LOKALNI AKCIONI PLANZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2016. GODINU("Sl. list grada Niša", br. 16/2016) |
Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu (u daljem tekstu: Lokalni akcioni plan) predstavlja osnovni instrument sprovođenja aktivne politike zapošljavanja u 2016. godini.
Lokalnim akcionim planom se utvrđuju prioriteti, ciljevi i mere za unapređenje zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti na teritoriji Grada Niša.
Jedan od prioriteta lokalne samouprave je da donese Lokalni akcioni plan zapošljavanja, kojim se obezbeđuju uslovi za veći lokalni uticaj na tržištu rada.
Savet za zapošljavanje Grada Niša dao je pozitivno mišljenje na Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu.
U pripremi i izradi Lokalnog akcionog plana zapošljavanja korišćeni su podaci Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Niš i Odseka za statistiku - Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine.
Lokalnim akcionim planom zapošljavanja za 2016. godinu, definisani su ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja i utvrđeni su programi i mere.
Pravni osnov za donošenje Lokalnog akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Sl. glasnik RS", broj 36/09, 88/10 i 38/15), kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može, po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje, usvojiti Lokalni akcioni plan zapošljavanja.
Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni za izradu
Lokalnog akcionog plana zapošljavanja su i:
- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2016. godinu ("Sl. glasnik RS", broj 82/15);
- Strategija razvoja Grada Niša ("Sl. list Grada Niša", broj 82/2007);
- Revizija Strategije razvoja Grada Niša ("Sl. list Grada Niša", broj 20/2010);
- Akcioni plan održivog razvoja Grada Niša 2015-2020 ("Sl. list Grada Niša", broj 110/2014).
3. NAČIN DONOŠENJA I UČESNICI U IZRADI
Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu izrađuje Odsek za privredu - Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, uz aktivno učešće Saveta za zapošljavanje i u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje - Filijala Niš i ostalih zainteresovanih strana, a po dobijenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje, usvaja ga Gradonačelnik Grada Niša.
Niš je po broju stanovnika treći grad u Srbiji. Nalazi se 237 kilometara jugoistočno od Beograda na reci Nišavi, nedaleko od njenog ušća u Južnu Moravu. Grad Niš zauzima površinu od oko 597 km2, uključujući Nišku Banju i 71 naseljeno mesto.
Administrativni je centar Nišavske oblasti i regionalni centar Jugoistočne Srbije. Važan je univerzitetski, kulturni, zdravstveni, sportski, turistički centar Srbije. Grad je ujedno i verski centar i sedište Niške eparhije Srpske pravoslavne crkve.
U Nišu ima 36 osnovnih i 19 srednjih škola. Niški univerzitet, osnovan 1965. godine, ima 13 fakulteta.
Grad Niš je od 2004. godine administrativno podeljen na pet gradskih opština: Medijana, Palilula, Pantelej, Crveni Krst i Niška Banja.
Saobraćajna infrastruktura na teritoriji Niša ga čini raskrsnicom kopnenog i vazdušnog saobraćaja Balkana, (pogotovo zbog intenzivnog saobraćaja ka Turskoj i Grčkoj) i zbog toga što se na teritoriji Niša nalazi međunarodni aerodrom Konstantin Veliki.
Prema poslednjem popisu na području Grada živi 258500 stanovnika. U ukupnoj populaciji Republike Srbije, učestvuje sa 3,6%, a u stanovništvu Nišavske oblasti sa 69,6%. U poslednjih 60 godina, stanovništvo se uvećalo 2,4 puta. Gradski centar je uvećao broj stanovnika 3,5 puta. U odnosu na popis 2002., u 2011. godini, broj stanovnika Grada Niša je povećan za 3,9%. Istovremeno, u Nišavskoj oblasti, za isti period, broj stanovnika je smanjen za 1,4%, a u Republici Srbiji za čak 4,1%.
Tabela 1. STANOVNIŠTVO OPŠTINE NIŠ - GRADA NIŠA PREMA POPISIMA1)
|
Stanovništvo |
Domaćinstva |
Procenjen broj stanovnika |
|||
ukupno |
od toga gradsko |
stanovnika na 1 km2 |
godina |
na dan 30. juna |
||
1879 |
- |
12 217 |
- |
- |
2000 |
250 221 |
1910 |
- |
24 949 |
- |
- |
2001 |
250 260 |
1921 |
- |
25 109 |
- |
- |
2002 |
250 847 |
1931 |
- |
36 465 |
- |
- |
2003 |
251 198 |
1948 |
105 749 |
49 332 |
187 |
27 186 |
2004 |
252 131 |
1953 |
118 464 |
58 656 |
210 |
29 270 |
2005 |
253 214 |
1961 |
146 524 |
81 250 |
251 |
39 448 |
2006 |
254 164 |
1971 |
193 509 |
127 654 |
332 |
56 156 |
2007 |
254 970 |
1981 |
230 711 |
164 101 |
396 |
71 834 |
2008 |
255 295 |
1991 |
248 086 |
179 570 |
416 |
78 091 |
2009 |
255 479 |
2002 |
250 518 |
178 161 |
420 |
85 269 |
2010 |
255 699 |
2011 |
260 237 |
187 544 |
436 |
89 903 |
2011 |
255 612 |
|
|
|
|
|
2012 |
259 790 |
|
|
|
|
|
2013 |
259 125 |
|
|
|
|
|
2014 |
258 500 |
Tabela 2. PROCENJEN BROJ STANOVNIKA PO GRADSKIM OPŠTINAMA GRADA NIŠA1) (na dan 30. juna 2015)
|
Grad Niš |
Gradska opština Medijana |
Gradska opština Palilula |
Gradska opština Pantelej |
Gradska opština Crveni Krst |
Gradska opština Niška Banja |
2006 |
254 164 |
88 439 |
73 288 |
43 069 |
34 016 |
15 352 |
2007 |
254 970 |
88 602 |
73 610 |
43 371 |
34 062 |
15 325 |
2008 |
255 295 |
88 608 |
73 831 |
43 545 |
33 966 |
15 345 |
2009 |
255 479 |
88 532 |
73 951 |
43 750 |
33 931 |
15 315 |
2010 |
255 699 |
88 504 |
74 054 |
43 993 |
33 913 |
15 235 |
2011 |
255 612 |
88 377 |
74 131 |
44 156 |
33 800 |
15 148 |
2012 |
259 790 |
85 771 |
73 791 |
53 424 |
32 197 |
14 607 |
2013 |
259 125 |
85 607 |
73 584 |
53 394 |
31 988 |
14 552 |
2014 |
258 500 |
85 555 |
73 317 |
53 387 |
31 759 |
14 482 |
1) Izvor podataka: Statistički bilten Grada Niša (7-9 2015 g.)
5. DOSTIGNUTI NIVO RAZVOJA PRIVREDE GRADA
Za ocenu ostvarenih ekonomskih rezultata privrede određene teritorije jedan od najrelevantnijih pokazatelja jeste tempo privrednog rasta, koji pokazuje kojom brzinom privreda te teritorije izlazi iz jednog stadijuma razvijenosti i ulazi u novi.
Najkvalitetniji podatak koji ukazuje na nivo razvijenosti jeste ostvareni bruto domaći proizvod i nekada izračunavan narodni dohodak, kako ukupno tako i po stanovniku. Međutim, pošto se ovi makroekonomski pokazatelji, zbog promena metodologije, više ne izračunavaju za niže teritorijalne nivoe od republičkog, pokazatelj koji može ukazati na postojanje određenog stepena razvoja jeste broj zaposlenih.
Što se nivoa zaposlenosti u Gradu Nišu tiče, nakon stagnacije u periodu dužem od decenije, počev od 2013. godine u kretanju ovog pokazatelja je zabeležen rast, i to: u 2013. u odnosu na 2012. zaposlenost je povećana za 4,8 a u 2015. u odnosu na 2014. godinu za čak 8,3 indeksnih poena, pri čemu je zaposlenost u pravnim licima rasla brže od zaposlenosti kod preduzetnika.
Još jedna kvalitativna promena u 2015. godini ogleda se u primetnom povećanju broja zaposlenih u sledećim delatnostima: najpre u prerađivačkoj industriji, a zatim u trgovini na veliko i malo, uslugama smeštaja i ishrane, saobraćaju i građevinarstvu.
Industrijska proizvodnja privrednih subjekata na teritoriji Grada Niša takođe ima pozitivan trend.
Počev od 2013. godine, kada je u odnosu na 2012. lančani indeks industrijske proizvodnje iznosio samo 63,3%, u 2014. u odnosu na 2013. godinu taj indeks je bio 99,6%, da bi se u 2015. u odnosu na 2014. povećao za 26,1% (indeks 126,1). Pri tome treba istaći da je proizvodnja intermedijarnih proizvoda povećana za 31,4%, a proizvodnja netrajnih proizvoda za široku potrošnju za čak 49,5%.
Od industrijskih grana najveći porast ostvaren je u proizvodnji električne opreme (48,3%), proizvodnji mašina i opreme na drugom mestu nepomenute (46,3%), proizvodnji hemikalija i hemijskih proizvoda (45,0%) i proizvodnji prehrambenih proizvoda (22,8%).
Analiza strukture industrijske proizvodnje Grada ukazuje na postojanje još jednog pozitivnog kretanja. U poslednje tri godine primetno je povećanje učešća proizvodnje električne opreme i motornih vozila i prikolica s jedne strane, i smanjenje učešća proizvodnje duvanskih proizvoda s druge strane.
Prema podacima Agencije za privredne registre u Nišu ukupno posluje oko 7564 preduzetnika i 2866 preduzeća (januar 2015). U strukturi najveći broj je malih preduzeća i srednjih preduzeća. Njihov značaj ogleda se u tome što u doba krize najlakše opstaju, jer se najbrže prilagođavaju novonastalim uslovima.
Pružanje podrške sektoru malih i srednjih preduzeća je složen posao zbog širine i različitosti potrebnih veština potencijalnih preduzetnika i ograničenih raspoloživih resursa za pružanje značajne pomoći. Bez obzira na prepreke, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj ovog sektora jer je upravo on pokretač razvoja i omogućava smanjenje nezaposlenosti putem otvaranja novih radnih mesta i povećanja broja privrednih subjekata.
Privredna društva po opštinama
Tabela 3
Teritorija |
Broj aktivnih |
Grad Niš |
2.866 |
Gradske Opštine |
|
Medijana |
1.542 |
Palilula |
536 |
Pantelej |
431 |
Crveni Krst |
274 |
Niška Banja |
83 |
Preduzetnici po opštinama
Tabela 4.
Teritorija |
Broj aktivnih |
Grad Niš |
7.564 |
Gradske Opštine |
|
Medijana |
3.599 |
Palilula |
1.541 |
Pantelej |
1.268 |
Crveni Krst |
832 |
Niška Banja |
324 |
Grafikon 1. Zaposleni u Gradu Nišu
1) Izvor podataka: Statistički bilten Grada Niša(7-9 2015 g.)
Kada je reč o učešću poljoprivrede, šumarstva i ribarstva u ukupnom broju zaposlenih Grada, ono iznosi 0,20% u 2014. godini, što je, niže od učešća na nivou RS (1,91%) i u Nišavskoj oblasti (0,35%).
Seosko područje Grada Niša karakteriše proizvodna raznolikost. Ono je grupisano u 4 rejona: ratarsko-povrtarski, stočarski, agroturistički i voćarski rejon. Rejonizacija je obavljena na osnovu proizvodnih potencijala i tradicije, prirodnih i tehničkih preduslova. Najveći potencijal za rast ima agroturistički rejon zbog veličine i veoma povoljnih prirodnih uslova za razvoj proizvodnje i usluga, čime se stvara dodata vrednost u poljoprivredi. Prirodna bogatstva (Sićevačka i Jelašnička klisura, paraglajding polazištima, moto-kros stazama, banjama, kao i manastirima) omogućavaju razvoj ruralnog turizma (agro-,eko-, etno-, lovni i tranzitni turizam).
Budžetom Grada za 2016. godinu, opredeljena su podsticajna sredstva za razvoj ruralne ekonomije u iznosu oko 50.000.000,00 dinara, koja se nalaze na poziciji Uprave za poljoprivredu i razvoj sela. Komisija za raspodelu i kontrolu upravljanja sredstvima budžetskog fonda za poljoprivredu i ruralni razvoj Grada Niša, na osnovu utvrđenih kriterijuma vrši raspodelu podsticajnih sredstava za razvoj ruralne ekonomije.
Prema podacima Uprave za agrarna plaćanja, u 2015. godini na području Grada Niša registrovano je 4.724 poljoprivredna gazdinstva.
Grad Niš sa svojim resursima pruža mogućnost za razvoj mnogih vidova turizma. Ključne atrakcije Grada uključuju kulturno-istorijske celine Medijana, Tvrđava, Ćele kula, Čegar, Bubanj i autentično sačuvan logor iz Drugog svetskog rata. Grad prepoznaje mogućnost korišćenja prirodnih resursa razvojem i unapređenjem banjskog turizma Niške Banje. Grad pruža mogućnost povećanja broja turista kroz bolju promociju Sićevačke klisure, Jelašničke klisure, Cerjanske pećine, Bojaninih voda. Događaji, festivali i manifestacije: Džez festival, Filmski susreti, Nimus, Likovna kolonija, takođe pružaju mogućnost povećanja turista u Gradu.
Unapređenje turizma ogleda se i u pospešivanju dužine boravka turista, kontinuitetu poseta, kao i podizanju nivoa kvaliteta smeštaja i usluga.
TURISTIČKI PROMET1)
Tabela 5.
|
Turisti |
Noćenja turista |
Prosečan broj noćenja turista1) |
||||||
ukupno |
domaći |
strani |
ukupno |
domaći |
strani |
ukupno |
domaći |
strani |
|
2014 XII |
4 812 |
1 765 |
3 047 |
8 466 |
3 461 |
5 005 |
1,8 |
2,0 |
1,6 |
2015 I |
2 923 |
1 433 |
1 490 |
5 650 |
2 959 |
2 691 |
1,9 |
2,1 |
1,8 |
2015 II |
3 145 |
1 862 |
1 283 |
6 618 |
4 209 |
2 409 |
2,1 |
2,3 |
1,9 |
2015 III |
4 483 |
2 127 |
2 356 |
9 843 |
5 308 |
4 535 |
2,2 |
2,5 |
1,9 |
2015 IV |
7 163 |
4 083 |
3 080 |
11 749 |
6 537 |
5 212 |
1,6 |
1,6 |
1,7 |
2015 V |
9 027 |
5 391 |
3 636 |
14 272 |
8 322 |
5 950 |
1,6 |
1,5 |
1,6 |
2015 VI |
7 841 |
2 947 |
4 894 |
15 443 |
8 103 |
7 340 |
2,0 |
2,7 |
1,5 |
2015 VII |
8 690 |
2 373 |
6 317 |
16 389 |
7 632 |
8 757 |
1,9 |
3,2 |
1,4 |
2015 VIII |
8 744 |
2 584 |
6 160 |
18 004 |
9 620 |
8 384 |
2,0 |
3,7 |
1,4 |
2015 IX |
7 239 |
3 011 |
4 228 |
16 211 |
9 804 |
6 407 |
2,2 |
3,3 |
1,5 |
2015 X |
6 788 |
3 979 |
2 809 |
14 009 |
9 245 |
4764 |
2,1 |
2,3 |
1,7 |
2015 XI |
4 519 |
2 672 |
1 847 |
10 278 |
6 541 |
3 737 |
2,3 |
2,4 |
2,0 |
2015 XII |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Izvor podataka: Odsek za statistiku (januar-novembar 2015 g.)
Prema podacima Odseka za statistiku (tabela 6), za period januar-novembar 2015. godine, u Nišu je boravilo ukupno 70.562 turista. Od ukupnog broja turista 38.100 su gosti iz inostranstva, a 32.462 su domaći gosti.
Na kraju decembra 2015. godine, u Gradu Nišu registrovano je 42.574 lica koja traže zaposlenje, od čega je 22.403 žena ili 52,62%.
Struktura lica koja traže zaposlenje je:
• 32.111 nezaposlenih (aktivnih) lica,
• 9.825 lica privremeno nesposobnih ili nespremnih za rad,
• 422 lica kojima miruju prava po Zakonu,
• 74 zaposlena koji traže promenu zaposlenja,
• 142 druga lica koja traže zaposlenje.
Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje -u Filijali Niš u Gradu Nišu registrovano je 32.111 nezaposlenih lica, (u odnosu na prethodni mesec - 31.652 taj broj je veći za 459 lica ili 1,45%), od čega je 14.752 žena ili 45,94% ili manje od ½, odnosno, skoro svako drugo nezaposleno lice.
Nezaposlenost je, u odnosu na isti period 2014. godine, kada je evidentirano 34.567 nezaposlenih lica, smanjena za 2456 lica ili 7,10 %.
Nezaposlena lica prema trajanju nezaposlenosti - dužini čekanja na zaposlenje
Učešće u registrovanoj nezaposlenosti prema trajanju nezaposlenosti
Tabela 6.1)
Dužina čekanja |
|
|
|
Ukupno |
|
|
|
Prvo zaposlenje |
8.272 |
25,8% |
|
Sa rad. iskustv. |
23.839 |
74,2% |
|
do 3 meseca |
3798 |
8,0 % |
|
od 3-6 meseci |
2573 |
5,4 % |
|
od 6-9 meseci |
2094 |
4,4 % |
|
od 9-12 meseca |
1681 |
3,6 % |
|
od 1-2 godine |
4811 |
10,2 % |
|
od 2-3 godine |
3406 |
7,2 % |
|
od 3-5 godine |
5202 |
11,1 % |
|
od 5-8 godina |
4050 |
8,6 % |
|
od 8-10 godina |
1512 |
3,2 % |
|
preko 10 godina |
2984 |
6,3 % |
|
Ukupno |
32.111 |
100% |
1)Izvor podataka: Mesečni statistički bilten (decembar 2015) NSZ -Filijala Niš
Na dan 31.12.2015. godine, od ukupnog broja nezaposlenih je 8.272 lica koji prvi put traže zaposlenje ili 25,8%, odnosno 1/4. Od toga broja je 3.883 žena što je 46,9% broja nezaposlenih koji prvi put traže zaposlenje i nepovoljniji je odnos koji ukazuje da se žene prvi put teže zapošljavaju.
Takođe, 23.839 lica ili 74,2% prethodno su bili u radnom odnosu, što je preostalih više od 3/4 broja nezaposlenih i ukazuje na teškoće oko ponovnog zapošljavanja ovih lica (od toga broja je 10.869 žena ili 45,6%).
Od ukupnog broja nezaposlenih lica po zanimanjima najviše je: ostalih lica, odnosno, NKV, maturanata gimnazije, ličnih usluga - 8255 nezaposlena lica ili 25,7%, ili ¼; i drugo.
Veliko učešće u registrovanoj nezaposlenosti, u Gradu Nišu na dan 31.12.2015. godine posmatrano prema godinama starosti, imaju mlađa nezaposlena lica do 30 godina - 8010 lica ili 24,9%, a najviše:
od 25 - 29 g. starosti 4301 lica - 13,4%,
od 50 - 54 g. starosti 3965 lica - 12,3%,
od 30 - 34 g. starosti 3968 lica - 12,4%,
od 35 - 39 g. starosti 3785 lica - 11,8%,
dok je preko 50 godina 9345 lica ili 29,1%.
Nezaposlena lica prema godinama starosti
Učešće u registrovanoj nezaposlenosti prema godinama starosti
Tabela 7.1)
Od 15-19 god. |
679 |
2,1% |
|
Od 20-24 god. |
3030 |
9,4% |
|
Od 25-29 god. |
4301 |
13,4% |
|
Od 30-34 god. |
3968 |
12,4% |
|
Od 35-39 god. |
3785 |
11,8% |
|
Od 40-44 god. |
3470 |
10,8% |
|
Od 45-49 god. |
3533 |
11,0% |
|
Od 50-54 god. |
3965 |
12,3% |
|
Od 55-59 god. |
3549 |
11,1% |
|
Od 60-64 god. |
1831 |
5,7% |
|
65 i više god. |
0 |
0,0% |
|
Ukupno |
32.111 |
100% |
1)Izvor podataka: Mesečni statistički bilten (decembar 2015) NSZ -Filijala Niš
U obrazovnoj strukturi stanovništva Grada Niša starog 15 i više godina, prema popisu iz 2011. godine, dominira stanovništvo sa završenom srednjom školom sa 53,8% (na nivou Republike 48,9%, na nivou Nišavske oblasti, 49,4%), zatim stanovništvo sa visokom stručnom spremom sa 15,4% (RS-10,6%, Nišavska oblast-11,6%), dok stanovništvo sa osnovnim obrazovanjem učestvuje sa 15,1% (RS-20,8%, Nišavska oblast 18,7%) 42. Prezentovani statistički podaci ukazuju na činjenicu da Grad Niš ima znatno bolju obrazovnu strukturu stanovništva od one koja postoji na nivou Nišavske oblasti, a naročito na nivou Republike Srbije.
U gradu Nišu je čak 11.697 lica u IV SSS stručnoj spremi, odnosno 36,4% ili više od 1/3 od ukupnog broja nezaposlenih lica.
Takođe, sa VII SSS u gradu Nišu je 4679 lica ili 14,6% nezaposlena lica različitih zanimanja, kvalifikacionih profila, kao i starosne dobi.
U gradu Nišu bez zanimanja 4839 lica ili 15,1% i 27.272 stručnih lica - (od III-VIII SSS) ili 84,9%.
Nezaposlena lica prema stručnoj spremi odnosno kvalifikacionoj strukturi
Struktura nezaposlenih lica prema stručnoj spremi.
Tabela 8. 1)
Grad Niš
I |
4653 |
14,5% |
II |
186 |
0,6 % |
III |
7970 |
24,8% |
IV |
11.697 |
36,4 % |
V |
485 |
1,5 % |
VI |
2431 |
7,6 % |
VII |
4679 |
14,6 % |
VIII |
10 |
0,0 % |
Ukupno: |
32.111 |
100 % |
1) Izvor podataka: Mesečni statistički bilten (decembar 2015) NSZ -Filijala Niš
Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje - Filijala Niš, tokom decembra 2015. godine, prema dostupnim prijavama o zasnivanju radnog odnosa evidentirano je 4510 zapošljavanja, od čega je 2132 za žene, ili 47,27% od ukupnog broja zapošljavanja i što je viši % od učešća žena u ukupnoj nezaposlenosti 44,93%.
U odnosu na isti mesec prethodne godine (4209) je povećan broj zapošljavanja za 301 ili 7,15%; u odnosu na prethodni mesec (4419) više je registrovano 91 zapošljavanja ili 2,06%.
Činjenica da je broj zapošljavanja, odnosno, zasnivanja radnog odnosa veći od broja prijavljenih potreba za zapošljavanjem, određuje da ne postoji obaveza poslodavaca za prijavom istih kod NSZ. Prijava zaposlenih obavlja se u Fondu za zdravstveno osiguranje - Fond PIO, iz čije se evidencije kasnije koriste podaci.
Grafikon 2. Struktura zaposlenih po sektorima delatnosti u gradu Nišu - godišnji prosek1)
1. |
- Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo |
2. |
- Usluge smeštaja i ishrane |
3. |
- Prerađivačka industrija |
4. |
- Obrazovanje |
5. |
- Građevinarstvo |
6. |
- Zdravstvena i socijalna zaštita |
7. |
- Trgovina na veliko i malo, popravka motornih vozila |
8. |
- Privatni preduzetnici i zaposleni kod njih |
9. |
- Saobraćaj i skladištenje |
10. |
- Ostalo |
1)Izvor podataka: Statistički bilten Grada Niša (7-9 2015 g.)
7. CILJEVI I PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA NIŠA
Ciljevi politike zapošljavanja Grada Niša su:
• smanjenje efekata ekonomske krize na postojeća radna mesta i podsticanje formalne zaposlenosti,
• uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti,
• podrška pomoći nezaposlenim licima u aktivnom traženju posla,
• uključivanje nezaposlenih lica u programe dodatnog obrazovanja i obuke,
• podsticanje zapošljavanja mladih,
• podrška smanjenju neformalnog rada,
• podsticaji poslodavcima da zapošljavaju nezaposlena lica,
• unapređenje sistema obrazovanja i obuka i usklađivanja sa potrebama tržišta rada,
• unapređenje socijalnog dijaloga i jačanje uloge socijalnih partnera
• podrška ravnopravnosti polova u pogledu zapošljavanja i zarada,
• podsticanje zapošljavanja teže zapošljivih kategorija,
• borba protiv diskriminacije posebno pogođenih grupa prilikom zapošljavanja,
• otvaranje novih radnih mesta i podsticanje preduzetništva i samozapošljavanja,
• promocija i organizovanje javnih radova,
• aktivan pristup lokalne samouprave u oblasti zapošljavanja,
• sprovođenje mera iz LAPZ i jačanje uloge Saveta za zapošljavanje,
• uspostavljanje komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u nadležnom ministarstvu i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kao i sa drugim lokalnim savetima za zapošljavanje,
• učestvovanje na obukama namenjenim članovima lokalnih saveta za zapošljavanje.
Strategija zapošljavanja je povećanje zaposlenosti odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćeno rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene ka povećanju zaposlenosti su: podrška stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranje novih radnih mesta, veće ulaganje u ljudski kapital, podsticanje i povećanje produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica u 2016. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.
Politika zapošljavanja u Gradu uticaće na rast zapošljavanja i održivo povećanje zaposlenosti prvenstveno u privatnom sektoru, na očuvanje radnih mesta, povećanje ponude radne snage i potražnje i ulaganja u ljudski kapital putem dodatnih obuka i obrazovanja.
Pored Filijale za zapošljavanje Niš, koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada, rešenjem Gradonačelnika Grada formiran je Lokalni savet za zapošljavanje, kao savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenja i preporuke u vezi sa pitanjima od interesa za unapređenje zapošljavanja i to: planovima zapošljavanja, programima i merama aktivne politike zapošljavanja, propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima u oblasti zapošljavanja.
U skladu sa Zakonom, a po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu kojim su definisani prioriteti politike zapošljavanja, mere za ostvarivanje prioriteta, nosioci poslova zapošljavanja i izvori finansiranja pojedinačnih mera.
Formiranjem Lokalnog saveta za zapošljavanje i donošenjem Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje Grada Niša za 2016. godinu, Grad je prepoznao mogućnost da utiče na politiku zapošljavanja na svojoj teritoriji i da ustanovljava mere za smanjenje nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.
8. PROGRAM AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2016. GODINU
Nacionalnim akcionim planom zapošljavanja za 2016. godinu, koji se odnosi na celu teritoriju države uvažavajući smernice i preporuke evropske politike zapošljavanja, utvrđeni su prioriteti politike zapošljavanja u 2016. godini:
I Poboljšanje uslova na tržištu rada i unapređenje institucija tržišta rada,
II Podsticanje zapošljavanja i uključivanja teže zapošljivih lica na tržište rada i podršku regionalnoj i lokalnoj politici zapošljavanja,
III Unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital.
Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja u 2016. godini.
U cilju povećanja zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti u 2016. godini, Lokalnim akcionim planom zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu, realizovaće se sledeći program i mera:
1. Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima
8.1 Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima
Program podrazumeva otvaranje novih radnih mesta za zapošljavanje nezaposlenih lica u privrednim subjektima koji pripadaju privatnom sektoru i podsticanje zapošljavanja nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje, a posebno u nerazvijenim regionima. Obaveza poslodavca je da lice za koje je ostvario pravo na subvenciju zadrži u radnom odnosu najmanje 12 meseci od dana zasnivanja radnog odnosa.
Ciljna grupa su nezaposlena lica sa evidencije Nacionalne službe za zapošljavanje iz kategorije teže zapošljivih i to: mladi do 30 godina, stariji od 50 godina, viškovi zaposlenih, Romi, osobe sa invaliditetom i radno sposobni korisnici novčane socijalne pomoći.
Program se realizuje u skladu sa raspisanim javnim pozivom i podrazumeva jednokratnu isplatu subvencije.
Pomenuti Program, kao jedna od mera aktivne politike zapošljavanja sufinansira se sredstvima iz republičkog budžeta, pod uslovom da je obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mere sredstvima iz budžeta lokalne samouprave. O zahtevu za učešće koji Grad podnosi preko NSZ - Filijala Niš, odlučuje ministar nadležan za poslove zapošljavanja.
NSZ i jedinice lokalne samouprave obuhvaćene ovom odlukom, zaključuju sporazume o načinu i postupku realizacije programa ili mera aktivne politike zapošljavanja i njime uređuju druga pitanja od značaja za sprovođenje odluke.
Ova mera se prvi put predviđa Lokalnim akcionim planom zapošljavanja.
9. SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA
Za realizaciju Subvencije za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima, kao meru aktivne politike zapošljavanja iz Lokalnog akcionog plana sredstva su planirana Odlukom o budžetu Grada Niša za 2016. godinu ("Službeni list Grada Niša", broj 98/2015) u razdelu Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine.
BUDŽET LOKALNOG AKCIONOG PLANA
Tabela 9.
Br |
Program aktivne politike zapošljavanje |
Budžet Grada |
Budžet RS |
Ukupno sred. |
1. |
Subvencija za zapošljavanje nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima |
4.700.000,00 |
|
|
|
Ukupno sredstava |
|
|
|
Iznos sredstava iz Budžeta RS, kao i iznos ukupnih sredstva iz Budžeta Grada i Budžeta RS, utvrdiće se Sporazumom o uređivanju međusobnih prava i obaveza u realizaciji programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, koji će se zaključiti između NSZ- Filijala Niš i Grada Niša, nakon odobravanja zahteva za sufinansiranje.
Program predviđen Lokalnim akcionim planom realizovaće Grad Niš preko Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine; Lokalni savet za zapošljavanje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje -Filijala Niš.
PREGLED MERA I PROGRAMA ZA REALIZACIJU PLANA ZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2016. GODINU
Tabela 10.
Mera |
Očekivani rezultati |
Indikator |
Nosioci aktivnosti |
Izvor finansiranja |
Subvencija za zapošljavanje |
|
Broj lica koja se teže zapošljavaju i to: |
|
|
nezaposlenih lica iz kategorije teže zapošljivih na novootvorenim radnim mestima |
Otvaranje novih radnih mesta u privatnom sektoru. |
mladi do 30 godina, |
Grad Niš- |
Budžet RS |
Iznos sredstava gde je Budžet RS izvor finansiranja, utvrdiće se Sporazumom o uređivanju međusobnih prava i obaveza u realizaciji programa ili mera aktivne politike zapošljavanja, koji će se zaključiti između NSZ- Filijala Niš i Grada Niša, nakon odobravanja zahteva za sufinansiranje.
11.
"Pregled mera i programa za realizaciju je sastavni deo Lokalnog akcionog plana zapošljavanja Grada Niša za 2016. godinu".
Ovaj Lokalni akcioni plan zapošljavanja objaviti u "Službenom listu Grada Niša".