ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA TRANSPORT NAFTE NAFTOVODIMA I TRANSPORT DERIVATA NAFTE PRODUKTOVODIMA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 90/2016) |
Javno preduzeće za transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima (u daljem tekstu: Javno preduzeće) osnovano je Odlukom o osnivanju Javnog preduzeća za transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima ("Službeni glasnik RS", br. 60/05, 83/05 i 37/11), radi obavljanja delatnosti transporta nafte naftovodima, transporta derivata nafte produktovodima, kao i drugih delatnosti utvrđenih statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće je upisano u Registar privrednih subjekata pod brojem BD 92174/2005 od 1. oktobra 2005. godine.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača ostvaruje Vlada, Beograd, Nemanjina 11, matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće "Transnafta".
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JP "Transnafta" Pančevo.
Sedište Javnog preduzeća je u Pančevu, Zmaj Jovina 1.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće ima pečat i prijemni štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
2. Delatnosti Javnog preduzeća
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
- Šifra delatnosti: 4950,
- Naziv delatnosti: Cevovodni transport.
U okviru delatnosti iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja transport nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima.
Delatnosti transport nafte naftovodima i transport nafte produktovodima su energetske delatnosti od opšteg interesa.
Javno preduzeće može obavljati i druge delatnosti utvrđene Statutom, kao i poslove spoljnotrgovinskog prometa u okviru registrovane delatnosti, u skladu sa zakonom.
3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču
Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) Statut;
2) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 2) ovog stava;
4) odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća, odnosno odluku o načinu pokrića gubitka;
5) o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
6) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) za delatnosti od opšteg interesa, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
7) odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
8) akt o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora;
9) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga, ukoliko se radi o obavljanju delatnosti od opšteg interesa;
10) odluku o kupovini, prodaji ili izdavanju udela ili akcija u drugom privrednom subjektu;
11) odluku o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
12) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
13) odluku o izboru predstavnika Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala koje obavlja delatnost od opšteg interesa, čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
14) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće odluke Javnog preduzeća:
1) o ulaganju kapitala;
2) o statusnim promenama;
3) o osnivanju drugih pravnih subjekata.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje Javnog preduzeća, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;
3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.
Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim opštim aktom Javnog preduzeća.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i način pokrića gubitaka i snošenja rizika
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost Osnivača.
5. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
6. Zastupanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće zastupa direktor bez ograničenja ovlašćenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
7. Iznos osnovnog kapitala, opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga
Sredstva kojima je osnovano Javno preduzeće čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 500 evra, što u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan uplate iznosi 42.440,00 dinara, kao i pokretne i nepokretne stvari, hartije od vrednosti, imovinska prava i druge stvari i prava, čija vrednost izražena u novcu iznosi 44.066.000 evra, što u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan obračuna iznosi 3.615.174.640,00 dinara, a kojima je poslovalo JP "Naftna industrija Srbije" u okviru obavljanja delatnosti za koje je osnovano Javno preduzeće, sa stanjem na dan 31. maja 2005. godine.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.
Javno preduzeće u okviru obavljanja svojih delatnosti stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;
2) finansijskih kredita;
3) ulaganja domaćih i stranih lica;
4) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva za investiciona ulaganja obezbeđuju se iz:
1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;
2) kredita;
3) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Organi Javnog preduzeća su: Nadzorni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova, koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan predsednik s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću, dok jedan član mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.
Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.
Nadzorni odbor, Direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u Nadzornom odboru.
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog Nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana Nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad Direktora;
7) donosi Statut Javnog preduzeća;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju društava kapitala i ulaganju kapitala;
9) usvaja akt o proceni vrednosti kapitala, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji;
10) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
11) odlučuje o kupovini, prodaji ili izdavanju udela ili akcija u drugom privrednom subjektu;
12) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
13) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima velike vrednosti za obavljanje delatnosti Javnog preduzeća;
14) donosi odluku o visini cena usluga za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom;
15) donosi odluku o visini cena usluga za obavljanje delatnosti koje nisu od opšteg interesa, u skladu sa zakonom;
16) zaključuje ugovore o radu sa Direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
17) donosi akt o isplati stimulacije za Direktora i na predlog Direktora donosi akt o isplati stimulacije za izvršnog direktora;
18) imenuje članove Komisije za reviziju i poverava joj poslove koji nisu predviđeni ovom odlukom i razrešava njene članove;
19) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
20) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, Statutom i ovom odlukom;
21) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 7), 9), 10), 11), 12), 13) i 17) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluku iz stava 1. tačka 14) ovog člana donosi Nadzorni odbor uz saglasnost Osnivača, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ.
Odluke iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Nadzorni odbor donosi poslovnik o radu.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za Direktora se imenuje lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) izvršava odluke Nadzornog odbora;
9) bira izvršne direktore;
10) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
11) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
12) donosi pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova;
13) donosi pojedinačne akte Javnog preduzeća;
14) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom, Statutom i kolektivnim ugovorom.
Direktor pored prava na zaradu, ima i pravo na stimulaciju, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Mandat Direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Postupak za imenovanje Direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od trideset dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predlog za razrešenje Direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede, a ovaj predlog može podneti i Nadzorni odbor preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže, i dostavlja se Direktoru koji ima pravo da se u roku od dvadeset dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima i na period koji je predviđen zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Za izvršnog direktora može biti izabrano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom, a ne može ih biti više od sedam.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor odgovara za svoj rad Direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koja mu je odredio Direktor, u skladu sa osnivačkim aktom i Statutom.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktori imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.
Akt o isplati stimulacije donosi se u skladu sa Zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
9. Imovina Javnog preduzeća i raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) imovinom Javnog preduzeća
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Pribavljanje i otuđenje imovine velike vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti Javnog preduzeća, vrši se uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće je dužno da u skladu sa zakonom, planovima rada i razvoja i programom poslovanja, obezbedi: uslove za rad i nesmetano funkcionisanje transportnog sistema; bezbednost, redovno održavanje, razvoj i tehničko-tehnološko povezivanje u jedinstven sistem transporta nafte naftovodima i transporta derivata nafte produktovodima u Republici Srbiji i preduzimanje mera kojima će se doprineti povezivanju tih sistema sa sistemima drugih država za transport nafte i derivata nafte, kao i druge propisane uslove.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koja ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.
Predsednik Komisije za reviziju je nezavisan član Nadzornog odbora.
Članovi Komisije za reviziju imenuju se iz reda lica koja imaju odgovarajuća stručna znanja iz oblasti računovodstva na period od četiri godine i mogu biti ponovo imenovani po isteku mandata.
Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koji ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.
Član Komisije za reviziju ne može biti lice koje je:
1) bilo angažovano u vršenju revizije finansijskih izveštaja Javnog preduzeća u poslednjih pet godina;
2) član političke stranke.
Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
12. Javnost u radu Javnog preduzeća
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje sa mišljenjem ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav i kontakte Nadzornog odbora i kontakte Direktora, radne biografije članova Nadzornog odbora, Direktora i izvršnih direktora, organizacionu strukturu, kao i druge činjenice, koje su od značaja za javnost, a naročito informacije koje su aktom Osnivača određene kao informacije od naročitog značaja za javnost.
13. Opšti akti Javnog preduzeća
Opšti akti Javnog preduzeća su osnivački akt, Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; način izbora i broj izvršnih direktora; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća, zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
14. Prelazne i završne odredbe
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i Zakonom o energetici ("Službeni glasnik RS", broj 145/14).
Javno preduzeće uskladiće Statut sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".