PRAVILNIK
O KOMPETENCIJAMA ZA ZAPOSLENE U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA

("Sl. glasnik RS", br. 52/2016)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Član 2

Kompetencija predstavlja skup znanja i veština, crta ličnosti i sposobnosti koji oblikuju ponašanje zaposlenog i vode postizanju očekivanih rezultata na radnom mestu.

Kompetencije koje se odnose na specifična znanja i veštine (u daljem tekstu: tehničke kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, utvrđuju se u skladu sa zakonom i posebnim propisima.

Kompetencije koje predstavljaju skup ponašanja - crte ličnosti i sposobnosti (u daljem tekstu: bazične kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, koje je neophodno da imaju svi zaposleni u Ministarstvu, utvrđuju se, u skladu sa zakonom, ovim pravilnikom.

Propisane tehničke kompetencije i bazične kompetencije sastavni su deo opisa posla radnog mesta za zaposlene u Ministarstvu.

Član 3

Za sve zaposlene u Ministarstvu propisuje se šest bazičnih kompetencija, i to: služenje građanima; upravljanje promenom; upravljanje učinkom; lična delotvornost; donošenje odluka i rad sa drugima i rukovođenje.

Član 4

Kompetencije se iskazuju, procenjuju, prate i razvijaju u skladu sa određenim indikatorima.

Indikatori bazičnih kompetencija su pokazatelji ponašanja na osnovu kojih se utvrđuje da li zaposleni ima ili nema predviđene kompetencije.

Kompetencije za rukovodeća radna mesta i za izvršilačka radna mesta, razlikuju se po indikatorima.

Bazične kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova, odnosno njihova definicija, svrha i indikatori, odštampani su uz ovaj pravilnik (Prilog), koji čini njegov sastavni deo.

Član 5

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

BAZIČNE KOMPETENCIJE ZA ZAPOSLENE U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA

KOMPETENCIJA

DEFINICIJA I SVRHA KOMPETENCIJE

INDIKATORI PO NIVOIMA

IZVRŠIOCI

RUKOVODIOCI

Rukovodilac operativnog nivoa

Rukovodilac srednjeg nivoa

Rukovodilac visokog nivoa

Rukovodilac strateškog nivoa

Služenje građanima

DEFINICIJA: Potencijal da se razumeju potrebe građana
(i javnosti) i zaposlenih u Ministarstvu
(i organizacije).
SVRHA: Sticanje poverenja u rad policije

Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega.

Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega.

Razume važnosti svog posla za dobrobit građana, zaposlenih i organizacije.

Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti.

Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti.

Reaguje pravovremeno.

Reaguje pravovremeno.

Reaguje pravovremeno.

Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti.

Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti.

Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih.

Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih.

Prepoznaje potrebe građana, zaposlenih i organizacije.

Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti.

Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti.

Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene.

Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene.

Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene.

Promoviše interese organizacije u javnosti i interese javnosti unutar organizacije.

Uspostavlja dvosmernu komunikaciju sa javnošću.

Primenjuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, u skladu sa potrebama građana.

Usklađuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, sa zahtevima građana.

Usklađuje mogućnosti organizacije sa potrebama građana.

Objašnjava javnosti način upotrebe finansijskih sredstava u organizaciji.

Balansira društvene potrebe sa finansijskim ograničenjima.

Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije.

Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije.

Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije.

Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije.

Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije.

Upravljanje promenom

DEFINICIJA: Postupno planiran napor u prihvatanju inovacija.
SVRHA: Pozitivno i konstruktivno reagovanje na promene i nove zahteve.

Usvaja i sprovodi nove ideje.

Uočava oblasti rada koje treba unaprediti.

Prepoznaje i razvija nove sisteme i procedure.

Kreira sisteme rada u skladu sa vizijom.

Kreira viziju i inicira promenu.

Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni.

Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni.

Postepeno i kontrolisano sprovodi proces promene.

Preuzima odgovornost za promenu i rizike.

Preuzima odgovornost za promenu i rizike.

Razume potrebu i korist od promene.

Pokazuje inicijativu za unapređenje rezultata rada.

Usklađuje potrebe i mogućnosti za promenom.

Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene.

Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene, realizaciju strateških ciljeva.

Prilagođava se na nove zahteve i načine rada.

Podstiče saradnike na nove ideje.

Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu.

Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene.

Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene.

Spreman je da preuzme nove uloge i odgovornosti u radu.

Prilagođava se na nove zahteve i načine rada.

Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni.

Podstiče rukovodioce da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom.

Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene.

Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu.

Predviđa i otklanja rizike u upravljanju promenom.

Balansira tradicionalne i nove načine u pristupu radu.

 

Usvaja i sprovodi nove ideje.

Podstiče zaposlene da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom.

Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene.

 

Upravljanje učinkom

DEFINICIJA: Kontinuirano praćenje radnog postignuća.
SVRHA: Unapređenje procesa i efekata rada.

Razume zadate ciljeve.

Postavlja jasne i merljive ciljeve.

Postavlja ciljeve za svoju organizacionu jedinicu.

Određuje ciljeve za sprovođenje strategije.

Donosi strategije u skladu sa vizijom.

Optimalno koristi raspoložive resurse pri ostvarenju zadataka.

Prati faze procesa rada.

Određuje prioritete.

Prati postupak ostvarenja strateških ciljeva u skladu sa rokovima.

Obezbeđuje resurse za realizaciju strategije.

Prepoznaje prioritete.

Pri definisanju ciljeva pridržava se realnih vremenskih rokova.

Postavlja ciljeve koji unapređuju proces rada.

Obezbeđuje resurse za realizaciju ciljeva.

Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi.

Poštuje vremenske rokove.

Prepoznaje i otklanja zastoje u radu.

Odgovoran za ostvarivanje organizacionih ciljeva.

Prepoznaje prioritete u odnosu na postavljene organizacione ciljeve.

 

Traži smernice kada je potrebno.

Prepoznaje prioritete.

Prepoznaje i otklanja zastoje u radu.

Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi.

 

Prepoznaje i izveštava o zastoje u radu.

Optimalno koristi raspoložive resurse.

Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi.

 

 

Prati faze procesa rada.

 

Optimalno koristi raspoložive resurse.

 

 

Lična delotvornost

DEFINICIJA: Usklađivanje sopstvenih kompetencija sa stručnim i etičkim zahtevima radnog mesta.
SVRHA: Profesionalizam (visok nivo uspešnosti) na radnom mestu.

Pouzdano i odgovorno postupa u izvršavanju radnih zadataka.

Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje.

Dosledan je u postupanju.

Uči i unapređuje se.

Upravlja profesionalnim stresom.

Postupa u delokrugu svoje nadležnosti.

Uči iz svojih prethodnih iskustava.

Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova.

Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija.

Otvoreno pristupa složenim situacijama.

Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje.

Uočava sopstvena ograničenja-nije sujetan.

Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija.

Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova.

Donosi odluke i kada su nepopularne i teške.

Uči iz svojih prethodnih iskustava.

U krizi ostaje smiren i jasno misli.

Uči i unapređuje se.

Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave.

 

Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan.

Kada je potrebno preuzima kontrolu nad situacijom i pokazuje autoritet

Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave.

Donosi odluke i kada su nepopularne i teške.

 

U krizi ostaje smiren i jasno misli.

Dosledan je u postupanju

Donosi odluke i kada su nepopularne i teške.

Dosledan je u postupanju.

 

Uči i razvija znanje i veštine.

Sprovodi odluke i kada su nepopularne i teške.

Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan.

 

 

 

 

Odupire se pritisku da donese odluku na brzinu, kada je potrebno više vremena.

 

 

Donošenje odluka

DEFINICIJA: Konstruktivno reagovanje nakon razmatranja svih potrebnih informacija.
SVRHA: Funkcionisanje i unapređenje sistema.

Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost.

Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost.

Sistematičan je u pristupu.

Prikuplja različita viđenja situacija i stvara sliku problema.

Uzima u obzir sve važne izvore informacija iz organizacije.

Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija.

Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija.

Definiše problem i otkriva uzroke.

Istražuje i otkriva važne činjenice koje nisu odmah dostupne.

Uzima u obzir društveni kontekst.

Kada je potrebno, samostalno donosi odluke iz svoje nadležnosti.

Odluke donosi pravovremeno.

Deli informacije.

Uspostavlja sistem adekvatne razmene informacija.

Uzima u obzir interes Ministarstva.

Odluke iz svoje nadležnosti donosi pravovremeno.

Odgovoran je za donete odluke.

Uzima u obzir moguće rezervne planove za rešavanje zadataka.

Predviđa rizike i posledice na osnovu raspoloživih informacija.

Vrši procenu rizika, troškova i dobrobiti.

Predviđa rizike i posledice odluka i informiše neposrednog rukovodioca.

Predviđa rizike i posledice odluka.

Obrazlaže donete odluke.

Odgovoran je za donete odluke.

 

 

Nalazi nove načine da reši problem.

Dobro procenjuje rizike.

Obrazlaže donete odluke.

 

 

Uzima u obzir raspoložive resurse.

 

 

 

Odgovoran je za donete odluke.

 

 

Rad sa drugima i rukovođenje

DEFINICIJA:
Rad sa drugima
-uspešno komuniciranje i građenje stabilnih odnosa sa drugima. Rukovođenje
- pružanje jasnih smernica, delegiranje, motivisanje i razvoj zaposlenih.
SVRHA:
Rad sa drugima
- uspostavljanje dobrih međuljudskih odnosa sa zaposlenima i građanima.
Rukovođenje
- unapređenje funkcionisanja zaposlenih.

Govori jasno
i razumljivo.

Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih.

Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih.

Podstiče i podržava saradnike da razviju veštine rukovođenja.

Inspiriše saradnike.

Sarađuje sa kolegama razmenjujući znanja, informacija i iskustva.

Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno.

Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno.

Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno.

Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.).

Uvažava različitosti i promoviše jednakosti (u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.).

Razvija međusobno poverenje među zaposlenima.

Razvija međusobno poverenje među zaposlenima.

Traži i daje povratnu informaciju.

Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima

Izražava svoje mišljenje uvažavajući druge.

Podstiče zaposlene na razvijanje lične odgovornosti i potencijala.

Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje.

Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje.

Komunicira sa javnošću jasno i nedvosmisleno..

Vodi računa o uticaju svog ponašanja na druge.

Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima.

Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima.

Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima.

 

Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima

Traži i daje povratnu informaciju.

Traži i daje povratnu informaciju.

Inspiriše saradnike.

 

Razume svoju ulogu u timu.

Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.).

Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.).

Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.).

 

Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće.

Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće.

Efikasno vodi grupnu diskusiju.

 

 

Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima.

Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima.

 

 

Prepoznaje i vrednuje marljivost i istrajnost saradnika.

Efikasno vodi grupnu diskusiju.