ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "ZAVOD ZA UDŽBENIKE", BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 86/2016) |
Javno preduzeće "Zavod za udžbenike", Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za izdavanje udžbenika i nastavnih sredstava ("Službeni glasnik RS", br. 44/06 i 114/06), radi izdavanja udžbenika i nastavnih sredstava.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD 186058/2006 od 13. novembra 2006. godine, matični broj 20216255, PIB 104715502.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija u čije ime osnivačka prava vrši Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Zavod za udžbenike", Beograd.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: Javno preduzeće "ZU", Beograd.
Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Obilićev venac 5.
Javno preduzeće može promeniti poslovno ime i sedište, odlukom koju donosi Nadzorni odbor, uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je pripremanje i izdavanje udžbenika i drugih nastavnih sredstava i publikacija.
Šifra delatnosti: 5811.
Naziv delatnosti: izdavanje knjiga.
Javno preduzeće priprema i izdaje udžbenike i druga nastavna sredstva za predškolsku ustanovu, osnovnu i srednju školu u Republici Srbiji, kao i publikacije kojima se obezbeđuju neophodne informacije od značaja za ostvarivanje nastavnih planova i programa i drugih pitanja iz delatnosti obrazovanja i vaspitanja.
Javno preduzeće obavlja i druge delatnosti utvrđene Statutom u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću, Osnivač daje saglasnost na:
1) Statut;
2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
3) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
4) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda, odnosno usluga, koji donosi Javno preduzeće;
5) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
6) promenu sedišta Javnog preduzeća;
7) promenu poslovnog imena Javnog preduzeća;
8) dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća;
9) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja;
10) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
11) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Akt na koji Osnivač daje saglasnost smatra se usvojenim kada Osnivač na njega da saglasnost.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na:
1) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;
2) statusne promene Javnog preduzeća;
3) osnivanje drugih pravnih subjekata.
Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja koji dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Javno preduzeće može da donese trogodišnji program poslovanja, koji se revidira svake kalendarske godine i dostavlja na način i u roku iz stava 1. ovog člana.
Javno preduzeće donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja, na koje saglasnost daje Osnivač.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja, na propisanom obrascu, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće mora imati izvršenu reviziju finansijskih izveštaja od strane ovlašćenog revizora.
Finansijski izveštaj sa izveštajem ovlašćenog revizora Javno preduzeće dostavlja Osnivaču, radi informisanja.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa.
Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i opštim aktom kojim se uređuju uslovi za organizovanje štrajka.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
Ako se u Javnom preduzeću ne obezbede uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, u njemu se sprovode mere koje su određene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i način pokrića gubitaka i snošenja rizika
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Visina i rok za uplatu dobiti Javnog preduzeća utvrđuju se i dobit se raspodeljuje u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, po završnom računu za prethodnu godinu, i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.
Komisija za reviziju ima tri člana koje imenuje Nadzorni odbor.
Nezavisan član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.
Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda prilikom pripreme finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu tih izveštaja;
3) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) učestvuje u postupku izbora revizora Javnog preduzeća i predlaže Nadzornom odboru kandidata za revizora;
5) u slučaju potrebe daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom;
6) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije;
7) vrši proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
8) obavlja druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Najmanje jedanput godišnje Komisija za reviziju podnosi Nadzornom odboru izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana.
6. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. Zastupanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
8. Iznos osnovnog kapitala, opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga
Javno preduzeće posluje sredstvima koja su uneta u Javno preduzeće u skladu sa Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za izdavanje udžbenika i nastavnih sredstava.
Sredstva iz stava 1. ovog člana čine pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini kojima posluje Javno preduzeće i čija vrednost izražena u novcu na dan 31. decembra 2006. godine iznosi 2.155.314.500,00 dinara, što predstavlja osnovni kapital Javnog preduzeća.
Osnovni kapital iz stava 2. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine Javnog preduzeća na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u kapital Javnog preduzeća, Javno preduzeće raspolaže u skladu sa zakonom.
Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Javno preduzeće predajom u državinu i prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Javno preduzeće ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.
Javno preduzeće imovinom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Organi Javnog preduzeća su:
1) Nadzorni odbor;
2) Direktor.
Nadzorni odbor
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje Osnivač, na period od četiri godine.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, na način utvrđen Statutom.
Jedan član Nadzornog odbora je nezavisan član.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani pod uslovima i na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad Direktora;
7) donosi Statut;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) zaključuje ugovore o radu sa Direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju;
12) donosi odluku o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora;
13) donosi odluku o promeni poslovnog imena i sedišta;
14) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7), 9) i 12) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluke iz stava 1. tač. 8) i 13) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Direktor
Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) bira izvršne direktore;
10) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji;
12) donosi odluku o davanju ili oduzimanju prokure, uz saglasnost Nadzornog odbora;
13) predlaže donošenje odluke o isplati stimulacije izvršnog direktora;
14) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i statutom javnog preduzeća.
Direktor donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i obavlja druge poslove predviđene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti akti i poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom predviđeni kao delokrug poslova Nadzornog odbora.
Mandat Direktora prestaje istekom vremena na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predlog za razrešenje Direktora podnosi ministarstvo, a može ga podneti i Nadzorni odbor preko ministarstva.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima, na način i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja Direktora.
Izvršni direktor
Za izvršnog direktora bira se lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara Direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio Direktor, u skladu sa ovom odlukom i Statutom.
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Odluku o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Odluka o isplati stimulacije Izvršnog direktora donosi se na predlog Direktora.
Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
12. Javnost u radu Javnog preduzeća
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, Direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost, a naročito one elemente poslovanja koje utvrdi Osnivač.
13. Opšti akti Javnog preduzeća
Opšti akti Javnog preduzeća su: osnivački akt, Statut, pravilnici, odluke, uputstva i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; organizacija obavljanja delatnosti Javnog preduzeća; imovina Javnog preduzeća; planiranje rada i razvoja Javnog preduzeća; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokrića gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
14. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i Zakonom o udžbenicima ("Službeni glasnik RS", broj 68/15).
Javno preduzeće uskladiće Statut sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".