PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL ADMINISTRATOR RAČUNARSKIH MREŽA("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2006, 23/2007, 2/2009, 3/2010, 2/2012, 14/2015 - dr. pravilnici i 10/2016) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Administrator računarskih mreža, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05 i 6/06), i to sa nastavnim planom i programom:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika;
5) fizičkog vaspitanja;
6) muzičke umetnosti;
7) likovne kulture;
8) ekologije;
9) hemije;
10) sociologije;
11) filozofije;
12) građanskog vaspitanja i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil administrator računarskih mreža
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2016)
Član 2
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije - Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se od školske 2016/2017. godine.
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Oblast: RAČUNARSTVO I TELEKOMUNIKACIJE
Obrazovni profil: ADMINISTRATOR RAČUNARSKIH MREŽA - ogled
Trajanje obrazovanja: ČETIRI GODINE
Cilj ogleda:
Unapređenje kvaliteta i osavremenjivanje obrazovno-vaspitnog rada kroz:
- uvođenje u svakodnevnu nastavnu praksu savremenih i efikasnih metoda rada sa učenicima;
- uvođenje novog nastavnog plana i programa u cilju ostvarivanja ishoda stručnog obrazovanja i obrazovanja uopšte;
- povećan fond časova vežbi, radi uspešnog ostvarivanja ciljeva obrazovanja za ovaj obrazovni profil;
- uspostavljanje višeg nivoa korelacije nastavnih sadržaja;
- uvođenja preduzetništva u nastavni program radi razvijanja preduzetničkog duha kod učenika;
- izradu kriterijuma ocenjivanja i građenja standarda ocenjivanja učenika;
- proveru koncepta stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastavnog procesa u školi, u okviru godišnjeg fonda časova, a u skladu sa očekivanim ishodima stručnog obrazovanja i uslovima rada u školi i na radnom mestu;
- nastavni sadržaji su organizovani modularno za pojedine opštestručne i sve stručne predmete;
- uvođenje izborne nastave, kao mogućnosti da učenik samostalno kreira deo svog obrazovanja.
Očekivani ishodi ogleda
- Brzo adaptiranje učenika na uslove rada;
- Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- efikasnije usvajanje generativnih, transfernih i funkcionalnih znanja i veština, relevantnih za buduću profesiju kao rezultat modularnog pristupa;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2006. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete i sporta.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa.
Organizovaće se obuke nastavnika za primene novih metoda rada sa učenicima, primene novog nastavnog programa i objektivnog ocenjivanja u svakodnevnoj obrazovnoj praksi.
Obuka za nastavnike srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizovaće se u sledećim oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada:
- nova koncepcija obrazovanja (usmerenost na ciljeve i ishode obrazovanja, modularni pristup u obrazovanju);
- stručno usavršavanje nastavnika za primenu novih nastavnih metoda i metoda ocenjivanja;
- stručno usavršavanje nastavnika u oblasti računarskih mreža.
Nastavnici će u okviru obrazovno-vaspitnog rada primenjivati metode rada i ocenjivanja za koje su obučavani na seminarima.
U okviru Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja i stručnih aktiva zajednica stručnih škola biće izdvojene ključne teme u okviru kojih je potrebno stručno usavršavanje nastavnika.
Stručni timovi u školama i na nivou Republike će sarađivati na horizontalnom i vertikalnom povezivanju nastavnih sadržaja kako sa autorskim timom, tako i sa predstavnicima privrede.
Planirana je izrada testova sa zajedničkim sadržajima i zajednički postavljenim kriterijumima od strane stručnih timova koji će se formirati pri Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centru za stručno i umetničko obrazovanje, a u saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Način polaganja maturskog ispita biće propisani posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u srednjim stručnim školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i sporta, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće stručnu podršku za realizaciju obuke profesora, praćenje i evaluaciju ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnici, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa Praćenje realizacije oglednog nastavnog programa u školskoj praksi.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za obrazovni profil: ADMINISTRATOR RAČUNARSKIH MREŽA - ogled
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA |
||
znanja |
Veštine |
radne kompetencije |
|
• Osposobljavanje učenika za instaliranje i održavanje aktivne i pasivne mrežne opreme |
• o merama zaštite na radu |
• primenjivanja mera zaštite na radu i okoline |
• Postavljanje računarske mrežne opreme na osnovu projektne dokumentacije |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: ADMINISTRATOR RAČUNARSKIH MREŽA - ogled
|
|
I RAZRED |
II RAZRED |
III RAZRED |
IV RAZRED |
UKUPNO |
|||||
|
|
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
nedeljno |
godiš. |
A: |
OPŠTEOBRAZOVNI PREDMETI |
12 |
444 |
10 |
370 |
10 |
370 |
10 |
340 |
44 |
1524 |
1a. |
Srpski jezik i književnost |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
12 |
435 |
1b. |
Srpski jezik kao nematernji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
______ jezik i književnost |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Engleski jezik |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
4. |
Fizičko vaspitanje |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
8 |
290 |
5. |
Matematika |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
12 |
435 |
6. |
Fizika |
2 |
74 |
|
|
|
|
|
|
2 |
74 |
B: |
OPŠTESTRUČNI PREDMETI |
11 |
407 |
9 |
333 |
6 |
222 |
2 |
68 |
28 |
1030 |
1. |
Računarski hardver |
4 |
148 |
|
|
|
|
|
|
4 |
148 |
2. |
Računarski softver |
4 |
148 |
|
|
|
|
|
|
4 |
148 |
3. |
Osnove elektrotehnike |
3 |
111 |
3 |
111 |
|
|
|
|
6 |
222 |
4. |
Elektronika |
|
|
4 |
148 |
|
|
|
|
4 |
148 |
5. |
Aplikativni softver |
|
|
2 |
74 |
3 |
111 |
|
|
5 |
185 |
6. |
Obrada i prenos signala |
|
|
|
|
3 |
111 |
|
|
3 |
111 |
7. |
Preduzetništvo |
|
|
|
|
|
|
2 |
68 |
2 |
68 |
V: |
STRUČNI PREDMETI |
3 |
111 |
9 |
333 |
10 |
370 |
16 |
544 |
38 |
1358 |
1. |
Mrežna oprema |
3 |
111 |
4 |
148 |
|
|
|
|
7 |
259 |
2. |
Operativni sistemi |
|
|
5 |
185 |
|
|
|
|
5 |
185 |
3. |
Mrežni operativni sistemi |
|
|
|
|
5 |
185 |
|
|
5 |
185 |
4. |
Računarske mreže |
|
|
|
|
5 |
185 |
4 |
136 |
9 |
321 |
5. |
Tehnička dokumentacija |
|
|
|
|
|
|
2 |
68 |
2 |
68 |
6. |
Administriranje računarskih mreža |
|
|
|
|
|
|
6 |
204 |
6 |
204 |
7. |
Serveri |
|
|
|
|
|
|
4 |
136 |
4 |
136 |
G: |
IZBORNI PREDMETI |
5 |
185 |
3 |
111 |
3 |
111 |
3 |
102 |
14 |
509 |
1. |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
37 |
1 |
34 |
4 |
145 |
2. |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
4 |
148 |
2 |
74 |
2 |
74 |
2 |
68 |
10 |
364 |
|
Ukupno: A + B + V + G |
31 |
1147 |
31 |
1147 |
29 |
1073 |
31 |
1054 |
122 |
4421 |
Broj časova po predmetima dat je na nedeljnom nivou kao zbir časova teorije, vežbi i praktične nastave, a prema programu predmeta.
Blok nastava prikazuje se u ukupnom zbiru na godišnjem nivou za odgovarajući predmet u okviru koga se realizuje, a prema programu predmeta.
Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima
U tabeli su prikazani predmeti (po razredima) koje je moguće birati u toj godini školovanja.
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
II |
III |
IV |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
* |
* |
* |
Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda |
|
|
|
|
1. Drugi strani jezik |
* |
* |
* |
* |
2. Istorija |
* |
|
|
|
3. Ekologija |
* |
|
|
|
4. Muzička umetnost |
* |
|
|
|
5. Likovna kultura |
* |
|
|
|
6. Hemija |
* |
|
|
|
7. Fizika |
|
* |
|
|
8. Tehnike multimedija |
|
* |
|
|
9. Računarski interfejsi |
|
* |
|
|
10. Geometrija |
|
* |
|
|
11. Sociologija |
|
|
* |
|
12. Programiranje |
|
|
* |
|
13. Algebra sa analitičkom geometrijom |
|
|
* |
|
14. Jednačine, diferencijalni i integralni račun |
|
|
|
* |
15. Objektno orijentisano programiranje |
|
|
|
* |
16. Filozofija |
|
|
|
* |
Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz:
- Izbornog predmeta predviđenog Zakonom: Građansko vaspitanje ili Verska nastava (1 čas nedeljno tokom školske godine)
- Jednog, dva ili tri izborna predmeta predviđena Programom ogleda: (2 tj. 4 časa nedeljno tokom školske godine) po razredima:
- prvi razred - DVA ili TRI izborna predmeta predviđena Programom ogleda (u ukupnom trajanju od 4 časa nedeljno tokom školske godine)
- drugi, treći i četvrti razred - JEDAN izborni predmet predviđen Programom ogleda (2 časa nedeljno tokom školske godine)
Učenici mogu da se opredele za strani jezik kao izborni predmet samo u prvom razredu i mogu ga slušati u kontinuitetu do kraja školovanja ili kraće. To znači da ukoliko odustanu u nekom razredu ne mogu ga ponovo birati u narednim.
Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete i sporta. U toku školovanja učenik može da bira određene predmete za koje se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.
Ocena izbornog predmeta predviđenog Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe:
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova vežbi |
broj učenika u grupi |
I |
Računarski hardver |
148 |
10 |
Osnove elektrotehnike |
37 |
10 |
|
Računarski softver |
148 |
10 |
|
Mrežna oprema |
111 |
10 |
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova vežbi |
broj učenika u grupi |
II |
Osnove elektrotehnike |
37 |
10 |
Aplikativni softver |
74 |
10 |
|
Elektronika |
37 |
10 |
|
Mrežna oprema |
111 |
10 |
|
Operativni sistemi |
185 |
10 |
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova vežbi |
broj učenika u grupi |
III |
Aplikativni softver |
111 |
10 |
Obrada i prenos signala |
37 |
10 |
|
Mrežni operativni sistem |
111 |
10 |
|
Računarske mreže |
111 |
10 |
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova vežbi |
broj učenika u grupi |
IV |
Računarske mreže |
68 |
10 |
Tehnička dokumentacija |
68 |
10 |
|
Administriranje računarskih mreža |
204 |
10 |
|
Serveri |
102 |
10 |
NAPOMENA
Engleski jezik je obavezan strani jezik za sve učenike ovog obrazovnog profila, jer je on neophodan za rad u oblasti računarskih mreža. U slučaju da među upisanim učenicima ima onih koji nisu učili ovaj jezik tokom osnovne škole, nastavu Engleskog jezika treba organizovati u grupama.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I
RAZRED |
II
RAZRED |
III
RAZRED |
IV
RAZRED |
UKUPNO |
Čas odeljenskog starešine |
do 74 |
do 74 |
do 74 |
do 68 |
290 |
Dodatni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Dopunski rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
Pripremni rad * |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 30 |
do 120 |
* Ako se ukaže potreba za njim.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
II |
III |
IV |
Ekskurzija |
1-2 dana |
2-3 dana |
3-4 dana |
4-5 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
|||
Drugi strani jezik |
|
|||
Drugi predmeti * |
|
|||
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30-60 časova godišnje |
|||
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15-30 časova godišnje |
|||
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno-časovna nastava |
mentorski rad |
obavezne vannastavne aktivnosti |
ostalo |
ukupno radnih nedelja |
I |
37 |
|
2 |
|
39 |
II |
37 |
|
2 |
|
39 |
III |
37 |
|
2 |
|
39 |
IV |
34 |
|
2 |
3 |
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil administrator računarskih mreža - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada ELEKTROTEHNIKA - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 8/91.
Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke) dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- Internet.
Neophodni uslovi za realizaciju nastave koji se odnose na prostor, opremu i nastavna sredstva:
A) Školski prostor
1. Računarska učionica 2 kom
Površina učionice: 40 m2
2. Kabinet za mrežnu opremu i računarski hardver
Površina kabineta: 30 m2
3. Kabinet za opštestručne predmete (elektrotehnika, elektronika, digitalna elektronika i telekomunikacije)
Površina kabineta: 30 m2
B) Školska oprema
Računarska učionica
Red. br. |
Naziv opreme |
Broj komada |
1. |
Sto za računar |
10 |
2. |
Učenička stolica |
10 |
3. |
Katedra |
1 |
4. |
Nastavnička stolica |
1 |
5. |
Tabla |
1 |
6. |
Orman ugradni |
1 |
7. |
Računar pentijum IV - server |
1 |
8. |
Računar pentijum IV |
10 |
9. |
Klijentski OS |
10 |
10. |
Aplikativni softver za rad sa tekstom |
10 |
11. |
Aplikativni softver za rad sa tabelama |
10 |
12. |
Aplikativni softver za izradu prezentacija |
10 |
13. |
Serverski OS |
1 |
14. |
Softver za zaštitu protiv virusa |
10 |
15. |
Arhiver |
10 |
16. |
Skener |
1 |
17. |
Štampač laserski |
1 |
18. |
Video projektor |
1 |
Napomena:
U računarskoj učionici realizuju se vežbe iz predmeta:
- Računarski softver
- Operativni sistemi
- Mrežni operativni sistemi
- Baze podataka
- Računarske mreže
- Administracija računarskih mreža
- Održavanje računarskih mreža
- Zaštita računarskih mreža
- Tehnička dokumentacija
Kabinet za opštestručne predmete
Red. br. |
Naziv opreme |
Broj komada |
1. |
Računar |
1 |
2. |
Klupa laboratorijska |
5 |
3. |
Učenička stolica |
10 |
4. |
Katedra nastavnička |
1 |
5. |
Nastavnička stolica |
1 |
6. |
Tabla školska |
1 |
7. |
Polica za instrumente |
5 |
8. |
Ormarić za instrumente |
3 |
9. |
Softver WORKBENCH |
1 |
Uređaji i instrumenti |
||
1. |
Osciloskop - dvomlazni |
5 |
2. |
Audiogenerator |
5 |
3. |
Elektronski milivoltmetar |
5 |
4. |
Frekvencmetar |
5 |
5. |
Generator funkcija |
5 |
6. |
Digitalni multimetar |
5 |
7. |
Grafoskop |
1 |
8. |
Uređaji za napajanje |
5 |
9. |
Makete za realizaciju predviđenih laboratorijskih vežbi |
5 |
Provodnici |
||
1. |
Komplet provodnika - kraći |
5 |
2. |
Komplet provodnika - duži |
5 |
3. |
Sonde za osciloskop i generatore |
10 |
4. |
BNC-krokodil |
10 |
5. |
Gajtani za DMM i audiogeneratore |
24 |
Napomena:
U računarskoj učionici realizuju se vežbe iz predmeta:
- Osnove elektrotehnike
- Elektronika
- Digitalna elektronika i telekomunikacije
- Deo vežbi za predmet Mrežna oprema II razred
Kabinet za mrežnu opremu i računarski hardver
Red. br. |
Naziv opreme |
Broj komada |
1. |
Računar |
1 |
2. |
Klupa laboratorijska |
5 |
3. |
Učenička stolica |
10 |
4. |
Katedra nastavnička |
1 |
5. |
Nastavnička stolica |
1 |
6. |
Tabla školska |
1 |
7. |
Polica za instrumente |
6 |
8. |
Ormarić za instrumente |
3 |
Uređaji i instrumenti |
||
10 |
Dijagnostički softver |
10 |
11 |
Disketa |
10 |
12 |
Tehnička dokumentacija za hardver |
10 |
13 |
Kutija za računarski sistem |
10 |
14 |
Napajanje za RS |
10 |
15 |
Procesor |
10 |
16 |
Hladnjak |
10 |
17 |
Kuler |
10 |
18 |
RAM |
10 |
19 |
Video kartica |
10 |
20 |
Mrežna kartica |
10 |
21 |
Zvučna kartica |
10 |
22 |
Flopi |
10 |
23 |
Hard-disk |
10 |
24 |
CD-rom |
10 |
25 |
ZIP |
10 |
26 |
Spoljašnji i unutrašnji kablovi |
10 |
27 |
Štampač |
3 |
28 |
Sastavljen računarski sistem |
10 |
29 |
Instalacioni diskovi sa različitim vrstama OS, korisničkih softvera, sistemski diskovi |
10 |
30 |
Klešta za UTP, BNC konektore |
10 |
31 |
Testeri za ispitivanje svih vrsta prenosnih medijuma koji se koriste u mrežama |
5 |
32 |
Pristup internetu |
|
33 |
UPS |
3 |
34 |
Drajveri |
10 |
35 |
Eksterni modem |
3 |
36 |
Zvučnici |
10 |
37 |
Mikrofon |
10 |
38 |
Skener |
5 |
39 |
Ripiter |
5 |
40 |
Svič |
5 |
41 |
Ruter |
3 |
42 |
Video projektor |
1 |
43 |
Dvokanalni osciloskop |
5 |
44 |
Multimetar |
10 |
45 |
Tragač metala |
3 |
46 |
Tester |
10 |
47 |
Impulsni reflektometar |
3 |
48 |
OTDR (Optički reflektometar u vremenskom domenu) |
1 |
49 |
Splajser (uređaj za nastavljanje optičkih kablova) |
1 |
50 |
Optički multimetar |
3 |
51 |
Antistatična lemilica |
10 |
52 |
Ručni alat (mala i srednja klešta, pljosnate i krstaste odvrtke, sečice, pinceta, ispitivač) |
10 |
Provodnici |
||
1. |
Komplet provodnika - kraći |
5 |
2. |
Komplet provodnika - duži |
5 |
3. |
Sonde za osciloskop i generatore |
10 |
4. |
BNC-krokodil |
5 |
5. |
Gajtani za DMM |
10 |
6. |
Sonde BNC - BNC |
10 |
V) Nastavna sredstva
Nastavni predmet: RAČUNARSKI HARDVER sa laboratorijskim vežbama
Red. br. |
NAZIV OPREME |
Broj komada |
Makete, uređaji |
||
1. |
Računar |
10 |
2. |
Kutija za računarski sistem |
10 |
3. |
Napajanje za RS |
10 |
4. |
Procesor |
10 |
5. |
Hladnjak |
10 |
6. |
Kuler |
10 |
7. |
RAM |
10 |
8. |
Video kartica |
10 |
9. |
Mrežna kartica |
10 |
10. |
Zvučna kartica |
10 |
11. |
Flopi |
10 |
12. |
Hard-disk |
10 |
13. |
CD-rom |
10 |
14. |
ZIP |
3 |
Alat, instrumenti, pribor |
||
1 |
Dvokanalni osciloskop |
5 |
2 |
Multimetar |
10 |
3 |
Antistatična lemilica |
10 |
4 |
Ručni alat (mala i srednja klešta, pljosnate i krstaste odvrtke, sečice, pinceta, ispitivač) |
10 |
SOFTVER |
||
1 |
Dijagnostički softver |
1 |
Slike i šeme na grafo folijama, slajdovi |
||
1. |
Prikaz računarskog sistema pomoću dijagrama |
1 |
2. |
Blok šema računara |
1 |
3. |
Blok šema centralne jedinice |
1 |
4. |
Blok šema matične ploče |
1 |
5. |
Blok šema procesora |
1 |
6. |
Blok šema Hard-disk |
1 |
7. |
Blok šema Flopija |
1 |
8. |
Blokšema CD-roma |
1 |
Nastavni predmet:: MREŽNA OPREMA sa laboratorijskim vežbama
Red. br. |
NAZIV OPREME |
Broj komada |
Makete, uređaji |
||
1. |
Računar |
1 |
2. |
Lemilica 30 vati |
10 |
3. |
Tester kablova |
10 |
4. |
Tragač kablova |
10 |
5. |
Impulsni reflektometar |
3 |
6. |
OTDR (Optički reflektometar u vremenskom domenu) |
1 |
7. |
Splajser (uređaj za nastavljanje optičkih kablova) |
1 |
Alat, instrumenti, pribor |
||
1. |
Klešta za krimpovanje |
10 |
2. |
Punch down alat za spajanje kabla na reglete po 66/110 standardu |
5 |
3. |
Univerzalni instrument |
10 |
4. |
Čekić (1kg) |
10 |
5. |
Bušilica (vibraciona) |
5 |
6. |
Bušilica obična |
5 |
7. |
Komplet burgija za metal |
1 |
8. |
Komplet burgija za metal |
1 |
9. |
Komplet burgija za drvo |
1 |
10. |
Komplet dleta za štemovanje |
1 |
11. |
Razne turpije za metal |
|
12. |
Špakla |
10 |
13. |
Građevinarska vangla |
10 |
14. |
Univezalni striper alat za blankiranje sa secicama |
10 |
15. |
Pantljika od 3m |
10 |
16. |
Libela |
5 |
17. |
Razne vrste prenosnih medijuma (UTP, STP, FTP, koaksijalni) |
|
18. |
Razne kanalnice |
|
19. |
Razvodne kutije |
|
20. |
Utičnice (nazidne, uzidne, podne...) |
|
21. |
Svi postojeći konektori za žične medijume |
|
22. |
Razvodni ormani |
3 |
23. |
Ručni alat (mala i srednja klešta, pljosnate i krstaste odvrtke, sečice, pinceta, ispitivač |
10 |
24. |
Instalaciona creva |
10 |
SOFTVER |
||
|
Softver za simulaciju računarskih mreža |
|
Slike i šeme na grafo folijama, slajdovi |
||
1 |
Šema povezivanja konektora na kablove |
1 |
2 |
Šema montaže utičnica |
1 |
3 |
Šema montaže kanalnica |
1 |
4 |
Šema izvedene TT instalacije |
1 |
Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje logičkog i apstraktnog mišljenja
- Razvijanje sposobnosti jasnog i preciznog izražavanja i korišćenja osnovnog matematičko-logičkog jezika
- Razvijanje sposobnosti određivanja i procene kvantitativnih veličina i njihovog odnosa
- Razvijanje osećaja za prostor, razlikovanje geometrijskih figura i njihove uzajamne odnose i transformacije
- Razumevanje funkcionalnih zavisnosti, njihovo predstavljanje i primena
- Razvijanje sistematičnosti, urednosti, preciznosti, temeljnosti, istrajnosti, kritičnosti u radu; razvijanje radnih navika i sposobnosti za samostalan i grupni rad
- Sticanje znanja i veština korisnih za transfer u stručno - teorijskim predmetima i razvijanje sposobnosti za pravilno korišćenje stručne literature
- Formiranje svesti o univerzalnosti i primeni matematičkog načina mišljenja
- Podsticanje stručnog razvoja i usavršavanja u skladu sa individualnim sposobnostima i potrebama društva
- Razvoj sposobnosti potrebnih za rešavanje problema i novih situacija u procesu rada i svakodnevnom životu
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Despotović Radivoje, Tošić Ratko, Šešelja Branimir: Matematika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997.
- Vojvodić Gradimir, Despotović Radivoje, Petrović Vojislav, Tošić Ratko, Šešelja Branimir: Matematika za drugi razred
srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997.
- Milošević Vladislav, Ivović Miodrag, Nenadović Ratko, Simić Krstomir: Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Pap Endre, Tošić Ratko, Lozanov-Crvenković Zagorka: Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan: Matematika 1, zbirka zadataka i testova za prvi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd, 2000.
- Ivanović Živorad, Ognjanović Srđan: Matematika 2, zbirka zadataka i testova za drugi razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd, 2000.
- Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad: Matematika 3, zbirka zadataka i testova za treći razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd, 2000.
- Ognjanović Srđan, Ivanović Živorad: Matematika 4, zbirka zadataka i testova za četvrti razred gimnazija i tehničkih škola, Krug, Beograd, 2000.
- Bogoslavov Vene: Zbirka rešenih zadataka iz matematike 1, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Bogoslavov Vene: Zbirka rešenih zadataka iz matematike 2, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Bogoslavov Vene: Zbirka rešenih zadataka iz matematike 3, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Bogoslavov Vene: Zbirka rešenih zadataka iz matematike 4, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Kečkić Jovan: Matematika sa zbirkom zadataka za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Kečkić Jovan: Matematika sa zbirkom zadataka za drugi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Kečkić Jovan: Matematika sa zbirkom zadataka za treći razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
- Kečkić Jovan: Matematika sa zbirkom zadataka za četvrti razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1998.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Fizika
- Računarski softver
- Računarski hardver
- Osnovi elektrotehnike
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
111 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja iz elemenata matematičke logike i teorije skupova i njihova primena |
• razlikuje: znake konstanti, promenljive, znake operacija, izraze, znake relacija; |
Logika i skupovi • Matematičko-logički jezik |
• Raditi ulazni test (npr. po zadacima iz zbirke pripremnih zadataka za prijemni ispit, samo sa izmenjenim podacima) |
• Sticanje osnovnih znanja iz trigonometrije pravouglog trougla i njihova primena |
• definiše sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu; |
Trigonometrija pravouglog trougla • Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu |
• Sadržaje povezivati sa odgovarajućim sadržajima fizike i stručnih predmeta
|
• Unapređivanje znanja o prirodnim, celim, racionalnim, iracionalnim i realnim brojevima i sticanje elementarnih znanja o kompleksnim brojevima |
• razlikuje osnovne podskupove (N, Z, Q, I) skupa realnih brojeva R i navede njihova svojstva; |
Skupovi brojeva • Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R i njihova struktura |
• Pri proširivanju skupa realnih brojeva naglasiti da više "ne važe" relacije <,>, ≤, ≥, a da operacije +.-.·,: proširuju svoje dejstvo na nove konstante, uz nastavak važenja istih zakona (tako da učenici i sami mogu da naslute kako se npr. množe kompleksni brojevi) |
• Razumevanje i primena proporcionalnosti |
• izračuna određen deo neke veličine; |
Proporcionalnost • Razmera i proporcija |
• Važno je da se razmera, pre svega, vezuje za konkretne primene (npr. kod planova topografskih i geografskih karata) i treba uraditi što više raznovrsnih primera (npr. račun mešanja se koristi pri određivanju količine komponenata u nekoj boji) |
• Unapređivanje znanja o polinomima i racionalnim algebarskim izrazima |
• definiše monom, prepoznaje slične monome, sabira ih i oduzima; |
Polinomi i racionalni algebarski izrazi • Monomi, račun sa stepenima |
• Rastavljanje polinoma na činioce i sređivanje racionalnih izraza obrađivati na puno primera i insistirati da učenici jednim delom rade sami ili u grupama |
• Unapređivanje znanja o linearnim funkcijama, jednačinama, nejednačinama i sistemima i primena |
• rešava linearne jednačine primenom |
Linearne funkcije, jednačine, nejednačine i sistemi • Linearna jednačina |
• Insistirati na geometrijskoj interpretaciji grafika funkcije f(x) = kx + n |
• Unapređivanje znanja o vektorima |
• definiše vektor, jednakost vektora i izvodi operacije sabiranja, oduzimanja vektora, množenja vektora skalarom; |
Vektori • Vektori, jednakost, operacije sa vektorima |
• Znanja o vektorima povezati sa znanjima o vektorskim veličinama u fizici, naglašavati razliku između skalarnih i vektorskih veličina |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 12 ČASOVA.
Razred: |
drugi |
Godišnji fond časova: |
111 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima |
• primenjuje osobine operacija stepenovanja sa celim izložiocem u transformacijama izraza; |
Stepenovanje i korenovanje • Pojam stepena |
• Isticati da permanentno važe osobine stepenovanja bez obzira na proširivanje skupa kojem pripada izložilac |
• Sticanje znanja o trigonometrijskim funkcijama i njihova primena |
• definiše trigonometrijski krug; |
Trigonometrijske funkcije • Stepen i radijan |
• Ponoviti o trigonometrijskim funkcijama oštrog ugla u pravouglom trouglu i pomoći učenicima da koristeći ta znanja sami definišu trigonometrijske funkcije proizvoljnog ugla na trigonometrijskom krugu |
• Sticanje znanja o kvadratnim funkcijama, rešavanje kvadratnih jednačina i nejednačina i njihova primena |
• pozna kvadratnu jednačinu; |
Kvadratne funkcije, kvadratne jednačine i nejednačine • Kvadratna jednačina |
• Pre izvođenja i korišćenja obrasca za rešavanje kvadratne jednačine, preporuka je da se konkretne jednačine sa "lepim brojevima" rešavaju rastavljanjem kvadratnog trinoma (na. jednom ili dva časa) a tako nešto ne treba potpuno izbegavati ni kasnije |
• Upoznavanje sa pojmom iracionalne jednačine |
• rešava najjednostavniju iracionalnu jednačinu (razmatrajući i uslove za postojanje rešenja); |
Iracionalne jednačine • Iracionalne jednačine |
• Posebno insistirati na razmatranju uslova da bi neki broj mogao biti rešenje iracionalne jednačine |
• Povezivanje znanja iz trigonometrije sa kompleksnim brojevima |
• kompleksan broj u algebarskom obliku prevoditi u trigonometrijski i Ojlerov oblik, i obrnuto; |
Trigonometrija i kompleksni broj • Geometrijska interpretacija kompleksnih brojeva u kompleksnoj ravni, modul i argument kompleksnog broja |
• Insistirati na geometrijskoj interpretaciji |
• Proširivanje znanja iz trigonometrije |
• primenjuje sinusnu i kosinusnu teoremu na "rešavanje" trougla. |
Sinusna i kosinusna teorema • Sinusna i kosinusna teorema sa primenom |
• Za obradu preporučenih sadržaja predlaže se 8 časova |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 12 ČASOVA.
Razred: |
treći |
Godišnji fond časova: |
111 časova |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje znanja o eksponencijalnim i logaritamskim funkcijama, rešavanje eksponencijalnih i logaritamskih jednačina i njihova primena |
• prikazuje analitički, tabelarno i grafički eksponencijalnu funkciju i navede njene osobine; |
Eksponencijalne i logaritamske funkcije i jednačine • Eksponencijalna funkcija, njen grafik i osobine |
• Naglašavati da karakteristična svojstava operacije stepenovanja ostaju u važnosti pri proširivanju domena za eksponente od skupa prirodnih do skupa realnih brojeva, a osnova na kraju može biti samo pozitivan broj, različit od 1 |
• Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, obimu i površini kruga i delova kruga |
• razume šta je obim, odnosno površina mnogougla, šta je merna jedinica i merni broj; |
Obim i površina mnogouglova i kruga • Metričke relacije za mnogouglove |
• Insistirati na primeni Pitagorine teoreme i trigonometrije |
• Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o površini i zapremini poliedara i obrtnih tela i primena |
• crta pomoćne slike osnovnih oblika prizme i piramide: kvadar, kocka, pravilna trostrana, četvorostrana i šestostrana prizma, piramida i zarubljena piramida, i razlikuje njihove elemente; • crta mrežu i izračuna površinu i zapreminu prizme, piramide, zarubljene piramide; |
Poliedri i obrtna tela • Poliedri, osnovni pojmovi, rogalj, zbir ivičnih uglova roglja • Pojam piramide, vrste, površina i zapremina |
• Na početnim časovima obnavljanja i dopunjavanja znanja o obimu, površini i zapremini tela i osnovnim mernim jedinicama, koristiti model kocke ivice 1 dm na čijim stranama je ucrtana |
• Upoznavanje sa elementima analitičke geometrije |
• primenom formula analitičke geometrije odredi rastojanje između dve tačke, težište trougla, površine trougla i četvorougla; |
Elementi analitičke geometrije • Rastojanje između dve tačke, deoba duži u datom odnosu, koordinate težišta |
• Istaći povezanost grafičkog i analitičkog pristupa u analitičkoj geometriji. Često naglašavati da tačka pripada liniji ako i samo ako njene koordinate zadovoljavaju jednačinu te linije |
• Sistematizacija stečenog znanja o vektorima i primena |
• definiše skalarni proizvod, navede formulu za skalarni proizvod u funkciji koordinata i to primeni na izračunavanje projekcija i uglova; |
Vektori • Skalarni proizvod vektora i primene (skalarna projekcija i normalnost) |
• Navoditi puno primera vektorskih veličina u matematici, fizici, svakodnevnom životu |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 12 ČASOVA.
Razred: |
četvrti |
Godišnji fond časova: |
102 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o nizovima i primena |
• odredi prvih nekoliko članova niza zadatog formulom, tabelom ili na neki drugi način; |
Nizovi • Beskonačan niz, načini zadavanja |
• Nizove zadavati kako formulom, tako i svojim članovima i rekurzivno, ili nekim drugim opisom - i u svakom od tih slučajeva kod učenika stvarati predstavu o ponašanju niza |
• Sistematizacija znanja o funkcijama datim analitičkim izrazom |
• razlikuje grafike elementarnih funkcija i objasni njihove osobine, "čitajući" sa grafika (domen, skup slika, "1-1", nule, znak, (ne)parnost, monotonost, ekstremne vrednosti, periodičnost, (ne)konveksnost grafika); |
Funkcije • Realne funkcije, domen, kodomen, skup slika |
• Insistirati na samostalnom i grupnom radu učenika kod ponavljanja elementarnih funkcija |
• Sticanje osnovnih znanja o graničnoj vrednosti funkcije i primena
|
• navede osnovne teoreme o graničnim vrednostima i primeni ih u jednostavnim primerima izračunavanja; • ispita ponašanje funkcije na "krajevima" oblasti definisanosti, odredi asimptote, ako postoje, i to grafički prikaže; |
Granična vrednost funkcije • Granična vrednost funkcije, beskonačno male i beskonačno velike veličine
|
• Napraviti paralelu između granične vrednosti funkcije i granične vrednosti niza
|
• Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija |
• objasni šta je izvod funkcije i navede njegovu geometrijsku i mehaničku interpretaciju; |
Ispitivanje funkcija i crtanje grafika • Priraštaj funkcije |
• Povezati dosadašnja znanja o jednačini prave sa znanjem o izvodima |
• Sticanje osnovnih znanja o integralima |
• objasni pojam i primenu neodređenog integrala; |
Integrali • Pojam primitivne funkcije i neodređenog integrala |
• Insistirati na preciznosti, tačnosti, sistematičnosti i urednosti u radu |
NAPOMENA: ZA REALIZACIJU 4 PISMENA ZADATKA SA ISPRAVKAMA PLANIRANO JE 12 ČASOVA
1. CILJEVI PREDMETA:
- Produbljivanje razumevanja o osnovnim oblastima u klasičnoj i modernoj fizici;
- Produbljivanje razumevanja o fizici kao fundamentalnoj nauci, koja omogućava razumevanje sveta koji nas okružuje;
- Produbljivanje razumevanja o naučnom mišljenju i naučnim metodama;
- Shvatanje fizičke slike sveta;
- Shvatanje veze između fizike, tehnologije, kulture i društvenog razvoja.
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- E. Danilović, M. Raspopović, S. Boćin, Fizika za prvi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2000.
- J. Janjić, M. Pavlov, B. Radivojević: FIZIKA za prvi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga Beograd 2000.
- M. Raspopović i dr., Fizika sa zbirkom zadataka i priručnikom za laboratorijske vežbe, za I razred četvorogodišnjih stručnih škola Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1998.
- Grupa autora: FIZIKA za drugi razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga Beograd 2000.
- Grupa autora: FIZIKA za treći razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga Beograd 2000.
- Nataša Čaluković: Fizika II, Zbirka zadataka za drugi razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
- Nataša Čaluković: Fizika III, Zbirka zadataka za treći razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
- Grupa autora: FIZIKA za četvrti razred srednjeg obrazovanja i vaspitanja, Naučna knjiga Beograd 2000.
- Nataša Čaluković: Fizika, Zbirka zadataka za četvrti razred gimnazije, KRUG, Beograd, 2003.
- Kvark media, Multimedijalni edukativni programi Fizika 1 i 2 Multisoft, Užice 1999.
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika
- Osnove elektrotehnike
- Stručni predmeti
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
74 časa |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
• Osposobljavanje učenika da objasne mesto i značaj fizike za razvoj društva |
• objasni značaj fizike kao fundamentalne nauke i njen uticaj na razvoj tehničkih nauka i disciplina; |
Uvod • Fizika - oblast i priroda naučne discipline |
• Korišćenje stručne literature, šema, folija za grafoskop, demonstracionih sredstava, rad u kabinetu za fiziku, korišćenje edukativnih programa na računaru |
|
• objasni pojam oscilacija, njihov nastanak i karakteristične veličine oscilatornog kretanja (period, učestanost, amplituda); |
Oscilacije • Oscilacije u mehanici, harmonijske oscilacije |
Preporučeni broj časova po temama:
|
|
• objasni pojam talasa i njihov nastanak; |
Talasi • Mehanički talasi, karakteristike, vrste, nastanak |
|
|
• razlikuje prelamanje od odbijanja svetlosti i objasni osnovne zakonitosti prelamanja i odbijanja svetlosti; |
Optika • Izvori svetlosti |
|
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
|
148 |
|
|
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika za prepoznavanje vrsta, karakteristika i funkcija različitih računarskih sistema
- Osposobljavanje učenika da samostalno sklopi računar
- Osposobljavanje učenika za testiranje hardvera i otklanjanje kvarova
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Arhitektura računara |
36 |
Sklapanje računara |
76 |
Testiranje hardvera |
36 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Arhitektura računara |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za prepoznavanje vrsta, karakteristika i funkcija različitih računarskih sistema |
• definiše pojam računarskog sistema; |
• Pojam računarskog sistema |
• Ovaj modul se ostvaruje sa 36 časova teoretske nastave. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
Naziv modula: |
Sklapanje računara |
Trajanje modula: |
76 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno sklopi računar |
• razlikuje oblike i vrste kućišta i izvora napajanja
i objasni njihove prednosti i nedostatke; |
• Kućišta vrste, namena i uloga |
• Ovaj modul se realizuje u laboratoriji. Poželjno je da svaki učenik ima svoje radno mesto. Na svakom radnom mestu potrebno je da postoji komplet alata i instrumenata za sklapanje i testiranje računara. |
|
• razlikuje vrste i objasni ulogu video adaptera; |
• Priključci definisani standardom |
• Koristiti literaturu proizvođača matičnih ploča. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
Naziv modula: |
Testiranje hardvera |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za testiranje hardvera i otklanjanje kvarova |
• definiše metode održavanja računara; |
• Metode održavanja računara |
• Modul testiranje računara izvodi se u laboratoriji
sa 10 radnih mesta. Na svakom radnom mestu mora da postoji računar, alat
i instrumenti za popravku računara. Svi računari treba da su povezani na
internet. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
* |
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Piter Norton, Unutrašnjost PC-a i Nadgradnja i popravka PC-a, SAMS Publishing
- Scott Mueller, Nadogradnja i popravka PC-a, QUE
- Stephen J. Bigelow, Rešavanje problema, nadgradnja i popravka PC-a, Edicija: Do kraja Do kraja
- PC Press. www.pcpress.co.yu, Mikro: www.mikro.co.yu, Svet kompjutera: www.sk.co.yu
Izdavačke kuće:
- Mikro knjiga: www.mikrokwiga.co.yu
- CET: www.cet.co.yu
- Kompjuter biblioteka: www.kombib.co.yu
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarski softver
- Mrežna oprema
- Osnove elektrotehnike
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
74 |
37 |
|
|
|
111 |
II |
74 |
37 |
|
|
|
111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja iz oblasti elektrostatike, jednosmernih struja i elektromagnetizma potrebnih za druge stručne predmete
- Sticanje osnovnih znanja iz naizmeničnih struja i impulsa potrebnih za druge stručne predmete
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje
modula |
Elektrostatika |
18 |
Jednosmerne struje |
72 |
Elektromagnetizam |
21 |
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje
modula |
Naizmenične struje |
85 |
Impulsi |
26 |
Razred: |
prvi |
Naziv modula: |
Elektrostatika |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o elektricitetu i električnim svojstvima materije, o električnom polju, osnovnim karakteristikama i pojavama u električnom polju, kao i osnovnim fizičkim veličinama koje karakterišu njegovo dejstvo
|
• definiše osnovna i električna svojstva materije i pojam elektriciteta;
|
• Struktura materije. Laboratorijske vežbe: • Definicija merenja, greške pri merenju • Merenje kapacitivnosti digitalnim instrumentom i specifičnosti pri merenju malih kapacitivnosti. Merenje kapacitivnosti elektrolitskog kondenzatora. Instrumenti za brzu proveru elektrolitskih kondenzatora. |
Modul se realizuje kroz Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Jednosmerne struje |
Trajanje modula: |
72 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o jednosmernoj električnoj struji, njenom dejstvu i njenim osnovnim parametrima, o električnom kolu i osnovnim elementima koje ga čine |
• definiše pojam jednosmerne struje, fizički i tehnički smer struje, izračuna i objasni jačinu i gustinu struje;
|
• Pojam jednosmerne električne struje.
|
Modul se realizuje kroz Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: |
• Osposobljavanje učenika da rukuju, pravilno povezuju i očitavaju analogne i digitalne instrumente i mere osnovne veličine u kolu jednosmerne struje
|
• opiše i primeni merenje jačine jednosmerne struje;
|
Laboratorijske vežbe: • Merenje jačine struje analognim instrumentom |
*Specifičnosti u realizaciji laboratorijskih vežbi: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Elektromagnetizam |
Trajanje modula: |
21 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o magnetnim svojstvima materije, magnetnom polju, elektromagnetizmu i njegovoj praktičnoj primeni |
• objasni pojam magneta i magnetnog polja; |
• Pojam magnetnog polja. Grafičko predstavljanje magnetnog polja. |
Modul se realizuje kroz Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave |
• Upoznavanje sa eksperimentom koji dokazuje postojanje i uticaj elektromagnetnog polja+ |
|
Laboratorijske vežbe: • Stalni magneti. Elektromagneti - relea. |
*Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Razred: |
drugi |
Naziv modula: |
Naizmenične struje |
Trajanje modula: |
85 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o naizmeničnim veličinama, parametrima naizmeničnih veličina i elementima u kolu naizmenične struje
|
• objasni i grafički prikaže proizvodnju naizmenične elektromotorne sile kao i da objasni njen matematički oblik;
|
• Princip proizvodnje naizmenične elektromotorne sile. Generator naizmenične struje. |
Modul se realizuje kroz Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Impulsi |
Trajanje modula: |
26 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Sticanje osnovnih znanja o impulsima i uticaju pasivnih elemenata na oblik pravougaonog impulsa |
• objasni i grafički prikaže različite oblike impulsa; |
• Pojam impulsa, primeri impulsnih pojava. Razlika impulsa u odnosu na naizmenični signal. |
Modul se realizuje kroz Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Piroćanac Milosava: Osnove elektrotehnike za prvi razred elektrotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1997
- R. Opačić: Osnove elektrotehnike za drugi razred elektrotehničke škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1995
- D. Martinović: Električna merenja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva,
Beograd, 1995.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Fizika
- Matematika
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
111 |
37 |
|
|
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o diskretnim elektronskim elementima, njihovim karakteristikama i primeni u elektronskim kolima, linearnim, impulsnim i integrisanim kolima koja su potrebna za ostale stručne predmete
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Diode |
27 |
Tranzistori |
30 |
Linearna integrisana kola |
20 |
Oscilatori i impulsna kola |
15 |
Digitalna kola i mreže |
32 |
Sekvencijalna kola i mreže |
24 |
Naziv modula: |
Diode |
Trajanje modula: |
27 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o poluprovodnicima, PN spoju, diodama i njihovoj primeni |
• objasni kristalnu strukturu poluprovodnika i karakteristike poluprovodnika N i P tipa; |
• Kristalna struktura poluprovodnika |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Tranzistori |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o tranzistorima i njihovoj primeni |
• objasni princip rada bipolarnog tranzistora, struje kroz njega, faktor strujnog pojačanja sa zajedničkim emitorom i bazom; |
• Princip rada tranzistora na modelu sa zajedničkim emitorom |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Linearna integrisana kola |
Trajanje modula: |
20 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o linearnim integrisanim kolima i njihovoj primeni |
• nacrta i objasni blok šemu operacionog pojačavača i princip rada; |
• Blok šema integrisanog operacionog pojačavača |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Oscilatori i impulsna kola |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Upoznavanje učenika sa principom rada oscilatora i njihovom primenom |
• objasni princip pozitivne povratne sprege i izvede Barkhauzenov uslov oscilovanja; |
• Pozitivna povratna sprega. Barhauzenov uslov oscilovanja |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Digitalna kola i mreže |
Trajanje modula: |
32 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o binarnom predstavljanju podataka, kodiranju i realizaciji logičko-prekidačkih mreža |
• predstavi brojeve binarno, oktalno i heksadecimalno i pretvara brojeve iz jednog u drugi brojni sistem; |
• Pojam informacije. Brojni sistemi: binarni, oktalni, heksadecimalni. Konverzija brojeva između različitih brojnih sistema. Osnovne operacije u binarnom brojnom sistemu |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Sekvencijalna kola i mreže |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o flip flopovima, registrima, brojačima, memorijskim elementima i aritmetičkim kolima |
• navodi razlike između kombinaciono logičko prekidačkih i sekvencijalnih mreža; |
• Sekvencijalne mreže. Flip flopovi: RS, T, D, JK |
• Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- R. Opačić: Elektronika 1, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1997
- Ratko Opačić: Elektronika 2, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1997
- Topalović: Digitalna elektronika za III razred elektrotehničke škole, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1996
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnove elektrotehnike
- Obrada i prenos signala
- Mrežna oprema II razred
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
|
74 |
|
|
|
74 |
III |
|
111 |
|
|
|
111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o osnovnim pojmovima baza podataka i osposobljavanje za korišćenje baza podataka na računaru
- Sticanje osnovnih znanja o osnovnim principima HTML-a i osposobljavanje za korišćenje WEB editora za kreiranje WEB stranica
- Sticanje osnovnih znanja i veština za kreiranje WEB strana različitim tehnikama
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Baze podataka |
37 |
Izrada Web stranice |
37 |
Razred: |
treći |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
HTML i XHTML |
33 |
XML |
30 |
Skript jezici |
48 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Razred: |
drugi |
Naziv modula: |
Baze podataka |
Trajanje modula: |
37 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o osnovnim pojmovima baza podataka |
• objasni pojam baze podataka i organizovanje baze podataka (tabele, slogovi, polja, tipovi podataka u poljima i svojstva polja);
|
• Pojam baze podataka |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • laboratorijske vežbe se realizuju u računarskom kabinetu *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Izrada Web stranice |
Trajanje modula: |
37 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o osnovnim principima HTML-a |
• definiše izraz World Wide Web (Web) i Internet i identifikuje njihove ključne karakteristike; |
• Osnovni pojmovi Web koncepta |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Razred: |
treći |
Naziv modula: |
HTML i XHTML |
Trajanje modula: |
33 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o načinu i atributima za formatiranja WEB strana |
• razlikuje HTML tekst od običnog tekstualnog zapisa; |
• Osnove jezika za opisivanje teksta |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
XML |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o kreiranju i opisivanju podataka neophodnih za formiranje WEB strana |
• navede razlike i prednosti XML u odnosu na HTML; |
• Osnove XML i njegova namena |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Skript jezici |
Trajanje modula: |
48 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o osnovnim principima programiranja |
• navede prednosti korišćenja programa pisanih skript jezikom; |
• Uvod u skript jezike |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
-Khristine Annwn: Macromedia Dreamweaver MX 2004, Mikro knjiga, Beograd, 2004.
- Slobodan Šećerovski, ECDL Modul 5: Baze podataka, Kompjuter biblioteka, Čačak, 2007.
- Mike Gunderloy, Joseph Jorden SQL: Server i baze podataka 2001, Mikro knjiga, Beograd, 2001.
- Cary N. Prague, Michael R. Irwin, Jennifer Reardon: Access 2003. Biblija, Mikro knjiga, Beograd, 2004.
- Alison Balter, Access 2003: Naučite za 24 časa, Kompjuter biblioteka, Čačak, 2003.
- Grupa autora, Microsoft Office FrontPage 2003: Korak po korak, CET, Beograd, 2004.
- Grupa autora, Microsoft Office Access 2003: Korak po korak, CET, Beograd, 2003.
- Herbert Schildt, Java J2SE 5: Kompletan priručnik, Mikro knjiga, Beograd, 2006.
- Edward C. Willet: OFFICE 2003. BIBLIJA, Mikro knjiga, Beograd, 2004.
- Natanya Pitts: XML osnove, Kompjuter biblioteka, Čačak, 2003.
- Molly E. Holzschlag: HTML i XHTML majstor, Kompjuter biblioteka, Čačak, 2001.
- Michael J. Young: XML korak po korak, CET, Beograd, 2001.
- Kris Jamsa, Konrad King, Andy Anderson: HTML i Web dizajn kroz praktične primere, Mikro knjiga, Beograd, 2003.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarski softver
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
III |
74 |
37 |
|
|
|
111 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovnih znanja o obradi i prenosu signala potrebnih za usvajanje znanja iz drugih stručnih predmeta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
treći |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Pretvaranje podataka u signale i prenos signala |
75 |
Kompresija podataka |
36 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Pretvaranje podataka u signale i prenos signala |
Trajanje modula: |
75 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje osnovnih znanja o pretvaranju podataka u signale |
• definiše osnovne pojmove u telekomunikacijama; |
• Pojam periode i frekvencije. Pojam analognog i digitalnog signala. Kontinualni i diskretni signal. Signal u vremenskom i frekventnom domenu. Prostoperiodičan signal, pravougaona povorka impulsa, usamljeni pravougaoni impuls, digitalni unipolarni i polarni signal. Širina spektra signala i širina propusnog opsega |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Kompresija podataka |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje osnovnih znanja o tehnikama za ubrzavanje prenosa signala |
• objasni prednosti kompresije podataka i navede osnovne tehnike kompresije podataka; |
• Frekventno zavisni kodovi (Hafmanov kod, aritmetička kompresija) |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave • laboratorijske vežbe se realizuju u laboratoriji *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- William A. Shay: Savremene komunikacione tehnologije i mreže, Kompjuter biblioteka, Čačak, 2000.
- Vele Čoja: Osnove tehnike digitalnog prenosa, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
- Zoran Urošević, Milan Savić: Prenos podataka, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2003.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Osnove elektrotehnike
- Elektronika
- Računarske mreže
1. CILJEVI PREDMETA:
- Razvijanje poslovnih i preduzetničkih znanja, veština i ponašanja (inovativnost i kreativnost, pokretanje inicijativa, preuzimanje odgovornosti i rizika, upravljanje promenama, timski rad, veštine komunikacije, konstruktivno rešavanje problema, kritičko mišljenje, upravljanje vremenom, liderstvo...)
- Razvijanje preduzetničkih vrednosti i sposobnosti da se prepoznaju preduzetničke mogućnosti u lokalnoj sredini i deluje u skladu sa tim
- Razvijanje poslovnog i preduzetničkog načina mišljenja
- Multidisciplinarni pristup i orjentacija na praksu
- Razvijanje osnove za kontinuirano učenje
- Razvijanje svesti o sopstvenim znanjima i sposobnostima i daljoj profesionalnoj orijentaciji
- Osposobljavanje za aktivno traženje posla (zapošljavanje i samozapošljavanje)
- Razvoj odgovornog odnosa prema očuvanju prirodnih resursa i ekološke ravnoteže
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Inovacije i preduzetništvo, Peter F. Drucker, Privredni pregled, Beograd, 1991.
- Moj pogled na menadžment, Peter F. Drucker, Adižas, Novi Sad, 2003.
- Kako kreirati, ovladati i dominirati tržištem, Filip Kotler, Adižas, Novi Sad, 2003.
- Osnivanje i vođenje malog biznisa, Tihomir Radovanović, Nacionalna služba za zapošljavanje, Beograd, 2003.
- Sajtovi: www.apr.sr.gov.yu, ww.sme.sr.gov.yu; www.mspbg.co.yu
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Svi opšte stručni predmeti i stručni moduli
4. STRUKTURA PREDMETA
- Predmet realizovati kroz 2 časa
nedeljno vežbi.
- Preporuka je da se tema "Učenički projekt-izrada i prezentacija poslovnog plana", započne prilikom obrađivanja teme "Procena poslovnih ideja". Na ovaj način predavač može da integriše učenički projekt tokom narednih tema predmeta.
UPUTSTVA ZA SVE TEME:
- Metode rada: mini predavanja, diskusija, grupni rad, igranje uloga, studije slučaja, simulacija, rad na terenu, Brainstorming; swot analiza, anketa/intervju, prezentacija
- Ciklus empirijskog učenja
- Dnevnik rada - objasniti vođenje dnevnika rada
- Mesto održavanja: dovoljno veliki prostor koji omogućuje rad u grupama
- Koristiti pozitivne primere iz prakse
5. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PREDMETA PO RAZREDIMA
Razred: |
četvrti |
Godišnji fond: |
68 časova |
TEMA |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
Preduzetništvo i preduzetnik |
• Razumevanje pojma i značaja preduzetništva |
• navede adekvatne primere preduzetništva iz lokalnog okruženja |
• Pojam, razvoj i značaj preduzetništva |
• Dati primer dobrog preduzetnika i/ili pozvati na jedan čas gosta - preduzetnika koji bi govorio učenicima o svojim iskustvima |
Razvijanje i procena poslovnih ideja, marketing plan |
• Razvijanje sposobnosti za uočavanje, formulisanje i procenu poslovnih ideja |
• selektuje iz mnoštva ideja onu koja je primenljiva i realna za otpočinjanja biznisa |
• Procena poslovnih mogućnosti za novi poslovni poduhvat |
• Kroz oluju ideja i vođene diskusije, nastavnik pomaže učenicima da se kreativno izraze u smišljanju biznis ideja i izboru relne za dalji rad na njoj |
Upravljanje i organizacija |
• Upoznavanje učenika sa stilovima rukovođenja |
• navede osobine uspešnog menadžera |
• Menadžment funkcije (planiranje, organizovanje, vođenje i kontrola) |
• Preporučene metode ocenjivanja: |
Pravni okvir za osnivanje i funkcionisanje delatnosti |
• Usmeravanje učenika da spozna pravni okvir funkcionisanja delatnosti (poređenje i izbor prihvatljive mogućnosti) |
• izabere najpovoljniju organizacionu i pravnu formu organizovanja delatnosti |
• Zakonske forme organizovanja delatnosti |
• Koristiti sajtove za prikupljanje informacija |
Ekonomija poslovanja |
• Upoznavanje učenika sa finansijskim aspektima preduzeća / radnje |
• planira proizvodnju i troškove za sopstveni biznis |
• Struktura troškova (fiksni i varijabilni troškovi) i prag rentabilnosti |
• Preporučene metode ocenjivanja: |
Učenički projekt - prezentacija poslovnog plana |
• Osposobljavanje učenika veštini prezentacije poslovnog plana |
• poveže sve segmente poslovnog plana za sopstvenu biznis ideju |
• Izrada celovitog biznis plana za sopstvenu biznis ideju |
• Organizovati dolazak stručnjaka za procenu biznis plana |
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska |
Vežbe |
Praktična |
Nastava u |
|||
I |
|
148 |
|
|
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje osnovne računarske pismenosti i osposobljavanja učenika za korišćenje računara u daljem školovanju i budućem radu - Osposobljavanje učenika za korišćenje operativnih sistema
- Osposobljavanje učenika za korišćenje programa za obradu teksta
- Osposobljavanje učenika za korišćenje programa za rad sa tabelama
- Osposobljavanje učenika za korišćenje programa za izradu prezentacija
- Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Operativni sistem Windows |
36 |
Rad sa tekstom |
36 |
Rad sa tabelama |
24 |
Program za prezentacije |
10 |
Internet |
42 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Operativni sistem Windows |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje operativnih sistema |
• razlikuje vrste softvera; |
• Funkcije i struktura operativnog sistema |
• Posebnu pažnju treba posvetiti postupcima rada u grafičkom
okruženju, a naročito korišćenju miša, radu sa prozorima, pokretanju više
aplikacija istovremeno i razmeni podataka. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
* |
|
* |
|
|
|
* |
|
Naziv modula: |
Rad sa tekstom |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• sposobljavanje učenika za rad sa programima za obradu teksta |
• instalira i pokreće program za obradu teksta; |
• Osnovni pojmovi (pasus, margina, font, zaglavlje,
podnožje) |
• Obratiti pažnju na osnovne pojmove korišćene u obradi
teksta, kao i značaju uočavanja strukture teksta. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
|
Naziv modula: |
Rad sa tabelama |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje programa za rad sa tabelama |
• instalira i pokrene program za rad sa tabelama; |
• Instalacija i pokretanje programa |
• Praktičnu realizaciju programa ilustrovati programom
MS Excel |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
|
|
Naziv modula: |
Program za prezentacije |
Trajanje modula: |
10 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za rad sa programima za izradu prezentacija |
• instalira i pokrene program za izradu prezentacija; |
• Osnovni pojmovi (prezentacija, uređaji za prezentaciju) |
• Praktičnu realizaciju programa ilustrovati programom MS PowerPoint |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
* |
|
Naziv modula: |
Internet |
Trajanje modula: |
42 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika za korišćenje Interneta |
• objasni način funkcionisanja Interneta; |
• Razvoj Interneta |
• Posebnu pažnju posvetiti pretraživanju Interneta korišćenjem
različitih pretraživača, kao i snimanju pronađenih pojmova ili programa
na neki od medijuma za njihovo skladištenje. |
Preporučeni načini ocenjivanja modula
usmeno izlaganje |
test |
esej |
domaći zadatak |
pismeni zadatak |
aktivnost na času |
praćenje praktičnog rada |
dnevnik rada |
test praktičnih veština |
samostalni praktični rad |
grafički rad |
* |
* |
|
|
|
* |
* |
* |
|
* |
|
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Nikola Klem, Računarstvo i informatika za prvi razred srednje škole, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
- Nikola Klem, Računarstvo i informatika za drugi razred gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Računarski hardver
- Operativni sistemi
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
II |
37 |
111 |
|
|
|
148 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Osposobljavanje učenika da samostalno vrši različita merenja u računarskim mrežama
- Sticanje osnovnih znanja o tehnikama prenosa podataka kroz optičke kablove i konstrukciji i vrstama optičkih kablova, o osobenostima prostiranja elektromagnetnih talasa i radu VF predajnika i prijemnika
- Osposobljavanje učenika da samostalno izvrši testiranje mrežnih instalacija i detektuje i otkloni kvar na mrežnim instalacijama
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
drugi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Elektronska merenja u računarskim mrežama |
58 |
Optička pasivna oprema |
24 |
Bežična mrežna oprema |
16 |
Testiranje pasivne mrežne opreme |
50 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Elektronska merenja u računarskim mrežama |
Trajanje modula: |
58 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno koristi
merne instrumente i testere
|
• razlikuje merne instrumente i uređaje za testiranje u računarskim mrežama; |
• instrumenti za merenje i testiranje u elektrotehnici (princip rada i razlike) |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje
|
Naziv modula: |
Optička pasivna oprema |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o osobenostima prostiranja svetlosti kroz optičke kablove |
• objasni zakone o prostiranju svetlosti; |
• svetlost, osobine, talasna dužina |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Bežična mrežna oprema |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Usvajanje znanja o osobenostima prostiranja elektromagnetnih talasa |
• objasni nastanak i prostiranje elektromagnetnih talasa; |
• tehnike bežičnog prenosa (uskopojasni i sistem sa proširenim spektrom) |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Testiranje pasivne mrežne opreme |
Trajanje modula: |
50 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika da samostalno izvrši testiranje mrežnih instalacija
|
• razlikuje uređaje za testiranje žičnih, optičkih i bežičnih instalacija; |
• instrumenti za merenja na pasivnoj žičanoj mrežnoj opremi |
Modul se realizuje kroz: Na početku modula učenike upoznati sa ciljem/ciljevima i ishodima, planom i načinima ocenjivanja. Stavove predviđene modulom izgrađivati i vrednovati kod učenika tokom svih oblika nastave. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave *Specifičnosti u realizaciji modula: Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Dragoljub Martinović: Električna merenja za četvorogodišnje škole - elektroničare, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2006.
- Ratko Opačić: Merenja u elektronici, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 2005.
- Jasna Menart, Dragoljub Martinović: Telekomunikaciona merenja, Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd, 1990.
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Elektronika
- Računarske mreže
Danom stupanja na snagu Pravilnika o dopuni Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 14/2015) i Pravilnika o dopuni Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada elektrotehnika ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 14/2015), odnosno 27. avgusta 2015. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil administrator računarskih mreža ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2006, 23/2007, 2/2009, 3/2010 i 2/2012), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program opšteobrazovnih predmeta, odnosno u delu koji se odnosi na nastavni plan i program stručnih predmeta.