KODEKS
PONAŠANJA ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA POŽAREVCA

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2016)

Član 1

Kodeksom ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi Grada Požarevca (u daljem tekstu: Kodeks) se određuju pravila ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradska uprava), koji su dužni da u svom ponašanju primenjuju standarde propisane Kodeksom.

Član 2

Kodeksom se utvrđuju standardi ličnog i profesionalnog integriteta i ponašanje zaposlenih u Gradskoj upravi.

Svrha Kodeksa je da podstakne i podrži zaposlene u poštovanju ovih standarda, da upozna građane kako ponašanje imaju pravo da zahtevaju i očekuju od zaposlenih u Gradskoj upravi, da doprinose izgradnji poverenja građana u lokalnu vlast i da doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije lokalne uprave.

Član 3

U svakodnevnom ponašanju na radnom mestu zaposleni u Gradsko upravi dužni su da se ponašaju u skladu sa opšte prihvaćenim pravilima pristojnog ophođenja:

- Tačnost dolaska na posao i na sastanke, kao i poštovanje dogovorenih i zakonom propisanih rokova;

- Korišćenje propisanog vremena za pauzu u toku rada;

- Nenapuštanje radnog mesta bez potrebe i bez najave;

- Nenapuštanje radnog mesta pre isteka propisanog radnog vremena;

- Tokom radnog vremena ne obavljaju se privatni razgovori i poslovi;

- Korišćenje ljubaznog stila komunikacije;

- Prikladno poslovno odevanje, visoki standardi lične higijene i urednosti;

- Čistoća i urednost radne okoline;

- Izbegavanje i aktivno sprečavanje sukoba;

- Diskrecija: izbegavanje učestvovanja u glasinama, ogovaranju i drugim vrstama negativne komunikacije i slično.

Svaki zaposleni u Gradskoj upravi dužan je da za vreme radnog vremena nosi identifikacionu karticu, kojom evidentira svoje prisustvo i odsustvo sa rada, ali se istom i legitimiše u odnosu na stranke.

Zaposlenom u Gradskoj upravi, bez prethodne najave i bez odobrenja pretpostavljenog, nije dopušten ulaz u radne prostorije Gradske uprave van radnog vremena.

Član 4

Svi zaposleni u Gradskoj upravi dužni su da se pridržavaju i primenjuju pravila ponašanja utvrđena ovim Kodeksom, kao u odnosu sa strankama, tako i u odnosu prema drugim zaposlenima, pretpostavljenima, kao i prema nosiocima zakonito izabrane lokalne vlasti.

Član 5

Zaposleni svoju dužnost treba da obavljaju u skladu sa pravnim propisima i profesionalnim i etičkom standardima.

Zaposleni treba da obavlja svoj posao politički nepristrasno, bez pokušaja ometanja mera, odluka ili aktivnosti javnih vlasti.

Zaposleni mora uvek da daje prednost javnim nad privatnim interesom.

Od zaposlenog se očekuje sa svojim ponašanjem, kako u profesionalnom delovanju tako i u privatnom životu, ničim ne naruši ugled Gradske uprave.

Član 6

Od zaposlenog se očekuje:

- Da bude pošten, nepristrasan i efikasan

- Da svoje poslove obavlja časno, stručno i savesno u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i rokovima

- Da se stalno stručno usavršava

- Da bude ljubazan i predusretljiv u svim svojim službenim ophođenjima sa građanima, kolegama i rukovodiocima.

Član 7

U obavljanju svojih dužnosti, zaposleni ne sme neopravdano i nedozvoljeno da pravi razliku ili nejednako postupa prema licu ili grupi s obzirom na njihova lična ili stečena svojstva i pripadnost (na primer, rasa, boja, pol, nacionalna pripadnost, društveni položaj i poreklo, rođenje, veroispovest, političko ili drugo ubeđenje, imovno stanje, kultura, jezik, starost, psihički ili fizički invaliditet).

Član 8

Zaposleni ne sme da deluje samovoljno ili na štetu bilo kog lica, grupe ljudi ili pravnog lica i dužan je da se ponaša sa uvažavanjem u odnosu na njihova prava, dužnosti i zakonite interese.

U obavljanju poslova, zaposleni je dužan da se ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno.

Član 9

Zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja.

Zaposleni je dužan da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili samo prividan.

Zaposleni ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnog interesa.

Član 10

Od zaposlenog se očekuje da olakša pristup informacijama u skladu sa zakonom.

Zaposleni je obavezan da čuva podatke o ličnosti i druge poverljive podatke i dokumenata do kojih dođe u toku obavljanja posla, odnosno koji nastanu kao rezultat tog posla.

Član 11

Zaposleni u Gradskoj upravi koji opravdano veruje da je ili da će nastati povreda zakona ili ovog Kodeksa, prijaviće tu činjenicu svom nadređenom i ako je to neophodno, drugom organu za ispitivanje takvih činjenica.

Na isti način, postupiće i zaposleni koji smatra da se na njega vrši pritisak od bilo koga da u obavljanju poslova postupi suprotno zakonu.

Zaposleni u Gradskoj upravi koji u osnovanom uverenju prijavi navedeni slučaj, ne sme zbog toga trpeti bilo kakve štetne posledice.

Član 12

Zaposleni u Gradskoj upravi ne sme da traži niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu uslugu ili drugu vrstu koristi za sebe ili drugo lice u obavljanju poverenih poslova i vršenju svoje dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrednosti saglasno propisima kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa.

Član 13

Zaposleni u odnosima sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim postupa s dužnom pažnjom i poštovanjem.

Zaposleni je dužan da u odnosu sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim obezbedi potpunu saradnju, ne ometa proces rada, unapređuje profesionalne odnose i radnu atmosferu i da izbegava radnje koje bi imale štetne posledice po ugled organa.

Član 14

U vršenju svojih poslova zaposleni je dužan da na propisan način koristi informacije koje su mu dostupne i ne sme neovlašćeno da saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova. Zaposleni je dužan da ukoliko dobije zahtev za slobodan pristup informacijama od javnog značaja, isti odmah prosledi ovlašćenom licu.

U obavljanju privatnih poslova zaposleni ne sme da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili drugo lice.

Član 15

U cilju zaštite podataka i privatnosti, zaposleni je dužan da se ponaša u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Zaposleni ne sme da iznosi lične podatke iz evidencija koje se vode u Gradskoj upravi, osim u zakonom predviđenim slučajevima.

Član 16

Zaposleni je dužan da vodi računa o ličnoj higijeni i spoljnom izgledu. Zaposleni treba da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa.

Neprikladnom obućom i odećom smatraju se naročito: papuče, neprimereno kratke suknje i haljine (kraće od gornje ivice kolena), preuske farmerice, bluze sa velikim dekolteom i dubokim izrezima pozadi, bluze sa tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, odeća od materijala koji su providni i neukusno pripijeni uz telo, kratke pantalone, helanke, trenerke, atlet majice i naočare za sunce.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog Kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede Kodeksa.

Član 17

Zabranjeni su svi oblici fizičkog i emocionalnog zlostavljanja koji ugrožavaju sigurnost, integritet i dostojanstvo osobe, a koji za posledicu imaju trajni negativni učinak na pojedinca i njegovu porodicu, kao i neposredno radno okruženje. Pretnje, vulgarno izražavanje, ispadi besa, vređanje i omalovažavanje, verbalni i fizički napadi, seksualno zlostavljanje, kao i druga nasilnička ponašanja čine radno okruženje neodgovarajućim za kvalitetan rad i ozbiljno ugrožavaju međuljudske odnose.

Svako nasilno ponašanje zaposlenih u Gradskoj upravi smatra se težom povredom radne obaveze.

Član 18

U zgradi Gradske uprave zakonom je zabranjeno pušenje. Zaposleni pušači su obavezni da se strogo pridržavaju zabrane pušenja.

U radnim prostorijama nije dozvoljeno unošenje i upotreba alkoholnih pića, kao i konzumiranje alkohola i opijanje na radnom mestu, kao i dolazak na rad u pripitom ili pijanom stanju.

Zakonom je zabranjeno unošenje, širenje i korišćenje svih vrsta droge i opojnih sredstava na radnom mestu.

Član 19

Zaposleni je dužan da se pridržava radnog vremena.

Zaposleni je dužan da koristi identifikacionu legitimaciju.

Pauze u radno vreme su dozvoljene u određenom vremenskom intervalu, unapred dogovorenom sa rukovodiocem organizacione jedinice i načelnikom Gradske uprave u trajanju od 30 minuta.

Pauza iz prethodnog stava ne može biti na početku, niti na kraju radnog vremena.

Član 20

Kao što svojim izgledom zaposleni treba da ostavlja utisak urednosti i profesionalizma, to se očekuje da i prostor u kome radi bude uređen i održavan u skladu sa istim pravilima.

Kancelarije zaposlenih i ostale prostorije (toalet, hodnik, stepenište) moraju biti čiste i uredne, o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih. Zabranjeno je da zaposlena lica omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Prilikom napuštanja radne prostorije, zaposleni je dužan da u istoj isključi svetlo, klima uređaj i da zatvori prozore.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

Član 21

U ophođenju prema strankama zaposleni je dužan da:

- Postupa profesionalno, ljubazno i pristojno,

- Pokaže zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom,

- Blagovremeno i tačno daje podatke i informacije, u skladu sa zakonom i drugim propisom;

- Pruža pomoć i daje informacije za postupanje po zahtevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa;

- Rukovodi se načelom jednakosti i ne daje privilegije zavisno od bilo kakvih svojstava i ličnih osobina stranke;

- S posebnom pažnjom postupa prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama;

- Poštuje ličnost i dostojanstvo stranke.

Član 22

Zaposleni je dužan da u telefonskom razgovoru uvek bude profesionalan, učtiv i kratak. Telefonski razgovor započinje predstavljanjem. Na poslovnu poruku odgovara odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Izbegavaju se privatni razgovori telefonom, posebno u prisustvu stranke.

Član 23

Na poslovnim pismima uvek otkucati štambilj Gradske uprave. Pismo ili elektronska pošta se potpisuju punim imenom i prezimenom, funkcijom u Gradskoj upravi, kao i svim neophodnim kontakt podacima.

Na pisma i elektronsku poštu odgovara se odmah ili u najkraćem mogućem roku.

Čestitke, izraze saučešća ili zahvalnosti uvek treba upućivati u pisanoj formi, a ne telefonom.

Sva komunikacija elektronskom poštom može se u ime i za račun Gradske uprave vršiti isključivo i jedino sa elektronskih poslovnih adresa.

Član 24

Pri zakazivanju sastanka jasno se definiše cilj i određuju lica koja se pozivaju.

Odluku o tome ko prisustvuje sastanku donosi organizator, a po potrebi i načelnik Gradske uprave.

Na poslovnim sastancima nikada se ne govori o poslovima u kojima prisutni nisu kompetentni i koji ne spadaju u opis radnog mesta. U poslovni sastanak uvek se uključuje najkompetentnija osoba (ili više osoba) iz pojedinih oblasti, prema nivou znanja koja su za taj sastanak potrebna.

Na sastancima se uvek treba držati teme sastanka i ne praviti digresija, odnosno ne pričati o temama koje nemaju direktne veze sa poslom koji se obavlja. Stranke za koje se proceni da samo troše vreme, na kulturan, ali jasan način sprečiti u tome.

Član 25

Svaki zaposleni mora da se odnosi prema imovini Gradske uprave pažljivo i odgovorno, a poverene poslove da obavlja u skladu sa principima efikasnosti, ekonomičnosti, efektivnosti i racionalizaciji.

Zaposleni je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, u ime i za račun Gradske uprave i isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi u privatne svrhe.

U imovinu Gradske uprave ulaze:

- Službena vozila;

- Računarska oprema i delovi;

- Foto oprema;

- Sistemi veza i telekomunikaciona oprema;

- Alati, pribor i druga oprema;

- Softver i drugi elektronski proizvodi;

- Informacije i dokumentacija;

- Stručna literatura.

Navedenu imovinu u celini, a ni u delovima, nije dozvoljeno iznositi iz poslovnih prostorija Gradske uprave ili iz elektronskih skladišta (servera, baza, cd-a,…), bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave.

Iznošenje imovine Gradske uprave, kao i njeno korišćenje u druge svrhe bez izričitog odobrenja načelnika Gradske uprave, smatraće se za postupak koji ima za cilj otuđenje (krađu) ili sticanje ličnih koristi, a rezultiraće najstrožijim disciplinskim merama. Na isti način tretiraće se i svako namerno uništavanje, oštećenje, zloupotreba ili skidanje instaliranih uređaja koja je imovina Gradske uprave.

Član 26

Zaposleni je dužan da se pridržava odredaba ovog Kodeksa.

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog Kodeksa predstavlja povredu radne dužnosti.

Svi zaposleni u Gradskoj upravi i lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u Gradskoj upravi potvrdiće davanjem pisane izjave da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog Kodeksa.

Izjava iz stava 3. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Za sprovođenje ovog Kodeksa odgovorni su neposredni rukovodioci organizacionih jedinica u Gradskoj upravi.

Član 27

Kodeks se ističe na oglasnoj tabli u Gradskoj upravi.

Kodeks se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada Požarevca.

Član 28

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanje na oglasnoj tabli Gradske uprave i na zvaničnoj internet adresi Grada Požarevca.

Kodeks objaviti u "Službenom glasniku Grada Požarevca".