidnu komunikaciju sa pripadnicima službe za obezbeđenje na dužnosti, rukovodiocem dežurne službe i načelnikom službe za obezbeđenje i u slučaju potrebe pomaže drugom pripadniku službe za obezbeđenje;

6) u slučaju kada odbije naređenje pretpostavljenog čije bi izvršenje predstavljalo krivično delo, bez odlaganja obaveštava rukovodioca koji im je obojici pretpostavljen;

7) lica lišena slobode upozorava na odgovornost za pokušaj i narušavanje pravila kućnog reda i u slučaju potrebe na osnovu svojih ovlašćenja primenjuje odgovarajuće mere prinude, u skladu sa Zakonom i drugim propisima;

8) sprečava narušavanje kućnog reda i discipline, otkriva povrede discipline i druge protivpravne radnje učinjene od strane lica lišenih slobode;

9) sprečava bekstvo lica lišenih slobode;

10) onemogućava samopovređivanje lica lišenih slobode i pruža pomoć povređenim licima;

11) sprečava krađu i uništavanje imovine zavoda;

12) u slučaju narušavanja discipline i kućnog reda od strane lica lišenih slobode preduzima sve mere i radnje obezbeđenja lica i mesta, prikuplja potrebnu pisanu i foto dokumentaciju i druge dokaze za podnošenje prijave (krivične ili disciplinske);

13) blagovremeno obaveštava pretpostavljenog o svojim zapažanjima za vreme obavljanja poslova u službi za obezbeđenje;

14) alarmira i hitno interveniše u slučaju pobune, bekstva, požara i drugih elementarnih nepogoda, akcidenata i drugih vanrednih događaja;

15) u međusobnim službenim odnosima oslovljava druge prema zvanju i položaju;

16) poslove u službi za obezbeđenje obavlja u propisanoj, urednoj i čistoj uniformi, obrijan i pristojno podšišan;

17) poznaje odredbe Zakona i drugih propisa kojim se regulišu tretman, odnosno program postupanja sa osuđenim licima;

18) poznaje pravila rukovanja i propise za upotrebu oružja i druge opreme koja mu je poverena;

19) pohađa nastavu koja se organizuje radi stručnog obrazovanja i usavršavanja, kao i praktične vežbe koje se organizuju u cilju održavanja kondicije i spremnosti za obavljanje poslova u službi za obezbeđenje;

20) svojim izgledom i ponašanjem u radno vreme i van radnog vremena čuva svoj ugled i ugled zavoda;

21) ako dođe do željenog ili neželjenog kontakta sa licima iz kriminogene sredine ili uoči kontakte drugih pripadnika službe za obezbeđenje sa licima iz kriminogene sredine, o tome bez odlaganja obaveštava pretpostavljenog u pisanoj formi.

Član 9

Pripadnice službe za obezbeđenje poslove u službi za obezbeđenje treba da obavljaju u propisanoj, urednoj i čistoj uniformi i da imaju uredne frizure, koje ih ne ometaju u obavljanju dužnosti i nošenju kape. Kosa treba da bude nameštena tako da se ne vide šiške ispod kape. Od ukrasa vidljivo se mogu nositi prsten, neupadljiva šnala za kosu i minđuše koje ne smeju da budu duže od 2 cm od resice uha. Nokti treba da budu uredno podrezani. Šminka treba da bude diskretna.

Član 10

Ako je izvršeno krivično delo, samopovređivanje ili dođe do povrede na radu od strane lica lišenog slobode, pripadnik službe za obezbeđenje izvršiće obezbeđenje lica mesta i očuvanje materijalnih tragova i predmeta koji su od interesa za istragu do dolaska službenih lica nadležnih državnih organa.

Pripadnik službe za obezbeđenje bez odlaganja će obavestiti pretpostavljenog o događaju i preduzetim merama obezbeđenja, a ako se lice lišeno slobode nalazi van zavoda i najbliži organ unutrašnjih poslova.

Član 11

Pripadnik službe za obezbeđenje za vreme obavljanja poslova:

1) neće se udaljavati sa radnog mesta, sa prostora koji mu je određen za obezbeđivanje ili napustiti lice lišeno slobode koje on obezbeđuje ili sprovodi;

2) neće davati neovlašćenim licima podatke i druga obaveštenja koja su u vezi sa obavljanjem poslova u službi za obezbeđenje i radom zavoda, osim u slučajevima kada ga za to ovlasti direktor Uprave ili upravnik zavoda;

3) neće dozvoliti ulazak u zavod licima koja nemaju odobrenje nadležnog organa, direktora Uprave, upravnika ili lica koje je za to ovlašćeno;

4) neće neposredno pre i za vreme obavljanja poslova u službi za obezbeđenje uzimati alkohol i druge psiho-aktivne supstance;

5) neće unositi u zavod alkohol i druge psiho-aktivne supstance;

6) neće unositi lična sredstva za komunikaciju na daljinu u prostorije zavoda gde su smeštena lica lišena slobode;

7) neće za vreme obavljanja poslova i zadataka koji su mu povereni vršiti druge radnje koje mogu ometati pravilno vršenje poslova (čitati štampu, pratiti TV program, koristiti lična sredstva za komunikaciju na daljinu i sl.);

8) neće preduzimati sve druge radnje koje su predviđene zakonom kao lakše ili teže povrede radnih obaveza i dužnosti zaposlenih.

1. Dežurna služba

Član 12

Poslovi dežurstva u zavodu obavljaju se neprekidno.

Rukovodilac dežurne službe se stara da se poslovi u službi za obezbeđenje obavljaju u skladu sa Zakonom i drugim propisima.

Član 13

Smenom pripadnika službe za obezbeđenje u zavodu rukovodi vođa smene dežurne službe i odgovoran je načelniku službe za obezbeđenje za propisno, blagovremeno, uredno i efikasno obavljanje poslova u toku trajanja smene, pa u tom cilju:

1) vrši smotru, proverava ispravnost i spremnost pripadnika službe za obezbeđenje, pre preuzimanja smene;

2) prilikom prijema dežurstva proverava i utvrđuje brojno stanje lica lišenih slobode, proverava ispravnost stanja u zavodu i upoznaje se sa događajima koji su se desili za vreme prethodnog dežurstva;

3) po naredbi upravnika vrši kontrole prisustva alkohola u krvi - alkometrom i koristi i druga sredstva za utvrđivanje korišćenja psiho-aktivnih supstanci;

4) stara se o blagovremenom smenjivanju dežurnih pripadnika službe za obezbeđenje;

5) vrši raspoređivanje pripadnika službe za obezbeđenje u smeni po radnim mestima i vrši stalnu kontrolu rada, odnosno pravilnosti obavljanja dužnosti u smeni i to neposrednim obilaskom radnih mesta, putem video nadzora, uvidom u evidencije na radnim mestima, putem radio i druge veze i na drugi način;

6) vrši kontrolu ispravnosti nošenja uniforme, oznaka zvanja, naoružanja i opreme;

7) u vreme odsutnosti načelnika službe za obezbeđenje koordinira rad službe za obezbeđenje;

8) uredno vodi propisane evidencije i o svim promenama blagovremeno i na odgovarajući način izveštava pretpostavljene;

9) vrši kontrolu propisanih obilazaka lica lišenih slobode u smeštajnim prostorijama, na radu u zavodu i van njega, kontrolu obezbeđenja lica lišenih slobode van zavoda, za vreme sprovoda, u sudovima, medicinskim ustanovama i za vreme obezbeđenja i rekonstrukcije lica mesta;

10) prikuplja i obrađuje dokumentaciju o vanrednom događaju i na osnovu toga postupa i obaveštava načelnika službe za obezbeđenje, upravnika zavoda i organizacionu jedinicu Uprave nadležnu za obavljanje bezbednosno-operativnih poslova;

11) izvršava i posebne dužnosti određene od strane pretpostavljenog.

2. Spoljašnje obezbeđenje

Član 14

Spoljašnje obezbeđenje obavljaju pripadnici službe za obezbeđenje na ogradnom zidu zavoda, na ulazima i izlazima iz zavoda i drugim mestima specifičnim za zavod, putem patrola i na drugi način koji odredi upravnik, načelnik službe za obezbeđenje ili vođa smene dežurne službe.

Način obavljanja spoljašnjeg obezbeđenja zavisi od vrste i tipa zavoda, broja i veličine objekata koji se obezbeđuju.

Član 15

Poslovi na spoljašnjem obezbeđenju mogu se obavljati na određenom mestu i u pokretu, putem patrola.

Načelnik službe za obezbeđenje planira prostor i vreme koje je određeno za kretanje pripadnika službe za obezbeđenje u patroli.

Član 16

Pripadnik službe za obezbeđenje na spoljašnjem obezbeđenju:

1) na vreme preuzima dužnost i proverava ispravnost oružja, sredstava veze i drugih sredstava zaduženih za to radno mesto;

2) sprečava protivpravno napuštanje zavoda od strane lica lišenih slobode;

3) sprečava pristup stražarskom mestu, odnosno objektu koji obezbeđuje, nepozvanim i neovlašćenim licima;

4) ostaje na radnom mestu dok ne preda dužnost drugom pripadniku službe za obezbeđenje ili dok ne bude povučen od strane pretpostavljenog;

5) održava vezu sa pripadnikom službe za obezbeđenje na susednom radnom mestu i sa pretpostavljenim u određenim vremenskim razmacima na unapred ugovoreni način;

6) bez odlaganja obaveštava pretpostavljenog o svemu što uoči u neposrednoj blizini radnog mesta ili objekta koji čuva, a što bi moglo ugroziti bezbednost zavoda, zaposlenih u zavodu, lica lišenih slobode i imovinu zavoda.

Član 17

Pripadnik službe za obezbeđenje koji obavlja patrolnu delatnost, posebnu pažnju obraća na kretanje nepozvanih i sumnjivih lica u neposrednoj blizini zavoda, zaustavlja takva lica, proverava njihov identitet i razloge kretanja u patrolnom području i istovremeno obaveštava pretpostavljenog koji odlučuje o daljem postupku sa tim licima.

Član 18

Pripadnik službe za obezbeđenje na spoljašnjem obezbeđenju sprečiće nepozvanim licima pristup u krug zavoda ili pojedine njegove objekte. U tom cilju može zadržati svako lice koje ulazi u zavod, neovlašćeno se približava objektima zavoda ili se nepozvano približava licima lišenim slobode kad se ova lica nalaze van zavoda.

O zadržavanju lica iz stava 1. ovog člana pripadnik službe za obezbeđenje odmah obaveštava pretpostavljenog koji o tome obaveštava nadležni organ unutrašnjih poslova, radi utvrđivanja identiteta i preduzimanja drugih mera iz njihove nadležnosti.

Član 19

Pripadnik službe za obezbeđenje na stražarskom mestu neće uzimati hranu, čitati, razgovarati sa prolaznicima, primati bilo kakve predmete, posedovati i koristiti lična sredstava za komunikaciju na daljinu i preduzimati druge radnje koje sprečavaju efikasno obavljanje poverenih poslova i zadataka.

U slučaju hitne potrebe ili oboljevanja, pripadnik službe za obezbeđenje obavestiće pretpostavljenog, ne napuštajući stražarsko mesto.

Član 20

Vreme trajanja smene pripadnika službe za obezbeđenje na spoljašnjem obezbeđenju određuje načelnik službe za obezbeđenje zavisno od uslova rada i zadatka pojedinog radnog mesta.

Član 21

U spoljašnjem obezbeđenju pripadnici službe za obezbeđenje u obavezi su da koriste i posebnu opremu neophodnu za obavljanje patrolne delatnosti, a koja je propisana za određeno radno mesto.

3. Unutrašnje obezbeđenje

Član 22

Unutrašnje obezbeđenje obavlja se u objektima za smeštaj i drugim prostorima u zavodu u kojima borave i rade lica lišena slobode, kao i u drugim objektima u zavodu.

Član 23

Pripadnik službe za obezbeđenje u objektima za smeštaj:

1) održava unutrašnji red i disciplinu lica lišenih slobode;

2) stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa;

3) sarađuje sa ostalim službama u zavodu;

4) učestvuje u sprovođenju programa postupanja prema licima lišenim slobode;

5) u svakom momentu zna gde se nalaze i borave lica lišena slobode, odnosno zna gde se nalazi pojedino lice koje obezbeđuje;

6) vodi službene beleške i evidencije o zapažanjima u vezi sa ponašanjem, kretanjem, boravkom i radom lica lišenih slobode;

7) vrši nadzor nad licima lišenim slobode za vreme šetnje, odmora i spavanja;

8) sprovodi mere protiv-požarne zaštite.

Član 24

Pripadnik službe za obezbeđenje u delovima zavoda u kojima se obavlja obuka i radno angažovanje lica lišenih slobode:

1) održava red i disciplinu između radno angažovanih lica lišenih slobode koja obezbeđuje u delovima zavoda u kojima se obavlja obuka i radno angažovanje ili na drugom radnom mestu koje je pod njegovim nadzorom;

2) pruža potrebnu pomoć instruktorima u kontroli izvršenja radnih zadataka lica lišenih slobode;

3) u saradnji sa instruktorom onemogućava licima lišenim slobode izradu predmeta pogodnih za napad, bekstvo i drugih predmeta čije držanje nije dozvoljeno;

4) sprečava namerna oštećenja mašina i drugih sredstava za rad kao i ometanje normalnog toka proizvodnog procesa od strane lica lišenih slobode koja obezbeđuje;

5) sprečava nedozvoljene kontakte između radnika i lica lišenih slobode koja obezbeđuje;

6) sprečava nedozvoljeno iznošenje predmeta iz delova zavoda u kojima se obavlja obuka i radno angažovanje od strane lica lišenih slobode;

7) sprečava nedozvoljenje kontakte lica lišenih slobode koja su uposlena na radu van zavoda sa drugim licima koja ne učestvuju u procesu rada.

4. Sprovodna služba

Član 25

Sprovod je svako odvođenje ili dovođenje lica lišenih slobode iz zavoda, odnosno u zavod.

Sprovod lica lišenih slobode vrši se na osnovu naloga za sprovod upravnika zavoda ili načelnika službe za obezbeđenje u zavodu.

Član 26

Služba za obezbeđenje sprovodi lica lišena slobode, po pravilu, specijalnim službenim vozilima koja su obeležena oznakama Uprave, opremljena uređajima za davanje posebnih svetlosnih i zvučnih signala, propisanom ventilacijom, video nadzorom i osvetljenjem smeštajnog prostora za lica lišena slobode.

Posebni zvučni i svetlosni znakovi smeju se upotrebljavati samo kada je to neophodno za efikasno i bezbedno izvršenje službene radnje koja ne trpi odlaganje.

Izuzetno, pripadnici službe za obezbeđenje mogu, u skladu sa prirodom zadatka, po naredbi direktora Uprave ili upravnika zavoda, vršiti sprovod u neobeleženim službenim vozilima i civilnom odelu.

Sprovođenje lica lišenih slobode treba organizovati na najbezbedniji način tako da se ne prekida put od mesta prijema do mesta predaje lica koje se sprovodi. Ako se sprovođenje iz bilo kojih razloga mora prekinuti, prekid treba vršiti u mestima u kojima postoji zavod ili organ unutrašnjih poslova. Ukoliko akcidentne situacije prouzrokuju prekid sprovoda, vođa sprovoda će obezbediti lice lišeno slobode i vozilo kojim je vršen sprovod i bez odlaganja će obavestiti pretpostavljenog, najbliži zavod i područnu policijsku stanicu.

Član 27

Sprovođenje bolesnih i iznemoglih lica lišenih slobode ili bremenite žene, vrši se na osnovu pribavljenog mišljenja lekara, po potrebi u pratnji medicinskog radnika. Ako zavod raspolaže ambulantnim vozilom sprovođenje će se izvršiti njime.

Sprovođenje lica lišenih slobode iz stava 1. ovog člana može se vršiti i bez prethodno pribavljenog mišljenja lekara, ako je neophodno da se hitno upute u zdravstvenu ustanovu radi lekarske intervencije.

Član 28

Broj pripadnika službe za obezbeđenje u sprovodu, vrstu i broj vozila i druge opreme odrediće načelnik službe za obezbeđenje prema broju i ličnim svojstvima lica lišenih slobode koja se sprovode i drugim bezbednosnim procenama.

Član 29

Upravnik zavoda, odnosno načelnik službe za obezbeđenje utvrdiće pre izdavanja naloga za sprovod da li postoje smetnje za sprovođenje lica lišenih slobode u smislu člana 27. ovog pravilnika.

Član 30

Načelnik službe za obezbeđenje:

1) imenuje vođu sprovodničke grupe ukoliko u sprovođenju učestvuju dva ili više pripadnika službe za obezbeđenje;

2) predaje nalog za sprovod vođi sprovodničke grupe, u kome je pored ostalog, naznačeno da li je dozvoljena upotreba vatrenog oružja u slučaju bekstva lica lišenog slobode koje sprovodi i da li ga treba vezati;

3) izdaje detaljna usmena ili pisana uputstva u pogledu načina sprovođenja;

4) upoznaje sprovodnike sa stepenom opasnosti lica lišenih slobode koja se sprovode i njihovim sklonostima za bekstvo;

5) predaje sprovodniku oduzete stvari i spisak tih stvari i lica lišenih slobode koja sprovodi, kao i novac i druge dragocenosti ako ih ima;

6) izdaje nalog da se obezbedi hrana za lica lišena slobode koja se sprovode ukoliko je to potrebno;

7) ako to bezbednosni razlozi zahtevaju, traži asistenciju drugih državnih organa u sprovodu lica lišenih slobode.

Član 31

Vođa sprovodničke grupe, odnosno pripadnik službe za obezbeđenje određen da obavlja sprovođenje lica lišenih slobode:

1) vrši detaljan pretres lica lišenih slobode koja sprovodi;

2) upozorava lica lišena slobode koja sprovodi da su dužna da izvršavaju njegova naređenja, a da će za svaki pokušaj otpora, napada ili pokušaj bekstva, biti primenjene mere prinude;

3) upozorava lica lišena slobode da će u slučaju bekstva biti upotrebljeno vatreno oružje u Zakonom predviđenim slučajevima;

4) izdaje naređenje pripadniku sprovodničke grupe da lice lišeno slobode veže, ukoliko je to predviđeno nalogom za sprovod.

Član 32

Pripadnik službe za obezbeđenje odgovoran je za ličnu bezbednost lica lišenih slobode koja sprovodi. On treba da spreči: svaki napad ili pokušaj napada na lice lišeno slobode koje sprovodi, pokušaj njegovog oslobađanja od strane trećeg lica i pokušaj njegovog samopovređivanja.

U slučaju pokušaja bekstva lica lišenog slobode koje se sprovodi, pripadnik službe za obezbeđenje koji sprovodi to lice preduzima mere u cilju sprečavanja bekstva, na način i pod uslovima propisanim Zakonom.

Ukoliko lice lišeno slobode pobegne, pripadnik službe za obezbeđenje preduzeće mere u cilju ponovnog lišavanja slobode, koje su propisane Zakonom. O bekstvu lica lišenog slobode pripadnik službe za obezbeđenje obavestiće pretpostavljenog i područnu policijsku stanicu i pružiće potrebne podatke o odbeglom licu.

Član 33

Za vreme sprovođenja lica lišenih slobode, u slučajevima potrebe za korišćenje toaleta, lice lišeno slobode koje se sprovodi može se vezati radi kontrole njegovog prisustva u toj prostoriji, ili na drugi pogodan način obezbediti da ne pobegne, uz uvažavanje dostojanstva njegove ličnosti.

Pre nego što licu lišenom slobode koje se sprovodi omogući korišćenje toaleta, pripadnik službe za obezbeđenje će izvršiti pregled toaleta u cilju uklanjanja predmeta koji se mogu upotrebiti za napad ili bekstvo, odnosno onih predmeta čije držanje nije dozvoljeno licima lišenim slobode.

Član 34

Lice lišeno slobode koje se sprovodi i njegove stvari predaju se, uz potvrdu, organu, ustanovi, odnosno zavodu koji je naznačen u nalogu za sprovod.

Prilikom predaje lica lišenog slobode, vođa sprovodničke grupe obaveštava službeno lice kome je izvršena predaja o svim važnijim događajima i zapažanjima o licu lišenom slobode koje sprovodi.

Član 35

U slučaju bolesti, povređivanja ili ranjavanja lica lišenog slobode koje se sprovodi, vođa sprovodničke grupe zatražiće pomoć od najbliže zdravstvene ustanove.

Ako se utvrdi da lice lišeno slobode koje se sprovodi nije sposobno za dalje putovanje, smešta se u najbližu zdravstvenu ustanovu, a sprovodnik ostaje uz njega do prijema drugačijeg naređenja od pretpostavljenog ili dok ne dobije smenu.

Ako se sprovodi više lica lišenih slobode, a u sprovodničkoj grupi ima dovoljan broj sprovodnika, sprovođenje ostalih lica može se nastaviti.

Član 36

Ako prilikom sprovođenja lice lišeno slobode koje se sprovodi bude ubijeno prilikom bekstva ili napada, vođa sprovodničke grupe:

1) obezbeđuje lice mesta;

2) obaveštava nadležni organ unutrašnjih poslova;

3) obaveštava pretpostavljenog.

Ukoliko iz razloga bezbednosti po pripadnike službe za obezbeđenje, odnosno ostala lica lišena slobode koja se sprovode, nije moguće postupiti na način iz stava 1. ovog člana pripadnici službe za obezbeđenje mogu napustiti lice mesta i uputiti se u najbliži zavod ili policijsku stanicu.

Član 37

Vođa sprovodničke grupe, po povratku u zavod, podnosi pisani izveštaj o izvršenom sprovođenju i predaje pretpostavljenom potvrdu o izvršenom sprovođenju i potvrdu o predatim stvarima, novcu i ostalim vrednostima.

U slučajevima kad se lice lišeno slobode koje se sprovodi vraća u zavod iz koga je sprovođenje izvršeno, vođa sprovodničke grupe izveštava pretpostavljenog o svim važnijim događajima u toku sprovođenja.

III PRETRES LICA I PROSTORIJA

Član 38

U cilju pronalaženja predmeta i stvari čije držanje nije dozvoljeno shodno pravilniku koji uređuje kućni red kazneno popravnih zavoda i okružnih zatvora, a radi očuvanja reda i discipline u zavodu, pripadnik službe za obezbeđenje može prema ukazanoj potrebi, vršiti pregled prostorija u zavodu sa pretresom, pregled lica lišenih slobode sa pretresom i pregledom tela, osim pregleda telesnih otvora koji obavlja zdravstveni radnik, u skladu sa Zakonom.

Pregled i pretres lica lišenog slobode vrši se obavezno prilikom prijema u zavod, otpuštanja iz zavoda, privremenog napuštanja zavoda, povratka sa rada, izvođenja na posetu, sprovoda, upućivanja u prostorije za izvršenje disciplinske mere, posebnih mera i mera prinude, kao i u svim drugim slučajevima kada postoje opravdani razlozi bezbednosti.

Radi pronalaska predmeta čije držanje i upotreba nije dozvoljena u zavodu, lični pretres lica lišenih slobode, pretres stvari koje poseduju i pretres prostorija u kojima borave i rade, može se vršiti u svako doba.

Član 39

Pretres lica lišenog slobode može biti delimičan i detaljan.

Delimičan pretres lica lišenog slobode je pregled odeće i obuće, a obavlja se na način da pripadnik službe za obezbeđenje prepipava isto, sa ciljem pronalaska nedozvoljenih predmeta.

Detaljan pretres je pregled odeće i obuće koji obavljaju najmanje dva pripadnika službe za obezbeđenje u posebnoj prostoriji, bez prisustva drugih lica, a obavlja se tako što se sa lica lišenog slobode skidaju odeća i obuća i detaljno se pregleda, sa ciljem pronalaska nedozvoljenih predmeta uz uvažavanje dostojanstva njegove ličnosti.

Član 40

Pripadnici službe za obezbeđenje izvršiće i pretres svih lica koja ulaze ili izlaze iz zatvorenog dela zavoda.

Pripadnici službe za obezbeđenje vrše pretres svih zaposlenih koji ulaze u prostorije gde borave lica lišena slobode.

Član 41

Prilikom pregleda i pretresa lica, stvari, vozila i prostorija pripadnici službe za obezbeđenje, kao obaveznu opremu, koriste: zaštitne rukavice, tehnička sredstva za otkrivanje metala, praškastih materija i dr. (ručne detektore, instaliranu opremu i dr.).

Služba za obezbeđenje može da koristi službene pse za pronalaženje opojnih droga ili psiho-aktivnih supstanci, kao i eksplozivnih sredstava i naprava.

Član 42

Pretres, po pravilu, vrše dva pripadnika službe za obezbeđenje istog pola kao i lice koje se pretresa, a kad ne postoji opasnost od otpora ili napada pretres može vršiti jedan pripadnik službe za obezbeđenje.

Član 43

Pretres se vrši po naređenju upravnika zavoda ili načelnika službe za obezbeđenje, dežurnog u zavodu, a po sopstvenoj inicijativi pripadnika službe za obezbeđenje samo kad je nužno da se pretres izvrši bez odlaganja.

O svakom izvršenom pretresu, koji je preduzeo po sopstvenoj inicijativi, pripadnik službe za obezbeđenje mora odmah obavestiti pretpostavljenog.

Kad se pretpostavlja da se pretresom mogu pronaći predmeti koji su upotrebljeni ili namenjeni za izvršenje krivičnog dela ili koji mogu poslužiti kao dokaz u postupku, pretres se vrši u prisustvu lica lišenih slobode i dva svedoka.

Član 44

O izvršenom detaljnom pretresu lica, stvari i prostorija sastavlja se zapisnik koji je sastavni deo izveštaja o izvršenom pretresu.

Ukoliko se pronađu nedozvoljeni predmeti izveštaj je potrebno dopuniti foto dokumentacijom.

Član 45

Od lica lišenih slobode oduzimaju se predmeti čije držanje i upotreba nisu dozvoljeni odnosno čija je svrha i namena izmenjena, kao i predmeti koji su upotrebljeni ili namenjeni za vršenje krivičnih dela.

Za oduzete predmete, koja su lična svojina lica lišenih slobode izdaje se potvrda, a predmeti predaju na čuvanje u zavod. Za predmete koji su svojina zavoda, izdaje se potvrda, kao i za predmete drugih lica koji se vraćaju vlasniku.

Za oduzete predmete koji su upotrebljeni ili namenjeni za izvršenje krivičnih dela i predmete koji mogu poslužiti kao dokaz u postupku, izdaje se potvrda, a predmeti predaju ovlašćenom organu.

Član 46

Pripadnik službe za obezbeđenje upozoriće lice koje je došlo u posetu licu lišenom slobode o stvarima koje nije dozvoljeno unositi u zavod, a zatim će izvršiti pretres lica i u slučaju pronalaska nedozvoljenih predmeta, poseta se neće odobriti. Poseta se neće odobriti i u slučaju da lice odbije da se nad njim izvrši pretres.

Ukoliko se prilikom pretresa lica iz stava 1. ovog člana kod istog pronađe vatreno oružje ili druga sredstva podobna za napad, kao i drugi predmeti čije posedovanje predstavlja krivično delo, predmeti se privremeno oduzimaju, lice se zadržava i o tome se odmah obaveštava organ unutrašnjih poslova.

IV PRIPRAVNOST I UZBUNA

Član 47

U cilju sprečavanja ugrožavanja bezbednosti zavoda i izvršenja određenih zadataka, upravnik može narediti pripravnost službe za obezbeđenje, a po potrebi dati uzbunu.

Pripravnost se naređuje u slučaju saznanja da može doći ili je došlo do većih nereda, bekstva, elementarnih nepogoda i u drugim sličnim situacijama.

Pripravnost može biti pasivna i aktivna.

Za vreme pasivne pripravnosti određeni broj pripadnika ili svi pripadnici službe za obezbeđenje koji nisu uključeni u vršenje službenih zadataka treba da budu spremni da u što kraćem vremenskom roku dođu u zavod radi izvršenja određenih zadataka.

Za vreme aktivne pripravnosti određeni broj pripadnika ili svi pripadnici službe za obezbeđenje nalaze se u zavodu, na za to određenom mestu i moraju biti spremni u svakom momentu za izvršenje određenih zadatka.

Član 48

Uzbuna se daje ustanovljenim znakom, a sa ciljem da se u što kraćem vremenu služba za obezbeđenje dovede u spremnost za izvršenje određenih zadataka ili provere njene gotovosti i mobilnosti.

Ako postoji mogućnost, zavod će obezbediti dovoženje pripadnika službe za obezbeđenje do zavoda.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 49

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu vršenja službe obezbeđenja u ustanovama za izdržavanje kazne zatvora ("Službeni glasnik SRS", broj 30/78).

Član 50

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".