ODLUKAO OSNIVANJU JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA "ZAJEČARPARKING" - ZAJEČAR ("Sl. list grada Zaječara", br. 27/2016) |
Ovom Odlukom usklađuje se Odluka o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "ZAJEČARPARKING" - Zaječar ("Službeni list Grada Zaječara" br. 29/13), upisanog u registar za privredne registre Rešenjem br. BD 112871/2011 od 19.09.2011. godine, sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS" 15/16).
Grad Zaječar (u daljem tekstu: Osnivač) osniva Javno komunalno preduzeće "ZAJEČARPARKING" - Zaječar (u daljem tekstu: Javno preduzeće) radi obezbeđenja uslova za obavljanje komunalnih delatnosti: uređenja, održavanja, kontrola i naplata usluga javnih parkirališta na teritoriji Grada Zaječara.
Javno preduzeće osniva se i posluje radi obezbeđivanja uslova za:
- korišćenje javnih saobraćajnih površina i posebnih prostora određenih za parkiranje motornih vozila, kao i uklanjanje i premeštanje parkiranih vozila i sprečava odvoženje vozila po nalogu nadležnog organa;
- izvođenje radova kojima se obezbeđuje nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja i čuva i unapređuje upotrebna vrednost ulica, puteva, trotoara i slično;
- postavljanje, zamenjivanje, dopunjavanje i obnavljanje saobraćajne signalizacije.
- čišćenje saobraćajne signalizacije;
- unapređenje i razvoj mirujućeg drumskog saobraćaja.
Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze Osnivača i Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- naziv, sedište i matični broj Osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno način pokrića gubitaka i snošenja rizika;
- uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća;
- zastupanje Javnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- podatak o udelima u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- organi Javnog preduzeća i njihova nadležnost;
- imovina Javnog preduzeća koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju je osnovano Javno preduzeće.
Osnivač Javnog komunalnog preduzeća "ZAJEČARPARKING" - Zaječar je Grad Zaječar, ulica Trg Oslobođenja broj 1, MB 07189923
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada Zaječara.
Pravni status Javnog preduzeća
Javno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Javno preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze Javnog preduzeća
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
Zastupanje i predstavljanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno komunalno preduzeće "ZAJEČARPARKING" - Zaječar.
Skraćeno poslovno ime je JKP "ZAJEČARPARKING" - Zaječar.
Sedište Javnog preduzeća je u Zaječaru, ulica Negotinski put bb.
O promeni sedišta Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost Osnivača.
Pečat, štambilj i znak Javnog preduzeća
Javno preduzeće ima svoj pečat i štambilj, koji sadrže naziv i sedište Javnog preduzeća.
Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuje se Statutom Javnog preduzeća.
Upis Javnog preduzeća u registar
Javno preduzeće "ZAJEČARPARKING" - Zaječar se za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom Odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije.
Unutrašnja organizacija Javnog preduzeća
Javno preduzeće "ZAJEČARPARKING" - Zaječar posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora Javnog preduzeća uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost Javnog komunalnog preduzeća "ZAJEČARPARKING" Zaječar je:
52.21 - uslužne delatnosti u kopnenom saobraćaju.
Statutom se predviđaju ostale delatnosti za čije obavljanje je Javno preduzeće osnovano.
O promeni delatnosti Javnog preduzeća, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.
Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa
Javno preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Javno preduzeće može da osnuje zavisno društvo kapitala za obavljanje delatnosti iz člana 14. ove Odluke, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.
Javno preduzeće, prema zavisnom društvu kapitala iz stava 1. ovog člana, ima prava, obaveze i odgovornosti koje ima grad Zaječar, kao Osnivač prema Javnom preduzeću.
Na odluku iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Skupština grada.
Osnovni kapital Javnog preduzeća čini ulog u novcu u ukupnom iznosu od 10.000,00 RSD.
Javno preduzeće može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, odlukom Osnivača i posebnim ugovorom kojim se regulišu međusobni odnosi, prava i obaveze Javnog preduzeća sa jedne i grada Zaječara kao Osnivača, sa druge strane.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčanim sredstvima i hartijama od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i preneta prava na stvarima u javnoj svojini grada Zaječara.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Osnivača.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća, kao i o pribavljanju i otuđenju imovine veće vrednosti odlučuje Osnivač, u skladu sa zakonom.
Na pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti primenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Javno preduzeće ne može otuđiti objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, osim radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja.
Javno preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prodajom proizvoda i vršenjem usluga,
- prihoda od komunalne naknade;
- prihoda budžeta Osnivača;
- iz kredita;
- iz donacija i poklona,
- namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina iznosa i rok za uplatu sredstava iz prethodnog stava utvrđuje se zakonom, odgovarajućim podzakonskim aktima, odnosno odlukom o budžetu Grada za narednu godinu.
Dobit Javnog preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili za druge namene, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.
Poslovni rezultat Javnog preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Odluku o raspoređivanju dobiti donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Skupštine grada.
Načela za određivanje cene usluga
Elementi za obrazovanje cena proizvoda i usluga Javnog preduzeća uređuju se posebnom odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.
Visina naknade za izvršene usluge formira se u skladu sa načelima propisanim zakonom kojim je uređena komunalna delatnost.
Cene proizvoda i usluga Preduzeća
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su:
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;
2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;
3) dobit vršioca komunalne delatnosti.
Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.
Javno preduzeće je obavezno da zahtev za izmenu cena proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 26. ove Odluke.
Kada se značajnije promene vrednosti elemenata koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena, Javno preduzeće može tokom poslovne godine da podnese Osnivaču detaljno obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama godišnjeg programa poslovanja.
Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena se dostavljaju Skupštini grada.
Unapređenje rada i razvoja Preduzeća
Unapređenje rada i razvoja Javnog preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Planovima i programom rada iz stava 1. ove Odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Javnog preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja.
Za svaku kalendarsku godinu Javno preduzeće dužno je da donese godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: godišnji program poslovanja) i dostavi ga Skupštini Grada.
Javno preduzeće godišnji program poslovanja Skupštini Grada dostavlja najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Godišnji program poslovanja se smatra donetim kada na njega saglasnost da Skupština Grada.
Godišnji program poslovanja sadrži, naročito:
1) planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
2) planirane nabavke;
3) plan investicija;
4) planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;
5) elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
6) plan zarada i zapošljavanja;
7) kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima Javno preduzeće posluje.
Saglasnost na godišnji program poslovanja ne može se dati ako Javno preduzeće izmenama i dopunama predlaže povećanje sredstava iz stava 1. tačka 7. ovog člana, a koja je već utrošilo u visini koja prevazilazi visinu sredstava iz usvojenog godišnjeg programa poslovanja za te namene.
U slučaju da Javno preduzeće koristi ili će koristiti sredstva iz gradskog budžeta u vidu subvencija, garancija ili druga sredstva, dužno je da za ta sredstva predloži poseban program (u daljem tekstu: poseban program).
Poseban program sadrži namenu i dinamiku korišćenja sredstava.
Poseban program se smatra donetim kada na njega saglasnost da Skupština Grada.
Ukoliko u Javnom preduzeću do početka kalendarske godine nije donet godišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.
Praćenje realizacije godišnjeg programa poslovanja
Javno preduzeće dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja Osnivaču.
Izveštaji iz prethodnog stava se dostavljaju u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
Na osnovu izveštaja iz prethodnog člana, Osnivač sačinjava i dostavlja resornom ministarstvu informaciju o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti Javnog preduzeća.
Pored informacije iz stava 1. ovog člana, Osnivač jednom godišnje dostavlja resornom ministarstvu analizu poslovanja Javnog preduzeća, sa preduzetim merama za otklanjanje eventualnih poremećaja u njegovom poslovanju.
Analizu iz prethodnog stava osnivač dostavlja u roku od 60 dana od završetka kalendarske godine.
Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.
Finansijski izveštaj sa izveštajem ovlašćenog revizora Javno preduzeće dostavlja Skupštini Grada, radi informisanja.
Javno preduzeće dužno je da pre isplate zarada overi obrazac za kontrolu obračuna i isplate zarada.
Obrazac iz stava 1. ovog člana propisuje Vlada, na predlog ministra nadležnog za poslove finansija.
Ukoliko Javno preduzeće ne sprovodi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u delu koje se odnosi na zarade ili zapošljavanje, overa obrasca za kontrolu obračuna i isplate zarada neće biti izvršena.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako je ovom Odlukom i zakonom kojim se određuje delatnost od opšteg interesa drugačije određeno, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
Ukoliko poremećaj u poslovanju Javnog preduzeća dovede do ugrožavanja života i zdravlja ljudi ili imovine, a nadležni organ Osnivača ne preduzme blagovremeno mere iz stava 1. ovog člana, te mere preduzima Vlada.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Grad.
Obezbeđivanje zaštite opšteg interesa
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u delatnosti za koju je Javno preduzeće osnovano, Skupština Grada daje saglasnost na:
Statut Javnog preduzeća;
1) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
2) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.), osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
3) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koje je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom Odlukom;
4) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;
5) ulaganje kapitala;
6) statusne promene;
7) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
8) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se određuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
Zabranjeno je korišćenje imovine, aktivnosti, imena i vizuelnog identiteta Javnog preduzeća u svim aktivnostima vezanim za političke stranke i izborne kampanje, kao i svaka druga upotreba Javnog preduzeća u političke svrhe.
Javno preduzeće se, u uslovima nepostojanja konkurencije na tržištu u delatnosti od opšteg interesa, ne može oglašavati bez saglasnosti Osnivača.
Javno preduzeće je dužno da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova nadzornog odbora i direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća, Grad kao osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja Javnim preduzećem na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Javnog preduzeća;
- pravo da bude informisan o poslovanju Javnog preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Javnog preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Javno preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje stalno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Javno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje objekata, postrojenja i opreme neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Skupština grada preduzeće mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća,
- razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa,
- ograničenja u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
VII POSLOVANJE, UTVRĐIVANJE I RASPOREĐIVANJE DOBITI
Poslovanje po tržišnim uslovima
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Javno preduzeće svoje usluge može pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava kontinuirano i kvalitetno obavljanje delatnosti na teritoriji grada Zaječara.
Pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja u skladu sa posebnim ugovorima.
Javno preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina iznosa i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se zakonom, odnosno Odlukom o budžetu za narednu godinu.
Dobit Javnog preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili za druge namene, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.
Poslovni rezultat Javnog preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Odluku o raspoređivanju dobiti donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Skupštine grada.
Ukoliko po godišnjem obračunu Javno preduzeće iskaže gubitak, Nadzorni odbor, u skladu sa važećim propisima, donosi odluku o pokriću gubitka i dostavlja je Osnivaču na saglasnost.
Upravljanje u Javnom preduzeću je organizovano kao jednodomno.
Organi preduzeća su:
1. Nadzorni odbor i
2. Direktor.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koje imenuje Skupština grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih na način i po postupku koji je utvrđen zakonom i Statutom Javnog preduzeća.
Uslovi za izbor članova Nadzornog odbora
Za predsednika i člana nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
3) obavezno lečenje narkomana;
4) obavezno lečenje alkoholičara;
5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Pored uslova propisanih članom 48. ove Odluke predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru mora ispunjavati i sledeće uslove:
1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja Javnog preduzeća u poslednjih pet godina;
2) da nije član političke stranke;
3) da nije postavljeno, imenovano ili izabrano lice u organima Javnog preduzeća, kao i da nije zaposlen ni angažovan po drugom osnovu u Javnom preduzeću ili društvu kapitala čiji je osnivač Javno preduzeće.
Predlog za imenovanje predstavnika zaposlenih utvrđuje se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Nadzorni odbor i direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru.
Mandat članova Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) Javno preduzeće ne dostavi godišnji program poslovanja u rokovima propisanim članom 27. ovog akta;
2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice Javnog preduzeća deluje na štetu Javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3) se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora mogu biti razrešeni pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko Javno preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz prethodne tačke;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad direktora;
7) donosi Statut Javnog preduzeća;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7) i 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Skupštine grada.
Odluku iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine Grada.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Skupština Grada, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja Javnog preduzeća.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Skupština grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Javnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Za direktora Javnog preduzeća može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
3) obavezno lečenje narkomana;
4) obavezno lečenje alkoholičara;
5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Direktor Javnog preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktor Javnog preduzeća:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) po potrebi bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
10) donosi akt o sistematizaciji;
11) vrši druge poslove određene zakonom, Osnivačkim aktom i Statutom Javnog preduzeća.
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini Grada.
Predlog za razrešenje direktora Javnog preduzeća Skupštini Grada podnosi Gradsko veće.
Predlog iz prethodnog stava može podneti i Nadzorni odbor Javnog preduzeća, preko organa iz prethodnog stava.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, Gradsko veće predlaže Skupštini Grada donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju direktora Javnog preduzeća žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Direktor se razrešava pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) u toku trajanja mandata prestane da ispunjava uslove za direktora Javnog preduzeća;
2) Javno preduzeće ne dostavi godišnji program poslovanja u rokovima propisanim ovom Odlukom;
3) se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti, postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika ili propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u Javnom preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja Javnog preduzeća, odnosno od plana poslovanja Javnog preduzeća;
4) se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća kršenjem svojih dužnosti, nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
5) izveštaj ovlašćenog revizora na godišnji finansijski izveštaj bude negativan;
6) u toku trajanja mandata bude pravnosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;
7) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Direktor javnog preduzeća može biti razrešen pre isteka perioda na koji je imenovan ukoliko:
1) Javno preduzeće ne dostavi tromesečni izveštaj u roku propisanom ovom Odlukom;
2) Javno preduzeće ne ispuni planirane aktivnosti iz godišnjeg programa poslovanja;
3) Javno preduzeće utroši sredstva za određene namene iznad visine utvrđene programom poslovanja za te namene, pre pribavljanja saglasnosti na izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) Javno preduzeće ne sprovodi usvojen godišnji program poslovanja, u delu koji se odnosi na zarade ili zapošljavanje;
5) Javno preduzeće vrši isplatu zarada bez overe obrazaca iz člana 34. ove Odluke;
6) ne primeni predloge organa za reviziju ili ne primeni računovodstvene standarde u pripremi finansijskih izveštaja;
7) Javno preduzeće ne postupi po preporukama iz izveštaja ovlašćenog revizora;
8) ne izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) u drugim slučajevima propisanim zakonom.
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, organ nadležan za imenovanje direktora Javnog preduzeća donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast radnih odnosa u javnim preduzećima.
Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora Javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Javnog preduzeća iz člana 54. ove Odluke.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Javnog preduzeća.
Skupština Grada imenuje vršioca dužnosti direktora Javnog preduzeća u sledećim slučajevima:
1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;
2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;
3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.
Direktor i članovi Nadzornog odbora Javnog preduzeća ne smeju biti u sukobu interesa, u smislu odredaba zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa.
Opšti akti Javnog preduzeća su Odluka o osnivanju, Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom, koji ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Zakona o javnim preduzećima.
IX POREMEĆAJI U RADU USLED VIŠE SILE
U Javnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
Štrajk je prekid rada koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada.
U slučaju štrajka radnika Javnog preduzeća, mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa. Minimum procesa rada posebnom odlukom utvrđuje Skupština grada, u skladu sa zakonom.
U slučaju da se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje minimuma procesa rada, Skupština Grada preuzima neophodne mere, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice i to:
- uvođenje radne obaveze,
- radno angažovanje zaposlenih iz drugih tehničko tehnoloških sistema ili zapošljavanje i radno angažovanje novih lica,
- pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti direktora i predsednika i članova Nadzornog odbora.
U slučaju da u Javnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Skupština Grada, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonskim ovlašćenjima.
Statutom, aktom o sistematizaciji i drugim opštim aktima Javnog preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija Javnog preduzeća, delokrug rada organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom Odlukom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom ili drugim odgovarajućim opštim aktom Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Osnivača.
Akti Javnog preduzeća iz prethodnog člana moraju biti u saglasnosti sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju aktima Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javnog preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti Preduzeća na zaštiti životne sredine, saglasno zakonu i propisima Osnivača koji regulišu ovu oblast.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Javnog preduzeća, čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Javnog preduzeća i štetilo njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Javnom preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Javnog preduzeća.
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom i ovom Odlukom i kao takvi ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama zakona i ove Odluke.
Novčanom kaznom od 50.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj odgovorno lice u Javnom preduzeću ukoliko:
1) Javno preduzeće ne dostavi godišnji program poslovanja u rokovima propisanim ovom Odlukom;
2) Javno preduzeće utroši sredstva za određene namene iznad visine utvrđene godišnjim programom poslovanja za te namene, pre pribavljanja saglasnosti na izmene i dopune godišnjeg programa poslovanja;
3) Javno preduzeće ne dostavi tromesečni izveštaj u roku propisanom ovom Odlukom;
4) Javno preduzeće ne sprovodi usvojen godišnji program poslovanja u delu koji se odnosi na zarade ili zapošljavanje;
5) Javno preduzeće vrši isplatu zarada bez overe obrazaca iz člana 66. Zakona o javnim preduzećima;
6) Javno preduzeće ne objavi na internet stranici podatke propisane ovom Odlukom.
Članovi Nadzornog odbora koji ne ispunjavaju uslove iz člana 48. i 49. ove Odluke biće razrešeni, a novi će biti imenovani najkasnije u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu Zakona o javnim preduzećima.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani ukoliko Nadzorni odbor ne donese akte iz člana 59. stav 1. Zakona o javnim preduzećima u roku od godinu dana od dana njegovog stupanja na snagu.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "ZAJEČARPARKING" - Zaječar ("Službeni list Grada Zaječara", broj 29/2013).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zaječara".