ODLUKAO JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA("Sl. list grada Beograda", br. 61/2009, 10/2011, 55/2011, 69/2014, 2/2015 i 86/2016) |
Ovom odlukom propisuju se način organizovanja, uslovi obavljanja i uslovi korišćenja javnog linijskog prevoza putnika (u daljem tekstu: linijski prevoz) na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: grad), a naročito:
1. organizacija linijskog prevoza,
2. uslovi za obavljanje linijskog prevoza,
3. prava i obaveze prevoznika i korisnika prevoza,
4. sredstva za obavljanje linijskog prevoza na teritoriji grada Beograda,
5. način obezbeđivanja kontinuiteta u obavljanju linijskog prevoza,
6. način postupanja i ovlašćenja grada u slučaju prekida obavljanja linijskog prevoza, nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode, prekid isporuke energenata za rad ili štrajk), kao i red prvenstva u linijskom prevozu kad usled više sile dođe do smanjenog obima u vršenju linijskog prevoza,
7. izrada i kontrola ostvarenja reda vožnje,
8. organizacija sistema praćenja i upravljanja vozilima linijskog prevoza,
9. organizacija sistema naplate usluge prevoza, prodaje voznih isprava, kontrole putnika i dr.
Organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležna organizaciona jedinica) obezbeđuje organizovano i trajno obavljanje i razvoj linijskog prevoza, stara se o obezbeđivanju ugovorom preuzetih obaveza, organizuje i vrši nadzor nad obavljanjem linijskog prevoza, kao i nad korišćenjem ove komunalne usluge.
Nadležna organizaciona jedinica utvrđuje obim i kvalitet usluge linijskog prevoza u skladu sa materijalnim mogućnostima grada, posebnim pravilnikom.
Linijski prevoz je komunalna delatnost od opšteg interesa.
Pojedini izrazi u smislu ove odluke imaju sledeća značenja:
1. "linijski prevoz" jeste javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji po redu vožnje;
2. "linija" je određeni prevozni put od početnog do krajnjeg stajališta, terminusa, odnosno stanice (u daljem tekstu: odredište) sa jednim ili više polazaka;
3. "plan linija" je pregled postojećih i planiranih linija sa prikazom elemenata za svaku liniju, koji se donosi za jednu kalendarsku godinu;
4. "trasa linije" je put kojim se kreću vozila od početnog do krajnjeg odredišta i određuje se nazivima ulica i puteva;
5. "autobuska stanica" je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ulaz i izlaz putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom;
6. "stajalište" je unapred utvrđeno i obeleženo mesto stajališnom oznakom gde se zaustavljaju vozila za ulazak i izlazak putnika;
7. "terminus" je posebno izgrađena i uređena površina na krajnjim tačkama linije, na kojima se obavlja prijem i otprema vozila i putnika;
8. "registar linija" je evidencija elemenata linije sa tekućim izmenama;
9. "red vožnje" je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji;
10. "tarifni sistem" podrazumeva skup načela i principa po kojima se organizuje prodaja voznih isprava i sistem naplate usluge prevoza, kao i uslove korišćenja linijskog prevoza;
11. "gradska železnica" jeste železnica sa posebnim saobraćajno-tehničkim osobinama, kojom se vrši javni prevoz na teritoriji grada, odnosno mesta, ili između grada odnosno mesta i njegove bliže okoline (elektromotorni i motorni vozovi, uspinjača i žičara);
12. "validacija vozne isprave" je elektronski beskontaktni način čitanja elektronske vozne isprave, kao i unošenje elektronskog zapisa u istu;
13. "putnik" je lice koje na osnovu ugovora ima pravo na prevoz;
14. "vozna isprava" je beskontaktna smart kartica u čiju memoriju se upisuje karta kao i papirna karta kupljena u vozilu kod vozača, posebna karta kupljena kod kontrolora.
Izuzetno od stava 1. tačka 13. putnikom se smatraju i deca do sedam godina, profesionalni pripadnici Vojske Srbije u uniformi, pripadnici policije i komunalne policije u uniformi.
Tarifni sistem obuhvata:
- načela, principe i dr.;
- područje primene (granice zona, relacije i dr.);
- sistem karata u linijskom prevozu (pojedinačne, pretplatne, vremenske i dr.);
- vrste voznih isprava, način njihovog korišćenja;
- uslove korišćenja prevoza, kategorije korisnika usluge, način i postupak plaćanja cene karte, važenje voznih karata i dr.;
- sistem naplate i kontrole putnika (mehanički, elektronski u skladu sa uređajem koji se koristi) i
- sistem prodaje usluge (prodajna mreža i dr.).
Tarifni sistem linijskog prevoza na teritoriji grada utvrđuje se posebnim aktom koji donosi Gradsko veće.
II - ORGANIZACIJA LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se obavlja autobusima, trolejbusima, tramvajima i drugim šinskim vozilima (u daljem tekstu: vozila) na unapred utvrđenim linijama i prema utvrđenom redu vožnje, uz unapred utvrđenu tarifu i ostale uslove prevoza u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Nadležna organizaciona jedinica organizuje i usklađuje obavljanje autobuskog, trolejbuskog, tramvajskog i šinskog prevoza.
Linijski prevoz na teritoriji grada Beograda u smislu odredaba ove odluke obavlja se kao:
- gradski prevoz na području koje obuhvata gradske opštine: Voždovac, Vračar, Zvezdara, Zemun, Novi Beograd, Palilula, Rakovica, Savski venac, Stari grad, Čukarica i Surčin,
- prigradski prevoz između naseljenih mesta na području gradskih opština iz alineje 1. ovog člana i naseljenih mesta sa područja gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot ili između naseljenih mesta na području dve ili više tih gradskih opština i
- lokalni prevoz između naseljenih mesta na području gradske opštine: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac i Sopot.
Nadležna organizaciona jedinica posebnim aktom uređuje saobraćajno-tehničke uslove za obavljanje linijskog prevoza na određenoj trasi.
Linijski prevoz koji se obavlja šinskim vozilima (u daljem tekstu: Gradska železnica) se obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuje upravljanje javnom železničkom infrastrukturom i obavljanje prevoza u železničkom saobraćaju.
Linije se utvrđuju u skladu sa potrebama stanovništva, razvojem grada i saobraćajno-tehničkim uslovima.
Linije se određuju godišnjim planom linija koji priprema organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za poslove javnog linijskog prevoza, a donosi ga gradonačelnik grada Beograda u poslednjem tromesečju tekuće za narednu godinu.
Plan linija sadrži:
- broj i naziv linije,
- dužina linije,
- trasa linije,
- stajališta i
- vrstu linijskog prevoza (G - gradski, P - prigradski L - lokalni).
Izmena i dopuna plana vrši se po potrebi, po postupku predviđenom za njegovo donošenje, uz analizu opravdanosti.
Uspostavljanje linije vrši se aktom o uspostavljanju, koji u formi rešenja donosi nadležna organizaciona jedinica.
Grad Beograd može sporazumom s drugim zainteresovanim jedinicama lokalne samouprave uspostaviti linije linijskog prevoza koje obuhvataju i područja van grada Beograda.
Sporazumom iz stava 1. ovog člana uređuju se naročito: međusobna prava i obaveze u obezbeđivanju uslova za obavljanje javnog prevoza putnika, posebno način finansiranja, učešće u investicijama, utvrđivanje cena prevoza, održavanju autobuskih stajališta i dr.
Linijski prevoz u skladu sa zakonom obavlja javno komunalno preduzeće koje je osnovao grad i druga privredna društva, kojima grad može u skladu sa pozitivnim propisima poveriti obavljanje ovog prevoza (u daljem tekstu: prevoznik).
Čl. 8-15
(Brisani)
Registraciju linija linijskog prevoza vrši nadležna organizaciona jedinica.
Promene na uspostavljenim linijama linijskog prevoza kao što su: produženje, skraćenje, izmena trase, uspostavljanje i ukidanje stajališta i dr. odobrava nadležna organizaciona jedinica.
Registar linija linijskog prevoza sadrži:
1. akt o uspostavljanju linije,
2. podatke o prevozniku (naziv prevoznika, izvod iz registra o vršenju delatnosti javnog linijskog prevoza putnika, i važeće rešenje za otpočinjanje i obavljanje javnog linijskog prevoza putnika nadležnog ministarstva Republike Srbije) i
3. podatke o terminusu.
Akt o uspostavljanju linije iz stava 1. ovog člana obavezno sadrži:
1. broj i naziv linije,
2. vrstu linije,
3. trasu i dužinu linije,
4. naziv i lokacije stajališta na liniji u oba smera,
5. međustajališna rastojanja,
6. naziv terminusa odnosno autobuske stanice,
7. tarifni sistem u kojem se obavlja prevoz na liniji,
8. napomene (datum promene elemenata linije sa datumom primene, promene tarifne zone, datum primene reda vožnje i sl.).
Podaci o terminusu sadrže:
1. naziv terminusa,
2. elemente iz čl. 26. i 27. ove odluke,
3. naziv linija koje koriste terminus, odnosno vrše promenu smera kretanja.
Promene u planu linija nadležna organizaciona jedinica unosi u registar iz stava 1. ovog člana.
Akt o odobravanju obavljanja linijskog prevoza (u daljem tekstu: rešenje) na određenoj liniji osim elemenata linije iz člana 17. stav 2. ove odluke obavezno sadrži i:
- naziv prevoznika,
- datum početka rada na liniji,
- red vožnje, vrstu, tip i broj vozila koji će opsluživati određenu liniju i dr.
Red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji i sadrži:
- broj i naziv linije,
- vrstu linije (G - gradski P - prigradski, L - lokal),
- naziv sezonskog reda vožnje sa periodom važenja (letnji od 1. jula do 31. avgusta i zimski od 1. septembra tekuće do 30. juna naredne godine),
- početak važenja reda vožnje,
- vreme polaska sa terminusa u gradskom (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika), odnosno vreme polaska, dolaska i prolazna vremena sa svih stajališta u prigradskom i lokalnom linijskom prevozu (radni dan, subota, nedelja i u dane praznika),
- vreme rada linije,
- oznaka tarifnog sistema,
- broj vozila na radu i
- napomene.
Izuzetno, nadležna organizaciona jedinica može izmeniti akt iz stava 1. ovog člana u skladu sa članom 1. stav 3. ove odluke.
Akt iz stava 1. ovog člana može biti u elektronskom obliku kada se sačinjava kao elektronski dokument u skladu sa Zakonom kojim se uređuje elektronski dokument i Zakonom kojim se uređuje elektronski potpis.
Prevoznik započinje obavljanje linijskog prevoza po prijemu rešenja o odobravanju rada na liniji za period važenja plana linija.
Prevoznik ne može obavljati linijski prevoz bez izdatog i overenog reda vožnje koji čini sastavni deo rešenja iz stava 1. ovog člana.
Overa reda vožnje podrazumeva stavljanje pečata, datum overe i potpis ovlašćenog lica nadležne organizacione jedinice, odnosno kad je red vožnje sačinjen kao elektronski dokument potpisuje se kvalifikovanim elektronskim potpisom.
III - USLOVI ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Linijski prevoz se može obavljati kao dnevni prevoz sa polascima u periodu od 04 do 24 časa i kao noćni prevoz sa polascima u periodu od 00 do 04 časova.
Linijski prevoz se obavlja na:
- stalnim linijama - svakodnevno, u toku godine,
- sezonskim linijama - u određenom periodu u toku godine (izletnička i sl.),
- privremenim linijama - za vreme održavanja sajmova, manifestacija iz oblasti sporta i kulture, vanrednih događaja, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova zbog rekonstrukcije puta i sl.
Probne linije su linije privremenog karaktera koje se uspostavljaju u skladu sa potrebama linijskog prevoza i zahtevima stanovništva. Period testiranja opravdanosti uvođenja probne linije ne može biti duži od šest meseci. O potrebi uspostavljanja probne linije odlučuje gradonačelnik. Po isteku probnog perioda i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za unošenje u plan linija.
Izuzetno period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci, do okončanja postupka za poveravanje prevoza na ovoj liniji u skladu sa odredbama ove odluke.
Objekti infrastrukture u linijskom prevozu
Objekti infrastrukture neophodni za obavljanje linijskog prevoza, koji se vrši autobusima, trolejbusima i tramvajima su: stajališta, terminusi i stanice.
Gradska železnica u skladu sa zakonom koristi železničku infrastrukturu koja je dobro u opštoj upotrebi i nalazi se u svojini Republike.
Stajalište je unapred utvrđeno i obeleženo mesto stajališnom oznakom namenjeno za zaustavljanje vozila javnog prevoza i za ulazak i izlazak putnika.
Stajališna oznaka sadrži naziv stajališta i broj linije, a na terminusima linije i izvod iz važećeg reda vožnje.
Stajališna oznaka, pored podataka iz stava 2. ovog člana, može da sadrži i druge podatke od interesa za bolje informisanje putnika.
Uspostavljanje i ukidanje stajališta vrši se aktom koji u formi rešenja donosi nadležna organizaciona jedinica.
Stajalište može biti opremljeno i drugim sadržajima za potrebe putnika kao što su:
- nadstrešnice,
- informacioni panoi - koji se mogu postaviti na važnijim saobraćajnim čvorovima (terminusima više linija, tačke presecanja na mreži gde se susreće više linija, stajališta sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza), mogu biti štampanog ili izmenjivog sadržaja, kao nezavisna konstrukcija ili u sklopu stajališnih oznaka, odnosno nadstrešnica, sadrže podatke od interesa za bolje informisanje putnika,
- ostala saobraćajna oprema isključivo u funkciji javnog prevoza (automati za prodaju karata i dr.).
Na pojedinim stajalištima nadstrešnica može da sadrži i sredstva za oglašavanje.
O održavanju stajališta i postavljanju i održavanju opreme stajališta stara se nadležna organizaciona jedinica.
Poslove iz stava 3. ovog člana nadležna organizaciona jedinica može obavljati preko javnog komunalnog preduzeća, odnosno drugog privrednog društva ili preduzetnika kome poveri ove poslove.
Elementi opreme stajališta linijskog prevoza mogu se koristi za postavljanje sredstava za oglašavanje i to: reklamni medij malog formata - "City light", vitrina: pano, plakat, nalepnica, elektronski displej i drugih sredstva koja sadrže oglasnu poruku.
Objekat, odnosno sredstvo za oglašavanje postavlja korisnik mesta koji se određuje nakon sprovedenog postupka javnog konkursa, odnosno postupka javnog privatnog partnerstva sa elementima koncesije.
Javni konkurs raspisuje i sprovodi komisija koju obrazuje gradonačelnik grada Beograda. Broj članova, sastav, mandat i zadaci komisije, kao i način obavljanja stručnih i administrativnih poslova za potrebe komisije utvrđuju se aktom o obrazovanju komisije.
Postupak, sprovođenje, sadržina javnog konkursa i kriterijumi za izbor korisnika bliže se uređuju aktom koji donosi gradonačelnik grada Beograda, na predlog nadležne organizacione jedinice.
Ulazak i izlazak putnika iz vozila vrši se na označenim i registrovanim stajalištima.
Ulaz i izlaz putnika dopušten je na stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja kada se može, na bezbedan način, vršiti i izvan stajališta.
Terminus može biti zajednički za veći broj linija.
Terminus mora imati prostor za vozila i površinu za ulazak i izlazak putnika iz vozila.
Prostor za vozila sadrži: površinu za kretanje i promenu smera kretanja vozila (okretnicu) i površinu za zaustavljanje vozila.
Terminus može imati površinu za stajanje vozila u rezervi.
O izgradnji i održavanju terminusa stara se nadležna organizaciona jedinica.
Za održavanje terminusa u zimskim uslovima - čišćenje snega i leda nadležan je upravljač javnog puta.
Na terminusima više linija, sa značajnom izmenom putnika i frekvencijom vozila javnog prevoza, može se postaviti terminusni objekat koji sadrži:
- sanitarni čvor,
- prostor za saobraćajno-tehničko osoblje, i dr.
Terminusni objekat može imati prostoriju za prodaju karata i druge sadržaje od interesa za prevoznika i putnike.
Nadležna organizaciona jedinica aktom iz člana 4. stav 4. ove odluke bliže uređuje saobraćajno-tehničke uslove za izgradnju, održavanje i eksploataciju stajališta i terminusa linijskog prevoza.
Autobuska stanica je objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, prtljaga i stvari, ulaz i izlaz putnika, izdavanje voznih karata, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se reguliše obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju i železničkom saobraćaju.
Vozila kojima se obavlja linijski prevoz moraju biti pre upućivanja u saobraćaj čista i provetrena i obojena prepoznatljivom bojom prevoznika, ako ugovorom kojim se prevoz poverava nije drugačije određeno.
Vozila u obavljanju linijskog prevoza u zimskom periodu kada je spoljna temperatura ispod 10°C moraju biti zagrejana. U letnjem periodu vozila moraju biti provetrena, odnosno kada je spoljna temperatura iznad 25°C moraju biti rashlađena, ukoliko poseduju sistem za rashlađivanje.
Vozilo kojim se vrši prevoz mora biti vidno obeleženo oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:
1. na prednjoj strani ispisan broj i naziv linije u smeru kretanja ili terminusa, a na zadnjoj i ulaznoj strani vozila ispisan broj linije,
2. na bočnoj strani vozila ispisan naziv i sedište prevoznika (dimenzija 800 x 550 mm, slova visine 100 mm) i stiliziran grb grada Beograda,
3. na desnoj prednjoj i zadnjoj strani vozila (na sredini između branika i vetrobranskog stakla) identifikacioni broj vozila koji izdaje nadležna organizaciona jedinica.
Garažni broj vozila mora biti naznačen sa desne bočne i zadnje strane vozila.
Kada se vozilom ne vrši redovan prevoz ili se ne primaju putnici, na prednjoj strani vozila postavlja se odgovarajuća oznaka "vanredna vožnja", "za garažu", "u kvaru" (kod tramvaja "za depo" i sl.).
U zoni vrata koja su obeležena oznakom "ulaz" vozila moraju biti opremljena uređajima za poništavanje karata odnosno za validaciju voznih isprava.
Uređaji iz člana 30. stav 3. i stava 5. ovog člana moraju biti ispravni i u funkciji.
Vozila mogu biti oslikana reklamnim porukama.
Reklame i drugi natpisi, ne smeju se nalaziti na staklenim površinama ili mestima na kojima zaklanjaju vidik ili prekrivaju propisane oznake i obaveštenja o prevozu.
IV - PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA I KORISNIKA PREVOZA
Prevoznik je dužan:
- da linijski prevoz vrši u svemu prema elementima linije sadržanim u registru i redu vožnje, osim u slučajevima da je aktom nadležne organizacione jedinice određeno drugačije u skladu sa odredbom člana 46. stav 2. i člana 47. ove odluke,
- da prilikom obavljanja linijskog prevoza u svakom vozilu poseduje izvod iz izdatog overenog reda vožnje, koji može biti u elektronskom obliku u skladu sa odredbama ove odluke,
- da u obavljanju linijskog prevoza primenjuje tarifni sistem iz člana 3. i cenu usluge prevoza iz člana 42. ove odluke i
- da postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 3. ove odluke.
Vozač je dužan:
- da vozilo zaustavlja na svim stajalištima prema registrovanom redu vožnje i da prilikom zaustavljanja otvori vrata (smatra se da je vozilo zaustavljeno na stajalištu kada je prednji deo vozila poravnat sa stajališnom oznakom),
- da dozvoli ulazak i izlazak putnika samo iz prva dva vozila, ukoliko dužina stajališta omogućava istovremeno zaustavljanje više vozila,
- da omogući izlazak putnika iz vozila na bezbedan način i izvan stajališta u slučaju dužeg zastoja,
- da vozilo zaustavi na posebno određenoj i obeleženoj površini na terminusu i da omogući putnicima ulazak u vozilo odmah po pristajanju, osim u vozilu koje je u rezervi ili u kvaru i zaustavljeno na za to rezervisanoj površini,
- da za vreme stajanja na terminusu preduzme odgovarajuće radnje u cilju obezbeđenja vozila od nekontrolisanog kretanja,
- da se pridržava reda vožnje na liniji, osim u slučajevima predviđenim čl. 46. i 47. ove odluke,
- da pokrene vozilo tek kada se uveri da su sva vrata zatvorena,
- da za vreme rada nosi oznaku sa nazivom prevoznika i identifikacionim brojem i službeno odelo,
- da ne puši u vozilu,
- da se prema putnicima ophodi sa pažnjom i predusretljivo i
- da se stara o održavanju reda u vozilu,
- prodaje karte u vozilu i
- da prati validaciju voznih isprava putnika koji ulaze na prednja vrata.
Vozač neće dozvoliti ulazak u vozilo:
- licu koje je vidljivo pod uticajem alkohola,
- licu obolelom od zarazne bolesti,
- detetu do šest godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe i
- licu čiji prtljag može izazvati povredu putnika ili oštećenja autobusa.
Vozač ne sme dozvoliti boravak drugih lica u prostoru izdvojenom i namenjenom vozaču.
Za vreme vožnje vozač ne sme razgovarati sa putnicima niti koristiti mobilni telefon.
Ugovor o prevozu se zaključuje momentom upisivanja karte u memoriju beskontaktne smart kartice, odnosno momentom kupovine karte u vozilu kod vozača ili kupovinom posebne karte kod kontrolora.
Putnik je dužan da, u vozilu, odnosno u prostoru rezervisanom za putnike sa validiranom karticom na stajalištima gradske železnice koji je posebno obeležen i na kojima je kontrolisan pristup putnika pokretnom rampom (u daljem tekstu: rezervisani prostor), ima važeću kartu koju je dužan da pokaže i ustupi na zahtev kontrolora ili ovlašćenog lica.
Putnik je dužan da beskontaktnu smart karticu validira pri ulasku u vozilo ili pri ulasku u rezervisan prostor.
Izuzetno od stava 1. ovog člana za decu do sedam godina, profesionalne pripadnike Vojske Srbije u uniformi, pripadnike policije i komunalne policije u uniformi, ugovor o prevozu se zaključuje momentom ulaska u vozilo odnosno momentom ulaska u rezervisani prostor i ova lica nisu u obavezi da poseduju voznu ispravu.
Kontrolu putnika obavlja kontrolor opremljen prenosnim uređajem za kontrolu putnika ili drugo ovlašćeno lice.
Uređajem iz stava 1. ovog člana vrši se provera ispravnosti vozne isprave i karte.
Kontrolor i drugo ovlašćeno lice vrše kontrolu voznih isprava i karata lica koja su zatečena u vozilu ili lica zatečenih u rezervisanom prostoru.
Prilikom kontrole putnika kontrolor ili drugo ovlašćeno lice predstavlja se legitimacijom.
Lica koja su prilikom kontrole zatečena u vozilu ili u rezervisanom prostoru, dužna su da kontroloru ili drugom ovlašćenom licu pokažu kartu, osim lica iz člana 2. stav 2. ove odluke.
Ukoliko se u postupku provere utvrdi da nije izvršena validacija smart kartice koja glasi na ime, a na kojoj je upisana dopuna za tekući mesec, kontrolor će smart karticu blokirati i dati putniku uputstva u pogledu načina deblokade, nakon čega putnik može da završi započetu vožnju.
Ukoliko lice koje je prilikom kontrole zatečeno u vozilu ili u rezervisanom prostoru odbije da kontroloru i drugom ovlašćenom licu pokaže voznu ispravu, smatra se da ne poseduje važeću kartu.
Lice koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu ili u rezervisanom prostoru, bez važeće karte, može kod kontrolora kupiti posebnu kartu.
Kupovinom posebne karte, lice stiče prava i obaveze putnika kao i pravo na započeto i dalje korišćenje usluge linijskog prevoza u dnevnom saobraćaju u danu u kome je karta izdata, osim u posebnom prevozu minibus vozilima.
Ukoliko putnik ne poseduje važeću kartu, a želi da kupi posebnu kartu dužan je da kontroloru ili ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.
Posebna karta obavezno sadrži:
- podatke o putniku (ime, prezime, JMBG);
- cenu utvrđenu aktom iz člana 42. stav 2. ove odluke;
- liniju javnog prevoza, garažni broj vozila;
- datum izdavanja i službeni broj kontrolora.
Ukoliko putnik ne poseduje važeću kartu i ne želi da kupi posebnu kartu, dužan je da kontroloru ili ovlašćenom licu pruži podatke o svom identitetu.
Podatke o licu koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu ili u rezervisanom prostoru, bez važeće karte i koje ne kupi posebnu kartu, kontrolor upisuje u službenu evidenciju i elektronskim putem stavlja na uvid komunalnoj policiji radi izdavanja prekršajnog naloga.
Ovako sačinjen i elektronski potpisan prekršajni nalog šalje se elektronskim putem kontroloru na njegov prenosni uređaj, koji ga štampa i uručuje licu iz stava 13. ovog člana.
Lice koje se u momentu kontrole zateklo u vozilu bez važeće karte i koje ne kupi posebnu kartu dužno je da po uručenju odštampane kopije elektronski potpisanog prekršajnog naloga napusti vozilo na prvom narednom stajalištu, odnosno rezervisani prostor. Ukoliko lice ne napusti vozilo, kontrolor može da izda nalog vozaču da zaustavi i zadrži vozilo na stajalištu.
Uručenje i plaćanje prekršajnog naloga vrši se u skladu sa zakonom kojim se reguliše prekršajni postupak.
Kontrolor u kontroli može zatražiti pomoć policijske uprave, odnosno komunalne policije.
Prilikom ulaska u vozilo na prednja vrata i zauzimanja mesta za sedenje prednost imaju invalidi, trudnice, lica sa malom decom i stare i nemoćne osobe.
Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečja kolica, invalidska kolica, lovačku ili sportsku opremu (pušku u futroli bez naboja, skije, pribor za ribolov i slično) i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika.
"Putnik u vozilo može uneti psa visine do 40 cm mereno u visini grebena i mačku, u posebnom transporteru prilagođenom vrsti i veličini psa ili mačke, u periodu od 09.00 do 13.00 časova i 18.00 do 24.00 časa.
Transporter u smislu stava 2. ovog člana jeste sanduk, kutija, kavez ili bilo koja druga čvrsta konstrukcija za transport životinja u vozilu primerena vrsti životinja. Transporter mora biti takav da obezbeđuje ventilaciju za životinje, dovoljno slobodne podne površine i visinu koja odgovara njihovoj veličini tako da mogu da stoje ili legnu, osim ako tehnički protokol ili posebni uslovi za dobrobit životinja zahtevaju drugačije.
Transporter iz stava 2. ovog člana mora biti opremljen da obezbeđuje sigurnost životinja, tako što je zatvoren na odgovarajući način (katancem, bravom ili rajsferšlusom) kojim se onemogućava provlačenje šape, njuške ili bežanje životinja, kao i ispadanje i curenje hrane, izmeta i drugih otpadaka.
Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu. Prtljag iz stava 1. i transporter iz stava 2. ovog člana potrebno je smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.
U vozilo nije dozvoljeno unositi:
- vatreno oružje, eksplozivne lakozapaljive predmete i tekućine;
- predmete koji mogu ugroziti život, zdravlje i imovinu putnika i vozno osoblje;
- predmete koji mogu ozlediti, isprljati, oštetiti ili uznemiriti putnike u vozilu ili vozno osoblje.
Izuzetno od stava 1. alineje 1. ovog člana dozvoljeno je pripadnicima policije i Vojske Srbije kada su na službenom zadatku nošenje ličnog naoružanja i to na način utvrđen posebnim propisima.
U vozilo nije dozvoljen ulazak:
- licu u napitom stanju,
- licu obolelom od zarazne bolesti i
- licu mlađem od 6 godina starosti ako nije u pratnji odrasle osobe.
Zabranjeno je:
1. nalaziti se u vozilu linijskog prevoza bez važeće karte u smislu odredaba akta iz člana 3. stav 2. ove odluke;
2. unositi u vozilo prtljag, stvari i životinje, suprotno odredbama ove odluke, osim specijalno dresiranih pasa vodiča slepih lica;
3. ometati vozača, odnosno drugo ovlašćeno lice u vozilu u obavljanju službe;
4. bacati otpatke ili na drugi način zagađivati i uništavati opremu vozila, vozilo i njegove oznake;
5. pušenje u vozilu;
6. ometati naplatu i kontrolu vozne karte, ulaženje i izlaženje iz vozila i smeštaj putnika u vozilo;
7. ulaziti u vozilo na vrata koja nisu obeležena oznakom za ulaz u vozilo, odnosno izlaziti iz vozila na vrata koja nisu obeležena oznakom za izlaz iz vozila;
8. ulaziti i izlaziti iz vozila u pokretu, voziti se ili hvatati se na spoljnom delu vozila;
9. onemogućavati otvaranje i zatvaranje vrata kao i nasilno otvaranje vrata na vozilu;
10. prosjačenje i prodaja proizvoda i sl. u vozilu.
Vozač, odnosno ovlašćeno lice u vozilu dužno je da opomene lice, odnosno putnika koji postupa suprotno odredbama iz stava 1. tač. 2-10. ovog člana a ukoliko i pored opomene ono izvrši koju od navedenih radnji, vozač će pozvati lice, odnosno putnika da napusti vozilo.
Stvari nađene u vozilu predaju se vozaču ili ovlašćenom licu koji su dužni da nalazaču izdaju potvrdu u kojoj će upisati ime i prezime, odnosno naziv prevoznika, broj linije, registarski broj vozila, vreme pronalaska stvari, opis stvari i ime, prezime i adresa nalazača.
Ako se za vreme vožnje ne javi vlasnik nađene stvari, službeno lice kojem je ta stvar predata, je dužan po završetku vožnje odmah predati službi prevoznika.
Prevoznik je dužan da nađene stvari preda u roku od sedam dana ustanovi koja se stara o nađenim stvarima.
Sa nađenim stvarima postupaće se prema propisima o nađenim stvarima.
V - SREDSTVA ZA OBAVLJANJE LINIJSKOG PREVOZA
Sredstva za obavljanje linijskog prevoza obezbeđuju se iz prihoda od prodaje usluge prevoza i iz budžeta grada.
Cena usluge iz stava 1. ovog člana utvrđuje se posebnim aktom koji donosi gradonačelnik grada Beograda na osnovu načela i elemenata za određivanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, na predlog nadležne organizacione jedinice i po pribavljenom mišljenju organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za poslove koji se odnose na cene u komunalnim i drugim delatnostima iz nadležnosti grada.
VI - OBEZBEĐIVANJE KONTINUITETA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa odredbama ove odluke tako da kontinuirano i nesmetano pruža uslugu linijskog prevoza korisnicima, u skladu sa odredbama ove odluke obezbedi propisan obim, vrstu i kvalitet usluge.
Prevoznik je dužan da na osnovu pisanog naloga nadležne organizacione jedinice vrši i vanredne poslove u vezi sa obavljanjem linijskog prevoza, za koje se obezbeđuju dodatna novčana sredstva.
U slučaju iznenadnog zastoja ili kraćeg poremećaja u saobraćaju prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice poremećaja odnosno da u što kraćem roku preduzme mere za ponovno uspostavljanje redovnog prevoza.
U slučaju prekida saobraćaja zbog kvara vozila prevoznik je dužan da putnicima omogući da istim kartama nastave započetu vožnju drugim vozilom.
Prevoznik se obavezuje da u slučaju neispravnosti vozila isto ukloni sa linije u roku od 90 minuta.
Odstupanja od registrovanog reda vožnje na liniji u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene trase i izmene u ponuđenom kapacitetu linije kao i zamene vrste i tipa vozila mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.
Pod opravdanim razlozima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se elementarne nepogode (snežni nanosi, posledice poplava i sl.), znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata, tramvajskih pruga, kontaktnih vodova, saobraćajne nezgode, manifestacije, radovi na putu i sl. čime je onemogućeno redovno odvijanje prevoza na liniji i preraspodela kapaciteta na druge linije zbog izmene saobraćajne situacije u gradu usled mera nadležnog organa dok ti razlozi postoje.
Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za inspekcijske poslove, utvrđuje da li je prevoznik morao odstupiti od registrovanog reda vožnje.
Kad organizaciona jedinica iz stava 4. ovog člana utvrdi da prevoznik nije morao odstupiti od registrovanog reda vožnje, postupiće u skladu sa propisanim ovlašćenjima.
Ako usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti da dođe do poremećaja ili prekida u obavljanju linijskog prevoza, prevoznik mora bez odlaganja preduzeti mere na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida.
Mere koje prevoznik preduzima u slučajevima iz stava 1. ovog člana su:
1. radno angažovanje zaposlenih na otklanjanju uzroka poremećaja, tj. razloga zbog kojih je došlo do prekida u pružanju usluge linijskog prevoza,
2. hitne popravke vozila i sistema za napajanje vozila sa električnom vučom kojima se obezbeđuje obavljanje linijskog prevoza i
3. preduzima i druge mere koje utvrdi nadležna organizaciona jedinica.
VII - NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA GRADSKE UPRAVE U SLUČAJU PREKIDA U OBAVLJANJU LINIJSKOG PREVOZA
Prevoznik je dužan da u slučaju prekida u obavljanju linijskog prevoza nastalog u slučaju nepredviđenih okolnosti (havarija, elementarne nepogode i dr.) ili štrajka kao i kad usled više sile dođe do smanjenog obima linijskog prevoza, o tome obavesti organizacione jedinice Gradske uprave iz člana 45. stav 3. ove odluke.
Kada nadležna organizaciona jedinica iz člana 45. stav 3. ove odluke primi obaveštenje o prekidu, odnosno smanjenom obimu linijskog prevoza, dužna je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način obavljanja linijskog prevoza u skladu sa potrebama,
2. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za pružanje usluge,
3. angažuje drugog prevoznika za obavljanje linijskog prevoza neposrednom pogodbom, do otklanjanja poremećaja i
4. utvrdi razloge i eventualno odgovornost za prekid odnosno poremećaj nastao iz drugih razloga u pružanju usluge, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
U slučaju prekida linijskog prevoza usled štrajka prevoznika, prevoznik je obavezan da obezbedi minimalno 75% od planiranog obima rada u obavljanju linijskog prevoza u skladu sa aktom osnivača odnosno zaključenim ugovorom.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za poslove saobraćaja.
Inspekcijski nadzor vrši inspektor za drumski saobraćaj organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za inspekcijske poslove.
U skladu sa zakonom, inspektor za drumski saobraćaj ima pravo i dužnost da u vršenju inspekcijskog nadzora:
1. pregleda vozila kojima se obavlja linijski prevoz,
2. kontroliše važeće i overene redove vožnje,
3. utvrđuje identitet prevoznika, vozača i drugih odgovornih lica za obavljanje linijskog prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava,
4. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju linijskog prevoza i
5. pregleda opšte i pojedinačne akte, evidencije i drugu dokumentaciju prevoznika.
Kontrolu primene ove odluke i komunalno-policijske poslove, u skladu sa Zakonom o komunalnoj policiji i drugim propisima vrši Komunalna policija.
U skladu sa zakonom, u vršenju inspekcijskog nadzora inspektor za drumski saobraćaj je ovlašćen, u skladu sa zakonom, da:
1. kontroliše da li se delatnost linijskog prevoza obavlja na način i pod uslovima utvrđenim zakonom, ovom odlukom i propisima donetim na osnovu istih,
2. naredi izvršavanje utvrđenih obaveza i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka i
3. preduzima druge mere utvrđene zakonom.
Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik:
1. ukoliko otpočne sa obavljanjem linijskog prevoza suprotno odredbi člana 20. stav 2. ove odluke,
2. ukoliko postupa suprotno odredbama člana 25. ove odluke,
3. ako linijski prevoz obavlja vozilima koja ne ispunjavaju uslove propisane odredbama člana 30. ove odluke,
4. ako vozilo ne obeleži i opremi na način predviđen članom 31. ove odluke,
5. ako reklame i druge natpise postavi suprotno odredbi člana 31. stav 8. ove odluke,
6. ako linijski prevoz ne obavlja prema elementima linije iz registra (član 32. stav 1. alineja 1. ove odluke),
7. ne poseduje u vozilu fotokopiju izdatog i overenog reda vožnje sa pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika prilikom obavljanja linijskog prevoza (član 32. stav 1. alineja 2. ove odluke),
8. ukoliko ne obavlja prevoz u skladu sa tarifnim sistemom iz člana 3. i ne primenjuje cenu iz člana 42. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 3. ove odluke),
9. ukoliko ne postupa u skladu sa odlukama nadležne organizacione jedinice donetim na osnovu člana 19. stav 2. ove odluke (član 32. stav 1. alineja 4),
10. ako linijski prevoz obavlja suprotno članu 43. ove odluke,
11. ukoliko prevoz ne organizuje na način propisan članom 44. stav 1. ove odluke,
12. ako ne omogući putnicima da u slučaju prekida saobraćaja ili kvara vozila započetu vožnju nastave drugim vozilom (član 44. stav 2. ove odluke),
13. ukoliko ne postupi shodno članu 44. stav 3. ove odluke,
14. o odstupanjima i razlozima odstupanja od registrovanog reda vožnje ne obavesti nadležne organizacione jedinice Gradske uprave (član 45. stav 3. ove odluke),
15. ako ne preduzme mere shodno odredbama člana 46. ove odluke,
16. ne postupa u skladu sa odredbama člana 48. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice novčanom kaznom od 20.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj prevoznik i drugo pravno lice ako onemogući ili ometa inspektora za drumski saobraćaj u vršenju službene dužnosti, ili ne dostavi tražene podatke u određenom roku, ili dostavi netačne podatke i ako ne izvrši - ili u određenom roku ne izvrši rešenje inspektora za drumski saobraćaj.
Za radnje iz prethodnog stava kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 3.000,00 dinara kazniće se za prekršaj vozač ako postupa u suprotnosti sa odredbama čl. 33, 35, 40. stav 2. i člana 41. stav 1. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana inspektor za drumski saobraćaj izdaje prekršajni nalog, u skladu sa zakonom.
Novčanom kaznom od 6.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice:
- koje se nalazi u vozilu javnog linijskog prevoza, odnosno u rezervisanom prostoru bez važeće karte ili kupljene posebne karte (čl. 36. i 36a),
- ako postupa suprotno odredbama čl. 38, 39, 39a stav 1. alineja prva i druga i 40. stav 1. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana komunalni policajac izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom.
Za prekršaj iz stava 1. alineja 1. ovog člana prekršajni nalog uručuje kontrolor u skladu sa odredbama ove odluke.
Novčanom kaznom od 100.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
- ako postupa suprotno odredbama člana 24b. stav 1. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 75.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu i fizičko lice novčanom kaznom od 10.000 dinara.
X - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ugovori zaključeni između grada i prevoznika, pre stupanja na snagu ove odluke, ostaju na snazi do isteka vremena na koje su zaključeni.
U roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke:
- Gradsko veće će doneti akta iz člana 3. stav 2. ove odluke,
- gradonačelnik će doneti akt iz člana 5. stav 2. ove odluke i
- nadležna organizaciona jedinica će doneti akta iz člana 1. stav 3. i člana 4. stav 4. ove odluke.
Organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove javnog linijskog prevoza preuzeće od organizacionih jedinica uprave gradskih opština: Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin poslove registracije linija između naseljenih mesta na području tih opština u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 24/06) i sva druga akta doneta na osnovu te odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".
Samostalni član Odluke
o izmeni i dopuni
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda
("Sl. list grada Beograda", br. 55/2011)
Član 24
Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda
("Sl. list grada Beograda", br. 55/2011)
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda", a primenjivaće se počev od 1. oktobra 2014. godine.
Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda
("Sl. list grada Beograda", br. 2/2015)
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda
("Sl. list grada Beograda", br. 86/2016)
Gradonačelnik grada Beograda doneće akt iz člana 5. ove odluke u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".