ODLUKA

O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 13/2014 i 19/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji grada Čačka u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara i životne sredine od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških udesa nesreća i katastrofa i drugih većih nesreća (u daljem tekstu: elementarne nepogode i druge nesreće); dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama; postavljanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima; formiranje jedinica civilne zaštite opšte namene; finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

II SUBJEKTI ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA ČAČKA

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji grada Čačka su:

- Skupština grada

- Gradonačelnik

- Gradsko veće

- Gradski štab za vanredne situacije na teritoriji grada Čačka (u daljem tekstu: Gradski štab za vanredne situacije)

- Gradske uprave grada Čačka

- Osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje

- Građani i udruženja građana i druge organizacije.

1. Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka u skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Skupština grada vrši sledeće poslove:

- donosi odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji grada Čačka i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada Čačka

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije kao i druge poslove utvrđene Zakonom

- donosi plan i program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji jedinice lokalne samouprave, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije

- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje i vrši druge poslove u cilju zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom.

2. Gradonačelnik

Član 4

Gradonačelnik u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara:

1. stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja

2. donosi odluke o proglašenju vanredne situacije u gradu, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije

3. rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima

4. usmerava i usklađuje rad gradskih organa i drugih pravnih lica čiji je Grad osnivač u sprovođenju mera zaštite i spasavanja

5. predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na usvajanje

6. naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene

7. naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju

8. stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građanja, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja

9. odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva i materijalnih dobara

10. odlučuje o uvođenju dežurstava gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji i preduzima druge radnje i mere u skladu sa Zakonom

11. ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije u cilju jedinstvenog i usklađenog delovanja u vanrednim situacijama

12. ostvaruje saradnju sa drugim opštinama i gradovima, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama

13. izveštava Skupštinu grada o stanju na terenu i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji

14. razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti

15. vrši i druge poslove u oblasti civilne zaštite u skladu sa Zakonom.

3. Gradsko veće

Član 5

Gradsko veće u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji grada Čačka, u skladu sa Zakonom vrši sledeće poslove:

1. usvaja Procenu ugroženosti za teritoriju grada

2. usvaja Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama

3. obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nezgoda

4. donosi odluke o pomoći za sanaciju štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nezgoda

5. prati realizaciju preventivnih mera zaštite

6. predlaže akta koja donosi Skupština grada

7. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, Statutom grada i ovom odlukom.

Član 6

Za vreme vanredne situacije Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i članovi Gradskog veća, obavljaju funkcije dok traje vanredna situacija.

4. Gradski štab za vanredne situacije

Član 7

Obrazovanje i nadležnosti Gradskog štaba za vanredne situacije uređeni su Zakonom i odlukom Skupštine grada.

5. Gradske uprave

Član 8

Gradske uprave grada Čačka u okviru nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavljaju sledeće poslove i zadatke:

1. učestvuju u izradi Procene ugroženosti teritorije grada Čačka

2. učestvuju u pripremama i izvođenju pripremnog pomeranja ili evakuacije stanovništva

3. učestvuju u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja evakuisanog stanovništva

4. staraju se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije

5. nabavljaju i održavaju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi akustične studije za teritoriju grada Čačka

6. organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu

7. učestvuju u organizaciji, formiranju i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene

8. staraju se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja

9. obavljaju i druge poslove zaštite i spasavanja.

Član 9

Stručni, operativni, planski i organizacioni poslovi u vezi zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada Čačka obavljaju se u Gradskoj upravi za opšte i zajedničke poslove grada Čačka.

Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama obavlja sledeće poslove:

1. priprema predlog Procene ugroženosti teritorije grada Čačka u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Čačku, Gradskim štabom za vanredne situacije i drugim stručnim organima Grada i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje

2. priprema Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Upravom za vanredne situacije u Čačku i predlaže Gradskom veću njegovo donošenje

3. nosilac je aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja (kao deo Plana odbrane grada Čačka)

4. obavlja poslove u vezi popune, opremanja i obučavanja jedinica civilne zaštite opšte namene

5. planira zbrinjavanje ugroženih, postradalih, izbeglih i evakuisanih lica u vanrednim situacijama u saradnji sa Gradskim štabom za vanredne situacije i u skladu sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama

6. vodi evidenciju o pripadnicima jedinica civilne zaštite i sredstvima i opremom u civilnoj zaštiti: organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu na teritoriji Grada

7. izrađuje Plan mobilizacije i organizuje izvršenje mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene

8. obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

6. Ovlašćena i osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje

Član 10

Ovlašćena i osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spasavanje građana, materijalnih, kulturnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama, u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Ovlašćena i osposobljena pravna lica dužna su da planski prilagode svoje kapacitete i organizaciju za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja.

Član 11

Nadležni organ grada Čačka obezbediće naknadu stvarnih troškova privrednim i drugim pravnim licima za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite.

Član 12

Gradski štab za vanredne situacije daće predlog za donošenje Odluke o privrednim društvima i drugim pravnim licima koja će biti angažovana u slučaju elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Član 13

Ovlašćena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji grada Čačka odrediće se posebnom odlukom.

III POVERENICI CIVILNE ZAŠTITE

Član 14

Poverenici civilne zaštite (u daljem tekstu: poverenici) i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite i lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika izvršiće Gradski štab za vanredne situacije u roku od 60 (šezdeset) dana od dana donošenja ove odluke.

Član 15

Poverenici u privrednim društvima i drugim pravnim licima postavljaju se zavisno od organizacione strukture, prostora organizovanja, delovanja i broja zaposlenih prema sopstvenoj proceni ovih subjekata. Poverenici i zamenici poverenika obavljaju poslove zaštite i spasavanja u naseljenim mestima, delu naselja, stambenim zgradama i selima (u daljem tekstu: naselja), privrednim društvima i drugim pravnim licima.

Član 16

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i spasavanja i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po život i zdravlje ljudi, materijalnih i kulturnih dobara kao i zaštita životne sredine postavljaju se poverenici civilne zaštite i njihovi zamenici za sledeće delove teritorije grada Čačka:

1. Za istočni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;

2. Za južni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;

3. Za zapadni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;

4. Za severni deo teritorije dva (2) poverenika i četiri (4) zamenika poverenika;

5. Za centralni deo teritorije grada koji obuhvata gradske mesne zajednice šest (6) poverenika i dvanaest (12) zamenika poverenika.

Podela po delovima teritorije grada Čačka sa nazivima jedinica civilne zaštite opšte namene, utvrdiće se posebnom Odlukom o formiranju, organizaciji i opremanju jedinica civilne zaštite opšte namene za teritoriju grada Čačka.

IV JEDINICE CIVILNE ZAŠTITE OPŠTE NAMENE

Član 17

Jedinice civilne zaštite opšte namene obrazuju se, opremaju i osposobljavaju kao operativne snage za izvršavanje zadataka civilne zaštite kao što su lokalizovanje i gašenje početnih manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava, ukazivanje prve pomoći, učešće u zbrinjavanju ugroženog stanovništva, pomoć u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 18

U gradu Čačku formira se 14 jedinica civilne zaštite opšte namene jačine voda sa ukupno 574 obveznika civilne zaštite.

Popunu, opremanje i obuku jedinica izvršiće Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove grada Čačka.

Član 19

Skupština grad posebnom odlukom urediće formiranje, organizacija, opremanje, osposobljavanje i funkcionisanje jedinica civilne zaštite opšte namene na teritoriji grada Čačka.

V PROCENA UGROŽENOSTI, PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA I PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE

Član 20

Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Čačka od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije u Čačku i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa zakonom, metodologijom za izradu Procene ugroženosti i Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije razmatra Procenu ugroženosti i dostavlja je na usvajanje Gradskom veću.

Član 21

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije u Čačku i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Zakonom i Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama.

Gradski štab za vanredne situacije razmatra Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama grada Čačka i dostavlja ga Gradskom veću na usvajanje.

Član 22

Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite, izrade Plana funkcionisanja kao sastavnog dela Plana odbrane grada je Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike.

VI LIČNA I KOLEKTIVNA ZAŠTITA

Član 23

Lična i kolektivna zaštita u gradu Čačku se organizuje po mestu rada i mestu stanovanja.

Građani vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja članova porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu predviđenu Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Obavezuje se Gradska uprava za opšte i zajedničke poslove da u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj opasnosti, posebno o reagovanju prilikom zemljotresa, poplava i požara.

U realizaciji aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana uključuju se poverenici.

VII FINANSIRANJE I PRIZNANJA I NAGRADE

Član 24

Iz budžeta grada Čačka i sredstava Fonda za vanredne situacije, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda i drugih nesreća finansiraju se:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije

- organizovanje, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite opšte namene

- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja

- obuka iz oblasti civilne zaštite koju organizuje grad i

- drugi poslovi civilne zaštite određeni pozitivnim propisima.

Član 25

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i gradskim upravama, Štaba za vanredne situacije, poverenicima, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima za teritoriju grada Čačka dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade će se uručivati na dan grada ili na Svetski dan civilne zaštite 1. marta.

Ovlašćuje se Gradsko veće da bliže uredi vrstu nagrada i priznanja kao i kriterijume za njihovu dodelu.

Član 26

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".