KODEKS

POSLOVNOG PONAŠANJA I POSLOVNE ETIKE ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 18/2016)

 

1. OPŠTA NAČELA

Član 1

Ovaj Kodeks se odnosi na sve zaposlene u Gradskoj upravi grada Sombora (u daljem tekstu: Gradska uprava), koji su dužni da u svom ponašanju primenjuju standarde propisane Kodeksom, s obzirom na to da ponašanje zaposlenog u Gradskoj upravi ni u kom slučaju nije njegova privatna stvar, nego predstavlja opšteprihvaćenu ličnu i profesionalnu obavezu svih zaposlenih u Gradskoj upravi.

Ovim Kodeksom se uređuju pravila ponašanja i poslovne etike zaposlenih u Gradskoj upravi i to od dolaska na rad, za vreme rada, do odlaska sa rada, a u skladu sa moralnim i profesionalnim normama i opšteprihvaćenim vrednostima.

Izrazi koji se u ovom Kodeksu odnose na zaposlene - fizička lica rodno su neutralni (podjednako se odnose na lica oba pola).

Član 2

Svrha Kodeksa je:

- da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog integriteta i pravila ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi,

- da podrži zaposlene u poštovanju ovih standarda,

- da obavesti javnost o ponašanju koje ima pravo da zahteva i očekuje od zaposlenih;

- da doprinese izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast,

- da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije Gradske uprave.

2. ODNOS PREMA POSLU I PREMA SARADNICIMA

Svakodnevno ponašanje

Član 3

U svakodnevnom ponašanju na radnom mestu zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da se ponaša u skladu s opšteprihvaćenim pravilima pristojnog ophođenja:

- tačnost dolaska na posao i na sastanke, kao i poštovanje dogovorenih rokova,

- nenapuštanje radnog mesta bez potrebe i bez najave,

- nenapuštanje radnog mesta pre isteka propisanog radnog vremena,

- tokom radnog vremena ne obavljaju se privatni poslovi i razgovori;

- prikladno poslovno odevanje, visoki standardi lične higijene i urednosti,

- čistoća i urednost radne okoline,

- ljubazan stil komunikacije,

- primereno oslovljavanje,

- po potrebi izvinjenje i ispravljanje grešaka,

- izbegavanje i aktivno sprečavanje svađa i sukoba,

- diskrecija: izbegavanje učestvovanja u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne i štetne komunikacije i slično.

Zaposleni je dužan da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u Gradsku upravu.

Član 4

Zaposleni ne sme svesno pružati neistinite ili netačne podatke, odbijati saradnju s drugim zaposlenima ili ih ometati u obavljanju njihovih poslova.

Član 5

Svi zaposleni se međusobno pozdravljaju sa "Dobar dan", umesto sa "Zdravo" ili "Ćao" i sl.

Svi zaposleni su obavezni da se međusobno ophode sa puno poštovanja i da se međusobno obraćaju sa "Vi" ili titulom odnosno funkcijom.

Član 6

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da poštuju radno vreme. U slučaju kašnjenja, isto će biti sankcionisano.

Nije dozvoljeno napuštanje radnog mesta u okviru radnog vremena bez odobrenja rukovodioca ili zaposlenog kojeg rukovodilac ovlasti. Zaposleni može da napusti radno mesto u toku rada samo u izuzetnim slučajevima, uz prethodno odobrenje neposrednog rukovodioca, i evidentiranje vremena izlaska i ulaska u poslovne prostorije, pri čemu treba obezbediti prisustvo bar jednog od zaposlenih u radnoj prostoriji, kako ne bi došlo do potpunog prekida rada sa strankama.

Zaposlenima u Gradskoj upravi, bez prethodne najave i bez odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulazak u radne prostorije Gradske uprave van radnog vremena.

Svi zahtevi za odsustvo i odmore realizuju se u dogovoru sa neposrednim rukovodiocem.

Član 7

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da za vreme radnog vremena nose identifikacionu karticu, kojom evidentiraju svoje prisustvo i odsustvo sa rada.

Zaposleni u Gradskoj upravi koji obavljaju inspekcijske poslove dužni su da se prilikom svoga postupanja identifikuju službenom legitimacijom.

Zaposleni u Gradskoj upravi koji neposredno rade sa strankama (uslužni centar-pisarnica, matičar i zamenici matičara i drugi) obavezni su da za vreme radnog vremena nose identifikacionu karticu na kojoj je ispisano njihovo ime i prezime.

Član 8

Zaposleni je dužan da obrati pažnju na svoj nastup:

- predstavite zaposlene sa kojima radite kad god imate priliku, njima to daje osećaj da su cenjeni bez obzira na njihov status ili poziciju na poslu,

- kada uđete kod rukovodioca ostanite da stojite sve dok Vas ne ponudi da sednete, ako ste vi taj rukovodilac, odmah posle pozdravljanja ponudite podređenog da sedne,

- ako se nalazite u kancelariji svog rukovodioca i zazvoni telefon, ili dođe neka iznenadna poseta, treba da izađete - osim ako Vas rukovodilac izričito zadrži.

Standardi odevanja na radu

Član 9

Svojim izgledom zaposleni u Gradskoj upravi odaju profesionalizam i urednost.

U svakodnevnom poslovnom oblačenju poželjno je biti uredan i elegantan, što podrazumeva visok nivo lične higijene, čistoću i jednostavnost odeće u kojoj se dolazi na posao, koja treba da bude usklađenih boja i neupadljiva.

Zaposleni u gradskoj upravi su dužni da budu prikladno i uredno odeveni, primereno poslovima koje obavljaju i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušavaju ugled gradske uprave niti izražavaju svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.

Zaposlenima kojima je obezbeđena uniforma u obavezi su da je nose.

Neprikladnom odećom i obućom smatraju se naročito:

- neprimereno kratke suknje i haljine,

- preuske farmerice,

- bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima pozadi,

- kratke bluze koje otkrivaju stomak ili leđa,

- bluze sa uskim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze,

- odeća od materijala koji su providni i neukusno pripijeni uz telo,

- haljine i majice sa tankim bretelama,

- kratke pantalone i bermude,

- helanke u kombinaciji sa kratkom bluzom ili kratkom majicom,

- atlet majice,

- trenerke,

- papuče, japanke ili klompe,

- naočare za sunce.

Pravila za žene: šminka treba da bude diskretna i usklađena sa opštim izgledom. Kosa i frizura uvek mora da bude uredna i umerenih boja. Nokti moraju da budu čisti i uredni. Nakit treba da bude diskretan. Dekolte može biti maksimalno u visini pazuha.

Pravila za muškarce: kosa uvek mora biti čista i uredna - uredno podšišana, a duga kosa mora biti vezana. Muški nakit treba da bude diskretan. Muškarci koji nose bradu ili brkove treba da posebno vode računa o urednosti ovih detalja. Nije dozvoljeno nošenje majica bez rukava, dukseva sa kapuljačom i sa neozbiljnim natpisima ili slikama, kao i slične odeće.

Član 10

Zaposlenog koji je neprikladno odeven ili obuven neposredni rukovodilac ili Načelnik gradske uprave će upozoriti na obavezu poštovanja ovog kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede kodeksa.

Stručnost

Član 11

Zaposleni je dužan da poslove obavlja stručno, koristeći na najbolji način svoje znanje i veštine, da poznaje i prati propise kojima je uređena oblast poslova kojima se bavi, da primenjuje nova znanja, kao i da se stalno stručno obrazuje i usavršava.

Zaposleni je dužan da razvija sposobnost samostalnog obavljanja poslova, uočavanja problema i njihovog rešavanja, razmatranja različitih mogućnosti u realizaciji ciljeva, planiranja posledica i aktivnog samostalnog upravljanja radnim procesom, u skladu sa svojim zvanjem.

Od zaposlenog se očekuje da pokaže preduzimljivost u obavljanju poslova, da predlaže nove metode rada, da razvija kreativnost i pokazuje sposobnost za stvaralačko, originalno razmišljanje čiji je rezultat novo rešenje, zaključak ili informacija, odnosno sposobnost da inoviranjem postupka poboljša pravila i način rada.

Savesnost

Član 12

Zaposleni je dužan da poslove obavlja savesno, odgovorno i pošteno, s dužnom pažnjom, blagovremeno, efikasno i nepristrasno.

Zaposleni je obavezan da poslove obavlja ozbiljno i pouzdano, da krajnji rezultat posla zasniva na sveobuhvatnom prikupljanju i sagledavanju svih važnih činjenica i podataka i da taj rezultat brani, kao i da brani svoj stručni stav.

Zaposleni ne može trpeti negativne posledice zbog svog stručnog stava i mišljenja u vezi sa obavljanjem poslova.

Zakonitost i nepristrasnost u radu

Član 13

Zaposleni obavlja svoju dužnost u okviru datog ovlašćenja u skladu sa zakonom i drugim propisom i postupa po pravilima struke i odredbi ovog Kodeksa.

Zaposleni je obavezan da kod obavljanja poslova u potpunosti bude upoznat sa zakonima i drugim propisima, opštim aktima grada Sombora, kao i s procedurama rada kojima se uređuje obavljanje tih poslova, da ih primenjuje i da se ponaša u skladu sa njima.

Zaposleni ne sme da se u privatnom životu ponaša na način koji ga čini podložnim uticaju drugih lica, a što se može odraziti na zakonito i nepristrasno vršenje poslova i radnih zadataka.

Poslovni ugled

Član 14

Zaposleni je dužan da sarađuje sa predstavnicima državnih organa i organizacija, međunarodnih institucija, javnih preduzeća i ustanova i pravnim i fizičkim licima, kao i da to čini sa uvažavanjem, ljubaznošću, predusretljivošću i visokim stepenom tolerancije.

Odnos sa sredstvima javnih informisanja

Član 15

Izjave za javnost u vezi sa poslovanjem gradske uprave daje isključivo Načelnik gradske uprave ili lice koje ono ovlasti.

U neformalnim kontaktima s predstavnicima sredstava javnog informisanja, zaposleni je dužan da postupa obazrivo i s dužnom pažnjom kad je reč o informacijama koje se odnose na poslovanje gradske uprave.

Lojalnost

Član 16

Lojalnost zaposlenog u Gradskoj upravi podrazumeva vođenje računa o poslovnim interesima i ciljevima na svakom mestu i u svakoj prilici, pa i mimo radnog vremena.

Lojalnost uključuje i neobavljanje privatnih poslova (ugovaranje, konsultacije, izrada, implementacije i slično) iz domena delatnosti i zadatih ciljeva.

Odgovornost, ovlašćenja, hijerarhija

Član 17

Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da u obavljanju poslova postupa profesionalno, odgovorno, marljivo i istrajno, nastojeći da sve teškoće na koje može da naiđe u radu reši na odgovarajući način, koji je u skladu sa postupcima planiranim za tu vrstu posla.

Zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u lokalnu samoupravu.

U slučaju da zbog privremeno smanjene sposobnosti, ličnih problema, ili nekog drugog razloga zaposleni ne može da odgovori svojim obavezama na poslu, dužan je o tome da obavesti neposrednog rukovodioca koji će vanredne situacije i lične probleme u kojima se našao zaposleni nastojati da uskladi sa potrebama posla.

Dužnost zaposlenih je da sve probleme na poslu rešavaju sa svojim rukovodiocima, a nikako sa građanima, korisnicima usluga ili poslovnim saradnicima.

Svaki zaposleni dužan je da poštuje hijerarhiju i organizacionu strukturu, kao i granice svojih ovlašćenja i odgovornosti.

Zabranjeno je negativno izražavanje o poslodavcu, rukovodiocima, kolegama, poslovnim saradnicima i njihovom radu pred građanima ili korisnicima usluga.

Poverenje javnosti

Član 18

Zaposleni je dužan da se ponaša na način koji doprinosi očuvanju i podsticanju poverenja javnosti u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa.

Zaštita javnog interesa

Član 19

Pri donošenju odluka i vršenju diskrecionih ovlašćenja zaposleni je dužan da vodi računa o javnom interesu i relevantnim činjenicama i ne sme da deluje na način koji ga dovodi u položaj obaveze vraćanja usluge nekom fizičkom ili pravnom licu.

Sukob interesa

Član 20

Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme dozvoliti da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja.

Zaposleni je dužan da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan. Zaposleni u Gradskoj upravi ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnih interesa.

Nespojivi interesi

Član 21

Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju, plaćenu ili neplaćenu, koja je nespojiva sa poslom koji obavlja. U slučajevima sumnje, zaposleni je dužan da zatraži mišljenje pretpostavljenog.

Zaposleni će na zahtev pretpostavljenog dati obrazloženu izjavu o aktivnostima ili funkcijama, plaćenim ili neplaćenim, koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.

Prijavljivanje zloupotreba i korupcije

Član 22

Zaposleni u Gradskoj upravi koji opravdano veruje da je nastala ili da će nastati povreda zakona ili ovog kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom, i ako je to potrebno, drugom organu nadležnom za ispitivanje takvih činjenica.

Na isti način, kao u stavu 1. ovog člana, postupiće i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak od bilo koga da u obavljanju poslova postupi suprotno zakonu.

Zaposleni u Gradskoj upravi koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj, ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.

Zloupotreba službenog položaja

Član 23

Zaposleni ne sme u obavljanju poslova nikome da ponudi ili obezbedi bilo kakvu prednost, osim ako je za to ovlašćen zakonom.

Zaposleni ne sme da koristi svoj službeni položaj da bi nedozvoljeno uticao na bilo koje pravno ili fizičko lice, uključujući i druge zaposlene, radi pribavljanja bilo kakve koristi za sebe ili druge.

Politička neutralnost

Član 24

Zaposleni se, u vršenju svoje dužnosti, pridržava načela političke neutralnosti.

U obavljanju svojih poslova, zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da se rukovodi svojim političkim uverenjima, niti da sledi instrukcije političke prirode.

U službenim prostorijama organa zaposleni ne sme da nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal.

Zaposleni ne sme da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.

Zabrana primanja poklona i mito

Član 25

Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da traži niti prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bio kakvu drugu vrstu koristi za sebe ili za druge u vezi sa obavljanjem poverenih poslova i dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona čija vrednost ne prelazi 5% prosečne mesečne zarade bez poreza i doprinosa u Republici Srbiji u skladu sa propisima koje uređuje Agencija za borbu protiv korupcije.

Poklonom, u smislu ovog Kodeksa smatraju se novac, stvari, prava ili usluge koji su izvršeni bez odgovarajuće naknade, kao i svaka druga korist koja je zaposlenom data ili obećana u vezi sa poslovima lično ili preko drugog lica.

Prigodnim poklonom, u smislu ovog Kodeksa smatra se poklon male vrednosti, koji je zaposlenom uručen ili ponuđen u prilikama kad ljudi tradicionalno razmenjuju poklone ili koji je izraz zahvalnosti ili pažnje, a ne namere da se ostvari uticaj na nepristrasno i objektivno obavljanje poslova zaposlenog i na taj način pribavi korist, neko pravo ili pogodnost.

Protokolarnim poklonom, u smislu ovog Kodeksa smatra se poklon iz stava 3. ovog člana koji je zaposlenom uručen ili ponuđen prilikom službene posete, gostovanja ili u drugim sličnim okolnostima.

Zaposlenom je zabranjeno da, u vezi sa poslovima koje obavlja, neposredno ili posredno, za sebe ili članove porodičnog domaćinstva, bliske rođake i prijatelje, traži ili primi poklone, usluge ili pribavi drugu korist.

Zaposleni je dužan da, bez odlaganja, prijavi svaki pokušaj davanja mita.

Zaposleni koji primi mito čini krivično delo i težu povredu radne obaveze.

Član 26

Ukoliko se zaposlenom ponudi poklon ili neka druga korist u vezi sa obavljanjem dužnosti, obavezan je da preduzme sledeće korake:

- da odmah odbije protivpravnu ponudu, sačini službenu belešku i obavesti o ovakvom pokušaju, svog pretpostavljenog ili neposredno organe nadležne za ovakve prestupe;

- da prijavi osobu koja je ponudu učinila i da izbegava kontakte sa njom;

- ukoliko poklon ne može da bude vraćen pošiljaocu, potrebno ga je predati nadležnom organu uz službenu belešku

- da objektivno rešava u predmetu u vezi s kojim je učinjena protivpravna ponuda.

Komunikacija

Član 27

Prilikom verbalnog i neposrednog komuniciranja između zaposlenih:

- pozdravljanje je obavezno pri svakom ličnom susretu ili kontaktu telefonom,

- onaj koji ulazi u prostoriju pozdravlja sve prisutne u društvu,

- uvek koristiti književni jezik,

- govoriti jasno,

- ne koristiti psovke i ne govoriti suviše tiho ili preglasno,

- kreirati prijatnu atmosferu, biti ljubazan, a ne izveštačen i usiljen,

- pažljivo i aktivno slušati sagovornika,

- gledati u oči onoga koji govori,

- ne treba grubo prekidati sagovornika,

- držati se teme,

- nedopustivo je imati žvakaću gumu u ustima ili jesti prilikom komunikacije sa drugom osobom,

- ne držati ruke u džepovima prilikom razgovora,

- nedopustivo je vikati, dozivati, glasno se smejati u hodniku ili u kancelariji,

- ne koristite povišene tonove, pogrdne reči, a naročito ne psovke ili svađe,

- u direktnom razgovoru nema potrebe za fizičkim kontaktom.

Svako vikanje i nepristojno ponašanje će biti sankcionisano.

Ogovaranje kolega i mešanje u privatni život nisu dozvoljeni.

Nije dozvoljen intimni odnos na poslu.

Član 28

Kada ste kod rukovodioca nemojte razgovarati na telefon, odgovarati na SMS ili proveravati poštu, jer time pokazujete nepoštovanje.

Destruktivno ponašanje

Član 29

Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i posredno radno okruženje. Pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja čine radno okruženje neodgovarajućim za kvalitetan rad i ozbiljno ugrožavaju međuljudske odnose.

Svako nasilno ponašanje u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.

Pušenje, alkohol, droga i oružje

Član 30

U interesu zaštite nepušača, u zgradi Gradske uprave zakonom je zabranjeno pušenje.

Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.

U atrijumu zgrade Županije nije dozvoljeno pušenje.

Pušenje je dozvoljeno u zadnjem dvorištu zgrade Županije.

Član 31

Unošenje alkoholnih pića u radne prostorije Gradske uprave, konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na radno mesto u pripitom ili pijanom stanju, zabranjeni su. U slučaju osnovane sumnje na postojanje pijanog stanja kod zaposlenog u Gradskoj upravi, od istog se može zahtevati da se podvrgne kontroli alkometrom.

Član 32

Zakonom je zabranjeno unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.

Član 33

Rad pod uticajem alkohola i opojnih supstanci smatra se štetnim po gradsku upravu. Ovih pravila se moraju pridržavati svi zaposleni, bez obzira na rang ili poziciju, da li su u stalnom ili privremenom radnom odnosu, bilo da se oni nalaze u kancelarijama gradske uprave, bilo da su na nekom poslovnom sastanku van gradske uprave, a u ime gradske uprave.

Zaposleni je dužan da o prisustvu i upotrebi alkohola i zabranjenih supstanci u prostorijama za rad odmah obavesti neposrednog rukovodioca i Načelnika gradske uprave.

Član 34

Zakonom je zabranjeno unošenje, držanje i upotreba svih vrsta oružja u radnim prostorijama Gradske uprave.

Zabrana seksualnog uznemiravanja, zabrana mobinga i zaštita standarda ponašanja

Član 35

Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i neposrednu radnu sredinu.

Zabranjene su pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja koja čine radnu sredinu neodgovarajućom za kvalitetan rad.

Zabranjeno je seksualno uznemiravanje, verbalno ili neverbalno neželjeno ponašanje iz sfere polnog života kojim se vređa lični integritet zaposlenog.

Prijave za seksualno uznemiravanje podnose se licu koje je neposredno pretpostavljeno onome od koga potiče uznemiravanje.

Svako nasilno ponašanje zaposlenih u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.

Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava Načelnika gradske uprave.

Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene, niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u Gradskoj upravi.

Zabrana diskriminacije

Član 36

U gradskoj upravi su zabranjene aktivnosti kojima se ugrožavaju, omalovažavaju ili diskriminišu grupe i pojedinci po osnovu rasne, nacionalne, jezičke, verske ili polne pripadnosti, fizičke ili psihičke konstitucije, uzrasta, socijalnog i kulturnog porekla, imovnog stanja, odnosno političkog opredeljenja, kao i podsticanje takvih aktivnosti.

Pod diskriminacijom smatra se svako neposredno ili posredno pravljenje razlika ili njihovo povlađivanje, isključivanje ili ograničavanje, čiji je cilj sprečavanje ostvarivanja prava, smanjenje prava ili prestanak jednakog tretmana.

Postupanje sa informacijama

Član 37

U vršenju svojih poslova zaposleni je dužan da na propisan način koristi informacije koje su mu dostupne i ne sme neovlašćeno da saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova.

Zaposleni je dužan da ukoliko dobije zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, isti odmah prosledi ovlašćenom licu.

U obavljanju privatnih poslova zaposleni ne sme da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili za drugo lice.

Zaposlenima nije dozvoljeno da drugim licima prepisuju, umnožavaju, kopiraju ili prenose informacije nastale u radu ili u vezi sa radom.

Zaposleni, po napuštanju službe, ne sme da koristi ili prenosi poverljive informacije do kojih je došao dok je obavljao službu, osim ako na to nije ovlašćen, u skladu sa zakonom.

Zaposleni koji učestvuje u sprovođenju postupka javne nabavke i javne licitacije dužan je da zainteresovanim licima daje samo zvanične informacije i obaveštenja u vezi s tim postupkom.

Zaštita podataka i privatnosti

Član 38

U cilju zaštite podataka i privatnosti, zaposleni je dužan da se ponaša u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Zaposleni ne sme da iznosi lične podatke iz evidencija koje se vode u Gradskoj upravi, osim u zakonom predviđenim slučajevima

Posebna uloga rukovodioca

Član 39

Svi rukovodioci u gradskoj upravi dužni su da se staraju da zaposleni obavljaju svoje dužnosti savesno i odgovorno.

Rukovodilac je dužan da preduzme sve potrebne mere kako bi sprečio korupciju u službi kojom rukovodi. Ove mere mogu da obuhvate donošenje i sprovođenje pravila i uputstava, pružanje odgovarajuće obuke, prepoznavanje znakova da je neko od njegovih zaposlenih zapao u finansijske ili neke druge teškoće, i pružanje ličnog primera zaposlenima ponašanjem koje karakteriše ispravan moralni stav i lični integritet.

3. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA STRANKAMA

Ulaz stranaka u zgradu Gradske uprave

Član 40

Stranke koje dolaze u Gradsku upravu radi obavljanja poslova ulaze i izlaze na glavni ulaz i moraju biti prikladno odevene.

U zgradu Gradske uprave ne mogu ulaziti stranke u neprikladnoj odeći.

Ophođenje sa strankama

Član 41

U ophođenju sa strankama zaposleni je dužan da:

- postupa profesionalno, ljubazno i pristojno,

- pokaže zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom,

- blagovremeno i tačno daje podatke i informacije, u skladu sa zakonom i drugim propisom,

- pruža pomoć i daje informacije za postupanje po zahtevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa,

- rukovodi se načelom jednakosti i ne daje privilegije zavisno od bilo kakvih svojstava i ličnih osobina stranke,

- s posebnom pažnjom postupa prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama,

- poštuje ličnost i dostojanstvo stranke.

Zaposleni je dužan da obrati pažnju na svoj nastup:

- u prisustvu građana, korisnika usluga i poslovnih saradnika nisu dozvoljeni privatni telefonski razgovori,

- nervoza, nestrpljivost i neljubaznost nisu prihvatljivi,

- neprimereno je držanje ruku u džepovima, žvakanje žvakaće gume, držanje ruku na kukovima, prekrstiti ruke i upiranje prstom u sagovornika,

- neformalne izraze treba izbegavati,

- uvek govorite "molim", "izvolite" i "hvala",

- predstavite zaposlene s kojima radite kad god imate priliku, njima to daje osećaj da su cenjeni bez obzira na njihov status ili poziciju na poslu,

- nemojte razgovarati na telefon, odgovarati na SMS ili proveravati poštu, jer time pokazujete nepoštovanje stranke.

Član 42

Građane, korisnike usluga i poslovne saradnike pozdravljamo sa "Dobar dan", umesto sa "Zdravo" ili "Ćao" i sl.

Svi zaposleni su obavezni da se u susretu sa strankama, korisnicima usluga, poslovnim saradnicima ophode sa puno poštovanja, da se obraćaju sa "Vi" i da mu ponude savet (Dobar dan, šta mogu da učinim za Vas?) i upute ga na odgovarajuće lice.

Osobama sa kojima se komunicira obraća se sa gospodine, gospođo, gospođice, prezimenom ili titulom.

Telefonski razgovori

Član 43

Zaposleni je dužan da u poslovnom telefonskom razgovoru uvek bude profesionalan, zainteresovan, učtiv i kratak.

U slučaju telefonske komunikacije sa građanima, korisnicima usluga i poslovnim saradnicima, potrudite se da:

- Vaš glas prilikom javljanja bude jasan, zvučan i ljubazan

- kada se javite na telefon, recite: "Dobar dan, naziv unutrašnje organizacione jedinice, izvolite".

Ne dozvoliti da telefon dugo zvoni, a ukoliko se to dogodi, zaposleni je dužan da se sagovorniku izvini.

Ne ostavljajte govornu poruku da Vas nazove osoba čija Vam je usluga potrebna.

Odgovorite na poslovnu poruku odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Izbegavajte privatne razgovore telefonom, posebno u prisustvu stranke.

Nastojte da svaki službeni razgovor završite u prijateljskom i pozitivnom tonu.

Poslovna pisma i e-mail

Član 44

Na poslovnim pismima uvek otisnuti štambilj Gradske uprave.

Pismo korektno naslovite, na osobu, njenu funkciju i firmu.

Pismo ili e-mail potpišite punim imenom i prezimenom, funkcijom u Gradskoj upravi, kao i svim neophodnim kontakt podacima.

Stil pisanja prilagodite temi i osobi kojoj se piše.

Ne pišite preduga, ni tehnički složena pisma.

Uvek proverite da li ima grešaka u pismima i drugim porukama.

Na pisma i e-mail-ove odgovarajte odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Ukoliko je potrebno da još neko od zaposlenih bude upoznat sa primljenom ili poslatom poštom, uvek prosledite pismo ili e-mail i toj osobi odmah.

Čestitke, izraze saučešća i zahvalnosti uvek treba upućivati u pisanoj formi, a ne telefonom.

Sva komunikacija e-mail-om može se u ime i za račun Gradske uprave vršiti isključivo i jedino sa poslovnih e-meil-ova.

Pristup internetu i korišćenje interneta

Član 45

Zaposleni u gradskoj upravi koriste Internet u cilju efikasnijeg obavljanja poslova i praćenja savremenih rešenja i tokova u različitim oblastima poslovanja.

Zaposleni u gradskoj upravi upotrebom Interneta ne mogu ugrožavati interese, integritet i sigurnost računarske mreže gradskoj upravi.

Nenamenskim i neprihvatljivim korišćenjem Interneta smatra se instaliranje, distribucija, prenos i upotreba nelicenciranih piratskih softvera, narušavanje sigurnosti i remećenje internet komunikacija, korišćenje destruktivnih i opstruktivnih programa.

Neosnovana upotreba interneta podrazumeva i posetu sajtovima radi korišćenja audio i video-materijala komercijalnih sajtova u neslužbene svrhe, korišćenje internet servisa radi promovisanja, zastupanja i drugih ličnih potreba ili potreba organizacija čija delatnost nije u vezi sa poslovanjem organa Gradske uprave, kao i komercijalne aktivnosti koje nisu u vezi sa poslovnim potrebama organa Gradske uprave.

Sistem elektronske pošte zaposleni u gradskoj upravi ne smeju koristiti na načine uvredljive za druge i nedosledne profesionalnom imidžu organima lokalne samouprave. Zabranjena je svaka upotreba elektronske pošte za obezbeđenje privatnih aranžmana, odavanje poverljivih i osetljivih informacija ili korišćenje u bilo koju neadekvatnu svrhu.

Strogo je zabranjeno zaposlenima u gradskoj upravi:

- angažovanje na društvenim mrežama jer se na taj način ostavlja utisak neprofesionalnosti i lenjosti,

- gledanje i distribuiranje pornografije na radnom mestu,

- gledanje filmova i serija na radno mestu,

- prosleđivanje lančanih i-mejlova i svesno slanje destruktivnih sadržaja, virusa i sl.,

- umnožavanje filmova na CD ili preuzimanje filmova na flešu,

- presnimavanje dokumenata i podataka nastalih u radu sa strankama.

Sve originalne poruke i informacije koje su generisane ili kojima je rukovao sistem elektronske komunikacije, uključujući i back-up kopije, smatraju se vlasništvom gradske uprave.

Načelnik gradske uprave ili lice koje on ovlasti imaju pravo da pregledaju dokumentaciju ili zahtevaju uvid u elektronsku poštu koja je u vezi sa poslom.

Zabranjeno je zaposlenima u gradskoj upravi, neovlašćeno instaliranje i korišćenje mrežnih uređaja u lokalnoj računarskoj mreži gradske uprave.

Za instalaciju mrežnih uređaja u gradskoj upravi nadležno je isključivo IT lice, koje poslove obavlja po odobrenju načelnika Gradske uprave.

Sastanci

Član 46

Pri zakazivanju jasno definišite cilj sastanka.

Cilj sastanka određuje i krug lica koji se pozivaju i koji mu prisustvuju.

Pri prijemu stranaka i poslovnih partnera, zaposleni koji nisu pozvani i aktivno poslovno uključeni ne treba da prisustvuju sastancima.

Pri prijemu stranaka i poslovnih partera, zaposleni koji nisu uključeni ne treba da prisustvuju sastancima.

Odluku o tome ko prisustvuje sastancima donosi organizator, a po potrebi i načelnik Gradske uprave.

Svakom zaposlenom pri prijemu stranaka potrebno je obezbediti slobodnu prostoriju (bez prisustva drugih zaposlenih) u zakazanom terminu sastanka. Ukoliko to nije moguće, zaposleni koji su sticajem okolnosti prisutni nikako i nikada ne smeju da se mešaju u poslovni razgovor, ako eksplicitno nisu zamoljeni ili pitani za nešto od organizatora sastanka.

Na poslovnim sastancima nikada ne govorite o poslovima u kojima niste kompetentni i koji ne spadaju u opis vašeg radnog mesta. U poslovni sastanak uvek uključite najkompetentniju osobu (ili više) iz pojedinih oblasti, prema nivou znanja koja su za taj sastanak potrebna.

Na sastancima se držite teme sastanka i ne pravite digresije, odnosno ne pričajte o temama koje nemaju direktno veze sa poslom koji se obavlja. Ukoliko stranka to radi, imajte razumevanja za to ukoliko je to u interesu posla, ali diskretno se potrudite da vratite razgovor na poslovni nivo.

Stranke za koje procenite da samo troše svoje i Vaše vreme, na kulturan, ali i jasan način sprečite u tome.

Zaposleni je dužan da tokom sastanka ugasi telefon i da se fokusira na razgovor. Nije dozvoljeno razgovarati na telefon, odgovarati na SMS ili proveravati poštu, jer time pokazujete nepoštovanje.

4. ODNOS ZAPOSLENIH PREMA IMOVINI GRADSKE UPRAVE

Član 47

U obavljanju poslova, zaposleni u Gradskoj upravi mora da se uzdrži od bilo kakvih finansijskih zloupotreba.

Svaki zaposleni mora da se odnosi prema imovini Gradske uprave pažljivo i odgovorno, a poverene mu poslove obavlja u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.

Zaposleni je dužan da opremu i sredstva za rad, materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, u ime i za račun Gradske uprave i isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi za privatne svrhe.

Zaposleni u Gradskoj upravi ni u kom slučaju ne sme drugima da omogući da u privatne svrhe koristi imovinu, odnosno sredstva Gradske uprave.

Član 48

U imovinu Gradske uprave ulaze:

- službena vozila,

- računarska oprema i delovi,

- foto oprema,

- sistemi veza i telekomuniciona oprema,

- alati, pribor i druga oprema,

- softver i drugi elektronski proizvodi,

- prava, ideje i znanja,

- informacije i dokumentacija,

- stručna literatura,

- promotivni materijal i reference i slično.

Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima, nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija Gradske uprave ili iz eletronskih skladišta (servera, baza, cd-a, i slično), bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave.

Iznošenje imovine iz stava 1. ovog člana, kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave, smatraće se za postupak koji ima za cilj otuđenje (krađu) ili sticanje ličnih koristi, a rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama, kao i podnošenjem krivične prijave. Na isti način tretiraće se i svako namerno uništavanje, zloupotreba ili skidanje instaliranih uređaja koji su imovina Gradske uprave (ugrađeni uređaji za GPS praćenje službenih vozila i slično).

Ukoliko se elektronski oblici imovine i prava (informacije, dokumentacija, softver, delovi koda i slično) koriste na drugim mestima van, a u ime i za račun Gradske uprave i po izričitom odobrenju načelnika Gradske uprave, nakon upotrebe, dorade i slično, moraju se obrisati, reinstalirati ili drugim radnjama u potpunosti onemogućiti njihovo dalje korišćenje.

Oštećenje, gubitak, nesavesno ponašanje ili bilo koji drugi postupak zaposlenog u Gradskoj upravi koji ima kao posledicu smanjenje vrednosti ili uništavanje imovine od zaposlenog će se nadoknaditi u punom iznosu.

Član 49

Zabranjeno je korišćenje opreme i sredstava, kancelarijskog i drugog potrošnog materijala u privatne svrhe (igranje igrica na kompjuteru, potrošnja kancelarijskog i drugog potrošnog materijala, benzina i sl. u privatne svrhe).

Inventarski predmeti (računari, štampači, fotokopir- aparati, računske mašine, telefoni, i dr.), kao registraturski materijal (predmeti u radu, skice, projekti i dr.), ne smeju se iznositi iz gradske uprave bez pismenog odobrenja Načelnika gradske uprave ili lica koje on ovlasti.

Član 50

Po završetku radnog vremena svi pečati, štambilji, žigovi, vrednosni papiri, kao i ostali registraturski materijal moraju biti zaključani i obezbeđeni.

Po završetku rada sve radne prostorije obavezno se zaključavaju.

Član 51

Zabranjen je boravak i kretanje zaposlenih u prostorijama gradske uprave posle radnog vremena, i u neradne dane, osim ako se ne radi o produženom radu ili ako je zaposleni došao i ostao da obavi određeni posao, po prethodnom pismenom nalogu, odnosno odobrenju ovlašćenog lica, o čemu je predhodno pismeno obavešten dežurni radnik obezbeđenja.

Član 52

Zaposleni su dužni da sami brinu o bezbednosti ličnih predmeta na radnom mestu.

U slučaju sumnje u otuđenju ličnih predmeta potrebno je kontaktirati ovlašćeno lice koje će sprovesti istragu.

Izgled i korišćenje radnih prostorija

Član 53

Radne prostorije, odnosno kancelarije zaposlenih i ostale prostorije moraju biti čiste i uredne o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

Zaposleni je dužan da vodi računa o tome da radni prostor bude uređen ne samo iz estetskih već i iz bezbednosnih razloga, da se prema sredstvima rada ophodi sa pažnjom "dobrog domaćina".

Zabranjeno je zaposlenim licima da omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

U radnim prostorijama muzika ne sme da bude opterećujuća, glasna i agresivna.

Prilikom napuštanja radne prostorije zaposleni je dužan da u istoj isključi kompjuter, svetlo, klima uređaj i da zatvori prozore.

5. PONAŠANJE ZAPOSLENIH U PROTIVPOŽARNOJ ZAŠTITI

Član 54

Radi očuvanja života zaposlenih i imovine gradske uprave zaposleni su dužni da se osposobe za rukovanje uređajima, opremom i drugim sredstvima namenjenim za gašenje požara i spasavanje ljudi i imovine.

Osposobljavanje zaposlenih sprovodi gradska uprava uz saradnju i stručnu pomoć vatrogasnih organizacija.

Zaposleni su obavezni da sprovode propisane protivpožarne mere, a naročito:

- da se upoznaju sa požarnim opasnostima i da stalno sprovode mere za zaštitu od požara,

- da, kada primete požar, najhitnije obaveste zaduženog za poslove protivpožarne zaštite, kao i da učestvuju u gašenju požara,

- zabranjeno je pušenje u zatvorenim poslovnim prostorijama, kancelarijama,

- zabranjeno je unošenje eksplozivnog materijala i drugih opasnih stvari.

6. PONAŠANJE ZAPOSLENIH U VEZI SA ZAŠTITOM NA RADU

Član 55

Zaposleni je dužan:

- da se pre početka rada u gradskoj upravi upozna sa odredbama pravilnika o zaštiti na radu i merama zaštite na radu,

- da bude upoznat sa opasnostima na radu,

- da se služi ličnim zaštitnim sredstvima i ličnom zaštitnom opremom za odgovarajuće poslove, da ih namenski koristi i sa njima pravilno rukuje i održava u ispravnom stanju,

- da poslove koje obavlja vrši sa potrebnom pažnjom, radi obezbeđenja svog, kao i života i zdravlja i drugih,

- da prijavi ako ima neki zdravstveni nedostatak ili boluje od bolesti koja se ne može običnim pregledom ustanoviti, a može imati uticaja na njegovu bezbednost ili bezbednost drugih,

- da odgovorno lice odmah obavesti o kvarovima koje je prouzrokovao ili ih je primetio, a koji bi mogli da ugroze bezbednost,

- da odbije da radi ako mu preti neposredna opasnost po život ili zdravlje zbog toga što nisu sprovedene odgovarajuće mere sve dok se ti nedostaci ne otklone.

7. DONOŠENJE I PRIMENA KODEKSA

Pridržavanje odredaba Kodeksa

Član 56

Svi zaposleni su dužni da se upoznaju sa odredbama ovog kodeksa i da se prema njemu ponašaju odnosno da se pridržavaju odredaba ovog Kodeksa.

Svim zaposlenim u gradskoj upravi će se uručiti po jedan primerak Kodeksa i momentom uručivanja i potpisivanjem prijema potvrdiće da je upoznat sa njegovom sadržinom i obavezom poštovanja Kodeksa.

Lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u Gradskoj upravi potvrdiće davanjem pisane izjave da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa.

Potvrda iz stava 2. ovog člana i izjava iz stava 3. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Zaposleni koji ima nedoumice u pogledu primene kodeksa dužan je da se obrati neposrednom rukovodiocu ili Načelniku Odeljenja za opštu upravu.

Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava neposrednog rukovodioca i Načelnika gradske uprave. Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u gradskoj upravi.

Član 57

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog kodeksa predstavlja lakšu povredu radne obaveze i podleže disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti, a ponavljanje više od tri puta u toku godine predstavlja težu povredu radne obaveze i dužnosti.

Postupak disciplinske odgovornosti protiv zaposlenih sprovodi se na osnovu zakona kojim se uređuju radni odnosi zaposlenih u lokalnoj samoupravi i akta kojim se uređuju prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih u Gradskoj upravi.

Član 58

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su neposredni rukovodioci organizacionih jedinica u Gradskoj upravi.

Rukovodioci organizacionih jedinica dužni su da obaveste zaposlene o obavezi pridržavanja odredbi Kodeksa i da se staraju o njegovoj primeni i preduzimaju mere za njegovo poštovanje.

Za kontrolu primene Kodeksa nadležan je Načelnik gradske uprave grada Sombora i Načelnik Odeljenja za opštu upravu.

Član 59

Pravila u ovom Kodeksu su sastavni deo programa obuke i usavršavanja zaposlenih u Gradskoj upravi.

Javnost Kodeksa

Član 60

Kodeks se ističe na oglasnoj tabli u Gradskoj upravi.

Kodeks se objavljuje na internet stranici grada Sombora.

Stupanje na snagu

Član 61

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Gradske uprave, a objaviće se i u "Službenom listu grada Sombora".