ODLUKAO SAHRANJIVANJU I GROBLJIMA("Sl. list grada Pančeva", br. 14/2015 i 22/2016) |
Ovom odlukom propisuju se uslovi i način uređivanja i održavanja groblja, objekata koji se nalaze u sklopu groblja (mrtvačnica, kapela i krematorijum) i grobnih mesta, sahranjivanje i kremiranje umrlih, održavanje pasivnih groblja i spomen obeležja i pružanje pogrebnih usluga na području grada Pančeva.
Komunalnu delatnost iz člana 1. ove odluke na području naseljenog mesta Pančeva obavlja Javno komunalno preduzeće "Zelenilo" Pančevo, odnosno na području naseljenih mesta Banatski Brestovac, Banatsko Novo Selo, Glogonj, Dolovo, Ivanovo, Jabuka, Kačarevo, Omoljica i Starčevo, javna komunalna preduzeća naseljenih mesta, odnosno Mesna zajednica Ivanovo (u daljem tekstu: preduzeće).
Grobljem se, u smislu ove odluke, podrazumeva zemljište koje je odgovarajućim planskim aktom određeno i uređeno za sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih, kao i svi objekti i uređaji koji se nalaze na tom zemljištu, a neophodni su za obavljanje sahranjivanja.
Groblja na teritoriji grada, njihovu izgradnju i uređenje kao i stavljanje groblja van upotrebe utvrđuje jedinica lokalne samouprave.
Na području naseljenog mesta Pančeva postoje sledeća groblja:
- Novo Groblje
- Pravoslavno groblje
- Katoličko groblje
- Jevrejsko groblje
- Evangelističko groblje
- Reformatorsko groblje
- Vojlovačko groblje.
- Svako naseljeno mesto na teritoriji grada Pančeva ima groblje.
III UREĐENJE I ODRŽAVANJE GROBLJA
Uređivanje i održavanje groblja, u smislu ove odluke, je opremanje prostora za sahranjivanje (grob, grobnica, kolumbarijum, rozarijum, zajedničke grobnice), uređivanje, opremanje i održavanje objekata i uređaja na groblju koji služe za obavljanje pogrebne usluge (mrtvačnica, kapela, krematorijum, čuvarske kućice, javni WC-i, javne česme i sl.), uređivanje i održavanje puteva i staza unutar groblja i prostora između grobnih mesta, održavanje zelenila, javne rasvete, čistoće i reda na groblju, uklanjanje snega i leda unutar groblja, kao i obavljanje drugih poslova koji su u vezi sa uređivanjem i održavanjem groblja i održavanjem grobnih mesta i nadgrobnih obeležja, u skladu sa zakonom i odredbama ove odluke.
Prostor unutar groblja namenjen sahranjivanju deli se na parcele unutar kojih se nalaze grobna mesta.
Parcele i grobna mesta obeležavaju se brojevima.
Pod grobnim mestom, u smislu ove odluke, podrazumeva se grob, grobnica i mesto za smeštaj urne sa pepelom kremiranih posmrtnih ostataka (kolumbarijum i rozarijum).
Dimenzija jednog grobnog mesta iznosi: za grobove u nizu 2,20x1,00 m ili 2,30x1,10 m, a za grobnice 2,50 x 2,75 m.
Grobno mesto se može obeležiti samo spomenikom ili skulpturom uz užu stranu grobnog mesta. Dužina obeležja može biti maksimalno u širini grobnog mesta, širina maksimalno 30cm a visina maksimalno 180cm. Uz ovo obeležje moguće je još postaviti dve vaze za sveže cveće (svaka maksimalnih dimenzija u osnovi 15x15cm i visine do 50cm) i postolje za sveće maksimalnih dimenzija 10x10cm.
Kolumbarijum je zid sa kasetama, a rozarijum je posebno uređena zelena površina sa kasetama koje služe za smeštaj urne. Svaka kaseta mora da ima natpis standardizovanog oblika i veličine, sa podacima o licu čiji se pepeo nalazi u urni.
O održavanju grobnih mesta i nadgrobnih obeležja na grobnim mestima stara se porodica i srodnici umrlog, koji mogu uređivanje i održavanje grobnih mesta poveriti i Preduzeću.
Preduzeće je dužno da vodi evidenciju parcela i grobnih mesta, kao i evidenciju o polaganju urne i prenosu posmrtnih ostataka i druge evidencije u vezi sa obavljanjem ove komunalne delatnosti.
Preduzeće svojom odlukom bliže definiše vrste i kategorije grobnih mesta na grobljima na kojima upravlja, precizira tehničke uslove za kategorizaciju i utvrđuje uslove za korišćenje.
Za postavljanje, prepravku i uklanjanje spomenika i drugih predmeta na grobnim mestima potrebno je pismeno odobrenje Preduzeća.
Zahtev za izvođenje zanatskih radova zakupac grobnog mesta podnosi Preduzeću. Uz zahtev zakupac grobnog mesta dužan je da priloži: nacrt-skicu nadgrobnog spomenika, odnosno drugih radova za koje se traži odobrenje i podatke o izvođaču predmetnih radova.
Za preduzimanje bilo kakve radnje na spomeniku ili drugom predmetu na groblju, ili grobnici koja ima svojstvo spomenika kulture, potrebno je prethodno pribaviti saglasnost nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture.
Izvođaču zanatskih radova preduzeće na ime troškova vezanih za izdavanje odobrenja, nadzor i kontrolu tokom izvođenja radova, korišćenje česmi, uklanjanje viškova materijala i sl., naplaćuje naknadu u skladu sa važećim cenovnikom.
Preduzeće je dužno da bez odlaganja obavesti komunalnog inspektora o izvođenju radova bez odobrenja iz st. 1. i 3. ovog člana.
Zanatski radovi na groblju, za koje je pribavljeno odobrenje u smislu člana 10. ove odluke, mogu se obavljati pod sledećim uslovima:
1. da se izvode u radne dane u vremenu od 07.00 do 13.00 časova, i to tako da se do najveće mere očuva mir i dostojanstvo groblja;
2. građevinski materijal (pesak, šljunak i dr.), dozvoljeno je držati na groblju samo za najkraće vreme koje je neophodno za izvršenje radova, i to tako da se time ne ometa pristup i kretanje posetilaca groblja, a u slučaju prekida kao i posle završetka radova, izvođač je dužan da gradilište bez odlaganja dovede u prvobitno stanje, a višak materijala i eventualno stari spomenik ili delove spomenika prenese do predviđenog mesta na groblju;
3. za prevoz materijala potrebnog za izvođenje zanatskih radova na groblju mogu se koristiti samo putevi i staze koje odredi preduzeće;
4. ako se prilikom izvođenja radova pronađu delovi sanduka, kosti i sl. radovi se moraju odmah obustaviti i o tome bez odlaganja obavestiti preduzeće;
5. ako se prilikom izvođenja radova nađu predmeti od vrednosti, oni se moraju bez odlaganja predati preduzeću;
6. česme se posle upotrebe moraju zatvoriti, a alat se ne sme prati na česmi.
Preduzeće može da zabrani izvođenje zanatskih radova na groblju ili pojedinim delovima groblja u određeno doba dana, ili određene dane, ili određeno doba godine.
Izvođaču zanatskih radova koji se ne pridržava odredaba ovog člana ili drugih odredaba o redu na groblju preduzeće može zabraniti rad na groblju.
Preduzeće može da ukloni sve dodatne predmete i zasade čije je postavljanje, odnosno sađenje zabranjeno ovom odlukom i to o trošku zakupca grobnog mesta.
Na groblju se održava red i potpun mir.
Preduzeće je dužno je da obezbedi održavanje reda i mira na groblju.
Groblje je otvoreno za posetioce svaki radni dan, i to u periodu od 1. aprila do 30. septembra od 7 do 19 sati, a u periodu od 1. oktobra do 31. marta od 7 do 18 sati.
Preduzeće može iz naročito opravdanih razloga privremeno da zabrani pristup na groblje.
Preduzeće svojim aktom bliže uređuje vreme obavljanja sahranjivanja u skladu sa ovom odlukom.
Na groblju je zabranjeno:
1. ulaženje i zadržavanje van vremena kada je groblje otvoreno za posetioce;
2. pristup deci mlađoj od 10 godina bez pratnje odraslog lica;
3. preskakanje ograde, gaženje zelenih površina, lomljenje drveća, kidanje cveća i drugih zasada;
4. gaženje, prljanje i skrnavljenje grobnih mesta;
5. nanošenje štete nadgrobnim obeležjima (spomenicima i drugim predmetima na grobnim mestima);
6. narušavanje mira na groblju;
7. uvođenje životinja;
8. voženje bicikla, motocikla i drugog motornog vozila ako to nije odobreno posebnom dozvolom preduzeća;
9. na stazama, putevima i zelenim površinama stvarati nečistoću, bacati uvelo cveće i druge predmete;
10. ostavljanje hrane na grobnim i drugim mestima na groblju;
11. fotografisanje u vidu zanata i vršenje drugih usluga bez odobrenja preduzeća i lica koje se stara o sahrani;
12. prodavanje bilo kakve robe bez odobrenja preduzeća, kao i reklamiranje proizvoda i usluga, što podrazumeva katalošku prodaju, deljenje i ostavljanje na vidnim mestima vizit karti, flajera i slično;
13. ulaženje u kapelu van vremena određenog za sahranu;
14. paljenje sveća na grobnom mestu izvan kućišta za sveće;
15. u rozarijumu i kolumbarijumu izvoditi bilo kakve dodatne građevinske radove (improvizovane žardinjere, kamene ploče sa slikama, kandila i dr.), kao i sađenje biljaka oko kaseta rozarijuma;
16. montiranje žardinjera, klupa, kandila, kućišta za sveće, ograda i dr. na patosu groba, odnosno grobnice ukoliko to nije predviđeno nacrtom - skicom nadgrobnog spomenika;
17. sađenje oko grobova i grobnica svih drvenastih vrsta lišćara, četinara, šiblja i drugog rastinja bez dozvole preduzeća.
Izgledom, obeležjima, znacima i natpisima na grobnicama, spomenicima i spomen obeležjima, ne smeju se vređati verska osećanja, kao i dužan pijetet prema mrtvima.
Odredbe ove odluke kojom se propisuje red na groblju i akta iz člana 15. ove odluke, preduzeće je dužno da istakne na vidnom mestu na ulazu u groblje.
Pod sahranjivanjem, u smislu ove odluke, podrazumeva se ukop posmrtnih ostataka umrlog, odnosno kremiranje posmrtnih ostataka i ostavljanje pepela na određeno mesto, prevoz i prenos umrlih na groblje i druge radnje koje se u tom cilju obavljaju.
Zdravstvene ustanove i ustanove socijalne zaštite (u daljem tekstu: ustanove) o slučaju smrti u ustanovama lica koja su imala prebivalište na teritoriji grada Pančeva, obaveštavaju Preduzeće ili privredno društvo, preduzetnika ili drugi privredni subjekat, koji su registrovani za prevoz i preuzimanje posmrtnih ostataka,
Po utvrđenoj smrti, prevoz posmrtnih ostataka umrlog u ustanovama, kao i van ustanova, organizuju srodnici umrlog, u što kraćem vremenskom roku, radi sahranjivanja na groblju ili kremacije.
Izuzetno, sa odobrenjem verske zajednice, posmrtni ostaci se mogu do sahrane čuvati i u crkvama, kapelama i drugim objektima namenjenim za vršenje verskih obreda.
Posmrtni ostaci mogu, po odobrenju nadležnog organa, pre sahranjivanja biti izloženi na određenom mestu van groblja, radi ukazivanja posebnih posmrtnih počasti.
Prilikom prenosa posmrtni ostaci moraju biti smešteni u mrtvački sanduk.
Preuzimanje i prevoz posmrtnih ostataka obavlja preduzeće ili privredno društvo, preduzetnik i li drugi privredni subjekat, koji su registrovani za prevoz i preuzimanje posmrtnih ostataka, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Posmrtni ostaci se smeštaju i do sahrane čuvaju u posebno za to određenoj prostoriji na groblju-hladnjači.
Radno vreme hladnjače je 24 sata.
Mrtvački sanduk sa posmrtnim ostacima umrlog se najranije dva sata, a najkasnije jedan sat pre vremena određenog za sahranu, smešta u prostoriju određenu za ispraćaj.
Sahranjivanje posmrtnih ostataka umrlih vrši se samo na grobljima koja su u upotrebi. Sahranjivanje se ne može vršiti van groblja.
Izuzetno od stava 1. sahranjivanje sveštenih lica može se izvršiti u okviru crkve ili katedrale.
Groblje na kome će se izvršiti ukop posmrtnih ostataka umrlog ili smeštaj urne, određuje preduzeće i to po pravilu, prema području mesnih zajednica na kojoj je umrli imao prebivalište u času smrti, odnosno na onom groblju gde ima mesta za sahranjivanje, osim ako je preminuli bio zakupac grobnog mesta na drugom groblju ili srodnici imaju obezbeđeno porodično grobno mesto.
Preduzeće može svojim internim aktom predvideti i mogućnost i uslove za davanje u zakup grobnog mesta prema prebivalištu izvršioca sahrane kao budućeg zakupca grobnog mesta.
Preduzeće je dužno da za sahranjivanje umrlih obezbedi službu svakog dana osim nedelje i prvog dana državnog praznika, i to u vreme koje odredi svojim internim aktom.
Lica koja obavljaju sahranjivanje moraju nositi prigodnu uniformu koju obezbeđuje preduzeće.
Grobno mesto iz člana 7. ove odluke, daje u zakup preduzeće.
Kod prve sahrane, grob i mesto za smeštaj urne (kolumbarijum i rozarijum) daju se u zakup na vreme od 10 godina, a grobnica se daje u zakup na neodređeno vreme.
Grobno mesto - grob kod prve sahrane (tzv. redovna sahrana u novi grob) daje se u zakup srodnicima umrlog po sledećem redosledu: bračni drug umrlog (ili vanbračni uz odgovarajuće dokaze o postojanju vanbračne zajednice), dete umrlog (bračno, vanbračno, usvojeno), roditelji umrlog.
U slučaju da nema lica iz stava 1. ovog člana, grobno mesto daje se u zakup srodnicima umrlog po krvi u pobočnoj liniji do IV stepena srodstva, s tim da prednost imaju srodnici bližeg stepena srodstva, i bračnim drugovima tih srodnika.
Izuzetno, ako nema lica iz st. 1. i 2. ovog člana, grobno mesto daje se u zakup licu koje obezbedi sahranjivanje umrlog.
Međusobna prava i obaveze između lica kome se daje grobno mesto u zakup (u daljem tekstu: zakupac grobnog mesta) i Preduzeća, uređuju se ugovorom koji se zaključuje odmah, a najkasnije u roku od šest meseci od dana sahranjivanja umrlog.
Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se saglasno članu 26. stav 2. ove odluke.
Grobno mesto koje je dato u zakup ne može se stavljati u pravni promet.
Grobno mesto daje se u zakup licu po redosledu utvrđenom članom 27. stav 1. i 2. ove odluke
Ako ima više lica istog stepena srodstva sa umrlim, zakupac grobnog mesta je lice koje oni sporazumno, između sebe, odrede. U suprotnom, Preduzeće će ih uputiti da to pitanje reše pred nadležnim sudom.
Grob, grobnica, kolumbarijum i rozarijum se mogu zakupiti i za života, a zakupac može biti jedno ili više lica koja su u odgovarajućem srodstvu iz stava 1. i 2. člana 27. ove odluke, što će se utvrditi odgovarajućim aktom Preduzeća.
Posle prve sahrane, u isto grobno mesto mogu se uz pismenu saglasnost zakupca grobnog mesta sahraniti lica iz st. 1. i 2. člana 27. ove odluke.
U slučaju odsutnosti zakupca grobnog mesta, saglasnost daju lica po redosledu srodstva iz člana 27. ove odluke.
U slučaju smrti zakupca saglasnost za njegovu sahranu nije potrebna.
Za obavljanje sahrane ili polaganje urne u grobnicu, kada ima više zakupaca, pismenu saglasnost obavezno moraju dati svi zakupci, osim u slučaju smrti jednog od zakupaca kada saglasnost ostalih zakupaca za njegovu sahranu nije potrebna.
U slučaju smrti zakupca grobnog mesta ukoliko ih ima više, pravo zakupa, odnosno idealni deo prava zakupca grobnog mesta, pripada fizičkom licu koje je oglašeno za njegovog naslednika.
Ako je više lica oglašeno za naslednike, ona mogu jednog između sebe da odrede za zajedničkog punomoćnika i da primerak punomoćja, overenog kod nadležnog organa, dostave preduzeću.
U slučaju da zakupac grobnog mesta nema naslednika ili oni nisu zainteresovani da se dalje staraju o grobnom mestu, kao i ako je od smrti zakupca prošlo više od 20 godina, a nisu se pojavili naslednici, preduzeće će zaključiti ugovor o zakupu grobnog mesta sa najbližim krvnim srodnikom sahranjenih u grobnom mestu koji podnese zahtev za zaključenje ugovora. (ukoliko ih je više uz saglasnost ostalih).
Posmrtni ostaci sahranjenih lica počivaju u grobnom mestu najmanje 10 godina od dana sahranjivanja (u daljem tekstu: rok obaveznog počivanja).
U grob za koji nije istekao rok obaveznog počivanja mogu se sahranjivati samo lica iz stava 1. čl. 27. ove odluke, uz pismenu saglasnost zakupca grobnog mesta.
Zakupac grobnog mesta, porodica, srodnici i druga lica imaju pravo da po isteku roka obaveznog počivanja, produže rok počivanja, pod uslovom da se grobno mesto uredno održava i da je plaćena naknada, u skladu sa odredbama ove odluke, za proteklo vreme počivanja.
Preduzeće je dužno da obavesti zakupca da je istekao rok obaveznog počivanja.
Ne može se produžiti rok počivanja za grobna mesta na groblju ili delu groblja, koja su stavljena van upotrebe.
Posmrtne ostatke iz grobova i grobnica kojima je istekao rok obaveznog počivanja, a rok počivanja nije produžen, Preduzeće prenosi u poseban zajednički grob ili grobnicu o čemu Preduzeće vodi posebnu evidenciju i trajno čuva podatke o licima čiji su posmrtni ostaci preneti.
Pre prenosa posmrtnih ostataka u smislu stava 1. ovog člana Preduzeće je dužno da pismeno opomene zakupca grobnog mesta da će, ukoliko u roku od 30 dana ne plati naknadu iz člana 35. stav 1. ove odluke i na taj način produži rok počivanja, izvršiti prenos posmrtnih ostataka u poseban zajednički grob ili grobnicu i odrediti drugog zakupca tog grobnog mesta, a nadgrobna obeležja i druge predmete ukloniti uz obavezu da ih čuva u skladu sa važećim propisima.
U slučaju kada se pismena opomena nije mogla uručiti iz bilo kojih razloga, Preduzeće će putem obaveštenja u sredstvima javnog informisanja pozvati zakupca grobnog mesta i njegove eventualne naslednike da postupe u skladu sa odredbama stava 2. ovog člana, ukazujući na posledice propuštanja. Obaveštenje se objavljuje prema potrebi i po pravilu se koristi za istovremeno obaveštavanje većeg broja zakupaca grobnih mesta.
U slučaju kada naslednik zakupca grobnog mesta nije fizičko lice, po isteku obaveznog roka počivanja, kao i u slučaju iskopavanja posmrtnih ostataka kada grobno mesto ostane prazno, Preduzeće daje to grobno mesto u dalji zakup.
Iskopavanje posmrtnih ostataka umrlih lica (ekshumacija) po zahtevu porodice, srodnika i drugih ovlašćenih lica i organa, može se vršiti ukoliko postoji odobrenje nadležnog organa za vršenje sanitarne inspekcije i odobrenje osnovne organizacione jedinice Gradske uprave grada Pančeva nadležne za stambeno-komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni organ).
Da bi se dozvolilo iskopavanje posmrtnih ostataka pokojnika (ekshumacija) neophodno je da srodnici iz čl. 27. st.1. i 2. ove odluke podnesu nadležnom organu zahtev za izdavanje odobrenja za ekshumaciju.
Uz zahtev se podnosi:
• izvod iz knjige umrlih za pokojnika
• dokaz o srodstvu sa pokojnikom (izvod iz knjige rođenih, venčanih i sl)
• potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o grobnom mestu na kome je sahranjen pokojnik (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa
• potvrda preduzeća koje upravlja grobljem sa podacima o obezbeđenom grobnom mestu (red, br. groba i parcela), imenom zakupca grobnog mesta i vremenom trajanja zakupa
• saglasnost srodnika upokojenog iz čl. 27. st. 1. i 2. ove odluke;
• punomoćje, ako se ovlašćuje drugo lice da podnese zahtev
• dokaz o uplati gradske administrativne takse.
Po prijemu zahteva iz člana 38a ove odluke, nadležni organ proverava da li je dostavljena sva neophodna dokumentacija, te ukoliko nije službenim putem od nadležnih organa ili organizacija pribavlja potrebnu dokumentaciju.
Po proveri dostavljene dokumentacije, ukoliko su ispunjeni svi uslovi u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima, nadležni organ donosi rešenje.
Ako nadležni organ utvrdi da nisu ispunjeni uslovi propisani zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima doneće odgovarajuće rešenje.
Protiv rešenja iz st. 2. i 3. ovog člana može se podneti žalba Gradskom veću grada Pančeva u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Kremiranje posmrtnih ostataka umrlih vrši se u krematorijumu.
Pri radu krematorijuma moraju se preduzeti odgovarajuće sanitarno-tehničke mere kojima se sprečava zagađenje vazduha.
Posmrtni ostaci koji će se kremirati moraju biti smešteni u laki drveni sanduk bez metalnih delova.
Zahtev za kremiranje posmrtnih ostataka podnosi se u pismenom obliku.
Zahtev mogu podneti lica iz člana 27. ove odluke.
Sadržinu zahteva, kao i dokaze koji se moraju priložiti uz zahtev, određuje Preduzeće svojim aktom.
Pepeo kremiranih posmrtnih ostataka stavlja se odmah po njihovom kremiranju u urnu.
Urna mora biti hermetički zatvorena i sačinjena od trajnog materijala.
Prilikom podnošenja zahteva iz stav 3.člana 41. ove odluke, lice koje se stara o sahrani, izjašnjava se da li će se urna sa pepelom kremiranih posmrtnih ostataka pokopati u grob, odnosno grobnicu ili položiti na posebno uređeno mesto (kolumbarijum odnosno rozarijum).
Preduzeće prilikom određivanja dana kremacije, po pravilu, istovremeno određuje dan i vreme ukopa, odnosno polaganja urne, i o tome obaveštava lice koje se stara o sahranjivanju, uz upozorenje da će se ukop, odnosno polaganje urne izvršiti i bez njegovog prisustva.
Ako se lice koje se stara o sahranjivanju ne pojavi da pokopa ili položi urnu, preduzeće je dužno da urnu čuva najduže šest meseci.
Po isteku roka iz stava 1. ovog člana, Preduzeće će rasuti pepeo na posebno određeno mesto na groblju i ime lica čiji je pepeo na ovaj način sahranjen urezaće na posebnoj ploči koja se nalazi na ovom delu groblja.
Pepeo kremiranih posmrtnih ostataka ne predaje se članovima porodice, odnosno srodnicima ili drugim licima, osim kada pruže dokaze da imaju obezbeđeno grobno mesto u drugom mestu.
V SAHRANJIVANJE ZASLUŽNIH LICA
Na groblju se mogu odrediti posebne parcele za sahranjivanje posmrtnih ostataka zaslužnih lica (u daljem tekstu: posebne parcele).
Zaslužno lice u smislu ove odluke je lice koje je u toku života dobilo najviši stepen odlikovanja Republike Srbije, lice koje je steklo zvanje akademika Srpske akademije nauka i umetnosti i lice kome je dodeljeno zvanje počasni građanin grada Pančeva.
Gradonačelnik može izuzetno odlučiti da i drugo lice (osim lica navedenih u stavu 2. ovog člana) može biti sahranjeno u posebne parcele, koje je u toku života bilo istaknuto u oblasti u kojoj je delovalo.
Predlog da se posmrtni ostaci zaslužnog lica sahrane u posebnim parcelama, daje institucija čije je preminulo lice bio član, uz prethodnu saglasnost supružnika ili članova uže porodice umrlog lica.
O uređivanju i održavanju posebnih parcela stara se Preduzeće, a troškove za njihovo uređenje i održavanje snosi jedinica lokalne samouprave.
VI SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI
Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti sahranjivanja obezbeđuju se iz cene komunalne usluge koju plaćaju zakupci.
Sredstva za uređivanje i održavanje groblja obezbeđuju se iz sredstava Preduzeća, naknade za zakup grobnog mesta, naknade za kontrolu i nadzor nad izvođenjem zanatskih radova u krugu groblja kao i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Za sahranjivanje i druge pogrebne usluge u vezi sa sahranjivanjem (opremanje umrlih, prevoz posmrtnih ostatka, čuvanje posmrtnih ostataka do sahranjivanja, sprovođenje ceremonije sahranjivanja i dr.), Preduzeće utvrđuje cenu usluge na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga utvrđenih Zakonom o komunalnim delatnostima, uz saglasnost osnivača.
Cena usluge iz stava 1. ovog člana plaća se i prilikom iskopavanja posmrtnih ostataka.
Za zakup, korišćenje, uređivanje i održavanje objekata na groblju, kao i za korišćenje usluga na groblju (održavanje puteva i staza, prostora između grobnih mesta, zelenila, javne rasvete, čistoće i reda i dr.), zakupac grobnog mesta plaća naknadu.
Naknadu iz stava 1. ovog člana, uz saglasnost osnivača, utvrđuje Preduzeće u godišnjem iznosu i ova naknada se plaća za period od deset godina, ili na posebno opravdan zahtev i više godina unapred, najkasnije u roku od 30 dana od dana isteka roka za koji je ova naknada već plaćena.
Visinu naknade koja se naplaćuje od izvođača zanatskih radova u krugu groblja, utvrđuje Preduzeće uz saglasnost osnivača i ona se naplaćuje prilikom ulaska u groblje radi početka izvođenja odobrenih radova.
VII POSTUPANJE I OVLAŠĆENJA JEDINICE LOKALNE SAMOUPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU KOMUNALNE DELATNOSTI
Ako dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju grobalja i sahranjivanju usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti, odnosno sprečiti, preduzeće je obavezno da odmah, bez odlaganja, preduzme mere na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno prekida, i to:
1. radno angažuje zaposlene na otklanjanju uzroka poremećaja, odnosno razloga zbog kojih je došlo do prekida u obavljanju poslova održavanja i uređivanja groblja i sahranjivanja;
2. hitno popravi i zameni instalacije i uređaje kojima se obezbeđuje obavljanje poslova, kao i zaštiti komunalne objekte i uređaje od daljih kvarova ili havarija, i
3. preduzme i druge mere koje utvrdi osnivač.
U slučajevima iz člana 51. ove odluke Preduzeće je obavezno da istovremeno sa preduzimanjem mera obavesti osnivača o razlozima poremećaja ili prekida, kao i o preduzetim merama.
Kada osnivač primi obaveštenje, dužan je da bez odlaganja:
1. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
2. predloži mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere u cilju obavljanja komunalne delatnosti;
3. angažuje drugo Preduzeće ili preduzetnika da obavlja poslove uređivanja i održavanja groblja i sahranjivanje do otklanjanja poremećaja, i
4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti, kao i odgovornost za naknadu eventualne štete.
U slučaju prekida u obavljanju poslova na uređivanju i održavanju groblja i sahranjivanju usled štrajka, preduzeće je obavezno da obezbedi minimum procesa rada u skladu sa aktom osnivača. Kad takav akt nije donet, mogu se preduzeti posebne mere utvrđene Zakonom o komunalnim delatnostima ako bi usled toga mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, ili drugih neophodnih uslova za život i rad korisnika ove komunalne usluge.
Nadzor nad primenom odredaba ove odluke i nad zakonitošću rada Preduzeća, vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva za komunalne poslove.
Poslove inspekcijskog nadzora nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke, vrši nadležna organizaciona jedinica Gradske uprave grada Pančeva za poslove komunalne inspekcije, osim ako pojedini poslovi tog nadzora nisu posebnim propisima stavljeni u nadležnost drugog organa.
Kontrolu primene ove odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši komunalna policija.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće ako se ne stara o uređivanju i održavanju groblja.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u Preduzeću novčanom kaznom od 5.000 do 75.000 dinara.
Novčanom kaznom od 50.000 dinara do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj Preduzeće, ako:
1. ne zabrani izvođenje zanatskih radove izvođaču koji nema odobrenje za rad ili koji se ne pridržava odredbi iz člana 10. i 11. ove odluke;
2. ne obezbedi da groblje bude otvoreno za posete u skladu sa čl.14. ove odluke.
3. ne obezbedi prenos posmrtnih ostataka u skladu sa članom 21. ove odluke;
4. ne obezbedi službu za sahranjivanje umrlih u skladu sa članom 25. ove odluke;
5. ne poštuje rok obaveznog počivanja u skladu sa članom 34. ove odluke;
6. ne obavesti zakupca grobnog mesta o potrebi obnove zakupa u skladu sa članom 35. ove odluke;
7. pismeno ne upozori zakupca grobnog mesta u skladu sa članom 36.st.2. ove odluke;
8. ne preduzme odgovarajuće sanitarno-tehničke mere u skladu sa članom 39.st.2 ove odluke;
9. postupi suprotno odredbama članova 42., 45. i 46. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u Preduzeću, novčanom kaznom od 5.000 do 75.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. ako ne pribavi pismeno odobrenje za izvođenje zanatskih radova u skladu sa članom 10. ove odluke;
2. ako ne izvodi zanatske radove u skladu sa članom 11. ove odluke;
3. prenosi pravo zakupa grobnog mesta suprotno članu 28. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 6.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se preduzetnik, novčanom kaznom u iznosu od 10.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 6.000 dinara.
Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 6.000 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako učini neku od radnji zabranjenih članom 16. ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o sahranjivanju i grobljima ("Sl. list opštine Pančevo" br. 19/90, 8/91, 14/92, 6/93, 9/93, 17/93, 20/93, 1/94 i 4/94 i "Sl. list grada Pančeva" br. 6/14).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".