STATUT
OPŠTINE VRŠAC

("Sl. list opštine Vršac", br. 10/2008 i 13/2008)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Statutom opštine Vršac (u daljem tekstu: Statut), u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti opštine i način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine opštine, organizacija i rad opštinskih organa, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti opštine, osnivanje i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, uslovi za pokretanje građanske inicijative, i druga pitanja od značaja za opštinu.

Svojstvo pravnog lica

Član 2

Opština ima svojstvo pravnog lica.

Sedište opštine je u Vršcu, Trg pobede 1.

Pečat

Član 3

Organi opštine imaju svoj pečat okruglog oblika u kojem je u koncentričnim krugovima na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom, na rumunskom i mađarskom jeziku i njihovim pismima ispisan tekst: Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, opština Vršac i naziv organa i Vršac u dnu pečata, a u sredini je grb Republike Srbije.

Simboli opštine

Član 4

Opština ima svoje simbole grb i zastavu.

Grb opštine je kružnog oblika i sadrži u gornjem planu vršačko gorje sa srednjevekovnom tvrđavom i vršačkom kulom, ispod koje su na padinama predstavljeni vinogradi. Iznad tvrđave nalazi se ruka Janka Halabure, vođe seljačkog ustanka s kraja XVI veka, sa sabljom na koju je nabodena glava turskog vojskovođe. U prvom planu prikazana je silueta Vršca sa bedemima, a ispod bedema su oranice.

Oko grba opštine ispisan je tekst: SIGILLUM PRIVILEGIATAE COMMUNITATIS 1804*.

Zastava opštine je u osnovi bele boje, dimenzija 2 m u dužini i 1 m u širini sa grbom opštine u boji prečnika 40 cm u sredini.

Praznik opštine

Član 5

Opština ima svoj praznik, a grad Vršac ima svoju slavu, koji se svečano proslavljaju na dan Svetog Teodora Vršačkog - 29. maja.

Značajni datumi iz istorije prošlosti, kao što su 10. novembar-dan oslobođenja u I Svetskom ratu i 2. oktobar-dan oslobođenja u II Svetskom ratu, obeležavaju se na prigodan način.

Naseljena mesta i mesne zajednice u Opštini mogu ustanoviti svoje praznike.

Nagrade i javna priznanja

Član 6

Za značajna ostvarenja u nauci, privredi, umetnosti, sportu i drugim oblastima rada i stvaralaštva, odlukom Skupštine opštine ustanovljavaju se javna priznanja, dodeljuju povelje, nagrade i zvanje počasnog građanina.

Turističko-privredne manifestacije

Član 7

Radi očuvanja i negovanja kulturne baštine i kulturne ostavštine znamenitih Vrščana, kao i očuvanja kontinuiteta proslave "Dani berbe grožđa", svake godine održavaju se kulturne i turističko-privredne manifestacije u skladu sa programom koji usvaja Skupština opštine početkom godine.

Jezik i pismo

Član 8

Na teritoriji opštine Vršac u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično i latinično pismo. U službenoj upotrebi istovremeno su i rumunski jezik i mađarski jezik i njihova pisma, u skladu sa zakonom.

Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta

Član 9

Opština utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Javnost rada

Član 10

Rad organa opštine je javan.

Javnost rada po pravilu obezbeđuje se:

1. putem izdavanja biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;

2. organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukama organa opštine;

3. i u drugim slučajevima utvrđenim ovim statutom i drugim aktima organa Opštine.

Informacije i obaveštenja objavljuju se i na jezicima i pismima nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi u opštini.

Imovina opštine

Član 11

Opština ima svoju imovinu.

Imovinom opštine samostalno upravljaju i raspolažu organi opštine, u skladu sa zakonom.

II NADLEŽNOST OPŠTINE

Nadležnosti Opštine

Član 12

Opština vrši poslove iz svoje nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom, poslove iz okvira prava i dužnosti Republike koji su joj zakonom povereni, kao i poslove koje joj poveri Autonomna pokrajina svojom odlukom.

Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom

Član 13

Opština, u vršenju svojih nadležnosti, preko svojih organa u skladu sa Ustavom i zakonom:

1. donosi programe razvoja i akte za njihovo ostvarivanje;

2. donosi prostorni plan, urbanističke planove i akte za njihovo izvršavanje;

3. donosi budžet i usvaja završni račun;

4. utvrđuje stope izvornih prihoda opštine kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada.

5. uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradu i naseljenim mestima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.) kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

6. stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i uređuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7. sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8. donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i uređuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9. donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u opštini, promoviše ekonomske potencijale opštine i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;

10. uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11. stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno opštinske akcione i sanacione planove u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12. uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

13. uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

14. osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva,

15. osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja i kulture od značaja za opštinu i za pripadnike nacionalnih zajednica, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture i sporta, dečje zaštite i turizma i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

16. osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

17. organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za opštinu i za nacionalne zajednice čiji pripadnici žive na teritoriji opštine, podstiče razvoj kulturno-umetničkog stvaralaštva pripadnika svih nacionalnih zajednica na teritoriji opštine, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za opštinu i za nacionalne zajednice čiji pripadnici žive na teritoriji opštine i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

18. organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

19. donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

20. uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte od opštinskog značaja;

21. stara se o obezbeđenju uslova za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

22. podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

23. stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

24. upravlja imovinom opštine i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

25. uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

26. organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

27. obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe opštine i uređuje njihovu organizaciju i rad;

28. pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

29. podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

30. organizuje Službu pravne pomoći građanima;

31. stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;

32. utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji opštine i obezbeđuje njihovo ravnopravno korišćenje u postupcima pred organima Opštine, javnim preduzećima, ustanovama i organizacijama i službama čiji je osnivač Opština; obezbeđuje ispisivanje naziva mesta i drugih geografskih naziva, naziva ulica i trgova, naziva organa Opštine, saobraćajnih znakova, obaveštenja i upozorenja za javnost, i drugih javnih natpisa na jeziku i pismu nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi u Opštini prema njenoj tradiciji;

33. stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine, osniva televizijske i radio stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji je u opštini u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji nije u službenoj upotrebi, kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava;

34. propisuje prekršaje za povrede opštinskih propisa;

35. obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti opštine;

36. uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

37. uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja opštine;

38. obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Javne službe Opštine i poveravanje poslova

Član 14

Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva, opština osniva preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Opština može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz svoje nadležnosti.

Poveravanje poslova iz stava 2. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine opštine.

Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe

Član 15

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač opština dužni su da Skupštini opštine dostavljaju na saglasnost planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.

Podnošenje izveštaja o radu javnih službi

Član 16

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje podnose Skupštini opštine izveštaj o svom radu, najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.

III ORGANI OPŠTINE

Organi opštine

Član 17

Organi opštine su: Skupština opštine, Predsednik opštine, Opštinsko veće i Opštinska uprava.

Prezumpcija nadležnosti

Član 18

Poslove opštine vrše organi opštine u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti opštine, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti opštine vrši Skupština opštine, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Predsednik opštine.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština opštine.

1. SKUPŠTINA OPŠTINE

Položaj Skupštine opštine

Član 19

Skupština opštine je najviši organ opštine koji vrši osnovne nadležnosti lokalne vlasti utvrđene zakonom i ovim Statutom.

Sastav Skupštine opštine

Član 20

Skupštinu opštine čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem u skladu sa zakonom.

Skupština opštine Vršac ima 45 odbornika.

Mandat

Član 21

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Zakletva

Član 22

Izabrani odbornici polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine opštine pridržavati Ustava, zakona i ovog statuta i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana opštine".

Nespojivost funkcija

Član 23

Odbornik Skupštine opštine ne može biti zaposlen u opštinskoj upravi i lice koje imenuje odnosno postavlja Skupština opštine.

Ako zaposleni u Opštinskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala odnosno postavila Skupština opštine prestaje funkcija na koju su imenovani odnosno postavljeni.

Propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija, odnose se na funkcionere koji funkciju vrše na osnovu izbora, postavljenja i imenovanja u organima Opštine, javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Opština.

Zaštita i prestanak mandata

Član 24

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodno primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

Odborniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran u skladu sa zakonom.

Imunitet odbornika

Član 25

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine opštine i radnih tela.

Prava i dužnosti odbornika

Član 26

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine opštine i njenih radnih tela, predlaže Skupštini opštine raspravu o određenim pitanjima, podnosi predloge odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine opštine i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Opštine i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine opštine.

Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu opštine.

Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju Poslovnikom Skupštine opštine.

Nadležnost Skupštine opštine

Član 27

Skupština opštine, u skladu sa zakonom:

1. donosi Statut opštine, i poslovnik o radu,

2. donosi budžet i usvaja završni račun opštine;

3. utvrđuje stope izvornih prihoda opštine, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4. donosi program razvoja opštine i pojedinih delatnosti;

5. donosi urbanistički plan opštine i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6. donosi propise i druge opšte akte;

7. raspisuje opštinski referendum i referendum na delu teritorije opštine, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

8. osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene statutom opštine i vrši nadzor nad njihovim radom;

9. imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;

10. bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11. postavlja i razrešava sekretara Skupštine;

12. bira i razrešava predsednika opštine i na predlog predsednika bira zamenika predsednika opštine i članove opštinskog veća;

13. utvrđuje opštinske takse i druge lokalne prihode koji opštini po zakonu pripadaju;

14. utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15. donosi akt o javnom zaduživanju opštine u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16. propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

17. daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;

18. daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

19. daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja opštine;

20. odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na teritoriji opštine, uz pribavljeno mišljenje nacionalnog saveta i uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave;

21. razmatra izveštaje o radu i programe rada ustanova i preduzeća čiji je osnivač;

22. odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;

23. informiše javnost o svom radu;

24. pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne pokrajine kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;

25. obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 28

Skupština opštine odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština opštine donosi odluke većinom glasova prisutnih odbornika, ako zakonom, ovim Statutom ili Poslovnikom o radu skupštine za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Izuzetno, o pojedinim pitanjima, Skupština opštine može odlučiti da se određeni akt donese većinom glasova ukupnog broja odbornika i to pre glasanja o tom aktu.

Sazivanje

Član 29

Sednice Skupštine opštine saziva predsednik Skupštine opštine po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.

Predsednik Skupštine opštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev 1/3 odbornika, Predsednika opštine ili Opštinskog veća, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine opštine ne zakaže sednicu, u roku iz prethodnog stava ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine opštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Predsednik Skupštine

Član 30

Skupština opštine ima Predsednika skupštine.

Predsednik Skupštine opštine organizuje rad Skupštine opštine, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa Predsednikom opštine i Opštinskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akte koje donosi Skupština opštine i obavlja druge poslove utvrđene ovim Statutom, odlukama Skupštine opštine i Poslovnikom o radu Skupštine opštine.

Izbor predsednika Skupštine

Član 31

Predsednik Skupštine opštine bira se iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od 4 godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine opštine.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Zamenik predsednika Skupštine

Član 32

Predsednik Skupštine opštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik skupštine.

Razrešenje predsednika i zamenika predsednika Skupštine

Član 33

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine mogu biti razrešeni pre isteka mandata, na isti način na koji su i birani, na predlog najmanje 15 odbornika.

Predlog za razrešenje se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Skupština će o ovom predlogu odlučiti najkasnije u roku od 30 dana nakon njegovog podnošenja.

Odluka o razrešenju donosi se tajnim glasanjem, većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Predsednik i zamenik predsednika Skupštine opštine mogu podneti pismenu ostavku, bez obrazloženja.

Povodom pismene ostavke Skupština opštine donosi rešenje o prestanku funkcije na lični zahtev.

Sekretar Skupštine

Član 34

Skupština opštine ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela, obezbeđuje da se sednica Skupštine odvija u skladu sa zakonom, Statutom i njenim Poslovnikom i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine se postavlja na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine, i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine opštine može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje 3 godine.

Skupština opštine može, na predlog predsednika Skupštine razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar Skupštine opštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine opštine postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Radna tela Skupštine opštine

Član 35

Radi razmatranja i davanja mišljenja na predloge propisa, odluka i drugih akata koje donosi Skupština opštine i za obavljanje drugih poslova u skladu sa Statutom, Skupština opštine osniva savete, komisije i druga radna tela.

Saveti i komisije mogu podneti inicijativu Skupštini opštine za donošenje akata iz svoje nadležnosti.

Članovi saveta i komisija biraju se na mandatni period na koji je izabrana i Skupština opštine.

Saveti i komisije

Član 36

Skupština opštine osniva:

1. Savet za budžet i finansije

2. Savet za urbanizam i

3. Savet za razvoj.

Skupština opštine osniva:

1. Komisiju za statutarna pitanja, organizaciju i normativna akta.

2. Komisiju za predstavke i žalbe.

3. Komisiju za kadrovska i administrativna pitanja i

4. Mandatno-imunitetsku komisiju.

Skupština opštine može osnovati i druge komisije i radna tela radi razmatranja određenih pitanja iz njene nadležnosti.

Sastav saveta i komisija

Član 37

Saveti i komisije Skupštine opštine imaju predsednika i 4 člana.

Predsednici i 2 člana saveta i komisija biraju se iz reda odbornika Skupštine opštine, a ostali članovi mogu biti građani, stručni za oblast rada saveta, odnosno komisija.

Predsednik saveta, odnosno komisije, organizuje rad, saziva i predsedava sednicama, formuliše zaključke i sa njihovom sadržinom upoznaje predsednika i sekretara Skupštine opštine.

Članovi Opštinskog veća ne mogu biti članovi skupštinskih saveta, odnosno komisija.

Izbor članova saveta i komisija

Član 38

Predlog za izbor predsednika i članova saveta ili komisija Skupštine opštine podnosi pismeno najmanje 10 odbornika. Na svakom predlogu mora biti onoliko kandidata koliko se i bira u savet, odnosno komisiju.

Izbor predsednika i članova saveta i komisija, u predloženom sastavu, vrši se javnim glasanjem većinom glasova prisutnih odbornika Skupštine opštine.

U slučaju da dva ili više predloga dobiju isti broj glasova, glasanje se ponavlja.

Razrešenje članova saveta i komisija

Član 39

Skupština opštine može i pre isteka perioda na koji su izabrani, razrešiti sve ili pojedine članove saveta i komisija.

Obrazložen predlog za razrešenje članova saveta ili komisija može podneti predsednik Skupštine opštine ili 1/3 odbornika.

Rešenje o razrešenju članova saveta i komisija smatra se usvojenim ako je za razrešenje glasala većina od prisutnih odbornika Skupštine opštine.

Predsednik i članovi saveta, odnosno komisija, mogu pojedinačno podneti ostavku.

Povremena radna tela

Član 40

Za razmatranje određenih pitanja iz svoje nadležnosti, Skupština opštine može osnovati povremena radna tela i komisije.

Odlukom o osnivanju radnog tela i komisije utvrđuje se broj članova i mandat, delokrug poslova i druga pitanja od značaja za rad radnog tela i komisije.

Odbor za praćenje primene etičkog kodeksa

Član 40a

Odbor za praćenje primene etičkog kodeksa:

1. prati da li se funkcioneri pridržavaju odredaba etičkog kodeksa;

2. prikuplja informacije koje se odnose na ponašanje funkcionera u vezi sa etičkim kodeksom;

3. prati i analizira događaje i pojave od značaja za uspešnu primenu etičkog kodeksa;

4. promoviše primenu etičkog kodeksa u Opštini i šire

5. predlaže i sprovodi radnje koje vode unapređenju primene etičkog kodeksa;

6. pruža savete i mišljenja funkcionerima, građanima, sredstvima javnog informisanja, organima i organizacijama u vezi sa primenom etničkog kodeksa;

7. obavlja druge poslove određene ovim Statutom i drugim propisima kao i aktima Skupštine i Opštinskog veća.

Skupština opštine obrazuje Odbor za praćenje primene etičkog kodeksa, a sastavljen je od predsednika i 4 člana.

Predsednika i dva člana Odbora bira Skupština iz reda odbornika, a dva člana iz redova uglednih građana opštine Vršac.

Savet za mlade

Član 40b

Savet za mlade:

1. inicira i učestvuje u izradi lokalne omladinske politike u oblasti obrazovanja, sporta, korišćenje slobodnog vremena, povećanje zaposlenosti, informisanosti, zdravstva, kulture, ravnopravnosti polova, sprečavanju nasilja i kriminaliteta i drugim oblastima od značaja za mlade;

2. učestvuje u izradi posebnih lokalnih akcionih planova, programa i politika u saglasnosti sa Nacionalnom strategijom za mlade i prati njihovo ostvarivanje;

3. daje mišljenje o pitanjima od značaja za mlade i o njima obaveštava organe opštine;

4. daje mišljenja na nacrte propisa i odluka koje donosi Skupština opštine u oblastima značajnim za mlade;

5. usvaja godišnje i periodične izveštaje o ostvarivanju lokalne omladinske politike i lokalnih akcionih planova i programa za mlade i podnosi ih Skupštini opštine, Predsedniku opštine i Opštinskom veću;

6. inicira pripremu projekta ili učešće Opštine u programima i projektima za mlade u cilju unapređenja položaja mladih i obezbeđenja ostvarivanja njihovih prava koja su u nadležnosti Opštine;

7. podstiče saradnju između Opštine i omladinskih organizacija i udruženja i daje podršku realizaciji njihovih aktivnosti;

8. podstiče ostvarivanje međuopštinske saradnje koja se odnosi na omladinu i o tome obaveštava Opštinsko veće;

9. daje mišljenja o predlozima projekta od značaja za mlade koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta opštine, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje nadležnom organu Opštine.

Sastav i mandat Saveta za mlade

Član 40v

Savet za mlade ima ukupno 9 članova od kojih 5 članova čine predstavnici đačkih parlamenata iz svake srednje škole i fakulteta na teritoriji opštine Vršac, 2 člana predstavnika omladinskih organizacija i udruženja čiji su isključivi ciljevi- rad sa mladima i 2 člana predstavnika lokalne samouprave.

Predsednika i članove Saveta za mlade bira Skupština opštine na predlog Predsednika opštine, Predsednika Skupštine opštine, odborničkih grupa, đačkih parlamenata, omladinskih organizacija i udruženja.

Predsednik i članovi Saveta za mlade biraju se na period od 4 godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo birani.

Korisnički savet javnih službi

Član 40g

Skupština opštine obrazuje Korisnički savet javnih službi kao stalno telo sastavljeno od 5 članova, od kojih se jedan član bira na predlog udruženja potrošača, a ostali članovi na predlog odborničkih grupa.

Korisnički savet javnih službi razmatra planove, programe i izveštaje javnih službi, kao i ostvareni nivo kvaliteta i obima usluga javnih službi i visinu naknade za usluge javnih službi i o svom stavu obaveštava Skupštinu opštine.

Predsednik i članovi Saveta biraju se na period od 4 godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo birani.

Komisija za ravnopravnost polova

Član 40d

Komisiju za ravnopravnost polova obrazuje Skupština opštine.

Komisija ima 5 članova, od kojih su predsednik i dva člana iz reda manje zastupljenog pola u sastavu Skupštine opštine.

Komisija prati:

1. ostvarivanje ravnopravnosti polova,

2. daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština opštine,

3. predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou opštine.

U radu Komisije za ravnopravnost polova mogu po pozivu, učestvovati i druga lica bez prava odlučivanja.

Poslovnik Skupštine

Član 41

Način pripreme, vođenja i tok sednice Skupštine opštine i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se poslovnikom o radu Skupštine opštine.

Poslovnik donosi Skupština opštine većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Javnost rada Skupštine

Član 42

Sednice Skupštine opštine su javne.

Skupština opštine može odlučiti da sednica Skupštine opštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.

Odluka Skupštine opštine o isključenju javnosti može se doneti najkasnije pre utvrđivanja dnevnog reda za tu sednicu.

Odluka Skupštine opštine kojom se isključuje javnost za pojedine tačke dnevnog reda donosi se većinom glasova ukupnog broja odbornika Skupštine opštine.

Sazivanje konstitutivne sednice

Član 43

Konstitutivnu sednicu Skupštine opštine saziva predsednik Skupštine opštine iz prethodnog saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Konstitutivnom sednicom predsedava najstariji odbornik, koji je ovlašćen i da sazove konstitutivnu sednicu ako to u zakonskom roku ne učini predsednik Skupštine iz prethodnog saziva.

O potvrđivanju mandata odbornika, na osnovu izveštaja verifikacionog odbora, Skupština odlučuje javnim glasanjem. U glasanju mogu učestvovati kandidati za odbornike kojima su mandati dodeljeni i koji imaju uverenje opštinske izborne komisije da su izabrani.

Protiv odluke donete u vezi sa potvrđivanjem mandata odbornika može se izjaviti žalba nadležnom okružnom sudu u roku od 48 časova od dana donošenja odluke Skupštine opštine.

2. IZVRŠNI ORGANI OPŠTINE

Izvršni organi

Član 44

Izvršni organi opštine su Predsednik opštine i Opštinsko veće.

2.1. Predsednik opštine

Izbor predsednika opštine

Član 45

Predsednika opštine bira Skupština opštine iz reda odbornika, na vreme od 4 godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika Skupštine opštine.

Predsednik opštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine opštine predlaže kandidata za Predsednika opštine.

Kandidat za predsednika opštine predlaže kandidata za zamenika Predsednika opštine iz reda odbornika, koga bira Skupština opštine na isti način kao Predsednika opštine.

Izborom na ove funkcije, Predsedniku opštine i zameniku Predsednika opštine prestaje mandat odbornika u Skupštini opštine.

Predsednik opštine i zamenik Predsednika opštine su na stalnom radu u opštini.

Nadležnost

Član 46

Predsednik opštine:

1. predstavlja i zastupa opštinu;

2. predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština opštine;

3. naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4. odlučuje o korišćenju sredstava stalne i tekuće budžetske rezerve;

5. osniva opštinsku službu za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava;

6. odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Opštine, uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike Srbije;

7. usmerava i usklađuje rad opštinske uprave;

8. donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom i drugim aktima opštine;

9. informiše javnost o svom radu;

10. podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Opštine onemogućava vršenje nadležnosti Opštine;

11. obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

12. vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima opštine.

Predsednik opštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne pokrajine koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Opštine i Opštinske uprave.

2.2. Opštinsko veće

Sastav i izbor

Član 47

Opštinsko veće čine Predsednik opštine, zamenik Predsednika opštine i 11 članova Opštinskog veća.

Predsednik Opštine je predsednik Opštinskog veća.

Zamenik predsednika Opštine je član Opštinskog veća po funkciji.

Članove Opštinskog veća bira Skupština opštine, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Opštinskog veća predlaže kandidat za predsednika Opštine.

Članovi Opštinskog veća mogu biti na stalnom radu u opštini.

Nespojivost funkcija

Član 48

Članovi Opštinskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Opštine.

Odborniku koji bude izabran za člana Opštinskog veća prestaje odbornički mandat.

Nadležnost

Član 49

Opštinsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine opštine;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština opštine ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Opštine i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Opštine;

5) vrši nadzor nad radom Opštinske uprave, poništava ili ukida akte Opštinske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština opštine;

6) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Opštine;

7) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine;

8) postavlja i razrešava načelnika Opštinske uprave;

9) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

10) informiše javnost o svom radu;

11) donosi Poslovnik o radu na predlog predsednika Opštine;

12) vrši i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Skupština.

Položaj Predsednika opštine u Opštinskom veću

Član 50

Predsednik opštine predstavlja Opštinsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Predsednik opštine je odgovoran za zakonitost rada Opštinskog veća.

Predsednik opštine je dužan da obustavi od primene odluku Opštinskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 51

Opštinsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Opštinsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako ovim Statutom ili Poslovnikom opštinskog veća za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Većinom glasova ukupnog broja članova, Opštinsko veće donosi odluku o privremenom finansiranju opštine i odluku o postavljenju i razrešenju načelnika opštinske uprave i utvrđuje predloge Statuta opštine i budžeta opštine, odnosno njihove izmene i dopune i Poslovnik o radu Opštinskog veća.

Poslovnik Opštinskog veća

Član 52

Organizacija, način rada i odlučivanja Opštinskog veća, detaljnije se uređuju njegovim Poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Podnošenje izveštaja Skupštini opštine

Član 53

Predsednik Opštine i Opštinsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu opštine, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine opštine.

Razrešenje Predsednika opštine

Član 54

Predsednik opštine može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazloženi predlog najmanje 15 odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje Predsednika opštine mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga Predsedniku skupštine.

Ako skupština ne razreši Predsednika opštine, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje predsednika opštine, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Dejstvo razrešenja predsednika Opštine

Član 55

Razrešenjem Predsednika opštine prestaje mandat zamenika Predsednika opštine i Opštinskog veća.

Razrešenje zamenika Predsednika opštine, odnosno člana Opštinskog veća

Član 56

Zamenik Predsednika opštine, odnosno član Opštinskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Predsednika opštine ili najmanje 15 odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje iz prethodnog stava, Predsednik opštine podnosi Skupštini opštine i predlog za izbor novog zamenika Predsednika opštine ili člana Opštinskog veća.

Ostavka

Član 57

Predsednik opštine, zamenik Predsednika opštine i članovi Opštinskog veća pojedinačno mogu podneti pismenu ostavku sa i bez obrazloženja.

O ostavci se ne raspravlja.

O pismenoj ostavci Predsednika opštine, zamenika Predsednika opštine i članova Opštinskog veća, Skupština opštine odlučuje na prvoj sednici koja mora biti zakazana u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke.

Predsednik opštine, zamenik Predsednika opštine ili članovi Opštinskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Predsednika opštine, zamenika Predsednika opštine ili člana Opštinskog veća.

IV OPŠTINSKA UPRAVA

Opštinska uprava

Član 58

Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Opštine i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine opštine, predsednika Opštine i Opštinskog veća, obrazuje se Opštinska uprava.

Nadležnost

Član 59

Opštinska uprava:

1. priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština opštine, predsednik opštine i opštinsko veće;

2. izvršava odluke i druge akte Skupštine opštine, predsednika opštine i opštinskog veća;

3. rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova, i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti opštine;

4. obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine opštine;

5. izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno opštini;

6. obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština opštine, predsednik opštine i opštinsko veće;

7. dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Opštine i poverenih poslova, predsedniku Opštine, Opštinskom veću i Skupštini opštine po potrebi, a najmanje jednom godišnje.

Organizacija Opštinske uprave

Član 60

Opštinska uprava obrazuje se kao jedinstven organ kojim rukovodi načelnik opštinske uprave.

Za vršenje srodnih upravnih, stručnih i drugih poslova, u Opštinskoj upravi obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.

Rukovođenje

Član 61

Opštinskom upravom rukovodi načelnik.

Za načelnika Opštinske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje 5 godina radnog iskustva u struci.

Postavljenje načelnika i zamenika načelnika Opštinske uprave

Član 62

Načelnika Opštinske uprave postavlja Opštinsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Načelnik Opštinske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika Opštinske uprave se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce organizacionih jedinica u Opštinskoj upravi raspoređuje načelnik opštinske uprave.

Nadležnost

Član 63

Načelnik Opštinske uprave usklađuje rad Opštinske uprave, odgovara za zakonitost rada Opštinske uprave, daje mišljenje Skupštini opštine, savetima i komisijama Skupštine opštine o nacrtima, odnosno predlozima propisa iz nadležnosti uprave, donosi pojedinačna akta iz oblasti radnih odnosa zaposlenih u Opštinskoj upravi i obavlja druge poslove iz svoje nadležnosti u skladu sa Zakonom.

Odgovornost načelnika

Član 64

Načelnik za svoj rad i rad Opštinske uprave odgovara Skupštini opštine i Opštinskom veću u skladu sa ovim statutom i odlukom o opštinskoj upravi.

Opštinsko veće može razrešiti načelnika, odnosno zamenika načelnika na osnovu obrazloženog predloga Predsednika opštine ili najmanje dve trećine članova Opštinskog veća.

Predlog za razrešenje načelnika, odnosno zamenika načelnika može podneti i najmanje trećina odbornika Skupštine opštine.

Pomoćnici predsednika Opštine

Član 65

Predsednik Opštine postavlja svoje pomoćnike u Opštinskoj upravi koji obavljaju poslove iz pojedinih oblasti (za ekonomski razvoj, urbanizam, komunalne delatnosti, razvoj mesnih zajednica i dr.).

Pomoćnici predsednika Opštine pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Opštine u oblastima za koje su postavljeni i vrše i druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Opštinske uprave.

U Opštinskoj upravi može se postaviti najviše tri pomoćnika Predsednika opštine.

Uređenje Opštinske uprave

Član 66

Odluku o Opštinskoj upravi donosi Skupština opštine na predlog Opštinskog veća.

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Opštinske uprave donosi načelnik uz saglasnost Opštinskog veća.

Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora

Član 67

Opštinska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1. naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2. izreći mandatnu kaznu;

3. podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično dele ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4. izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5. obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koje je taj organ nadležan;

6. preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova upravnog nadzora Opštinske uprave bliže se uređuju Odlukom Skupštine opštine.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Oblici neposrednog učešća građana

Član 68

Neposredno učešće građana u ostvarivanju lokalne samouprave ostvaruje se putem:

a) građanske inicijative,

b) zbora građana i

c) referendumom.

Građanska inicijativa

Član 69

Na način utvrđen Zakonom i ovim Statutom građani imaju pravo da, putem građanske inicijative, predlože Skupštini opštine donošenje i promenu opštih akata kojima će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti opštine, promenu Statuta opštine, raspisivanje referenduma i rešavanje drugih pitanja u skladu sa Zakonom.

Za punovažno pokretanje građanske inicijative neophodno je obezbediti 5% potpisa birača opštine, koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika skupštine opštine, ukoliko za određenu inicijativu ovim Statutom nije utvrđena druga većina.

Izuzetno, za građansku inicijativu za raspisivanje referenduma o pitanjima iz delokruga opštine i za raspisivanje referenduma za izjašnjavanje građana o samodoprinosu, neophodno je 10% potpisa birača.

O predlogu građana datog građanskom inicijativom, Skupština je dužna da održi raspravu i u roku od 60 dana od dana prijema predloga dostavi obrazložen odgovor građanima.

Zbor građana

Član 70

Zbor građana raspravlja i daje predloge i mišljenja o pitanjima iz nadležnosti organa opštine i odlučuje o pitanjima od interesa za stanovništvo područja za koje je sazvan.

Sazivanje zbora

Član 71

Zbor građana se saziva u mesnim zajednicama.

Zbor građana saziva predsednik Saveta Mesne zajednice po sopstvenoj inicijativi ili na inicijativu najmanje 20 građana te mesne zajednice, ako se radi o mesnim zajednicama koje imaju do 2000 građana upisanih u birački spisak ili na inicijativu najmanje 1% građana mesne zajednice, ako u toj mesnoj zajednici ima više od 2000 građana upisanih u birački spisak.

Zbor građana može sazvati i predsednik opštine i odbornik sa područja za koje se zbor saziva.

Odbornik može da sazove zbor građana radi pribavljanja mišljenja građana o pitanjima iz nadležnosti Skupštine opštine.

Rad zbora i utvrđivanje stavova

Član 72

U mesnoj zajednici u Vršcu zbor se može održati i na njemu punovažno odlučivati ako je prisutno 2%, a u seoskoj mesnoj zajednici 5% punopravnih birača upisanih u birački spisak sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva.

Zbor građana odlučuje većinom glasova prisutnih građana.

Zbor građana u svom radu donosi odluke i zaključke, utvrđuje predloge građana i upućuje ih Skupštini opštine ili pojedinim organima opštine radi razmatranja.

Postupanje nadležnog organa Opštine po održanom zboru

Član 73

Organi i službe opštine dužni su da u roku od 60 dana, razmotre predlog ili zahtev zbora građana, i o svom stavu obaveste građane podnosioce predloga i predsednika saveta mesne zajednice u kojoj je zbor građana održan.

Referendum

Član 74

Skupština opštine može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum iz svoje nadležnosti.

Referendum iz svoje nadležnosti Skupština opštine je dužna da raspiše po predlogu koji podnese najmanje 10% birača od ukupnog biračkog tela opštine, naseljenog mesta ili mesne zajednice za koju se traži raspisivanje referenduma.

Odlukom o raspisivanju referenduma, određuje se rok za sprovođenje referenduma koji ne može biti kraći od 30 ni duži od 90 dana od dana raspisivanja referenduma.

Prilikom donošenja Odluke o raspisivanju referenduma, Skupština opštine imenuje Komisiju za sprovođenje referenduma i utvrđuje njene zadatke.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Na osnovu izveštaja Komisije o rezultatima sprovedenog referenduma, Skupština opštine proglašava odluku koja je doneta putem referenduma.

Objavljivanje odluke o referendumu

Član 75

Odluka o raspisivanju referenduma, izveštaj Komisije o rezultatima sprovedenog referenduma i odluka koja je doneta na referendumu objavljuju se u "Službenom listu Opštine Vršac".

Pritužbe građana

Član 76

Organi opštine dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.

Organi opštine dužni su da omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan odnos zaposlenih u Opštinskoj upravi.

Na podnete pritužbe organi opštine dužni su da podnosiocu pritužbe odgovore u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva odgovor.

VI MESNA SAMOUPRAVA

Obrazovanje mesnih zajednica

Član 77

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima obrazuju se mesne zajednice.

Mesne zajednice mogu se obrazovati i u Vršcu.

O obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica odlučuje Skupštine opštine, uz prethodno pribavljeno mišljenje građana.

Odluka iz prethodnog stava ovog člana donosi se većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Izbori za organe mesne zajednice

Član 78

Izbore za organe mesne zajednice raspisuje Predsednik Skupštine opštine u skladu sa Statutom mesne zajednice.

Građani biraju članove najvišeg organa mesne zajednice neposrednim tajnim glasanjem na osnovu opšteg i jednakog biračkog prava vodeći računa o ravnomernoj zastupljenosti pojedinih delova područja mesne zajednice.

Finansiranje

Član 79

Sredstva za rad mesna zajednica obezbeđuje iz:

1. sredstava utvrđenih odlukom o budžetu opštine uključujući i samodoprinos;

2. donacija;

3. prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica donosi finansijski plan za svaku godinu na koji saglasnost daje Opštinsko veće.

Pravni status mesne zajednice

Član 80

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih statutom i odlukom o osnivanju.

Savet mesne zajednica donosi Statut iz prethodnu saglasnost Opštinskog veća.

Statutom mesne zajednice utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.

Poveravanje poslova mesnoj zajednici

Član 81

Odlukom Skupštine opštine, može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti opštine, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Opštinske uprave, posebno u vezi sa ostvarivanjem prava građana, može se organizovati rad Opštinske uprave, putem mesnih kancelarija i drugih izdvojenih oblika rada Opštinske uprave, u mesnim zajednicama.

Mirovna veća

Član 82

Radi mirnog rešavanja sporova građana o pravima kojima slobodno raspolažu, u mesnoj zajednici mogu se obrazovati mirovna veća, ukoliko rešavanje ovih sporova nije stavljeno u isključivu nadležnost suda ili drugih državnih organa.

Organizacija i rad mirovnih veća uređuje se odlukom Skupštine opštine i statutom mesne zajednice.

VII FINANSIRANJE NADLEŽNOSTI OPŠTINE

Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava

Član 83

Za finansiranje nadležnosti opštine i obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i za obavljanje pojedinih poslova koje joj iz svoje nadležnosti odlukom poveri autonomna pokrajina, opštini pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.

Poslovi Opštine finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Budžet i završni račun

Član 84

Skupština opštine donosi odluku o budžetu opštine za svaku fiskalnu godinu u skladu sa zakonom.

Po isteku kalendarske godine za koju je budžet opštine donet, Skupština opštine, u skladu sa zakonom, donosi odluku o završnom računu budžeta opštine.

Budžet i završni račun o izvršenju budžeta dostupni su javnosti.

Odgovornost za izvršenje budžeta

Član 85

Za izvršenje budžeta opštine, Predsednik opštine odgovara Skupštini opštine.

Opštinska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, informiše Predsednika opštine.

Izveštaj korisnika budžeta

Član 86

Korisnici sredstava budžeta Opštine dužni su da na zahtev organa opštine najmanje jednom godišnje podnesu izveštaj o svom radu, ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta opštine.

Skupština opština daje saglasnost na programe i izveštaje o radu i poslovanju preduzeća i ustanova čiji se rad finansira iz budžeta opštine, u skladu sa zakonom.

Samodoprinos

Član 87

Za zadovoljavanje potreba i interesa građana na teritoriji opštine, naseljenom mestu ili mesnoj zajednici, sredstva se mogu prikupljati i samodoprinosom.

Inicijativa

Član 88

Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu Skupštini opštine može podneti 1/3 ukupnog broja odbornika ili najmanje 10% birača sa teritorije opštine, naseljenog mesta ili mesne zajednice.

Uz inicijativu za uvođenje samodoprinosa podnosi se program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekta koji je predmet odluke.

Predlog odluke o uvođenju samodoprinosu utvrđuje Skupština opštine većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Odluku o obliku, načinu i vremenu neposrednog izjašnjavanja građana i obrazovanju komisije za sprovođenje postupka neposrednog izjašnjavanja građana donosi Skupština opštine.

Odluka o uvođenju samodoprinosa

Član 89

Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose neposredno, tajnim glasanjem, referendumom, ili ličnim izjašnjavanjem davanjem pismene izjave građana uz potpis.

Odluka o uvođenju samodoprinosa smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana upisanih u birački spisak i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju, i građana koji nemaju prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima samodoprinosa se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine i ako su se u skladu sa odlukom, izjašnjavali o uvođenju samodoprinosa.

Osnovica samodoprinosa

Član 90

Osnovicu samodoprinosa čine zarade zaposlenih, prihodi od poljoprivrede, šumarstva i prihodi od samostalne delatnosti na koje se plaća porez na dohodak građana u skladu sa Zakonom koji uređuje porez na dohodak građana, penzije ostvarene u zemlji i inostranstvu, (ukoliko nisu izuzete od oporezivanja) i ukoliko se o samodoprinosu izjašnjavaju i građani koji imaju nepokretnu imovinu na području za koje se uvodi samodoprinos, osnovicu samodoprinosa čini i vrednost nepokretne imovine na koju se plaća porez u skladu sa zakonom o porezu na imovinu.

Objavljivanje odluke

Član 91

Izveštaj Komisije o sprovedenom postupku neposrednog izjašnjavanja i proglašena Odluka o uvođenju samodoprinosa objavljuje se u "Službenom listu Opštine Vršac".

VIII ODNOSI ORGANA REPUBLIKE, AUTONOMNE POKRAJINE I ORGANA OPŠTINE

Saradnja

Član 92

Organi opštine i organi Republike i Autonomne pokrajine, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti, međusobno sarađuju u skladu s Ustavom, zakonom i drugim propisom.

Nadležni organ opštine je dužan da organu Republike i Autonomne pokrajine, koji vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata opštine, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.

Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovorni su: za izvršne organe Predsednik opštine, za Opštinsku upravu načelnik Opštinske uprave i za Skupštinu opštine, sekretar skupštine.

Inicijative za uređivanje odnosa od značaja za lokalnu samoupravu

Član 92

Organi opštine u vršenju svojih nadležnosti:

1. daju organima Republike i Autonomne pokrajine inicijative za uređivanje odnosa od značaja za lokalnu samoupravu i za preduzimanje mera od značaja za rešavanje pitanja iz okvira prava i dužnosti opštine;

2. podnose predstavke i daju predloge u pogledu postupanja organa Republike i Autonomne pokrajine;

3. traže mišljenje od nadležnog organa republike u vezi sa primenom zakona i drugih propisa koji su od neposrednog uticaja na razvoj i ostvarivanje lokalne samouprave i za rad organa opštine;

4. učestvuju, samostalno ili preko svojih asocijacija u pripremi zakona i drugih propisa čija je sadržina od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave.

IX SARADNJA I UDRUŽIVANJE OPŠTINE

Saradnja i udruživanje Opštine sa opštinama i gradovima u zemlji

Član 93

Opština, njeni organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač opština, mogu se udruživati i ostvarivati saradnju sa drugim opštinama i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa.

Radi ostvarivanja ciljeva iz prethodnog stava, mogu se udruživati sredstva i obrazovati zajednički organi, preduzeća, ustanove i druge organizacije.

Odluku o udruživanju i saradnji opštine sa drugim opštinama i njihovim organima donosi Skupština opštine.

O udruživanju i saradnji drugih subjekata iz stava 1. ovog člana odlučuju njihovi nadležni organi, uz saglasnost Skupštine opštine.

Član 94

Opština može sarađivati i sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije.

O saradnji iz prethodnog stava odlučuje Skupština opštine, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

X ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Zaštita prava Opštine

Član 95

Zaštita prava Opštine obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti

Član 96

Skupština opštine pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije ili Autonomne pokrajine, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Pravo žalbe Ustavnom sudu

Član 97

Predsednik opštine ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Opštine onemogućava vršenje nadležnosti Opštine.

Zaštitnik građana

Član 98

U Opštini se može ustanoviti Zaštitnik građana koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem opštinske uprave i javnih službi, kada se radi o povredi propisa i opštih akata opštine.

O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada kojima se povređuju prava i interesi građana, upozorava opštinsku upravu i javne službe, upućuje im preporuke i kritike i o tome obaveštava Skupštinu opštine.

Opštinska uprava i javne službe dužne su da po zahtevu zaštitnika građana, daju podatke i informacije od značaja za vršenje njihovih ovlašćenja.

Zaštitnika građana postavlja Skupština opštine iz reda uglednih pravnika.

Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, uslovi za izbor i prestanak dužnosti i sredstva za rad Zaštitnika građana utvrđuju se posebnom odlukom Skupštine opštine.

Savet za međunacionalne odnose

Član 99

U opštini se osniva Savet za međunacionalne odnose, kao samostalno radno telo, koje čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina.

Predstavnike u savetu za međunacionalne odnose mogu imati pripadnici nacionalnih manjina sa više od 1% učešća u ukupnom stanovništvu opštine prema poslednjem popisu stanovništva u Republici Srbiji.

Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti u Opštini, a posebno u oblastima kulture, obrazovanja, informisanja i službene upotrebe jezika i pisma; učestvuje u utvrđivanju opštinskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i predlaže mere za postizanje nacionalne ravnopravnosti; predlaže izvore, obim i namenu budžetskih sredstava za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti.

Savet za međunacionalne odnose promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u opštini.

Delokrug, sastav, izbor članova i način rada saveta za međunacionalne odnose uređuju se odlukom Skupštine opštine, koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XI AKTI ORGANA OPŠTINE

Akti opštine

Član 100

U vršenju svoje nadležnosti Skupština opštine, predsednik opštine i opštinsko veće donose: odluke, naredbe, uputstva, rešenja, pravilnike, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti opštinska uprava donosi odluke, rešenja, pravilnike, zaključke i druga akta u skladu sa Zakonom i propisima kojima se uređuje upravni postupak.

Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata

Član 101

Svi opšti akti i rešenja Skupštine opštine, objavljuju se u "Službenom listu Opštine Vršac".

Ostali akti drugih organa opštine objavljuju se u "Službenom listu Opštine Vršac" kada je to tim aktima predviđeno.

XII TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA

Autentično tumačenje statuta

Član 102

Autentično tumačenje ovog statuta daje Skupština opštine, većinom glasova ukupnog broja odbornika, na osnovu prethodno pribavljenog mišljenja Komisije za statutarna pitanja, organizaciju i normativna akta i Opštinskog veća.

Postupak za promenu ili donošenje Statuta

Član 103

Inicijativu za donošenje i promenu Statuta opštine može podneti najmanje 10% biračkog tela opštine, 1/3 odbornika, predsednik opštine, Opštinsko veće i Komisija za statutarna pitanja, organizaciju i normativna akta.

Inicijativa se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.

Predlog statuta ili odluke o izmeni statuta opštine utvrđuje Opštinsko veće.

O predlogu statuta i predlogu odluke o izmeni Statuta opštine, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Usklađivanje propisa Opštine sa ovim Statutom

Član 104

Propisi opštine uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.

Svi propisi opštine ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom.

Prestanak važenja Statuta

Član 105

Stupanjem na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut Opštine Vršac ("Službeni list opštine Vršac", br. 3/02, 6/02, 7/03, 4/04, 10/04, 11/04 - prečišćen tekst, 2/05, 2/06, 3/07, 7/07 i 9/08).

Stupanje na snagu

Član 106

Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Opštine Vršac".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju članova objavljenu u "Sl. listu opštine Vršac", br. 10/2008.