PROGRAM

KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA BEOGRADA ZA 2016. GODINU

("Sl. list grada Beograda", br. 19/2016 i 93/2016)

I

Ovim programom utvrđuje se obim, raspodela i korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2016. godinu namenjenih za realizaciju planova, programa, projekata i drugih aktivnosti u oblasti zaštite i unapređenja životne sredine na teritoriji Beograda u 2016. godini.

Sredstva Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Beograda za 2016. godine planirana su Odlukom o budžetu grada Beograda za 2016. godinu ("Službeni list Grada Beograda", br. 81/15 i 63/16), u okviru razdela 09 - Sekretarijat za zaštitu životne sredine, glava 09.1 - Budžetski fond za zaštitu životne sredine i to:

- izvor finansiranja 01 - prihodi iz budžeta, funkcije: 510 - Upravljanje otpadom; 530 - Smanjenje zagađenosti; 540 - Zaštita biljnog i životinjskog sveta i krajolika i 550 - Zaštita životne sredine - istraživanje i razvoj, u iznosu od 1.903.154.325,00 dinara;

- izvor finansiranja 13 - neraspoređeni višak prihoda iz prethodnih godina, funkcije: 510 - Upravljanje otpadom; 530 - Smanjenje zagađenosti; 540 - Zaštita biljnog i životinjskog sveta i krajolika i 550 - zaštita životne sredine - istraživanje i razvoj u iznosu od 640.362.142,00 dinara.

II

Sredstva iz tačke I ovog programa koristiće se u skladu sa bližom namenom utvrđenom Finansijskim planom prihoda i rashoda Sekretarijata za zaštitu životne sredine za 2016. godinu, za finansiranje:

Red. br.

NAMENA
Aktivnost /naziv plana, programa ili projekta

1.

424611 - Usluge očuvanja životne sredine

Planirani iznos: 15.000.000,00 dinara
1. Studija opravdanosti sa idejnim projektom izgradnje terminala za otpadne materije sa plovila na području Beograda
Studija opravdanosti sa idejnim projektom izgradnje terminala za otpadne materije sa plovila na području Beograda se vrši u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - odluka US, 24/11, 121/12, 42/13 - odluka US, 50/13 - odluka US i 98/13 - odluka US, 132/14 i 145/14), Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) kao i Pravilnikom o sadržini i obimu prethodnih radova, prethodne studije opravdanosti i studije opravdanosti ("Službeni glasnik RS", broj 1/12).
Studijom opravdanosti određuje se naročito prostorna, ekološka, društvena, finansijska, tržišna i ekonomska opravdanost investicije za izabrano rešenje, razrađeno idejnim projektom, na osnovu kojeg se donosi odluka o opravdanosti ulaganja i pokretanju postupka za izdavanje odobrenja za izgradnju terminala za otpadne materije sa plovila na području Beograda.

2.

424911 - Ostale specijalizovane usluge

Planirana sredstva: 82.691.520,00
1. Sufinansiranje izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevencije nastanka novih deponija na teritoriji Grada Beograda Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, Fond za zaštitu životne sredine i Grad Beograd zaključili su 10. maja 2011. godine ugovor o sufinansiranju izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevenciju nastanka novih deponija na teritoriji Grada Beograda, kojim su obezbeđena sredstva u i od kojih je 20.000.000,00 dinara namenjeno za sanaciju odlagališta otpada, odnosno za uklanjanje divljih deponija i prevencije nastanka novih deponija na teritoriji Grada Beograda. Zaključcima gradonačelnika grada Beograda Sekretarijat za komunalne i stambene poslove je određen da se stara o realizaciji ovog ugovora.
U skladu sa izmenama Odluke o Gradskoj upravi Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", br. 8/13 - prečišćen tekst, 9/13 - ispravka), nadležnost nad upravljanjem komunalnim otpadom preneta je na Sekretarijat za zaštitu životne sredine. Preuzimanjem nadležnosti preuzeti su i predmeti i ugovori iz oblasti upravljanja otpadom sa planiranim sredstvima.
2. Projekat javno - privatnog partnerstva Grada Beograda u pružanju usluge tretmana i odlaganja komunalnog otpada
3. Sanacija odlagališta otpada na teritoriji grada Beograda.
Obezbeđena su dodatna sredstva za sanaciju odlagališta otpada na teritoriji grada Beograda. Naime, planirano je da se u skladu sa Lokalnim planom upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020. ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11) i Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16) kontinuirano preduzimaju mere na uklanjanju tzv. divljih deponija odnosno sanaciji odlagališta otpada na teritoriji grada Beograda. Broj divljih deponija iz godine u godinu raste, i pored činjenice da se one redovno uklanjaju. Pored ružne slike koju stvaraju, uvek je prisutna opasnost pre svega, po zdravlje ljudi, zatim za životnu sredinu obzirom da nužno dolazi do zagađenja zemlje, vode i vazduha. Stoga se sprovode akcije na sanaciji ovih "divljih" odlagališta otpada koja stihijski nastaju na neuređenim i drugim površinama. Planirana sanacije ovih odlagališta, kao kontinuirani proces, u saradnji sa JKP "Gradska čistoća", koja ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14), treba da dovede do trajnog rešenja problema.
4. Savetodavne finansijske usluge
U skladu sa Lokalnim planom upravljanja otpadom Grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11) i Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10), a radi uspostavljanja efikasnog sistema upravljanja otpadom na teritoriji grada Beograda, planirana je, izgradnja centra za upravljanje otpadom sa svom neophodnom infrastrukturom i postrojenjima. Centar za upravljanje otpadom obuhvata izgradnju određenog broja postrojenja među kojima su: izgradnja nove sanitarne deponije uz sanaciju i zatvaranje postojeće deponije i iskorišćenje deponijskog gasa, izgradnja postrojenja za mehaničko - biološki tretman otpada (MBT postrojenje), izgradnja postrojenja za kogenerativnu proizvodnju električne i toplotne energije iz RDF goriva, izgradnja postrojenja za reciklažu građevinskog otpada, postavljanje linije za razdvajanje otpada, izgradnja postrojenja sa za kompostiranje zelenog otpada iz šuma, parkova i javnih površina na teritoriji Grada Beograda - zelenog otpada, izgradnja dve transfer stanice, kao i 14 reciklažnih centara.
U cilju realizacije planiranog projekta, Grad Beograd je raspisao tender za javno-privatno partnerstvo. Kako bi postupak izbora privatnog partnera bio urađen transparentno i na najekonomičniji način za Grad Beograd, neophodno je izvršiti kvalitetnu pripremu postupka za raspisivanje tendera za javno-privatno partnerstvo. Gradonačelnik grada Beograda je 25. novembra 2014. godine zaključio ugovor o pružanju savetodavnih finansijskih usluga sa Međunarodnom finansijskom korporacijom (International finance corporation - IFC) članicom grupacije Svetske banke (World Bank Group).
5. Izmena i dopuna Plana detaljne regulacije područja Ade Huje (zona A) za lokaciju terminala za otpadne materije sa plovila na području Beograda, gradska opština Stari grad
U skladu sa članom 20. Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16) utvrđena je obaveza jedinica lokalne samouprave da uređuje obezbeđuje, organizuje i sprovodi upravljanje komunalnim, inertnim i neopasnim otpadom na svojoj teritoriji.
U skladu sa navedenim i značajnim količinama generisanog otpada na plovilima, Sekretarijat za zaštitu životne sredine je izradio Prethodnu studiju opravdanosti sa generalnim projektom za izgradnju terminala za otpadne materije sa plovila na području Beograda kojom je predvideo kao lokaciju za izgradnju Terminala na teritoriji opštine Stari grad, u prostoru Luke Beograd, koji ispunjava međunarodne zahteve i inicijalne preporuke proizašle izradom Prethodne studije u pogledu lociranja terminala za brodski otpad. Lokacija na kojoj se planira izgradnja terminala za prihvat otpadnih materija sa plovila na području grada Beograda, pripada kompleksu toplane "Dunav" na Dorćolu, utvrđen Planom detaljne regulacije dela područja Ade Huje (zona A), opština Stari grad i Palilula ("Službeni list Grada Beograda", broj 70/12 - u daljem tekstu: plan), prema kojem su u bloku 1A1, planirane površine za infrastrukturu - toplana "Dunav". U kompleksu toplane, u cilju povećanja proizvodnih kapaciteta, planira se izgradnja novih objekata i postrojenja.
Po zahtevu Sekretarijata za obezbeđenje lokacije za izgradnju terminala za prihvat otpadnih materija sa plovila, JKP "Beogradske elektrane", kao korisnik površine od oko 100 ari u prostoru Luke Beograd, je za navedenu namenu opredelilo neizgrađen prostor (orijentacione površine 15 ari), na delovima parcela 12/11 i 12/3 KO Stari grad u severo istočnom delu kompleksa TO "Dunav".
Radi obezbeđivanja planskog osnova za izgradnju Terminala potrebno je u skladu sa članom 13. Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10-US, 24/11, 121/12, 42/13-US, 50/13-US, 98/13-US, 132/14 i 145/14) izmeniti planski dokument koji reguliše ovu zonu.
Planski osnov za Izmenu i dopunu plana predstavlja Plan generalne regulacije građevinskog područja sedišta jedinice lokalne samouprave - Grad Beograd (celine I-XIX) ("Službeni list Grada Beograda", broj 20/16), prema kome su na ovoj lokaciji planirane površine za infrastrukturne objekte i komplekse, zelene površine i vodene površine. Izmenom i dopunom plana potrebno je obuhvatiti celu građevinsku parcelu I-1 i zelene površine priobalnog pojasa (u obuhvatu plana) kao i deo akvatorije Dunava (van obuhvata plana) s obzirom da se deo tehnološkog procesa terminala obavlja na vodi.

3.

 

451291 - Kapitalne subvencije ostalim javnim i nefinansijskim preduzećima i organizacijama

Planirana sredstva: 1.013.827.954,00
1. Oprema i mehanizacija za upravljanje otpadom
Obezbeđena su dodatna sredstva za nabavku opreme i mehanizacije za upravljanje otpadom. Naime, Lokalni plan upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11) donet na osnovu Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) definisao je sistem upravljanja otpadom, koji obuhvata postavljanje kontejnera za sistem odvojenog sakupljanja komunalnog otpada (reciklabilna i mokra frakcija), proširenje obuhvata sakupljanja komunalnog otpada, proširenje broja zelenih ostrva i nabavku vozila za sakupljanje razvrstanog otpada. U t u svrhu, JKP "Gradska čistoća" je započela 2015. godine postupke javnih nabavki dobara, uz saglasnost Grada i obezbeđenje sredstava sa ove pozicije. Prebacivanje sredstava JKP "Gradska čistoća" izvršiće se nakon dostavljanja neophodne dokumentacije o predmetnim javnim nabavkama.
U cilju ostvarenja zakonom utvrđene obaveze jedinice lokalne samouprave da obezbeđuje kontejnere ili druge načine za odlaganje otpada iz domaćinstva, te nastavak planskog obuhvata korisnika sakupljanjem komunalnog, odnosno reciklabilnog otpada, proširenje broja zelenih ostrva i nabavku vozila za sakupljanje razvrstanog otpada, obezbeđena su dodatna finansijska sredstva u iznosu od 184.000.000,00 dinara i to za:
- nabavku podzemnih kontejnera za reciklabilni otpad, u iznosu od 75.000.000,00 dinara;
- nabavku plastičnih kanti zapremine 240 litara, u iznosu od 60.000.000,00 dinara;
- nabavku dva specijalna komunalna vozila sa bočnim utovarom, u iznosu od 49.000.000,00 dinara;
- nabavku 10 abrol kipera sa pratećom opremom (raonici, posipači), u iznosu od 212.000.000,00 dinara.
S obzirom na to da u Finansijskom planu prihoda i rashoda za 2016. godinu Sekretarijat, od ukupno planiranih 165.966.284,00 dinara nije utrošio 51.966.284,00 dinara, obezbeđena su dodatna sredstva u iznosu od 344.033.716,00 dinara.
Za postavljanje kontejnera za sistem odvojenog sakupljanja komunalnog otpada (reciklabilna i mokra frakcija).
2. Sufinansiranje izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevencije nastanka novih deponija na teritoriji Grada Beograda Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, Fond za zaštitu životne sredine i Grad Beograd zaključili su 10. maja 2011. godine ugovor o sufinansiranju izvođenja radova na sanaciji odlagališta otpada i prevenciju nastanka novih deponija na teritoriji Grada Beograda, kojim su obezbeđena sredstva u iznosu od 35.000.000,00 dinara od kojih je 15.000.000,00 dinara namenjeno za prevenciju nastanka novih deponija tj. nabavku kontejnera za odlaganje otpada. Zaključcima gradonačelnika Grada Beograda Sekretarijat za komunalne i stambene poslove je određen da se stara o realizaciji ovog ugovora.
U skladu sa izmenama Odluke o Gradskoj upravi Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 8/13 - prečišćen tekst i 9/13 ispr.) nadležnost nad upravljanjem komunalnim otpadom preneta je na Sekretarijat za zaštitu životne sredine. Preuzimanjem nadležnosti preuzeti su i predmeti i ugovori iz oblasti upravljanja otpadom sa planiranim sredstvima.
3. Sanacija klizišta deponije i stabilizacija dela deponije u Vinči
Na osnovu izrađene stručne analize neophodnih radova na sanaciji klizišta, obezbeđena su dodatna sredstva u iznosu od 197.084.872,00 dinara, što ukupno čini iznos od 237.084.872,00 dinara.
Naime, usled obilnih padavina i poplava tokom 2014. godine, došlo je do pojave pukotina i klizišta tela komunalne deponije u Vinči, čiji operater je JKP "Gradska čistoća", kao i klizišta zemljišta ispod tela deponije. Posebno je na čeonom delu deponije kao i u njenom severnom i južnom delu došlo do pokretanja (klizanja) deponovanog materijala duž kosina, koji je zatrpao deo postojećeg kanala i obodne saobraćajnice. Visina ožiljka klizišta je od 2-15 m. Pokrenuti materijal sa deponije zatrpao je obodne kanale i saobraćajnicu i tako onemogućio da se procedne vode iz tela deponije dreniraju. Zatrpan je i separator kao glavni recepijent za prikupljanje procednih voda. Otpadne vode iz tela deponije sada se nekontrolisano proceđuju niz padinu ka Dunavu. Klizna tela koje se nalaze na obodnoj saobraćajnici onemogućavaju prilaz deponiji, naročito u čeonom delu, koji takođe klizi po vodom zasićenoj podlozi (Ošljanski potok koji je ispod tela deponije). Kako deponija ne poseduje degazacione bunare, u vazduhu se oseća prisustvo metana. Obzirom da JKP "Gradska čistoća" vrši poslove deponovanja komunalnog otpada, te da ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14), neophodno je da u saradnji sa gradom Beogradom - Direkcijom za upravljanje otpadom, preduzme mere na saniranju nastalog klizišta. Planirano je da JKP "Gradska čistoća" pokrene i sprovede postupak javne nabavke za izvođenje radova na sanaciji klizišta deponije i stabilizaciji dela deponije.
Navedene aktivnosti realizuju se u skladu sa odredbama Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) i Lokalnim planom upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11). Usled padavina u prolećnim mesecima 2016. godine, klizište se još više uvećalo i dodatno pomerilo u odnosu na 2015. godinu i predstavlja značajnu opasnost kako po bezbednost zaposlenih tako i po životnu sredinu i zdravlje svih građana. Iz tih razloga je neophodno hitno izvođenje radova na sanaciji i stabilizaciji klizišta.
4. Izgradnja i opremanje reciklažnih centara/dvorišta na teritoriji Grada Beograda
Opremanje reciklažnih centara/dvorišta čija je namena prikupljanje i razvrstavanje reciklabilnog i posebnih tokova otpada, na teritoriji Grada Beograda, treba da bude realizovana u saradnji sa JKP "Gradska čistoća", koja ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14). U okviru svakog reciklažnog centra treba da postoji hala za smeštaj reciklabilnog otpada, kao i posebne zone, odnosno odvojen prostor za posebne tokove otpada. Pored toga, planirana je izgradnja linije za separaciju reciklabilnog otpada i opremanje reciklažnog centra odgovarajućim kontejnerima i drugom opremom. U tu svrhu, planirano je da JKP "Gradska čistoća" započne postupke javnih nabavki dobara i radova, uz saglasnost Grada Beograda. Navedene aktivnosti realizuju se u skladu sa odredbama Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10) i Lokalnim planom upravljanja otpadom Grada Beograda 2011-2020 ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11).
5. Glavni projekat sanacije klizišta deponije i stabilizacije dela deponije u Vinči
U skladu sa članom 43. Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10 i 14/16) utvrđena je obaveza jedinica lokalne samouprave da obezbedi uklanjanje i sanaciju postojećih nesanitarnih deponija na svojoj teritoriji.
Planom detaljne regulacije deponija Vinča je definisana kao komunalna deponija na kojoj se odlaže komunalni i inertni otpad i klasifikuje se kao nesanitarna deponija. Usled obilnih padavina i poplava tokom 2014. godine, došlo je do pojave pukotina i klizišta tela komunalne deponije u Vinči, kao i klizišta zemljišta ispod tela deponije. Posebno je na čeonom delu deponije kao i u njenom severnom i južnom delu došlo do pokretanja (klizanja) deponovanog materijala duž kosina, koji je zatrpao deo postojećeg kanala i obodne saobraćajnice. Visina ožiljka klizišta je od 2-15 m. Pokrenuti materijal sa deponije zatrpao je obodne kanale i saobraćajnicu i tako onemogućio da se procedne vode iz tela deponije dreniraju. Zatrpan je i separator kao glavni recepijent za prikupljanje procednih voda. Otpadne vode iz tela deponije sada se nekontrolisano proceđuju niz padinu ka Dunavu. Klizna tela koje se nalaze na obodnoj saobraćajnici onemogućavaju prilaz deponiji, naročito u čeonom delu, koji takođe klizi po vodom zasićenoj podlozi (Ošljanski potok koji je ispod tela deponije). Kako deponija ne poseduje degazacione bunare, u vazduhu se oseća i prisustvo metana.
U skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10-US, 24/11, 121/12, 42/13-US, 50/13-US, 98/13- US, 132/14 i 145/14), kao i Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10 i 14/16) neophodno je izraditi Glavni projekat po kome će se izvoditi radovi sanacije klizišta deponije i stabilizacije dela deponije u Vinči.
6. Izrada tehničke dokumentacije za izgradnju transfer stanice
Odredbom člana 5. stav 1. tačka 33. Zakona o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10 i 14/16 - u daljem tekstu: zakon), definisana je transfer stanica, kao mesta do kojeg se otpad doprema i privremeno skladišti radi razdvajanja ili pretovara pre transporta na tretman odnosno ponovno iskorišćenje ili odlaganje. Zakonodavac je u stavu 6. člana 35. ovog zakona propisao obavezu jedinice lokalne samouprave da odredi lokaciju za transfer stanicu.
Lokalnim planom upravljanja otpadom grada Beograda 2011-2020. ("Službeni list Grada Beograda", broj 28/11) predviđena je izgradnja minimum dve transfer stanice za teritoriju grada Beograda, iz razloga što uvođenje transfer stanica u sistem sakupljanja i transporta smanjuje troškove transporta otpada, sakupljenog sa velikih površina i prostornih rastojanja, do postrojenja za tretman ili odlaganje.
U skladu sa članom 2. stav 1. tačka 29) Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10-US, 24/11, 121/12, 42/13-US, 50/13- US, 98/13-US, 132/14 i 145/14) tehnička dokumentacija je skup projekata koji se izrađuju radi: utvrđivanja koncepta objekta, razrade uslova, načina izgradnje objekata i za potrebe održavanja objekta. Izmenama navedenog zakona od 9. decembra 2014. godine, koje su objavljene u "Službenom glasniku RS", broj 145/14, propisano je, u članu 116. da se tehnička dokumentacija izrađuje kao: generalni projekat, idejno rešenje, idejni projekat, projekat za građevinsku dozvolu, projekat za izvođenje i projekat izvedenog stanja. U vezi sa navedenim, planirana je predmetna nabavka za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju transfer stanice.
7. Opremanje reciklažnih centara na teritoriji grada Beograda
U skladu sa Zakonom o upravljanju otpadom ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 88/10 i 14/16) je u članu 5. stav 1. tačka 3) centar za sakupljanje otpada - reciklažni centar je mesto na koje građani i drugi korisnici donose komunalni otpad koji nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad, kabasti otpad (nameštaj i bela tehnika), baštenski otpad, materijal pogodan za reciklažu, uključujući i opasan otpad iz domaćinstva. Zakonodavac je predvideo obavezu jedinice lokalne samouprave da obezbeđuje i oprema centre za sakupljanje otpada iz domaćinstva koji nije moguće odložiti u kontejnere za komunalni otpad. Ovi objekti imaju značajnu ulogu u ukupnom sistemu sakupljanja otpada obzirom da povezuju građane, ovlašćene sakupljače i operatere.
Opremanje reciklažnih centara za sakupljanje otpada omogućava odvojeno sakupljanje otpada tako da građani i drugi korisnici, svakog dana, tokom cele godine, mogu donositi i odlagati opasan otpad iz domaćinstva, kabasti otpad, kao i drugi komunalni otpad. Na ovaj način, ne samo da se povećava količina prikupljenih reciklabila i umanjuju troškovi tretmana već se i eliminiše pojava ostavljanja kabastog otpada po ulicama, izvan režima sakupljanja. Opremanje centara za sakupljanje otpada do nivoa ispunjavanja tehničkih i funkcionalnih zahteva, omogućava kvalitetniji način odvojenog prikupljanja kabastog otpada i efikasnije recikliranje i uklanjanje pojedinih tipova otpada: autogume, metali, rashladni uređaji, otpad od električnih i elektronskih proizvoda i drugo, što dovodi do efikasnijeg sortiranja i pripreme za dalju obradu.
Opremanje reciklažnih centara biće realizovano u saradnji sa JKP "Gradska čistoća", koje ima isključivo pravo obavljanja komunalne delatnosti upravljanja komunalnim otpadom, shodno Odluci o promeni osnivačkog akta Javnog komunalnog preduzeća "Gradska čistoća" ("Službeni list Grada Beograda", br. 51/12, 10/13, 54/13 i 82/14).

4.

424331 - Usluge javnog zdravstva - inspekcija i analiza

Planiran iznos: 57.668.400,00 dinara
Kontrola kvaliteta životne sredine, kao zakonska obaveza jedinice lokalne samouprave, vrši se sistematskim praćenjem stanja životne sredine, odnosno vrednosti indikatora i negativnih uticaja na životnu sredinu, praćenja mera i aktivnosti koje se preduzimaju u cilju smanjenja negativnih uticaja na kvalitet životne sredine i zdravlje ljudi.
Realizacija programa kontrole, praćenja i ocenjivanja stanja činilaca životne sredine - monitoring, koja obuhvata:
1. Ugovorena obaveza u 2015. godini i preneta obaveza za: Program merenja nivoa komunalne buke na teritoriji Beograda;
2. Program kontrole kvaliteta vazduha na teritoriji Beograda;
3. Program kontrole kvaliteta površinskih voda na teritoriji Beograda;
4. Program merenja nivoa buke u životnoj sredini na teritoriji Beograda;
5. Program ispitivanja zagađenosti zemljišta na teritoriji Beograda;
6. Program kontrole kvaliteta podzemnih voda na teritoriji Beograda.

5.

424611 - Usluge očuvanja životne sredine

Planiran iznos: 9.825.000,00 dinara
Realizacija Programa sistematskog ispitivanja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini na teritoriji Beograda obuhvata sistematsko praćenje stepena radioaktivnog zagađenja u svim segmentima životne sredine (vazduh, čvrste i tečne padavine, voda za piće i rečna voda, ljudska hrana, stočna hrana, predmeti opšte upotrebe zemljište, koncentracija radona u zatvorenom prostoru) i praćenje uticaja jonizujućih zračenja na zdravlje ljudi i životnu sredinu. Praćenje nivoa ultravioletnog zračenja ima za cilj da putem obaveštavanja javnosti o prekoračenjima dozvoljenog nivoa obezbedi informacije o potrebnim merama za umanjenje štetnih posledica ultravioletnog zračenja na zdravlje stanovništva.
Realizacija programa kontrole, praćenja i ocenjivanja stanja činilaca životne sredine - monitoring, koja obuhvata:
1. Program sistematskog ispitivanja nivoa radioaktivnosti u životnoj sredini na teritoriji Beograda (vazduh, padavine, voda za piće, rečna voda, zemljište, namirnice, stočna hrana i dr),
2. Program merenja ultravioletnog zračenja u životnoj sredini na teritoriji Grada Beograda.

6.

451291 - Kapitalne subvencije ostalim javnim i nefinansijskim preduzećima i organizacijama

Planirana sredstva: 35.615.757,00
1. Projekti energetske efikasnosti i korišćenje obnovljivih izvora energije Realizacijom projekata povećanja energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije se omogućava smanjenje potrošnje goriva, naročito fosilnog porekla, čija je direktna posledica smanjenje emisije štetnih materija, a time i zagađenje vazduha. Ovaj efekat je posebno izražen u slučaju supstitucije fosilnih goriva obnovljivim izvorima energije. Osim toga postiže se i značajan ekonomski efekat usled smanjenja troškova za energiju, kao i smanjenje zavisnosti zemlje od uvoznih energenata. Sekretarijat je u 2015. godini, na osnovu Zakona o efikasnom korišćenju energije ("Službeni glasnik RS", broj 25/13), Uputstva o postupanju prilikom rangiranja prioritetnih projekata unapređenja i racionalnog korišćenja prirodnih resursa i energije ("Službeni list Grada Beograda", broj 83/14), a u skladu sa Rešenjem o osnivanju Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 61/09) raspisao javni poziv za dostavljanje projekata za izvođenje radova za energetsku sanaciju objekata gradskih javnih preduzeća i ustanova fizičke kulture.

7.

424511 - Usluge održavanja nacionalnih parkova i prirodnih površina

Planiran iznos: 324.295.160,00 dinara
1. Realizacija aktivnosti na upravljanju zaštićenim područjima i to:
- Program upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom "Grupa stabala hrasta lužnjaka kod Jozića kolibe",
- Program upravljanja zaštićenim prirodnim dobrom "Tri hrasta lužnjaka - Bare";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Bajfordova šuma";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Veliko ratno ostrvo";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Kosmaj";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Akademski park";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Arboretum Šumarskog fakulteta";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Zvezdarska šuma";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Bojčinska šuma";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Zemunski lesni profil";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Obrenovački zabran";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Pionirski park";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Pojedinačna stabla";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Avala";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Šuma Košutnjak";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Lipovička šuma - Dugi rt";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Miljakovačka šuma";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Zvezdarska šuma";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Lesni profil Kapela u Batajnici";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Topčiderski park";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Forland Beograda";
- Program upravljanja zaštićenim područjem "Miocenski sprud Tašmajdan".
2. Realizacija aktivnosti na upravljanju zaštićenim staništima i to:
- Program upravljanja zaštićenim staništem "Gljive Ade Ciganlije";
- Program upravljanja zaštićenim staništem "Veliko blato";
- Program upravljanja zaštićenim staništem "Zimovalište malog vranca".
Realizacija aktivnosti i mera zaštite vrši se na osnovu godišnjih programa upravljanja, koje donosi upravljač u skladu sa zakonom, a po prethodno pribavljenoj saglasnosti Sekretarijata za zaštitu životne sredine. Programi se donose i realizuju na godišnjem nivou, usklađeni su sa planovima i obuhvataju osnovne aktivnosti i mere sprovođenja utvrđenog režima zaštite koje se odnose na: čuvanje i nadzor, praćenje stanja, negu, zaštitu i uređenje zaštićenog područja, kao i izradu višegodišnjeg plana i godišnjeg programa upravljanja, privremenog programa upravljanja za područja koja su u proceduri donošenja i drugo.
3. Izrada Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda Izradi Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda pristupilo se na osnovu Odluke o izradi Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 57/09). Procedura usvajanja planske dokumentacije je kompleksna i bilo je potrebno, između ostalog, pribaviti mišljenje Sekretarijata za urbanizam, na predmetni koncept plana za izradu Plana generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda. Pribavljanje ovog mišljenja trajalo je više od tri meseca, što je uticalo na dinamiku realizacije ugovora. Planira se da Plan generalne regulacije sistema zelenih površina Beograda uđe u skupštinsku proceduru u toku 2016. godine.
4. Usluge sprovođenja planova pošumljavanja područja Beograda
Obezbeđena su dodatna sredstva za nastavak realizacije Strategije pošumljavanja područja Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 20/11). Planirano je da se u 2016/17. godini podignu novi šumski zasadi na lokacijama koje povezuju postojeće šumske komplekse, vetrozaštitne pojaseve i zelene koridore čime se obezbeđuje ostvarivanje opštekorisnih funkcija šuma i podizanje kvaliteta životne sredine. Do sada je pošumljeno preko 450 hektara novog šumskog zemljišta u skladu sa planovima pošumljavanja područja kojim upravljaju javna preduzeća osnovana u ovoj oblasti. Nastavak realizacije pošumljavanja takođe će se vršiti na osnovu planova, a na površinama na kojima isključivo pravo upravljanja imaju javna preduzeća osnovana u skladu sa Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10, 93/12 i 89/15) ili odlukama Grada Beograda.
5. Usluge ozelenjavanja objekata i površina i usluge revitalizacije ugroženih i zapuštenih javnih zelenih površina
Na osnovu Odluke o uređivanju i održavanju parkova, zelenih i rekreacionih površina ("Službeni list Grada Beograda", br. 12/01, 15/01, 11/05, 23/05, 29/07, 2/11, 44/14, 17/15 i 35/15) sa JKP "Zelenilo Beograd" zaključen je ugovor za realizaciju 25 urbanih džepova na lokacijama na teritoriji Grada Beograda. S obzirom na kratak rok realizacije usluge potrebno je planirati ukupan iznos kao prenetu obavezu.
6. Projekat "Uspostavljanje katastra zelenih površina - GIS"
Nastavak projekta započetog 2009. godine sa ciljem uspostavljanja registra atributa zelenila, u prostornom i u funkcionalnom smislu. Izradom ovog projekta obezbeđuje se sveobuhvatni geografski informacioni sistem o zelenim površinama Grada Beograda, koji će integrisati podatke o zelenim površinama Grada Beograda za potrebe daljeg planiranja, izgradnje i razvoja zelenih površina, kao i za potrebe upravljanja zelenim površinama, odnosno njihovo korišćenje, održavanje i zaštitu, a te podatke učiniti dostupnim raznim korisnicima.
Planirano je da projekat bude završen u 2015. godini, međutim zbog složenosti uvođenja ovakvog sistema upravljanja u JKP "Zelenilo Beograd", rok za završetak projekta će biti produžen.

8.

 

423 - Usluge po ugovoru

Planiran iznos: 5.500.000,00 dinara
Planirane aktivnosti odnose se na:
1. Štampanje publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu"
U skladu sa članom 78. Zakona o zaštiti životne sredine, ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09 i 43/11 - odluka US) i Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ("Službeni glasnik RS", broj 120/04, 54/07, 104/09 i 36/10) Sekretarijat za zaštitu životne sredine od 2003. godine objavljuje godišnju publikaciju o stanju životne sredine u Beogradu.
Objavljivanje svih podataka o stanju kvaliteta životne sredine u Beogradu, odnosno, potpuno i objektivno obaveštavanje stručne i ostale javnosti o stanju životne sredine, pojavama koje se prate u okviru monitoringa Sekretarijat za zaštitu životne sredine realizuje kroz izdavanje publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu".
2. Digitalna kampanja Adaptacija na klimatske promene
Nakon usvajanja Akcionog plana adaptacije na klimatske promene sa procenom ranjivosti ("Službeni list Grada Beograda", broj 65/15), od strane Skupštine grada, potrebno je primenjivati mere adaptacije definisane Akcionim planom. Mera "Podizanje svesti o potrebi adaptacije na klimatske promene i prilagođavanja ponašanja" je Akcionim planom ocenjena kao visoko prioritetna. Ova mera treba da podigne svest ciljnih grupa o izmenjenim klimatskim uslovima, potrebi prilagođavanja na njih, rizicima od poplava, toplotnih talasa, potrebi za štednjom vode, izgradnjom zelene infrastrukture itd. Ciljne grupe mogu da budu stanovništvo, administracija, javna preduzeća ili određene ciljne grupe koje su izložene riziku. Aktivnosti obuhvataju realizaciju kampanja putem elektronskih medija, izradu i distribuciju materijala o rizicima i prevenciji, sprovođenje akcija i kampanja koje promovišu primenu svih mera adaptacije na klimatske promene.
3. Konsultantske usluge "Koordinacija međunarodne razvojne saradnje na realizaciji prioritetnih aktivnosti iz Programa zaštite životne sredine Grada Beograda".
Osnov za izradu ovog projekta: Zakon o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09, 43/11 - odluka US i 14/16), Zakon o zaštiti vazduha ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 10/13), Zakon o efikasnom korišćenju energije ("Službeni glasnik RS", broj 25/13), Zakon o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 145/14), Strategija razvoja grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 21/11), Nacionalni program zaštite životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 12/10), Nacionalna strategija održivog korišćenja prirodnih resursa i dobara ("Službeni glasnik RS", broj 33/12), Program zaštite životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), Rešenje o osnivanju Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 61/09) i dr.
Svrha: Koordinacija međunarodne razvojne saradnje na realizaciji prioritetnih aktivnosti iz Programa zaštite životne sredine Grada Beograda.
Program zaštite životne sredine Grada Beograda predstavlja polaznu osnovu za sve aktivnosti na teritoriji grada Beograda u oblasti zaštite životne sredine. U okviru definisanih aktivnosti iz Akcionog plana, koji je sastavni deo Programa, potrebno je izvršiti dalje sagledavanje prioriteta i prepoznati aktivnosti koje mogu biti predmet finansiranja donatorskim sredstvima.
Sekretarijat za zaštit u životne sredine je aprila 2016, organizovao i održao donatorsku konferenciju "GREEN IDEAS" - ("Zelene ideje"). Konferencija je imala za cilj stvaranje dugoročnih partnerstava između Grada Beograda, donatorske zajednice i međunarodnih partnera. Svrha donatorske konferencije da se otvori dijalog o međusobnoj saradnji, razmeni iskustava i razmeni znanja između različitih sektora, u cilju poboljšanja i očuvanja eko-sistema i prirode koja nas okružuje je delimično ispunjena održanom konferencijom. Postoji potreba razvoja daljih aktivnosti. Imajući u vidu pozitivnu reakciju potencijalnih donatora, potrebno je nastaviti saradnju i aktivnosti na razvijanju projekata i komunikaciju sa potencijalnim donatorima ali i unaprediti kapacitete Sekretarijata za zaštit u životne sredine za pripremanje, praćenje i realizaciju projekata stranih donatora.

9.

 

424611 - Usluge očuvanja životne sredine

Planiran iznos: 151.152.378,00 dinara
Planirane aktivnosti odnose se na:
1. Priprema za štampu, kompjuterski prelom teksta i dizajn publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu"
U skladu sa članom 78. Zakona o zaštiti životne sredine, ("Službeni glasnik RS", broj 135/04, 36/09, 36/09 - dr. zakon, 72/09 i 43/11 - odluka US) i Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja ("Službeni glasnik RS", br. 120/04, 54/07, 104/09 i 36/10) Sekretarijat za zaštitu životne sredine od 2003. godine objavljuje godišnju publikaciju o stanju životne sredine u Beogradu.
Objavljivanje svih podataka o stanju kvaliteta životne sredine u Beogradu, odnosno, potpuno i objektivno obaveštavanje stručne i ostale javnosti o stanju životne sredine, pojavama koje se prate u okviru monitoringa, predstavljaju takođe, zakonom utvrđenu obavezu iz člana 78. Zakona o zaštiti životne sredine koju Sekretarijat za zaštitu životne sredine realizuje izdavanjem Publikacije "Kvalitet životne sredine u Beogradu".
2. Akustičko zoniranje dela centralne zone Grada Beograda (delovi opština Stari grad, Savski venac, Palilula, Vračar, Zemun i Novi Beograd) Projekat Akustično zoniranje dela centralne zone Grada Beograda započet je u 2013. godini shodno obavezi jedinice lokalne samouprave utvrđenoj u članu 8. Zakona o zaštiti od buke u životnoj sredini ("Službeni glasnik RS", broj 36/09 i 88/10).
Ovaj projekat predstavlja prvu fazu akustičkog zoniranja Grada Beograda, a zoniranje cele teritorije grada će se odvijati u fazama tokom narednih godina, u skladu sa budućim planovima i raspoloživim finansijskim sredstvima.
U okviru ovog projekta, a u skladu sa urbanističkim podlogama definisano je područje gradskih opština koje je najugroženije bukom koja potiče od ugostiteljskih objekata i drugih sličnih delatnosti. Ovaj projekat obuhvata akustičko zoniranje gradskih opština Stari grad, Savski venac - deo, Palilula - deo i Vračar - deo, sa ukupno 367.362 stanovnika u celim opštinama i područje gradskih opština Novi Beograd - deo i Zemun - deo, sa ukupno 388.950 stanovnika u celim opštinama.
3. Zaštita i usmereno korišćenje genofonda retkih i ugroženih vrsta Velikog ratnog ostrva
Na teritoriji zaštićenog prirodnog dobra "Veliko ratno ostrvo", u tipu šume bele vrbe (Salicetum albae) na recentnom, vlažnom i slojevitom aluvijalnom nanosu, u drugom spratu javljaju se Ulmus effusa i Ulmus carpinifolia. Ove vrste bresta ima i u tipu šume bele i crne topole (Populetum albonigrae Slav.) na mozaiku različitih aluvijalnih zemljišta. Značaj ove vrste za šumske ekosisteme Velikog ratnog ostrva ogleda se u činjenici da ona na ovom području predstavlja ostatke nekadašnjih prirodnih populacija čija je zastupljenost na nivou gazdinke jedinice "Veliko ratno ostrvo" veoma mala, oko 50 stabala, što govori da je reč o vrsti koja polako iščezava sa ovih prostora. Ovo naročito dobija na značaju ako se ima u vidu da se vez (vrsta bresta) smatra retkom i ugroženom vrstom u šumskom fondu Republike Srbije. Dobro zdravstveno stanje i reproduktivna zrelost ovih stabala predstavljaju polaznu osnovu za proizvodnju sadnica od dobro adaptiranih genotipova koje će biti korišćene za pošumljavanje dela površine ostrva, što je predviđeno Posebnom osnovom za gazdovanje šumama za gazdinsku jedinicu Veliko ratno ostrvo 2008-2017. Na ovaj način obezbediće se konzervacija postojećeg genofonda in sity, što se može smatrati početkom procesa genetičke konzervacije ove vrste u Republici Srbiji.
4. Revitalizacija Topčiderske reke biološkim sistemima za prečišćavanje zagađenih voda
Osnovni cilj ovog projekta da ponudi ekološki prihvatljivo, efikasno i ekonomski isplativo rešenje za tretman i revitalizaciju zagađenih urbanih rečnih tokova.
Cilj projekta je: unapređenje vodnih resursa Beograda; poboljšanje metoda prevencije, upravljanja, smanjenja i tretiranja zagađenja vode i zemljišta, kao i unapređenje svesti i znanja o zagađenju u funkciji razvoja i poboljšanja uslova života; primena bioloških metoda u sanaciji vodnih resursa Beograda; održivo upravljanje, svestrano korišćenje i zaštita postojećih vodnih resursa.
U prvoj godini realizacije realizovano je prikupljanje podloga i terenska istraživanja sa definisanjem odabranih vrsta i projektovanje, dok je u drugoj godini postavljen i održavan sistem uz stalno praćenje, što se nastavlja i u trećoj godini, ali će se raditi na sistematizaciji rezultata i izradi predloga mera za razvijanje akvatičkih sistema.
5. Morfološko anatomske i fiziološke promene na drvenastim vrstama u parkovima Beograda kao indikator stanja životne sredine
Na teritoriji gradskih parkova, egzistira određeni broj obolelih stabala. Postoji trend rasta oboljevanja. Egzaktni podaci o zdravstvenom stanju stabala, kao i o trendovima ne postoje. Radi planiranja aktivnosti koje je potrebno preduzeti na otklanjanju nastalih oboljenja na stablima, neophodna je adekvatna stručna analiza, jer proces izlečenja jednog stabla zahteva određen vremenski period u trajanju od nekoliko godina, a može se primeniti samo u određenom periodu godine, te je u tom smislu neophodno blagovremeno planiranje potrebnih aktivnosti.
Morfološko - anatomske i fiziološke promene na drvenastim vrstama, odnosno njihove manifestacije su indikator stepena reakcije na spoljašnju sredinu. Predmetnim projektom se na osnovu pregleda zastupljenosti autohtonih i alohtonih drvenastih biljnih vrsta evidentira i ocenjuje stepen i vrsta fitopatoloških i entomoloških oštećenja na biljkama. Na osnovu rezultata ispitivanja dobija se baza podataka na osnovu koje je moguće utvrditi stepen rizika odnosno uspeha adaptivnosti između različitih biljnih vrsta na istom lokalitetu i utvrđivanje rizika u okviru jedne iste vrste na različitim lokalitetima. Sve ovo u svrhu jasnije slike o stepenu ugroženosti pojedinih lokaliteta i vrsta, ali i ocene stanja životne sredine.
6. Poslovi suzbijanja štetnih organizama na teritoriji Beograda
Odlukom Skupštine Grada Beograda broj 5-1021/14-S od 18. septembra 2014. godine o izmeni Odluke o osnivanju Zavoda za biocide i medicinsku ekologiju, Zavodu je dodeljeno isključivo pravo na obavljanje poslova monitoringa štetnih organizama. Zavod za biocide i medicinsku ekologiju će sprovoditi poslove usluga monitoringa i stručne prognoze krpelja, larvi i odraslih formi komaraca i glodara na teritoriji Beograda u 2016. godini. Takođe, istom Odlukom Skupštine Grada Beograda broj 5-1021/14-S od 18. septembra 2014. godine, Zavodu je dodeljeno isključivo pravo i na obavljanje poslova suzbijanja krpelja, suzbijanja komaraca i poslove sistematske deratizacije stambenog fonda, nehigijenskih naselja i priobalja.
Realizacija poslova monitoringa i suzbijanja štetnih organizama biće sprovedena na teritoriji 16 gradskih opština Beograda, izuzev Obrenovca.
7. Uticaj industrijskih postrojenja na potencijalnu kontaminaciju životne sredine ruralnih naselja Grada Beograda
Projekat ima cilj da se izmere, procene i da osnov za smanjenje rizika gajenja kultura za ishranu ljudi i životinja na zemljištima u neposrednom okruženju industrijskih postrojenja, deponija industrijskog i komunalnog otpada na teritoriji opština Palilula, Obrenovac, Lazarevac i Grocka. Dobiće se procena rizika akumulacije teških metala, radionuklida i organskih polutanata, pre svega očekivanih poliaromatičnih ugljovodonika i polihlorovanih bifenila, po zdravlje stanovništva koje konzumira tu hranu.
Ovo je trogodišnji projekat i postupak javne nabavke za njegovu realizaciju je započet u 2015. godini i još uvek je u toku.

10.

 

451211 - Kapitalne subvencije javnom gradskom saobraćaju

Planiran iznos: 184.500.000,00 dinara
1. GSP - autobusi na električni pogon
Svrha ove subvencije je smanjenje emisije SO2 i uvođenje alternativnih vidova saobraćaja.
Ekološki aspekt korišćenja električnih autobusa je ključna činjenica za odabir ovih autobusa za Grad Beograd. Osim što ne emituju štetne gasove, oni ne emituju ni gasove sa efektom staklene bašte, čime preventivno utiču na klimatske promene. Korist se ogleda i u uštedi goriva i mogućnosti inžinjera GSP-a da se uključuju u nove tehnologije.
2. (brisana)

11.

451291 - Kapitalne subvencije ostalim javnim i nefinansijskim preduzećima i organizacijama

Planirana sredstva: 150.000.000,00 dinara
1. Projekat sanacije i remedijacije kontaminirane lokacije na TO Novi Beograd
Zagađenja zemljišta, vode i podzemnih voda, koja su evidentirana na području toplane Novi Beograd su istorijskog karaktera - rezervoari mazuta, dizela i sirovog benzina su bili pogođeni prilikom bombardovanja 1999. godine, što je u ticalo na zagađenje zemljišta i podzemnih voda, kako stoji u zaključku "Elaborata o izvedenim hidrogeološkim, geohemijskim, pedološkim i hidrohemijskim istraživanjima u zoni bombardovanih rezervoara 1999. godine na prostoru toplane Novi Beograd", urađenom 2011. godine.
Predmetna lokacija se nalazi u užoj zoni (Zona II) i na granici sa neposrednom zonom (Zona I) sanitarne zaštite Beogradskog izvorišta, preciznije u neposrednoj blizini vodozahvata - bunara sa horizontalnim drenovima (reni bunara) RB-26, pa i nizvodnog objekta (reni bunara) RB-27 iz sistema sirove vode Beogradskog vodovodnog sistema (BVS). Nakon prijave preduzeća (JKP "Beogradske elektrane") o mirisu nafte iz pojedinih pijezometara i opravdanih sumnji na ekološki incident, usledilo je rešenje inspektora kojim je naloženo preduzeću da, između ostalog: izvrši detaljna ispitivanja zemljišta kontaminiranog ugljovodonicima naftnog porekla u zoni rezervoara za skladištenje naftnih derivata i pretakališta goriva na reci Savi, radi utvrđivanja veličine i stepena zagađenja;
Planirane aktivnosti su definisane Programom zaštite životne sredine ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), kojim je u tvrđena obaveza sanacije i remedijacije ugroženih i kontaminiranih područja na teritoriji AP Beograda, izrada i realizacija projekata sanacije i remedijacije posebno ugroženih područja (prioritetno bivše industrijske zone, smetlišta, pozajmišta gline, kamena i prostori na kojima je nelegalno odlagan industrijski i građevinski otpad, itd.), realizacija projekata prečišćavanja zauljenih otpadnih voda toplana i elektrana.

12.

463111 - Tekući transferi nivou republike

Planiran iznos: 80.851.260,00 dinara
1. Poslovi suzbijanja štetnih organizama
Poslovi suzbijanja štetnih organizama sprovode se u cilju suzbijanja štetnih organizama na privremenim i stalnim staništima u cilju regulacije njihove brojnosti na biološki tolerantan nivo.
Obaveza suzbijanja štetnih organizama u Beogradu proizilazi iz odredbe člana 8. stav 2. Zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti ("Službeni glasnik RS", broj 125/04), a uz primenu metoda utvrđenih ovim i drugim zakonima i propisima, kao i preporukama, uputstvima i standardima nacionalnih i međunarodnih institucija.
Štetni organizmi predstavljaju veliki epidemiološki, epizootiološko-epidemiološki, kao i ekonomski problem i zato je regulacija brojnosti štetnih organizama deo integralnog pristupa prevenciji endemskih zaraznih oboljenja (malarije, poliomielitisa, encefalitisa, lajmske bolesti, trihineloze i drugih arbo virusnih oboljenja), s obzirom da Beograd svojim geografskim položajem, klimatskim, ekološkim i socio-ekonomskim karakteristikama predstavlja vulnerabilno područje za pojavu nekih od navedenih oboljenja.
Za suzbijanje štetnih organizama (komarci, krpelji i glodari) na teritoriji Grada Beograda u 2016. godini koristiće se preparati koji imaju rešenje nadležnog Ministarstva o upisu u Privremenu listu biocidnih proizvoda za dostavljanje tehničkog dosijea i namenjeni su za suzbijanje štetnih organizama. Ovi preparati se koriste na osnovu odredaba Zakona o biocidnim proizvodima ("Službeni glasnik RS", br. 36/09, 88/10, 92/11 i 25/15) i drugih propisa kojima je uređena oblast primene biocidnih proizvoda u regulaciji brojnosti štetnih organizama, odnosno na osnovu kojih se vrši registracija i dozvoljava primena ovih hemijskih preparata u našoj zemlji.

13.

463211 - Kapitalni transferi nivou republike

Planiran iznos: 17.219.038,00 dinara
Planirane aktivnosti odnose se na:
1. Priključenje grejnih instalacija objekata OŠ "1300 kaplara" i Medicinske škole na sistem daljinskog grejanja
Priključenjem na sistem daljinskog grejanja objekata škola i zdravstvenih ustanova koje koriste ekološki nepovoljne energente otklanja se uzrok zagađenja vazduha, tj. emisije štetnih materija koje imaju negativan uticaj na životnu sredinu i zdravlje ljudi. Osim toga, na ovaj način se poboljšava kvalitet snabdevanja energijom i toplotni komfor, a pri tome se i rešavaju problemi usled starosti kotlova ili prilikom nabavke energenata.

14.

463141 - Tekući transferi nivou opština

Planirani iznos: 220.000.000,00 dinara
Planirane aktivnosti odnose se na:
1. Projekti sanacije devastiranih površina na teritoriji gradske opštine Obrenovac
U skladu sa Programom zaštite životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15) koji predviđa aktivnosti na unapređenju stanja životne sredine, Sekretarijat će nastaviti saradnju sa GO Obrenovac na realizaciji aktivnosti.

15.

463241 - Kapitalni transferi nivou opština

Planirani iznos: 183.000.000,00 dinara
Planirane aktivnosti odnose se na:
1. Projekti sanacije devastiranih površina na teritoriji gradske opštine Obrenovac
U skladu sa Programom zaštite životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15) koji predviđa aktivnosti na unapređenju stanja životne sredine, Sekretarijat će nastaviti saradnju sa GO Obrenovac na realizaciji aktivnosti.
2. Projekat uređenja zelene površine
Planirana je realizacija prioritetnih projekata obnavljanja devastiranih i zapuštenih javnih zelenih površina i drvoreda, projekata podizanja novih zelenih površina, krovnih vrtova i ozelenjavanja fasada, a u skladu sa potrebama gradskih opština, odnosno građana. Realizacijom ovih projekata kvalitet životne sredine će se popraviti u estetskom ali i kvalitativnom smislu obzirom da procentualno povećanje zelenih površina doprinosi popravljanju kvaliteta vazduha, i svih ostalih činioca životne sredine životne sredine.
Planirane aktivnosti su definisane Programom zaštite životne sredine ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), u Planu aktivnosti, u okviru 6. Zelenilo i zelena infrastruktura: Poseban cilj 6 - Očuvanje postojećih zelenih površina, njihovo proširenje i stalno unapređenje upravljanja sistemom zelenih površina uz uvažavanje biološke raznovrsnosti.

16.

511411- Planiranje i praćenje projekata

Planirani iznos: 6.450.000,00 dinara
1. Projekat istraživanja koncentracije i akumulacije polutanata na području Beograda
Osnov za izradu ovog projekta: Program zaštite životne sredine Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), Strategija pošumljavanja područja Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 20/11), Nacionalni program zaštite životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 12/10), Strategija biološke raznovrsnosti Republike Srbije za period od 2011 do 2018. godine ("Službeni glasnik RS", broj 13/11), Nacionalna strategija održivog korišćenja prirodnih resursa i dobara ("Službeni glasnik RS", broj 33/12).
Svrha projekta je postavljanje dijagnoze stanja, očuvanosti i zagađenosti šumskih ekosistema i stanja životne sredine na području grada Beograda.
U toku realizacije projekta predviđene su sledeće aktivnosti:
- odabir lokaliteta na kojima će se vršiti uzorkovanje;
- inventarizacija svih vrsta biljaka na istražnom području;
- odabir vrsta na kojima će se uzimati uzorci za analizu;
- sakupljanje uzoraka za laboratorijske analize;
- laboratorijske analize sadržaja teških metala u vegetativnim delovima biljke (olova, nikla, mangana, gvožđa i cinka);
- statistička obrada dobijenih podataka;
- uporedna analiza dobijenih podataka sa ranijim istraživanjem;
- definisanje preporuka za zaštitu i unapređenje šumskih ekosistema.
2. Projekat smanjenja izduvne emisije vozila javnog prevoza na teritoriji Beograda uvođenjem sistema ECO-DRIVING
Osnov za izradu ovog projekta su: Program zaštite životne sredine grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", broj 72/15), Nacionalni program zaštite životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 12/10), Zakon o zaštiti vazduha ("Službeni glasnik RS", br. 36/09 i 10/13) i Akcioni plan adaptacije na klimatske promene sa procenom ranjivosti ("Službeni list Grada Beograda", broj 65/15).
Realizacija ovog projekta obuhvatiće sledeće aktivnosti: Utvrđivanje kriterijuma za kontrolu efikasnosti odnosa potrošnja goriva-izduvna emisija; Analiza stanja voznog parka GSP Beograd; Analiza tehničkih karakteristika vozila GSP Beograd (Tipovi vozila, Vučno-dinamičke karakteristike, Mogućnost akvizicije-OBD), Obilazak i snimanje transportnih ruta u saobraćaju; Realizacija hardversko-softverske podrške; Kreiranje teorijskog modela uz eksperimentalna istraživanja; Implementacija modela; Predlog rešenja za uvođenje sistema ECO-DRIVING u javni prevoz na teritoriji Beograda i predlog daljih aktivnosti na realizaciji sistema ECO-DRIVING u javni prevoz na teritoriji Beograda.
Na osnovu sprovedenog stručno-tehničkog istraživanja omogućiće nadležnim organima grada Beograda donošenje odluke o uvođenju sistema ECO-DRIVING u javni prevoz na teritoriji Beograda.

17.

515195 - Ostala zaštićena prava i intelektualna svojina (kompjuterski programi, trajna autorska prava i slično)

Planirani iznos: 5.920.000,00 dinara
1. Projekat "Razvoj, izrada i implementacija GIS-a kvaliteta vazduha Beograda (Air quality GIS)"
Sekretarijat za zaštitu životne sredine, kao organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda, u okviru delokruga rada definisanog Zakonom o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", br. 135/04, 36/09, 72/09 i 43/11 - Ustavni sud) i Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", br. 72/09, 81/09 - ispravka, 64/10 - US, 24/11, 121/12, 42/13 - US, 50/13 -US, 98/13 - US, 132/14 i 145/14), utvrđuje mere i uslove zaštite životne sredine, u procesu urbanističkog planiranja Grada Beograda.
Jedan od segmenata mera i uslova zaštite životne sredine su i mere zaštite vazduha koje se zasnivaju na analizi podataka o postojećem kvalitetu vazduha, dobijenih merenjem osnovnih i specifičnih zagađujućih materija poreklom od izduvnih gasova motornih vozila na ukupno 36 mernih mesta, kojima je pokrivena samo centralna gradska zona. Imajući u vidu da se urbanistički planovi izrađuju za celu teritoriju Grada Beograda, te da je nemoguće vršiti kontinuirana merenja za navedenu teritoriju, ukazala se potreba za izradom GIS-a kvaliteta vazduha Beograda.
Cilj projekta "Razvoj, izrada i implementacija GIS-a kvaliteta vazduha Beograda (Air Quality GIS)" je uspostavljanje održivog geoinformacionog sistema zasnovanog na postojećim prostornim podacima za teritoriju projekta i na osnovu postojećih svetskim iskustvima modeliranja kvaliteta vazduha u velikim gradovima. Projekat treba da obezbedi procedure obezbeđivanja relevantnih podataka kroz vreme, procedure obrade podataka i softverske alate za efikasno modeliranje kvaliteta vazduha na osnovu postojećih temporalnih podataka, ali i da omogući dinamičko modeliranje na osnovu projektovanih rešenja.

III

Program korišćenja sredstava, u obimu iz tačke II ovog programa, zasniva se na procenjenim prihodima Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2016. godinu.

U slučaju da se prihodi Budžetskog fonda ostvare u većem, odnosno manjem obimu od procenjenih iznosa, planirane aktivnosti iz tačke II ovog programa će se realizovati prema obimu ostvarenih prihoda Budžetskog fonda, uz prethodno pribavljenu saglasnost gradonačelnika grada Beograda.

U slučaju da se prihodi Budžetskog fonda ostvare u većem, odnosno manjem obimu od procenjenih iznosa i koriste namenski za finansiranje programa i planova koji nisu obuhvaćeni tačkom II ovog programa, Sekretarijat za zaštitu životne sredine će pre pribavljanja saglasnosti Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine, pribaviti i mišljenje gradonačelnika grada Beograda.

Izveštaj o korišćenju sredstava Budžetskog fonda, koji se dostavlja Ministarstvu poljoprivrede i zaštite životne sredine najkasnije do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu, sadržaće obrazloženje realizacije planiranih aktivnosti i svih njihovih izmena.

IV

Na kraju perioda 1. januar - 31. decembar 2016. godine, neiskorišćena sredstva Budžetskog fonda prenose se u naredni period i raspoređuju u Programu korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2017. godinu.

V

Aktivnosti iz tačke II ovog programa izvršiće se u skladu sa važećim zakonskim i drugim propisima i aktima kojima je regulisana svaka pojedinačna aktivnost.

VI

Isplatu sredstava za realizaciju aktivnosti iz ovog programa odobrava gradonačelnik grada Beograda posebnim zaključcima.

VII

Na Predlog programa korišćenja sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Beograda za 2016. godinu pribavljena je saglasnost Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine broj 401-00-00344/2016-09 od 11. marta 2016. godine.

VIII

Ovaj program se objavljuje u "Službenom listu Grada Beograda" i na Internet-stranici Grada.