ODLUKA
O PRAVIMA I USLUGAMA SOCIJALNE ZAŠTITE GRADA ŠAPCA

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 13/2011, 7/2012, 31/2012, 22/2014, 29/2014 i 24/2016)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuju se prava i usluge građana u oblasti socijalne zaštite za čije je obezbeđivanje nadležan grad Šabac, nosioci prava, kao i način i uslovi ostvarivanja tih prava.

Član 2

Prava i usluge socijalne zaštite predviđene ovom Odlukom mogu se obezbediti državljanima Republike Srbije koji imaju prebivalište na teritoriji grada Šapca.

Izuzetno:

- usluga privremenog smeštaja za žrtve porodičnog nasilja (sigurna kuća) može se obezbediti i žrtvama porodičnog zlostavljanja (zlostavljana i zanemarena deca i nenasilni roditelj) koji imaju prebivalište na teritoriji druge opštine;

- pravo na jednokratnu novčanu pomoć za privremeni smeštaj, ishranu i troškove prevoza do mesta prebivališta, imaju i lica koja se nađu u stanju trenutne izuzetno teške situacije, a nemaju prebivalište na teritoriji grada Šapca.

Korisnici socijalne zaštite mogu biti i strani državljani i lica bez državljanstva, u skladu sa čl. 41. Zakona o socijalnoj zaštiti i međunarodnim ugovorima.

Član 3

Sredstva za ostvarivanje prava i obezbeđivanje usluga po ovoj Odluci obezbeđuju se u budžetu grada Šapca.

U budžetu grada Šapca opredeljuju se i potrebna sredstva za finansiranje radnika na obavljanju poslova socijalnog rada iz nadležnosti lokalne samouprave.

Učinjeni troškovi za pružanje prava i usluga korisnika iz čl. 2. st. 2. ove Odluke refundiraju se od opština u kojima ti korisnici imaju mesto prebivališta.

Član 4

Prava i usluge u oblasti socijalne zaštite utvrđene ovom Odlukom ostvaruju pojedinac i porodica.

Porodicom u smislu ove Odluke smatraju se bračni i vanbračni drugovi, deca (bračna, vanbračna, usvojena, uzeta na izdržavanje) srodnici u pravoj liniji, a u pobočnoj do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.

Član 5

Prava u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti grada Šapca u smislu ove Odluke su:

1. Jednokratne pomoći

2. Naknada troškova sahranjivanja

3. Subvencije kod javnih preduzeća

4. Besplatan obrok u narodnoj kuhinji.

5. Naknada troškova prevoza za učenike osnovnih i srednjih škola.

Član 6

Usluge socijalne zaštite iz nadležnosti grada Šapca u smislu ove Odluke su:

1. Privremeni smeštaj žrtava porodičnog nasilja - smeštaj u sigurnu kuću

2. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju ("kuća na pola puta")

3. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

4. Dnevni boravak za decu, omladinu i odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama

5. Dnevni boravak za ostarela lica i klubovi

6. Pomoć i nega u kući

7. Savetodavno-terapijske i pravne usluge i usluge sos telefona

8. Smeštaj u Prihvatilište i Prihvatnu stanicu za decu i omladinu, odrasle i stare

9. Lični pratilac deteta.

I PRAVA

1. Jednokratne pomoći

Član 7

Pravo na jednokratnu pomoć imaju pojedinac ili porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe, koju ne mogu samostalno prevazići i to naročito u slučajevima: zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, otklanjanja posledica elementarnih nepogoda, postpenalne zaštite, prihvata po prestanku smeštaja u ustanovu socijalne zaštite i drugim vanrednim i izuzetno teškim prilikama.

Zadovoljavanjem osnovnih životnih potreba smatra se naročito: nabavka neophodnih stvari za domaćinstvo, namirnica, ogreva, udžbenika i školskog pribora za decu, neophodne garderobe, kao i zadovoljavanje drugih potreba izazvanih specifičnim stanjem ili situacijom (bolest, teška invalidnost i drugo).

Pravo na jednokratnu pomoć obezbeđuje se i licu koje se upućuje na domski ili porodični smeštaj, a koje nema sredstava da obezbedi odeću, obuću i troškove prevoza neophodne za realizaciju smeštaja.

Član 8

Jednokratna pomoć pruža se u novčanom iznosu ili u naturi.

Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare više puta u kalendarskoj godini s tim što pojedinačni iznos ovog prava ne može biti viši od prosečne zarade po zaposlenom u gradu Šapcu, u mesecu koji prethodi mesecu u kom se vrši isplata, a određuje se prema stvarnim potrebama u konkretnom slučaju.

Čl. 8a-8ž

(Brisano)

2. Naknada troškova sahranjivanja

Član 9

Osnovna pogrebna oprema ili naknada troškova sahrane, obezbeđuje se u slučaju smrti:

- lica koja su bila korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć po propisima o socijalnoj zaštiti

- neidentifikovanih lica za koja se ne može utvrditi poslednje prebivalište, a koja su se u trenutku smrti zatekla na teritoriji grada Šapca

- lica koje se nalazilo u stanju socijalne potrebe, prema proceni stručnog radnika Centra.

Osnovna pogrebna oprema obuhvata - kovčeg, pokrov, nadgrobno obeležje, prevoz korisnika od mesta smrti do mesta sahrane, troškove kapele i hladnjače, kao i grobno mesto ukoliko na drugi način nije obezbeđeno.

Na osnovu rešenja Centra, osnovna pogrebna oprema izdaje se licu koje će obaviti sahranjivanje ili se preuzima od strane radnika javnog preduzeća koje obavlja poslove sahranjivanja.

Naknada troškova sahrane priznaje se licu koje je obavilo sahranjivanje u visini osnovne pogrebne opreme, koja se izdaje u slučaju smrti lica iz stava 1. ovog člana, prema cenovniku preduzeća koje obavlja poslove sahranjivanja.

3. Subvencije kod javnih preduzeća

Član 10

Ustanovljava se pravo na subvencije za građane kod javnih preduzeća u iznosu od 50% naknade za mesečnu potrošnju isporuke toplotne energije, iznošenja smeća, isporuku vode i upotrebu kanalizacije.

Pod naknadom u smislu stava 1. ovog člana podrazumeva se isključivo naknada za tekući mesec, bez zaostalih dugova, s tim što je naknada za mesečnu potrošnju isporuke vode i upotrebu kanalizacije ograničena na 3 metra kubna po članu, a najviše za šest članova porodice.

Pravo na subvencije kod javnih preduzeća ima pojedinac, odnosno porodica pod uslovom da:

1) po članu porodičnog domaćinstva nemaju prihod za prethodni mesec veći od 13.000,00 dinara

2) podnosilac zahteva koji je penzioner, živi sam i ima najnižu penziju u Republici Srbiji za prethodni mesec, za kategoriju zaposlenih, uključujući i profesionalna vojna lica i penzionere samostalnih delatnosti

3) ukupan prihod porodice za prethodni mesec prema broju članova porodice ne prelazi iznos i to:

- za podnosioca iznos minimalne zarade u Republici Srbiji - a za svakog narednog člana 13.000,00 dinara ako se u porodici nalazi lice koje je:

1. paraplegičar sa 70 % invaliditeta i više

2. distrofičar sa 70% invaliditeta i više

3. lice obolelo od cerebralne i dečije paralize sa 70 % invaliditeta i više

4. civilni invalidi rata sa 70% i više telesnog oštećenja

5. gluvo lice sa 70% i više telesnog oštećenja

6. slepo lice IV I V kategorije

7. druga lica sa 70% invaliditeta i više.

4) ne poseduje drugi stambeni prostor osim stambenog prostora koji za podnosioca zahteva iznosi 45 metara kvadratnih, a za svakog narednog člana porodice još 10 metara kvadratnih, osim za seoska domaćinstva kod kojih nema ograničenja u pogledu površine stambenog prostora

5) ne poseduje druge objekte osim garaže koja se koristi kao garažno mesto

6) ne poseduju ili koriste više od 1 hektara zemlje

7) ne poseduje pokretnu imovinu veće vrednosti, a prema proceni stručnog radnika u skladu sa metodama socijalnog rada i socijalne zaštite.

Član 10a

Ne može ostvariti pravo na korišćenje subvencija kod javnih preduzeća pojedinac, odnosno porodica čiji je član:

1. zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju,

2. sposoban za rad, a odbio je ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima što dokazuju uverenjem Nacionalne službe za zapošljavanje da se nalazi u evidenciji nezaposlenih lica,

3. kome je prestao radni odnos izjavom njegove volje, njegovom saglasnošću ili njegovom krivicom, zbog disciplinske ili krivične odgovornosti u prethodnih godinu dana od dana podnošenja zahteva, osim ako je po prestanku radnog odnosa nastupila nesposobnost za rad.

Član 10b

Za ostvarivanje prava građana na subvencije kod javnih preduzeća, uzimaju se svi prihodi osim dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, naknada štete izuzev rente, dodatka za pomoć i negu drugog lica ostvaren po bilo kom osnovu, uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica, akcije bez naknade, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju, primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda, novčana socijalna pomoć, otpremnina u slučaju prestanka potrebe za radom zaposlenih usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena i naknada po osnovu socijalnih programa ostvarene najmanje 12 meseci pre podnošenja zahteva.

Član 10v

Za ostvarivanje prava građana na subvencije kod javnih preduzeća, uzimaju se sledeći prihodi i primanja pojedinca, odnosno porodice:

1) prihodi i primanja koja se ostvaruju u mesečnim iznosima u visini iznosa ostvarenog u prethodnom mesecu,

2) prihodi od poljoprivredne delatnosti, u visini katastarskog prihoda u tekućoj godini, koji ostvaruje vlasnik, plodouživalac ili neposredni korisnik,

3) prihodi od izdavanja u zakup nepokretne i pokretne imovine,

4) prihodi od drugih imovinskih prava, ako se na te prihode plaćaju porezi,

5) prihodi od izdržavanja po osnovu srodstva i drugih pravnih osnova,

6) građani koji privatno obavljaju delatnost kao prihod se uzima iznos koji služi kao osnovica za obračunavanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u tekućoj godini, a ako je ta osnovica manja od minimalne zarade u Republici Srbiji uzeće se iznos minimalne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec u odnosu na mesec podnošenja zahteva,

7) otpremnina u slučaju prestanka potrebe za radom zaposlenih usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena i naknada po osnovu socijalnih programa ako nije prošlo 12 meseci do dana podnošenja zahteva,

8) i drugi prihodi.

Prihodi koji se iskazuju kao godišnji prihodi uzimaju se u visini prosečnog mesečnog iznosa.

Za lica u radnom odnosu prihodi iz radnog odnosa uzimaju se u ostvarenom iznosu, a najmanje u visini minimalne zarade u Republici Srbiji za prethodni mesec u odnosu na mesec podnošenja zahteva.

Ako je podnosilac ili član porodice otuđio ili poklonio nepokretnu ili pokretnu imovinu čija vrednost prelazi šestostruki iznos prosečne mesečne zarade u Republici Srbiji, za mesec koji prethodi mesecu u kom je podnet zahtev, ne može ostvariti ovo pravo dok ne protekne period od 12 meseci od dana prodaje, odnosno poklona.

Član 10g

Postupak za ostvarivanje prava na subvencije kod javnih preduzeća se pokreće na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja.

Kada se kao korisnik prava pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.

Pravo na subvencije se priznaje počev od prvog dana narednog meseca u odnosu na dan podnošenja zahteva u trajanju od šest meseci. Nakon isteka tog roka stranka može ponovo podneti zahtev uz koji dodatno prilaže dokaz da je uredno izmirivala tekuće obaveze za period za koji je ostvarila pravo na subvencije kod javnih preduzeća, odnosno da ne kasni u plaćanju više od jednog mesečnog računa.

Korisnik je dužan da prijavi svaku promenu koja je od uticaja na priznavanje i korišćenje priznatog prava u roku od 15 dana od dana nastanka iste.

Član 10d

O zahtevu za ostvarivanje prava građana na subvencije kod javnih preduzeća odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad "Šabac" u Šapcu.

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Na sve slučajeve koji nisu regulisani ovom Odlukom primenjivaće se odredbe važećeg Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 10đ

Po žalbama na rešenje Centra za socijalni rad "Šabac" kao prvostepenog organa za odlučivanje o pravima iz ove Odluke odlučuje organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

Žalba se predaje neposredno prvostepenom organu bez priloga takse.

Član 10e

Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima, a na zahtev organa uprave nadležnog za socijalna pitanja dužan je da dostavi izveštaj o priznatom pravu na subvencije kod javnih preduzeća i utrošenim sredstvima.

4. Besplatan obrok u narodnoj kuhinji

Član 11

Ova Odluka reguliše postupak i uslove za ostvarivanje prava na korišćenje narodne kuhinje za sledeće kategorije:

- zaposlene, kojima se ne isplaćuje zarada u prethodna tri meseca,

- nezaposlene,

- nesposobne za rad,

- penzionere sa najnižim penzijama,

- korisnike dodatka za tuđu negu i pomoć,

- izbegla, prognana i raseljena lica,

- duševno obolela lica i lica ometena u psiho-fizičkom razvoju.

Član 12

Pravo na korišćenje narodne pojedinac, odnosno, porodica pod uslovom da:

1) nema prihode, ili ima prihode u prethodnom mesecu do iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca, odnosno, porodicu, ili da je korisnik najniže penzije,

2) osim stambenog prostora koji odgovara potrebama pojedinca, odnosno, porodice i okućnice u površini od 0.5 ha odn. 1 ha za porodicu u kojoj su svi članovi nesposobni za rad, nema drugih nepokretnosti,

3) pojedinac, odn. član porodice ne poseduje pokretnu imovinu čijim korišćenjem ili otuđenjem, bez ugrožavanja osnovnih životnih potreba, može da obezbedi sredstva u visini šestostrukog iznosa novčane socijalne pomoći, koja bi mu bila utvrđena po propisima o socijalnoj zaštiti,

4) u postupku utvrđivanja prava na korišćenje narodne kuhinje stručni radnik Centra za socijalni rad "Šabac" u Šapcu proceni da, iako porodica ili pojedinac ne ispunjavaju formalne uslove propisane ovom odlukom, nepriznavanje prava na narodnu kuhinju bi ugrozilo životnu egzistenciju te porodice ili pojedinca.

Član 13

Ne može ostvariti pravo na korišćenje narodne kuhinje pojedinac, odnosno član porodice:

1. koji je zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju,

2. koji je sposoban za rad, a odbio je ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima,

3. kome je prestao radni odnos izjavom njegove volje, njegovom saglasnošću ili njegovom krivicom, zbog disciplinske ili krivične odgovornosti, s tim da od prestanka radnog odnosa nije proteklo godinu dana, ili da po prestanku radnog odnosa nije nastupila nesposobnost za rad.

Član 14

Za ostvarivanje prava na korišćenje narodne kuhinje, uzimaju se svi prihodi osim dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, naknada štete izuzev rente, dodatka za pomoć i negu drugog lica, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju, kao i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.

Član 15

Za ostvarivanje prava na korišćenje narodne kuhinje, uzimaju se sledeći prihodi i primanja pojedinca, odnosno porodice:

1) prihodi i primanja koja se ostvaruju u mesečnim iznosima u visini iznosa ostvarenog u prethodnom mesecu,

2) prihodi od poljoprivredne delatnosti u visini katastarskog prihoda u tekućoj godini, koji ostvaruje vlasnik, plodouživalac ili neposredni korisnik,

3) prihod od izdavanja u zakup nepokretne i pokretne imovine,

4) prihodi od drugih imovinskih prava, ako se na te prihode plaćaju porezi,

5) prihodi od izdržavanja po osnovu srodstva i drugih pravnih osnova,

6) građanima koji privatno obavljaju delatnost kao prihod se uzima iznos koji služi kao osnovica za obračunavanje doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u tekućoj godini.

Prihodi koji se iskazuju kao godišnji prihod uzimaju se u visini prosečnog mesečnog iznosa.

Član 16

Nesposobni za rad u smislu ostvarivanja prava na korišćenje narodne kuhinje su:

1) žena starija od 60 godina i muškarac stariji od 65 godina,

2) dete do navršene 15 godine života, a ako je na redovnom školovanju u srednjoj školi do kraja roka propisanog za to školovanje i student bilo da se radi o budžetskom ili samofinansirajućem studentu,

3) lice potpuno nesposobno za rad, prema propisima o penzijskom i invalidskom osiguranju,

4) nezaposleno lice koje se stara o članu porodice, koji je korisnik prava na pomoć i negu po bilo kom osnovu.

Potpuna nesposobnost za rad dokazuje se nalazom i mišljenjem veštaka komisije penzijskog i invalidskog osiguranja ili rešenjem donetim u postupku priznavanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja.

Član 17

Crveni krst u Šapcu, tokom trajanja prava na korišćenje narodne kuhinje, prati realizaciju i ukazuje Centru za socijalni rad na eventualne promene činjeničnog stanja.

5. Naknada troškova prevoza za učenike osnovnih i srednjih škola

Član 17a

Pravo na naknadu troškova prevoza od mesta stanovanja do najbliže osnovne škole ili upisane srednje škole, može ostvariti učenik koji ima prebivalište na teritoriji grada Šapca, pod uslovom da potiče iz socijalno - ugrožene porodice i nije ponavljao ni jedan razred.

Član 17b

Učenik osnovne škole ima pravo na naknadu troškova prevoza pod sledećim uslovima:

- da je porodica korisnik novčane socijalne pomoći ili prava na dečiji dodatak ili da su oba roditelja nezaposlena i ne poseduju više od 3 hektara zemlje;

- da je rastojanje između mesta stanovanja i škole kojoj po prebivalištu učenik pripada, po izjavi roditelja, manje od 4km;

- da je zbog bezbednosnih razloga (nepostojanje uličnog osvetljenja, trotoara i sl.) po proceni škole, neophodno obezbediti prevoz učeniku.

Zahtev sa potrebnom dokumentacijom podnosi se na početku školske godine osnovnoj školi, koja nakon obrade zahteva i utvrđivanja ispunjenosti uslova, konačan spisak učenika koji su ostvarili ovo pravo, dostavlja Gradskoj upravi Šabac, Odeljenju za društvene delatnosti i privredu.

Član 17v

Učenik srednje škole ima pravo na naknadu troškova prevoza pod sledećim uslovima:

- da je porodica korisnik novčane socijalne pomoći ili prava na dečiji dodatak ili da su oba roditelja nezaposlena i ne poseduju više od 3 hektara zemlje;

- da je redovan učenik srednje škole;

- da je mišljenje Centra za socijalni rad "Šabac", da je zbog socijalne, ekonomske i porodične situacije neophodno obezbediti naknadu za prevoz učenika.

Zahtev sa potrebnom dokumentacijom podnosi se Gradskoj upravi Šabac, Odeljenju za društvene delatnosti i privredu, koje nakon obrade zahteva, dostavlja Gradonačelniku predmet na odobravanje.

Mišljenje Centra za socijalni rad "Šabac" o socijalnoj, ekonomskoj i porodičnoj situaciji službenim putem pribavlja Odeljenje za društvene delatnosti i privredu.

Član 17g

Naknada troškova prevoza podrazumeva da učenici dobijaju mesečnu kartu za autobuski prevoz i obezbeđuje se učenicima za jednu školsku godinu.

Sredstva za kupovinu mesečnih karata obezbeđena su u budžetu grada Šapca.

II USLUGE

1. Privremeni smeštaj žrtava porodičnog nasilja - smeštaj u sigurnu kuću

Član 18

Usluga privremenog smeštaja u prihvatilište (sigurna kuća) obezbeđuje se deci i nenasilnom roditelju, žrtvama porodičnog zlostavljanja i zanemarivanja, nad kojima se nasilje vrši.

Usluga iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se u situacijama akutnog stanja nasilja u porodici (nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede, izazivanje straha pretnjom, prisiljavanje ili navođenje na seksualni odnos, ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima, vređanje kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje).

Član 19

Prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje smeštaj i ishranu, pristup zdravstvenoj zaštiti, pravnu pomoć, savetovanje i konsultacije, psihoso-cijalnu podršku, upućivanje na osposobljavanje za rad, upućivanje i povezivanje sa drugim službama u zajednici.

Član 20

Usluga smeštaja u prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja obezbeđuje se u prihvatilištu (sigurnoj kući) u Šapcu, u trajanju od tri meseca, uz mogućnost produženja po proceni stručnog tima Centra za socijalni rad.

Član 21

Sredstva za troškove smeštaja žrtava porodičnog nasilja u prihvatilištu (sigurnoj kući) obezbeđuju se u budžetu grada Šapca.

Izuzetno, usluga smeštaja u prihvatilište (sigurnu kuću) može se obezbediti i žrtvama porodičnog nasilja koje imaju prebivalište, odnosno boravište van teritorije grada Šapca, po uputu nadležnog Centra za socijalni rad sa odgovarajućom dokumentacijom, ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni.

Međusobna prava i obaveze uputnog Centra za socijalni rad i Prihvatilišta za žrtve porodičnog nasilja uređuju se posebnim ugovorom, a celokupne troškove smeštaja snosi uputni Centar, na čijoj teritoriji korisnik ima prebivalište odnosno boravište.

Visina troškova smeštaja iz stava 2. i 3. ovog člana utvrđuje se u skladu sa Odlukom o utvrđivanju cena usluga u prihvatilištu koju donosi organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

2. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju (kuća na pola puta)

Član 22

Usluga stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju (kuća na pola puta) obezbeđuje se deci i omladini bez roditeljskog staranja kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno u hraniteljskoj porodici, kao i alternativa smeštaju u ustanovu socijalne zaštite, ili drugu porodicu, radi završetka redovnog školovanja ili osposobljavanja za samostalan život pod uslovom:

- da ne postoji mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu;

- da je planom otpusta utvrđeno da je stanovanje uz podršku najcelishodniji oblik zaštite;

- da postoji saglasnost korisnika.

Usluga stanovanja uz podršku podrazumeva podršku u smislu besplatnog stanovanja i mesečnog izdržavanja u visini koju posebnom Odlukom utvrdi organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

Član 23

Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju obezbeđuje se u trajanju od jedne godine, uz mogućnost produženja za još tri meseca, prema proceni stručnog radnika Centra za socijalni rad (savetnika za osamostaljivanje), koji prati korisnika.

Član 24

Usluga stanovanja obezbeđuje se u stanu u Šapcu, čiji je nosilac prava korišćenja Centar za socijalni rad Šabac.

Član 25

Usluga stanovanja uz podršku obezbeđuje se korisniku koji prihvati poštovanje pravila kućnog reda.

Usluga stanovanja može prestati i pre isteka roka predviđenog uputom ukoliko:

- korisnik stana izjavi da je na drugi način rešio pitanje stanovanja;

- korisnik stana ne poštuje kućni red;

- korisnik stana ne koristi stan namenski;

- korisnik stana namerno oštećuje stan i ne održava ga u urednom stanju;

- ometa druge korisnike u korišćenju stana;

- promeni mesto prebivališta.

3. Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima

Član 26

Socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima je oblik socijalne zaštite koji se organizuje u objektima na području Grada, radi smeštaja u adekvatne stambene jedinice socijalno ugroženih kategorija stanovništva i to: izbeglica i interno raseljenih lica i porodica smeštenih u kolektivnom centru ili neadekvatnom privatnom smeštaju i socijalno ugroženih lica i porodica iz lokalne zajednice, sa angažovanjem porodice domaćina socijalnog stanovanja.

Korisnici usluge socijalnog stanovanja su:

- stara lica sposobna da žive samostalno

- samohrani roditelj sa decom

- socijalno ugrožena lica i porodice koje zbog fizičkih ili mentalnih bolesti, hronične bolesti ili invaliditeta člana porodice ne mogu da obezbede uslove za pristojan život.

- socijalno-ekonomski ugrožena domaćinstva iz kolektivnog centra, na osnovu prethodno pribavljenog mišljenja Centra za socijalni rad "Šabac".

Korisnici socijalnog stanovanja su i domaćin i članovi njegove porodice.

Član 27

Objektima socijalnog stanovanja upravlja Centar za socijalni rad tako što:

- obezbeđuje namensko korišćenje objekta,

- kontroliše rad domaćinske porodice,

- rešava sva sporna pitanja u vezi sa funkcionisanjem objekta.

Član 28

Korisnici će zaključiti ugovor o međusobnim pravima i obavezama sa Centrom za socijalni rad.

Korisnici socijalnog stanovanja koji imaju prihode veće od iznosa novčane socijalne pomoći po propisima o socijalnoj zaštiti za pojedinca odn. porodicu, dužni su da delimično ili u potpunosti snose tekuće troškove stanovanja, a prema Odluci organa gradske uprave nadležnog za socijalna pitanja.

Član 29

Na sva pitanja koja nisu regulisana ovom Odlukom iz oblasti socijalnog stanovanja primenjuje se Pravilnik o kriterijumima i merilima za izbor korisnika socijalnog stanovanja u zaštićenim uslovima od 11.02.2011. god.

4. Dnevni boravak za decu, omladinu i odrasla lica sa smetnjama u razvoju i drugim mentalnim smetnjama

Član 30

Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se detetu i odraslom licu sa smetnjama u fizičkom ili psihičkom razvoju i detetu ili odraslom licu obolelom od autizma ili druge mentalne smetnje, koje ima pravo na smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu, ako je u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, odnosno vrste mentalne smetnje, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ovakav vid zaštite najcelishodniji.

Član 31

Korisnicima se u dnevnom boravku obezbeđuju prevoz, boravak, ishrana, radna i okupaciona terapija, kulturno zabavne i rekreativne aktivnosti, prema sposobnostima i sklonostima, psihičkom razvoju i detetu ili odraslom licu obolelom od autizma, koje ima pravo na smeštaj u

Dnevni boravak za decu i omladinu sa smetnjama u razvoju organizuje se za osobe od 5-26 godina starosti, a za odrasla lica sa smetnjama u razvoju za osobe od 27 godina pa nadalje.

Član 32

Cenu dnevnog boravka, broj i strukturu izvršilaca usluga u dnevnom boravku, utvrđuje organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

Član 33

Dnevni boravak dece, mladih i odraslih lica, organizuje se svakog dana osim subote i nedelje, u vremenu od 06,00 časova do 18,00 časova.

5. Dnevni boravak za ostarela lica i klubovi

Član 34

Dnevni boravak za ostarela lica je usluga celodnevnog zbrinjavanja ostarelih lica, kojima je potrebna pomoć i nadzor stručnih lica, a u cilju ostanka u prirodnom okruženju.

Član 35

U dnevnom boravku za stara lica obezbeđuje se boravak u trajanju od 10 časova svakog dana, izuzev subote i nedelje.

Korisnicima dnevnog boravka pružaju se usluge ishrane, odgovarajuće zdravstvene zaštite, radne i okupacione terapije, kulturno zabavne i rekreativne aktivnosti i druge usluge, zavisno od potreba korisnika.

Korisnici klubova zadovoljavaju svakodnevne životne potrebe u smislu druženja, socijalne integracije i rehabilitacije, razvijanje solidarnosti, samopomoći, kulturno zabavne, rekreativne, duhovne i druge potrebe.

6. Pomoć i nega u kući

Član 36

Uslugama pomoći i nege u kući obezbeđuje se podrška korisniku u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u sopstvenim domovima, kako bi se unapredio i održao kvalitet života i sprečio ili odložio smeštaj u institucije, onda kada je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa, a u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu sposobna da nezavisno žive bez podrške.

Izbor specifičnog sadržaja usluge direktno zavisi od potreba korisnika, a vrše se iz sledećeg sadržaja usluge:

- obavljanje kućnih poslova i održavanje domaćinstva (pomoć u nabavci i odlaganju namirnica, pripremanju manjih obroka hrane i hranjenju);

- pomoć u održavanju lične higijene (prilikom umivanja, kupanja, češljanja, šišanja, brijanja, sečenja noktiju, presvlačenja);

- pomoć u održavanju higijene domaćinstva (pranje sudova, čišćenje prostorija, pranje odeće, loženje vatre i sl.);

- pomoć u kretanju i korišćenju resursa u lokalnoj zajednici (nabavka ogreva, plaćanje računa, obavljanje ili asistiranje u obavljanju drugih administrativnih poslova i sl.);

- čuvanje i nadzor;

- praćenje zdravlja i dobrobiti osobe, uključujući posmatranje i evidentiranje promena u telesnom i mentalnom funkcionisanju i izveštavanje nadležne zdravstvene službe;

- pomoć u nabavljanju i uzimanju propisanih lekova;

- pomoć u obavljanju propisanih telesnih vežbi;

- pomoć ili podsticanje u obavljanju svakodnevnih aktivnosti;

- pomoć pri odlasku kod lekara i pri korišćenju prevoza;

- pomoć za učešće u aktivnostima zajednice.

Član 37

Korisnici usluga pomoći i nega u kući su:

- stara i nemoćna lica (žene preko 60 godina starosti i muškarci preko 65 godina starosti) u jednočlanim ili višečlanim staračkim domaćinstvima;

- osobe sa invaliditetom koja žive sama u domaćinstvu (odrasle osobe sa ostvarenim pravom na tuđu negu i pomoć po svim osnovama, osobe u postupku za ostvarivanje ovog prava i osobe kojima je priznat status invalida po bilo kom osnovu);

- porodice sa teško obolelim članom domaćinstva, čije stanje zahteva kontinuiranu fizičku negu (polupokretni, nepokretni);

- osobe sa intelektualnim i drugim mentalnim smetnjama.

Član 38

Korisnici učestvuju u plaćanju troškova pružanja usluge pomoć i nega u kući srazmerno prihodima porodice, u visini koju posebnom odlukom odredi organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

U prihode porodice računaju se sva primanja izuzev materijalnog obezbeđenja, dodatka za telesno oštećenje, dečjeg dodatka, roditeljskog dodatka, učeničkih i studentskih kredita i stipendija.

Srodnik koji ne živi u zajedničkom domaćinstvu sa licem kojem je usluga pomoći i nege potrebna po oceni stručnog tima, a želi da mu istu obezbedi u većem obimu od onog koji je utvrđen na osnovu zaključka stručnog tima, zaključuje ugovor o finansiranju proširenog obima usluge sa Centrom za socijalni rad.

7. Savetodavno-terapijske i pravne usluge i usluge sos telefona

Član 39

Savetodavno-terapijske, usluge pružanja pravne pomoći i usluge sos telefona pružaju se kao vid podrške pojedincima i porodicama koje su u krizi, radi unapređivanja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.

Savetovalište pruža informativne, pravne, edukativne, savetodavne i terapijske usluge, kao i uslugu podrške i osnaživanja žrtava porodičnog nasilja putem dežurstva na sos telefonu.

8. Smeštaj u Prihvatilište i Prihvatnu stanicu za decu i omladinu, odrasle i stare

Član 40

Prihvatilišta za decu i omladinu, odrasla i stara lica obezbeđuju privremeni smeštaj, zadovoljavanje osnovnih potreba, pristup drugim uslugama u zajednici i vremenski ograničene usluge intervencija u kriznim situacijama deci, omladini, odraslim i starim licima kojima je potrebno neodložno osigurati bezbednost.

Usluga smeštaja u prihvatilištu može trajati najduže 6 meseci.

Član 41

Prihvatna stanica za decu i omladinu, odrasla i stara lica podrazumeva prihvat i zbrinjavanje lica koja se nađu u skitnji, i drugim slučajevima u kojima je potrebno organizovano zbrinjavanje dok im se ne omogući povratak u mesto prebivališta ili dok se za njih ne utvrdi drugi oblik socijalne zaštite.

Usluga smeštaja u prihvatnoj stanici može trajati najduže 60 dana.

Član 41a

Lica koja imaju sopstvene prihode ili u trenutku smeštaja u prihvatnu stanicu imaju novčana sredstva kojima mogu platiti smeštaj u obavezi su da plate troškove smeštaja u prihvatnoj stanici tim sredstvima.

9. Lični pratilac deteta

Član 41b

Lični pratilac dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.

Član 41v

Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne praktične podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.

Član 41g

Aktivnosti ličnog pratioca deteta, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima.

Član 41d

Usluga ličnog pratioca deteta obezbeđuje se u trajanju do 40 časova nedeljno, u skladu sa procenjenim potrebama korisnika, a na osnovu Mišljenja Interresorne komisije grada Šapca za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu i učeniku, o čemu odlučuje Centar za socijalni rad "Šabac", rešenjem.

Član 41đ

Za ostvarivanje ove usluge, potrebno je da su ispunjeni sledeći uslovi, odnosno da je dete:

- sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu,

- uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu,

- za koje je Interresorna komisija za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene i socijalne podrške detetu, procenila da mu je potrebna usluga ličnog pratioca,

- koje je ostvarilo pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica ili pravo na uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica,

- iz porodice čiji ukupan prihod iz meseca koji prethodi mesecu podnošenja zahteva, ne prelazi iznos i to: za dete iznos minimalne zarade u Republici Srbiji, a za svakog narednog člana 13.000,00 dinara.

Član 41e

Pružalac usluge, odnosno realizator programskih aktivnosti, ima najmanje jednog stručnog radnika.

Neposrednu uslugu ličnog pratioca pruža saradnik - lični pratilac deteta, Stručni radnik i saradnik-lični pratilac, moraju imati završenu obuku po akreditovanom programu za pružanje usluge ličnog pratioca.

Saradnik - lični pratilac ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u prvoj liniji, kao ni brat i sestra po ocu ili majci korisnika.

III POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 42

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke pokreće se na zahtev stranke odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.

Centar za socijalni rad pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica.

Kada se kao korisnik prava pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.

Član 43

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove Odluke odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad Šabac.

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Rok za odlučivanje o zahtevu za jednokratnu pomoć je tri dana od dana podnošenja zahteva.

Član 44

Po žalbama na rešenje Centra za socijalni rad kao prvostepenog organa za odlučivanje o pravima iz ove Odluke odlučuje organ gradske uprave nadležan za socijalna pitanja.

Žalba se predaje neposredno prvostepenom organu bez priloga takse.

Član 45

Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima, a na zahtev organa gradske uprave nadležnog za socijalna pitanja, dužan je da dostavi izveštaj o priznatim pravima i utrošenim sredstvima.

IV POSTUPAK ZA KORIŠĆENJE USLUGA

Član 46

Postupak za korišćenje usluga iz ove Odluke sprovodi Centar za socijalni rad, na zahtev stranke ili po službenoj dužnosti.

Centar odlučuje o korišćenju usluga primenom odredaba zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Ako voditelj slučaja odn. stručni tim Centra proceni da korisnik ima potrebu za uslugom, Centar korisniku izdaje uput za korišćenje usluge u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Plaćanje usluga i sadržina uputa propisani su Zakonom o socijalnoj zaštiti.

Ukoliko voditelj slučaja odn. stručni tim proceni da korisnik nema potrebu za uslugom, zahtev korisnika će se odbiti rešenjem, na koje se može uložiti žalba organu gradske uprave nadležnom za socijalna pitanja, u skladu sa odredbama zakona o socijalnoj zaštiti i odredbama zakona kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 47

Usluge predviđene ovom Odlukom, za kojima postoji potreba, a ne mogu ih obezbediti u potrebnom obimu ustanove socijalne zaštite koje je osnovao Grad, nabavljaju se od pružaoca usluga socijalne zaštite, koji je licenciran kroz postupak javne nabavke, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.

Ugovor o javnoj nabavci iz stava 1. ovog člana zaključuje se između naručioca usluge odn. Grada i odabranog pružaoca usluge.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 48

Za obezbeđivanje usluge neodložnog smeštaja u Prihvatilište za decu, omladinu, odrasla i stara lica i smeštaja u Prihvatnu stanicu za decu i omladinu, za čije ostvarivanje u gradu Šapcu ne postoje uslovi, do stvaranja uslova za njihovu realizaciju, korisnici tih prava upućivaće se u druge opštine gde takve institucije postoje, na teret sredstava namenjenih za finansiranje socijalne zaštite u gradu Šapcu.

Član 49

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o pravima i oblicima socijalne zaštite koji se ostvaruju u opštini Šabac ("Sl. list opštine Šabac", br. 35/04 i 3/07) i Odluka o utvrđivanju uslova i postupka za ostvarivanje prava na korišćenje narodne kuhinje na teritoriji opštine Šabac ("Službeni list opštine Šabac", br. 22/05).

Član 50

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o pravima i uslugama socijalne zaštite grada Šapca

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 7/2012)

Član 2

Ova Odluka će se primenjivati od 01.09.2012. godine, i ima se objaviti u "Službenom listu grada Šapca".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o pravima i uslugama socijalne zaštite grada Šapca

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 31/2012)

Član 5

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca", a primenjivaće se od 1. januara 2013. godine.

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o pravima i uslugama socijalne zaštite grada Šapca

("Sl. list grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 22/2014)

Član 5

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Šapca".

Napomene

Redakcija je zadržala numeraciju odeljaka kako su oni objavljeni u "Sl. listu grada Šapca i opština: Bogatić, Vladimirci i Koceljeva", br. 13/2011.