UREDBAO UTVRĐIVANJU SREDNJOROČNOG PROGRAMA RAZVOJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI ZA PERIOD OD 2016. DO 2020. GODINE("Sl. glasnik RS", br. 39/2016) |
Ovom uredbom utvrđuje se Srednjoročni program razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi za period od 2016. do 2020. godine, (u daljem tekstu: Srednjoročni program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Programom iz člana 1. ove uredbe utvrđuju se srednjoročni ciljevi razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi, način i rokovi za ostvarivanje navedenih ciljeva, očekivani rezultati i način finansiranja savetodavnih poslova u poljoprivredi.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
SREDNJOROČNI PROGRAM RAZVOJA SAVETODAVNIH POSLOVA U POLJOPRIVREDI ZA PERIOD OD 2016. DO 2020. GODINE
Savetodavni poslovi u poljoprivredi (u daljem tekstu: savetodavni poslovi), u Republici Srbiji deo su sistema transfera znanja i informacija čijim se obavljanjem vrši prenos znanja, informacija i tehnologije od istraživačkih institucija do poljoprivrednih proizvođača.
Značaj obavljanja savetodavnih poslova prepoznat je u Strategiji poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024. godine ("Službeni glasnik PC", broj 85/14 - u daljem tekstu: Strategija), koja unapređenje sistema transfera znanja i razvoja ljudskih potencijala svrstava među 14 prioritetnih područja delovanja poljoprivredne politike u kojima je neophodno preduzimanje odgovarajućih intervencija, radi realizacije koncepta održivog razvoja poljoprivrede i ostvarivanje postavljenih strateških ciljeva.
Analizom trenutnog stanja utvrđeno je da je sistem transfera znanja potrebno unaprediti. Takođe, utvrđeno je da postoji potreba daljeg povezivanja sa kreatorima znanja i unapređenje znanja i veština, kao i da je neophodna efikasnija upotreba dostupnih tehnologija i motivacija poljoprivrednih proizvođača za prihvatanje inovativnih tehničko-tehnoloških rešenja. Kvalitet opreme i ukupnih tehničkih uslova za istraživanje potrebno je unaprediti, a informacije sistematizovati i učiniti lako dostupnim.
Od strateški postavljenih principa za realizaciju vizije razvoja poljoprivrede i ruralnih područja Republike Srbije za Poljoprivredne savetodavne i stručne službe (u daljem tekstu: PSSS) posebno su značajni:
1) rast produktivnosti u sektoru, na osnovu tehničkih i tehnoloških unapređenja i inovativnih proizvoda i rešenja;
2) institucionalna modernizacija i poboljšanje njihove efikasnosti u upravljanju javnim politikama.
Ciljevi Srednjoročnog programa u neposrednoj su vezi sa opštim i operativnim strateškim ciljevima koji treba da doprinesu reformi određenih elemenata sistema stvaranja i transfera znanja, pa tako i reformi savetodavnog sistema.
Opšti cilj Srednjoročnog programa je unapređenje rezultata rada PSSS.
Kako bi se unapredio rad PSSS, Srednjoročni program definiše specifične ciljeve, i to:
1) povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji;
2) podizanje nivoa održivosti i efikasnosti rada;
3) povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja na područjima koja su obuhvaćena radom PSSS, kao i na nacionalnom i međunarodnom nivou.
Ostvarivanje srednjoročnih ciljeva razvoja savetodavnih poslova očekuje se sprovođenjem aktivnosti utvrđenih ovim programom u periodu od 2016. do 2020. godine, a realizacija konkretnih aktivnosti obavljaće se u skladu sa dinamikom utvrđenom Godišnjim programom razvoja savetodavnih poslova u poljoprivredi (u daljem tekstu: godišnji program).
II NAČINI ZA OSTVARIVANJE CILJEVA
Prioritet rada PSSS je pomoć korisnicima savetodavnih usluga u donošenju odluka koje će im pomoći da ostvare svoje ciljeve. U skladu sa navedenim, PSSS obavljaće savetodavne poslove definisane Zakonom o obavljanju savetodavnih i stručnih poslova u oblasti poljoprivrede kroz savetodavne aktivnosti, tako da one budu usmerene na što veći broj neposrednih korisnika, poljoprivrednih proizvođača, udruženja i asocijacija proizvođača, kao i drugih društvenih grupa u ruralnim sredinama.
Aktivnosti PSSS obavljaće se organizovano, i to:
1) primenom individualnih metoda rada kroz rad sa odabranim, FADN (Farm Accountancy Data Network) i ostalim poljoprivrednim gazdinstvima;
2) primenom grupnih metoda rada kroz održavanje predavanja, radionica, tribina i zimskih škola i organizovanjem poseta oglednim gazdinstvima, izvođenjem demonstracionih ogleda, kao i kroz rad sa zadrugama, udruženjima, asocijacijama i grupama poljoprivrednih proizvođača;
3) primenom masovnih medija: televizije, radija, elektronskih i štampanih medija;
4) praćenjem, prikupljanjem i diseminacijom podataka.
1. Povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji
Analizom rada savetodavaca obavljenog u 2015. godini, utvrđen je utrošak radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom različitih metoda savetodavnog rada, koji je prikazan u Tabeli 1. Učešće utrošenog radnog vremena za obavljanje savetodavnih aktivnosti primenom različitih metoda savetodavnog rada u ukupnom radnom vremenu koje je ostvario savetodavac u 2015. godini.
Tabela 1.
Redni broj |
Metod savetodavnog rada |
Učešće u ukupnom radnom vremenu (%)1 |
1. |
Odabrana gazdinstva |
20,04 |
2. |
Ostala gazdinstva |
10,02 |
3. |
Aplikacioni obrasci |
2,43 |
4. |
FADN gazdinstva |
12,10 |
5. |
Individualne metode rada |
44,60 |
6. |
Predavanja |
6,92 |
7. |
Radionice |
11,92 |
8. |
Tribine |
4,98 |
9. |
Zimske škole |
1,66 |
10. |
Demonstracioni ogled |
2,22 |
11. |
Rad sa zadrugama, grupama, udruženjima i asocijacijama |
3,92 |
12. |
Grupne metode rada |
31,61 |
13. |
Televizijski, radio, štampani i elektronski mediji |
15,71 |
14. |
Korišćenje mas medija |
15,71 |
15. |
Izveštaji (sistem tržišnih informacija u poljoprivredi Srbije - STIPS, statistički zavod Evropske unije - Statistical Office of the European Communities - EUROSTAT i agroponuda) |
8,07 |
16. |
Prikupljanje i diseminaciju podataka |
8,07 |
17. |
Ukupno 5+12+14+16 |
100,00 |
Individualni pristup je najčešće korišćen metod pružanja savetodavnih usluga u Republici Srbiji i sprovodi se kroz posete savetodavaca odabranim, FADN i ostalim gazdinstvima, odnosno savetovanjem i pružanjem pomoći poljoprivrednim proizvođačima u kancelarijama PSSS. Nešto ređe korišćen metod savetodavnog rada je primena grupnih metoda savetodavnog rada kao i prikupljanje i diseminacija podataka.
Pregled broja korisnika kojima je pružena usluga u 2015. godini, korišćenjem različitih metoda savetodavnog rada prikazan je u Tabeli 2. Pregled broja korisnika kojima je pružena usluga u 2015. godini, korišćenjem različitih metoda savetodavnog rada.
Tabela 2.
Redni broj |
Metod savetodavnog rada |
Broj |
1. |
Individualne metode rada |
33080 |
1.1. |
Odabrana gazdinstava |
3200 |
1.2. |
Ostala gazdinstava |
21000 |
1.3. |
Popunjeni obrasci i izrađeni biznis planovi |
82103 |
1.4. |
FADN gazdinstva |
670 |
2. |
Grupne metode rada |
34727 |
2.1. |
Predavanja |
7705 |
2.2. |
Radionice |
6468 |
2.3. |
Tribine |
3540 |
2.4. |
Zimske škole |
3200 |
2.5. |
Demonstracioni ogledi |
3271 |
2.6. |
Rad sa zadrugama, udruženjima |
3624 |
2.7. |
Rad sa grupama poljoprivrednih proizvođača |
2640 |
2.8. |
Rad sa oglednim farmama |
1191 |
Povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji postiže se radom na razvoju stručnih kompetencija, poboljšanju nivoa znanja i informisanosti, kao i kroz razvijanje sposobnosti radne snage na gazdinstvima, razvijanje svesti i motivisanosti za daljim obrazovanjem.
Kako bi se postiglo povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:
1) razvoj okvira za povećanje broja korisnika savetodavnih usluga kroz promovisanje i podršku grupnim i masovnim metodama savetovanja.
PSSS će kroz rad sa grupama korisnika savetodavnih usluga (grupama poljoprivrednika, tematskim grupama poljoprivrednika, oblicima udruživanja - udruženja građana, zadruge i proizvođačke grupe, ili drugim ne poljoprivrednim grupama korisnika), organizovanjem i izvođenjem stručnih predavanja, obuka i seminara, praktičnih radionica i prezentacija, učionica na otvorenom, stručnih skupova kao i informisanjem poljoprivrednih proizvođača putem medija, štampe, internet portala, savetodavne usluge učiniti lakše dostupnim većem broju korisnika;
2) nastavak primene individualnih metoda rada uz razvoj i sprovođenje pojedinačnih savetodavnih programa prilagođenih korisniku.
PSSS će biti omogućeno da, u zavisnosti od ekonomskih, socijalnih, kulturoloških i prirodnih predispozicija i ograničenja područja na kojem se obavljaju savetodavni poslovi, kreiraju individualne savetodavne programe;
3) usklađivanje i dalje proširenje edukativnih i trening programa za korisnike usluga u oblastima poljoprivrede i ruralnog razvoja koji doprinose efikasnijem sprovođenju reformisanih politika i korišćenju nacionalnih i programa Evropske unije za podršku poljoprivredi i ruralnom razvoju.
Posebna pažnja biće usmerena na dobru poljoprivrednu praksu, dobrobit životinja, zaštitu životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobre poljoprivredne i ekološke uslove, održavanje zemljišta u dobrom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizaciju poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorsku integraciju, inovacije, tržišnu orijentaciju i podsticanje preduzetništva.
Poljoprivrednim proizvođačima biće na raspolaganju informacije iz zakonodavnog okvira Evropske unije u delu koji se odnosi na Zajedničku poljoprivrednu politiku i ruralni razvoj;
4) selekcija edukativnih programa za pohađanje edukacija i namenjenih korisnicima savetodavnih usluga uz poštovanje kriterijuma i uz posebno uvažavanje potreba korisnika savetodavnih usluga;
5) utvrđivanje neophodnih aktivnosti i resursa za dostizanje postavljenog cilja.
2. Podizanje nivoa održivosti i efikasnosti rada
Savetodavni sistem na teritoriji Republike Srbije bez teritorije Autonomne pokrajine Vojvodine, predstavlja jedan složen sistem koji je u svom sastavu u 2015. godini imao 22 privredna društva od kojih je 19 osnovala Republika Srbija. Savetodavni sistem čini i Ovlašćena organizacija za obuku i usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Ovlašćena organizacija) i Stručni savet za savetodavne poslove i primenjena istraživanja u poljoprivredi (u daljem tekstu: Stručni savet). Koordinaciju poslova i praćenje rada ovog sistema vrši ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede - Grupa za savetodavstvo (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Podizanje nivoa održivosti i efikasnosti rada ostvariće se kroz jačanje i reorganizaciju institucionalnih kapaciteta, tehničko i kadrovsko unapređenja i razvoj, kao i kroz teritorijalnu reorganizaciju PSSS.
Unapređenjem rada institucija doprineće se efikasnijem sprovođenju poljoprivredne politike i korišćenju nacionalnih programa i programa Evropske unije koje se odnose na podrške poljoprivredi i ruralnom razvoju.
Važnost reformi institucionalnog okvira je značajnija i sa stanovišta harmonizacije nacionalnog sistema upravljanja u agrarnoj politici sa standardima Evropske unije kao preduslova za korišćenje pretpristupnih fondova Evropske unije.
Za dostizanje specifičnog cilja, kako bi se podigao nivo održivosti i efikasnosti rada, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti:
1) analiza potreba i izrada preporuka i modela za organizacione promene i restrukturisanje PSSS.
Analiza potrebe za prilagođavanje strukture PSSS javnoj politici i njenoj reformi u procesima integracije u Evropsku uniju i potrebama korisnika usluga doprineće iznalaženju efikasnog sistema transfera znanja i informacija koji će biti sposoban da odgovori na probleme i potrebe korisnika. U zavisnosti od ovih rezultata analize sprovode se sledeće aktivnosti:
(1) izrada plana centralizacije i decentralizacije zadataka i poslova PSSS,
(2) izrada plana približavanja savetodavnih usluga korisnicima usluga kroz reorganizaciju teritorijalne distribucije PSSS,
(3) podrška uspostavljanju savetodavnih modula.
Za kreiranje i transfer znanja u okviru poljoprivrede i ruralnog razvoja, na godišnjem nivou pružiće se podrška uspostavljanju i sprovođenju savetodavnih modula. Savetodavni moduli predstavljaju način obavljanja savetodavnih poslova, odnosno skup aktivnosti koje se sprovode radi rešavanja prioritetnih zadataka u pojedinim oblastima poljoprivredne proizvodnje;
2) razvoj novih i unapređenje korišćenja postojećih savetodavnih alata i opreme i izrada i uvođenje inovativnih pristupa treninzima, edukaciji i prenosu informacija.
Tehnološka poboljšanja u sistemu transfera znanja i informacija zahtevaju jačanje kompetentnosti korisnika usluga i poljoprivrednih savetodavaca kao pružaoca usluga;
3) usklađivanje i proširenje edukativnih i trening programa za poljoprivredne savetodavce u oblastima poljoprivrede i ruralnog razvoja koji doprinose efikasnijem sprovođenju reformisanih politika i korišćenju nacionalnih i programa Evropske unije za podršku poljoprivredi i ruralnom razvoju.
Posebna pažnja biće usmerena na dobru poljoprivrednu praksu, dobrobit životinja, zaštitu životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobre poljoprivredne i ekološke uslove, održavanje zemljišta u dobom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizaciju poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorsku integraciju, inovacije, tržišnu orijentaciju i podsticanje preduzetništva.
Edukativni i trening programi za poljoprivredne savetodavce uključiće i informacije iz zakonodavnog okvira Evropske unije u delu koji se odnosi na Zajedničku poljoprivrednu politiku i ruralni razvoj;
4) povećanje broja pružaoca savetodavnih usluga, u skladu sa teritorijalnim potrebama i Strategijom;
5) podrška procesima komercijalizacije određenih poslova PSSS.
Konačna odluka o komercijalizaciji određenih poslova PSSS trebala bi imati uporište u istraživanju tržišta i identifikaciji realnih poslovnih prilika za PSSS;
6) unapređenje sistema monitoringa i evaluacije rada PSSS, sa posebnom pažnjom na obezbeđivanje relevantnosti, efikasnosti, efektivnosti, uticaja i održivosti.
Unapređenjem će se omogućiti da sistem jasno reflektuje kvalitet postignutih rezultata u vremenskom periodu;
7) analiza i razvoj efikasnih modela afirmacije savetodavnog rada.
Kako bi se povećala motivisanost poljoprivrednih proizvođača i ostalih korisnika savetodavnih usluga da se informišu i usavršavaju korišćenjem savetodavnog rada, program predviđa izradu godišnjeg Plana promocije PSSS, čijim sprovođenjem se afirmiše profesija savetodavstva;
8) utvrđivanje neophodnih aktivnosti i resursa za dostizanje postavljenog cilja.
3. Povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralni razvoj
Za efikasniji transfer znanja i informacija potrebno je dodatno unaprediti saradnju između institucija koje kreiraju znanje (instituti, univerziteti), onih koji finansiraju, kao i onih koje prenose znanje.
Saradnja između instituta i fakulteta sa jedne strane i PSSS sa druge je ostvarena je u periodu 2010-2015. godine, u toku koje je Ovlašćena organizacija realizovala 54 edukacije u vidu edukativnih modula za poljoprivredne savetodavce, od čega 17 za sticanje novih znanja, 21 za unapređenje znanja i 16 za sticanje savetodavnih veština. Sve ove edukacije su obavljene u saradnji sa ekspertima sa gotovo svih univerziteta i instituta u zemlji, domaćim partnerskim institucijama, međunarodnim donatorima, kao i inostranim ekspertima.
Povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja vrši se na područjima koja su obuhvaćena radom PSSS, kao i na nacionalnom i međunarodnom nivou kako bi se podstakao efikasan i racionalniji sistem pristupa korisnicima savetodavnih usluga i transfera znanja.
Za dostizanje specifičnog cilja, kako bi se postiglo povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralni razvoj, neophodno je sprovesti sledeće aktivnosti radi:
1) osnaživanje saradnje sa jedinicama lokalne samouprave zasnovane na jasno definisanim odnosima i ulogama usklađenim sa rezultatima aktivnosti navedenih u prethodnoj tački;
2) definisanje mehanizama za snažnije uključivanje korisnika usluga u procese definisanja savetodavnog okvira.
Kako bi se podigao nivo transparentnosti i odgovornosti svih učesnika u savetodavnom procesu, od Stručnog saveta do savetodavnih stanica, od planiranja do sprovođenja politike u oblasti savetodavstva, neophodno je snažnije učešće krajnjih korisnika i njihova veća odgovornost za tok procesa;
3) osnaživanje pozicije PSSS u kreiranju i transferu znanja i tehnologije u poljoprivredi, odnosno promociji i implementaciji modernih proizvodnih praksi, kao i inovacija u oblastima koje su bitne za poljoprivredu i ruralni razvoj;
4) jačanje saradnje između PSSS i institucija i organizacija nadležnih za podsticaje usmerene ka ruralnim područjima, u pogledu planiranja podsticaja i postavljanja kriterijuma za ostvarivanje prava na podsticaje;
5) podrška uspostavljanju i osnaživanju saradnje sa kreatorima znanja; istraživačkim institutima, poljoprivrednim fakultetima, višim i srednjim stručnim školama.
Saradnja će se naročito podržavati kada je reč o:
(1) proceni obrazovnih potreba i diseminaciji rezultata istraživanja u poljoprivredi,
(2) efektivnoj distribuciji i usklađivanju mehanizama dostupnosti rezultata istraživanja poljoprivrednim proizvođačima,
(3) reviziji i diseminaciji informacija iz oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja neophodnih za proizvođače i stanovnike ruralnih područja;
6) međunarodna saradnja - Srednjoročni program će pružiti podršku uspostavljanju efikasne razmene iskustava i znanja u oblasti savetodavstva na međunarodnom nivou;
7) utvrđivanje neophodnih resursa za dostizanje postavljenog cilja.
III OČEKIVANI REZULTATI I ROKOVI
Za praćenje realizacije aktivnosti, radi dostizanja postavljenih ciljeva u određenom vremenskom roku, predviđeni su i indikatori koji su dati u tabelarnim prikazima i to: u Tabeli 3. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za povećanje konkurentnosti i održivosti poljoprivrednih gazdinstava i drugih učesnika u ruralnoj ekonomiji; Tabeli 4. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za podizanje nivoa održivosti i efikasnosti rada i Tabeli 5. Očekivani rezultati, pokazatelji i rokovi za povezivanje i jačanje saradnje sa drugim akterima zainteresovanim za razvoj poljoprivrede i ruralnog razvoja na područjima koja su obuhvaćena radom PSSS, kao i na nacionalnom i međunarodnom nivou.
Tabela 3.
Redni broj |
Rezultat |
Jedinica |
Polazna |
Očekivana vrednost (2020. godina) |
Izvor |
Rok |
1. |
Povećan broj korisnika savetodavnih usluga primenom grupnih metoda savetodavnog rada |
|||||
1.1 |
održavanjem predavanja, radionica, zimskih škola, demonstracionih ogleda |
ukupan broj korisnika |
24184 |
povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost |
4Ovlašćena organizacija |
srednji |
1.2 |
kroz rad sa zadrugama, udruženjima, grupama i oglednim gazdinstvima |
broj obuhvaćenih zadruga, udruženja i grupa |
2640 |
povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost |
Ovlašćena organizacija |
srednji |
1.3 |
korišćenjem televizijskih i radio nastupa |
broj televizijskih i radio nastupa |
3162 |
povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost |
Ovlašćena organizacija |
srednji |
1.4 |
korišćenjem štampanih i elektronskih medija |
broj objavljenih tekstova |
3565 |
povećanje za 30% u odnosu na polaznu vrednost |
Ovlašćena organizacija |
srednji |
2. |
Povećan broj odabranih gazdinstava |
broj odabranih gazdinstava |
3200 |
5725-8425 |
Ovlašćena organizacija |
srednji |
3. |
PSSS su izradile i sprovode teritorijalno specifične savetodavne programe |
broj novih, teritorijalno specifičnih savetodavnih programa |
0 |
23-36 |
PSSS |
srednji |
4. |
Održane edukacije na teme: dobra poljoprivredna praksa, dobrobit životinja, zaštita životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobri poljoprivredni i ekološki uslovi i održavanje zemljišta u dobrom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizacija poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorska integracija, inovacije, tržišna orijentacija i podsticanje preduzetništva |
broj održanih edukacija za korisnike |
0 |
1000-5000 |
Ovlašćena organizacija |
|
broj korisnika usluga |
0 |
6000-30000 |
Ovlašćena organizacija |
|||
5. |
Usvojena lista kriterijuma za selekciju podržanih edukativnih programa |
broj usvojenih lista kriterijuma |
0 |
1 |
Stručni savet, Ministarstvo |
srednji |
Tabela 4.
Redni broj |
Rezultat |
Jedinica |
Polazna vrednost |
Očekivana vrednost (2020. godina) |
Izvor |
Rok |
1. |
Pripremljen stručni okvir za organizacione promene i restrukturisanje PSSS |
broj predloženih modela za organizacione promene i restrukturisanje PSSS |
0 |
0-3 |
Ministarstvo |
dugi |
1.1 |
Pripremljen okvir za efikasnu distribuciju zadataka i poslova unutar savetodavnog sistema |
izrađen dokument |
0 |
0-1 |
Ministarstvo |
srednji |
1.2 |
Pripremljen okvir za poboljšanje teritorijalne dostupnosti savetodavnih usluga |
izrađen dokument |
0 |
0-1 |
Ministarstvo |
srednji |
1.3 |
Pripremljen okvir za uvođenje savetodavnih modula |
izrađen dokument |
0 |
0-1 |
Ministarstvo |
srednji |
2. |
Modernizovan i inovativan pristup obavljanju poslova PSSS |
broj PSSS-a i Ovlašćenih organizacija |
24 |
2-38 |
PSSS, |
srednji |
3. |
Održane edukacije na teme: dobra poljoprivredna praksa, dobrobit životinja, zaštita životne sredine, očuvanje zdravlja ljudi, životinja i biljaka, dobri poljoprivredni i ekološki uslovi i održavanje zemljišta u dobrom poljoprivrednom i ekološkom stanju, modernizacija poljoprivrednih gazdinstava, razvijanje konkurentnosti, sektorska integracija, inovacije, tržišna orijentacija i podsticanje preduzetništva |
broj održanih modula za savetodavce |
9 |
20 |
softver |
|
broj edukovanih savetodavaca |
0 |
230 |
softver |
|||
4. |
Povećan broj pružaoca usluga |
broj savetodavaca |
178 |
230+107 |
Ministarstvo |
dugi |
5. |
Definisane potrebe/odsustvo potreba za komercijalizacijom određenih poslova PSSS |
izrađen dokument |
0 |
1 |
Ministarstvo |
srednji |
5.1 |
Pripremljen okvir za podršku komercijalizaciji određenih poslova PSSS |
izrađen dokument |
0 |
0-1 |
Ministarstvo |
dugi |
6. |
Kvalitet postignutih rezultata PSSS jasno praćen i procenjen |
izrađena lista za monitoring i evaluaciju rada savetodavaca |
0 |
1 |
Ministarstvo, Ovlašćena organizacija |
srednji |
7. |
Povećana vidljivost i prepoznatljivost PSSS |
izrađen Plan promocije |
0 |
1-5 |
Ministarstvo |
srednji |
Tabela 5.
Redni broj |
Rezultat |
Jedinica |
Polazna vrednost |
Očekivana vrednost (2020. godina) |
Izvor |
Rok |
1. |
Uspostavljena efikasna saradnja sa jedinicama lokalne samouprave |
broj jedinica lokalnih samouprava sa kojima je na snazi sporazum o saradnji |
0 |
23 |
PSSS, |
srednji |
2. |
Podignut nivo transparentnosti i odgovornosti svih učesnika u savetodavnom procesu |
jedna lista mehanizama za uključivanje korisnika usluga na svim nivoima |
0 |
1 |
Stručni savet |
kratki |
3. |
Osnažena pozicija PSSS u kreiranju i transferu znanja i tehnologije |
broj sporazuma sa drugim stranama |
0 |
23-36 |
PSSS |
srednji |
4. |
Ostvarena saradnja između sektora savetodavstva i tela, institucija i organizacija nadležnih za podsticaje usmerene ka ruralnim područjima |
broj radnih tela koja planiraju podsticaje u kojima je PSSS zastupljena |
0 |
1 |
PSSS |
srednji |
5. |
Uspostavljena efikasna saradnja sa istraživačkim institutima, fakultetima, višim i srednjim stručnim školama |
broj zajednički izrađenih i usvojenih sporazuma |
0 |
23-36 |
PSSS |
srednji |
6. |
Uspostavljena efikasna saradnja sa međunarodnim institucijama koje se bave savetodavnim radom |
broj zajednički izrađenih i usvojenih sporazuma |
1 |
2-5 |
PSSS Ovlašćena organizacija |
srednji |
Visina i izvori sredstava za sprovođenje Srednjoročnog programa obezbeđuje se za svaku godinu u budžetu Republike Srbije, u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike Srbije, odnosno limitima koje Ministarstvo finansija bude utvrdilo za Ministarstvo, a putem donošenja godišnjeg programa. Sredstva za realizaciju Srednjoročnog programa razvoja obezbeđuju se i iz donatorskih sredstava.
_____________
1 Podaci o ukupnom radnom vremenu preuzeti iz softvera "Poljosavet". "Poljosavet" je baza podataka o obavljenim savetodavnim poslovima, poljoprivrednim savetodavcima, odabranim gazdinstvima, zadrugama, udruženjima, koji su prikupljani tokom prethodnih pet godina.
2 Podaci o broju korisnika preuzeti iz softvera "Poljosavet".
3 Od ovog broja 11 je izrađenih biznis planova.
4 Ovlašćena organizacija koristi podatke softvera "Poljosavet".