ODLUKAO PRAVIMA I USLUGAMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA("Sl. list grada Čačka", br. 2/2013, 22/2013 i 20/2016) |
Ovom Odlukom uređuju se prava i usluge građana u oblasti socijalne zaštite, nosioci prava, obim, uslovi i način ostvarivanja usluga socijalne zaštite, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti (u daljem tekstu: Zakon) za čije je obezbeđivanje nadležan grad Čačak.
Potrebna sredstva za namene iz prethodnog člana obezbeđuju se budžetom grada Čačka.
Obim i uslovi za ostvarivanje prava i usluga iz čl. 1. ove odluke zavise od raspoloživih sredstava u budžetu grada.
Sredstva za ostvarivanje prava i usluga iz ove odluke obezbeđuje se i od donatora, donatorskih organizacija, fondova namenjenih smanjenju socijalnog siromaštva i razvijanju novih oblika socijalne zaštite.
Prava i usluge u socijalnoj zaštiti, utvrđene ovom odlukom, mogu da ostvare državljani Republike Srbije sa prebivalištem na teritoriji grada Čačka.
Izuzetno, prava i usluge u socijalnoj zaštiti mogu da ostvare i lica koja imaju boravište na teritoriji grada Čačka i lica koja se zateknu na teritoriji grada Čačka, ako se nalaze u stanju socijalne potrebe.
Korisnici socijalne zaštite mogu biti i strani državljani i lica bez državljanstva, u skladu sa člana 41. Zakona o socijalnoj zaštiti i međunarodnim ugovorima.
Prava i usluge socijalne zaštite utvrđene ovom odlukom ostvaruju pojedinac i porodica.
Porodicom u smislu ove odluke smatraju se bračni i vanbračni drug i deca (bračna, vanbračna, usvojena i pastorci), srodnici u pravoj liniji, a u pobočnoj do drugog stepena srodstva, pod uslovom da žive u zajedničkom domaćinstvu.
Gradsko veće grada Čačka, na predlog Gradske uprave za društvene delatnosti i Centra za socijalni rad grada Čačka, donosi Pravilnik kojim se bliže reguliše postupak i uslovi za ostvarivanje prava i pružanje usluga u oblasti socijalne zaštite na području grada Čačka (u daljem tekstu: Pravilnik).
Građanin ne snosi troškove postupka za ostvarivanje prava i usluga iz ove odluke pred organima lokalne samouprave.
Besplatnu pravnu pomoć građanima u ostvarivanju prava i usluga iz ove odluke pruža Služba pravne pomoći grada Čačka.
II PRAVA I USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Prava iz socijalne zaštite iz nadležnosti grada Čačka u smislu ove odluke su:
1. Pravo na jednokratnu novčanu pomoć;
2. Pravo na vanrednu novčanu pomoć;
3. Pravo na privremenu novčanu pomoć;
4. Pravo na opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu;
5. Pravo na pomoć u naturi;
6. Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga;
7. Pravo na naknadu troškova sahrane;
8. Pravo na naknadu troškova ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece;
9. Pravo na troškove školovanja materijalno ugrožene dece i dece sa smetnjama u razvoju;
10. Pravo na novčanu pomoć nezaposlenim porodiljama;
11. Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji;
12. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica;
13. Saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica.
Usluge socijalne zaštite iz nadležnosti grada Čačka u smislu ove odluke su:
1. Pomoć u kući za odrasla i stara lica
2. Privremeni smeštaj u Prihvatilište za nezbrinuta lica
3. Privremeni smeštaj u Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici
4. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta"
5. Savetovalište za brak i porodicu (predbračno savetovalište, bračno savetovalište i savetovalište za porodicu)
6. Dnevni boravak za odrasla i stara lica
7. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
8. Dnevni boravak za odrasla lica sa smetnjama u razvoju
9. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
10. Savetodavno-terapijske i pravne usluge
11. Personalna asistencija
12. Lični pratilac deteta.
Nosilac prava iz čl. 7. ove odluke je porodica, odnosno pojedinac ako živi sam u domaćinstvu (korisnici prava i usluga u socijalnoj zaštiti, nezaposlena lica, invalidna lica i dr.) koji ostvaruju prihode ispod jedne polovine minimalne zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Izuzetno, pojedinac ili porodica mogu ostvariti neko od prava čl. 7. ove Odluke i ako ostvaruju prihode u iznosu višem od iznosa opisanog stavom 1. ovog člana u slučajevima: bolesti, lečenja u specijalizovanim ustanovama, nabavke medicinskih pomagala, teške materijalne ugroženosti lica koja žive sama bez bližih srodnika, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije.
Za usluge iz čl. 8. tač. 2, 3, 4, 7. i 8. ove odluke nije od uticaja visina prihoda koju ostvaruju pojedinac ili porodica.
Za pružanje usluga iz čl. 8. tač. 1, 5. 6, 9, 10. i 11. pravilnikom iz čl. 5. ove odluke utvrdiće se kriterijumi o načinu i visini plaćanja.
Novčana sredstva koja se ostvare pružanjem usluga iz stava 2. prethodnog člana koristiće se za proširenje postojećih i razvijanje novih usluga.
III PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
1. Pravo na jednokratnu novčanu pomoć
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć, kao vid materijalne podrške, ima pojedinac ili porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u izuzetno teškoj materijalnoj situaciji koju ne mogu samostalno da prevaziđu.
Jednokratna novčana pomoć može se priznati u sledećim slučajevima:
- zadovoljavanja osnovnih životnih potreba (nabavka namirnica, ogreva, higijenskih paketa, odeće, obuće i dr.)
- nabavke lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju
- pribavljanja lične dokumentacije radi ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite
- nabavke udžbenika i školskog pribora za decu koja se redovno školuju
- otklanjanja posledica elementarne nepogode
- prihvata po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite
- prilikom izlaska mladih iz sistema socijalne zaštite
- prilikom izlaska žrtava nasilja u porodici i nezbrinutih lica iz Prihvatilišta
- postpenalne zaštite lica koja su u stanju socijalne potrebe
- drugih vanrednih situacija i u izuzetno teškim prilikama, po proceni stručnih radnika Centra.
Jednokratna novčana pomoć može se priznati za putne troškove i ishranu prolaznika koji se zatekne u skitnji ili prosjačenju na teritoriji grada Čačka, van svog prebivališta/boravišta, u stanju socijalne potrebe, za povratak u mesto prebivališta/boravišta ili za smeštaj u prihvatilište.
Novčani iznos za realizaciju ovog prava određuje se:
- za prevoz, u visini cene prevozne karte prema cenovniku mesnog saobraćajnog preduzeća
- za ishranu, do 3% od minimalne zarade u Republici Srbiji prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Centar za socijalni rad će izvršiti refundaciju isplaćenih sredstava licima iz st. 1. ovog člana od mesno nadležnih centara za socijalni rad.
Postpenalna zaštita lica koja su u stanju socijalne potrebe-lica otpuštena sa izdržavanja kazne zatvora, vrši se priznavanjem prava na jednokratnu novčanu pomoć na osnovu otpusnog lista nadležnog organa, važeće lične karte i terenske posete porodici podnosioca zahteva.
Visina jednokratne pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba i materijalnog stanja pojedinca, odnosno porodice.
Jednokratna novčana pomoć može iznositi najviše do jedne polovine minimalne zarade u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Pravo na jednokratnu novčanu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare najviše dva puta u jednoj kalendarskoj godini tako da ukupan iznos isplaćenih novčanih pomoći ne pređe iznos minimalne zarade u neto iznosu, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.
Pojedincu ili porodici može se u toku kalendarske godine odobriti isplata jednokratnih novčanih pomoći i više puta u manjim iznosima, tako da ukupan iznos ne pređe iznos iz prethodnog stava ovog člana.
Izuzetno od čl. 17. ove odluke, u slučajevima bolesti, lečenja u specijalizovanim ustanovama, nabavke medicinskih pomagala, teške materijalne ugroženosti lica koja žive sama bez bližih srodnika, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije, pojedinac ili porodica mogu pravo na jednokratnu novčanu pomoć koristiti i više od dva puta u jednoj kalendarskoj godini, s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne pređu iznos prosečne mesečne zarade, po zaposlenom isplaćene u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Jednokratna novčana pomoć se odobrava na osnovu dostavljene dokumentacije koja je propisana Pravilnikom iz čl. 5. ove odluke.
Rok za odlučivanje o pravu na jednokratnu novčanu pomoć je do 5 radnih dana od dana zavođenja zahteva ili službene beleške.
Radno sposobna lica koja se nalaze u stanju socijalne potrebe mogu se radno angažovati u lokalnoj zajednici i za to im pripada posebna naknada. Trajanje radnog angažovanja utvrđuje se shodno potrebama lokalne samouprave.
Ako lice upućeno na radno angažovanje neopravdano odbije da se radno angažuje ne može ostvariti pravo na jednokratnu novčanu pomoć.
2. Pravo na vanrednu novčanu pomoć
Vanrednu novčanu pomoć mogu ostvariti:
1. Porodica u kojoj je nesrećnim slučajem nastupila smrt jednog ili više članova porodice, a čiji prosečni mesečni prihod u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva ne prelazi jednu prosečnu zaradu u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
2. Pojedinci ili porodice u kojima je član porodice oboleo od teške bolesti, a čiji prosečan mesečni prihod u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva ne prelazi jednu prosečnu zaradu u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
3. Pojedinci ili porodice koji se nađu u drugim izuzetno teškim situacijama, čiji prosečni mesečni prihod u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva ne prelazi prosečnu mesečnu zaradu u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Visina odobrenog iznosa za slučajeve iz čl. 21. ove odluke može iznositi najviše do dve prosečne neto zarade isplaćene u Republici Srbiji u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
Pod prihodima pojedinca ili porodice podrazumevaju se prihodi ostvareni u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva po svim osnovima, izuzev primanja po osnovu dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka za pomoć i negu drugog lica, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda, koji su ostvareni u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva.
Teškom bolešću u smislu čl. 21. stav 1. tačka 2. ove odluke smatraju se: maligna oboljenja, dijabetes, hemofilija, duševna bolest i poremećaji, progresivna nervno-mišićna oboljenja, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, reumatska groznica, koronarne i cerebrovaskularne bolesti, hronična bubrežna insuficijencija, cistična fibroza i druge bolesti sa teškim posledicama.
Pod izuzetno teškim situacijama u smislu čl. 21. stav 1. tačka 3. ove Odluke smatraju se: bolest jednog ili više članova porodice, duže lečenje u specijalizovanim ustanovama, učešće u nabavci neophodnih medicinskih pomagala i medikamenata, učešće u snošenju troškova operacija ukoliko se ista plaća, izuzetno teške materijalne ugroženosti i druge izuzetno teške situacije u kojima se nađe pojedinac ili porodica, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije.
Vanredna novčana pomoć može se odobriti pojedincu ili porodici, u većem iznosu od iznosa propisanog čl. 22. ove odluke u sledećim slučajevima:
- hirurške intervencije zbog teške bolesti koja se obavlja van grada Čačka, ili van Republike Srbije
- za troškove nabavke lekova i pomagala koji se ne mogu nabaviti u Republici Srbiji
- ako je u požaru, poplavi, zemljotresu, klizištu ili drugim nepogodama potpuno oštećen stambeni prostor koji koriste po osnovu vlasništva ili po osnovu zakupa, a koji to pravo ne mogu da ostvare po drugom pravnom osnovu,
- za plaćanje električne energije u slučajevima kada može doći do obustave ili je obustavljena isporuka iste zbog objektivne nemogućnosti izmirenja dospelog duga.
Za ostvarivanje prava iz stava 1. ovog člana podnosilac zahteva je dužan da dostavi i dokaze koji potvrđuju osnovanost zahteva (potvrda nadležne zdravstvene ustanove, apotekarske ustanove i izveštaja komisije o oštećenju stambenog ili drugog objekta i dr).
Visina novčane pomoći za napred navedene situacije utvrđuje se u zavisnosti od konkretnog slučaja i može iznositi najviše do četiri prosečne neto zarade isplaćene u Republici Srbiji u mesecu koji prethodi mesecu podnošenja zahteva prema poslednjem objavljenom podatku organa nadležnog za poslove statistike.
O ostvarivanju prava na vanrednu pomoć i visini pomoći, odlučuje Centar za socijalni rad na osnovu procene stručnog tima Centra.
Centar može angažovati stručno lice van Centra ako je radi utvrđivanja ili razjašnjenja neke činjenice potrebno stručno znanje kojim Centar ne raspolaže.
U postupku rešavanja o pravu na vanrednu novčanu pomoć Centar za socijalni rad je dužan da ceni da li se pružanjem i drugih prava i usluga socijalne zaštite može efikasnije postići zadovoljenje potrebe korisnika.
Rok za odlučivanje o pravu na vanrednu pomoć je do 8 radnih dana od dana zavođenja zahteva ili službene beleške u delovodni protokol.
3. Pravo na privremenu novčanu pomoć
Privremenu novčanu pomoć može ostvariti pojedinac, odnosno porodica u stanju socijalne potrebe, koji zbog neispunjavanja jednog od kumulativnih uslova za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti, istu ne može da ostvari.
Pravo iz stava 1. ovog člana utvrđuje se po postupku za ostvarivanje prava na novčanu socijalnu pomoć.
Visina privremene novčane pomoći određuje se u visini polovine minimalne zarade u mesecu u kome je podnet zahtev.
Pravo na privremenu novčanu pomoć priznaje se od prvog narednog meseca po podnošenju zahteva a najduže do kraja kalendarske godine.
Privremenu novčanu pomoć iz prethodnog člana ove odluke može da ostvari i staratelj lica pod starateljstvom u otvorenoj zaštiti, a nalazi se u stanju socijalne potrebe.
4. Pravo na opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu
Licu koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu može se obezbediti najneophodnija oprema koju samo ne može da obezbedi a istu mu ne mogu obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, ukoliko to pravo ne mogu da ostvare po drugom osnovu.
Licima koja su smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu može se obezbediti: najnužnija odeća i obuća, poklon paket prilikom obilaska korisnika u ustanovama, troškovi lečenja u ustanovama, troškovi prevoza prilikom dolaska u porodicu ili kod srodnika i povratka u ustanovu, plaćanja troškova radi regulisanja potrebne dokumentacije smeštenog lica, troškovi medikamentozne terapije, troškovi vezani za preduzimanje mera starateljske zaštite i druge potrebe po zahtevu ustanove ili na predlog stručnog tima Centra za socijalni rad.
Centar utvrđuje stvarne potrebe korisnika, donosi odluku o visini sredstava potrebnih za opremanje i smeštaj korisnika i vrši nabavku potrebne opreme.
Pod pomoći u naturi u smislu ove odluke podrazumevaju se: ogrev, odeća, obuća, sredstva za higijenu, životne namirnice, udžbenici, školski pribor i oprema za školu, poklon paketići za materijalno ugroženu decu i druge nužne potrebe korisnika.
U zavisnosti od planiranih sredstava iz budžeta grada Čačka ogrev za zimu, kao vid materijalne podrške, može se obezbediti korisnicima novčane socijalne pomoći u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i korisnicima privremene novčane pomoći.
Korisnicima se može obezbediti ogrev (drva, ugalj i sl.) ili odobriti novčana sredstva za nabavku ogreva za grejnu sezonu.
Ukoliko Centar vrši nabavku ogreva obavezan je da istu sprovede u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Nabavka odeće i obuće za decu bez roditeljskog staranja, kao i za odrasla lica koja se nađu u izuzetno teškom materijalnom položaju može se izvršiti preko Centra za socijalni rad grada Čačka.
Nabavka iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu obrazloženog timskog zaključka o potrebi nabavke.
Po izvršenoj nabavci i ispostavljenim računima direktor Centra donosi rešenje o plaćanju.
5.3. Sredstva za higijenu i životne namirnice
U zavisnosti od raspoloživih sredstava iz budžeta grada Čačka, korisnicima novčane socijalne pomoći, korisnicima privremene novčane pomoći i pojedincima i porodicama koji se po proceni stručnog tima, nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju, kao vid materijalne podrške, mogu se obezbediti prehrambeni paketi i paketi sa sredstvima za higijenu ili odobriti novčana sredstva za nabavku istih.
Ukoliko Centar vrši nabavku, obavezan je da istu sprovede u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Pravilnikom o nabavkama male vrednosti.
U izuzetnim slučajevima (teška bolest, invalidnost, nesposobnost kretanja, napuštanje dece od strane roditelja i sl.) uz istovremeno teško materijalno stanje korisnika, može se preko Centra za socijalni rad izvršiti nabavka potrebnih sredstava za higijenu i životnih namirnica, a za period dok takvo stanje traje.
Nabavka iz stava 1. vrši se na osnovu obrazloženog zaključka o potrebi nabavke. Po izvršenoj nabavci i ispostavljenim računima direktor Centra donosi rešenje o plaćanju.
5.4. Udžbenici, školski pribor i oprema za školu
Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za školu može se priznati porodici koja ima decu koja redovno i po prvi put pohađaju jedan razred osnovne ili srednje škole u tekućoj godini ili odobriti novčana sredstva za nabavku udžbenika, školskog pribora i opreme za školu.
Nabavka iz prethodnog stava vrši se početkom školske godine za decu bez roditeljskog staranja, deca pod starateljstvom, deca bez adekvatnog roditeljskog staranja, deca iz porodica koje su korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć i deca iz porodica koje se po proceni stručnog tima, nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju (korisnici privremene novčane pomoći, vanredne pomoći, jednokratne pomoći i druga) ukoliko to pravo ne mogu da ostvare po drugom pravnom osnovu.
Centar za socijalni rad može nabaviti poklon paketiće za decu bez roditeljskog staranja, decu iz porodica koje su korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć, deci iz porodica koje se nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju.
Nabavka poklon paketića vrši se povodom praznika Nova godina i Božić, a na osnovu obrazloženog zaključka o potrebi nabavke.
6. Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga
Pod komunalnim uslugama podrazumevaju se usluge: isporuke vode i upotrebe kanalizacije, isporuke toplotne energije i iznošenja smeća.
Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga iz ove odluke mogu ostvariti korisnici novčane socijalne pomoći, hraniteljske porodice i lica koja ispunjavaju uslove po podacima iz socijalne karte pod uslovom da stanuju u vlastitom stanu ili u stanu pok. roditelja.
Gradsko veće grada Čačka, početkom svake godine, posebnom odlukom, utvrđuje iznos mesečne delimične naknade troškova komunalnih usluga iz čl. 41. ove odluke.
Postupak za utvrđivanje prava iz prethodnog člana sprovodi Centar za socijalni rad, po zahtevu građanina, porodice, mesne zajednice, udruženja građana ili po službenoj dužnosti.
Socijalna karta
Za ostvarivanje prava iz ove odluke, kao i za ostvarivanje drugih prava iz socijalne zaštite, Centar za socijalni rad vodi evidenciju i dokumentaciju sa potrebnim podacima i dokazima o svim licima odnosno porodicama za koje se utvrdi da se nalaze u stanju socijalne potrebe (u daljem tekstu: "Socijalna karta").
Inicijativu za prikupljanje podatka za izradu socijalne karte za određenu porodicu ili pojedinca mogu dati: stručni radnici Centra za socijalni rad, organi lokalne samouprave, organi Gradske uprave, mesne zajednice, mesne kancelarije, udruženje građana.
Socijalna karta može se sačiniti i na lični zahtev svakog građanina sa teritorije grada Čačka.
Centar za socijalni rad jednom godišnje upućuje javni poziv svim građanima grada Čačka da podnesu zahteve za izradu njihove socijalne karte.
Građani grada Čačka koji već ostvaruju neko od prava po osnovu socijalne karte (delimična naknada za grejanje, usluge vodosnabdevanja i upotreba kanalizacije, iznošenje smeća i dr.) dužni su da po objavljivanju javnog poziva dostave dokaz o svim primanjima kao i dokaz o svim nastalim promenama u porodici koje su od uticaja za dalje ostvarivanje prava.
Ukoliko građani ne dostave dokumentaciju iz prethodnog stava u roku koji je naveden u javnom pozivu, biće im uskraćeno dalje ostvarivanje ovih prava.
Centar za socijalni rad će, radi sačinjavanja spiskova lica koja ostvaruju pravo iz čl. 41. ove odluke, koristiti sopstvene podatke, podatke iz socijalne karte građana-porodica u stanju socijalne potrebe, podatke javnih preduzeća, javnih službi, organa i organizacija kao i druge meritorne dokaze kojima se dokumentuje da građanin ili porodica ispunjava uslove za ostvarivanje ovog prava.
Bliži uslovi za ostvarivanje prava, iznos delimičnog oslobađanja, dužina trajanja ostvarenog prava, potrebne dokaze i postupak regulisaće se Pravilnikom iz čl. 5. ove odluke.
7. Pravo na naknadu troškova sahrane
Naknada troškova sahrane može se priznati:
- za lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije;
- za korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć;
- za lica neutvrđenog identiteta;
- za lica koja nemaju srodnike koji su po zakonu obavezni na izdržavanje;
- za lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da se nalaze u stanju socijalne potrebe;
- za lica nepoznatog prebivališta/boravišta, koja se u trenutku smrti nađu na području grada Čačka.
U troškove sahrane spada nužna posmrtna oprema, troškovi prevoza posmrtnih ostataka, rad na sahranjivanju, kao i grobno mesto ukoliko na drugi način nije obezbeđeno.
Pod nužnom posmrtnom opremom podrazumeva se: kovčeg, pokrov i nadgrobno obeležje (krst ili piramida).
Početkom svake kalendarske godine Centar bira najpovoljnijeg ponuđača posmrtne opreme.
Korisnici prava na sahranjivanje dužni su da kod izabranog ponuđača izvrše nabavku nužne posmrtne opreme.
Pravo na troškove sahrane može se priznati, uz priložene dokaze, licu koje je izvršilo sahranjivanje.
O pravu na troškove sahrane odlučuje Centar za socijalni rad rešenjem, na osnovu podnetog zahteva i priloženih računa.
Sahrana lica iz čl. 49. ove odluke vrši se na osnovu pismenog zahteva Centra za socijalni rad grada Čačka koji se upućuje izabranom ponuđaču pogrebne opreme i upravi groblja na kojem se vrši sahranjivanje.
Izuzetno, licu koje vrši sahranu osobe iz čl. 49. ove odluke pripada naknada dela troškova sahrane, ako nije u mogućnosti da je sam snosi, u visini pogrebnih troškova nabavke nužne posmrtne opreme i troškova prevoza posmrtnih ostataka prema ceni izabranog ponuđača.
Rešenje o plaćanju donosi direktor Centra na predlog Stručnog tima i priloženih računa.
Ukoliko se iza smrti lica sahranjenog iz sredstava budžeta grada Čačka pokrene ostavinski postupak, Centar za socijalni rad će uzeti učešće u postupku, odnosno prijaviti potraživanja u ostavinskoj masi u visini troškova sahrane.
Ukoliko je ostavinski postupak okončan bez saznanja Centra za socijalni rad, isti će protiv naslednika odnosno legatara pokrenuti sudski postupak radi naknade troškova sahrane.
8. Pravo na naknadu troškova ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece
Deci iz porodica koje su korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć, deci bez roditeljskog staranja i deci iz porodica koje se nalaze u teškoj materijalnoj situaciji može se, u celini ili delimično, odobriti pokriće troškova organizovanih ekskurzija, letovanja ili zimovanja prema cenovniku koji dostavlja škola koja organizuje ekskurziju, ukoliko to pravo ne mogu da ostvare po drugom osnovu.
Zahtev za odobravanje troškova iz stava 1. ovog člana mogu podneti roditelji, staratelji, članovi porodičnog domaćinstva, škole, ustanove i hraniteljske porodice.
Uz zahtev se podnosi dokaz o ceni i uslovima plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana.
Stručni tim Centra donosi zaključak o opravdanosti zahteva, nakon čega direktor donosi rešenje o plaćanju navedenih troškova.
9. Pravo na troškove školovanja materijalno ugrožene dece i dece sa smetnjama u razvoju
Troškovi školovanja, smeštaja i prevoza mogu se plaćati za decu iz materijalno ugroženih porodica koja mogu da se osposobe za određeno zanimanje.
Troškovi školovanja i smeštaja u drugo mesto radi školovanja iz stava 1. ovog člana priznaju se na osnovu zaključka stručnog tima uz saglasnost direktora Centra.
Na osnovu rešenja direktora Centra o odobravanju plaćanja troškova školovanja i smeštaja radi školovanja, zaključuje se ugovor sa školom (organizacijom), koja vrši osposobljavanje za određeno zanimanje.
Deci ometenoj u razvoju mogu se priznati troškovi smeštaja u internatima specijalizovanih škola, kao i nužni troškovi prevoza za dete i pratioca.
Troškovi iz stava 1. ovog člana priznaju se na osnovu zaključka stručnog tima uz prethodnu saglasnost direktora Centra.
Na osnovu rešenja direktora Centra o odobravanju plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana, zaključuje se ugovor sa školom (organizacijom), koja vrši osposobljavanje za određeno zanimanje.
10. Pravo na novčanu pomoć nezaposlenim porodiljama
Porodiljama koje se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje kao nezaposleno lice, pripada mesečna naknada za brigu o detetu u iznosu od 20% od prosečne zarade u Republici Srbiji u neto iznosu prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike, do navršenih 12 meseci života deteta.
Pravo iz st. 1. ovog člana pripada i nezaposlenim majkama sa seoskog područja grada Čačka, koje nisu na evidenciji Nacionalne službe zapošljavanja.
Mesečnu naknadu za brigu o detetu iz stava 1. ovog člana ostvaruju i porodilje-majke dece kojima nije utvrđeno očinstvo.
O pravu iz prethodnog stava, po zahtevu porodilje Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem.
11. Pravo na besplatan obrok u narodnoj kuhinji
Pravo na besplatan obrok u Narodnoj kuhinji mogu ostvariti:
- pojedinac ili porodica, korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć,
- pojedinac ili porodica koji iz drugih socijalnih razloga nisu u mogućnosti da zadovolje osnovne životne potrebe, a nepriznavanje prava na besplatan obrok ugrozilo bi životnu egzistenciju tog pojedinca ili porodice, po proceni stručnog tima.
Pravo na korišćenje narodne kuhinje ne može ostvariti pojedinac, odnosno član porodice:
1) koji je zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju,
2) koji je sposoban za rad, a odbio je ponuđeno zaposlenje, radno angažovanje na privremenim, povremenim i sezonskim poslovima,
3) kome je prestao radni odnos izjavom njegove volje, njegovom saglasnošću ili njegovom krivicom, zbog disciplinske ili krivične odgovornosti s tim da od prestanka radnog odnosa nije proteklo godinu dana.
Pravo na besplatan obrok obezbeđuje se preko Narodne kuhinje Crvenog krsta grada Čačka, jednom dnevno i obuhvata izdavanje toplog obroka radnim danom i suvog obroka vikendom.
Centar za socijalni rad grada Čačka, isključivo, utvrđuje pravo na korišćenje besplatnog obroka u Narodnoj kuhinji i spisak korisnika dostavlja Crvenom krstu, koji ima obavezu da vodi i svoju evidenciju o korišćenju obroka i ukazuje Centru za socijalni rad Čačak na sve promene činjeničnog stanja.
Crveni krst je dužan da Centru, početkom tekućeg meseca za prethodni mesec, dostavlja spiskove korisnika Narodne kuhinje sa brojem izdatih obroka.
12. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica
Socijalno ugroženim licima mogu se davati u zakup na određeno vreme stanovi čiji je korisnik Centar za socijalni rad grada Čačka.
Način i postupak davanja stanova u zakup regulisan je Pravilnikom o rešavanju stambenih potreba socijalno ugroženih lica.
O zakupu stanova iz prethodnog člana zaključuje se ugovor, kojim se reguliše visina zakupnine i druga prava i obaveze o načinu korišćenja stana.
Za stanove koji su ranije dodeljeni na korišćenje zaključiće se novi ugovori na određeno vreme u skladu sa Zakonom o stanovanju i Pravilnikom iz prethodnog člana.
Sredstva od zakupnine koriste se za održavanje postojećeg stambenog fonda.
13. Saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica
Pomoć za saniranje uslova stanovanja može se odobriti socijalno ugroženim licima, ukoliko su objekti u kojima stanuju znatnije oštećeni dejstvom više sile (požar, zemljotres, poplava i sl.) i ne ispunjavaju osnovne uslove stanovanja, kao i izvođenje drugih radova koji omogućavaju bezbedno korišćenje stana.
Pomoć za poboljšanje uslova stanovanja može se odobriti socijalno ugroženim licima, ukoliko su objekti u kojima stanuju krajnje nepovoljni za stanovanje (saniranje vlage, prokišnjavanje objekta ukoliko isti prokišnjava ili je urušen, instalacija vodovodne ili kanalizacione mreže i sl.).
Saniranje i poboljšanje uslova stanovanja u smislu stava 1. i 2. ovog člana može se odobriti licima koja stanuju u stanu čiji je korisnik Centar za socijalni rad grada Čačka.
Izuzetno, pomoć za sanaciju stambenog objekta može se odobriti i licu koje je vlasnik stana ili kuće, a nalazi se u stanju socijalne potrebe, ako građevinski inspektor u vršenju inspekcijskog nadzora utvrdi da se korišćenjem stambenog objekta dovodi u opasnost život i zdravlje ljudi, bezbednost susednih objekata, bezbednost okoline, ugrožava životna sredina i naloži izvođenje potrebnih radova ili donese rešenje o zabrani korišćenja objekta.
Na osnovu procene ovlašćenih izvođača radova građevinske struke o stepenu oštećenja navedenih objekata i iznosa sredstava potrebnih za sanaciju, odnosno, poboljšanje uslova stanovanja u smislu ovog člana i zaključka stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o odobravanju sredstava.
Usluge socijalne zaštite su aktivnosti pružanja podrške i pomoći pojedincu i porodicama radi očuvanja ili poboljšanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja nepovoljnih životnih okolnosti, kao i stvaranje mogućnosti za samostalan život.
1. Pomoć u kući za odrasla i stara lica
2. Privremeni smeštaj u Prihvatilište za nezbrinuta lica
3. Privremeni smeštaj u Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici
4. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta"
5. Savetovalište za brak i porodicu (predbračno savetovalište, bračno savetovalište i savetovalište za porodicu
6. Dnevni boravak za odrasla i stara lica
7. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
8. Dnevni boravak za odrasla lica sa smetnjama u razvoju
9. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
10. Savetodavno-terapijske i pravne usluge
11. Personalna asistencija
1. Pomoć u kući za odrasla i stara lica
Uslugama "Pomoći u kući" obezbeđuje se podrška u zadovoljavanju svakodnevnih životnih potreba u sopstvenim domovima, kako bi se unapredio kvalitet života i sprečio ili odložio smeštaj u instituciju.
Pomoć u kući pruža se kada nema porodične podrške ili je ona nedovoljna, u skladu sa utvrđenim potrebama lica koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti nisu u stanju da žive bez pomoći drugih lica.
Pomoć u kući obezbeđuje Centar za socijalni rad grada Čačka angažovanjem gerontodomaćica radi obavljanja neophodnih kućnih poslova (održavanje lične higijene korisnika i higijene stana, nabavke namirnica, pripremanja lakih obroka, plaćanja računa, pomoći pri kretanju i obavljanja drugih poslova u zavisnosti od potreba korisnika).
U skladu sa budžetom grada Čačka, ovom odlukom i Pravilnikom iz čl. 5. odluke, direktor Centra za socijalni rad grada Čačka, početkom godine, donosi Program realizacije usluge "Pomoć u kući".
2. Privremeni smeštaj u prihvatilište za nezbrinuta lica
Uslugu smeštaja u Prihvatilište obezbeđuje Centar za socijalni rad grada Čačka.
Korisniku se obezbeđuje privremeni smeštaj, zadovoljavanje osnovnih životnih potreba, pristup drugim uslugama u zajednici licima kojima je potrebno neodložno osigurati, zbrinjavanje do pronalaženja adekvatnog oblika zaštite.
Usluga smeštaja u Prihvatilište obuhvata:
- privremeni smeštaj sa ishranom i zadovoljenjem drugih osnovnih životnih potreba,
- bezbedno i sigurno okruženje,
- psiho-socijalnu podršku korisniku,
- primenu osnovnih zdravstveno-higijenskih mera (primena propisane terapije od strane nadležnog lekara, pomoć korisniku prilikom odlaska kod lekara na teritoriji grada Čačka, nabavke lekova i dr.),
- utvrđivanje identiteta i prebivališta kada je to moguće,
- sačinjavanje procene o socijalno-ekonomskom i zdravstvenom statusu korisnika, na osnovu čega se preduzimaju dalje mere za odgovarajući oblik trajnog zbrinjavanja.
Usluga smeštaja u Prihvatilište se odobrava najduže do 30 dana.
Boravak se može odobriti i duže od 30 dana ukoliko ne postoje objektivni uslovi za trajno zbrinjavanje korisnika a najduže do 6 meseci.
3. Privremeni smeštaj u prihvatilište za žrtve nasilja u porodici
Uslugu smeštaja u Prihvatilište obezbeđuje Centar za socijalni rad grada Čačka.
Prihvatilište mogu koristiti lica koja su, po proceni Centra za socijalni rad, izložena nasilju, zlostavljanju ili zanemarivanju u porodici i kojima je neophodno neodložno obezbediti sigurnost i sprečiti dalje nasilje, zlostavljanje ili zanemarivanje, i to putem smeštaja u prihvatilište kao najcelishodnijeg oblika njihovog privremenog zbrinjavanja.
Žrtve nasilja u porodici smeštene u Prihvatilište, koje ispunjavaju zakonske uslove za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu, mogu koristiti usluge Prihvatilišta do realizacije trajnog smeštaja, po proceni Centra za socijalni rad.
Usluga smeštaja žrtava nasilja u porodici u Prihvatilište podrazumeva smeštaj na određeni vremenski period po proceni Centra za socijalni rad i obuhvata:
- ishranu i zadovoljavanje osnovnih životnih potreba korisnika,
- bezbedno i sigurno okruženje,
- psiho-socijalnu podršku korisniku,
- omogućavanje pristupa korisnika drugim uslugama u zajednici (zdravstvena zaštita, posredovanje kod zapošljavanja, određeni oblici pravne pomoć i sl).
Usluge Prihvatilišta za žrtve nasilja i nezbrinuta lica mogu koristiti i druge opštine i gradovi uz prethodno datu saglasnost Centra za socijalni rad grada Čačka.
Uslovi smeštaja u Prihvatilište za žrtve nasilja u porodici i nezbrinuta lica bliže će se regulisati posebnim Pravilnikom iz člana 5. ove odluke.
4. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta"
Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja obezbeđuje Centar za socijalni rad grada Čačka.
Ova usluga se može priznati deci i omladini bez roditeljskog staranja kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno hraniteljskoj porodici, radi osposobljavanja za samostalni život, pod uslovom:
- da ne postoji mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu,
- da je zaključkom Stručnog tima procenjeno da je ovaj oblik zaštite najcelishodniji,
- da postoji saglasnost korisnika.
Pravo iz čl. 74. ove odluke priznaje se deci i omladini bez roditeljskog staranja sa područja grada Čačka, a može se priznati i korisnicima van teritorije grada Čačka, ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar i uputni organ.
Pravo iz čl. 74. ove odluke obezbeđuje se u trajanju do jedne godine, uz mogućnost produženja za još jednu godinu.
Na osnovu zaključka Stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o priznavanju prava na privremeno stanovanje.
Međusobni odnosi Centra i korisnika regulisaće se ugovorom.
Privremeno stanovanje može prestati i pre isteka roka iz ugovora u slučajevima: na zahtev korisnika, obezbeđivanjem drugog vida stanovanja korisnika, trajnim regulisanjem radnog statusa, grubog kršenja pravila kućnog reda od strane korisnika.
Bliži uslovi u pogledu pokrića troškova stanovanja i plaćanja komunalnih usluga regulisaće se Pravilnikom iz čl. 5. ove odluke.
5. Savetovalište za brak i porodicu
- Predbračno savetovalište
- Bračno savetovalište
- Savetovalište za porodicu.
Predbračno savetovalište će pružati savetodavne usluge mladima koji planiraju zasnivanje bračne zajednice, a neophodna im je ova vrsta podrške.
Bračno savetovalište će pružati savetodavne usluge licima koja se nalaze u bračnoj ili vanbračnoj zajednici i samohranim roditeljima.
Savetovalište za porodicu će pružati savetodavne usluge porodicama i psihosocijalni tretman počiniocima nasilja u porodici.
Usluge Savetovališta za brak i porodicu finansiraće se iz budžeta grada Čačka, humanitarnih, donatorskih organizacija i drugih pravnih i fizičkih lica kao i iz novčanih iznosa uplaćenih od strane osumnjičenih za krivična dela za koja je previđena novčana kazna ili kazna zatvora do tri godine.
Način rada i organizacija Savetovališta za brak i porodicu regulisaće se posebnim pravilnikom u skladu sa zakonom.
6. Dnevni boravak za odrasla i stara lica
Usluga dnevnog boravka obezbeđuje se odraslim i starim licima boravkom u klubovima ili celodnevnim zbrinjavanjem u dnevnom boravku.
Klubovi obezbeđuju korisnicima zadovoljavanje svakodnevnih životnih potreba, a naročito: druženje, odnosno socijalnu integraciju i rehabilitaciju, razvijanje solidarnosti, odnosno samopomoći, kulturno-zabavne, rekreativne i duhovne potrebe.
Klubovi, u skladu sa svojim mogućnostima i interesovanjima korisnika, mogu da organizuju radne i proizvodne aktivnosti, kućnu radinost, ishranu, pranje i peglanje rublja i druge usluge u klubu ili stanu korisnika.
Dnevni boravak obezbeđuje korisnicima ishranu, odgovarajuće usluge zdravstvene zaštite, radnu i okupacionu terapiju, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti i druge usluge, zavisno od potreba korisnika.
7. Dnevni boravak za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Usluga dnevnog boravaka za decu i omladinu sa smetnjama u razvoju do navršenih 26 godina života (telesne, intelektualne, mentalne, senzorne govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke smetnje).
U okviru usluge dnevnog boravka korisnicima se pruža dnevni boravak, ishrana, zdravstvena zaštita, vaspitno obrazovni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesu.
8. Dnevni boravak za odrasla lica sa smetnjama u razvoju
Korisnici usluge dnevnog boravka za odrasle sa smetnjama u razvoju, pruža se licima od 25-55 godina života koji imaju smetnje u razvoju (telesne, intelektualne, mentalne, senzorne govorno-jezičke, socio-emocionalne i višestruke smetnje).
U okviru usluge dnevnog boravka korisnicima se pruža dnevni boravak, ishrana, zdravstvena zaštita, vaspitno obrazovni rad, osposobljavanje za rad i radne aktivnosti, kulturno-zabavne i rekreativne aktivnosti prema njihovim sposobnostima, sklonostima i ispoljenom interesu.
9. Predah smeštaj za decu i mlade sa smetnjama u razvoju
Predah smeštaj je usluga koja podrazumeva privremeni i povremeni smeštaj, do 48 sati, dece i mladih sa smetnjama u razvoju.
Ovom uslugom se obezbeđuje kratkotrajni smeštaj i tretman dece i mladih sa smetnjama u razvoju kroz adekvatne i planirane aktivnosti u cilju socijalizacije, sticanja i unapređenja dnevne rutine, izgradnju novih odnosa, podsticanja osamostaljivanja, smanjenja socijalne izolacije i pomoć i podršku porodici.
10. Savetodavno-terapijske i pravne usluge
Savetodavno-terapijske usluge i usluge pružanja pravne pomoći pružaju se kao vid podrške pojedincima i porodicama, radi unapređivanja porodičnih odnosa, prevazilaženja kriznih situacija i sticanja veština za samostalan i produktivan život u društvu.
Pružalac usluga pruža informativne, pravne, edukativne, savetodavne i terapijske usluge, kao i uslugu podrške i osnaživanja žrtava porodičnog nasilja putem dežurstva.
Personalna asistencija je usluga kojom se pruža podrška korisniku u održavanju i unapređivanju kvaliteta njegovog života kroz održavanje što većeg stepena nezavisnog življenja uz aktivno učestvovanje u zajednici.
Ovom uslugom se obezbeđuje odgovarajuća praktična podrška koja je korisniku neophodna za zadovoljavanje osnovnih ličnih i društvenih potreba koje korisnik nije u stanju da zadovolji bez pomoći koja je istovremeno lična i praktična.
Personalna asistencija obezbeđuje se aktivnostima koje obavlja personalni asistent (lična higijena, oblačenje, kuvanje i ishrana, pisanje i komunikacija, pomoć pri kretanju unutar i izvan korisnikove kuće ili radnog mesta, pomoć pristupanju terapeutskim i zdravstvenim uslugama i sl.).
Usluga personalne asistencije primarno se priznaje licima starosti od 18 do 65 godina života sa visokim stepenom zavisnosti od pomoći drugih u obavljanju aktivnosti svakodnevnog života i to za lica koja kumulativno ispunjavaju sledeće uslove:
- da su osobe sa teškim i težim telesnim invaliditetom
- da su osobe sa ograničenom sposobnošću kretanja
- da su osobe kojima je potrebna pomoć za zadovoljavanje osnovnih svakodnevnih životnih potreba
- da su osobe koje obavljaju različite radne aktivnosti unutar i/ili izvan kuće
- da su osobe koje su sposobne da razumeju i da same donose odluke o sopstvenim potrebama i učestvuju u planiranju usluga i davanju uputstava svojim personalnim asistentima.
Lični pratilac deteta dostupan je detetu sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, kome je potrebna podrška za zadovoljavanje osnovnih potreba u svakodnevnom životu u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu, do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.
Usluga ličnog pratioca deteta obezbeđuje se u trajanju do 40 časova nedeljno.
Za plaćanje troškova ove usluge sredstva se obezbeđuju u budžetu grada Čačka za svaku tekuću godinu.
Svrha angažovanja ličnog pratioca je pružanje detetu odgovarajuće individualne podrške radi uključivanja u redovno školovanje, i aktivnosti u zajednici, radi uspostavljanja što većeg nivoa samostalnosti.
Programske aktivnosti ličnog pratioca deteta realizuju se kroz akreditovani program, u okviru posebne usluge ličnog pratioca deteta, ili kao programske aktivnosti u okviru usluge dnevnog boravka ili pomoći u kući.
Aktivnosti ličnog pratioca deteta, planiraju se i realizuju u skladu sa individualnim potrebama deteta u oblasti kretanja, održavanja lične higijene, hranjenja, oblačenja i komunikacije sa drugima, što uključuje:
1) pomoć kod kuće u oblačenju, održavanju lične higijene (umivanje, češljanje, pranje zuba), pri hranjenju (priprema i serviranje lakših obroka, hranjenje ili pomoć u korišćenju pribora i sl.), pripremu knjiga i opreme za vrtić odnosno školu;
2) pomoć u zajednici, što uključuje:
(1) pomoć u korišćenju gradskog prevoza (ulazak i izlazak iz sredstava prevoza, kupovina karte i sl.),
(2) pomoć u kretanju (orijentacija u prostoru ukoliko je dete sa oštećenjem vida, guranje kolica ili korišćenje drugih pomagala i sl.),
(3) odlazak na igrališta odnosno mesta za provođenje slobodnog vremena (podrška u igri, podrška i posredovanje u komunikaciji i sl.), uključujući kulturne ili sportske aktivnosti i druge servise podrške.
Usluga ličnog pratioca, odnosno realizator programskih aktivnosti nabavlja se od pružaoca usluga socijalne zaštite koji je za to licenciran kroz postupak javne nabavke usluga socijalne zaštite, u skladu sa zakonom koji uređuje javne nabavke, Zakonom o socijalnoj zaštiti i propisima donetim za njihovo sprovođenje.
Bliže uslove o pravu na ličnog pratioca deteta i učenika kojima je potrebna dodatna podrška, uslove koji moraju biti ispunjeni da bi jedno lice bilo angažovano kao lični pratilac, način finansiranja i kontrole rada ličnog pratioca propisuje Gradsko veće.
Pružalac usluge, odnosno realizator programskih aktivnosti, ima najmanje jednog stručnog radnika.
Neposrednu uslugu ličnog pratioca pruža saradnik-lični pratilac deteta.
Stručni radnik i saradnik-lični pratilac moraju imati završenu obuku po akreditovanom programu za pružanje usluge ličnog pratioca.
Saradnik-lični pratilac ne može biti član porodičnog domaćinstva u kome živi korisnik, srodnik u prvoj liniji, kao ni brat i sestra, odnosno brat i sestra po ocu ili majci korisnika.
Pravo na ličnog pratioca utvrđuje se na osnovu mišljenja Interresorne komisije Grada nadležne za procenu potreba za pružanjem dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu odnosno učeniku.
Centar za socijalni rad donosi rešenje o pravu na ličnog pratioca na osnovu podnetog zahteva za ostvarivanje prava na uslugu ličnog pratioca od strane roditelja/staratelja deteta/učenika, škole ili Centra za socijalni rad i mišljenja iz stava 1 ovog člana.
Stranka ima pravo na žalbu protiv rešenja kojim se odlučuje o pravu na ličnog pratioca.
Žalba se podnosi u roku od 15 dana od obaveštavanja stranke o rešenju.
Gradsko veće rešava u drugom stepenu o pravu na ličnog pratioca.
V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
Postupak za ostvarivanje prava i usluga iz ove odluke pokreće se na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.
Centar za socijalni rad pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica kada je to u interesu lica ili društvene zajednice ili kada postoji interes trećih lica.
Kada se kao korisnik prava i usluga pojavljuje porodica za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.
O zahtevima za ostvarivanje prava i usluga iz ove odluke odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad grada Čačka.
Postupak za ostvarivanje i zaštitu prava i usluga iz ove odluke vodi se po odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i Zakona o opštem upravnom postupku.
Radi potpunijeg sagledavanja socijalnih potreba i stanja korisnika Centar za socijalni rad kada rešava u prvom stepenu može tražiti mišljenje mesnih zajednica, udruženja građana i drugih lica i ustanova.
O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove odluke Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem.
U slučaju kada stranka podnosi zahtev za korišćenje usluge, ako Centar za socijalni rad proceni da postoji potreba za pružanjem usluge, izdaje uput za korišćenje usluge u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko Centar za socijalni rad proceni da ne postoji potreba za korišćenjem usluge zahtev stranke odbija rešenjem.
Protiv rešenja kojim se odlučuje o pravu stranke iz ove odluke kao i protiv rešenja kojim se odbija zahtev stranke za korišćenje usluge iz ove odluke može se izjaviti žalba Gradskom veću grada Čačka.
Odluku o žalbi Gradsko veće grada Čačka donosi u roku od 30 dana.
Isplatu novčanih iznosa ostvarenih po osnovu prava utvrđenih ovom odlukom vrši Centar za socijalni rad.
Usluge socijalne zaštite u obimu i pod uslovima utvrđenim ovom odlukom obezbeđuju se na teritoriji grada Čačka.
Usluge predviđene ovom odlukom, za kojima postoji potreba, a ne mogu ih obezbediti u potrebnom obimu ustanove socijalne zaštite koje je osnovao grad Čačak nabavljaju se od pružaoca usluga socijalne zaštite, kroz postupak javne nabavke, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Ugovor o javnoj nabavci iz stava 1. ovog člana zaključuje se između naručioca usluge, odnosno opštine/grada i odabranog pružaoca usluge.
Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima i uslugama, a na zahtev Gradskog veća, dužan je da dostavi izveštaj o priznatim pravima i uslugama i utrošenim sredstvima.
Sredstva za finansiranje prava i pružanje usluga iz ove odluke obezbeđuju se u budžetu grada Čačka u skladu sa Odlukom o budžetu za tekuću godinu.
Sredstva za ostvarivanje ovih prava i usluga obezbeđuju se i od donatora, sponzora, fondova namenjenih smanjenju siromaštva, kao i učešćem korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva za ostvarivanje prava i pružanje usluga po ovoj odluci obezbeđuju se u budžetu grada Čačka i namenski se prenose na žiro račun Centra za socijalni rad grada Čačka prema vrstama prava i oblika socijalne zaštite i drugim pružaocima usluga.
Na ime pružanja usluga i materijalnih troškova za te usluge Centru za socijalni rad grada Čačka pripada naknada u visini od 5% novčane vrednosti isplaćene po osnovu usluga socijalne zaštite utvrđenih ovom odlukom a na teret budžeta grada Čačka. Ostvarena sredstva od naknade koristiće se za rashode po osnovu ostvarenih prava i pruženih usluga kao i za plaćanje lica angažovanih na ovim poslovima.
VII ZAPOSLENI NA REALIZACIJI PRAVA I USLUGA
Za obavljanje stručnih i administrativno finansijskih poslova iz ove odluke, Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Centra za socijalni rad grada Čačka predviđeno je 8 izvršilaca, i to: dva diplomirana pravnika, tri socijalna radnika, jedan ekonomski tehničar, radnik na obezbeđenju i higijeničar - kurir.
Na navedeni akt iz stava 1. ovog člana pribavljena je saglasnost Gradonačelnika grada Čačka, broj 110-17/11-II od 08.12.2011. godine, shodno Zakonu o socijalnoj zaštiti.
Na realizaciji prava i usluga iz ove odluke sada je angažovano 6 izvršilaca i to: jedan diplomirani pravnik, dva socijalna radnika, jedan ekonomski tehničar, radnik na obezbeđenju i higijeničar-kurir.
VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Gradsko veće grada Čačka doneće posebne Pravilnike potrebne za primenu ove odluke u roku od tri meseca od dana usvajanja ove odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka od 06.08.2008. godine ("Službeni list grada Čačka", br. 4/2008).
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".
Samostalni članovi Odluke o dopunama
Odluke o pravima i
uslugama u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka
("Sl. list grada Čačka", br. 20/2016)
Prelazne i završne odredbe
Do nabavke usluga ličnog pratioca u skladu sa ovom odlukom i propisima donetim za izvršenje ove odluke, uslugu ličnog pratioca vršiće lica izabrana po postupku propisanom Odlukom o dodatnoj podršci detetu i učeniku sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju ("Sl. list grada Čačka", br. 7/2014).
Danom početka primene ove odluke prestaje da važi član 7. Odluke o dodatnoj podršci detetu i učeniku sa invaliditetom, odnosno sa smetnjama u razvoju ("Sl. list grada Čačka", br. 7/2014).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka", a primenjuje se počev od 1. januara 2017. godine.