POSLOVNIK
O RADU SKUPŠTINE GRADA VRŠCA

("Sl. list grada Vršca", br. 8/2016)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Poslovnikom uređuju se organizacija i rad Skupštine Grada Vršca (u daljem tekstu: Skupština Grada), tok sednice, način izbora i rada organa i radnih tela Skupštine Grada, ostvarivanje prava i dužnosti odbornika i druga pitanja od značaja za rad Skupštine Grada.

Član 2

Skupštinu Grada predstavlja Predsednik Skupštine Grada.

Član 3

Pečat Skupštine Grada je okruglog oblika u kojem je u koncentričnim krugovima na srpskom jeziku, ćiriličnim pismom i na rumunskom i mađarskom jeziku i njihovim pismima ispisan tekst: Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, Grad Vršac, Skupština Grada Vršca, i Vršac u dnu pečata, a u sredini je grb Republike Srbije.

II KONSTITUISANJE SKUPŠTINE GRADA

1. Sazivanje konstitutivne sednice

Član 4

Konstitutivnu sednicu Skupštine Grada saziva Predsednik Skupštine Grada iz prethodnog saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Do izbora Predsednika Skupštine Grada, prvu sednicu otvara i njenim radom rukovodi najstariji odbornik (predsedavajući) koji je prisutan na sednici.

Po otvaranju sednice, predsedavajući određuje zapisničara i dva overača zapisnika.

Član 5

Mandat odbornika počinje da teče danom potvrđivanja mandata.

O potvrđivanju mandata odbornika, Skupština Grada odlučuje na osnovu izveštaja Verifikacionog odbora o saglasnosti uverenja o izboru za odbornika i izveštaja Gradske izborne komisije o sprovedenim izborima.

Član 6

Radi utvrđivanja saglasnosti uverenja o izboru odbornika i izveštaja Gradske izborne komisije, na predlog predsedavajućeg, obrazuje se Verifikacioni odbor od 3 člana.

Verifikacioni odbor iz svog sastava određuje izvestioca koji podnosi izveštaj Skupštini Grada.

Član 7

Na osnovu izveštaja Verifikacionog odbora, Skupština Grada javnim glasanjem odlučuje o potvrđivanju mandata novoizabranih odbornika.

U glasanju učestvuju kandidati za odbornike kojima su dodeljeni odbornički mandati i koji imaju uverenje Izborne komisije da su izabrani.

Član 8

Odbornici kojima je potvrđen mandat, polažu zakletvu sledeće sadržine:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine Grada Vršca pridržavati Ustava, Zakona i ovog Statuta i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana Grada Vršca".

2. Izbor Predsednika, Zamenika Predsednika i postavljanje Sekretara Skupštine Grada

Član 9

Skupština Grada bira Predsednika Skupštine i Zamenika predsednika Skupštine iz reda odbornika, na vreme od 4 godine, tajnim glasanjem, većinom glasova ukupnog broja odbornika, na način utvrđen Zakonom i ovim Poslovnikom.

2.1. Izbor Predsednika Skupštine Grada

Član 10

Predlog kandidata za Predsednika Skupštine Grada podnosi se predsedavajućem u pismenom obliku.

Predlog sadrži prezime i ime kandidata, stranačku pripadnost, saglasnost kandidata, kraću biografiju, potpise najmanje 15 odbornika koji su predložili kandidata za Predsednika Skupštine i ime izvestioca o datom predlogu.

Ukoliko je predloženo više kandidata, redosled na glasačkom listiću za izbor Predsednika Skupštine Grada utvrđuje se po azbučnom redu prezimena kandidata.

Član 11

Na predlog predsedavajućeg, Skupština Grada imenuje Komisiju od 3 člana koja sprovodi postupak tajnog glasanja za izbor Predsednika Skupštine Grada.

Kandidati za Predsednika Skupštine Grada ne mogu biti članovi Komisije i ne mogu predsedavati sednicom Skupštine Grada dok traje postupak izbora Predsednika.

Član 12

Za Predsednika Skupštine Grada izabran je kandidat koji je dobio više od polovine glasova ukupnog broja odbornika.

Ako u prvom krugu glasanja, ni jedan od predloženih kandidata nije dobio većinu glasova, u drugom krugu glasaće se za prva dva kandidata koji su u prethodnom krugu dobili najveći broj glasova.

Redosled kandidata u drugom krugu glasanja određuje se po azbučnom redu prezimena kandidata.

U drugom krugu izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.

Ako u drugom krugu ni jedan od predloženih kandidata nije dobio potrebnu većinu glasova, najkasnije u roku od 48 časova od održanog glasanja, postupak izbora Predsednika Skupštine Grada će se ponoviti.

Član 13

Izabrani Predsednik Skupštine Grada stupa na dužnost po objavljivanju rezultata izbora za Predsednika Skupštine Grada i nakon polaganja zakletve.

Predsednik Skupštine Grada pred odbornicima polaže zakletvu čitanjem teksta sledeće sadržine:

"Zaklinjem se da ću prava i dužnosti Predsednika Skupštine Grada Vršca vršiti u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom Grada."

Tekst zakletve potpisuje Predsednik Skupštine Grada i predaje ga predsedavajućem.

Član 14

Ako izabrani Predsednik Skupštine Grada nije prisutan na konstitutivnoj sednici, predsedavajući odbornik nastavlja da rukovodi sednicom do izbora Zamenika Predsednika Skupštine Grada.

Član 15

Predsednik Skupštine Grada može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, ukoliko to predloži najmanje 15 odbornika Skupštine Grada, pismeno sa obrazloženjem.

Odluka o razrešenju donosi se tajnim glasanjem, većinom glasova ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.

Predsednik Skupštine Grada može podneti zahtev da mu prestane funkcija. Prestanak funkcije konstatuje se rešenjem o prestanku funkcije.

Predsedniku Skupštine Grada prestaje funkcija i prestankom njegovog odborničkog mandata pre isteka vremena na koje je izabran.

Predsednik Skupštine Grada ne može predsedavati delom sednice Skupštine Grada kada se odlučuje o njegovom razrešenju.

2.2. Izbor Zamenika Predsednika Skupštine Grada

Član 16

Zamenik Predsednika Skupštine Grada bira se i razrešava na isti način i po istom postupku kao i Predsednik Skupštine Grada.

2.3. Postavljenje Sekretara i Zamenika sekretara Skupštine Grada

Član 17

Sekretara Skupštine Grada postavlja Skupština na predlog Predsednika Skupštine Grada na 4 godine i može biti ponovo postavljen.

Predlog sadrži: ime i prezime kandidata, biografiju, obrazloženje i saglasnost kandidata, u pisanom obliku.

Sekretar Skupštine Grada je postavljen ako je za njegovo postavljenje glasala većina od ukupnog broja odbornika.

Član 18

Sekretaru Skupštine Grada prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen, razrešenjem, raspuštanjem Skupštine Grada i na lični zahtev, podnošenjem ostavke.

Sekretar Skupštine Grada može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen na obrazložen predlog Predsednika Skupštine Grada.

O razrešenju sekretara rešava se, većinom glasova ukupnog broja odbornika.

O prestanku mandata sekretara na lični zahtev, podnošenjem ostavke, Skupština Grada rešava, bez pretresa, javnim glasanjem prisutnih odbornika.

Član 19

Skupština Grada se smatra konstituisanom izborom Predsednika Skupštine Grada i postavljenjem Sekretara Skupštine Grada.

Član 20

Zamenik sekretara Skupštine Grada bira se i razrešava na isti način i po istom postupku kao i za Sekretara Skupštine Grada.

3. Izbor Gradonačelnika Grada Vršac

Član 21

Gradonačelnika bira Skupština Grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.

Predsednik Skupštine Grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.

Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za Zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština Grada na isti način kao Gradonačelnika.

Gradonačelniku i Zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini Grada.

Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština Grada istovremeno odlučuje o izboru Zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.

Član 22

Izabrani Gradonačelnik stupa na dužnost po objavljivanju rezultata izbora za Gradonačelnika i nakon polaganja zakletve.

Gradonačelnik pred odbornicima polaže zakletvu čitanjem teksta sledeće sadržine:

"Zaklinjem se da ću prava i dužnosti Gradonačelnika Grada Vršca vršiti u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom Grada u interesu građana Grada."

Tekst zakletve potpisuje Gradonačelnik i predaje ga Predsedniku Skupštine Grada.

4. Gradsko veće

Član 23

Skupština Grada na predlog kandidata za Gradonačelnika na konstitutivnoj sednici Skupštine Grada, a u toku mandata na predlog Gradonačelnika, bira i razrešava članove Gradskog veća tajnim glasanjem, pojedinačno, u skladu sa odredbama Statuta Grada.

Ako u prvom krugu glasanja neko od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, glasanje će se samo za te kandidate ponoviti.

Ukoliko predlog Gradonačelnika, za izbor istog člana Gradskog veća ni u ponovljenom postupku ne dobije potrebnu većinu glasova, kandidat za Gradonačelnika, odnosno Gradonačelnik, će predložiti novog kandidata za člana Gradsko veća.

Ako se na konstitutivnoj sednici Skupštine Grada izabere većina članova, Gradsko veće može da otpočne sa radom, a preostali broj članova Gradskog veća bira se na nekoj od narednih sednici Skupštine Grada.

Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Član 24

Za sprovođenje postupka izbora i razrešenja tajnim glasanjem, Skupština Grada obrazuje Komisiju od 3 člana, u čijem sastavu ne mogu biti odbornici o čijem se izboru, ili razrešenju odlučuje.

Ukoliko se na istoj sednici Skupštine Grada sprovodi više postupaka tajnog glasanja, Skupština može odlučiti da sve postupke tajnog glasanja sprovodi ista Komisija, pod uslovom da članovi komisije nisu oni o čijem se izboru ili razrešenju odlučuje.

5. Odborničke grupe

Član 25

U Skupštini Grada obrazuju se odborničke grupe.

Odbornički grupu čine odbornici jedne političke stranke, jedne grupe građana ili više političkih stranaka i grupa građana, koja ukupno ima najmanje 3 odbornika.

Predstavnik odborničke grupe u pismenoj formi podnosi Predsedniku Skupštine Grada spisak odbornika - članova odborničke grupe, sa njihovim potpisima.

O svakoj promeni sastava odborničke grupe predstavnik odborničke grupe obaveštava Predsednika Skupštine Grada.

Odbornik Skupštine Grada može biti član samo jedne odborničke grupe.

6. Saveti, komisije i radna tela Skupštine Grada

Član 26

Radi razmatranja i davanja mišljenja na predloge propisa, odluka i drugih akata koje donosi Skupština Grada i za obavljanje drugih poslova u skladu sa Statutom, Skupština Grada osniva savete, komisije i druga radna tela.

Saveti i komisije mogu podneti inicijativu Skupštini Grada za donošenje akata iz svoje nadležnosti.

Članovi saveta i komisija biraju se na mandatni period na koji je izabrana i Skupština Grada.

Član 27

Saveti i komisije Skupštine Grada imaju predsednika i 4 člana.

Predsednici i većina članova saveta i komisija biraju se iz reda odbornika Skupštine Grada, a ostali članovi mogu biti građani iz oblasti rada saveta, odnosno komisija.

Članovi Gradskog veća ne mogu biti članovi skupštinskih saveta, odnosno komisija.

Član 28

Predlog za izbor predsednika i članova saveta ili komisija Skupštine Grada podnosi pismeno najmanje 10 odbornika. Na svakom predlogu mora biti onoliko kandidata koliko se i bira u savet, odnosno komisiju.

Izbor predsednika i članova saveta i komisija, u predloženom sastavu, vrši se javnim glasanjem većinom glasova prisutnih odbornika Skupštine Grada.

U slučaju da dva ili više predloga dobiju isti broj glasova, glasanje se ponavlja.

Član 29

Skupština Grada osniva: Savet za budžet i finansije, Savet za urbanizam i Savet za razvoj.

Savet za budžet i finansije razmatra i daje mišljenje na predloge odluka o budžetu i na odluke kojima se uređuju prihodi i rashodi budžeta Grada, završni račun budžeta i druge odluke koje donosi Skupština Grada iz oblasti finansija.

Savet za urbanizam razmatra i daje mišljenje na predloge odluka i drugih opštih akata iz oblasti urbanizma, stambeno-komunalnih delatnosti, uređivanja i korišćenja građevinskog zemljišta i poslovnog prostora i zaštite životne sredine.

Savet za razvoj koordinira aktivnosti lokalne samouprave, privrede, pre svega malih i srednjih preduzeća, nevladinih organizacija i udruženja građana.

Član 30

Skupština Grada osniva: Komisiju za statutarna pitanja, organizaciju i normativna akta, Komisiju za predstavke i žalbe, Komisiju za kadrovska i administrativna pitanja i Mandatno-imunitetsku komisiju.

Komisija za statutarna pitanja organizaciju i normativna akta razmatra i daje mišljenje na predloge svih odluka i drugih opštih akata upućenih Skupštini Grada i obavlja druge poslove za potrebe Skupštine Grada.

Komisija za kadrovska i administrativna pitanja razmatra predloge za izbor, imenovanja i postavljenja lica i članova organa i tela iz nadležnosti Skupštine Grada, rešava o pravima po osnovu rada lica koje bira, imenuje ili postavlja Skupština Grada donosi pojedinačna akta o statusnim pitanjima odbornika, izbornih, imenovanih i postavljenih lica organa Grada i daje mišljenje o ispunjenosti uslova za njihovo razrešenje.

Komisija za predstavke i žalbe razmatra predstavke i žalbe građana, preduzima mere i pruža pomoć u rešavanju problema navedenih u predstavkama, i u slučaju potrebe predlaže Skupštini i njenim nadležnim organima mere za rešavanje pitanja sadržanih u predstavkama i o tome obaveštava podnosioca.

Mandatno-imunitetska komisija razmatra razloge prestanka mandata pojedinih odbornika i o tome podnosi Skupštini Grada izveštaj sa predlogom za dodelu mandata novom odborniku, na način propisan Zakonom, razmatra i utvrđuje saglasnost Izveštaja Gradske izborne komisije i uverenja o izboru odbornika i podnosi izveštaj Skupštini Grada sa predlogom za potvrđivanje mandata i rešava druga pitanja u vezi sa mandatno imunitetskim pravima odbornika i lica koja bira, imenuje i postavlja Skupština Grada.

Skupština Grada može obrazovati i druge komisije i radna tela radi razmatranja određenih pitanja iz njene nadležnosti.

Član 31

Skupština Grada može i pre isteka perioda na koji su izabrani, razrešiti sve ili pojedine članove saveta i komisija i izabrati nove putem pojedinačnog predlaganja i izbora.

Obrazložen predlog za razrešenje članova saveta ili komisija može podneti Predsednik Skupštine Grada ili 1/3 odbornika.

Rešenje o razrešenju članova saveta i komisija smatra se usvojenim ako je za razrešenje glasala većina od prisutnih odbornika Skupštine Grada.

Predsednik i članovi saveta, odnosno komisija, mogu pojedinačno podneti ostavku.

7. Prava i dužnosti odbornika Skupštine Grada

Član 32

Prava i dužnosti odbornika su:

- da zastupa interese građana Grada,

- da aktivno učestvuje u radu Skupštine Grada i njenih radnih tela,

- da predlaže Skupštini Grada pretresanje određenih pitanja,

- da podnosi predloge za donošenje odluka i drugih opštih akata,

- da podnosi amandmane na predloge opštih akata i

- da učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine Grada.

Odbornik ima pravo da bude obavešten o svim pitanjima koja su od značaja za vršenje odborničke dužnosti.

Odbornici imaju slobodan pristup dokumentima koja su od značaja za obavljanje odborničke dužnosti.

Član 33

Odbornik ima pravo da traži objašnjenja od Predsednika, odnosno Zamenika Predsednika Skupštine Grada, predsednika radnih tela Skupštine Grada, sekretara Skupštine i Zamenika sekretara Skupštine Grada i svih izabranih i postavljenih lica od strane Skupštine, koja su mu potrebna za ostvarivanje odborničke funkcije.

Član 34

Odbornik je dužan da prisustvuje sednici Skupštine Grada i sednicama radnih tela u koje je izabran.

Ako je opravdano sprečen da prisustvuje sednici odbornik je dužan da blagovremeno prijavi svoje odsustvo Sekretaru Skupštine Grada.

Predsednik Skupštine Grada može odborniku da odobri odsustvo sa već zakazane sednice, o čemu obaveštava prisutne na sednici.

Član 35

Odborniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran u slučajevima utvrđenim Zakonom i Statutom Grada.

Odbornik može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine Grada, a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.

Posle podnošenja usmene ostavke odbornika, Skupština bez odlaganja, na istoj sednici utvrđuje da je odborniku prestao mandat.

O ostavci koju je odbornik podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.

Prestanak mandata odbornika, nastupanjem slučaja iz zakona, Skupština Grada utvrđuje na prvoj narednoj sednici, posle obaveštenja o nastupanju takvog slučaja.

Mandat novog odbornika traje do isteka mandata odbornika kome je prestao mandat.

Član 36

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine Grada i radnih tela.

Član 37

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom Zakona o lokalnim izborima.

III SEDNICA SKUPŠTINE GRADA

1. Priprema i sazivanje sednice

Član 38

Sednice Skupštine Grada saziva Predsednik Skupštine Grada po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili 1/3 odbornika u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako Predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 39

Poziv za sednicu sadrži mesto, vreme održavanja sednice i predlog dnevnog reda.

Poziv se dostavlja najkasnije sedam dana pre održavanja sednice, a kada postoje opravdani razlozi, ovaj rok može biti i kraći. Opravdanost razloga iz ovog stava ceni Predsednik Skupštine Grada.

Član 40

Predlog dnevnog reda sednice Skupštine Grada priprema Predsednik Skupštine Grada, u saradnji sa Sekretarom Skupštine Grada, a na predlog Gradskog veća.

U predlog dnevnog reda mogu se uvrstiti samo oni predlozi akata koji su pripremljeni, osim u slučajevima kada se donošenje nekog akta vrši po hitnom postupku u skladu sa ovim Poslovnikom.

Član 41

Uz poziv za sednicu Skupštine Grada odbornicima se dostavlja tekst predloga odluke, rešenja i drugih akta koji su predmet razmatranja na Skupštini Grada, sa obrazloženjem.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, predlozi koji su u međuvremenu pripremljeni, i koji su uvršteni u dnevni red, dostaviće se odbornicima do dana održavanja sednice ili neposredno pred početak sednice, pri čemu je Predsednik Skupštine Grada dužan da obrazloži ovakav postupak.

Ukoliko Skupština Grada, daje saglasnost na izveštaje, programe i druga akta pravnih lica čiji je osnivač Grada, sadržina takvih akata može biti data odbornicima u obliku skraćene verzije, izvoda iz akta ili informacije, s tim da svaki odbornik ima pravo da izvrši uvid u integralni tekst akta na koji se daje saglasnost.

2. Otvaranje sednice

Član 42

Pre početka sednice, Predsednik Skupštine Grada, nakon prozivke odbornika, utvrđuje da li postoji kvorum za rad.

Kvorum za rad postoji ako sednici Skupštine prisustvuje više od polovine ukupnog broja odbornika.

Ako se utvrdi da kvorum ne postoji, Predsednik Skupštine Grada odlaže sednicu i usmeno obaveštava prisutne odbornike o danu i času održavanja sednice. O odloženoj sednici pismeno se obaveštavaju samo odsutni odbornici.

Sednica počinje kada Predsednik Skupštine Grada konstatuje da postoji kvorum za rad i otvori sednicu.

3. Tok sednice

Član 43

Na početku sednice, a pre utvrđivanja dnevnog reda, usvaja se zapisnik sa prethodne sednice, u vidu izvoda iz zapisnika.

O primedbama na zapisnik Skupština Grada odlučuje bez pretresa.

Član 44

Dnevni red sednice utvrđuje Skupština Grada većinom glasova prisutnih odbornika.

Svaki odbornik može, pre usvajanja dnevnog reda, predlagati izmene i dopune predloženog dnevnog reda, s tim da obrazloženje predlog ne može trajati duže od 3 minuta.

Odbornik može tražiti da se u dnevni red sednice uvrste nove tačke za koje smatra da ih treba rešavati po hitnom postupku.

Odbornik je dužan da hitnost razmatranja predloga obrazloži, s tim da obrazlaganje može trajati najduže 3 minuta.

Ako se od Skupštine zahteva donošenje akta po hitnom postupku, predlog mora biti pripremljen u pisanoj formi, obrazložen i u dovoljnom broju primeraka za sve prisutne odbornike.

Predsednik Skupštine Grada ocenjuje da li će o pojedinim predlozima za izmenu i dopunu dnevnog reda otvarati pretres.

Ukoliko Predsednik Skupštine Grada za pojedine predloge otvori pretres, učešće svakog učesnika u pretresu, može trajati najduže 3 minuta.

Izmene u redosledu tačaka dnevnog reda mogu se izvršiti i u toku sednice, na predlog Predsednika Skupštine Grada i uz saglasnost predlagača.

Član 45

Skupština Grada odlučuje posebno o svakom predlogu za izmenu i dopunu predloženog dnevnog reda.

O dnevnom redu u celini, Skupština Grada odlučuje bez pretresa.

Član 46

Predsednik Skupštine Grada prekida sednicu kada u toku sednice utvrdi nedostatak kvoruma, a može prekinuti sednicu i u drugim slučajevima kada to Skupština Grada zaključi.

O nastavku sednice Predsednik Skupštine Grada obaveštava odbornike pismenim putem.

Nastavak sednice počinje tačkom dnevnog reda kod koje je prekid i nastupio.

Član 47

Predsednik Skupštine Grada, može da odredi pauze u radu Skupštine, kada je to potrebno zbog pripreme materijala za tajno glasanje, radi konsultacija odborničkih grupa ili ukoliko to odbornici zatraže zbog dužine sednica.

Pauza ne može da traje duže od 30 minuta.

Član 48

Na sednici Skupštine Grada ima pravo da govori svaki odbornik, Gradonačelnik i Zamenik Gradonačelnika, Sekretar, Zamenik Sekretara Skupštine Grada, članovi Gradskog veća i pomoćnici Gradonačelnika, kada se radi o pitanjima iz oblasti za koje su zaduženi i poslanici u republičkoj i pokrajinskoj Skupštini.

Kada se razmatraju predlozi saveta ili komisija, pravo da govore imaju i njihovi članovi koji nisu odbornici Skupštine Grada.

Pravo da govore na sednici Skupštine Grada imaju i pozvani predstavnici pravnih lica kada se na Skupštini Grada razmatra izveštaj, program ili pitanje od interesa za rad tog pravnog lica.

Ako se na sednici Skupštine Grada raspravlja o pitanju grupe građana, pravo da u njihovo ime govori na sednici ima samo jedan predstavnik koga ovlasti grupa građana.

Član 49

Na sednici Skupštine Grada odbornik, ili drugo lice, može da govori tek po dobijanju reči od Predsednika, odnosno predsedavajućeg Skupštine Grada i to po redosledu prijavljivanja.

Predlagač, odnosno predstavnik predlagača i izvestilac, može da dobije reč odmah kada to zatraži radi objašnjenja predloga akta.

Član 50

Kada Predsednik Skupštine Grada oceni da će pretres pojedinih pitanja duže trajati ili kada je prijavljen veći broj govornika (osim govora predlagača i izvestioca), može predložiti da se ograniči trajanje govora na 3 minuta, a za šefa odborničke grupe ili odbornika koga on ovlasti, kao i za predlagača i izvestioca, na 5 minuta, s tim da svaki govornik o istom i pitanju govori samo jedanput.

Kada je trajanje govora ograničeno Predsednik će, u slučaju prekoračenja određenog vremena, opomenuti govornika da je vreme proteklo, a ako ovaj za naredni minut ne završi govor Predsednik će mu oduzeti reč.

Član 51

Odborniku koji želi da govori o povredi ovog Poslovnika ili povredi utvrđenog dnevnog reda, Predsednik Skupštine Grada daje reč čim je ovaj zatraži. Izlaganje tog odbornika ne može trajati duže od 3 minuta. Predsednik Skupštine je dužan da posle izlaganja odbornika, da objašnjenje o povredi Poslovnika, odnosno utvrđenog dnevnog reda.

Ako odbornik ne bude zadovoljan objašnjenjem Predsednika Skupštine Grada, o pitanju povrede Poslovnika, odnosno dnevnog reda, izjašnjava se Skupština bez pretresa.

Član 52

Ako odbornik zatraži reč da bi ispravio navod koji je po njegovom mišljenju netačan i koji je prouzrokovao nesporazum ili zahteva lično objašnjenje, Predsednik Skupštine Grada će mu dati reč čim završi govor lice koje je ispravku izazvalo.

Odbornik se u svom govoru mora ograničiti na ispravku, odnosno lično objašnjenje i njegov govor ne može da traje duže od 3 minuta.

Član 53

Govornik može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu.

Ako se govornik udalji od dnevnog reda, Predsednik Skupštine Grada će ga na to opomenuti i pozvati ga da se drži dnevnog reda. Ako se govornik i posle drugog poziva ne bude držao dnevnog reda, Predsednik Skupštine Grada će mu oduzeti reč.

Govornika može prekinuti i opomenuti na red samo Predsednik Skupštine Grada, odnosno predsedavajući, koji je dužan da obezbedi slobodu govora.

Član 54

Odbornici Skupštine Grada i drugi učesnici u radu i prisutni na sednici dužni su da poštuju dostojanstvo Skupštine Grada.

Odbornici i drugi učesnici u radu i prisutni na sednici su dužni da se na sednici Skupštine Grada jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem. Nije dozvoljeno korišćenje uvredljivih izraza, neprimerenog opisivanja političkih, verskih kulturnih ili drugih opredeljena odbornika kao ni iznošenje činjenica i ocena koje se odnose na privatni život drugih lica.

U slučaju nepoštovanja stava 2. ovog člana, Predsednik Skupštine odmah oduzima reč govorniku.

Član 55

Ukoliko se odbornik ili drugi prisutni na sednici u svom izlaganju uvredljivo izrazi o odborniku iz druge odborničke grupe, navodeći njegovo ime i prezime ili funkciju, odnosno pogrešno protumači njegovo izlaganje, odbornik na koga se izlaganje odnosi, ima pravo na repliku.

Ukoliko se uvredljivi izrazi odnose na odborničku grupu, odnosno političku stranku čiji odbornici pripadaju toj odborničkoj grupi, u ime odborničke grupe pravo na repliku ima Predsednik odborničke grupe.

Odluku u slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana, donosi Predsednik Skupštine Grada.

Replika ne može trajati duže od 3 minuta.

Član 56

Niko ne sme prići govornici dok mu Predsednik Skupštine Grada to ne dozvoli.

Niko ne može da govori na sednici Skupštine Grada, pre nego što zatraži i dobije reč od Predsednika Skupštine Grada.

4. Održavanje reda na sednici

Član 57

O održavanju reda na sednici Skupštine Grada stara se Predsednik Skupštine Grada.

Zbog povrede reda na sednici, Predsednik Skupštine Grada izriče meru opomene ili oduzimanje reči, a Skupština Grada, bez pretresa, izriče meru udaljenja iz sale gde se sednica održava.

Član 58

Opomena se izriče odborniku:

- koji priđe govornici i govori pre nego što je dobio reč;

- koji i pored upozorenja Predsednika Skupštine Grada govori o pitanju koje nije na dnevnom redu;

- koji dobacuje i ometa govornika koji je za govornicom;

- ako upotrebljava psovke ili uvredljive izraze i

- ako drugim postupcima narušava red na sednici ili postupa protivno odredbama ovog Poslovnika.

Član 59

Mera oduzimanja reči izriče se odborniku koji i posle izricanja opomene čini povrede reda iz prethodnog člana ovog Poslovnika.

Odbornik kome je izrečena mera oduzimanja reči, dužan je da se odmah udalji od govornice.

Član 60

Mera udaljenja iz sale gde se sednica održava izriče se odborniku koji i pored izrečenih mera opomene i oduzimanja reči ne poštuje reč Predsednika Skupštine Grada i dalje nastavlja sa narušavanjem reda na sednici.

Izuzetno, mera udaljenja iz sale može se izreći i bez prethodno izrečenih mera, opomene i oduzimanja reči, ako se radi o grubom narušavanju reda odbornika.

Odbornik je nakon izricanja ove mere dužan da se odmah udalji iz sale gde se sednica održava.

Ukoliko odbornik odbije da se udalji sa sednice Skupštine Grada, Predsednik Skupštine Grada će naložiti službi ovlašćenoj za održavanje reda u zgradi Skupštine Grada da tog odbornika udalji sa sednice i odrediti pauzu radi izvršenja mere udaljenja.

Član 61

Ako Predsednik Skupštine i pored mera utvrđenih ovim Poslovnikom ne uspe da održi red na sednici, odrediće pauzu da se red uspostavi ili će prekinuti sednicu, a nastavak zakazati naknadno.

Član 62

Odredbe ovog Poslovnika o održavanju reda na sednici Skupštine Grada primenjuju se i na sva ostala lica koja prisustvuju sednici.

Član 63

Za vreme trajanja sednice nije dozvoljena upotreba mobilnih telefona u sali gde se sednica održava.

5. Odlučivanje na sednici

Član 64

Skupština Grada odlučuje glasanjem odbornika.

Odbornici glasaju "za" predlog, "protiv" predloga ili se uzdržavaju od glasanja.

Na predlog Predsednika Skupštine Grada (bez pretresa), odbornici mogu odlučiti da se izjašnjavanje vrši prozivkom.

Član 65

Skupština Grada odlučuje javnim glasanjem odbornika, osim ukoliko Zakonom, Statutom Grada i ovim Poslovnikom nije utvrđeno da se glasa tajno.

Tajno glasanje sprovodi se u skladu sa Zakonom i ovim Poslovnikom.

Tajno glasanje sprovodi Komisija od 3 člana koju imenuje Skupština većinom glasova prisutnih odbornika.

Svi glasački listići su iste veličine, oblika i boje. Svaki glasački listić overen je pečatom Skupštine Grada.

Član 66

Ako se glasa o izboru, na glasačkom listiću kandidati se navode po azbučnom redu prezimena kandidata. Ispred prezimena svakog kandidata stavlja se redni broj.

Ukoliko se bira jedan od kandidata između kandidata čija su imena navedena na glasačkom listiću, glasanje se vrši zaokruživanjem rednog broja ispred prezimena samo jednog kandidata.

Član 67

Tajno glasanje se može sprovesti i radi izjašnjavanja odbornika o određenom pitanju.

Glasački listić sadrži pitanje o kome se odbornici izjašnjavaju i opredeljenje "za" i "protiv". Na dnu glasačkog listića, reč "za" je na levoj, a reč "protiv" na desnoj strani. Odbornik glasa tako što zaokružuje reč "za" ili reč "protiv".

Član 68

Nevažećim se smatra glasački listić koji nije popunjen, zatim onaj koji je tako popunjen da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga je, odnosno kako je odbornik glasao, kao i onaj na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja kandidata koji se bira.

Član 69

Odborniku se uručuje glasački listić tako što prilazi stolu pošto je prethodno prozvan. Član Komisije uručuje odborniku glasački listić i označava kod imena i prezimena odbornika u spisku da mu je glasački listić uručen.

Kad odbornik popuni glasački listić, prilazi mestu gde se nalazi glasačka kutija i ubacuje u nju glasački listić, a član komisije Skupštine Grada, kod imena i prezimena odbornika u spisku, označava da je odbornik glasao.

Glasačka kutija mora biti od providnog materijala.

Član 70

Pošto je glasanje završeno, Komisija za glasanje utvrđuje rezultat glasanja.

Utvrđivanje rezultata glasanja obuhvata podatke o broju:

- ukupnog broja glasačkih listića;

- neupotrebljenih glasačkih listića;

- upotrebljenih glasačkih listića;

- nevažećih glasačkih listića;

- važećih glasačkih listića i

- glasova "za" i glasova "protiv", odnosno, glasova koje su dobili pojedini kandidati.

Utvrđivanje rezultata glasanja obuhvata I konstataciju da je predlog izglasan, ili da nije izglasan propisanom većinom, odnosno, kad se glasa o izboru, koji kandidat je izabran.

Član 71

O utvrđivanju rezultata glasanja sastavlja se zapisnik koji potpisuju svi članovi komisije za sprovođenje postupka glasanja.

Rezultat glasanja objavljuje se na sednici Skupštine Grada.

Član 72

Skupština Grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, osim ako Zakonom ili Statutom nije propisana drugačija većina.

Većinom glasova ukupnog broja odbornika, Skupština Grada donosi Statut Grada, generalni i druge urbanističke planove, odluku o budžetu i završnom računu, odluke o raspisivanju referenduma i usvaja predloge odluka o uvođenju samodoprinosa.

U postupku tajnog glasanja, odbornici odlučuju većinom glasova ukupnog broja odbornika.

Član 73

Ako Skupština Grada odluči da se izjašnjavanje vrši prozivkom, Sekretar Skupštine Grada pored prezimena i imena prozvanog odbornika zapisuje njegov odgovor "za", "protiv" ili "uzdržan" ili upisuje konstataciju "odsutan".

Odluka je doneta ukoliko je za predlog glasala većina odbornika utvrđena Zakonom, Statutom Grada i ovim Poslovnikom.

6. Donošenje odluka i drugih akata Skupštine Grada

Član 74

Skupština Grada donosi odluke, rešenja, zaključke, preporuke i druga akta u skladu sa Zakonom i Statutom Grada.

Akta Skupštine Grada potpisuje Predsednik Skupštine Grada, a u njegovom odsustvu Zamenik Predsednika Skupštine Grada.

Odluke, rešenja i druga opšta akta Skupštine Grada, objavljuju se u "Službenom listu Grada Vršac", a druga akta samo ukoliko je u njima određeno da se objavljuju.

Član 75

Inicijativu za donošenje akata Skupštine Grada mogu dati odbornici, Gradonačelnika, Gradsko veće, Gradska uprava, odborničke grupe, saveti i komisije.

Član 76

Predloge akata koje donosi Skupština Grada utvrđuje Gradsko veće.

Predlog akta podnosi se u obliku u kome ga Skupština Grada usvaja.

Predlog akta mora biti obrazložen.

Član 77

Pre razmatranja na Skupštini Grada, predlog akta dostavlja se nadležnim savetima i komisijama radi razmatranja i davanja mišljenja.

Odborničke grupe, saveti i komisije mogu predložiti Skupštini Grada da prihvati predlog u celini ili da predlože izmene ili dopune predloga akta u formi amandmana.

O predloženim amandmanima, pre sednice Skupštine Grada izjašnjava se predlagač, a izuzetno, ako to nije moguće, o predloženim amandmanima predlagač se izjašnjava na samoj sednici Skupštine Grada.

Ako predlagač prihvati ponuđene amandmane, ovi postaju sastavni deo predloženog akta kojeg donosi Skupština Grada.

Ako predlagač ne prihvati ponuđeni amandman, o njima se izjašnjavaju odbornici Skupštine Grada pre odlučivanja o predlogu u celini.

Član 78

Amandman na predlog akta, ili njegovu izmenu ili dopunu uvrštenog u dnevni red sednice Skupštine Grada, mogu podneti odbornici i ovlašćeni predlagači akta, u pismenoj formi najkasnije do početka sednice.

Izuzetno, amandmani na predlog Statuta Grada, odluke o budžetu, odluke o završnom računu budžeta, generalnog ili drugih urbanističkih planova, odluke o uvođenju samodoprinosa i odluke o taksama i naknadama, dostavljaju se Predsedniku Skupštine Grada najkasnije 3 dana pre održavanja sednice Skupštine Grada, u pismenoj formi.

Amandman mora da sadrži naziv akta na koji se amandman odnosi i tekst izmene, odnosno dopune predloga akta sa obrazloženjem.

O svakom podnetom amandmanu Skupština Grada se posebno izjašnjava.

Izuzetno, o amandmanu se Skupština ne izjašnjava ukoliko je predlagač do početka sednice Skupštine, prihvatio dati amandman, čime je on postao sastavni deo predloga akta predlagača.

Amandmani koji su prihvaćeni na sednici Skupštine Grada postaju sastavni deo predloga akta kojeg donosi Skupština Grada.

Predloženi akt je donet kada ga odbornici usvoje u celini.

Član 79

Ovlašćeni predlagači mogu, izuzetno, pre utvrđivanja dnevnog reda, predložiti Skupštini Grada da se neki akt donese po hitnom postupku.

Predlog akta za donošenje po hitnom postupku mora biti, u pismenoj formi u kakvoj ga Skupština Grada donosi, sa obrazloženjem, dostavljen odbornicima najkasnije do početka sednice Skupštine Grada.

Predlog da se akt donese po hitnom postupku i uvrsti u dnevni red, usvaja se većinom glasova ukupnog broja odbornika.

7. Odbornička pitanja

Član 80

Svaki odbornik ima pravo da postavlja pitanja iz nadležnosti Skupštine Grada, Gradonačelnika, Gradskog veća, Gradske uprave i preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad.

Pitanje se postavlja pismeno, pre sednice ili usmeno na samoj sednici, kada Skupština Grada okonča rad po svim tačkama dnevnog reda.

Usmeno postavljeno pitanje na samoj sednici, odbornik je dužan da najkasnije u roku od 3 dana dostavi Sekretaru Skupštine u pismenoj formi.

U suprotnom, smatraće se da je odbornik odustao od postavljenog pitanja.

Povodom odborničkog pitanja, koje je postavila grupa od najmanje 15 odbornika, otvara se pretres.

Član 81

Na postavljeno pitanje odbornik može dobiti usmeni odgovor na istoj sednici ili pismeni odgovor do naredne sednice Skupštine Grada.

Izuzetno, odgovor na postavljeno pitanje, može biti dat i posle roka iz ovog člana, ukoliko ustanova od koje se traži odgovor do početka naredne sednice ne dostavi traženi odgovor.

Odgovore na postavljena odbornička pitanja daje Predsednik Skupštine Grada.

8. Zapisnik

Član 82

O radu na sednici Skupštine Grada vodi se zapisnik.

Zapisnik sadrži vreme i mesto održavanja sednice, broj prisutnih i odsutnih odbornika, usvojen dnevni red sednice, imena i sažete diskusije govornika na sednici, označene odluke, rešenja, zaključke i druga akta koja Skupština Grada donosi, rezultate glasanja odbornika o pojedinim tačkama dnevnog reda i odbornička pitanja.

Zapisniku se prilažu pisani materijali koji su bili razmatrani na sednici i donete odluke, odnosno druga akta.

Usvojeni zapisnik potpisuje Predsednik Skupštine Grada, odnosno lice koje je predsedavalo na sednici.

Tok sednice snima se i na video kaseti i u elektronskoj formi.

Pisani zapisnici, video kasete i drugi oblici snimaka u elektronskoj formi čuvaju se trajno.

9. Javnost rada

Član 83

Sednice Skupštine Grada su javne.

Sednicama Skupštine Grada mogu prisustvovati i građani u broju koji ne ometa tok sednice i za koje je obezbeđeno mesto za sedenje.

Ukoliko je za prisustvo na sednici zainteresovan veći broj građana, Predsednik Skupštine Grada poziva samo jednog predstavnika zainteresovanih građana, da prisustvuje sednici.

U slučaju da građani, odnosno predstavnici građana, narušavaju red na sednici, Predsednik Skupštine Grada će ih bez opomene udaljiti sa sednice.

Član 84

Skupština Grada može odlučiti da sednica ne bude javna iz razloga bezbednosti i drugih razloga utvrđenih zakonom.

Član 85

Predstavnici sredstava javnog informisanja prisustvuju sednicama Skupštine Grada po pozivu Predsednika Skupštine Grada.

Član 86

U cilju blagovremenog informisanja javnosti, Predsednik i Zamenik Predsednika Skupštine Grada i lica koja oni ovlaste, održavaju konferencije za štampu i daju izjave drugim sredstvima javnog informisanja.

10. Svečane sednice

Član 87

Sednice Skupštine Grada mogu biti i svečane.

Svečane sednice Skupštine Grada održavaju se povodom dana Grada i slave Grada, a po potrebi, mogu se održavati i u drugim prilikama.

11. Rad skupštinskih saveta i komisija

Član 88

Skupštinski saveti i komisije rade na način i po postupku utvrđenim Poslovnikom za rad komisija.

Sve što nije uređeno Poslovnikom o radu komisije, shodno se primenjuju odgovarajuće odredbe Poslovnika o radu Skupštine Grada.

Član 89

Sednice saveta i komisija održavaju se po potrebi, a saziva ih njihov Predsednik po svojoj inicijativi ili na inicijativu dva člana saveta, odnosno komisije, Predsednika ili Sekretara Skupštine Grada.

U slučaju sprečenosti Predsednika saveta odnosno komisije da sednicu sazove, sednicu saziva Predsednik Skupštine Grada, koji i predsedava sednicom.

Poziv za sednicu saveta odnosno komisije dostavlja se članovima saveta odnosno komisije zajedno sa materijalom, najkasnije tri dana pre dana određenog za održavanje sednice.

U naročito hitnim slučajevima članovima saveta odnosno komisije dostavlja se samo poziv za sednicu, a materijal se uručuje neposredno pre početka sednice.

Član 90

O radu na sednici saveta odnosno komisije vodi se zapisnik koji potpisuju predsednik saveta odnosno komisije i zapisničar.

Sednica saveta odnosno komisije može da se održi ako je prisutna većina njenih članova, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Član 91

Stručne i druge poslove za potrebe Skupštine Grada i njenih saveta i komisija obavlja Organizaciona jedinica obrazovana u Gradskoj upravi.

Pripremu nacrta akata i drugih informacija iz oblasti Gradske uprave vrše nadležne organizacione jedinice.

Preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad, pripremaju akta iz svoje nadležnosti i podnose Skupštini Grada svoje Programe rada, Izveštaje o radu, Statute i druga akta radi pribavljanja saglasnosti.

Član 92

Organizaciona jedinica u Gradskoj upravi koja obavlja administrativne poslove za potrebe Skupštine Grada ovlašćena je da u okviru svoje nadležnosti u "Službenom listu Grada Vršca" objavljuje ispravke grešaka uočene prilikom sravnjenja usvojenih i objavljenih tekstova akata Skupštine Grada.

IV ZAVRŠNE ODREDBE

Član 93

Stupanjem na snagu ovog Poslovnika prestaje da važi Poslovnik o radu Skupštine opštine Vršac ("Sl. list Opštine Vršac", br. 9/08).

Član 94

Ovaj Poslovnik o radu stupa na snagu danom donošenja, a biće objavljen u "Službenom listu Grada Vršca".