ODLUKAO ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 3/2016) |
Ovom Odlukom reguliše se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada Sremska Mitrovica, dužnosti organa Grada Sremska Mitrovica u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obrazovanje štaba za vanredne situacije, postavljanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinice civilne zaštite opšte namene, određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.
Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Sremska Mitrovica su:
1. Skupština Grada;
2. Gradonačelnik;
3. Gradsko veće;
4. Gradske uprave Grada Sremska Mitrovica;
5. Gradski Štab za vanredne situacije;
7. Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje;
8. Građani, udruženja građana i druge organizacije.
DUŽNOSTI ORGANA GRADA KAO SUBJEKATA ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA SREMSKA MITROVICA
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada a u skladu sa odredbama Zakona o vanrednim situacijama, (u daljem tekstu: Zakon), Skupština Grada Sremska Mitrovica vrši sledeće poslove:
- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada Sremska Mitrovica i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,
- donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada Sremska Mitrovica,
- donosi Plan i Program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji opštine, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije,
- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada Sremska Mitrovica,
- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije,
- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade Republike Srbije i AP Vojvodine,
- razmatra i usvaja godišnji Plan rada i izveštaj o radu Gradskog štaba za vanredne situacije,
- razmatra izveštaje Gradonačelnika i Gradskog štaba za vanredne situacije o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje,
- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonima i drugim propisima.
U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, životinja, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada Sremska Mitrovica i odredbama Zakona, Gradsko veće vrši sledeće poslove:
- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nepogoda,
- po predlogu Komisije, donosi pojedinačne Odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,
- prati realizaciju preventivnih mera zaštite,
- prati stanje ugroženosti na teritoriji Grada, donosi rešenja u cilju sprečavanja nastajanja i eliminisanju VS i o sprovedenim aktivnostima obaveštava Skupštinu Grada,
- predlaže akta koja donosi Skupština Grada u cilju regulisanja delovanja u vanrednim situacijama,
- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonima i drugim propisima.
- Gradonačelnik je komandant Gradskog štaba za vanredne situacije, po položaju i rukovodi njegovim radom;
- Stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;
- predlaže Skupštini grada postavljenje načelnika, zamenika i članova Štaba za vanredne situacije Grada Sremska Mitrovica;
- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje, na teritoriji Grada Sremska Mitrovica;
- donosi odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada Sremska Mitrovica, na predlog Gradskog Štaba za vanredne situacije;
- usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je osnivač Grad Sremska Mitrovica u cilju sprovođenja mera zaštite i spasavanja;
- predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, na usvajanje, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog Štaba za vanredne situacije;
- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;
- ostvaruje saradnju sa načelnikom Sremskog upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u jedinstvenom i usklađenom delovanju u vanrednim situacijama;
- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;
- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva, životinja i materijalnih dobara Grada;
- ostvaruje saradnju sa susednim jedinicama lokalne samouprave, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije, u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;
- odlučuje o neposrednoj dodeli pomoći građanima koji su pretrpeli štete u vanrednim situacijama;
- stara se o obezbeđenju sredstava u Odluci o budžetu Grada Sremska Mitrovica za rad Gradskog štaba za vanredne situacije i za vanredne situacije;
- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- izveštava Skupštinu Grada Sremska Mitrovica o stanju na terenu i o preuzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji;
- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonima i drugim propisima.
Gradske uprave Grada Sremska Mitrovica
Gradske uprave u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:
- prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje,
- učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada Sremska Mitrovica;
- izrađuju pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- učestvuju u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;
- učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;
- staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije i predlažu gradonačelniku Grada način obezbeđenja sredstava;
- vrše poslove urbanističkih mera zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;
- nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studija pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada Sremska Mitrovica;
- staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;
- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;
- učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinice civilne zaštite opšte namene ostvaruju saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- učestvuje u izradi Plana Mobilizacije i organizaciji izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;
- obavljaju stručne i druge poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, a koji su u vezi sa njihovim redovnim nadležnostima.
Poslovi zaštite i spasavanja Grada Sremska Mitrovica
Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad Sremska Mitrovica vršiće Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove odnosno zaposlena lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama.
Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove vrši sledeće poslove;
- nosilac aktivnosti na izradi Procene ugroženosti opštine,
- nosilac aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,
- nosilac aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja u okviru stvarne i mesne nadležnosti kao dela Plana odbrane Grada;
- nosilac aktivnosti na formiranju, popuni, opremanju i obučavanju jedinice civilne zaštite opšte namene;
- prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;
- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u RS, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema uzbunjivanja za teritoriju Grada;
- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;
- planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama, u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave;
- ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;
- izrađuje plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinice CZ opšte namene;
- obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove, potrebne za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;
- vodi evidenciju o pripadnicima jedinica CZ opšte namene, sredstvima i opremi u civilnoj zaštiti;
- vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa Zakonom i drugim propisima.
Gradski štab za vanredne situacije
Objedinjavanje, koordinaciju i rukovođenje snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite opšte namene koje formira Grad Sremska Mitrovica i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi, životinja i materijalnih dobara, kao i sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji Grada Sremska Mitrovica, vrši Gradski štab za vanredne situacije, koji obrazuje Skupština Grada.
Gradski štab za vanredne situacije se obrazuje na osnovu Zakona i u skladu sa Uredbom o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije.
Gradski štab za vanredne situacije čine: Komandant štaba, zamenik komandanta štaba, načelnik štaba i članovi štaba.
Komandant gradskog štaba je gradonačelnik, zamenik komandanta štaba je zamenik gradonačelnika, načelnik gradskog štaba je radnik MUP-a zaposlen u Sektoru za vanredne situacije.
Članovi gradskog štaba su:
- predstavnici organa gradske uprave, u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti, zdravlja, saobraćaja, građevine, energetike, poljoprivrede, vodoprivrede, šumarstva, informisanja, trgovine i usluga, rada i socijalne politike, zaštite životne sredine,
- rukovodioci javnih preduzeća, privrednih društava i ustanova, rukovodioci organizacionih jedinica odbrane, policije, humanitarnih organizacija u čijem delokrugu su poslovi od značaja za zaštitu i spasavanje u vanrednim situacijama.
Gradski štab obavlja sledeće poslove:
- razmatra i daje mišljenje na predlog Procene ugroženosti i predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;
- procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;
- predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o proglašenju vanredne situacije;
- rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;
- rukovodi i koordinira radom subjekata sistema zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;
- rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;
- prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja, sredstva pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
- naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;
- naređuje evakuaciju građana, životinja, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja Grada Sremska Mitrovica i stara se o njihovom zbrinjavanju;
- odlučuje o uvođenju dežurstva u Gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;
- stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovništva o rizicima i opasnostima i preduzetim merama;
- razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica;
- sarađuje sa nadležnim organima zaštite i spasavanja susednih država u vanrednim situacijama;
- donosi naredbe, zaključke i preporuke;
- sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave;
- imenuje poverenike i zamenike poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima;
- razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada Sremska Mitrovica;
- angažuje osposobljena pravna lica i druge organizacije od značaja za Grad;
- donosi Poslovnik o svom radu i Godišnji plan rada;
- obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.
Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab za vanredne situacije može narediti i sledeće mere:
- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;
- uvođenje dežurstva pravnih lica;
- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;
- posebne mere i postupke higijensko - profilaktičkog karaktera;
- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;
- evakuaciju stanovništva;
- izmenu rasporeda radnog vremena;
- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanja usluge (vode, grejanje, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i sl.);
- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;
- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;
- obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;
- korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;
- i druge mere.
Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstava, Gradski štab za vanredne situacije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke postavlja poverenike civilne zaštite i njihove zamenike.
Poverenici i zamenici poverenika u naseljenim mestima preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.
Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.
Predloge za postavljanje poverenika i zamenika poverenika, dostaviće Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove, zaposleni na poslovima poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede i poslovima planiranja odbrane, u saradnji sa organima mesnih zajednica sa teritorije Grada Sremska Mitrovica, Gradskom štabu za vanredne situacije.
Osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje
Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Sremska Mitrovica, određuje posebnim aktom Gradonačelnik Grada Sremska Mitrovica.
Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.
Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.
Gradsko veće Grada Sremska Mitrovica donosi Odluku o naknadi pravnim licima iz stava 1. ovog člana, stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite, na predlog Gradske uprave za budžet i finansije.
Jedinice civilne zaštite opšte namene
Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su:
- učešće u zaštiti od poplava,
- raščišćavanje terena od posledica rušenja zgrada, drveća-rastinja, javnih i infrastrukturnih objekata, nakon dejstva razornog zemljotresa, olujnih vetrova, grada i obilnih snežnih padavina i dr,
- učešće u lokalizovanju i gašenju početnih i manjih požara, kao i šumskih požara,
- ukazivanje prve pomoći povređenim,
- učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva,
- učešće u asanaciji terena,
- pomoć u održavanju reda na ugroženom području i
- obavljanje drugih aktivnosti po odluci Gradskog štaba za vanredne situacije.
Formiranje, organizacija, opremanje i funkcionisanje jedinica civilne zaštite opšte namene urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Popunu, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiće Gradska Uprava za opšte i zajedničke poslove Grada Sremska Mitrovica, odnosno lica zaposlena na poslovima planiranja odbrane i vanrednim situacijama.
Koordinaciju i nadzor poslova iz stava 3. Ovog člana, vršiće Gradsko veće.
U ime Gradskog veća za ove poslove biće zadužen zamenik Gradonačelnika Grada Sremska Mitrovica.
Lična i kolektivna zaštita u Gradu Sremska Mitrovica organizovaće se po mestu rada i mestu stanovanja.
Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu u skladu sa Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.
Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove, je u obavezi da u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.
Posebna pažnja posvetiće se edukaciji stanovništva na reagovanju u poplavama, požaru i zemljotresu.
U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana, aktivno će se uključiti poverenici civilne zaštite.
Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko - tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada Sremska Mitrovica i iz sredstva Fonda za vanredne situacije, finansiraće se sledeće:
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;
- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskih jedinica CZ opšte namene;
- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica;
- izgradnja sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;
- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za Gradske jedinice civilne zaštite, opšte namene;
- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekata za potrebe CZ;
- obuka iz oblasti civilne zaštite koju organizuje Grad;
- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga Grada;
- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima Grada Sremska Mitrovica;
- druge poslove civilne zaštite koji su određeni pozitivnim propisima.
PROCENA UGROŽENOSTI PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE
Nosilac izrade Procene ugroženosti Grada Sremska Mitrovica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove odnosno zaposlena lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koji će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Procenu.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Procenu ugroženosti i dati mišljenje pre dostavljanja Gradskom veću.
Nosilac izrade nacrta Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad Sremska Mitrovica je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove odnosno zaposlena lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koja će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Plan.
Gradski štab za vanredne situacije će razmotriti Plan zaštite i spasavanja u VS Grada Sremska Mitrovica i dati mišljenje pre dostavljanja Gradskom veću na usvajanje.
Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite kao sastavnog dela Plana odbrane Grada Sremska Mitrovica je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove odnosno zaposlena lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koja će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike, sačiniti Plan.
Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima opštinske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinice civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji Grada Sremska Mitrovica dodeljuju se priznanja i nagrade, u skladu sa propisom koji tu oblast reguliše na nivou Grada Sremska Mitrovica.
Gradonačelnik Grada Sremska Mitrovica će doneti akt o određivanju osposobljenih pravnih lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada Sremska Mitrovica, u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Sremska Mitrovica".