PRAVILNIK
O POSTUPKU PROVERE ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA SOMBORA DA LI SU POD UTICAJEM ALKOHOLA ILI DRUGIH PSIHOAKTIVNIH SUPSTANCI, ODNOSNO SREDSTAVA KOJA IZAZIVAJU BOLESTI ZAVISNOSTI

("Sl. list Grada Sombora", br. 19/2016)

Član 1

Ovim Pravilnikom, u skladu sa Zakonom uređuje se postupak provere zaposlenih u Gradskoj upravi grada Sombora (u daljem tekstu: Gradska uprava) da li su pod uticajem alkohola i drugih psihoaktivnih supstanci, odnosno sredstava koja izazivaju bolesti zavisnosti (u daljem tekstu: bolesti zavisnosti).

Član 2

Pravilnik se primenjuje na:

1. zaposlene u Gradskoj upravi,

2. lica koja se nalaze na stručnoj praksi ili praktičnoj nastavi u Gradskoj upravi,

3. druga lica koja po bilo kom osnovu obavljaju rad u Gradskoj upravi.

Član 3

Načelnik Gradske uprave, rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica-službi i svi zaposleni u Gradskoj upravi odgovorni su za poštovanje radne discipline i neprekidnost procesa rada.

Načelnik Gradske uprave i rukovodioci unutrašnjih organizacionih jedinica-službi obavezni su da:

- ne dozvole početak rada, odnosno, odmah prekinu započeti rad zaposlenima iz člana 2. Pravilnika, kada postoji sumnja da su pod uticajem alkohola ili drugih sredstava zavisnosti,

- spreče unošenje i konzumiranje alkohola ili drugih sredstava zavisnosti za vreme rada u radnim prostorijama i radnoj okolini Gradske uprave

- udalje lica iz člana 2. Pravilnika, koja su pod uticajem alkohola ili drugih sredstava zavisnosti, sa rada i iz radne okoline.

Član 4

Provera zaposlenih iz člana 2. Pravilnika da li su pod uticajem alkohola ili drugih sredstava zavisnosti vrši se u sledećim slučajevima:

- kada svojim ponašanjem vidno ostavlja utisak da je pod uticajem alkohola,

- kada se zatekne na radnom mestu da konzumira alkohol,

- ekscesnog ponašanja (izazivanje tuče, vređanja zaposlenih i drugih lica i slično),

- ponašanja koje može dovesti ili ima za posledicu remećenje procesa rada, nanošenje materijalne štete Gradskoj upravi, ugrožavanje života i zdravlja zaposlenih ili trećih lica i slično,

- povrede na radu ili u vezi sa radom ako se proceni da je uzrok povrede upotreba alkohola ili drugih sredstava zavisnosti,

- kada načelnik gradske uprave, rukovodioc unutrašnje organizacione jedinice Gradske uprave ili lice odgovorno za bezbednost i zdravlje na radu proceni da treba izvršiti proveru,

- kao i u drugim slučajevima kada se posumnja da je zaposleni konzumirao alkohol ili druga sredstva zavisnosti pre dolaska na rad, odnosno u toku rada u prostorijama Gradske uprave.

Član 5

Provera lica iz člana 2. Pravilnika da li su pod uticajem alkohola vrši se pomoću odgovarajućih alko-test uređaja, odnosno sredstava ili aparata, u skladu sa Zakonom.

Svaki zaposleni je dužan da se podvrgne alko-test proveri.

Zaposleni koji odbije da se podvrgne alko-test proveri ne sme započeti odnosno nastaviti rad.

Član 6

Alko-test proveru sprovodi Komisija u sastavu od 3 člana (predsednik Komisije i dva člana) na način kako se to vrši propisima o bezbednosti saobraćaja, a na osnovu pisanog zahteva za sprovođenje alko-testa, koji podnosi načelnik Gradske uprave ili neposredni rukovodilac organizacione jedinice - službe kojoj pripada zaposleni koji podleže alko-test proveri (u daljem tekstu: podnosilac zahteva). Zahtev se podnosi po sopstvenoj inicijativi, po prijavi zaposlenoga ili trećeg lica.

Zahtev za sprovođenje alko-test provere podnosi se rukovodiocu unutrašnje organizacione jedinice - službe, odnosno načelniku Gradske uprave.

Predsednik komisije je lice odgovorno za bezbednost i zdravlje na radu, a najmanje jedan član Komisije mora biti obučen za rukovanje alko-test uređajem, odnosno za korišćenje drugih sredstava ili aparata kojima se vrši provera da li je lice pod uticajem alkohola.

Komisija iz stava 1. ovog člana može biti stalna ili se obrazuje po potrebi, rešenjem načelnika Gradske uprave.

Stalna Komisija iz stava 4. ovog člana obrazuje se na period do 2 (dve) godine.

Član 7

Alko-test provera sprovodi se odmah i bez odlaganja, a najkasnije u roku od 2 (dva) sata od sata podnošenja zahteva iz stava 1. člana 6. ovog Pravilnika.

Alko-test provera vrši se nakon proteka 15 minuta od poziva za alko-test proveru, koji se upućuje zaposlenom pisanim putem, a u roku iz stava 1. ovog člana.

Član 8

O izvršenoj alko-test proveri Komisija iz člana 6. stav 1. ovog Pravilnika sačinjava zapisnik.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana potpisuju predsednik, članovi Komisije i zaposleni koji podleže alko-test proveri.

Ukoliko zaposleni odbije da se podvrgne alko-test proveri, odnosno odbije da potpiše zapisnik, u zapisnik se konstatuju razlozi odbijanja.

Zapisnik se sačinjava u 2 (dva) primerka, jedan primerak dostavlja se načelniku, a drugi zaposlenome koji je podvrgnut alko-test proveri. Jedan fotokopirani primerak zapisnika iz stava 1. ovog člana dostavlja se licu za bezbednost i zdravlje na radu.

Član 9

Rezultati alko-test provere mogu se koristiti u cilju utvrđivanja odgovornosti zaposlenoga, odnosno u cilju sprovođenja mera socijalne zaštite i mera radne i socijalne adaptacije zaposlenoga.

Član 10

Ukoliko se alko-test proverom utvrdi da je zaposleni pod uticajem alkohola (sadržaj alkohola u organizmu viši od 0,00%), rukovodilac organizacione jedinice-službe, odnosno načelnik Gradske uprave, dužan je da zaposlenog odmah isključi iz procesa rada i udalji iz radne okoline.

Član 11

Zaposleni koji ne prihvati rezultate sprovedene alko-test provere kao tačne ili iz neopravdanih razloga odbije da se podvrgne alko-test proveri, odnosno ne koristi alko-test uređaj prema dobijenom uputstvu, može u roku od 1 (jednog) sata od izvršene provere, odnosno od odbijanja da se podvrgne alko-test proveri, da da krv na analizu u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, o svom trošku, u suprotnom smatraće se da je pod uticajem alkohola.

Nalaz nadležne zdravstvene ustanove, koji obavezno sadrži datum i vreme izvršene laboratorijske analize krvi, zaposleni je dužan da dostavi Komisiji, najkasnije 3 (tri) dana od dana izvršene laboratorijske analize krvi u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, u suprotnom smatraće se da su rezultati sprovedene alko-test provere tačni.

Član 12

Zaposleni koji je pod uticajem alkohola, kao i zaposleni koji se, u smislu ovog Pravilnika, smatra da je pod uticajem alkohola, odmah se isključuje iz procesa rada i udaljava iz radne okoline.

Udaljenje zaposlenog iz stava 1. ovog člana organizuje neposredni rukovodilac zaposlenog, o čemu pisanim putem obaveštava načelnika Gradske uprave.

Član 13

Ukoliko se alko-test proverom lica utvrdi da su pod uticajem alkohola, odnosno ako ova lica odbiju da se podvrgnu alko-test proveri ili ne koriste alko-test uređaj prema dobijenom uputstvu, ako se posumnja da su pod uticajem alkohola, ista moraju prekinuti rad i odmah se, bez odlaganja, udaljiti iz radne okoline, o čemu se u pisanoj formi obaveštava načelnik Gradske uprave.

Član 14

Provera lica iz člana 2. ovog Pravilnika da li su pod uticajem drugih sredstava zavisnosti vrši se u nadležnoj zdravstvenoj ustanovi, u skladu sa Zakonom.

Troškovi provere padaju na teret Gradske uprave, osim u slučaju kada se utvrdi da su ova lica pod uticajem drugih sredstava zavisnosti.

Član 15

Ukoliko je zaposleni pod uticajem alkohola ili drugih sredstava zavisnosti, u meri da je nesposoban za kretanje, zdravo rasuđivanje ili se procenjuje da bi mu zdravlje i živog bili ugroženi nakon udaljenja iz radne okoline, organizovaće se njegovo zbrinjavanje u ovlašćenoj zdravstvenoj ustanovi i o tome obavestiti članovi porodice, odnosno bliži srodnici zaposlenoga.

Član 16

Zaposleni kod koga se utvrdi da je pod uticajem alkohola podvrgava se najmanje jednoj kontrolnoj alko-test proveri, u narednih 30 (trideset) dana od dana te provere.

Član 17

Za sprovođenje ovog Pravilnika zaduženi su rukovodioci svih unutrašnjih organizacionih jedinica i službi Gradske uprave.

Član 18

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora".