PRAVILNIKO SADRŽINI IZVEŠTAJA O BEZBEDNOSNOJ ISTRAZI, SADRŽINI OBAVEŠTENJA, SADRŽINI I NAČINU VOĐENJA BAZE PODATAKA O BEZBEDNOSNOJ ISTRAZI NESREĆA I NEZGODA U VODNOM SAOBRAĆAJU("Sl. glasnik RS", br. 26/2016) |
Ovim pravilnikom se bliže propisuje sadržina izveštaja o bezbednosnoj istrazi o vrlo ozbiljnoj pomorskoj nesreći, ozbiljnoj pomorskoj nesreći, pomorskoj nesreći, pomorskoj nezgodi, ozbiljnoj plovidbenoj nezgodi i plovidbenoj nezgodi, sadržina obaveštenja o vrlo ozbiljnoj pomorskoj nesreći, ozbiljnoj pomorskoj nesreći, pomorskoj nesreći i pomorskoj nezgodi, kao i sadržina i način vođenja baze podataka o bezbednosnoj istrazi o vrlo ozbiljnoj pomorskoj nesreći, ozbiljnoj pomorskoj nesreći, pomorskoj nesreći, pomorskoj nezgodi, ozbiljnoj plovidbenoj nezgodi i plovidbenoj nezgodi.
Izveštaj o istrazi ili privremeni izveštaj o istrazi vrlo ozbiljne pomorske nesreće, ozbiljne pomorske nesreće, pomorske nesreće i pomorske nezgode (u daljem tekstu: nesreće u pomorskoj plovidbi), koji sačinjava i objavljuje Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju (u daljem tekstu: Centar), sadrži:
1) uvodni deo (navodi se cilj bezbednosne istrage, napomena da se u izveštaju ne navode pretpostavke o mogućoj krivičnoj ili drugoj odgovornosti, kao i da izveštaj nije namenjen za upotrebu i korišćenje u postupcima u kojima se utvrđuje krivica ili odgovornost za nesreću u pomorskoj plovidbi);
2) osnovne podatke o nesrećama u pomorskoj plovidbi: opis događaja (kada, gde i kako se dogodila nesreća u pomorskoj plovidbi), podatke o smrti i telesnim povredama lica, oštećenja pomorskog broda, tereta, štete nanete trećoj strani, zagađenja životne sredine, kao posledice nesreća u pomorskoj plovidbi;
3) podatke o:
(1) pomorskom brodu (zastava/upisnik, identifikacija, glavne karakteristike, vlasnik/kompanija, podaci o konstrukciji, najmanji broj članova posade i dozvoljeni teret),
(2) putovanju (luka pristajanja, vrsta putovanja, podaci o teretu i posadi),
(3) nesreći u pomorskoj plovidbi (vrsta nesreće u pomorskoj plovidbi, datum i vreme, mesto nesreće u pomorskoj plovidbi, životna sredina, operacije broda i deo putovanja, mesto na pomorskom brodu, podaci o ljudskim postupcima, posledice za brod, ljude, teret, životnu sredinu i ostalo),
(4) uključenosti obalnih službi i delovanja u nuždi u pomorskoj plovidbi (učesnici, korišćena sredstva, brzina delovanja, preduzete mere i postignuti rezultati) i rezultatima bitnih pregleda ili testiranja, bezbednosnih mera izvršenih radi sprečavanja budućih nesreća u pomorskoj plovidbi;
4) opis događaja (rekonstrukcija nesreće u pomorskoj plovidbi opisom događaja hronološkim redom pre, tokom i posle nesreće, uključenost svih učesnika - tj. lica, materijala, sredine, opreme ili spoljnih uticaja);
5) analizu (detaljno obrađene podatke o nesreći, analizu svakog događaja, sa rezultatima svih potrebnih testiranja i ispitivanja obavljenih u toku istraživanja, sa predloženim merama za sprečavanje budućih nesreća). Analiza obuhvata i okolnosti i okruženje nepredvidivog događaja, ljudske greške i propuste, događaje u vezi sa opasnim materijama, uticaj okoline, kvarove na opremi broda, spoljne uticaje, odlučujuće činjenice u vezi sa dužnostima pojedinih lica, radnim procesima na brodu, obalnim službama ili drugim uticajima;
6) zaključke o odlučujućim faktorima koji su uticali na nesreće u pomorskoj plovidbi (neispravnost ili nedostatak opreme, propuste u postupcima, neodgovarajući materijali i sl.) koji se ispravljaju radi povećanja i razvoja bezbednosti i prevencije budućih nesreća;
7) bezbednosne preporuke koje se temelje na analizi i zaključcima, a odnose se na propise kojima se uređuje inspekcijski nadzor, koje prema potrebi sadrže upravljanje zdravljem i zaštitom na radu, održavanju i popravkama, uvežbavanju, uključenosti obalnih službi i delovanja u nuždi i sve privremene bezbednosne preporuke ili bezbednosne mere preduzete tokom istrage;
8) priloge (izveštaju se prema potrebi prilažu informacije u pisanom ili elektronskom obliku - fotografije, filmovi, audiosnimci, pomorske karte, crteži, skice, primenjivi standardi, tehnički izrazi i kartice, posebne studije i ostale informacije).
Izveštaj o istrazi ili privremeni izveštaj o istrazi ozbiljne plovidbene nezgode i plovidbene nezgode u unutrašnjoj plovidbi (u daljem tekstu: nezgode u unutrašnjoj plovidbi) sadrži:
1) uvodni deo (navodi se cilj bezbednosne istrage, napomena da se u izveštaju ne navode pretpostavke o mogućoj krivičnoj ili drugoj odgovornosti, kao i da izveštaj nije namenjen za upotrebu i korišćenje u postupcima u kojima se utvrđuje krivica ili odgovornost za nezgode u unutrašnjoj plovidbi);
2) osnovne podatke o nezgodi u unutrašnjoj plovidbi: opis događaja (zašto, kada, gde i kako se dogodila nezgoda u unutrašnjoj plovidbi), podatke o smrti i telesnim povredama lica, oštećenja broda, odnosno plovila unutrašnje plovidbe, tereta, zagađenja životne sredine, kao posledice nezgoda u unutrašnjoj plovidbi;
3) podatke o:
(1) brodu, odnosno plovilu unutrašnje plovidbe (zastava/upisnik, identifikacija, glavne karakteristike, vlasnik/brodar, podaci o konstrukciji, najmanji broj članova posade i dozvoljeni teret),
(2) putovanju (luka pristajanja, vrsta putovanja, podaci o teretu i posadi),
(3) nezgodi u unutrašnjoj plovidbi (vrsta nezgode u unutrašnjoj plovidbi, datum i vreme, mesto nezgode u unutrašnjoj plovidbi, uslovima plovidbe, hidrometeorološkoj, odnosno hidrološkoj situaciji pre i za vreme nezgode, načinu vođenja plovila na mestu i vremenu nezgode, vrsti i opisu manevra plovila pre, u toku i posle nezgode, deo putovanja, podaci o ljudskom faktoru, posledice za brod, odnosno plovila, ljude, teret, životnu sredinu i ostalo),
(4) pružanju pomoći u nezgodama u unutrašnjoj plovidbi (učesnici, korišćena sredstva, brzina delovanja, preduzete mere i postignuti rezultati). Ovaj deo izveštaja sadrži i rezultate bitnih pregleda i testiranja, kao i bezbednosne mere u cilju sprečavanja budućih nezgoda u unutrašnjoj plovidbi;
4) opis događaja (rekonstrukcija nezgode u unutrašnjoj plovidbi opisom događaja hronološkim redom pre, tokom i posle nezgode, uključenost svih učesnika - tj. lica, materijala, sredine, opreme ili spoljnih uticaja);
5) analizu (detaljno obrađene podatke o nezgodi u unutrašnjoj plovidbi, analizu svakog događaja, sa napomenom o rezultatima svih potrebnih testiranja i ispitivanja obavljenih u toku istraživanja, sa predloženim merama za sprečavanje budućih nezgoda). Analiza obuhvata i okolnosti i okruženje nepredvidivog događaja, ljudske greške i propuste, događaje u vezi sa opasnim materijama, uticaj okoline, kvarove na opremi broda, spoljne uticaje, odlučujuće činjenice u vezi sa dužnostima pojedinih lica, radnim procesima na brodu, nadležnim službama, ili drugim uticajima;
6) zaključke (odlučujući faktori koji su uticali na nezgodu u unutrašnjoj plovidbi, neispravnost ili nedostatak opreme, propusti u postupcima, neodgovarajući materijali i sl.) koji se ispravljaju radi povećanja bezbednosti i prevencije budućih nezgoda u unutrašnjoj plovidbi;
7) bezbednosne preporuke koje se temelje na analizi i zaključcima, a odnose se na propise kojima se uređuje inspekcijski nadzor, koje prema potrebi sadrže upravljanje zdravljem i zaštitom na radu, održavanju i popravkama, pružanje pomoći u nezgodama u unutrašnjoj plovidbi i sve privremene bezbednosne preporuke ili bezbednosne mere preduzete tokom istrage;
8) priloge (izveštaju se prema potrebi prilažu informacije u pisanom ili elektronskom obliku - fotografije, filmovi, audiosnimci, elektronske plovidbene karte (ENC), crteži, skice, primenjivi standardi, tehnički izrazi i kartice, posebne studije i ostale informacije).
Obaveštenje o nesrećama u pomorskoj plovidbi sadrži podatke o:
1) nadležnoj državi koja sprovodi istragu - licu za kontakt;
2) istražitelju države koja vodi istragu;
3) ulozi države članice;
4) pogođenoj obalnoj državi;
5) broju bitno zainteresovanih država;
6) bitno zainteresovanim državama;
7) organu koji obaveštava;
8) vremenu obaveštavanja;
9) datumu obaveštavanja;
10) imenu broda;
11) IMO broj/posebna oznaka;
12) zastavi broda;
13) vrsti pomorske nesreće ili nezgode;
14) vrsti broda;
15) datumu pomorske nesreće ili nezgode;
16) vremenu pomorske nesreće ili nezgode;
17) poziciji - geografska dužina;
18) poziciji - geografska širina;
19) mestu pomorske nesreće ili nezgode;
20) polaznoj luci;
21) luci odredišta;
22) sastavu odvojene plovidbe;
23) delu putovanja;
24) operaciji broda;
25) mestu na brodu;
26) izgubljenim ljudskim životima (posada, putnici, ostali);
27) teško povređenima (posada, putnici, ostali);
28) zagađenju;
29) šteti na pomorskom brodu;
30) šteti na teretu;
31) ostalim štetama;
32) kratki opis pomorske nesreće ili nezgode;
33) kratki opis razloga zbog kojih se neće sprovesti bezbednosna istraga.
Ako je u nesreći u pomorskoj plovidbi učestvovalo više od jednog broda, obaveštenje iz stava 1. ovog člana sadrži i podatke iz tač. 10), 11), 12), 14), 20), 21), 22), 23), 24), 25), 26), 27), 28), 29), 30) i 32), za svaki brod.
O nesrećama u pomorskoj plovidbi vodi se baza podataka o bezbednosnoj istrazi - Srpska informaciona platforma za nesreće u pomorskoj plovidbi (Serbian Marine Casualtu Information Platform - SMCIP) u koju se unose podaci o nesrećama u pomorskoj plovidbi.
Podaci iz baze podataka iz stava 1. ovog člana razmenjuju se sa nadležnim organima za istraživanje nesreća zainteresovanih država u skladu sa zakonom kojim se uređuje istraživanje nesreća u saobraćaju.
Centar preduzima potrebne mere radi povezivanja baze podataka iz stava 1. ovog člana sa Evropskom informacionom platformom za pomorske nesreće (European Marine Casualtu Information Platform - EMCIP), radi razmene podataka u odgovarajućem vremenskom roku.
Baza podataka iz stava 1. ovog člana vodi se u elektronskom obliku.
Obaveštenje o načinu korišćenja podataka o nesrećama u pomorskoj plovidbi radi pretraživanja i izrade stručnih analiza za potrebe unapređenja bezbednosti pomorske plovidbe, dostupno je na internet stranici Centra.
Baza podataka iz člana 5. stav 1. ovog pravilnika sadrži podatke o:
1) pomorskom brodu (ime i zastava broda, IMO broj broda, IMO broj kompanije, vlasnik broda, odnosno kompanija);
2) plovidbi (luci boravka, vrsti putovanja, podaci o teretu i posadi);
3) nesreći u pomorskoj plovidbi (vrsta nesreće u pomorskoj plovidbi, datum i mesto nesreće, podaci o ljudskim postupcima i posledice);
4) mestu nesreće u pomorskoj plovidbi (precizna lokacija mesta nesreće u pomorskoj plovidbi);
5) izvršenoj analizi (izvršene analize, testiranja i ispitivanja);
6) zaključcima (faktori koji su doveli do nesreće u pomorskoj plovidbi);
7) bezbednosnim preporukama (naredbe kojima su donete bezbednosne preporuke i kome su upućene).
O nezgodama u unutrašnjoj plovidbi vodi se Baza podataka o bezbednosnoj istrazi nezgoda u unutrašnjoj plovidbi.
Baza podataka iz stava 1. ovog člana vodi se u elektronskom obliku.
Baza podataka iz člana 7. stav 1. ovog pravilnika sadrži podatke o:
1) brodu, odnosno plovilu unutrašnje plovidbe (ime/oznaka i zastava broda, odnosno plovila, jedinstveni evropski broj broda (ENI), vlasniku plovila, odnosno brodaru);
2) plovidbi (luka polaska i odredišta, vrsta putovanja, podaci o teretu i posadi);
3) nezgodi u unutrašnjoj plovidbi (vrsta nezgode, datum i mesto nezgode, podaci o ljudskim postupcima i posledice);
4) mestu nezgode u unutrašnjoj plovidbi (precizna lokacija mesta nezgode u unutrašnjoj plovidbi);
5) izvršenoj analizi (izvršene analize, testiranja i ispitivanja);
6) zaključcima (faktori koji su doveli do nezgode u unutrašnjoj plovidbi);
7) bezbednosnim preporukama (naredbe kojima su donete bezbednosne preporuke i kome su upućene).
Ovaj pravilnik je usklađen sa svim načelima i bitnim zahtevima Direktive 2009/18/EZ Evropskog parlamenta i Saveta od 23. aprila 2009. godine o određivanju osnovnih načela o istraživanju nesreća u području pomorske plovidbe i o izmeni Direktive Saveta 1999/35/EZ i Direktive 2002/59/EZ Evropskog parlamenta i Saveta.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".