PROGRAM

KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA UŽICA ZA 2016. GODINU

("Sl. list grada Užica", br. 6/2016)

Član 1

Ovim Programom utvrđuje se korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Užica u 2016. godini.

UVOD

Za realizaciju aktivnosti, programa i projekata iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine, finansijska sredstva su obezbeđena u Budžetskom fondu za zaštitu životne sredine Grada Užica.

Prihodi Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine u 2016. godini ostvarivaće se po dva osnova:

- Po osnovu Odluke o naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine ("Sl. list grada Užica", br. 14/13), koju je Grad Užice doneo u skladu sa Uredbom o određivanju aktivnosti čije obavljanje utiče na životnu sredinu ("Sl. glasnik", br. 8/2010). Sredstva koja će biti ostvarena po osnovu ovih naknada 100% su prihod budžeta Grada.

- Po osnovu koji je definisan Uredbom o naknadama od emisije SO2, NO2, praškastih materija i odložen otpad. Sredstva ostvarena od prethodno pomenutih naknada, u iznosu od 40% su prihod budžeta Grada, a u iznosu od 60% prihod budžeta Republike Srbije.

Ukupni planirani prihod Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Užica u 2016. godini iznosi 15 miliona dinara.

I. (0001) UPRAVLJANJE ZAŠTITOM ŽIVOTNE SREDINE I PRIRODNIM VREDNOSTIMA (9.500.000)

I.1. Izrada programa i plana energetske efikasnosti grada Užica

U skladu sa članom 10. i 12. Zakona o efikasnom korišćenju energije ("Sl. glasnik RS", broj 25/13), jedinica lokalne samouprave, kao obveznik sistema energetskog menadžmenta (preko 20 000 stanovnika), donosi program energetske efikasnosti.

Program energetske efikasnosti sadrži naročito:

- planirani cilj ušteda energije u javnim objektima,

- pregled i procenu godišnjih energetskih potreba, uključujući procenu energetskih svojstava javnih objekata;

- predlog mera i aktivnosti koje će obezbediti efikasno korišćenje energije, i to:

1. plan energetske sanacije i održavanja javnih objekata koje koriste organi jedinice lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave.

2. planove unapređenja sistema komunalnih usluga (sistem daljinskog grejanja, sistem daljinskog hlađenja, vodovod, javna rasveta, upravljanje otpadom, javni transport i drugo),

3. druge mere koje se planiraju u smislu efikasnog korišćenja energije,

4. nosioce, rokove i procenu očekivanih rezultata svake od mera kojima se predviđa ostvarivanje planiranog cilja,

5. sredstva potrebna za sprovođenje programa, izvore i način njihovog obezbeđivanja.

Program energetske efikasnosti donosi se na period od tri godine

Prema istom zakonu, Akcioni plan energetske efikasnosti donosi jedinica lokalne samouprave i detaljnije razrađuje mere i aktivnosti iz programa, a sadrži naročito: mere i aktivnosti kojima se predviđa efikasno korišćenje energije, nosioce i rokove za sprovođenje planiranih aktivnosti, očekivane rezultate za svaku od mera, odnosno aktivnosti, finansijske instrumente (izvore i način obezbeđivanja) predviđene za sprovođenje planiranih mera.

Akcioni plan se donosi na period od jedne godine.

I.2. Izrada elaborata energetske efikasnosti javnih objekata grada Užica

Elaborat energetske efikasnosti je osnovni dokument na osnovu koga se mogu planirati investicije čiji je cilj smanjenje potrošnje svih vidova energije za grejanje i hlađenje objekata, a što kao pozitivan efekat ima smanjeno aerozagađenje na lokalnom i globalnom planu. Javni objekti na teritoriji grada Užica: škole, dečji vrtići, ustanove, gradska kuća su energetski neefikasni i da bi se smanjila potreba za energentima potrebno je kao osnovni dokument izraditi elaborat energetske efikasnosti.

I.3. Sufinansiranje projekata energetske efikasnosti domaćinstava kroz izolaciju stambenih objekata, zamenu stolarije i nabavku energetski efikasnih uređaja za grejanje

Grad Užice će putem javnog konkursa uputiti poziv vlasnicima individualnih stambenih objekata koji žele da svoje objekte učine energetski efikasnim, prvenstveno termičkom izolacijom kuća, zamenom stolarije ili zamenom neefikasnih ložnih uređaja. Subvencije će biti dodeljene za objekte koji su izgrađeni u prvoj i drugoj stambenoj zoni, jer se u ovim zonama registruje povećano zagađivanje vazduha.

Vlasnici objekata bi podnošenjem zahteva trebali da ispune i određene kriterijume (odgovarajuće dozvole za objekte, dokazi o vlasništvu, dokazi o redovnom izmirivanju poreza, zona u kojoj vlasnik stanuje i slično).

Kriterijumi koje treba da ispune vlasnici objekata, rok do koga treba da se dostave prijave, rok završetka radova, maksimalni iznosi pojedinačnih subvencija biće definisani konkursom.

Radove mora izvoditi registrovan preduzetnik/preduzeće. Ovlašćeni inženjer koga će grad Užice angažovati, utvrdiće stanje objekta pre i posle izvođenja radova (tehnički izveštaj).

Predviđena sredstva mogu biti uvećana sredstvima republičkih budžetskih fondova ili donacija.

I.4. Konkursi za ekološke projekte i sufinansiranje projekata organizacija civilnog društva (projekti iz oblasti zaštite životne sredine)

Uputiće se javni poziv organizacijama civilnog društva da dostave svoje predloge projekata iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine na teritoriji Grada iz oblasti (primarne selekcija otpada, čišćenja divljih deponija, uređenja javnih prostora, ekološke edukacija stanovništva zaposlenih u javnim preduzećima, školama i vrtićima na temu zagađenja vazduha, upravljanja otpadom, zaštite voda...).

Obezbediće se finansijska podrška organizacijama civilnog društva za učešće u međunarodnim konkursima za projekte iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine kao i projekte iz oblasti energetske efikasnosti.

I.5. Izrada Plana kvaliteta vazduha

Prema Izveštaju o stanju kvaliteta vazduha u Republici Srbiji u 2014. godini, koji je izradila Agencija za zaštite životne sredine Republike Srbije, u aglomeraciji Užice je vazduh bio III kategorije - prekomerno zagađen vazduh, pri čemu su prekoračene tolerantne vrednosti koncentracije suspendovanih čestica RM10.

Prema članu 22. stav 3. Zakona o zaštiti vazduha ("Sl. glasnik RS", br. 36/09) u aglomeraciji u kojoj je utvrđeno da je kvalitet vazduha treće kategorije sprovode se mere za smanjenje zagađivanja vazduha, radi kratkoročnog postizanja tolerantnih vrednosti i dugoročnog obezbeđivanja graničnih vrednosti.

U skladu sa članom 31. Zakona o zaštiti vazduha, u aglomeracijama u kojima je vazduh treće kategorije, odnosno kada zagađenje vazduha prevazilazi efekte mera koje se preduzimaju, odnosno kada je ugrožen kapacitet životne sredine ili postoji stalno zagađenje vazduha na određenom prostoru, nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese kratkoročni akcioni plan i Plan kvaliteta vazduha sa ciljem da se postignu odgovarajuće granične vrednosti ili ciljne vrednosti utvrđene zakonom.

I.6. Održavanje UV uređaja u seoskim školama

Početkom godine ugovoriće se održavanje uređaja za prečišćavanje vode za piće u školskim objektima na seoskom području (UV uređaji).

Tokom godine izvršiće se nabavka potrebnih delova (filteri, UV lampe, električno napajanje i slično). Izvršiće se popravka oštećenja i zaštita delova koji su u upotrebi više od 10 godina.

I.7. Izbor najbolje uređenih dvorišta i terasa

Povodom 5. juna, Svetskog dana zaštite životne sredine biće realizovana akcija izbora najuređenijeg dvorišta i terase (balkona), stambenog objekta višeporodičnog i porodičnog stanovanja na gradskom i seoskom području, uz dodelu adekvatnih nagrada (sadni materijal, oprema za održavanje zelenih površina i sl.).

I.8. Demontaža i skladištenje radioaktivnog gromobrana sa lokacije brana "Vrutci"

Tokom radova na izgradnji brane "Vrutci" za zaštitu objekata za smeštaj radnika postavljen je radioaktivni gromobran. Kako se gromobran nalazi na parceli u vlasništvu Grada Užica obavezni smo da u skladu sa članom 90. Zakona o zaštiti od jonizujućeg zračenja i nuklearnoj sigurnosti ("Sl. glasnik RS", 36/09 i 93/12), finansiramo njegovo bezbedno demontiranje i skladištenje.

I.9. Stručno usavršavanje, razvoj ekološke svesti, ekološko obrazovanje stanovništva, javne tribine i dr.

Nastaviti saradnju sa svim elektronskim i pisanim medijima koji su prisutni u našem okruženju na prezentaciji ekoloških aktivnosti i popularizaciji zaštite životne sredine.

Prema potrebi štampaće se propagandni materijal (brošure, plakati, fascikle, blokovi...).

Kao i prethodnih godina uzeti učešće u radu stručnih konferencija, seminara i radionica iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine i energetske efikasnosti, koje organizuju domaća strukovna udruženja, instituti, ministarstva ili donatorske organizacije. Posetiti ekološke sajamske izložbe u zemlji i u skladu sa mogućnostima učestvovati na nekoj od njih.

Aktivno se uključiti u rad Odbora za zaštitu životne sredine Zlatiborske oblasti i učestvovati u troškovima organizovanja regionalnih aktivnosti.

Planira se i organizovanje javnih tribina/skupova, u cilju edukacije stanovništva, stručne i zainteresovane javnosti.

Putem medija promovisaće se rad Zelenog saveta grada Užica.

I.10. Ugovorene obaveze iz 2015. godine

- Aneks ugovora o dopuni studije CPPOV "Gorjani" - "Tehnikum" Vrnjci

II. (0002) UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM (2.900.000)

II.1. Primarna selekcija

Radni tim koji je formirao Gradonačelnik uradiće izmene i dopune Lokalnog plana upravljanja otpadom i predložiće najpovoljniji model primarne selekcije komunalnog otpada za celu teritoriju grada Užica. Izvršiće se nabavka dela komunalne opreme i kesa potrebnih za primarnu selekciju.

II.2. Opremanje punktova za prihvat posebnih vrsta otpada iz seoskih domaćinstava

Potrebno je urediti punktove za prikupljanje posebnih vrsta otpada koji nastaje u domaćinstvima na seoskom području: kabasti otpad, električni neopasni otpad, kućna tehnika i nameštaj, istrošene gume i sličan otpad koji svakodnevno nastaje u domaćinstvu, a ne može se odložiti u kontejnere za komunalni otpad. U 2015. godini opremljen je punkt Kaldrma, a u 2016. godini nastaviti opremanje punktova u gušće naseljenim centrima seoskih mesnih zajednica (Mokra Gora, Kremna, Karan, Ravni). Lokacija punktova će biti u okviru lokacije postojećih kontejnera za komunalni otpad. Prostor površine oko 20 m2 će biti ograđen plastificiranom čeličnom žicom i betonskim ili metalnim stubovima visine do 2 m. Podloga će biti izrađena od uvaljanog tucanika ili betonirana. Na vidnom mestu će biti tabla sa podacima koje vrste otpada se mogu odlagati i vreme odnošenja otpada. Punkt će biti opremljen sa postojećim kontejnerima za komunalni otpad i jednim košem od 5-7 m3 za posebne vrste otpada iz domaćinstava.

II.3. Prikupljanje otpada na seoskom području

Dok se organizovano sakupljanje otpada ne uspostavi u rubnim delovima seoskih mesnih zajednica i dalje će se koristiti koševi za otpad od 5 m3 na rubnim delovima seoskih mesnih zajednica (delovi naselja sa manjom koncentracijom domaćinstava, raskrsnice puteva, područja na granicama sa susednim opštinama i slično). Vršiće se prevoz kabastog i drugog neopasnog otpada koji će biti prikupljen u punktovima u centrima većih mesnih zajednica.

Kao i ranijih godina, na obalama akumulacije "Vrutci" biće postavljena dva koša za otpad od 5 m3, u periodu april - oktobar. Sakupljaće se otpad i u prostoru zaštićenog prirodnog dobra "Klisura Ćetinje".

Sakupljanje i prevoz otpada vršiće JKP "Bioktoš" prema cenovniku koji odobrava Gradsko veće grada Užica.

II.4. Rešavanje problema sakupljanja i privremenog skladištenja otpada animalnog porekla

U prethodnom periodu grad Užice i opština Čajetina su realizovale projekat "Sistem za sakupljanje sporednih proizvoda životinjskog porekla (SPŽP) u gradu Užicu i opštini Čajetina" - dokumentacija na nivou studije izvodljivosti i idejnog projekta.

Ovakvi projekti se finansiraju iz programa prekogranične saradnje (Srbija-BiH ili Srbija-Crna Gora), ali i iz drugih programa.

Očekuje se početkom 2016. godine otvaranje poziva za projekte prekograničnih programa. Postojeći projekat je potrebno doraditi u skladu sa izmenama Zakona o planiranju i izgradnji i drugih zakonskih propisa. Takođe, potrebno je definisati lokaciju.

Ukoliko se sredstva za finansiranje izgradnje obezbede iz EU preko projekata prekogranični saradnje, potrebno je pre potpisivanja ugovora uraditi sledeće dopune dokumenta:

- Pribaviti građevinsku dozvolu,

- Izvršiti izmene u projektu prema uslovima iz građevinske dozvole,

- Izraditi projekat priključenja na uličnu i komunalnu infrastrukturu,

- Izraditi elaborat o energetskoj efikasnosti,

- Izraditi projekat protivpožarne zaštite,

- Tehnička kontrola projekta,

- Prilagoditi projekat za konkurisanje za sredstva za izgradnju.

II.5. Uređenje javnih površina

II.5.1. Angažovanje socijalno-ugroženih i nezaposlenih lica

Pomoći mesnim zajednicama u održavanju zelenih površina (košenje, čišćenje), koje se ne nalaze u programu JP "Direkcija za izgradnju". U proteklom periodu ove površine su uređivane povremeno kroz program javnih radova.

U 2016. godini se planira da se javne površine na seoskom području (u centrima naselja) očiste i pokose najmanje dva puta (na proleće i krajem leta). Ovaj posao će se ponuditi socijalno ugroženim radno sposobnim licima.

U prethodnom periodu su nabavljene dve motorne kosilice za travu, koje se mogu uzimati na revers i koristiti za redovno košenje javnih površina.

Planirati sredstva za redovan servis motornih kosilica, nabavku goriva i maziva za kosilice.

II.6. Sanacija divljih deponija

U 2016. godini nastaviće se sa sanacijom divljih deponija na teritoriji grada Užica. Sanacija divljih deponija vršiće se prioritetno u zoni akumulacije "Vrutci", u zoni zaštićenih područja, ali i na drugim mestima. Sanacija deponija izvodiće se mašinskim putem i ručnim čišćenjem.

II.7. Izmena projekta sanacije i rekultivacije deponije "Sarića Osoje"

Odlaganje otpada na deponiji "Sarića Osoje" je završeno u maju 2012. godine. Postojeći projekat sanacije i rekultivacija deponije je potrebno usaglasiti sa konačnim stanjem na terenu Pratiće se konkursi Ministarstva koji se odnose na sanaciju gradskih deponija, radi učešća na istim. Grad će učestvovati u kofinansiranju projekta sanacija deponije.

II.8. Neplaćene obaveze iz 2015. godine

JKP "Duboko" - troškovi deponovanje komunalnog otpada sa seoskog područja 880.422,54 din.

III. (0003) PRAĆENJE KVALITETA ELEMENATA ŽIVOTNE SREDINE (2.000.000)

III.1. Monitoring kvaliteta vazduha

Monitoring kvaliteta vazduha u Užicu se sprovodi na dva nivoa:

- putem lokalne mreže mernih mesta koja se finansira sredstvima grada Užica,

- putem državne mreže mernih mesta koje finansira Republika Srbija,

Lokalna samouprava, u skladu Zakonom, donosi Program kojim se uspostavlja lokalna mreža mernih mesta za praćenje kvaliteta vazduha na svojoj teritoriji, prati uticaj zagađenog vazduha na zdravlje ljudi i životnu sredinu i obezbeđuje dostupnost podataka o kvalitetu vazduha. Na predlog Programa kvaliteta vazduha, grad Užice pribavlja saglasnost Ministarstva.

Republika Srbija, preko Agencije za zaštitu životne sredine, u okviru državne mreže mernih mesta, sprovodi merenje emisije osnovnih zagađujućih materija (čađ, sumpor dioksid, azotni oksidi) na jednom mernom mestu i ukupnih suspendovanih čestica PM10 sa teškim metalima i ukupnih taložnih materija na jednom mernom mestu u centru grada. Republika finansira i rad automatske merne stanice (AMS) u Omladinskoj ulici, preko koje se prate koncentracije osnovnih i specifičnih polutanata (sumpor dioksid, azot dioksid, azot monoksid i ukupni oksidi azota, ugljen monoksid), ali i praćenje meteoroloških parametara (pravac i brzina vetra, temperatura i relativna vlažnost vazduha, atmosferski pritisak). Ovi podaci su dostupni u realnom vremenu na svakih 60 minuta.

U skladu sa zakonom, svi podaci iz lokalne i državne mreže monitoringa kvaliteta vazduha su javni i objavljuju se na Internetu, putem gradskog web-sajta (www.graduzice.org), kao i u lokalnim medijima. U skladu sa Pravilnikom, podaci o kvalitetu vazduha na teritoriji grada Užica dostavljaju se Agenciji za zaštitu životne sredine, i dostupni su javnosti u elektronskoj formi na Internet portalu Agencije (www.sepa.gov.rs).

III.2. Monitoring voda

1. Kontrola izvorišta i podzemnih voda na teritoriji grada, jedanput godišnje i po potrebi.

2. Kontrola kvaliteta površinskih voda: reka Lužnice, Prištavice, Sušice, Kamišine, Belog Rzava, Bratešine, Petnice, potoka na gradskom području, u sezoni niskog vodostaja, jedanput godišnje i po potrebi, takođe i kontrola kvaliteta reke Đetinje na profilu gradske Plaže, svakog petka u nedelji, u sezoni kupanja, od kraja juna do kraja avgusta

III.3. Izrada katastra seoskih vodovoda i izvora - popis stanja (nastavak aktivnosti)

Da bi se sagledalo stanje u kome se nalaze seoski vodovodi na teritoriji grada Užica, u 2015. godini izrađen je popis seoskih vodovoda na osnovu podataka koje su dostavile mesne zajednice i nadležni organ za vodoprivredu. Evidentirano je 124 seoska vodovoda. Za 33 seoska vodovoda u 2015. godini je izvršen kompletan sanitarno higijenski pregled, fizičko-hemijske i mikrobiološke analize i dat predlog mera za sanaciju.

U 2016. godini se planira nastavak aktivnosti. Takođe, uradiće se pregled potrebne dokumentacije i aktivnosti da bi se seoski vodovodi doveli do nivoa dobijanja upotrebne dozvole, ali i preduzeti aktivnosti na trajnom rešavanju problema njihovog održavanja. Ažuriraće se odluka o seoskim vodovodima.

III.5. Iznenadne ekspertize kontrole kvaliteta životne sredine

Neplanirane ekspertize životne sredine (vode, vazduha, buke, zemljišta)

IV. (0004) ZAŠTITA PRIRODNIH VREDNOSTI I UNAPREĐENJE PODRUČJA SA PRIRODNIM SVOJSTVIMA (600.000)

Finansiranje zaštićenog prirodnog dobra podrazumeva izradu potrebne planske i programske dokumentacije i izvođenje radova na njegovoj zaštiti i unapređenju i regulisano je u skladu sa čl. 69. Zakona o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010 i 91/2010 - ispravka).

IV.1. Zaštita predela izuzetnih odlika "Klisura Đetinje"

Postupak zaštite klisure reke Đetinje je u toku. Određen je upravljač (Turistička organizacija Užice) i izrađen predlog Odluke za proglašenje zaštićenog područja. Sledi organizovanje javnog uvida i proglašenje zaštite.

Posle proglašenja zaštite upravljač donosi Plan i Program upravljanja.

Svi radovi na zaštiti i unapređenju s obzirom na utvrđenu kategoriju zaštite finansiraju iz:

- sredstava budžeta jedinice lokalne samouprave;

- sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

- naknada za korišćenje zaštićenog prirodnog dobra;

- donacija, poklona i pomoći;

- drugih izvora u skladu sa zakonom.

Grad Užice će u 2016. godini sa upravljačem planirati obeležavanje prirodnog dobra, izradu urbanističkih planova i nužne radove na održavanju i čišćenju.

IV.2. Zaštita spomenika prirode "Potpećka pećina"

Pomoć Turističkoj organizaciji Užice, kao upravljaču Spomenikom prirode "Potpećka pećina", da realizuje deo svojih programskih aktivnosti u skladu sa Planom upravljanja i godišnjim Programom.

IV.3. Zaštita pojedinačnih stabala spomenika prirode na teritoriji grada Užica

Radovi na zaštiti pojedinačnih stabla spomenika prirode na teritoriji grada Užica se s obzirom na kategoriju zaštite finansiraju se sredstvima jedinice lokalne samouprave.

Svi radovi na zaštiti obavljaju se u skladu sa Planom upravljanja i godišnjim Programom.

Član 2

Ovaj Program objaviti u "Službenom listu grada Užica".