ODLUKA

O MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 14-II/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuju se merila za utvrđivanje visine doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za teritoriju grada Sremska Mitrovica (u daljem tekstu: Grad) i komunalno uređivanje građevinskog zemljišta sredstvima fizičkih i pravnih lica.

Član 2

Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se na osnovu sledećih kriterijuma: prosečne cene kvadratnog metra stanova novogradnje u gradu Sremska Mitrovica, stepena komunalne opremljenosti, srednjoročnog i godišnjeg programa za uređivanje građevinskog zemljišta, urbanističke zone, namene i površine objekta.

Član 3

Prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje podrazumeva prosečnu cenu prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike. Ako za jedinicu lokalne samouprave nisu objavljeni podaci o prosečnoj ceni kvadratnog metra stanova novogradnje, doprinos iz prethodnog stava, biće utvrđen na osnovu proseka iznosa prosečnih cena kvadratnog metra stanova novogradnje u svim jedinicama lokalne samouprave istog stepena razvijenosti u skladu sa zakonom kojim se uređuje regionalni razvoj, za koje su ti podaci objavljeni.

Član 4

Srednjoročni i godišnji program uređivanja građevinskog zemljišta donosi Skupština Grada Sremska Mitrovica na predlog Gradske uprave za infrastrukturu i imovinu grada Sremska Mitrovica.(U daljem tekstu: Uprava).

Član 5

Stepen komunalne opremljenosti podrazumeva stepen izgrađenosti mreže komunalne infrastrukture.

Član 6

Područje grada Sremska Mitrovica u smislu ove odluke deli se na devet urbanističkih zona (u daljem tekstu: zone), koje su osnov za utvrđivanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.

Za parcele koje pripadaju različitim zonama osnov za utvrđivanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta je zona višeg ranga.

Sastavni deo ove odluke je spisak područja koje obuhvataju pojedine zone.

Član 7

Namena objekata za koje se utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta može biti: stanovanje, komercijalna delatnost, proizvodna delatnost i ostale namene.

Član 8

Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta po ovoj odluci plaća investitor.

Doprinos iz stava 1. ovog člana utvrđuje se rešenjem o izdavanju građevinske dozvole i rešenjem o odobrenju za izvođenje radova koje izdaje nadležna gradska uprava a na osnovu obračuna doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: obračun) koji vrši Uprava.

Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta plaća i investitor (vlasnik) manjeg montažnog objekta odnosno objekta privremenog karaktera, koji nema zaključen ugovor o zakupu građevinskog zemljišta sa Gradom, radi postavljanja manjeg montažnog objekta odnosno objekta privremenog karaktera.

Izuzetno od odredaba stava 1. ovog člana, doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta ne obračunava se za objekte javne namene u javnoj svojini, objekte komunalne i druge infrastrukture, proizvodne i skladišne objekte, podzemne etaže objekata visokogradnje (prostor namenjen za garažiranje vozila, podstanice, trafostanice, ostave, vešernice i sl.), osim za delove podzemne etaže koje se koriste za komercijalne delatnosti, otvorena dečja igrališta, otvorene sportske terene, atletske staze i objekte socijalnog stanovanja kod kojih je investitor Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave.

II UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA

Član 9

Doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: doprinos) obuhvata troškove pripremanja građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: troškovi pripremanja) i troškove opremanja građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: troškovi opremanja) zavisno od stepena komunalne opremljenosti, zone, namene i površine objekta, a prema srednjoročnom i godišnjem programu uređenja građevinskog zemljišta.

Član 10

Troškovi pripremanja obuhvataju troškove za:

- istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, izradu programa za uređivanje zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.

Član 11

Troškovi opremanja obuhvataju troškove za izgradnju objekata: elektroenergetskih, fekalne kanalizacije, atmosferske kanalizacije, vodovodne mreže, kolovoza, trotoara i izgradnju i uređenje javnih zelenih površina sa pratećim sadržajem.

Troškovi opremanja građevinskog zemljišta obuhvataju i troškove za izgradnju parkinga mesta na površinama javne namene, ako je planskim aktom utvrđeno da je parkiranje za pojedinačnu parcelu ili vrstu objekata, moguće organizovati i na površini javne namene odnosno da se mora organizovati u bloku.

Troškovi uređivanja građevinskog zemljišta ne obuhvataju troškove infrastrukture, koje investitor posebno ugovara sa nadležnim preduzećem (TT objekti i mreža, kablovski i distributivni sistem, toplifikacija, gasifikacija i dr.).

Troškovi opremanja se utvrđuju prema funkcionalnom rangu mreže za čije finansiranje služe i odnosi se na:

- magistralnu i primarnu mrežu i

- sekundarnu mrežu.

Obračun troškova iz stava 4. ovog člana se vrši prema funkcionalnom rangu, i to:

- troškovi izgradnje magistralne i primarne mreže (objekti i radovi koji su od neposrednog uticaja na ukupni kapacitet i funkciju odgovarajućeg komunalnog sistema i imaju značaj za područje Grada, kao i objekti i radovi koji opslužuju dva ili više stambenih blokova, postojećih ili planiranih, ili užih prostornih celina druge namene i imaju značaj samo za područje Grada);

- troškovi izgradnje sekundarne mreže (delovi komunalnih sistema koji opslužuju dva ili više objekata u jednom stambenom bloku ili užoj prostornoj celini druge namene i od značaja su samo za taj stambeni blok ili užu prostornu celinu).

Radovi na izgradnji komunalnih objekta, u delu koji služi samo pojedinim stambenim zgradama ili objektima druge namene, u cilju povezivanja tih objekata sa odgovarajućim sistemima gradske komunalne infrastrukture (priključci), smatraju se sastavnim delovima objekata kojima služe, ne iskazuju se u okviru radova na uređivanju građevinskog zemljišta i nisu sadržani u doprinosu za uređivanje građevinskog zemljišta.

Izvođenje i finansiranje radova, iz prethodnog stava, snosi investitor.

Ako se zbog izgradnje i dogradnje objekta ukaže potreba za rekonstrukcijom odnosno proširenjem sekundarnih mreža komunalnih objekata troškove će snositi investitor u stvarnom iznosu, s tim što se za objekte infrastrukture koji se grade ili rekonstruišu neće obračunavati troškovi sekundarne mreže.

Član 12

Doprinos se obračunava tako što se osnovica koju čini prosečna cena kvadratnog metra stanova novogradnje u Gradu Sremska Mitrovica, prema poslednjim objavljenim podacima organa nadležnog za poslove statistike, pomnoži sa ukupnom neto površinom objekta koji je predmet gradnje, izraženom u metrima kvadratnim, i sa koeficijentom zone i koeficijentom namene objekta.

Član 13

Neto površina objekta - prostora se utvrđuje, na osnovu tehničke dokumentacije na osnovu koje se izdaje rešenje o građevinskoj dozvoli odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova, a prema JUS U.C2.100: 2002 ("Sl. list SRJ" br. 32/2002).

Neto površinu u smislu stava 1. ovog člana, čine površine svih prostora između zidova i pregrada, i to:

- korisna površina (predstavlja delove neto površine koji odgovaraju nameni i funkciji zgrade) i one se klasifikuju prema nameni i funkciji zgrade;

- površina pod instalacijama, tehničke prostorije (predstavlja delove neto površine u kojima su smeštene tehničke instalacije objekta za: kanalizaciju, vodovod, grejanje i potrošnju tople vode, gasne instalacije, snabdevanje električnom energijom, generatore, ventilaciju, klimatizaciju, hlađenje, telekomunikacije, liftove, eskalatore i transportere, kao i ostale uslužne instalacije);

- površina za komunikaciju (predstavlja delove neto površine koji služe za komunikaciju u objektu, kao što su: stepeništa, koridori, unutrašnje rampe, holovi, hodnici, liftovski otvori, instalacije za opšti promet i slično).

Član 14

Koeficijenti zona na osnovu koje se utvrđuje doprinos utvrđuju u skladu sa članom 6. ove odluke i iskazani su u tabeli 1 koja je sastavni deo ove odluke.

Član 15

Namene objekta-prostora, za koje se utvrđuju koeficijenti namene, u smislu ove odluke su:

1. Stambeni objekti (porodični stambeni objekti na zasebnim parcelama i ekonomski objekti na tim parcelama, stambeni prostori u stambeno-poslovnim objektima, stambeni objekti za kolektivno stanovanje i pomoćni objekti uz navedene objekte).

Pod ekonomskim objektima se podrazumevaju sledeći objekti: letnje kuhinje, ambari, pušnice, objekti za smeštaj poljoprivredne mehanizacije, magacini hrane i objekti namenjeni ishrani stoke, tovilišta, štale i sl..

Pod pomoćnim objektima podrazumevaju se sledeći objekti: garaže, kotlarnice, ostave i sl.

2. Objekti društvenog standarda i objekti privredno - proizvodne delatnosti (škole, fakulteti, dečije ustanove, ustanove socijalne zaštite, zdravstveni objekti, domovi za stare, objekti kulture, objekti sporta i verski objekti, zanatski objekti, industrija, građevinarstvo, komunalni objekti, pijace, saobraćajni i prateći objekti, garaže, prateći skladišni, stovarišni i magacinski prostor uz privredno- proizvodne objekte, kao i prateći poslovno- kancelarijski prostor u privrednim odnosno proizvodnom objektu i prateći garažni prostor u ovim objektima, kolske vage i poljoprivredni objekti i objekti za preradu poljoprivrednih proizvoda).

3. Objekti poslovno - uslužne delatnosti i poslovno-komercijalne delatnosti (ugostiteljski objekti, hotelijerski objekti, banke, osiguravajuća društva, menjačnice, ateljei, galerije, izložbeni saloni, sportski tereni i poslovni sadržaji u objektima sporta za komercijalnu upotrebu, administrativni, uslužni, komercijalni, trgovinski objekti, tržni centri, trgovina na veliko, diskonti, šoping molovi, skladišta, stovarišta, magacini, objekti zabave i razonode (kladionice, kockarnice, video klubovi), ostali objekti komercijalnog karaktera i prateći garažni prostor);

Namena objekta - prostora, koji nisu navedeni u stavu 1. ovog člana utvrđuju se prema najsličnijoj nameni.

Namena objekta utvrđuje se na osnovu tehničke dokumentacije na osnovu koje se izdaje rešenje o građevinskoj dozvoli odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova.

Koeficijenti namene iskazani su u tabelama 2, 2a, 3 i 4 koje su sastavni deo ove odluke.

Član 16

Doprinos za rekonstrukciju, adaptaciju kao i promenu namene stambenog u poslovni prostor, plaća se za razliku u površini i ceni u zavisnosti od namene prostora.

Doprinos za rekonstrukciju, adaptaciju kao i promenu namene poslovnog prostora u poslovni prostor druge namene, plaća se za razliku u površini i ceni u zavisnosti od namene prostora.

Za rekonstrukciju i promenu namene objekata, odnosno dela objekata iz člana 8 stav 4,ove odluke a koji po prethodnim zakonskim rešenjima nisu bili oslobođeni plaćanja, doprinos se plaća za razliku u površini i ceni u zavisnosti od namene objekta-prostora.

Doprinos za dogradnju i izgradnju stambenog prostora, na katastarskoj parceli na kojoj ima ili je bio izgrađen objekat u skaldu sa zakonom, za površinu sa već izgrađenim ili srušenim stambenim prostorom do 200 m2 neto površine, obračunava se po osnovu troškova primarne i magistralne mreže, a za preostali deo površine objekta koji se gradi, preko površine od 200 m2 plaća se pun iznos doprinosa.

Doprinos za rekonstrukciju tavanskog u stambeni prostor i dogradnju potkrovlja na objektima sa ravnim krovom do visine nadzitka dozvoljene važećim planskim aktom za predmetnu lokaciju, naknada se obračunava samo po osnovu troškova primarne i magistralne mreže.

Član 17

Doprinos se ne plaća za izgradnju porodičnih stambenih objekata u VII i VIII zoni, osim troškova sekundarne mreže objekata fekalne kanalizacije i vodovoda, ukoliko postoji izgrađena mreža.

Doprinos za izgradnju porodičnih stambenih objekata u VI zoni obračunava se po osnovu troškova magistralne i primarne mreže i troškova sekundarne mreže objekata fekalne kanalizacije i vodovoda, ukoliko postoji izgrađena mreža.

Za objekte iz člana 15. stav 1. tačka 2), i 3) u naseljenom mestu Laćarak i u VII i VIII zoni, obračunava se doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta po osnovu troškova magistralne i primarne mreže i troškova sekundarne mreže za objekte fekalne kanalizacije i vodovoda, ukoliko postoji izgrađena mreža.

Član 18

Visina doprinosa, utvrđena na način iz člana 12-17 ove odluke, umanjuje se na sledeći način:

1) za 25%:

- površine otvorenog prostora

2) za 50%:

- garaže (sem slobodno stojećih);

- pomoćni prostori u okviru objekta za stanovanje iz člana 15. stava 1. tačka 1. ove odluke (garažni prostor, ajnforti, vešernice i ostave u kolektivnom i stambeno poslovnom objektu, šupe za ogrev i sl.,);

- otvoreni bazeni uz porodičnu individualnu stambenu zgradu;

- površine u suterenu i podrumskim etažama;

- površine skloništa;

3) za 75%:

- ekonomski prostori iz člana 15. stav 1. tačka 1. ove odluke.

Otvoreni prostor iz stava 1. ovog člana predstavlja površinu koja konstrukciono i funkcionalno pripada zgradi i ima jednu ili više neposrednih veza sa spoljnim prostorom (lođa, balkon, terasa, galerija, trem, veranda i slično).

Otvoreni prostori mogu da budu:

- pokriveni prostori koji nisu zatvoreni sa svih strana do pune spratne visine (npr. pokriveni balkoni);

- nepokriveni prostori ali ograničeni parapetnim zidovima, vencima, rukohvatima (npr. nepokriveni balkoni).

Umanjenje se primenjuje samo po jednom osnovu i to onom koji je najpovoljniji za investitora.

Iznos doprinosa za parking mesta, ukoliko parkiranje nije rešeno u celosti na sopstvenoj parceli, umanjuje se za procenat parking mesta obezbeđenih na sopstvenoj parceli.

Broj parking mesta iz prethodnog stava utvrđuje se na osnovu tehničke dokumentacije na osnovu koje se izdaje rešenje o građevinskoj dozvoli odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova.

Iznos doprinosa za troškove izgradnje sekundarnih mreža se umanjuje za objekte koji nisu izgrađeni, na predmetnoj lokaciji a srednjoročnim i godišnjim programima nisu planirani za izgradnju.

Iznos doprinosa se umanjuje za vrednost zemljišta koje investitor ustupa jedinici lokalne samouprave za izgradnju infrastrukturnih objekata. Procena vrednosti vrši se na osnovu podataka nadležne državne institucije.

Za manje montažne objekte odnosno objekte privremenog karaktera, za koje se po ovoj odluci plaća doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta, visina doprinosa se obračunava na mesečnom nivou i to tako što se ukupna vrednost naknade podeli sa brojem 1.188 (99 godina x 12meseci).

Član 19

Investitor koji ruši ili je srušio objekat odnosno deo objekta izgrađenog u skladu sa zakonom u cilju izgradnje novog objekta-prostora na istoj lokaciji u skladu sa planskim aktom, plaća doprinos za razliku u površini i ceni u zavisnosti od namene između objekta - prostora koji gradi i objekta-prostora koji se ruši.

Ukoliko se rušenje iz prethodnog stava ovog člana odnosi na objekte odnosno delove objekata iz člana 8 stav 4 ove odluke koji po prethodnim zakonskim rešenjima nisu bili oslobođeni plaćanja, doprinos se plaća za razliku u površini i ceni u zavisnosti od namene objekta odnosno prostora.

Da je objekat iz prvog stava ovog člana izgrađen u skladu sa zakonom investitor dokazuje: izvodom iz zemljišne knjige ili lista nepokretnosti, kopijom plana, građevinskom dozvolom, upotrebnom dozvolom, tehničkom dokumentacijom, drugom dokumentacijom kojom iz koje se može utvrditi status objekta i uvidom na licu mesta ukoliko je to potrebno, što će obaviti ovlašćeno lice Gradske uprave za infrastrukturu i imovinu.

Ukoliko je investitor, za parcelu na kojoj se gradi objekat, uređivanje finansirao na drugi način i ima sklopljen ugovor o uređivanju građevinskog zemljišta doprinos se umanjuje za objekte za koje je plaćeno uređivanje.

Ako u toku građenja objekta investitor odstupi od tehničke dokumentacije na osnovu koje je izdato rešenje o građevinskoj dozvoli odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova i u skladu sa zakonom podneo zahtev za izmenu istog, investitoru se utvrđuje nov obračun doprinosa koji je sastavni deo novog rešenja.

Za upotrebu objekta utvrđuje se konačan obračun koji je sastavni deo rešenja o upotrebi.

Izuzetno, ukoliko investitor, nakon izdavanja rešenja o građevinskoj dozvoli odnosno rešenja o odobrenju za izvođenje radova, dostavi dokaze na osnovu kojih ima pravo na umanjenje doprinosa, investitoru se utvrđuje ispravka obračuna doprinosa a ukoliko je izvršio uplatu ima pravo na povraćaj razlike doprinosa.

Član 20

Doprinos za priključenje objekata na sekundarne mreže vodovoda i fekalne kanalizacije, koji su izgrađeni u skladu sa zakonom a nisu plaćeni troškovi sekundarne mreže, plaća se u postupku ishodovanja odobrenja za priključenje.

Ukoliko je ukupna neto površina objekata na parceli manja od 100 m2 doprinos za priključenje objekata iz prethodnog stava ovog člana plaća se za minimalnu neto površinu od 100 m2.

Koeficijent zone, za priključenje objekata iz prvog stava ovog člana, za VII I VIII zonu utvrđuje se na nivou VI zone i ne obračunavaju se ekonomski objekti.

Član 21

Plaćanje doprinosa obračunatog po ovoj odluci investitor vrši: jednokratno ili u ratama.

Ukoliko se plaćanje doprinosu tvrdi jednokratno, iznos doprinosa obračunat po odredbama ove odluke umanjuje se za 30% a investitor je dužan da uplatu u celosti izvrši najkasnije do podnošenja prijave radova.

Ukoliko se kao način plaćanja utvrdi plaćanje u ratama, isto se vrši u jednakim mesečnim ratama do 36 meseci a investitor je dužan da uplati prvu ratu i dostavi sredstvo obezbeđenja plaćanja pre prijave radova.

Član 22

Kod plaćanja naknade u ratama, investitor je dužan da kao sredstvo obezbeđenja plaćanja doprinosa, do momenta prijave radova, ndležnoj gradskoj upravi dostavi:

1) neopozivu bankarsku garanciju, naplativu na prvi poziv, bez prigovora koja glasi na ukupan iznos nedospelih rata i koja je izdata na rok koji mora biti duži tri meseca od dana dospeća poslednje rate, ili

2) uspostavi hipoteku na objektu koji vredi najmanje 30% više od ukupnog iznosa nedospelih rata, u korist jedinice lokalne samouprave.

Član 23

Izuzetno od odredaba člana 22. ove odluke investitor koji gradi objekat čija ukupna bruto razvijena građevinska površina ne prelazi 200 m2 i koji ne sadrži više od dve stambene jedinice kao i za stambene prostore do 200 m2 neto površine, kada je investitor fizičko lice, investitor nije u obavezi da dostavi sredstvo obezbeđenja plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta.

Član 24

Ukoliko se naknada plaća u ratama, neisplaćene rate podležu usklađivanju jedanput godišnje (po isteku kalendarske godine) stopom rasta potrošačkih cena u Republici Srbiji za prethodnu godinu, ukoliko rast potrošačkih cena pređe 5% od poslednjeg usklađivanja.

III KOMUNALNO OPREMANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA SREDSTVIMA FIZIČKIH I PRAVNIH LICA

Član 25

Građevinsko zemljište, koje nije uređeno u skladu sa zakonom i ovom odlukom, a nalazi se u obuhvatu važećeg planskog akta, može se komunalno opremiti sredstvima fizičkih i pravnih lica.

Predlog finansiranja izgradnje komunalne infrastrukture lice iz stava 1. ovog člana podnosi Upravi.

Ako Uprava utvrdi da je predmetno neizgrađeno građevinsko zemljište u obuhvatu važećeg planskog akta i da je podnosilac predloga vlasnik građevinskog zemljišta sačiniće uslove o finansiranju izgradnje komunalne infrastrukture u skladu sa zakonom.

Ako vlasnik građevinskog zemljišta prihvati uslove iz prethodnog stava, Uprava dostavlja Gradskom veću predlog o finansiranju izgradnje komunalne infrastrukture, sa predlogom ugovora na odlučivanje.

IV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 26

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o merilima za utvrđivanje doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Sremska Mitrovica", br. 2/2015).

Član 27

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službeni list Grada Sremska Mitrovica".