ODLUKAO USKLAĐIVANJU OSNIVAČKOG AKTA JAVNOG PREDUZEĆA DIREKCIJA ZA IZGRADNJU JAGODINA("Sl. glasnik grada Jagodine", br. 16/2016) |
Ovom Odlukom, radi usklađivanja sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 15/16), vrši se promena osnivačkog akta Javnog preduzeća Direkcija za izgradnju Jagodina - Odluke o promeni osnivačkog akta JP Direkcija za izgradnju Jagodina ("Službeni glasnik grada Jagodina", br. 10/14), koje je osnovano Odlukom o osnivanju JP Direkcija za izgradnju Jagodina ("Opštinski službeni glasnik opštine Jagodina", br. 9/96, 10/96, 2/1/01, 2/02, 6/03, 8/03, 20/03, 20/05 i 6/06 i "Službeni glasnik grada Jagodina", br. 2/13 i 10/14) i upisano u registar Agencije za privredne registre rešenjem br. BD 53314/2005 od 11.07.2005. godine.
Radi obezbeđivanja uslova za obavljanje delatnosti od opšteg interesa i od značaja i za potrebe grada Jagodina, osnovano je Javno preduzeće Direkcija za izgradnju Jagodina (u daljem tekstu: preduzeće).
Preduzeće je osnovano i posluje radi:
1. Trajnog obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređenje i zaštitu građevinskog zemljišta, korišćenje, razvoj, održavanje, upravljanje, zaštitu, uređivanje i unapređivanje dobara od opšteg interesa i dobara u opštoj upotrebi (vode, opštinski i nekategorisani putevi i ulice u naseljima, obale, trgovi, javni parkovi i dr.), vođenje investicionih poslova u ime i za račun grada, organizacija i nadzor nad sprovođenjem komunalnih i drugih građevinskih radova, prostorno planiranje, a posebno:
- Obavlja poslove, odnosno obezbeđuje uslove za uređivanje, korišćenje, unapređenje i zaštitu građevinskog zemljišta.
- Obezbeđuje uslove za održavanje zelenih površina koje su u opštoj upotrebi: zelene i javne površine na ulicama, skverovima, parkovima, oko školskih zgrada, ustanova, preduzeća i drugih institucija, oko stambenih zgrada i stambenih blokova, zelenilo duž saobraćajnica, obala reka, jezera, industrijskih zona, rekreacionih terena (sportski tereni, igrališta i sl.), zelenila specijalnog karaktera (škola, dečiji vrtići itd.), kao i druge zelene površine u naseljima.
- Obezbeđuje uslove za izgradnju, rekonstrukciju i održavanje komunalnih i drugih objekata: kišne kanalizacije, javne rasvete, trotoara, trgova, skverova i drugih objekata u opštoj upotrebi i stambenih, poslovnih i drugih objekata.
- Obezbeđuje korišćenje i zaštitu javnih puteva (opštinskih puteva i ulica) na teritoriji grada Jagodina izdavanjem potrebnih saglasnosti, dozvola i odobrenja u skladu sa zakonom, izgradnju i rekonstrukciju javnih puteva, organizuje i obavlja stručne poslove na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti javnih puteva, ustupa radove na održavanju javnih puteva, organizuje vršenje stručnog nadzora nad izgradnjom, rekonstrukcijom, održavanjem i zaštitom javnih puteva, vodi evidenciju o javnim putevima i o saobraćajno-tehničkim podacima za iste, obavlja i druge poslove u skladu sa zakonskim propisima kojima se uređuje oblast javnih puteva.
- Obavlja poslove upravljanja nekategorisanim putevima na teritoriji grada: obezbeđuje korišćenje nekategorisanih puteva izdavanjem saglasnosti za priključak, postavljanje instalacija i dr.; organizuje i obezbeđuje uslove za nesmetano odvijanje saobraćaja; organizuje stručni nadzor nad održavanjem i zaštitom nekategorisanih puteva; vrši poslove zaštite nekategorisanih puteva zabranom ili ograničavanjem intervencija na nekategorisanom putu i slično; vrši planiranje razvoja mreže nekategorisanih puteva i utvrđivanje trase puta i pokreće inicijativu za proglašenje novog nekategorisanog puta.
- Organizuje i obavlja poslove stručnog nadzora nad sprovođenjem komunalnih i drugih građevinskih radova.
- Obavlja poslove na obezbeđivanju javnog osvetljenja na teritoriji grada Jagodina.
- Obavlja poslove saobraćaja na teritoriji grada Jagodina.
- Obezbeđuje i organizuje izradu prostorno-urbanističke dokumentacije i tehničke dokumentacije iz oblasti uređivanja građevinskog zemljišta i prostornog planiranja.
2. Obavljanja i drugih poslova utvrđenih zakonom, osnivačkim aktom i statutom preduzeća, kao i posebnim odlukama osnivača (Odluka o građevinskom zemljištu, Odluka o raspolaganju nepokretnostima u javnoj svojini, Odluka o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta i dr.).
3. Obavljanja stručnih poslova Fonda solidarne stambene izgradnje.
4. Sticanja dobiti.
Ovom odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze osnivača i ovog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- naziv i sedište osnivača, matični broj osnivača;
- poslovno ime i sedište preduzeća;
- pretežna delatnost preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema preduzeću i preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja preduzeća;
- zastupanje preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala;
- podatak o udelima osnivača u osnivačkom kapitalu izraženom u procentima;
- organi preduzeća i njihova nadležnost;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) stvarima u javnoj svojini koja su preneta, odnosno koja budu preneta u svojinu preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koje je osnovano preduzeće.
Osnivač Preduzeća je:
Grad Jagodina, ulica Kralja Petra I broj 6, 35000 Jagodina, matični broj 07203268.
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada.
Pravni status javnog preduzeća
Javno preduzeće je osnovano na neodređeno vreme.
Preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze javnog preduzeća
Preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
Osnivač je dužan da obezbedi da se delatnost od opšteg interesa iz čl. 2. i 3. ove Odluke obavlja u kontinuitetu.
Zastupanje i predstavljanje javnog preduzeća
Preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Statutom preduzeća se određuju ostali zastupnici.
III POSLOVNO IME I SEDIŠTE PREDUZEĆA
Preduzeće posluje pod sledećim poslovnim imenom: Javno preduzeće Direkcija za izgradnju Jagodina.
Skraćeno poslovno ime JP Direkcija za izgradnju Jagodina.
O promeni poslovnog imena preduzeća odlučuje Nadzorni odbor preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sedište Preduzeća je u Jagodini ulica Braće Dirak broj 46.
O promeni sedišta preduzeća odlučuje Nadzorni odbor uz Saglasnost osnivača.
Pečat, štambilj i znak javnog preduzeća
Preduzeće poseduje svoj pečat i štambilj čiji se izgled i sadržina utvrđuje Statutom preduzeća.
Preduzeće može imati svoj znak, čija se sadržina utvrđuje Statutom preduzeća.
Upis javnog preduzeća u registar
Preduzeće je za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom Odlukom upisano u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije.
Unutrašnja organizacija javnog preduzeća
Preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora preduzeća, uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova na koji saglasnost daje Gradsko veće.
Pretežna delatnost preduzeća je:
42.99 Izgradnja ostalih nepomenutih građevina
- opremanje parcela potrebnom infrastrukturom (melioracija, izgradnja puteva, vodovoda, kanalizacije, javne rasvete i dr.).
Pored pretežne delatnosti preduzeće obavlja i sledeće delatnosti radi kojih je osnovano:
- 41.10 Razrada građevinskih projekata
- 41.20 Izgradnja stambenih i nestambenih zgrada
- 42.11 Izgradnja puteva i autoputeva
- 68.10 Kupovina i prodaja vlastitih nekretnina
- 68.20 Iznajmljivanje vlastitih ili iznajmljenih nekretnina i upravljanje njima
- 71.11 Arhitektonska delatnost
- 71.12 Inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje
- 81.30 Usluge uređenja i održavanja okoline
- 82.19 Fotokopiranje, pripremanje dokumenata i druga specijalizovana kancelarijska podrška.
Preduzeće može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom, a koje su utvrđene Statutom na koji je osnivač dao saglasnost.
O promeni delatnosti kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Preduzeće može, uz prethodnu saglasnost osnivača, da osnuje zavisno društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz članova 2. i 3. ove Odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa.
Na odluku iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Skupština grada.
Osnovni uplaćeni i upisani novčani kapital preduzeća iznosi 342.232.000,00 dinara. kao dinarska protivvrednost 24.763.531,00 USD na dan 30.06.2000. godine.
Nenovčanog uloga nema.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo osnivača kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu preduzeća.
Imovinu Preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčanim sredstvima i hartijama od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu preduzeća, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini grada Jagodina.
Preduzeća može koristiti i sredstva u javnoj svojini i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, odlukom osnivača i posebnim ugovorom kojim se regulišu međusobni odnosi, prava i obaveza preduzeća sa jedne i grada, kao osnivača, sa druge strane.
Preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa Zakonom, ovom Odlukom i Statutom.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Skupštine grada.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 3. ovog člana grad stiče udele u preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u preduzeću podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala preduzeća odlučuje Skupština grada, kao osnivač u skladu sa zakonom.
Preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prodajom proizvoda i usluga,
- iz kredita,
- iz donacija i poklona,
- iz budžeta osnivača i budžeta Republike Srbije i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća
Unapređenje rada i razvoja preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu poslovne strategije i razvoja i godišnjim odnosno trogodišnjim programima poslovanja.
Planovima i programima rada iz stava 1. ove Odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i programi rada preduzeća moraju se zasnivati na zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi preduzeće.
Planovi i programi preduzeća su:
- plan poslovne strategije i razvoja preduzeća,
- godišnji odnosno trogodišnji program poslovanja,
- finansijski plan i
- drugi planovi i programi.
Planova i programi preduzeća dostavljaju se Skupštini grada u roku predviđenim zakonom.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost da Skupština grada.
Preduzeće predlaže poseban program za korišćenje sredstava iz budžeta koji sadrži namenu i dinamiku korišćenja sredstava i smatra se donetim kada na njega da saglasnost Skupština grada.
Preduzeće je dužno da dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg odnosno trogodišnjeg programa poslovanja Gradskom veću grada Jagodina u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu preduzeća, grad, kao osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja preduzećem na način utvrđen Statutom javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti preduzeća;
- pravo da bude informisan o poslovanju preduzeća;
- pravo da učestvuje u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u delatnosti za koju je preduzeće osnovano, Skupština grada daje saglasnost na:
- statut preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim aktom i ugovorima.
Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na povećanje broja zaposlenih, osim ako Zakonom ili podzakonskim aktom nije drugačije određeno.
Uslovi i način zaduživanja preduzeća
Javno preduzeće može se zaduživati uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje tekuće likvidnosti i finansiranje investicionih projekata.
Odluku o zaduživanju uzimanjem kredita, odnosno zajma za finansiranje tekuće likvidnosti i finansiranje investicionih projekata donosi Nadzorni odbor na koju saglasnost daje Skupština grada.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Preduzeće je dužno da delatnosti za koje je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje stalno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
VII POSLOVANJE, UTVRĐIVANJE I RASPOREĐIVANJE DOBITI
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, preduzeće svoje proizvode i usluge može isporučivati, odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava stalno, kontinuirano i kvalitetno zadovoljavanje potreba osnivača i krajnjih korisnika sa teritorije grada Jagodina.
Isporuku proizvoda i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana preduzeće obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima.
Raspodela dobiti i pokriće gubitaka
Dobit preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili za druge namene, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine grada.
Poslovni rezultat preduzeća utvrđuje se u vremenskim periodima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Odluku o raspoređivanju dobiti i načinu pokrića gubitaka donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Skupštine grada.
Organi preduzeća su:
- Nadzorni odbor
- Direktor
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana koje imenuje Skupština grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih, na način i po postupku koji je utvrđen Statutom preduzeća.
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
- da je punoletno i poslovno sposobno;
- da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
- da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz stava 1. alineja 2 ovog člana;
- da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima preduzeća;
- da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
- da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
- da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
1. obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
2. obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
3. obavezno lečenje narkomana;
4. obavezno lečenje alkoholičara;
5. zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti;
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru pored gore navedenih uslova mora ispunjavati i uslove:
- da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih pet godina;
- da nije član političke stranke.
Nadzorni odbor, direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u nadzornom odboru.
Mandat članova nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
- preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim Zakonom o javnim preduzećima,
- Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način,
- se utvrdi da deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način,
- u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zakona.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanje novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad direktora;
7) donosi statut;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i statutom.
Odluku iz stava 1. tačka 1), 2), 7) i 9) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Skupštine grada.
Odluku iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine grada.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.
Naknada za rad
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana, odnosno kriterijumi i merila za njeno utvrđivanje određuje se u skladu sa Zakonom i drugim aktima zasnovanim na Zakonu.
Direktora preduzeća imenuje Skupština grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Za direktora preduzeća može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
- da je punoletno i poslovno sposobno;
- da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
- da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz stava 1. alineja 2. ovog člana;
- da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima preduzeća;
- da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
- da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
- da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
- da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
- da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
1. obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
2. obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
3. obavezno lečenje narkomana;
4. obavezno lečenje alkoholičara;
5. zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti;
Statutom mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Direktor ne može imati zamenika.
Nadležnosti direktora
Direktor preduzeća:
- predstavlja i zastupa preduzeće,
- organizuje i rukovodi procesom rada,
- vodi poslovanje preduzeća,
- odgovara za zakonitost rada preduzeća,
- predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
- predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
- predlaže finansijske izveštaje;
- izvršava odluke Nadzornog odbora;
- bira izvršne direktore;
- zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
- donosi akt o sistematizaciji i
- vrši druge poslove utvrđene zakonom, osnivačkim aktom i statutom preduzeća.
Zarada direktora
Direktor ima pravo na zaradu, a može imati pravo na stimulaciju.
Odluku o isplati stimulacije donosi Nadzorni odbor uz saglasnost nadležnog organa osnivača.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Razrešenje direktora
Skupština grada može razrešiti direktora pre isteka perioda na koji je imenovan pod uslovima predviđen zakonom.
Ostavka direktora
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini grada.
Suspenzija direktora
Ukoliko protiv direktora bude potvrđena optužnica Skupština grada donosi rešenje o suspenziji.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.
Vršilac dužnosti direktora
Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.
Vršilac dužnosti može biti imenovan na period koji nije duži od jedne godine i mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor preduzeća.
Izvršni direktori
Preduzeće može imati najviše četiri izvršna direktora za poslove iz oblasti tehničke pripreme, finansija, prava i urbanizma.
Statutom preduzeća utvrđuje se broj izvršnih direktora.
Za izvršnog direktora preduzeća bira se lice koje ispunjava sledeće uslove:
- da je punoletno i poslovno sposobno;
- da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
- da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz stava 1. alineja 2. ovog člana;
- da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
- da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
- da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
1. obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
2. obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
3. obavezno lečenje narkomana;
4. obavezno lečenje alkoholičara;
5. zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti;
- da ima tri godine radnog iskustva na poslovima na koje će biti zadužen u javnom preduzeću;
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u preduzeću.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Za svoj rad izvršni direktor odgovara direktoru preduzeća i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu odredi direktor.
Izvršni direktor ima pravo na zaradu, a može imati pravo na stimulaciju.
Odluku o isplati stimulacije na predlog direktora preduzeća donosi Nadzorni odbor uz saglasnost nadležnog organa jedinice lokalne samouprave.
U slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća, Skupština grada, može preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje preduzeća i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije preduzeća;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa preduzeća;
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
Štrajk je prekid rada koji zaposleni organizuju radi zaštite svojih profesionalnih i ekonomskih interesa po osnovu rada.
U preduzeću pravo na štrajk zaposleni ostvaruju u skladu sa zakonom.
U slučaju štrajka radnika preduzeća, mora se obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti od opšteg interesa.
Minimum procesa rada posebnom odlukom utvrđuje Skupština grada, u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se opštim aktom u skladu sa zakonom i aktima osnivača.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju opštim aktima preduzeća i ugovorom o radu.
Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Rad preduzeća je javan.
Za javnost rada preduzeća odgovoran je direktor.
Dostupnost informacija od javnog značaja preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji regulišu oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti preduzeća su osnivački akt, statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom i kao takvi ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Zakona o javnim preduzećima.
Drugi opšti akti preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima preduzeća.
Preduzeće je dužno da Statut i druga opšta akta usaglasi sa Zakonom o javnim preduzećima i ovom Odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Na pitanja koja nisu uređena ovom Odlukom neposredno će se primeniti odredbe Zakona o javnim preduzećima i drugih zakona kojima se uređuju pitanja obavljanja delatnosti od opšteg interesa i drugih delatnosti utvrđenih ovom Odlukom.
Članovi Nadzornog odbora preduzeća, imenovani do stupanja na snagu ove odluke, a koji ispunjavaju uslove za imenovanje propisane Zakonom ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 15/16) nastavljaju sa radom do isteka mandata.
Direktor preduzeća koji je imenovan do stupanja na snagu ove odluke, na javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", br. 119/12, 116/13 i 44/14) nastavlja sa radom do isteka mandata.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o promeni osnivačkog akta Javnog preduzeća Direkcije za izgradnju Jagodina ("Službeni glasnik Grada Jagodina", br. 10/14).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Jagodina".