ODLUKAO USKLAĐIVANJU ODLUKE O OSNIVANJU JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA JKP "VODOVOD" IZ LESKOVCA SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik grada Leskovca", br. 39/2016) |
Ovom Odlukom, vrši se usklađivanje sa odredbama Zakona o javnim preduzećima, Odluke o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "JKP Vodovod" iz Leskovca ("Službeni glasnik grada Leskovca", broj 1/13,13/13 i 29/16), koje je upisano u registar Agencije za privredne registre rešenjem broj BD 26603 od 27.06.2005. godine.
Cilj osnivanja javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće "Vodovod" - Leskovac, (u daljem tekstu: Javno komunalno preduzeće), je osnovano radi obezbeđivanja trajnog obavljanja delatnosti snabdevanja vodom za piće krajnjih korisnika, kao i pružanja usluga prečišćavanja i odvođenja atmosferskih i otpadnih voda, kao i redovnog zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga.
Ovom Odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze osnivača i Javnog komunalnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke, a naročito:
- naziv, sedište i matični broj osnivača;
- poslovno ime i sedište Javno komunalnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog komunalnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Javno komunalnom preduzeću i Javno komunalnog preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Javno komunalnog preduzeća;
- zastupanje Javno komunalnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi Javno komunalnog preduzeća;
- podatak o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima koja su preneta u svojinu Javno komunalnog preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Javno komunalno preduzeće.
Osnivač Javno komunalnog preduzeća "JKP Vodovod" - Leskovac je:
Skupština grada Leskovca, ulica Pana Đukića broj 9-11, matični broj 06856535.
Prava osnivača ostvaruje Skupština grada Leskovca.
Pravni status javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Javno komunalno preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javno komunalnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
Osnivač je dužan da obezbedi da se delatnost od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke obavlja u kontinuitetu.
Zastupanje i predstavljanje javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Javno komunalno preduzeće posluje pod sledećim poslovnim imenom: Javno komunalno preduzeće "Vodovod" - Leskovac.
Skraćeno poslovno ime je "JKP Vodovod"- Leskovac.
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća "JKP Vodovod", uz saglasnost osnivača.
Sedište Javno komunalnog preduzeća je u Leskovcu, ulica Pana Đukića broj 14.
O promeni sedišta Javno komunalnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Pečat, štambilj i znak javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće poseduje svoj pečat i štambilj sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Pečat je okruglog oblika i sadrži puno poslovno ime i sedište Javno komunalnog preduzeća "JKP Vodovod"- Leskovac.
Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži puno poslovno ime, sedište Javno komunalnog preduzeća "JKP Vodovod" - Leskovac i mesto za datum i broj.
Javno komunalno preduzeće ima svoj znak koji sadrži naziv i sedište Javno komunalnog preduzeća, a koji će biti definisan Statutom Javno komunalnog preduzeća.
Upis javnog preduzeća u registar
Javno komunalno preduzeće se za obavljanje svoje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije, u skladu sa zakonom.
Unutrašnja organizacija javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora Javno komunalnog preduzeća uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost Javno komunalnog preduzeća je:
- 36.00 Sakupljanje, prečišćavanje i distribucija vode
Osim navedene pretežne delatnosti, Javno komunalno preduzeće će se baviti i drugim delatnostima, kao što su:
- 37.00 Uklanjanje otpadnih voda
- 35.11 Proizvodnja električne energije
- 41.10 Razrada građevinskih projekata
- 42.21 Izgradnja cevovoda
- 42.91 Izgradnja hidrotehničkih objekata
- 42.99 Izgradnja ostalih nepomenutih građevina
- 43.11 Rušenje objekta
- 43.12 Pripremna gradilišta
- 43.22 Postavljanje vodovodnih, kanalizacionih, grejnih i klimatizacionih sistema
- 43.99 Ostali nepomenuti specifični građevinski radovi
- 46.73 Trgovina na veliko drvetom, građevinskim materijalom i sanitarnom opremom
- 46.74 Trgovina na veliko metalnom robom, instalacionim materijalima i priborom za grejanje
- 46.76 Trgovina na veliko i malo ostalim poluproizvodima;
- 46.77 Trgovina na veliko otpacima i ostacima
- 46.90 Nespecijalizivana trgovina na veliko
- 49.41 Drumski prevoz tereta
- 49.50 Cevovodni transport
- 52.10 Skladištenje
- 68.20 Iznajmljivanje vlastitih ili iznajmljenih nekretnina i upravljanje njima
- 70.10 Upravljanje ekonomskim subjektom
- 70.22 Konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem
- 71.12 Inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje
- 71.20 Tehničko ispitivanje i analize
- 74.90 Ostale stručne, naučne i tehničke delatnosti
- 77.32 Iznajmljivanje i lizing mašina i opreme za građevinarstvo
- 33. Popravka i montaža mašina i opreme
- 33.12 Popravka i održavanje naprava za merenje
- 35.20 Snabdevanje parom i klimatizacijom
- 08.12 Eksploatacija šljunka, peska, gline i kaolina
Javno komunalno preduzeće može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom.
Delatnost iz člana 13. ove odluke, Javno komunalno preduzeće obavlja u Leskovcu i Vučju.
Osnivač i Javno komunalno preduzeće mogu pojedina prava i obaveze u obavljanju delatnosti iz stava 2. ovog člana urediti ugovorom u skladu sa zakonom.
O promeni delatnosti Javnog komunalnog preduzeća, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa
Javno komunalno preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Osnivačka prava i ulaganje kapitala javnog preduzeća
Javno komunalno preduzeće može, uz prethodnu saglasnost osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove Odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.
Javno komunalno preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača.
Na odluku Nadzornog odbora iz stava 1. i 2. ovog člana saglasnost daje Skupština grada Leskovca.
Osnovni kapital Javno komunalnog preduzeća čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 1.174.529.070,00 dinara.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog komunalnog preduzeća.
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisuje se u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i predstavlja upisani kapital Javno komunalnog preduzeća.
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Vrednost nenovčanog uloga osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Imovina javno komunalnog preduzeća
Imovinu Javno komunalnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog komunalnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Javno komunalno preduzeće prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Javno komunalno preduzeće ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.
Javno komunalno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Javno komunalnog preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Skupštine Grada.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana Grad stiče udele u Javno komunalnom preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u Javno komunalnom preduzeću podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog komunalnog preduzeća odlučuje Skupština grada Leskovca, kao osnivač u skladu sa zakonom.
Javno komunalno preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prodajom proizvoda i usluga,
- iz kredita,
- iz donacija i poklona,
- iz budžeta osnivača i budžeta Republike Srbije i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Dobit Javno komunalnog preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili druge namene, u skladu sa zakonom, aktima osnivača i ovom odlukom.
Javno komunalno preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom i Odlukom o budžetu Grada za narednu godinu.
Ukoliko Javno komunalno preduzeće po završnom računu za prethodnu godinu iskaže gubitak, o načinu pokrića gubitka odlučuje nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća uz saglasnost osnivača.
Načela za određivanje cene usluga
Elementi za obrazovanje cena proizvoda i usluga Javnog komunalnog preduzeća uređuju se posebnom odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Visina naknade za isporuku vode formira se u skladu sa načelima propisanim zakonom kojim je uređena komunalna delatnost, i to:
1) načelom "potrošač plaća";
2) načelom "zagađivač plaća";
3) načelom dovoljnosti cene da pokrije poslovne rashode;
4) načelom ograničenosti resursa;
5) načelom usaglašenosti cena komunalnih usluga sa načelom pristupačnosti;
6) načelom nepostojanja razlike u cenama između različitih kategorija potrošača, sem ako se razlika zasniva na različitim troškovima obezbeđivanja komunalne usluge.
Cene proizvoda i usluga preduzeća
Elementi za određivanje cena komunalnih usluga su :
1) poslovni rashodi iskazani u poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima;
2) rashodi za izgradnju i rekonstrukciju objekata komunalne infrastrukture i nabavku opreme, prema usvojenim programima i planovima vršioca komunalne delatnosti na koje je jedinica lokalne samouprave dala saglasnost;
3) rashod za standardizaciju procesa rada i edukaciju kadrova;
4) dobit vršioca komunalne delatnosti.
Sredstva koja su namenjena za finansiranje obnove i izgradnje objekata komunalne infrastrukture iskazuju se posebno i mogu se upotrebiti samo za te namene.
Usvajanje zahteva za izmenu cena
Redovni zahtev za izmenu cena Javno komunalnog preduzeća podrazumeva zahtev za izmenu koji je predviđen u odobrenom godišnjem programu poslovanja preduzeća. Na osnovu ključnih elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga koji su određeni zakonom, kao i normativa i standarda za određivanje obima pruženih komunalnih usluga u skladu sa tarifnim modelom, Javno komunalno preduzeće određuje visinu i strukturu cene komunalnih usluga, kao i način obračuna i plaćanja svojih usluga.
Javno komunalno preduzeće primenjuje odluku o cenama po dobijanju saglasnosti Gradskog veća grada Leskovca. Gradsko veće grada Leskovca je dužno da se u roku od 90 dana od dana dostavljanja zahteva Komunalnog preduzeća izjasni na podneti zahtev.
Javno komunalno preduzeće je obavezno da zahtev za izmenu cena proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 27. ove Odluke.
Vanredni zahtev za izmenu cena podrazumeva zahtev za izmenu koji nije predviđen u godišnjem programu poslovanja Javno komunalnog preduzeća.
Javno komunalno preduzeće ima pravo da podnese Gradskom veću grada Leskovca vanredni zahtev za izmenu cena kada se značajnije promene vrednosti elemenata, koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena (npr. značajnije izmene osnovni makro-ekonomski pokazatelji/indikatori, uvede nova usluga i sl). Javno komunalno preduzeće može da tokom poslovne godine podnese Osnivaču detaljno obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama Godišnjeg programa poslovanja.
Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena i elementima za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga dostavljaju se Gradskom veću grada Leskovca.
Javno komunalno preduzeće je obavezno da uključi vanredni zahtev za izmenu cena u izmene svog godišnjeg programa poslovanja. Izmene Godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena se dostavljaju Gradskom veću. Gradsko veće je u obavezi da u roku od 90 dana od dana prijema predloga za izmenu cena isti razmotri i usvoji ga ili ga odbije kao neosnovan.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća
Unapređenje rada i razvoja Javno komunalnog preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Dugoročni i srednjoročni planovi Javno komunalnog preduzeća imaju za cilj da omoguće merenje efekata sprovođenja određenih aktivnosti i programa, da doprinesu racionalnijem trošenju sredstava za investicione i operativne rashode, da poboljšaju kvalitet usluga koje pruža Javno komunalno preduzeće i da unaprede planiranje kapitalnih investicija u oblasti snabdevanja vodom, sakupljanja, odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda na nivou grada Leskovca.
Planovima i programom rada iz stava 1. ovog člana, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Javno komunalnog preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i programi rada Javno komunalnog preduzeća moraju se zasnivati na Zakonu o javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS" br. 15/16) i drugim zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi Javno komunalno preduzeće, Strategiji upravljanja vodom i Vodoprivrednom osnovom Republike Srbije.
Osnivač daje saglasnost na Dugoročni odnosno Srednjoročni plan razvoja Javno komunalnog preduzeća, kao i na sve njegove naknadne izmene i dopune.
Ukoliko osnivač da saglasnost na Dugoročni odnosno Srednjoročni plan razvoja Komunalnog preduzeća, u obavezi je da osigura usaglašenost sprovođenja plana razvoja Komunalnog preduzeća sa sopstvenim dugoročnim i srednjoročnim planom u domenu planiranja razvoja i realizacije kapitalnih investicija. Osnivač je u obavezi da obezbedi usaglašenost svojih budžetskih projekcija kapitalnih rashoda sa prioritetima iz Dugoročnog i Srednjoročnog plana Komunalnog preduzeća, na koji je dao saglasnost.
Dugoročni i srednjoročni plan posebno sadrže:
1) Plan realizacije kapitalnih investicija, investicionih nekapitalnih projekata kao i ostalih ("soft") projekata i planirana sredstva za njihovo finansiranje iz budžeta Osnivača i drugih izvora;
2) Planirane izvore finansiranja predviđenih programa i projekata po godinama unutar razdoblja važenja;
3) Planirane promene organizacione strukture preduzeća, povećanje ili smanjenje broja zaposlenih, promena kvalifikacione strukture zaposlenih, uvođenje ili izmena programa za obuku i unapređenje znanja i veština zaposlenih;
4) Planirane mere za unapređenje upravljanja i podizanja nivoa efikasnosti preduzeća, poboljšanje finansijskih pokazatelja poslovanja i poboljšanje kvaliteta usluga;
5) Pokazatelje kvaliteta i kvantiteta pružanja usluga kao i aktivnosti koje će omogućiti postizanje kvaliteta i kvantiteta usluge u vodosnabdevanju, sakupljanju, odvođenju i prečišćavanju otpadnih voda (kao i održavanja dostignutog kvaliteta i kvantiteta);
Planirane aktivnosti na unapređenju odnosa sa potrošačima i za obezbeđivanje kvalitetnijih odnosa u domenu razmene informacija sa lokalnom zajednicom.
Planovi i programi Javno komunalnog preduzeća su:
- godišnji programa poslovanja,
- srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća,
- dugoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća,
- finansijski planovi i
- drugi planovi i programi (posebni programi za korišćenje subvencije, garancije ili drugih sredstava).
Planovi i programi Javno komunalnog preduzeća iz stava 1. alineja 1, 2, 3 i 4. ovog člana, dostavljaju se Skupštini Grada najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu, odnosno najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu jedinice lokalne samouprave.
Javno komunalno preduzeće priprema i dostavlja Osnivaču Godišnji program poslovanja i finansijski plan za sledeću budžetsku godinu u skladu sa rokovima utvrđenim zakonom. Godišnji program poslovanja se smatra usvojenim kad na njega Osnivač da saglasnost.
Godišnji program poslovanja sadrži, uz elemente sadržane u Zakonu o javnim preduzećima i:
1) Operativni plan aktivnosti planiran za narednu poslovnu godinu, uključujući i projekte finansiranja i izvođenja kapitalnih investicija ili značajnije projekte kapitalnog održavanja (godišnji investicioni plan);
2) Plan popunjavanja slobodnih radnih mesta i eventualne izmene sistematizacije, uključujući i opis poslova za svako novootvoreno radno mesto;
3) Planirane promene svih internih postupaka i procedura (uključujući eventualne izmene u sadržini individualnih ugovora sa potrošačima);
4) Predviđeni plan održavanja kao i strategije i ciljeve za unapređenje kvaliteta usluga i finansijskog položaja Javno komunalnog preduzeća (ovaj deo treba da sadrži i podatke o tome kako bi uvođenje ovih mera unapredilo kvalitet pružanja usluga);
5) Opis postojeće tarifne šeme (strukture cene), cene usluga po vrstama potrošača (domaćinstva, industrijski potrošači, javne institucije), stepen naplate u poslednje tri godine i sve druge važne podatke u vezi sa određivanjem cena i stepenom naplate;
6) Postojeći finansijski plan koji uključuje procenu strukture prihoda po vrsti usluga (voda i otpadna voda) i po vrsti potrošača (domaćinstva, industrijski potrošači, javne institucije) i kao i procenu strukture prihoda po izvorima prihoda (prihodi ostvareni prodajom komunalnih proizvoda i usluga, drugi prihodi) kao i procenu materijalnih troškova za svaku vrstu poslovne aktivnosti uključujući i utrošak i cenu;
7) Presek stanja u pogledu plaćanja postojećih zaduženja uključujući i planirane otpate glavnice i kamata;
8) Podatke o bilo kom drugom fondu (amortizacija, rezerve, obezbeđenje socijalne sigurnosti zaposlenima) koji je Javno komunalno preduzeće ustanovilo uz saglasnost Osnivača;
9) Procenjenu dobit za sledeću poslovnu godinu.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost da Skupština grada Leskovca.
Godišnji program poslovanja Javno komunalnog preduzeća kao i planove poslovne strategije i razvoja usvaja Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća i iste dostavlja na saglasnost osnivaču.
Pre donošenja odluke o predloženom godišnjem programu poslovanja, odnosno planu poslovne strategije i razvoja, Osnivač može da od Javno komunalnog preduzeća zatraži dodatne podatke ili izmenu parametara kao što su:
1) Projektovana stopa naplate;
2) Predložena struktura ili visina cene;
3) Smanjenje projektovanog budžeta za materijalne troškove, kao što su potrošni materijal, kancelarijski materijal, putni troškovi, reprezentacija, sportske aktivnosti i drugo;
4) Izmene u vezi sa brojem i strukturom radnika predviđenih za prijem u radni odnos u godišnjem planu i programu za tu ili za naredne godine obuhvaćene planskim aktima.
Osnivač je u obavezi da razmotri dostavljene planove i programe u roku od 90 dana od dana njihovog dostavljanja i da da saglasnost na iste, odnosno da zatraži dodatne podatke ili izmene u skladu sa st. 1 ovog člana.
Ukoliko je osnivač zatražio dodatne podatke ili izmene, rok iz stava 3. počinje da teče od dana kada je Komunalno preduzeće dostavilo tražene podatke, odnosno novi plan poslovne strategije i razvoja u kome su sadržani traženi podaci.
Godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javno komunalnog preduzeća sadrži, naročito:
1) planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
2) planirane nabavke;
3) plan investicija;
4) planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;
5) elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
6) plan zarada i zapošljavanja;
7) kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima javno preduzeće posluje.
Ako Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća do početka kalendarske godine ne donese godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade zaposlenima se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim, odnosno trogodišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.
Osnivač je u obavezi da u celini ispunjava obaveze prema direktnim i indirektnim korisnicima budžetskih sredstava na osnovu njihovih godišnjih planova poslovanja i da na taj način obezbedi dovoljno sredstava za njihove planirane materijalne troškove kako bi oni bili u stanju da ispune svoje obaveze u pogledu plaćanja fakturisanih usluga vodosnabdevanja, sakupljanja, odvođenja kao i prečišćavanja otpadnih voda u postrojenju za prečišćavanje otpadnih voda.
Javno komunalno preduzeće je u obavezi da:
1) obezbedi vršenje usluga potrošačima tako što će propisati nediskriminativne kriterijume za pružanje usluga i za određivanje cena komunalnih usluga;
2) da obezbedi pokrivenost rashoda prihodima uključujući i pokriće troškova amortizacije, ukoliko Osnivač blagovremeno obezbedi uslove za formiranje ekonomske cene usluga Javno komunalnog preduzeća;
3) da unapredi odnos sa potrošačima i medijima uz uvođenje principa transparentnosti i dostupnosti jasnih, preciznih i pravovremenih informacija o uslugama, načinu obrazovanja cena i principima za kalkulaciju cena, investicionim odlukama i kriterijumima za njihovo donošenje na način predviđen Zakonom o zaštiti potrošača;
4) da održava likvidnost u odnosu na kreditne obaveze koje je Javno komunalno preduzeće ili Osnivač preuzeo za finansiranje projekata iz planova razvoja;
5) da svede rizik u poslovanju na najmanju moguću meru kako bi se zaštitilo od opšte odgovornosti, odgovornosti prema trećim licima, od gubitka ili oštećenja imovine i odgovornosti prema zaposlenima.
Javno komunalno preduzeće može da naknadu obračunatih troškova na ime amortizacije, koji se odnose na postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda ulaže na poseban podračun za reinvestiranje, odakle će se sredstva koristiti isključivo za investiranje (reinvestiranje) u prečišćavanje otpadnih voda i aktivnosti u direktnoj vezi sa prečišćavanjem, ukoliko se stvore uslovi za to izdvajanje.
Sredstva za reinvestiranje mogu da budu umanjena za iznos godišnjeg neto gubitka koji je povezan sa aktivnošću postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda ustrojenog kao posebnog troškovnog centra u skladu sa propisima o računovodstvu. Za troškove koji su u skladu sa navedenim kriterijumima Javno komunalno preduzeće može da povuče sredstva sa posebnog podračuna za reinvestiranje.
Javno Komunalno preduzeće dostavlja kvartalni (tromesečni) izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti i o izvršenju svog finansijskog plana (za tromesečja I - III) nadležnoj Gradskoj upravi za urbanizam i stambeno komunalne poslove grada Leskovca, Gradskoj upravi za finansije, kao i Gradskom veću u roku od 30 radnih dana od isteka tromesečja. Kvartalni izveštaj o poslovanju i o izvršenju finansijskog plana obavezno sadrži podatke o realizaciji svih elemenata godišnjeg plana poslovanja, uključujući i finansijski plan. Kvartalni izveštaj o izvršenju finansijskog plana obavezno sadrži podatke o svim prihodima i rashodima Javno komunalnog preduzeća u poređenju sa prethodnim tromesečjem kao i u poređenju sa planiranim prihodima i rashodima na godišnjem nivou. Kvartalni izveštaj sadrži i podatke o svim neplaniranim umanjenjima prihoda ili povećanjima rashoda za svaku kategoriju rashoda. Ukoliko se to dogodi, Javno komunalno preduzeće u kvartalnom izveštaju obrazlaže kako planira da prevaziđe problem, bilo kroz povećanje prihoda iz drugih izvora ili kroz smanjenje troškova. Izveštaj treba da sadrži i detaljne podatke o planiranom povećanju prihoda ili posebnim merama za umanjenje troškova. Kvartalni izveštaj takođe sadrži popunjenu tabelu - izveštaj o tromesečnoj realizaciji ostvarenih ciljnih vrednosti svih pokazatelja efikasnosti iz člana 12.
Javno komunalno preduzeće dostavlja godišnji izveštaj o poslovanju i o izvršenju svog finansijskog plana Skupštini grada Leskovca u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima. Godišnji izveštaj obavezno sadrži:
1) izveštaj i podatke o tome u kojoj meri je ispunjen godišnji plan poslovanja;
2) izveštaj o izvršenju svih komponenti odobrenog godišnjeg finansijskog plana sa detaljima o svim prihodima i rashodima Javno komunalnog preduzeća za prethodnu godinu u poređenju sa planom za svaku vrstu usluga;
3) izveštaj o realizaciji ostvarenih ciljnih vrednosti svih pokazatelja efikasnosti iz člana 12.
4) kopiju godišnjeg računovodstvenog izveštaja sa bilansom stanja i bilansom uspeha.
Nakon usvajanja godišnjeg izveštaja o poslovanju, Skupština grada Leskovca će ga učiniti dostupnim javnosti.
Efikasnost Javno komunalnog preduzeća meri se pokazateljima efikasnosti.
Pokazatelji za delatnost snabdevanja vodom su:
1) Procenat domaćinstava obuhvaćenih uslugom snabdevanja vodom u odnosu na ukupan broj domaćinstava;
2) Procenat pokrivenosti teritorije grada Leskovca uslugom snabdevanja vodom (mereno kroz broj naselja obuhvaćenih uslugom u odnosu na ukupan broj naselja);
3) Broj kvarova po m2 vodovodne mreže;
4) Broj kontrola koje su pokazale neodgovarajući kvalitet vode u odnosu na ukupan broj kontrola;
5) Stepen naplate potraživanja;
6) Procenat tekućih i kapitalnih subvencija u odnosu na ukupne prihode Javno komunalnog preduzeća;
7) Gubici u distribuciji vode;
8) Prosečna godišnja cena vode po m3.
Pokazatelji za delatnost prikupljanja, odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda su:
1) Stepen pokrivenosti potrošača uslugom kanalizacije (broj domaćinstava obuhvaćenih uslugom u odnosu na ukupan broj domaćinstava u gradu Leskovcu);
2) Procenat pokrivenosti teritorije uslugom prikupljanja, odvođenja i prečišćavanja otpadnih voda (mereno kroz broj naselja obuhvaćenih uslugom u odnosu na ukupan broj naselja);
3) Dužina atmosferske (kišne) kanalizacione mreže;
4) Broj kvarova na kanalizacionoj mreži;
5) Odnos prečišćenih otpadnih voda u odnosu na ispuštene vode;
6) Prodajna cena ispuštene vode po m3.
Za primenu pokazatelja efikasnosti osnivač i Jano komunalno preduzeće zajednički utvrđuju polaznu (baznu, početnu) vrednost, ciljnu vrednost za sledeću i sve naredne godine u planskom dokumentu kao i izvor verifikacije ostvarenih ciljnih vrednosti. Izveštaje o realizaciji pokazatelja efikasnosti Javno komunalno preduzeće podnosi Osnivaču kvartalno (u kvartalnom izveštaju o poslovanju) i godišnje (u godišnjem izveštaju o poslovanju).
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Javnog komunalnog preduzeća, Grad, kao osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja Javnim komunalnim preduzećem na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Javnog preduzeća;
- pravo da budu informisani o poslovanju Javnog preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Javnog preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Osnivač garantuje Javno komunalnom preduzeću operativnu samostalnost u poslovanju u skladu sa zakonom i osnivačkim aktom. Operativna samostalnost se posebno ogleda u:
1) Samostalnom sprovođenju poslovne politike, u okviru usvojenih programa poslovanja odnosno dugoročnih i srednjoročnih planova poslovne strategije i razvoja;
2) Samostalnom organizovanju i upravljanju tekućim poslovanjem Javno komunalnog preduzeća, uključujući i zaključivanje ugovora iz tekućeg poslovanja preduzeća;
3) Samostalnom odlučivanju o prijemu radnika u radni odnos i o prestanku radnog odnosa u skladu sa zakonom, Sistematizacijom poslova i radnih mesta koju je odobrio Osnivač i Kolektivnim ugovorom odnosno Pravilnikom o radu;
4) Raspodeli ostvarenih rezultata poslovanja, u okviru poslovne politike Javno komunalnog preduzeća, propisa i opštih akata Javno komunalnog preduzeća i osnivača.
Radi obezbeđenja opšteg interesa u delatnosti za koju je Javno komunalno preduzeće osnovano, Skupština grada Leskovca daje saglasnost na:
- Statut Javno komunalnog preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javno komunalnog preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Gradonačelnik daje saglasnost na:
1. Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta.
2. Prethodnu saglasnost na povećanje broja zaposlenih.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Javno komunalno preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje redovno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Javno komunalno preduzeće, kao pružalac usluge od opšteg ekonomskog interesa u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača, u obavezi je da ustanovi i održava nesmetano funkcionisanje besplatnih telefonskih linija radi omogućavanja potrošačima nesmetanog pristupa informacijama o načinu priključivanja na distributivnu mrežu, pružanju usluga i cenama, kao i dostavljanja reklamacija na kvalitet usluga. Javno komunalno preduzeće je u obavezi da obrazuje Komisiju za rešavanje reklamacija potrošača u čijem sastavu su i predstavnici evidentiranih udruženja i saveza za zaštitu potrošača.
Navedene i druge aktivnosti i mere kojima se poboljšava odnos Javno komunalnog preduzeća sa potrošačima imaju za cilj postizanje sledećih dugoročnih i kratkoročnih ciljeva.
Dugoročni ciljevi su:
a) poboljšanje odnosa sa javnošću;
b) poboljšanje ugleda preduzeća u javnosti;
c) poboljšanje odnosa sa lokalnom zajednicom.
Kratkoročni ciljevi su:
a) zaključivanje individualnih ugovora sa potrošačima;
b) omogućavanje potrošačima da na jednom mestu obave sve poslove koji obuhvataju blagajnu, službenika reklamacija i službenika za tehnička pitanja;
c) bolji pristup potrošača informacijama;
d) održavanje web sajta i otvaranje mogućnosti da potrošači prijavljivanjem na sajtu ostvare dvosmernu komunikaciju sa Javno komunalnim preduzećem (npr. prijave problem ili dobiju traženu informaciju);
e) poboljšanje stepena naplate;
f) poboljšanje procedure isključenja potrošača koji nisu izmirili mesečne račune na osnovu Osnivačeve Odluke.
Pravo na subvenciju imaju kategorije potrošača utvrđene odlukom Osnivača o subvencionisanim potrošačima za korisnike usluga vode i kanalizacije. Kategorije subvencionisanih potrošača Osnivač će odrediti napred navedenom Odlukom u roku od 6 meseci od dana stupanja na snagu Odluke o promeni odluke o osnivanju Javno komunalnog preduzeća "Vodovod" Leskovac.
Osnivač se obavezuje da obezbedi i dostavi Javno komunalnom preduzeću sve potrebne podatke o korisnicima subvencija za usluge Javno komunalnog preduzeća i da ove podatke redovno ažurira. Osnivač se obavezuje da na račun Komunalnog preduzeća prenese iznos sredstava, koji odgovara ukupnom iznosu subvencija za sve potrošače kojima je fakturisana subvencionisana cena usluga u toku prethodnog meseca, i to do 15. u mesecu za prethodni mesec.
Javno komunalno preduzeće se obavezuje da osnivaču dostavlja tromesečne izveštaje o naplati usluga subvencionisanim potrošačima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Javno komunalno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
U vezi sa tim Javno komunalno preduzeće ima isključivo pravo da vrši sve poslove na održavanju, sanaciji havarija i otklanjanju kvarova na vodovodnoj i kanalizacionoj mreži.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javno komunalnog preduzeća, Skupština grada Leskovca preduzeće mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito :
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora,
- ograničenje prava ogranka Javno komunalnog preduzeća da istupa u pravnom prometu sa trećim licima,
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini,
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom Odlukom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javno komunalnog preduzeća, Gradsko veće grada Leskovca preduzeće mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Javno komunalnog preduzeća.
VII POSLOVANJE POD TRŽIŠNIM USLOVIMA
Poslovanje pod tržišnim uslovima
Javno komunalno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Javno komunalno preduzeće svoje proizvode i usluge može isporučivati, odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava redovno, kontinuirano i kvalitetno snabdevanje krajnjih korisnika sa teritorije Grada Leskovca.
Isporuku proizvoda i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Javno komunalno preduzeće obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima.
Organi javnog komunalnog preduzeća
Organi Javno komunalnog preduzeća su:
1) nadzorni odbor
2) direktor
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove nadzornog odbora Javno komunalnog preduzeća, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, imenuje Skupština grada Leskovca, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom, statutom Grada i ovom Odlukom. Član nadzornog odbora iz reda zaposlenih predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javno komunalnog preduzeća.
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i člana nadzornog odbora Javnog komunalnog preduzeća imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog komunalnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti. Predsednik i članovi nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja, u skladu sa Programom za dodatno stručno usavršavanje koji utvrđuje Vlada.
Predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru mora ispunjavati uslove iz člana 51. Odluke, kao i dodatna dva uslova:
1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih pet godina i
2) da nije član političke stranke;
Nadzorni odbor, direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u nadzornom odboru.
Prestanak mandata članova Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) Javno komunalno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim zakonom;
2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3) se utvrdi da deluje na štetu Javno komunalnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javno komunalnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad direktora;
7) donosi Statut Javno komunalnog preduzeća;
8) odlučuje o statusnim promenama Javno komunalnog preduzeća, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti Javno komunalnog preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
11) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 4), 5), 6), 7), 8), 9),10) i 11) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Gradskog veća.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugog zaposlenog u Javno komunalnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javno komunalnog preduzeća imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u skladu sa pozitivnim propisima.
Direktora preduzeća imenuje Skupština Grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Javno komunalnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Nadležnosti direktora
1) predstavlja i zastupa Javno komunalno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog komunalnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog komunalnog preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog komunalnog preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog komunalnog preduzeća i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta Grada (subvencije, garancije ili korišćenje drugih sredstva);
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike Javnog komunalnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno komunalno preduzeće, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Skupštine Grada;
12) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) donosi akt o sistematizaciji;
14) predlaže Nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
15) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
16) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i Statutom preduzeća;
17) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
18) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje zakon o javnim nabavkama,
19) vrši druge poslove određene zakonom, ovom Odlukom i Statutom Javnog komunalnog preduzeća.
Uslovi za izbor direktora
Za direktora Javno komunalnog preduzeća, može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javno komunalnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti. Uslovi za imenovanje direktora iz stava 1. ovog člana propisani su zakonom, a Statutom Javno komunalnog preduzeća mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora preduzeća.
Izvršni direktor
Direktor može birati izvršne direktore za vođenje poslova iz određenih oblasti od značaja za uspešno funkcionisanje Javno komunalnog preduzeća. Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa ovom Odlukom i Statutom Javno komunalnog preduzeća.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javno komunalnom preduzeću.
Za izvršnog direktora Javno komunalnog preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
5) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
6) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lice koje se bira za izvršnog direktora mora imati tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u Javno komunalnom preduzeću.
Javno komunalno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom Javno komunalnog preduzeća.
Zarada direktora i izvršnog direktora
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u skladu sa podzakonskim aktom.
Odluku o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća grada Leskovca. Odluka o isplati stimulacije izvršnog direktora donosi se na predlog direktora.
Postupak imenovanja direktora
Direktor Javno komunalnog preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Statutom Grada i ovom Odlukom. Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora.
Komisija jedinice lokalne samouprave ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Komisiju iz stava 3. ovog člana obrazuje Skupština grada Leskovca.
Predsednik i članovi komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u Skupštini grada Leskovca, kao ni izabrana, imenovana i postavljena lica u organima grada.
Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Javno komunalnog preduzeća donosi Skupština grada, na predlog Gradskog veća grada Leskovca.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. Ovog člana može pokrenuti i Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća preko Gradske uprave za urbanizam i stambeno-komunalne poslove grada Leskovca.
Gradska uprava dostavlja Gradskom veću grada Leskovca tekst oglasa o javnom konkursu.
Oglas o javnom konkursu sadrži naročito: podatke o Javno komunalnom preduzeću, poslovima, uslovima za imenovanje direktora Javno komunalnog preduzeća, mestu rada, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, roku u kome se podnose prijave, podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu, adresu na koju se prijave podnose, kao i podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora Javno komunalnog preduzeća objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", u Službenom glasniku Grada Leskovca, u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici grada Leskovca.
Rok za objavljivanje oglasa iz stava 4. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog komunalnog preduzeća.
Prijava na javni konkurs za izbor direktora Javno komunalnog preduzeća podnosi se u roku od 30 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Neblagovremene, nerazumljive i prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi, Komisija odbacuje zaključkom protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Rešenje o imenovanju direktora je konačano.
Rešenje o imenovanju direktora Javno komunalnog preduzeća, sa obrazloženjem, objavljuje se u "Službenom glasniku RS", "Službenom glasniku grada Leskovca" i na internet stranici grada Leskovca.
Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Rok iz stava 1. ovog člana, iz naročito opravdanih razloga, može se produžiti za još osam dana.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka direktora
Ostavka direktora JKP "Vodovod" Leskovac u pisanoj formi podnosi se Skupštini grada Leskovca.
Razrešenje
Predlog za razrešenje direktora Javno komunalnog preduzeća, podnosi Gradsko veće grada Leskovca.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor Javno komunalnog preduzeća, preko nadležne Gradske uprave za urbanizam i stambeno-komunalne poslove grada Leskovca.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, Gradsko veće grada Leskovca, predlaže Skupštini grada Leskovca donošenje odgovarajućeg rešenja. Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Skupština grada Leskovca razrešava ili može razrešiti direktora Javno komunalnog preduzeća pod uslovima predviđenim zakonom.
Suspenzija direktora
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, Skupština grada Leskovca donosi rešenje o suspenziji direktora Javno komunalnog preduzeća.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Vršilac dužnosti direktora
Skupština grada Leskovca može imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora Javno komunalnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu ili u slučaju suspenzije direktora.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Javno komunalnog preduzeća iz člana 60. ove Odluke.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Javno komunalnog preduzeća.
IX POREMEĆAJI U RADU USLED VIŠE SILE
U slučaju poremećaja u poslovanju Javno komunalnog preduzeća, Skupština grada Leskovca, može preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Javno komunalnog preduzeća ;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa Javno komunalnog preduzeća;
- ograničenje prava pojedinih delova Javno komunalnog preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, u skladu sa odlukom Vlade, Skupština grada Leskovca može u Javno komunalnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju i grad Leskovac. U slučaju da u javno komunalnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Skupština grada Leskovca, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.
U Javno komunalnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javno komunalnog preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija Javnog komunalnog preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog komunalnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovim ugovorom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom, Pravilnikom o radu, odnosno Ugovorom o radu, u skladu sa zakonom i aktima osnivača.
Kolektivni ugovor Javno komunalnog preduzeća mora biti saglasan sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Javno komunalnog preduzeća ili ugovorom o radu.
Javno komunalno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javno komunalnog preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Javno komunalno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno komunalno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Javno komunalnog preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Javno komunalnog preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti Javno komunalnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javno komunalnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog komunalnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javno komunalnog preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Javno komunalnom preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Javno komunalnog preduzeća.
Javno komunalno preduzeće dužno je da Statut i druga opšta akta usaglasi sa zakonom i ovom Odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Članovi Nadzornog odbora Javno komunalnog preduzeća, koji ne ispunjavaju uslove iz člana 51. ove Odluke, razrešiće se, a novi imenovati u roku od godinu dana od dana od dana stupanja na snagu Zakona o javnim preduzećima.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javno komunalnog preduzeća razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani ukoliko Nadzorni odbor ne donese dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona o javnim preduzećima, odnosno najkasnije do 4. marta 2017. godine.
Direktor Javno komunalnog preduzeća "Vodovod", koji je izabran na javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12, 116/13 i 44/14), nastavlja sa radom do isteka mandata.
Javno komunalno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Stupanjem na snagu Odluke o usklađivanju poslovanja Javnog komunalnog preduzeća "Vodovod" Leskovca sa Zakonom o javnim preduzećima prestaje da važi Odluka o promeni Odluke o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "Vodovod" grada Leskovca ("Sl. glasnik grada Leskovca", br.1/13, 13/13, 31/15 i 29/16).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Leskovca".