PRAVILNIK
O UREĐIVANJU SADRŽINE I NAČINU VOĐENJA INFORMACIONOG SISTEMA ENERGETIKE GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 5/2012 i 8/2016)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom se uređuje sadržina i način vođenja informacionog sistema energetike grada Beograda (u daljem tekstu: ISEB), zajedničke osnove, kategorije i način prikupljanja podataka, obrada, iskazivanje, objedinjavanje, prenos i razmena podataka i informacija od značaja za energetiku grada Beograda.

Član 2

Pojedini izrazi koji se upotrebljavaju u ovom pravilniku, imaju sledeće značenje:

1) internet portal jeste Internet-prezentacija, odnosno skup internet stranica, kroz koje se subjektima izveštavanja, korisnicima i zainteresovanim subjektima osigurava pristup i/ili unos podataka i prijem ili pregled informacija;

2) interoperabilnost je sposobnost dva ili više heterogenih informacionih sistema ili njihovih delova da razmenjuju podatke i koriste podatke koje su razmenili. To podrazumeva da su podaci dostupni i pristupačni u preglednom obliku za preuzimanje putem interneta i da se mogu koristiti u drugim bazama podataka, sem izvorne, čime se omogućava stvaranje velikih složenih informacionih sistema;

Postoje dve vrste interoperabilnosti:

- Sintaktička interoperabilnost - Ako dva sistema međusobno komuniciraju i razmenjuju podatke, tada su oni izloženi sintaktičkoj interoperabilnosti. Osnovu sintaktičke interoperabilnosti čine standardizovani formati podataka i protokoli za komunikaciju. U principu, XML i SQL standardi osiguravaju sintaktičku interoperabilnost. To, takođe, važi za niže nivoe formata podataka, kao što je osiguravanje abecednih znakova koji su pohranjeni u ASCII formatu u oba sistema komunikacije.

- Semantička interoperabilnost - Uzevši sposobnost dva ili više računara da razmenjuju informacije, semantička interoperabilnost je sposobnost automatske i smislene interpretacije razmenjenih podataka i precizno oblikovanje rezultata, kao što to definišu krajnji korisnici. Da bi se postigla semantička interoperabilnost, obe strane moraju poštovati referentni model prilikom razmene informacija, a sadržaj koji se razmenjuje mora biti nedvosmisleno definisan.

3) energetski entitet predstavlja jedinični energetski objekat primarne, sekundarne ili finalne energije, kao proizvođač, transformator, distributer ili potrošač primarne energije, kao pravna ili fizička lica ili zasebne celine u sklopu energetskih entiteta. Energetski entitet je klasifikovan i prostorno određen i vodi se u Registru energetskih entiteta koji se održava aplikacijom razvijenom za tu namenu. Na ovaj način su stvoreni strukturni preduslovi za smeštanje i praćenje vrednosti atributa energetskog entiteta tokom vremena;

4) Subjekti izveštavanja su organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda, javna i javno komunalna preduzeća, ustanove, institucije, službe i organizacije, čiji je osnivač Grad Beograd, gradske opštine, javna i javno-komunalna preduzeća, ustanove, institucije, službe i organizacije, čiji je osnivač gradska opština, kao i javna i javno-komunalna preduzeća, ustanove, institucije, službe i organizacije, čiji je osnivač Vlada RS;

5) zainteresovani subjekti su jedinice lokalne samouprave, ovlašćene organizacije, korisnici prirodnih bogatstava i privredni subjekti koji za obavljanje svojih aktivnosti imaju potrebu da su obavešteni o energetskom bilansu, u skladu sa Zakonom o energetici;

6) Organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda nadležna za poslove energetike obezbeđuje rad ISEB-a kroz prikupljanje, obradu i analizu podataka o stanju energenata i izveštavanje.

II DEFINICIJA ISEB-a

Član 3

ISEB je integrisani složeni skup programskih modula i baze podataka u koju se smeštaju podaci o stanju energetike grada Beograda kao i drugi podaci i informacije koje su od značaja za praćenje stanja energetike na nivou grada Beograda, uključujući i sve neophodne resurse za funkcionisanje (hardver, sistemski softver, komunikaciona oprema, dokumentacija i kadrovi).

ISEB je centralizovani sistem preko koga se informacije i podaci zajednički koriste kroz jedinstveni Internet-portal.

ISEB razmenjuje podatke sa informacionim sistemima i elektronskim bazama podataka i izvorima podataka energetskih entiteta i subjektima izveštavanja o stanju energetike na teritoriji grada Beograda, posebno o stanju energenata, potrebama i potrošnji različitih oblika energije.

III CILJ ISEB-a

Član 4

Cilj ISEB-a je povezivanje svih postojećih podataka i informacionih tokova korišćenjem modernih alata, kao što su internet tehnologija, daljinska detekcija i satelitska tehnologija, radi obezbeđivanja pravovremenog izveštavanja i obezbeđivanja podataka za donošenje odluka.

ISEB obezbeđuje prikupljanje podataka i pružanje informacija i podataka koji su obrađeni i analizirani u skladu sa međunarodnom metodologijom, odnosno omogućava razmenu podataka iz oblasti energetike sa postojećim sličnim sistemima na nivou Evropske unije.

IV PROGRAM RADA ISEB-a

Član 5

ISEB se vodi povezivanjem podataka i informacija internetom na način kojim se obezbeđuje pravovremeno i transparentno izveštavanje javnosti, u skladu sa Programom vođenja ISEB-a.

Program rada ISEB-a donosi Gradsko veće grada Beograda.

Program rada ISEB-a definiše kontinualnu aktivnost vezanu za rad i razvoj sistema ISEB i sadrži:

1) organizaciju, način rada i održavanja ISEB-a za godinu na koju se Program odnosi;

2) popis subjekata izveštavanja, način i rokove dostavljanja podataka po strukturi energetskog entiteta;

3) način upravljanja podacima i informacijama;

4) računarsku, programsku i komunikacionu opremu, kao i finansijska sredstva, potrebna za održavanje iste;

5) potrebne mere i aktivnosti za utvrđivanje energetskog bilansa;

6) potrebne mere i aktivnosti za podizanje nivoa energetske efikasnosti.

Član 6

ISEB obezbeđuje sprovođenje odgovarajućih metodoloških postupaka za:

1) obradu informacija u skladu sa primarnim izvorom podataka;

2) sakupljanje podataka i/ili informacija, uz dostupnost tih podataka i/ili informacija ostalim zainteresovanim subjektima i korisnicima za njihove namene, kao i unapređenje i uključivanje postojećih sistema sakupljanja podataka i informacija;

3) pristup podacima i informacijama radi preduzimanja mera energetske efikasnosti, procene rezultata takvih mera i obezbeđivanja odgovarajućeg informisanja javnosti o energetici grada Beograda;

4) (brisana)

5) primenu jedinstvenih informatičkih alata, standarda zapisivanja i postupka prenošenja podataka i informacija;

6) interoperabilnost na tehničkom (norme i standardi za povezivanje računarskih sistema i servisa), semantičkom (značenje podataka) i procesnom nivou (definisanje ciljeva, modeliranje procesa i ostvarivanje saradnje između subjekata izveštavanja, nadležnog organa i korisnika), primenom nacionalnih i međunarodnih tehničkih normi.

Podaci i informacije o energetici grada Beograda oblikuju se u relaciono povezanu elektronsku bazu podataka energetskih entiteta i dostavljaju se i prenose u elektronskom obliku ili na drugi odgovarajući način, u skladu sa zakonom.

V SADRŽAJ ISEB-a

Član 7

ISEB sadrži podatke i informacije o energetskim entitetima na teritoriji grada Beograda i softverske module kojima se vrši formiranje, klasifikacija, održavanje i prezentovanje opisnih, numeričkih i prostornih baza podataka neophodnih za praćenje i analizu stanja u oblasti energetike grada.

ISEB se sastoji od sledećih podsistema:

- administracija sistema;

- katalozi i rečnici;

- registar energetskih entiteta;

- podsistem za unos podataka;

- podsistem za kreiranje tabela za unos podataka;

- podsistem za dodelu izveštaja;

- podsistem za različite pretrage podataka;

- podsistem za energetski bilans;

- podsistem za energetsku efikasnost;

- podsistem za izradu grafičkih izveštaja.

VI OPERATIVNI RAD ISEB-a

Član 8

Operativni rad ISEB-a predstavlja skup poslova na obezbeđivanju funkcionalnosti rada ISEB-a, koji obuhvata:

- prikupljanje i obradu podataka o energetskim entitetima na teritoriji grada Beograda, kao i prikupljanje i obradu podataka o njihovoj potrošnji energenata i energija;

- prikupljanje i obradu podataka o javnim i javno-komunalnim preduzećima na teritoriji grada Beograda, kao i prikupljanje i obradu podataka o njihovoj potrošnji, proizvodnji i distribuciji energenata i energija;

- saradnju i razmenu podataka sa različitim organizacijama, ustanovama i institucijama;

- kreiranje i slanje izveštaja;

- unapređenje, proširivanje i uvođenje novih klasa, modula i funkcionalnosti ISEB-a.

U operativnom radu ISEB-a se koriste zajedničke osnove koje čine standardi koji se koriste u energetici, a koji su bazirani na Eurostat metodologiji, međunarodnoj metodologiji kojom se definišu merne jedinice u kojima se iskazuju energenti, klasifikaciji energenata definisanoj "Uputstvom o klasifikaciji energenata", kategorijama podataka i načinu prikupljanja podataka definisanim

"Uputstvom za izradu energetskog bilansa u opštinama" i "Uputstvom za pripremu projekata u oblasti energetske efikasnosti u opštinama" Ministarstva energetike i rudarstva RS.

Član 9

Funkcionalnost rada ISEB-a se obezbeđuje sprovođenjem operativnih pravila datih u Programu rada ISEB-a, kojim se definišu prava i obaveze korisnika ISEB-a, preuzimanje podataka i poštovanje dodeljenih uloga.

Projektnom dokumentacijom i Korisničkim uputstvima ISEB-a definisano je dodeljivanje korisničkih uloga i hijerarhija pristupa u skladu sa korisničkim ulogama, protokoli, obrasci i šifre koji se koriste u radu ISEB-a, sve vrste izveštaja koji mogu da se generišu na osnovu podataka sadržanih u ISEB-u.

Član 9a

Organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda nadležna za poslove energetike obezbeđuje i kontroliše redovno održavanje sistema ISEB koje je neophodno kako bi se obezbedile sve funkcionalnosti sistema koje su preduslov da se prikupljeni podaci koriste na najefikasniji i najracionalniji način, sa ciljem da nadležna organizaciona jedinica neprekidno raspolaže preciznim i ažurnim podacima, odnosno da sistem generisanja potrebnih izveštaja nesmetano funkcioniše.

Održavanje sistema ISEB obuhvata održavanje:

- baze podataka;

- održavanje pune funkcionalnosti baze podataka;

- obezbeđenje kontinualnog korišćenja sistema ISEB od strane eksternih korisnika;

- evidentiranje i otklanjanje nedostataka sistema ISEB uočenih u toku eksploatacije;

- oporavak baze podataka u slučaju potrebe;

- održavanje sistema zaštite podataka;

- arhiviranje podataka;

- aplikativnog softvera;

- redovna kontrola i održavanje potpune funkcionalnosti aplikativnog softvera;

- administracija sistema zaštite nad programskim delom;

- telefonska podrška svakog radnog dana u vremenu 9 - 15 sati;

- pomoć u slučaju problema nastalih usled eventualnih programskih nedostataka u okviru redovne eksploatacije sistema;

- pomoć zaposlenima nadležne organizacione jedinice pri uvođenju izmena vezanih za postojeće funkcionalnosti sistema;

- podrška pri izradi periodičnih i godišnjih izveštaja;

- praćenje i usavršavanje postojećih funkcionalnosti ISEB-a;

- davanje stručnih predloga za poboljšanje funkcija postojećeg i dalji razvoj Informacionog sistema energetike grada Beograda;

- izmene na zahtev nadležne organizacione jedinice u obimu koji ne prelazi 2% inicijalno projektovanog aplikativnog softvera.

VII PRAVA I OBAVEZE KORISNIKA ISEB-a

Član 10

Organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda nadležna za poslove energetike koordinira i sarađuje sa organizacionom jedinicom Gradske uprave Grada Beograda, odnosno javnim preduzećem nadležnim za poslove informatike i statistike, kontroliše nesmetani protok podataka i informacija koje su od značaja za funkcionisanje ISEB-a.

Član 11

Ovim pravilnikom se definiše saradnja između organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda nadležne za poslove energetike i subjekata izveštavanja.

Subjekti izveštavanja čiji je osnivač Grad Beograd dužni su da dostavljaju informacije koje su od značaja za funkcionisanje ISEB-a, a vezane za prikupljanje podataka o proizvodnji i potrošnji energenata i energija kao i podataka o strukturi jedinica (podaci o organizaciji, objektima, mehanizaciji, voznom parku, korisnicima i ostali potrebni podaci). Predmetne podatke, subjekti izveštavanja dužni su da redovno i ažurno unose u Informacioni sistem energetike Beograda i/ili omoguće automatsko preuzimanje podataka u skladu sa tehničkim mogućnostima.

Gradske opštine, javna i javno-komunalna preduzeća, ustanove, institucije, službe i organizacije, čiji je osnivač gradska opština, nadležnoj organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Beograda nadležnoj za poslove energetike će dostavljati podatke o proizvodnji i potrošnji energenata i energija kao i podatke o strukturi jedinica (podaci o organizaciji, objektima, mehanizaciji, voznom parku, korisnicima i ostali potrebni podaci), a koji su od značaja za funkcionisanje ISEB-a, i iste će redovno i ažurno unositi u Informacioni sistem energetike Beograda i/ili omogućiti automatsko preuzimanje podataka u skladu sa tehničkim mogućnostima.

Subjekti izveštavanja čiji je osnivač Vlada RS dostavljaće organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Beograda nadležnoj za poslove energetike potrebne podatke koji su od značaja za funkcionisanje ISEB-a, na osnovu potpisanih protokola između ustanove/preduzeća i nadležne organizacione jedinice Gradske uprave Grada Beograda.

Član 12

(Brisan)

VIII PODACI U ISEB-u

Član 13

U ISEB se unose tri tipa podataka: energetski, strukturni i vremenski zavisni podaci.

Energetski podaci su podaci o energentima i energije koje entitet koristi i o instalacijama koje se koriste za proizvodnju energenata.

Strukturni podaci u ISEB-u su osnovne karakteristike energetskih entiteta i podeljeni su prema postojećoj klasifikaciji energetskih entiteta u sistemu. Strukturni podaci se unose samo jednom i kada dođe do eventualne promene pojedinog strukturnog podatka. Njihov unos u sistem je od izuzetnog značaja, obzirom da se neki od njih koriste za izračunavanje indikatora energetske efikasnosti.

Vremenski zavisni podaci su podaci o proizvodnji i potrošnji energenata i energije u određenom vremenskom periodu koji se periodično unose u sistem.

Član 14

Strukture podataka koje se prikupljaju i unose u ISEB podeljene su prema klasama energetskih entiteta i to:

1. Lokalna samouprava;

2. Javne zgrade;

3. Toplane - sistem daljinskog grejanja;

4. Javno osvetljenje;

5. Vodovod i kanalizacija;

6. Transport - gradski prevoz;

7. Čistoća;

8. Putevi;

9. Zelenilo;

10. Pijace;

11. Pogrebne usluge;

12. Parkiranje;

13. Vodoprivreda;

14. Dimničarska delatnost;

15. Sistem distribucije prirodnog gasa;

16. Sistem distribucije električne energije;

17. Objedinjene komunalne delatnosti.

Član 15

ISEB omogućava sakupljanje i pružanje informacija i podataka koji su obrađeni i analizirani u skladu sa međunarodnom metodologijom, odnosno omogućava se razmena podataka sa subjektima izveštavanja.

Uspostavljanje, vođenje, razvijanje, koordinaciju i održavanje jedinstvenog ISEB-a uređuje organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike.

Podaci koji se prikupljaju u ISEB-u određuju se na osnovu klase energetskog entiteta za koje se sakupljaju podaci i informacije za ISEB.

Član 16

Podaci koji se unose u ISEB sakupljaju se na nivou subjekata izveštavanja.

Član 17

Energetski entiteti su dužni da obezbede nesmetani tok i pristup podacima i informacijama i korišćenje podataka za ISEB.

Energetski entiteti obezbeđuju prikupljanje podataka i informacija, proveru i osiguranje njihovog kvaliteta, kao i uspostavljanje, održavanje i interoperabilnost svojih informacionih sistema.

Energetski entiteti su odgovorni za tačnost i verodostojnost podataka i informacija za koje su nadležni.

Za kvalitet, verodostojnost i poreklo podataka odgovorno je nadležno lice ovlašćeno u okviru energetskog entiteta. Nadležnom licu ISEB porukom potvrđuje uspešan unos podataka. ISEB obaveštava organizacionu jedinicu gradske uprave nadležnu za poslove energetike da nije moguć unos podataka iz energetskog entiteta iz sigurnosnih ili drugih razloga, pri čemu se ispisuje poruka o vrsti greške.

Energetski entitet koji je davalac podataka obavezan je da u definisanim vremenskim intervalima dostavlja podatke koji se odnose na taj energetski entitet, a biće uskladišteni, tranformisani i obrađeni u ISEB-u.

Podaci se dostavljaju na mesečnom nivou, a posle uvođenja automatskog preuzimanja podataka dinamika preuzimanja podataka može biti promenljiva i, po potrebi, se uvesti na nedeljnom, ili u kriznim situacijama poremećaja u snabdevanju nekom energijom ili energentom, na dnevnom nivou.

Podaci koje dostavljaju energetski entiteti odnose se na zadati prostor, zadati vremenski period i druge specifične parametre.

Preuzimanje i transformacija podataka od energetskih entiteta vrši se u propisanom formatu na osnovu utvrđenog protokola, a u skladu sa realnim stanjem informacionih sistema, softverskih platformi i baza podataka koje se koriste kod konkretnog entiteta.

Član 18

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike i subjekti izveštavanja dužni su da obezbede nesmetani tok podataka kroz ISEB, pristup podacima i informacijama u ISEB-u i korišćenje tih podataka.

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike i subjekti izveštavanja obezbeđuju prikupljanje podataka i informacija, proveru i obezbeđivanje njihovog kvaliteta, kao i uspostavljanje, održavanje i interoperabilnost ISEB-a.

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike i subjekti izveštavanja odgovorni su za tačnost i verodostojnost podataka i informacija za koje su nadležni.

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike obezbeđuje razmenu podataka i informacija sa subjektima izveštavanja i zainteresovanim subjektima omogućavanjem pristupa tim podacima i informacijama putem ISEB-a.

IX ULOGE

Član 19

Uspostavljanje, koordinaciju i produkciono održavanje ISEB-a vrši organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda, odnosno javno preduzeće nadležno za poslove informatike i statistike koji:

- obezbeđuje i održava računarsko-komunikacionu mrežu ISEB-a;

- predlaže neophodnu računarsku, programsku i komunikacionu opremu, u skladu sa ISEB-om;

- daje preporuke za usklađivanje ISEB-a sa informacionim sistemima sa kojima se vrši razmena podataka i informacija.

Organizaciona jedinica Gradske uprave Grada Beograda, odnosno javno preduzeće nadležno za poslove informatike i statistike obezbeđuje pouzdanu i sigurnu razmenu podataka i informacija u elektronskom obliku, nesmetani i kontinualni pristup podacima i informacijama putem Internet-portala ISEB-a.

Član 20

Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove energetike održava, uspostavlja i unapređuje ISEB kao podršku radu subjektima izveštavanja i zainteresovanim subjektima.

Član 21

Na osnovu podataka prikupljenih u ISEB-u, organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove energetike može da generiše:

- pregled raspoloživih energetskih potencijala;

- bilanse energije po vrstama i potrošačima;

- ukupni energetski bilans koji treba da sadrži godišnji prikaz tokova svih vrsta energenata u sistemu finalne energije na teritoriji grada Beograda;

- periodične energetske bilanse;

- pregled energetskih objekata;

- promene u strukturi proizvodnje i potrošnje energije;

- energetsku efikasnost u sektorima potrošnje: industrija, saobraćaj i zgradarstvo.

Član 22

Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove energetike obavlja sledeće grupe aktivnosti:

- održava rad ISEB-a;

- kreira izveštaje neophodne za donošenje odluka u oblasti energetike;

- kreira izveštaje po nalogu ovlašćenih lica.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Gradsko veće grada Beograda doneće Program vođenja ISEB-a u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika.

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".