PRAVILNIKO NAČINU I ROKOVIMA VRŠENJA POPISA IMOVINE I OBAVEZA KORISNIKA BUDŽETSKIH SREDSTAVA I USKLAĐIVANJA KNJIGOVODSTVENOG SA STVARNIM STANJEM("Sl. list grada Subotice", br. 35/2016) |
Ovim Pravilnikom Stambeno-kreditni pronatalitetni fond Grada Subotice (u daljem tekstu: Fond) propisuje način i rokove vršenja popisa imovine i obaveza Fonda kao korisnika budžetskih sredstava i usklađivanja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.
Popis, u smislu ovog pravilnika, obuhvata popis finansijske imovine i obaveza, u skladu sa Pravilnikom koji propisuje klasifikacioni okvir i kontni plan za budžetski sistem.
Usklađivanje stanja finansijske imovine i obaveza u knjigovodstvenoj evidenciji sa stvarnim stanjem koje se utvrđuje popisom, vrši se na kraju budžetske godine, sa stanjem na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis.
Pre započinjanja popisa vrši se usklađivanje evidencije i stanja glavne knjige sa dnevnikom i pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom.
Popis i usklađivanje stanja finansijske imovine vrši se sa stanjem na dan 31. decembar godine za koju se vrši popis.
Popis može biti redovan i vanredan.
Redovan popis se vrši na kraju poslovne godine (godišnji popis), za koju se sastavlja finansijski izveštaj - završni račun.
Redovan popis može početi 1. decembra godine za koju se vrši popis, a po potrebi i ranije, s tim da se stanje po popisu svede na stanje na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis.
Promene stanja finansijske imovine i obaveza u toku popisa, unose se u popisne liste na osnovu verodostojnih računovodstvenih isprava.
U toku godine može se vršiti vanredan popis u izuzetnim slučajevima propisanim zakonom (statusne promene, promene oblika organizovanja i dr).
Popisom se utvrđuje stanje finansijske imovine i obaveza Fonda.
Utvrđivanje stanja finansijske imovine i obaveza u skladu sa Pravilnikom o kontnom planu, vrši se u okviru sledećih klasa:
Klasa 100000 - Finansijska imovina,
Klasa 200000 - Obaveze.
Novčana sredstva koja se nalaze na podračunima Uprave za trezor i računima u poslovnim bankama popisuju se na osnovu izvoda o stanju tih sredstava na dan 31. decembar godine za koju se obavlja popis.
Popisna lista za popis novčanih sredstava sadrži: redni broj, konto, naziv konta, stanje po popisu, stanje po knjigama i razlika.
Prilikom popisa dugoročne finansijske imovine - datih kredita fizičkim licima komisija za popis utvrđuje da li je izvršeno usaglašavanje stanja kredita sa poslovnim bankama preko kojih su realizovani dati krediti fizičkim licima sa stanjem na dan 31. decembar godine za koju se vrši popis.
Finansijska imovina - dati krediti fizičkim licima popisuju se u posebne popisne liste prema poslovnim bankama preko kojih su dati krediti realizovani i krediti čija je naplata sumnjiva, sporna ili čiji je rok za naplatu istekao.
Za date kredite fizičkim licima za koje ne postoji uredna dokumentacija komisija za popis iskazuje u posebnim popisnim listama.
Promene izme u stanja na dan sa kojim se vrši popis i stanja na dan kada je faktički izvršen popis, unose se u popisne liste naknadno na osnovu knjigovodstvene dokumentacije o tim promenama.
Komisija za popis je dužna da proveri da li je potraživanje sumnjivo, sporno ili nenaplativo i iz kojih razloga.
Popis obaveza vrši se u odvojenim popisnim listama za:
- obaveze u dinarima,
- obaveze u stranoj valuti,
- obaveze za koje ne postoje uredne isprave.
Sve što je navedeno za popis potraživanja odnosi se i na popis obaveza, kao i obavezu komisije za popis da proveri da li je izvršeno usaglašavanje obaveza sa stanjem na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis.
Usklađivanje knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom vrši se za godinu za koju se sastavlja godišnji finansijski izveštaj - završni račun.
Upravni odbor Fonda donosi odluku o godišnjem popisu i obrazuje komisiju za popis, kojom odlukom imenuje predsednika i dva člana komisije, utvrđuje predmet popisa i rok za dostavljanje izveštaja o izvršenom popisu od strane komisije za popis.
Odluka o godišnjem popisu i obrazovanju komisije za popis donosi se najkasnije do 1. decembra godine za koju se vrši popis.
Akt o obrazovanju popisne komisije dostavlja se predsedniku i članovima komisije za popis.
Komisija za popis dužna je da najkasnije do 10. decembra godine za koju se vrši popis sastavi plan rada po kojim će se vršiti popis.
Plan rada komisije za popis obavezno sadrži sve radnje koje će se vršiti pre i posle popisa.
Odluku o vanrednom popisu donosi predsednik Upravnog odbora i odlukom obrazuje popisnu komisiju s tim da je predsednik Upravnog odbora u obavezi da na narednoj sednici Upravnog odbora upozna Upravni odbor o donetoj odluci.
U komisiju za popis ne mogu biti imenovana lica koja rukuju imovinom Fonda, odnosno koja su zadužena za imovinu koja je predmet popisa, niti rukovodioci tih lica, kao ni lica koja vode analitičku evidenciju te imovine.
Podaci iz računovodstva, odnosno odgovarajućih knjigovodstvenih evidencija o količinama, ne mogu se davati komisiji za popis pre utvrđivanja stvarnog stanja u popisnim listama, koje moraju biti potpisane od članova komisije za popis.
Predsednik i članovi komisije za popis odgovorni su za tačnost utvrđenog stanja po popisu, za uredno sastavljanje popisnih lista i iskazivanje u naturalnom i vrednosnom obliku, kao i za blagovremeno vršenje popisa.
Po završenom popisu komisija za popis je dužna da sastavi Izveštaj o izvršenom popisu najkasnije do 15. februara naredne godine, kome se prilažu popisne liste sa izvornim materijalom koji je služio za sastavljanje popisa.
Na sednici Upravnog odbora Fonda, u prisustvu predsednika komisije za popis, razmatra se Izveštaj o izvršenom popisu imovine i obaveza i usvaja se rezultat godišnjeg popisa na osnovu predloga rešenja komisije za popis i to:
- postupak sa utvrđenim manjkom,
- postupak sa utvrđenim viškom,
- rashodovanje odnosno otpis imovine i sl.
Ukoliko Izveštaj o izvršenom popisu sadrži nepravilnosti, isti se vraća komisiji za popis na doradu i određuje privremeni rok za dostavljanje novog izveštaja.
Izveštaj o izvršenom popisu i odluka o usvajanju izveštaja dostavlja se na knjiženje, radi usaglašavanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem.
Sastavni deo ovog Pravilnika je Uputstvo za rad komisije za popis (Prilog 1.).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".
UPUTSTVO ZA RAD KOMISIJE ZA POPIS
I Komisija za popis, koja je imenovana Odlukom o godišnjem popisu i obrazovanju komisije za popis, obavlja sledeće poslove:
- sačinjava Plan rada za vršenje popisa najkasnije do 10. decembra godine za koju se obavlja popis;
- vrši proveru da li su kod odgovornih lica izvršene potrebne pripremne radnje za popis;
- vrše druge pripremne radnje za popis u skladu sa svojim Planom rada za godišnji popis;
- utvrđuju stvarno stanje na osnovu popisnih lista i tom prilikom se sačinjavaju tri primerka popisnih lista finansijske imovine i obaveza od kojih jedan primerak potpisan od strane popisne komisije, odgovornog lica i knjigovođe zadržava komisija za popis, drugi primerak predstavlja sastavni deo izveštaja o popisu i treći primerak se dostavlja knjigovodstvu;
- novčana sredstva koja se nalaze na podračunima Uprave za trezor i na računima u poslovnim bankama popisuju se na osnovu izvoda sa stanjem tih sredstava na dan 31. decembra godine za koju se vrši popis;
- popis finansijske imovine i obaveza koji se vrši prema stanju u poslovnim knjigama;
- sačinjavaju Izveštaj o izvršenom popisu koji obavezno sadrži: stvarno i knjigovodstveno stanje finansijske imovine i obaveza; razlike između stvarnog stanja utvrđenog popisom i knjigovodstvenog stanja; predlog načina rešavanja utvrđenih razlika (manjkova i viškova, način nadoknađivanja manjkova i evidentiranje viškova); primedbe i objašnjenja lica koja su zadužena materijalnim i novčanim sredstvima (o utvrđenim razlikama), kao i druge primedbe i predloge popisne komisije u vezi sa popisom, uz koji se prilaže popisna lista i dokumentacija koja je služila za sastavljanje popisne liste;
- ostale zadatke po nalogu predsednika upravnog odbora Stambeno-kreditnog pronatalitetnog fonda Grada Subotice.
II Komisija za popis vrši popis u sledećim rokovima:
a) Popis novčanih sredstava i gotovinskih ekvivalenata sa stanjem na dan 31. decembra. Godine za koju se vrši popis do 5. januara, naredne godine,
b) Popis kratkoročnih i dugoročnih potraživanja i finansijskih plasmana do 10. februara naredne godine sa svođenjem stanja na dan 31.12. godine za koju se vrši popis,
c) Popis kratkoročnih i dugoročnih obaveza do 10. februara naredne godine sa svođenjem stanja na dan 31.12. godine za koju se vrši popis.
III Odgovorna lica - računopolagači i organizator vršenja popisa dužni su da do početka popisa obave pripremne radnje za popis.
IV Podaci u popisnim listama moraju biti uneti tačno i čitljivo, a ukoliko dođe do ispravki onda se, pored članova komisije, mora potpisati lice koje je vršilo ispravku.
Popisne liste za popis finansijske imovine i obaveza mogu da se sačine i na računaru u formi koja zadovoljava elemente popisa.
Popisne liste moraju biti potpisane na svakoj stranici, od strane svih članova komisije, odgovornog lica i knjigovođe.
V Za vreme popisa obavezno je prisustvo odgovornog lica - računopolagača koje je zaduženo materijalnim i novčanim vrednostima koje se popisuju, odnosno prisustvo drugog ovlašćenog lica koje ga zamenjuje.
VI Utvrđivanje razlika i vrednosno obračunavanje posle izvršenog naturalnog popisa mogu se vršiti i na računaru, uz štampanje popisnih lista koje potpisuju članovi komisije za popis i odgovorno lice - računopolagač.
VII Popis novčanih sredstava vrši se na osnovu stanja sredstava na podračunima kod Uprave za trezor i stanja sredstava na računima u poslovnim bankama na dan 31. 12. godine za koju se vrši popis.
VIII Popis finansijskih imovine i obaveza vrši se prema stanju u poslovnim knjigama, s tim što se mora konstatovati za koje su finansijske plasmane, potraživanja i obaveza izvršena usaglašavanja na Obrascu IOS do roka utvrđenog u Uredbi o budžetskom računovodstvu.
IX U posebne popisne liste unose se podaci o izvršenom popisu za finansijsku imovinu i obaveze za koje ne postoji uredna dokumentacija.
X Komisija za popis dužna je da sastavi Izveštaj komisije za popis o izvršenom popisu najkasnije do 15.02. naredne godine i dostavi ga predsedniku upravnog odbora sa priloženim popisnim listama i dokumentacijom koja je služila za sastavljanje popisnih listi. Popisne liste sadrže popisom utvrđeno stanje, knjigovodstveno stanje i utvrđene manjkove, odnosno viškove.
Izveštaj komisije za popis o izvršenom popisu upravni odbor Stambeno-kreditnog pronatalitetnog fonda Grada Subotice dužan je da razmotri najkasnije do 25. 02. naredne godine radi usvajanja i odlučivanja po utvrđenim odstupanjima. Izveštaj o izvršenom popisu i akt o usvajanju izveštaja dostavlja se na knjiženje, radi usaglašavanja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem u poslovnim knjigama Stambeno-kreditnog pronatalitetnog fonda Grada Subotice.
XI Predsednik komisije za popis dužan je da ovo Uputstvo dostavi svim članovima komisije za popis.
XII Sastavni deo ovog Uputstva je Pravilnik o načinu i rokovima vršenja popisa imovine i obaveza korisnika budžetskih sredstava Republike Srbije i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem ("Službeni glasnik RS", br. 33/15).