PRAVILNIK
O MINIMALNIM USLOVIMA ZA PRUŽANJE MEDIJSKE USLUGE I KRITERIJUMIMA ZA ODLUČIVANJE U POSTUPKU IZDAVANJA DOZVOLE ZA PRUŽANJE MEDIJSKE USLUGE NA OSNOVU SPROVEDENOG JAVNOG KONKURSA

("Sl. glasnik RS", br. 46/2016)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se bliža pravila kojima se utvrđuju minimalni tehnički, organizacioni i programski uslovi koje mora ispuniti podnosilac prijave na javni konkurs (u daljem tekstu: podnosilac prijave), odnosno imalac dozvole za pružanje medijske usluge (u daljem tekstu: imalac dozvole), kao i nediskriminatorni, objektivni i merljivi kriterijumi za odlučivanje u postupku izdavanja dozvole za pružanje medijske usluge (u daljem tekstu: dozvola) na osnovu sprovedenog javnog konkursa (u daljem tekstu: kriterijumi), koji odgovaraju aktivnostima za čije se obavljanje se izdaje dozvola.

II MINIMALNI TEHNIČKI USLOVI

1. Neophodna oprema i druga tehnička sredstva

Opšta obaveza

Član 2

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole je dužan da raspolaže profesionalnom i funkcionalnom opremom i drugim tehničkim sredstvima (u daljem tekstu: oprema), koja mu omogućava kvalitetnu proizvodnju, prenos i emitovanje programa u skladu sa programskim elaboratom, u zoni pokrivanja za koju konkuriše, odnosno u kojoj pruža medijsku uslugu, kao i čuvanje medijskog zapisa.

Neophodna oprema za pružanje linearne medijske usluge radija

Član 3

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje linearne medijske usluge radija, dužan je da raspolaže sa najmanje sledećom opremom:

1) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi do 100.000 stanovnika:

(1) dva profesionalna mikrofona;

(2) tri audio snimača;

(3) računar za emitovanje programskih sadržaja sa licenciranim programom za emitovanje;

(4) računar za montažu sa licenciranim programom za montažu;

(5) profesionalnu miksetu sa najmanje šest ulaza;

2) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 100.000 stanovnika do 500.000 stanovnika:

(1) četiri profesionalna mikrofona;

(2) pet audio snimača;

(3) računar za emitovanje programa sa licenciranim programom za emitovanje;

(4) dva računara za montažu sa licenciranim programom za montažu;

(5) profesionalnu miksetu sa najmanje osam ulaza;

3) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi više od 500.000 stanovnika:

(1) šest profesionalnih mikrofona;

(2) deset audio snimača;

(3) računar za emitovanje programa sa licenciranim programom za emitovanje;

(4) tri računara za montažu sa licenciranim programom za montažu;

(5) profesionalnu miksetu sa najmanje 12 ulaza.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata informativne programske sadržaje, odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje linearne medijske usluge radija dužan je da raspolaže sa opremom iz stava 1. tač. 1), 2) ili 3) ovog člana, koja je prilagođena zoni pokrivanja.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata drugi programski sadržaj (sportski, muzički, naučno-obrazovni i dr.), odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje linearne medijske usluge radija dužan je da raspolaže sa opremom koja mu obezbeđuje pružanje takve medijske usluge u određenoj zoni pokrivanja.

Neophodna oprema za pružanje usluge televizijskog emitovanja (linearna audio-vizuelna medijska usluga)

Član 4

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje usluge televizijskog emitovanja, dužan je da raspolaže sa najmanje sledećom opremom:

1) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi do 100.000 stanovnika:

(1) pet digitalnih kamera;

(2) sedam mikrofona;

(3) računar sa licenciranim programom za emitovanje programskih sadržaja;

(4) dva računara sa licenciranim programom za montažu programskih sadržaja;

(5) video miksetu ili softver koji zamenjuje rad miksete;

(6) audio miksetu ili softver koji zamenjuje audio miksetu;

2) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 100.000 stanovnika do 500.000 stanovnika:

(1) tri studijske digitalne kamere;

(2) pet terenskih digitalnih kamera;

(3) deset mikrofona;

(4) računar sa licenciranim programom za emitovanje programskih sadržaja;

(5) tri računara sa licenciranim programom za montažu programskih sadržaja;

(6) video miksetu ili softver koji zamenjuje rad miksete;

(7) audio miksetu ili softver koji zamenjuje audio miksetu;

3) ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi više od 500.000 stanovnika:

(1) pet studijskih digitalnih kamera;

(2) deset terenskih digitalnih kamera;

(3) dvadeset mikrofona;

(4) tri računara sa licenciranim programom za emitovanje programskih sadržaja;

(5) šest računara sa licenciranim programom za montažu programskih sadržaja;

(6) dve video miksete ili licencirani softver koji zamenjuje rad mikseta;

(7) dve audio miksete ili softver koji zamenjuje audio miksete.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata informativne programske sadržaje, odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole za pružanje usluge televizijskog emitovanja dužan je da raspolaže sa opremom iz stava 1. tač. 1), 2) ili 3) ovog člana, koja je prilagođena zoni pokrivanja.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata drugi programski sadržaj (sportski, muzički, naučno-obrazovni i dr.), odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole za pružanje usluge televizijskog emitovanja dužan je da raspolaže sa opremom koja mu obezbeđuje pružanje takve medijske usluge u određenoj zoni pokrivanja.

Čuvanje medijskih zapisa

Član 5

Pružalac medijske usluge dužan je da čuva objavljene medijske zapise (snimak objavljene radio ili televizijske emisije) 30 dana od dana objavljivanja i da ih podnese na zahtev Regulatornog tela za elektronske medije (u daljem tekstu: Regulator) u obliku multimedijalnih fajlova preko elektronskih komunikacija (FTP) na server Regulatora ili na prenosnom digitalnom mediju u sledećem obliku:

1) televizijski program:

(1) video koder: Windows Media Video, DivX, Xvid ili MPEG4;

(2) minimalna rezolucija slike: 384 x 288 piksela;

(3) broj slika u sekundi: 25;

(4) minimalan kvalitet snimka: kao VHS;

(5) minimalan audio-kvalitet: 32 kHz, 32 kbit/s, stereo ili mono;

2) radijski program:

(1) audio koder: MPEG-1 Layer 3 (ekstenzija .mp3) ili MPEG-1 Layer 2;

(2) Windows Media Audio (ekstenzija .wma);

(3) AAC+ (ekstenzija .aac);

(4) minimalan audio-kvalitet: 32-64 kbit/s u zavisnosti od vrste kodiranja, stereo ili mono.

U nazivu snimka iz stava 1. ovog člana mora biti sadržana informacija o datumu i vremenu objavljivanja programskog sadržaja, i to u obliku GGGG-MM-DD<razmak>hh.mm.ss<razmak><Ime>.ext, pri čemu je: GGGG - godina, MM - mesec, 01 - 12, DD - dan, 01 - 31, hh - sat, 00 - 23, mm - minut, 00 - 59, ss - sekund, 00 - 59, <Naziv> - naziv emisije koju određena datoteka sadrži, ext - ekstenzija (.mp3 za radio, .avi za video).

Ako pružalac medijske usluge koristi različit format za čuvanje medijskih zapisa, potrebno je da obezbedi da prilikom prebacivanja u jedan od formata iz stava 1. ovog člana ne dođe do primetne degradacije kvaliteta snimljenog materijala.

Pružalac medijske usluge koji uz programski sadržaj objavljuje i teletekst ili RDS dužan je da na zahtev Regulatora obezbedi uvid u rekonstruisani sadržaj teleteksta ili RDS-a, koji je bio objavljen u određenom momentu uz programski sadržaj čije čuvanje je dužan da obezbedi.

Pružalac medijske usluge koji zbog tehničkih ili drugih razloga privremeno nije u mogućnosti da ispunjava obavezu iz stava 1. ovog člana dužan je da o nastanku i prestanku takvih okolnosti bez odlaganja obavesti Regulatora.

2. Minimalni prostorni uslovi

Član 6

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje opšte medijske usluge ili specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata informativne programske sadržaje, dužan je da u okviru poslovnog prostora obezbedi odvojene prostorije za:

1) odgovornog urednika;

2) novinare (redakciju);

3) marketing i računovodstveno-knjigovodstvene poslove, ako pružalac medijske usluge obavlja te poslove;

4) studio i režiju;

5) montažu.

Ako se prijavljuje za pružanje medijske usluge radija u zoni pokrivanja u kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi do 100.000 stanovnika ili specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata drugi programski sadržaj (sportski, muzički, naučno-obrazovni i dr.), odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole može u istoj prostoriji obezbediti obavljanje poslova iz stava 1. tač. 1)-3) ovog člana.

Pružalac medijske usluge radija mora u prostoriji za smeštaj emisione opreme obezbediti minimalne tehničke uslove za optimalan rad predajne tehnike.

III MINIMALNI ORGANIZACIONI USLOVI

Minimalni kadrovski uslovi za pružanje medijske usluge radija

Član 7

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje medijske usluge radija dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje najmanje:

1) dva lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi do 50.000 stanovnika;

2) tri lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 50.000 do 100.000 stanovnika;

3) pet lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 100.000 do 500.000 stanovnika;

4) sedam lica koja učestvuju u stvaranju programa ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 500.000 stanovnika.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata informativne programske sadržaje, odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje lica iz stava 1. tač. 1)-4) ovog člana, čiji se broj određuje u zavisnosti od broja stanovnika u zoni pokrivanja.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata drugi programski sadržaj (sportski, muzički, naučno-obrazovni i dr.), odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje lica čiji položaj i broj obezbeđuje pružanje takve medijske usluge u određenoj zoni pokrivanja.

Lica koja učestvuju u stvaranju programa, u smislu ovog pravilnika, su novinari, urednici programa, snimatelji, montažeri i realizatori programa.

Minimalni kadrovski uslovi za pružanje usluge televizijskog emitovanja

Član 8

Podnosilac prijave, odnosno imalac dozvole za pružanje usluge televizijskog emitovanja dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje najmanje:

1) dva lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi do 50.000 stanovnika;

2) pet lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 50.000 do 100.000 stanovnika;

3) deset lica koja učestvuju u stvaranju programa, ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 100.000 do 500.000 stanovnika;

4) 15 lica koja učestvuju u stvaranju programa ako se prijavljuje za pružanje opšte medijske usluge, odnosno ako pruža opštu medijsku uslugu u zoni pokrivanja na kojoj prema zvaničnim statističkim podacima živi preko 500.000 stanovnika.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata informativne programske sadržaje, odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje lica iz stava 1. tač. 1) do 4) ovog člana, čiji se broj određuje u zavisnosti od broja stanovnika u zoni pokrivanja.

Ako se prijavljuje za pružanje specijalizovane medijske usluge koja u celini obuhvata drugi programski sadržaj (sportski, muzički, naučno-obrazovni i dr.), odnosno ako pruža takvu medijsku uslugu, podnosilac prijave ili imalac dozvole dužan je da ima u radnom odnosu odgovornog urednika i da angažuje lica čiji položaj i broj obezbeđuje pružanje takve medijske usluge u određenoj zoni pokrivanja.

Minimalni finansijski uslovi

Član 9

Podnosilac prijave, ako nije novoosnovan, dužan je da obezbedi sredstva neophodna za obavljanje delatnosti pružanja medijske usluge radija, odnosno usluge televizijskog emitovanja u zoni pokrivanja za koju konkuriše u visini koja je dovoljna za podmirenje troškova tromesečnog poslovanja, ili, ako je novoosnovan, da učini verovatnim da će ta sredstva pribaviti ako mu dozvola bude izdata.

IV MINIMALNI PROGRAMSKI USLOVI

Opšti minimalni programski uslovi

Član 10

Pružalac medijske usluge dužan je da objavljuje program čiji je sadržaj u skladu sa programskim konceptom koji je izneo u programskom elaboratu koji je sastavni deo dozvole.

Pružalac medijske usluge televizijskog emitovanja dužan je da poštuje obaveze koje se odnose na programski sadržaj, propisane čl. 47-59. i 64-70. Zakona o elektronskim medijima.

U smislu stava 2. ovog člana, pružalac usluge televizijskog emitovanja dužan je da poštuje obaveze u vezi sa udelom evropskih audio-vizuelnih dela, propisane članom 65. Zakona o elektronskim medijima i članom 4. Pravilnika o kriterijumima i načinu povećanja udela evropskih audio-vizuelnih dela ("Službeni glasnik RS", broj 72/15), s tim da udeo srpskih audio-vizuelnih dela mora činiti najmanje 10% u udelu evropskih audio-vizuelnih dela koje je pružalac ostvario u određenoj godini.

Pružalac linearne medijske usluge radija dužan je da poštuje obaveze koje se odnose na programski sadržaj, propisane čl. 47-59. i 67-70. Zakona o elektronskim medijima.

Minimalni programski uslovi za pružanje opšte medijske usluge

Član 11

Pružalac opšte medijske usluge mora imati u svom programu sledeće vrste programa:

1) informativni program;

2) naučno-obrazovni program;

3) kulturno-umetnički program;

4) dokumentarni program;

5) dečji program i program za maloletnike.

Pružalac opšte medijske usluge dužan je da obezbedi da informativni program učestvuje sa najmanje 10% u ukupnom godišnje objavljenom programu, pri čemu svakodnevno mora da emituje program vesti.

Najmanje 50% informativnog programa iz stava 2. ovog člana mora činiti sopstvena produkcija.

Vrste programa

Član 12

Vrstama programa smatraju se: informativni program, dokumentarni program, naučno-obrazovni program, kulturno-umetnički program, zabavni program, rijaliti program, dečji program i program za maloletnike, verski program, filmski i serijski program, muzički program, sportski program i igre.

Informativni program

Član 13

Informativni program je vrsta programa sastavljena od sadržaja čija je prvenstvena namena da na osnovu činjenica informišu korisnike medijskih usluga o aktuelnim događajima, ličnostima i pojavama, kao i da doprinesu njihovom tumačenju i razumevanju.

Informativni program čine sledeće podvrste programa:

1) Vesti - program sa primarno informativnom funkcijom, sastavljen uglavnom od vesti i izveštaja, kao zbir najvažnijih i najaktuelnijih događaja; vesti predstavljaju okosnicu informativnog programa; ponekad nisu samostalan programski sadržaj, nego specifičan segment u okviru programa koja ne mora biti informativnog karaktera;

2) Aktuelno informativni program - program koji čine informacije i analize o aktuelnim događajima i temama političkog, ekonomskog i uopšte javnog života; najčešće je u formi debata i intervjua, a može da bude sastavljen od različitih tematskih priloga;

3) Aktuelno informativni program sa dokumentarističkim pristupom - program koji čine informacije i analize o aktuelnim događajima, temama i pitanjima političkog, ekonomskog i uopšte javnog života; ovu vrstu programa karakteriše značajna zastupljenost dokumentarnih segmenata kojima se ilustruje tema ili teme, a ta zastupljenost nije dominantna, odnosno manja je od polovine ukupnog obima sadržaja;

4) Informativno-zabavni program - program sastavljen pretežno od informacija i analiza o aktuelnim događajima, temama i pitanjima političkog, ekonomskog i uopšte javnog života; karakterističan po tome što u celini ili u pojedinim delovima, načinom obrade i izborom tema nastoji da zabavi i razonodi publiku;

5) Prenosi ili snimci sednica organa javne vlasti;

6) Informativni programi namenjeni specijalizovanoj, odnosno određenoj ciljnoj grupi (emisije za dijasporu, poljoprivrednike, o automobilizmu i sl.).

Dokumentarni program

Član 14

Dokumentarni program je vrsta programa zasnovana na činjenicama, u čijoj audio-vizuelnoj celini dokumentarna građa čini više od polovine ukupnog prikazanog sadržaja, pri čemu on nema dnevnu informativnu vrednost i tema, sadržaj i način obrade je takav da se ova vrsta programa može prikazivati i posle dužeg niza godina, a da ne izgubi na vrednosti i relevantnosti.

Dokumentarni program čine sledeće podvrste programa:

1) Dokumentarno-faktografski program - program zasnovan na činjenicama, u kome se koriste opisi, tumačenja, komentari, ilustracije, fotografije ili drugi, često arhivski materijal, a može da predstavlja i zapis u vremenu (putopisi, reportaže, istoriografske emisije, portreti i srodne socio-psihološke emisije, dokumentarni filmovi i sl.);

2) Dokumentarno-igrani program - program zasnovan na činjeničnim sadržajima, ilustrovan umetničkim interpretacijama tih sadržaja, često u vidu igranih segmenata; ovim sadržajem najčešće se obrađuju značajni istorijski događaji, ličnosti i teme i zbog znatnog angažovanja resursa predstavlja produkciju visoke vrednosti;

3) Dokumentarno-zabavni program - program prvenstveno zasnovan na činjeničnim sadržajima, koji ima i zabavnu funkciju; u audio-vizuelnoj celini dokumentarni materijal čine više od polovine ukupno objavljenog sadržaja.

Naučno-obrazovni program

Član 15

Naučno-obrazovni program je vrsta programa čija je osnovna namena da podiže kulturni i obrazovni nivo korisnika medijskih usluga u vezi sa temama koje su predmet izučavanja prirodnih i društvenih nauka i naučnih disciplina.

Naučno-obrazovni program čine sledeće podvrste programa:

1) Obrazovni program - program proizveden u didaktičke, odnosno poučne svrhe, pre svega u cilju podizanja obrazovnog nivoa korisnika medijskih usluga (jezik i pismenost; običaji i tradicija; kultura i umetnost; istorija; politika; ekonomija; etika ličnosti; društveni odnosi; ekologija; zdravstvena kultura i kultura življenja; tehnička i radna kultura; zapošljavanje; hobi i književnost; istorija; geografija; hemija; fizika; matematika; informatika; biologija; zdravstvena kultura; vizuelne i muzičke umetnosti i dr.);

2) Naučno-popularni program - program obrađuje teme iz različitih oblasti nauke i naučnih disciplina na medijski atraktivan i popularan način, koji je prihvatljiv i prilagođen široj javnosti.

Zabavni program

Član 16

Zabavni program je vrsta programa čija je osnovna namena da zabavi korisnike medijskih usluga, odnosno da stvori opuštajuću atmosferu i podigne osećaj pozitivnog raspoloženja.

Zabavni program čine sledeće podvrste:

1) Šou program - scenski igrano-muzički sadržaj; može da sadrži skečeve, stend-ap segmente i sl.;

2) Govorni šou (talk show) - program zasnovan na principu razgovora sa jednim ili više sagovornika, naglašeno zabavnog sadržaja; voditelj ima dominantnu ulogu, gosti su uglavnom poznate ličnosti, često uz prisustvo publike u studiju ili drugi oblik interakcije sa korisnicima medijske usluge (telefonski i sl.);

3) Humorističke i satirične emisije - usmerene su na šaljiv i ironičan način na aktuelne događaje, ličnosti i pojave sa osnovnim ciljem da zasmeje korisnike medijskih usluga, a najčešće su snimljene u studijskom okruženju;

4) Kvizovi - takmičenja u znanju ili veštinama koja podrazumevaju da se uspešnom učesniku dodeljuje nagrada; programi visoke produkcijske vrednosti vidljive u režiserskom, scenarističkom i scenografskom pristupu;

5) Takmičenja u sposobnostima i veštinama visoke produkcijske vrednosti - programi koji ispunjavaju zabavnu funkciju, režiserski i scenaristički organizovani kao medijskih događaj ekipnog ili pojedinačnog takmičenja pred publikom, prema utvrđenim pravilima, u scenografski osmišljenom prostoru;

6) Cirkuske predstave;

7) Zabavno-informativni program - program sastavljen od različitih događaja i tema obrađenih na zabavan i duhovit način; najčešće je kolažnog oblika sa temama informativnog i zabavnog karaktera.

Rijaliti program

Član 17

Rijaliti program je vrsta programa koja se kao savremena televizijska forma kreće po graničnim žanrovskim područjima: između informacije i zabave, dokumentarističkog i dramskog pristupa, pa bi se zato mogao posmatrati kao složeni, hibridni televizijski žanr; u rijaliti programima učesnici, u prirodnom ili veštački stvorenom okruženju, dovode se u određene, često ekstremne, životne situacije, najčešće sa ciljem zabave, u kojima dolaze do izražaja egzibicionizam učesnika, voajerizam korisnika medijskih usluga i identifikacija publike sa učesnicima; ovoj vrsti programa pripada i tzv. "pseudorijaliti" program u kome se stvara iluzija autentičnog rijaliti programa na taj način što se igrane i režirane situacije prikazuju kao stvarne; rijaliti program stvara iluziju nepredvidivosti i senzacionalizma i proizvodi se i objavljuje prema dramaturškom obrascu serijala.

Kulturno-umetnički program

Član 18

Kulturno-umetnički program je vrsta programa koja je posvećena temama iz oblasti kulture i umetnosti (književnost, pozorište, film, fotografija, televizija i drugi mediji, likovne umetnosti, arhitektura, dizajn, muzičko stvaralaštvo i sl.).

Dečji program i program za maloletnike

Član 19

Dečji program, odnosno program za maloletnike su vrste programa koje su prema svojoj formi, sadržaju, funkciji i vremenu emitovanja isključivo namenjeni deci (maloletnici mlađi od 12 godina), odnosno maloletnicima (maloletnici koji imaju 12 godina ili su stariji), a mogu biti informativne, obrazovne, zabavne ili igrane prirode; obuhvataju crtane filmove i serije, igrane serije i serijale, filmove, kvizove, obrazovne, muzičke i zabavne sadržaje za decu i omladinu.

Verski program

Član 20

Verski program je vrsta programa namenjena iznošenju verskih uverenja, pravila ponašanja, običaja određene crkve, verske zajednice, konfensionalne zajednice ili druge verske organizacije ili izveštavanju o aktuelnim pojavama i događajima u vezi sa određenom crkvom, verskom zajednicom ili drugom verskom organizacijom, a u cilju verskog informisanja ili obrazovanja, očuvanja, negovanja, razvijanja ili unapređenja verske kulture i tradicije (prenosi ili snimci verskih obreda i obeležavanja verskih praznika; verske emisije i emisije o veri i religiji).

Igrani program

Član 21

Igrani program je vrsta programa koju čine

1) Filmski program:

(1) Kinematografski filmovi - filmovi proizvedeni za prikazivanje u bioskopu;

(2) Televizijski filmovi - filmovi proizvedeni prvenstveno za prikazivanje na televiziji;

2) Serijski program:

(1) Serije - igrani program koji se objavljuje u delovima (epizode) i kod koga, iako među epizodama obično postoji kontinuitet (likova, karaktera, lokacija), svaka epizoda predstavlja celinu i nije neophodno da korisnik medijske usluge zna šta se događalo u prethodnoj epizodi;

(2) Serijali - igrani program koji se objavljuje u delovima (epizode) i kod koga svaka epizoda nastavak prethodne, pri čemu se najčešće epizoda završava u momentu kada radnja/akcija dostigne kulminaciju, odnosno vrhunac;

3) Dramski program - televizijske i radijske drame.

Sportski program

Član 22

Sportski program je vrsta programa koju čine:

1) Sportski prenosi/snimci - prenosi ili snimci sportskih utakmica/igara ili važnih delova sportskih događaja;

2) Sportski magazini - emisije magazinskog tipa isključivo sportske tematike;

3) Razgovori o sportu.

Muzički program

Član 23

Muzički program je vrsta programa koja se sastoji od snimaka ili prenosa koncerata, muzičkih festivala, odnosno nastupa muzičara uživo, muzičkih spotova i sl., pri čemu može biti reč o objavljivanju umetničke muzike, narodne muzike (savremena narodna muzika, izvorna narodna muzika, starogradske pesme), zabavne muzike (pop i rok muzika), ostale savremene muzike, muzike za igre i dr.

Igre

Član 24

Igre su vrsta programa koju čine:

1) interaktivne igre preko telefona, nagradna takmičenja u kojima nije potrebno pokazati neko posebno ili opšte znanje ili informisanost;

2) igre na sreću (loto, sportska prognoza, lutrija, instant lutrija, tombola, bingo).

V UTVRĐIVANJE ISPUNJENOSTI MINIMALNIH USLOVA

Član 25

Regulator u postupku izdavanja dozvole na osnovu sprovedenog javnog konkursa utvrđuje, na osnovu dokumentacije koja je podneta uz prijavu na javni konkurs, da li podnosilac prijave ispunjava minimalne uslove utvrđene ovim pravilnikom.

Regulator u postupku izdavanja dozvole na osnovu sprovedenog javnog konkursa ne utvrđuje ispunjenost minimalnih uslova utvrđenih ovim pravilnikom, već odmah odbija prijavu, ako je prethodno utvrdio:

1) da podnosilac prijave nije u nadležnosti Republike Srbije, u smislu člana 45. Zakona o elektronskim medijima;

2) da je podnosilac prijave subjekt koji ne može da bude imalac dozvole, u smislu člana 80. Zakona o elektronskim medijima;

3) da bi usled izdavanja dozvole nastalo stanje kojim se narušava medijski pluralizam, u smislu člana 45. stav 1. alineja 2. i člana 46. st. 1. i 2. Zakona o javnom informisanju i medijima ("Službeni glasnik RS", br. 83/14, 58/15 i 12/16).

Regulator prilikom kontrole rada pružaoca medijske usluge, u smislu člana 24. st. 1. i 2. Zakona o elektronskim medijima, utvrđuje da li imalac dozvole ispunjava minimalne uslove utvrđene ovim pravilnikom.

VI KRITERIJUMI ZA ODLUČIVANJE U POSTUPKU IZDAVANJA DOZVOLE NA OSNOVU SPROVEDENOG JAVNOG KONKURSA

Član 26

Regulator u postupku izdavanja dozvole na osnovu sprovedenog javnog konkursa ne ocenjuje ispunjenost kriterijuma utvrđenih ovim pravilnikom, ako je prethodno utvrdio da podnosilac prijave nije ispunio neki od tehničkih, organizacionih ili programskih minimalnih uslova, koji su utvrđeni ovim pravilnikom.

Član 27

Regulator na osnovu ocene ispunjenosti kriterijuma utvrđuje u kojoj meri će podnosilac prijave doprineti ostvarivanju kvaliteta i raznovrsnosti programskih sadržaja u zoni pokrivanja za koju je raspisan javni konkurs (u daljem tekstu: zona pokrivanja).

Član 28

Prilikom odlučivanja u postupku izdavanja dozvole na osnovu sprovedenog javnog konkursa Regulator ocenjuje ispunjenost sledećih kriterijuma:

1) u kojoj meri iz predložene programske koncepcije proizlazi da bi podnosilac prijave objavljivao kvalitetan i raznovrsan program;

2) u kojoj meri je podnosilac prijave obezbedio ili je učinio verovatnim da će obezbediti odgovarajuće uslove za objavljivanje programa iz predložene programske koncepcije;

3) da li podnosilac prijave poštuje propise i profesionalne i etičke medijske standarde;

4) da li se pouzdano može utvrditi ko nad podnosiocem prijave ima kontrolu u smislu zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije.

Član 29

Na osnovu kriterijuma iz člana 29. tačka 1) ovog pravilnika ocenjuje se:

1) koje vrste programa (informativni, dokumentarni, naučno-obrazovni, kulturno-umetnički, zabavni, sportski i dr.) će biti zastupljene u programu i u kojoj meri;

2) u kojoj meri će u programu biti zastupljena sopstvena produkcija, ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa;

3) u kojoj meri će u programu biti zastupljena evropska audio-vizuelna dela, ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa;

4) u kojoj meri će u programu biti zastupljena srpska audio-vizuelna dela, ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa;

5) u kojoj meri će u programu biti zastupljena evropska audio-vizuelna dela nezavisnih producenata, ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa;

6) u kojoj meri će u programu biti zastupljena srpska audio-vizuelna dela nezavisnih producenata, ukupno posmatrano, ali i po pojedinačnim vrstama programa;

7) planirano dnevno vreme emitovanja programa;

8) na koji način bi program zadovoljio potrebe građana u zoni pokrivanja za informativnim, dokumentarnim, naučno-obrazovnim, zabavnim, kulturno-umetničkim, verskim, filmskim, serijskim, sportskim, muzičkim i dečjim programima, programom za maloletnike i drugim programima;

9) u kojoj meri bi program obogatio i unapredio ponudu programskih sadržaja u zoni pokrivanja, a naročito da li bi uveo nove programske sadržaje ili vrste programa koji trenutno nisu dostupni u toj zoni pokrivanja, nove programske formate i da li bi se bavio važnim društvenim pitanjima koja do tada nisu obrađivana ili bi ih obrađivao na nov i unapređen način;

10) u kojoj meri se programom daje doprinos razvoju društva u oblasti informisanja, kulture i obrazovanja, i to obezbeđivanjem slobodnog, istinitog, objektivnog, potpunog i blagovremenog informisanja, kao i sadržaja koji doprinose prosvećenosti, pristojnosti, društvenom i duhovnom razvoju građana, kao i ukupnom duhovnom, moralnom i socijalnom razvoju zajednice;

11) u kojoj meri će u programu biti zastupljeni sadržaji namenjeni informisanju nacionalnih manjina na njihovom maternjem jeziku, kao i sadržaji namenjeni podsticanju razumevanja, uvažavanja i poštovanja razlika koje postoje zbog posebnosti njihovog etničkog, kulturnog, jezičkog ili verskog identiteta;

12) u kojoj meri će u programu biti zastupljeni sadržaji namenjeni informisanju osoba sa invaliditetom i drugih manjinskih grupa, programi koji imaju za cilj unapređenje njihove integracije u društvo, kao i u kojoj meri će programski sadržaji biti učinjeni dostupnim osobama oštećenog sluha, odnosno vida;

13) u kojoj meri će u programima biti zastupljeni sadržaji namenjeni deci, odnosno maloletnicima.

Kvalitetnim programom smatra se program u kome naučno-obrazovni, kulturno-umetnički, dokumentarni ili dečiji program, odnosno program za maloletnike, zajedno ili pojedinačno, čine više od 20% ukupno godišnje objavljenog programa.

Prilikom odlučivanja o izdavanju dozvole za pružanje medijske usluge u regionalnoj ili lokalnoj zoni pokrivanja, posebno se ceni i na koji način bi se program odnosio prema pitanjima koja su od značaja za život, kulturu i tradiciju regionalne ili lokalne zajednice.

Prilikom odlučivanja o izdavanju dozvole za pružanje medijske usluge civilnog sektora ceni se i da li je program koji bi podnosilac prijave objavljivao u vezi sa njegovom oblašću delovanja i način na koji bi se takvim programom ostvarivali ciljevi radi kojih je podnosilac prijave osnovan.

Član 30

Na osnovu kriterijuma iz člana 29. tačka 2) ovog pravilnika ocenjuje se:

1) u kojoj meri finansijski pokazatelji koji se odnose na podnosioca prijave ukazuju na mogućnost njegovog rentabilnog poslovanja i opstanka na tržištu (ekonomska samoodrživost), pri čemu se posebno uzima u obzir: visina osnivačkog kapitala i upisanog kapitala; struktura sredstava i izvori sredstava, uspešnost dosadašnjeg poslovanja podnosioca prijave, poštovanje poreskih obaveza i drugih obaveza javnih prihoda, kao i u kojoj meri postoji ekonomska opravdanost investiranja, imajući u vidu detaljni pregled projektovanih prihoda i rashoda za narednih pet godina, analizu tržišta i postojeću konkurenciju;

2) u kojoj meri je podnosilac prijave obezbedio odgovarajuću organizacionu strukturu, broj i stepen stručnosti i iskustva kadrova koji će biti angažovani na poslovima rukovođenja, uređivanja programa i proizvodnje i emitovanja programa, pri čemu se posebno uzima u obzir trenutni stepen njihove stručnosti i iskustva, ali i na koji način će podnosilac prijave doprineti njihovom daljem stručnom usavršavanju;

3) u kojoj meri je podnosilac prijave obezbedio odgovarajući stepen tehničke opremljenosti, pri čemu se uzimaju u obzir karakteristike opreme i drugih tehničkih sredstva neophodnih za proizvodnju i objavljivanje programa, površina i struktura poslovnog prostora, lokacija prostora u odnosu na zonu pokrivanja, kao i na koji način će podnosilac prijave doprineti daljem unapređenju tehničke opremljenosti;

4) u kojoj meri je program (ili programi) koji podnosilac prijave objavljuje atraktivan za gledaoce, odnosno slušaoce, imajući u vidu njegov udeo u gledanosti, odnosno slušanosti programa podnosioca prijave u zoni pokrivanja u kalendarskoj godini koja prethodi raspisivanju javnog konkursa;

5) da li je podnosilac prijave ili neko od njegovih kadrova dobitnik domaće ili međunarodne nagrade za dostignuća i poduhvate u oblasti proizvodnje audio ili audio-vizuelnih dela, novinarstva ili medija.

Okolnosti iz stava 1. tačka 4) ovog člana cene se samo ako je podnosilac prijave imalac dozvole i ako Regulator poseduje odgovarajuće podatke o gledanosti ili slušanosti.

Član 31

Na osnovu kriterijuma iz člana 29. tačka 3) ovog pravilnika ocenjuje se:

1) da li je do momenta odlučivanja podnosiocu prijave izrečena neka od mera predviđenih članom 28. stav 1. Zakona o elektronskim medijima;

2) da li je podnosiocu prijave izrečena kazna ili mera od strane državnog organa ili tela samoregulacije u poslednjih godinu dana zbog kršenja propisa kojima se uređuje oblast medija ili povrede profesionalnih ili etičkih standarda;

3) da li je podnosilac prijave preuzeo odgovarajuće mere koje su imale za cilj otklanjanje razloga zbog kojeg mu je izrečena kazna ili mera;

4) u kojoj meri je podnosilac prijave poštovao programski elaborat na osnovu koga mu je izdata dozvola;

5) da li su podnosilac prijave ili sa njim povezano lice pokušali da na nedozvoljen način utiču na odlučivanje u postupku izdavanja dozvole, bilo da je reč o uticaju na rad članova Saveta Regulatora ili zaposlenih u stručnoj službi Regulatora, pri čemu se uzima u obzir i pokušaj uticaja na posredan način (javno prejudiciranje ishoda postupka, otvorena ili prikrivena propaganda u medijima i sl.).

Član 32

Na osnovu kriterijuma iz člana 29. tačka 4) ovog pravilnika ocenjuje se da li se mogu pouzdano utvrditi podaci o identitetu pravnih ili fizičkih lica koja neposredno ili posredno, preko drugih lica, učestvuju u osnovnom kapitalu podnosioca prijave i o visini tog učešća, kao i podaci o pravnim ili fizičkim licima sa kojima je podnosilac prijave na drugi način povezan učesnik na tržištu, u smislu zakona kojim se uređuje zaštita konkurencije.

Član 33

Ako se za istu zonu pokrivanja prijavilo više podnosilaca koji ispunjavaju minimalne uslove i kriterijume utvrđene ovim pravilnikom, Regulator daje prednost onome za koga osnovano zaključi, na osnovu podnete dokumentacije, da će ostvarivati veći kvalitet i raznovrsnost sadržaja u toj zoni pokrivanja.

VII PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 34

Imaoci dozvola kojima je dozvola izdata pre stupanja na snagu ovog pravilnika, dužni su da obezbede ispunjenje minimalnih tehničkih, organizacionih i programskih uslova utvrđenih ovim pravilnikom u roku od šest meseci od dana njegovog stupanja na snagu.

Član 35

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".