PRAVILNIKO KOMPETENCIJAMA ZA ZAPOSLENE U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA("Sl. glasnik RS", br. 52/2016) |
Ovim pravilnikom propisuju se kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Kompetencija predstavlja skup znanja i veština, crta ličnosti i sposobnosti koji oblikuju ponašanje zaposlenog i vode postizanju očekivanih rezultata na radnom mestu.
Kompetencije koje se odnose na specifična znanja i veštine (u daljem tekstu: tehničke kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, utvrđuju se u skladu sa zakonom i posebnim propisima.
Kompetencije koje predstavljaju skup ponašanja - crte ličnosti i sposobnosti (u daljem tekstu: bazične kompetencije) potrebnih za delotvorno obavljanje poslova i zadataka određenog radnog mesta, koje je neophodno da imaju svi zaposleni u Ministarstvu, utvrđuju se, u skladu sa zakonom, ovim pravilnikom.
Propisane tehničke kompetencije i bazične kompetencije sastavni su deo opisa posla radnog mesta za zaposlene u Ministarstvu.
Za sve zaposlene u Ministarstvu propisuje se šest bazičnih kompetencija, i to: služenje građanima; upravljanje promenom; upravljanje učinkom; lična delotvornost; donošenje odluka i rad sa drugima i rukovođenje.
Kompetencije se iskazuju, procenjuju, prate i razvijaju u skladu sa određenim indikatorima.
Indikatori bazičnih kompetencija su pokazatelji ponašanja na osnovu kojih se utvrđuje da li zaposleni ima ili nema predviđene kompetencije.
Kompetencije za rukovodeća radna mesta i za izvršilačka radna mesta, razlikuju se po indikatorima.
Bazične kompetencije za zaposlene u Ministarstvu unutrašnjih poslova, odnosno njihova definicija, svrha i indikatori, odštampani su uz ovaj pravilnik (Prilog), koji čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
BAZIČNE KOMPETENCIJE ZA ZAPOSLENE U MINISTARSTVU UNUTRAŠNJIH POSLOVA |
||||||
KOMPETENCIJA |
DEFINICIJA I SVRHA KOMPETENCIJE |
INDIKATORI PO NIVOIMA |
||||
IZVRŠIOCI |
RUKOVODIOCI |
|||||
Rukovodilac operativnog nivoa |
Rukovodilac srednjeg nivoa |
Rukovodilac visokog nivoa |
Rukovodilac strateškog nivoa |
|||
Služenje građanima |
DEFINICIJA: Potencijal da se razumeju potrebe građana |
Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega. |
Razume važnosti svog posla za dobrobit građana i kolega. |
Razume važnosti svog posla za dobrobit građana, zaposlenih i organizacije. |
Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti. |
Razume važnosti svog posla za dobrobit organizacije i javnosti. |
Reaguje pravovremeno. |
Reaguje pravovremeno. |
Reaguje pravovremeno. |
Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti. |
Odgovorno i pravovremeno reaguje na zahteve javnosti. |
||
Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih. |
Prepoznaje potrebe građana i zaposlenih. |
Prepoznaje potrebe građana, zaposlenih i organizacije. |
Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti. |
Prepoznaje potrebe organizacije i javnosti. |
||
Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. |
Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. |
Postavljanjem pitanja proverava da li je razumeo građane i zaposlene. |
Promoviše interese organizacije u javnosti i interese javnosti unutar organizacije. |
Uspostavlja dvosmernu komunikaciju sa javnošću. |
||
Primenjuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, u skladu sa potrebama građana. |
Usklađuje planove i ciljeve iz svoje nadležnosti, sa zahtevima građana. |
Usklađuje mogućnosti organizacije sa potrebama građana. |
Objašnjava javnosti način upotrebe finansijskih sredstava u organizaciji. |
Balansira društvene potrebe sa finansijskim ograničenjima. |
||
Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. |
Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. |
Ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. |
Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. |
Nastupom i ličnim primerom doprinosi poverenju javnosti u rad policije. |
||
Upravljanje promenom |
DEFINICIJA: Postupno planiran napor u prihvatanju inovacija. |
Usvaja i sprovodi nove ideje. |
Uočava oblasti rada koje treba unaprediti. |
Prepoznaje i razvija nove sisteme i procedure. |
Kreira sisteme rada u skladu sa vizijom. |
Kreira viziju i inicira promenu. |
Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. |
Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. |
Postepeno i kontrolisano sprovodi proces promene. |
Preuzima odgovornost za promenu i rizike. |
Preuzima odgovornost za promenu i rizike. |
||
Razume potrebu i korist od promene. |
Pokazuje inicijativu za unapređenje rezultata rada. |
Usklađuje potrebe i mogućnosti za promenom. |
Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene. |
Obezbeđuje resurse za sprovođenje promene, realizaciju strateških ciljeva. |
||
Prilagođava se na nove zahteve i načine rada. |
Podstiče saradnike na nove ideje. |
Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu. |
Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene. |
Daje jasne smernice saradnicima u svim fazama promene. |
||
Spreman je da preuzme nove uloge i odgovornosti u radu. |
Prilagođava se na nove zahteve i načine rada. |
Preuzima odgovornost za svoju ulogu u promeni. |
Podstiče rukovodioce da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom. |
Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene. |
||
Koristi raspoložive resurse, da bi sproveo promenu. |
Predviđa i otklanja rizike u upravljanju promenom. |
Balansira tradicionalne i nove načine u pristupu radu. |
|
|||
Usvaja i sprovodi nove ideje. |
Podstiče zaposlene da preuzmu odgovornost u upravljanju promenom. |
Pokazuje ličnu posvećenost i veru u promene. |
|
|||
Upravljanje učinkom |
DEFINICIJA: Kontinuirano praćenje radnog postignuća. |
Razume zadate ciljeve. |
Postavlja jasne i merljive ciljeve. |
Postavlja ciljeve za svoju organizacionu jedinicu. |
Određuje ciljeve za sprovođenje strategije. |
Donosi strategije u skladu sa vizijom. |
Optimalno koristi raspoložive resurse pri ostvarenju zadataka. |
Prati faze procesa rada. |
Određuje prioritete. |
Prati postupak ostvarenja strateških ciljeva u skladu sa rokovima. |
Obezbeđuje resurse za realizaciju strategije. |
||
Prepoznaje prioritete. |
Pri definisanju ciljeva pridržava se realnih vremenskih rokova. |
Postavlja ciljeve koji unapređuju proces rada. |
Obezbeđuje resurse za realizaciju ciljeva. |
Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. |
||
Poštuje vremenske rokove. |
Prepoznaje i otklanja zastoje u radu. |
Odgovoran za ostvarivanje organizacionih ciljeva. |
Prepoznaje prioritete u odnosu na postavljene organizacione ciljeve. |
|
||
Traži smernice kada je potrebno. |
Prepoznaje prioritete. |
Prepoznaje i otklanja zastoje u radu. |
Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. |
|
||
Prepoznaje i izveštava o zastoje u radu. |
Optimalno koristi raspoložive resurse. |
Uzima u obzir prethodna iskustva dobrih praksi. |
|
|
||
Prati faze procesa rada. |
|
Optimalno koristi raspoložive resurse. |
|
|
||
Lična delotvornost |
DEFINICIJA: Usklađivanje sopstvenih kompetencija sa stručnim i etičkim zahtevima radnog mesta. |
Pouzdano i odgovorno postupa u izvršavanju radnih zadataka. |
Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje. |
Dosledan je u postupanju. |
Uči i unapređuje se. |
Upravlja profesionalnim stresom. |
Postupa u delokrugu svoje nadležnosti. |
Uči iz svojih prethodnih iskustava. |
Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova. |
Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija. |
Otvoreno pristupa složenim situacijama. |
||
Strpljiv je i koncentrisan u poslovima koji zahtevaju duže angažovanje. |
Uočava sopstvena ograničenja-nije sujetan. |
Podnosi nesigurnost, neizvesnost i pritiske situacija. |
Odlučan je i pokazuje samopouzdanje prilikom izazova. |
Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. |
||
Uči iz svojih prethodnih iskustava. |
U krizi ostaje smiren i jasno misli. |
Uči i unapređuje se. |
Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave. |
|
||
Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan. |
Kada je potrebno preuzima kontrolu nad situacijom i pokazuje autoritet |
Kontroliše emocije i ne ulazi u rasprave. |
Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. |
|
||
U krizi ostaje smiren i jasno misli. |
Dosledan je u postupanju |
Donosi odluke i kada su nepopularne i teške. |
Dosledan je u postupanju. |
|
||
Uči i razvija znanje i veštine. |
Sprovodi odluke i kada su nepopularne i teške. |
Uočava sopstvena ograničenja - nije sujetan. |
|
|
||
|
|
Odupire se pritisku da donese odluku na brzinu, kada je potrebno više vremena. |
|
|
||
Donošenje odluka |
DEFINICIJA: Konstruktivno reagovanje nakon razmatranja svih potrebnih informacija. |
Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost. |
Sakuplja informacije i proverava njihovu pouzdanost. |
Sistematičan je u pristupu. |
Prikuplja različita viđenja situacija i stvara sliku problema. |
Uzima u obzir sve važne izvore informacija iz organizacije. |
Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija. |
Pravi razliku između bitnih i nebitnih informacija. |
Definiše problem i otkriva uzroke. |
Istražuje i otkriva važne činjenice koje nisu odmah dostupne. |
Uzima u obzir društveni kontekst. |
||
Kada je potrebno, samostalno donosi odluke iz svoje nadležnosti. |
Odluke donosi pravovremeno. |
Deli informacije. |
Uspostavlja sistem adekvatne razmene informacija. |
Uzima u obzir interes Ministarstva. |
||
Odluke iz svoje nadležnosti donosi pravovremeno. |
Odgovoran je za donete odluke. |
Uzima u obzir moguće rezervne planove za rešavanje zadataka. |
Predviđa rizike i posledice na osnovu raspoloživih informacija. |
Vrši procenu rizika, troškova i dobrobiti. |
||
Predviđa rizike i posledice odluka i informiše neposrednog rukovodioca. |
Predviđa rizike i posledice odluka. |
Obrazlaže donete odluke. |
Odgovoran je za donete odluke. |
|
||
|
Nalazi nove načine da reši problem. |
Dobro procenjuje rizike. |
Obrazlaže donete odluke. |
|
||
|
Uzima u obzir raspoložive resurse. |
|
|
|||
Odgovoran je za donete odluke. |
|
|
||||
Rad sa drugima i rukovođenje |
DEFINICIJA: |
Govori jasno |
Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih. |
Dodeljuje zadatke u skladu sa kompetencijama zaposlenih. |
Podstiče i podržava saradnike da razviju veštine rukovođenja. |
Inspiriše saradnike. |
Sarađuje sa kolegama razmenjujući znanja, informacija i iskustva. |
Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. |
Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. |
Govori jasno, razumljivo i nedvosmisleno. |
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). |
||
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti (u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). |
Razvija međusobno poverenje među zaposlenima. |
Razvija međusobno poverenje među zaposlenima. |
Traži i daje povratnu informaciju. |
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima |
||
Izražava svoje mišljenje uvažavajući druge. |
Podstiče zaposlene na razvijanje lične odgovornosti i potencijala. |
Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje. |
Obezbeđuje da se kompetentnim saradnicima pruži šansa za dalji razvoj i/ili napredovanje. |
Komunicira sa javnošću jasno i nedvosmisleno.. |
||
Vodi računa o uticaju svog ponašanja na druge. |
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. |
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. |
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima. |
|
||
Uvažava različitosti u stavovima i mišljenjima |
Traži i daje povratnu informaciju. |
Traži i daje povratnu informaciju. |
Inspiriše saradnike. |
|
||
Razume svoju ulogu u timu. |
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). |
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). |
Uvažava različitosti i promoviše jednakosti(u odnosu na pol, rasu, status, religiju, poziciju i sl.). |
|
||
Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće. |
Konstruktivno odgovara na primedbe sa kojima se susreće. |
Efikasno vodi grupnu diskusiju. |
|
|||
|
Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima. |
Objektivan je i nepristrastan u odnosu sa zaposlenima. |
|
|
||
Prepoznaje i vrednuje marljivost i istrajnost saradnika. |
Efikasno vodi grupnu diskusiju. |
|
|