PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA I STANDARDIMA ZA FINANSIRANJE USTANOVE KOJA OBAVLJA DELATNOST SREDNJEG OBRAZOVANJA I VASPITANJA("Sl. glasnik RS", br. 72/2015, 84/2015 i 73/2016) |
Ovim pravilnikom propisuju se kriterijumi i standardi za finansiranje (u daljem tekstu: cena usluga) ustanova koje obavljaju delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja - srednjih škola (u daljem tekstu: škola).
Školi se za ostvarivanje školskog programa i godišnjeg plana rada škole obezbeđuju sredstva na osnovu utvrđene cene usluga, pod uslovima i u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Cena usluga, obuhvata sredstva za plate, naknade, dodatke zaposlenih i socijalne doprinose na teret poslodavca i otpremnine, koja se obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije, kao i druge rashode za koje se sredstva obezbeđuju iz budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom koji uređuje osnove sistema obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zakon).
Cena usluga utvrđuje se i obračunava na početku svake školske godine.
Izmena cene usluga može se vršiti tokom školske godine, kada nastupe promene nekog od elemenata na osnovu kojih je utvrđena cena usluga, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom.
Utvrđivanje cene usluga vrši se na osnovu broja radnih sati, odnosno broja zaposlenih za ostvarivanje godišnjeg plana rada škole, školskog programa, veličine i opremljenosti škole, broja odeljenja i učenika, ukupnog broja zaposlenih, stepena njihovog obrazovanja i materijalnih troškova.
Škola dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo) - nadležnoj školskoj upravi najkasnije do 15. septembra tekuće školske godine izvod iz godišnjeg plana rada škole sa elementima potrebnim za utvrđivanje cene usluga.
II MERILA U POGLEDU UTVRĐIVANJA BROJA ZAPOSLENIH
Broj izvršilaca u nastavi za ostvarivanje godišnjeg plana rada škole utvrđuje se na osnovu:
1) ukupnog fonda časova predviđenog školskim programom i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u okviru 40-to časovne radne nedelje;
2) broja odeljenja, grupa ili klasa utvrđenih godišnjim planom rada;
3) broja nastavnih nedelja predviđenih pravilnikom kojim se uređuje kalendar obrazovno-vaspitnog rada;
4) pravilnika kojim se uređuje pedagoška norma svih oblika obrazovno-vaspitnog rada nastavnika i stručnih saradnika u srednjoj školi;
5) broja vanrednih učenika koji školu pohađaju besplatno po konkursu ministarstva nadležnog za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo).
Broj izvršilaca u nastavi utvrđuje se tako što se ukupan godišnji fond časova redovne nastave pojedinačno za svaki nastavni predmet po odeljenju, grupi ili klasi u školi podeli sa nedeljnom normom časova nastavnika (redovna nastava) i brojem nastavnih nedelja (godišnja norma nastavnika).
Kod izvođenja praktične nastave i vežbi u školi, vrši se podela odeljenja na dve, odnosno tri grupe ako je to predviđeno nastavnim planom i programom.
Kod izvođenja praktične nastave i vežbi van škole, ne vrši se podela odeljenja na grupe, sem ako to bezbednosni razlozi i uslovi rada zahtevaju u skladu sa nastavnim planom i programom.
Kod izvođenja nastave stranog jezika, ako učenici jednog odeljenja uče različite strane jezike, formiraju se grupe na nivou razreda do 30 učenika i ne manje od 15 učenika.
Izborni predmet se ostvaruje na nivou celog odeljenja. Ako se formiraju grupe za učenike istog ili različitih odeljenja, minimalan broj učenika je 15.
Broj izvršilaca u školi na poslovima rukovođenja, administrativnim poslovima i poslovima stručnih saradnika utvrđuje se na osnovu broja odeljenja, grupa ili klasa.
Škola ima direktora.
Škola od 24 do 35 odeljenja ima 0,0833 izvršioca na poslovima pomoćnika direktora više po svakom odeljenju preko 23.
Škola od 36 i više odeljenja ima 0,0417 izvršioca na poslovima pomoćnika direktora više po odeljenju preko 35, a najviše dva pomoćnika direktora.
Škola do 8 odeljenja ima 0,5 izvršioca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa).
Škola od 9 do 15 odeljenja ima po 0,0625 izvršilaca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa) više po svakom odeljenju preko 8.
Škola od 16 do 24 odeljenja ima jednog izvršioca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa).
Škola od 25 do 36 odeljenja ima po 0,0833 izvršilaca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa) više po svakom odeljenju preko 24.
Škola sa više od 36 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga, psiholog ili socijalni radnik) više po svakom odeljenju preko 36, a najviše tri stručna saradnika.
Škola do 11 odeljenja ima 0,5 izvršioca na poslovima bibliotekara.
Škola od 12 do 15 odeljenja ima po 0,1 izvršioca više na poslovima bibliotekara po svakom odeljenju preko 11.
Škola od 16 do 24 odeljenja ima jednog bibliotekara.
Škola sa 25 i više odeljenja ima po 0,0417 izvršioca na poslovima bibliotekara više po svakom odeljenju preko 24, a najviše dva bibliotekara.
Škola do 8 odeljenja u kojima se po nastavnom planu i programu realizuje praktična nastava ima 0,5 izvršioca na poslovima organizacije praktične nastave u stručnoj školi.
Škola od 9 do 15 odeljenja u kojima se po nastavnom planu i programu realizuje praktična nastava ima po 0,0625 izvršilaca na poslovima organizacije praktične nastave u stručnoj školi više po svakom odeljenju preko 8.
Škola od 16 do 24 odeljenja u kojima se po nastavnom planu i programu realizuje praktična nastava ima jednog izvršioca na poslovima organizacije praktične nastave u stručnoj školi.
Broj pomoćnih nastavnika utvrđuje se na osnovu nastavnog programa za odgovarajuće područje rada i obrazovni profil.
Škola ima pravo na jednog pomoćnog nastavnika za 44 časa vežbi ili 52 časa praktične nastave koja se izvodi u školi (u laboratoriji, radionici, ili na školskoj ekonomiji). Broj pomoćnih nastavnika se povećava/smanjuje proporcionalno povećanju/smanjenju broja časova vežbi/praktične nastave.
Škola koja obrazuje učenike kojima je potrebna dodatna podrška ima pravo na pedagoškog asistenta, u skladu sa Zakonom.
Škola do 11 odeljenja ima 0,5 izvršioca na poslovima sekretara.
Škola od 12 i više odeljenja ima jednog sekretara.
Škola do 11 odeljenja ima 0,5 izvršioca na poslovima šefa računovodstva.
Škola od 12 i više odeljenja ima jednog šefa računovodstva.
Gimnazija sa 20 odeljenja ima 0,5 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove.
Gimnazija od 21 do 36 odeljenja ima 0,12 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove više po svakom odeljenju preko 20.
Gimnazija više od 36 odeljenja ima po 0,09 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove više po svakom odeljenju preko 36, a najviše četiri administrativno-finansijska radnika.
Srednja stručna škola ili škola sa više područja rada od 16 odeljenja ima 0,5 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove.
Srednja stručna škola ili škola sa više područja rada od 17 do 36 odeljenja ima 0,12 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove više po svakom odeljenju preko 16.
Srednja stručna škola ili škola sa više područja rada sa više od 36 odeljenja ima po 0,09 izvršioca koji obavlja administrativno-finansijske poslove više po svakom odeljenju preko 36, a najviše četiri administrativno-finansijska radnika.
Broj izvršilaca na poslovima administrativno-finansijskog radnika uvećava se za 0,004 po odeljenju za poslove unosa i ažuriranja podataka u informacionom sistemu prosvete.
Škola veličine od 2.000 do 5.000 kvadratnih metara ima jednog izvršioca na poslovima održavanja objekta, opreme i grejanja škole i ostvaruje pravo na uvećanje broja izvršilaca u zavisnosti od načina grejanja i površine koja se greje.
Škola veličine preko 5.000 kvadratnih metara ima dva izvršioca na poslovima održavanja objekta, opreme i grejanja škole i ostvaruje pravo na uvećanje broja izvršilaca u zavisnosti od načina grejanja i površine koja se greje.
Škola čija je površina manja od 2.000 kvadratnih metara utvrđuje broj izvršilaca na poslovima održavanja objekta, opreme i grejanja škole smanjenjem po načelu srazmernosti (koji je određen površinom) i ostvaruje pravo na uvećanje broja izvršilaca u zavisnosti od načina grejanja i površine koja se greje.
Uvećanje broja izvršilaca iz st. 1, 2. i 3. ovog člana je:
1) za 1 izvršioca na 3500 kvadratnih metara, ukoliko škola ima sopstveni sistem centralnog grejanja na tečna i gasovita goriva;
2) za 1 izvršioca na 1000 kvadratnih metara, ukoliko škola ima sopstveni sistem centralnog grejanja na čvrsta goriva.
Uvećanje broja izvršilaca iz stava 4. tač. 1) i 2) utvrđuje se primenom načela srazmernosti (koja je određena površinom koja se greje).
Izuzetno, škole sa grejnim pećima, uvećanje broja izvršilaca iz st. 1, 2. i 3. ovog člana, ostvaruju prema broju odeljenja, i to:
1) za 1 izvršioca na 16 odeljenja, ukoliko se škola greje pećima na tečna goriva;
2) za 1 izvršioca na 8 odeljenja, ukoliko se škola greje pećima na čvrsta goriva.
Uvećanje broja izvršilaca iz stava 6. tač. 1) i 2) utvrđuje se primenom načela srazmernosti (koja je određena brojem odeljenja).
Srednja stručna škola sa 12 odeljenja ima 0,25 izvršioca za održavanje mašina, instrumenata i instalacija, a na svako naredno odeljenje 0,0625 izvršioca više, a najviše jednog izvršioca.
Škola sa više od 8 odeljenja ima za svako odeljenje po 0,03125 izvršioca za održavanje računara, a najviše 0,5 izvršioca.
Srednja stručna škola u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane koja ima školsku ekonomiju ima:
1) 4 radnika u školskoj radionici - uzgajivača domaćih životinja;
2) 2 vozača - rukovaoca poljoprivrednih mašina i vozila;
3) 1 magacionera.
Broj izvršilaca na poslovima održavanja higijene u školi sa 12 odeljenja i manje od 12 odeljenja utvrđuje se u zavisnosti od broja izvršilaca u nastavi i iznosi 16% od broja priznatih izvršilaca u nastavi.
Škola ima jednog zaposlenog na poslovima održavanja higijene u školi na:
1) 450 m2 školskog prostora sa centralnim sistemom grejanja;
2) 400 m2 školskog prostora za grejanje pećima na loženje.
Izuzetno, škola sa 40 i više odeljenja, koja ostvaruje obrazovno-vaspitni rad u dve smene, ima pravo na uvećanje broja izvršilaca na poslovima održavanja higijene za 20%.
Broj izvršilaca iz stava 2. tač. 1) i 2) utvrđuje se primenom načela srazmernosti (koja je određena površinom školskog prostora).
Za priznavanje drugačijeg broja izvršilaca od broja utvrđenog ovim pravilnikom, škola se obraća Ministarstvu, radi dobijanja saglasnosti.
III MERILA U POGLEDU MATERIJALNIH TROŠKOVA U ŠKOLI
Sredstva za materijalne troškove nastave utvrđuju se u visini od 5%, a za stručne škole koje imaju sopstvene radionice za praktičnu nastavu u iznosu od 7% u odnosu na sredstva za bruto plate zaposlenih u školi.
Materijalni troškovi nastave mogu biti veći u područjima rada i obrazovnim profilima koji zahtevaju veća sredstva za praktičnu nastavu učenika, pa se sredstva uvećavaju u odnosu na iznos predviđen stavom 1. ovog člana za:
1) 10% u području rada Saobraćaj (obrazovni profil: vozač motornih vozila);
2) 10% u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane (obrazovni profili: rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, tehničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar);
3) 5% u području rada Zdravstvo i socijalna zaštita (obrazovni profili: zubni tehničar, farmaceutski tehničar i laboratorijski tehničar);
4) 5% u području rada Hemija, nemetali i grafičarstvo (svi obrazovni profili);
5) 5% u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane (svi obrazovni profili osim: rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, tehničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar);
6) 5% u području rada Mašinstvo i obrada metala i Elektrotehnika (trogodišnji obrazovni profili);
7) 5% u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam (za obrazovne profile: kuvar i poslastičar);
8) 5% u području rada Geodezija i građevinarstvo (trogodišnji obrazovni profili);
9) 5% u području rada Tekstilstvo i kožarstvo (svi obrazovni profili);
10) 5% u području rada Šumarstvo i obrada drveta (svi obrazovni profili);
11) 5% u području rada Lične usluge (svi obrazovni profili).
Troškovi za izvođenje praktične nastave u području rada Saobraćaj utvrđuju se na osnovu cene benzina pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).
Troškovi za izvođenje praktične nastave u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane utvrđuju se na osnovu cene dizel goriva pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).
Troškovi električne energije utvrđuju se u iznosu 12 kWh po 1 m2 učioničkog prostora.
Stručnim školama koje imaju sopstvene laboratorije i radionice sa mašinama ili uređajima sa pogonom na električnu energiju pored sredstava iz stava 1. ovog člana priznaje se utrošak 100 kWh po učeniku za vežbe i praktičnu nastavu.
Troškovi grejanja utvrđuju se na osnovu vrste goriva, površine škole koja se greje, trajanja sezone grejanja i cene goriva franko isporuka školi.
Školi čiji su objekti priključeni na toplifikacionu mrežu, troškovi grejanja se priznaju na osnovu površine škole i tekuće cene isporučioca toplotne energije.
U školi čiji objekti imaju sopstveni sistem grejanja, troškovi grejanja se utvrđuju na osnovu površine koja se greje, vrste i cene goriva, načina rada škole (jedna ili dve smene) i to:
1) za objekte koji se greju na naftu - 12 litara u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva, ako škola radi u jednoj smeni i 18 litara u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva, ako škola radi u dve smene;
2) za objekte sa sopstvenim centralnim grejanjem na ugalj:
(1) 40 kg mrkog uglja u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se greje, ako škola radi u jednoj smeni i 50 kg mrkog uglja po 1 m2 površine koja se greje ako škola radi u dve smene;
(2) za grejanje sa pećima na ugalj količina uglja iz podtačke (1) povećava se za 10%;
3) za objekte sa grejanjem pećima na ogrevno drvo - 0,070 m3 drveta u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva, ako škola radi u jednoj smeni i 0,10 m3 drva po 1 m2 površine, ako škola radi u dve smene.
Troškovi za vodu utvrđuju se u zavisnosti od vrste škole, cene vode i namene, i to:
1) u školama koje su priključene na vodovodnu mrežu, za održavanje higijene objekata i opreme, higijene učenika i zaposlenih utvrđuje se 0,5 m3 vode po odeljenju dnevno, odnosno 183 m3 vode godišnje;
2) školama sa sopstvenim centralnim grejanjem količina vode uvećava se za 10%, a školi sa fiskulturnom salom uvećava se za 10%;
3) školama koje za praksu učenika koriste tehničku vodu, za svako odeljenje koje izvodi praktičnu nastavu u školskoj radionici, količina vode uvećava se za 100%.
IV MERILA U POGLEDU OSTALIH TROŠKOVA I AMORTIZACIJE
Troškovi za investiciono i tekuće održavanje
Troškovi investicionog i tekućeg održavanja utvrđuju se u iznosu od 3% od bruto plata zaposlenih u školi.
Sredstva za investicije utvrđuju se na osnovu finansijskog plana jedinice lokalne samouprave i budžeta Republike Srbije.
Škola ima pravo na naknadu na osnovu podnetog računa za sledeće rashode:
1) stručno usavršavanje nastavnika i stručnih saradnika (stručni ispit, seminari i druge obaveze u skladu sa pravilnikom koji uređuje stručno usavršavanje);
2) sanitarni pregled učenika i nastavnika i drugih zaposlenih ako postoji zakonska obaveza pregleda;
3) troškovi građevinskog zemljišta;
4) troškovi obaveznog osiguranja učenika na laboratorijskim vežbama i praktičnoj nastavi;
5) troškovi učešća učenika na takmičenjima (republička i međunarodna);
6) troškovi praktične nastave koja se izvodi van sedišta škole;
7) troškovi komunalnog doprinosa, platnog prometa i drugi fiksni troškovi;
8) troškovi zakupa fiskulturne sale ili drugog školskog prostora.
Ostali materijalni troškovi (kancelarijski materijal, časopisi, dnevnici i drugo) iznose 1% od bruto plata zaposlenih u školi.
Sredstva potrebna za finansiranje delatnosti obrazovanja utvrđena u skladu sa ovim pravilnikom umanjuju se školi srazmerno neizvršenim obavezama iz godišnjeg plana rada, kao i za vreme za koje ne obavlja delatnost.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja ("Službeni glasnik RS", broj 36/15).
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od školske 2015/2016. godine, osim odredbe člana 4. stav 1. tačka 5) koja se primenjuje od školske 2016/2017. godine.
Samostalni član Pravilnika
o izmenama i dopuni
Pravilnika o kriterijumima i standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja
("Sl. glasnik RS", br. 84/2015)
Član 4
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".