PRAVILNIK

O NAČINU I POSTUPKU IZBORA LICA NA LISTU OCENJIVAČA, PROGRAMU OBUKE ZA OCENJIVAČE, ETIČKOM KODEKSU LICA KOJA UČESTVUJU U POSTUPKU ODOBRAVANJA UDŽBENIKA I POSTUPKU IMENOVANJA ČLANOVA KOMISIJE ZA OCENU RUKOPISA UDŽBENIKA

("Sl. glasnik RS", br. 87/2015 i 75/2016)

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način i postupak izbora lica na Listu ocenjivača rukopisa udžbenika (u daljem tekstu: Lista ocenjivača), program obuke za ocenjivače, etički kodeks lica koja učestvuju u postupku odobravanja udžbenika, priručnika i nastavnih materijala, dodatnih nastavnih sredstava, nastavnih pomagala, didaktičkih sredstava i didaktičkih igrovnih sredstava (u daljem tekstu: postupak odobravanja udžbenika) i postupak imenovanja članova Komisije za ocenu rukopisa udžbenika (u daljem tekstu: Komisija).

Sadržina javnog poziva za izbor lica na Listu ocenjivača

Član 2

Ministar nadležan za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: ministar) raspisuje javni poziv za izbor lica na Listu ocenjivača, u skladu sa Zakonom o udžbenicima (u daljem tekstu: Zakon).

Javni poziv iz stava 1. ovog člana sadrži:

1) naziv predmeta, odnosno stručne oblasti i vrstu i nivo obrazovanja za koje se biraju ocenjivači;

2) uslove u pogledu obrazovanja i radnog iskustva za izbor na Listu ocenjivača;

3) rok za podnošenje prijava;

4) druge potrebne informacije.

Izbor kandidata na Listu ocenjivača

Član 3

Ministar, u skladu sa Zakonom, imenuje posebnu komisiju za izbor članova Liste ocenjivača, koja ima 11 članova, i to: tri člana koja predlaže Nacionalni prosvetni savet, jednog člana kojeg predlaže Savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, dva člana koja predlaže Zavod, jednog člana kojeg predlaže Pokrajinski zavod, jednog člana kojeg predlaže Pokrajinski sekretarijat i tri člana koje predlaže Ministarstvo. Članovi posebne komisije za izbor Liste ocenjivača moraju biti stručnjaci iz oblasti obrazovanja i vaspitanja.

Komisija iz stava 1. ovog člana vrši uvid u sve primljene prijave kandidata i u roku od 30 dana od dana završetka javnog poziva iz člana 2. stav 1. ovog pravilnika, dostavlja ministru predlog za imenovanje članova Liste ocenjivača.

Članovi Liste ocenjivača ne mogu biti lica koja su autori udžbenika za osnovnu i srednju školu, kao ni lica zaposlena, angažovana ili poslovno povezana sa izdavačem udžbenika, uključujući i druge oblike plaćene saradnje, odnosno ne mogu da postoje drugi zakonom propisani uslovi za njihovo izuzeće, o čemu dostavljaju izjavu.

Svi kandidati koji ispunjavaju uslove propisane Zakonom, imenuju se na Listu ocenjivača.

Brisanje sa Liste ocenjivača

Član 4

Ocenjivač se briše sa Liste ocenjivača ako:

1) prestane da ispunjava Zakonom propisane uslove;

2) da netačnu izjavu u smislu člana 21. stav 5. i člana 26. stav 1. Zakona;

3) se ne pridržava odredaba Etičkog kodeksa.

Postojanje razloga za brisanje sa Liste ocenjivača utvrđuje komisija iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika, i o tome obaveštava ministra.

Program obuke za ocenjivače

Član 5

Članovi Liste ocenjivača dužni su da savladaju Program obuke za ocenjivače.

Program obuke ima za cilj da osposobi ocenjivače za samostalan i timski rad prilikom davanja stručne ocene kvaliteta rukopisa stručnog i ekspertskog mišljenja (u daljem tekstu: Stručna ocena).

Program obuke realizuje Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zavod) u trajanju od jednog dana, neposrednim radom ili elektronskim putem.

Nakon završenog Programa obuke ocenjivač dobija uverenje o savladanom Programu obuke za ocenjivača.

Ocenjivači ne snose troškove pohađanja i izdavanja uverenja o savladanom Programu obuke.

Program obuke odštampan je u Prilogu 1. ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.

Etički kodeks

Član 6

Sva lica koja učestvuju u postupku odobravanja udžbenika dužna su da se pridržavaju Etičkog kodeksa.

Etički kodeks sadrži etičke vrednosti i osnovne principe ponašanja, u cilju objektivnog i stručnog rada.

Etički kodeks odštampan je u Prilogu 2. ovog pravilnika i čini njegov sastavni deo.

Imenovanje Komisije

Član 7

Članove i predsednika Komisije imenuje Zavod, odnosno ustanova nadležna za poslove unapređenja i razvoja stručno-istraživačkog rada u oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja na teritoriji autonomne pokrajine (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod).

Član Komisije može biti samo ocenjivač koje je savladao Program obuke.

Zavod, odnosno Pokrajinski zavod formira Komisiju za svaki predmet po nivoima i vrsti obrazovanja, i to za:

1) svaki predmet u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja;

2) svaki predmet u drugom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja;

3) svaki opšteobrazovni predmet u srednjem obrazovanju i vaspitanju;

4) svaki stručni predmet, odnosno stručnu oblast u stručnom i umetničkom obrazovanju.

Nakon prijema rukopisa udžbenika, Zavod, odnosno Pokrajinski zavod formira potreban broj Komisija.

Jedna Komisija može da ocenjuje najviše šest rukopisa udžbenika jednog predmeta za određeni nivo ili oblast obrazovanja.

Ukoliko na javni poziv za podnošenje zahteva za odobravanje udžbenika, izdavači podnesu zahtev za odobravanje više od šest udžbenika za jedan predmet za određeni nivo ili oblast obrazovanja, Zavod, odnosno Pokrajinski zavod može da formira više Komisija, a svaka može da pregleda najmanje tri, a najviše do šest rukopisa.

Član 7a

Obavezni članovi svake Komisije su lica sa:

1) odgovarajućim visokim obrazovanjem, koja poseduju kompetencije iz određenog predmeta odnosno stručne oblasti (u daljem tekstu: stručnjak);

2) odgovarajućim visokim obrazovanjem koja poseduju kompetencije iz metodike struke/odgovarajućeg predmeta/stručne oblasti (u daljem tekstu: metodičar);

3) odgovarajućim obrazovanjem koja realizuju obrazovno-vaspitni rad iz određenog predmeta, odnosno stručne oblasti (nastavnik) (u daljem tekstu: praktičar).

U Komisiju se kao obavezan član imenuje i najmanje jedno lice koje je zaposleno u Zavodu, odnosno Pokrajinskom zavodu.

Poslove koordinatora Komisije obavlja lice iz stava 2. ovog člana.

Član Komisije, može biti i:

1) psiholog - za ocenu rukopisa udžbenika za učenike prvog ciklusa osnovnog obrazovanja i vaspitanja;

2) defektolog - za ocenu rukopisa udžbenika koji se štampaju sa prilagođenim sadržajem i/ili formatom za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom;

3) stručnjak za odgovarajući jezik i pismo nacionalne manjine - za ocenu rukopisa udžbenika na jeziku i pismu nacionalne manjine;

4) stručnjak za informaciono-komunikacione tehnologije - za ocenu rukopisa udžbenika koji ima elektronski dodatak.

Pored lica iz stava 4. ovog člana, član Komisije može biti i drugo lice sa odgovarajućim obrazovanjem koje poseduje kompetencije u skladu sa specifičnim potrebama određenog predmeta, stručne oblasti odnosno nivoa obrazovanja, vrste udžbenika, uzrasta i potreba i mogućnosti dece, učenika i odraslih.

Član 8

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

PROGRAM OBUKE ZA OCENJIVAČE

Program obuke ima za cilj da osposobi ocenjivače za samostalan rad prilikom pripreme stručne ocene kvaliteta rukopisa (u daljem tekstu: Stručna ocena), stručnog i ekspertskog mišljenja, kao i za timski rad sa članovima Komisije za ocenu rukopisa udžbenika.

Program obuke treba da upozna ocenjivače sa procedurama kojih su dužni da se pridržavaju prilikom pripreme Stručne ocene, odnosno stručnog i ekspertskog mišljenja.

Program obuke odnosi se na pregled rukopisa udžbenika, elektronskog dodatka, priručnika i nastavnog materijala, dodatnih nastavnih sredstava, nastavnih pomagala, didaktičkih sredstava i didaktičkih igrovnih sredstava primenom Standarda kvaliteta za:

1) udžbenike;

2) elektronski dodatak;

3) priručnike i nastavne materijale;

4) dodatna nastavna sredstva, didaktičko i didaktičko igrovno sredstvo.

Program obuke u trajanju od jednog dana (8 sati) sadrži sedam modula i realizuje se neposrednim radom ili elektronskim putem. Obuka neposrednim radom se realizuje u grupi od najviše 30 učesnika. Za obuku elektronskim putem potrebno je osnovno poznavanje rada na računaru i od opreme računar sa internet vezom. Ocenjivač bira na koji način će pohađati obuku.

Sadržaj programa obuke

Modul 1 - Odlike savremenog udžbenika i koncept standarda kvaliteta. Način rada: prezentacija, razmena iskustva.

Modul 2 - Standardi kvaliteta udžbenika, elektronskog dodatka, priručnika i nastavnih materijala, dodatnih nastavnih sredstava, didaktičko i didaktičko igrovnih sredstava i njihovi pokazatelji. Način rada: prezentacija i demonstracija.

Modul 3 - Pregled rukopisa udžbenika. Način rada: prezentacija i radionica.

Modul 4 - Pisanje Stručne ocene, odnosno stručnog i ekspertskog mišljenja. Način rada: prezentacija i vežbe.

Modul 5 - Tajnost podataka i komunikacija ocenjivanja sa izdavačima. Način rada: prezentacija i radionica.

Modul 6 - Prava i obaveze ocenjivanja u postupku davanja Stručne ocene, odnosno stručnog i ekspertskog mišljenja i Etički kodeks. Način rada: prezentacija.

Modul 7 - Provera savladanosti obuke. Način rada: test i praktičan rad na konkretnom primeru rukopisa udžbenika.

Prilog 2.

ETIČKI KODEKS

 

I SADRŽAJ I CILJEVI

1. Etički kodeks sadrži etičke vrednosti i osnovne principe ponašanja svih lica koja učestvuju u postupku odobravanja udžbenika, priručnika i nastavnih materijala, dodatnih nastavnih sredstava, nastavnih pomagala, didaktičkih sredstava i didaktičkih igrovnih sredstava (u daljem tekstu: postupak odobravanja udžbenika), s ciljem njihovog objektivnog i stručnog rada.

2. Etički kodeks dužni su da primenjuju sva lica koja učestvuju u postupku odobravanja udžbenika, i to:

1) članovi Liste ocenjivača,

2) zaposleni u ministarstvu nadležnom za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo), odnosno organu autonomne pokrajine nadležnom za poslove obrazovanja,

3) zaposleni u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zavod), odnosno ustanovi nadležnoj za poslove unapređenja i razvoja stručno-istraživačkog rada u oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja na teritoriji autonomne pokrajine,

4) članovi Nacionalnog prosvetnog saveta i Saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

II OSNOVNE DUŽNOSTI

1. Lice koji učestvuje u postupku odobravanja udžbenika ne može javno da raspravlja o pojedinostima konkretnog postupka, osim sa članovima Komisije za ocenu rukopisa udžbenika.

2. Dokumente, podatke iz spisa i druge informacije do kojih je došao tokom postupka odobravanja udžbenika, lice koje učestvuje u postupku odobravanja udžbenika ne može da upotrebljava radi sticanja dobiti odnosno drugog interesa za sebe ili druga lica.

3. Lice koji učestvuje u postupku odobravanja udžbenika dužno je da u svom radu poštuje i uvažava mišljenja drugih koji učestvuju u postupku odobravanja udžbenika i da ih razmotri sa pažnjom, a u cilju donošenja objektivne stručne ocene kvaliteta rukopisa udžbenika, odnosno stručnog mišljenja i ekspertize.

4. Ukoliko u toku postupka odobravanja udžbenika izdavač ili drugo lice kontaktira ili vrši nedozvoljeni uticaj na lice koje učestvuje u postupku odobravanja udžbenika u smislu člana 22. stav 13. Zakona o udžbenicima, ono je dužno da o tome obavesti Ministarstvo i Zavod.

III ETIČKI PRINCIPI

Etički kodeks se zasniva na sledećim principima:

1) zakonitost u radu;

2) nezavisnost u radu;

3) objektivnost;

4) savesnost;

5) poštenje;

6) uvažavanje tuđeg mišljenja;

7) individualna odgovornost.

Sva lica na koja se odnosi ovaj kodeks dužna su da se u svom radu pridržavaju zakona, da poštuju pravo svih učesnika u postupku na jednakost pred zakonom, te da postupaju bez naklonosti ili predrasuda prema učesnicima u postupku i bez diskriminacije po bilo kom osnovu.

Sva lica na koja se odnosi ovaj kodeks dužna su da se u postupku odobravanja udžbenika ponašaju na način kojim se učvršćuje poverenje javnosti i učesnika u postupku u njihovu savesnost i poštenje i da se uzdrže od ponašanja koje bi moglo da dovedu u sumnju njihovu objektivnost.

Sva lica na koja se odnosi ovaj kodeks dužna su da se jedni prema drugima, prema zaposlenima u organima i službama u kojima se odvija postupak odobravanja udžbenika, kao i prema svim učesnicima u postupku ophode pristojno, korektno i s poštovanjem, te da uvažavaju i uzmu u obzir i mišljenje drugih.

Sankcije za kršenja odredaba ovog kodeksa ne isključuju individualnu odgovornost lica na koja se ovaj kodeks odnosi utvrđenu zakonom i na zakonu zasnovanim aktima.