ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA "LJUBIČEVO" U POŽAREVCU SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 12/2016) |
Ovom odlukom, u cilju usklađivanja sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), vrše se izmene i dopune Odluke o promeni Odluke o osnivanju Javnog preduzeća "Ljubičevo" u Požarevcu ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 2/13), koje je upisano u registar Agencije za privredne registre, rešenjem broj BD. 23740 od 11. aprila 2005. godine, pod matičnim brojem 17210050.
Cilj osnivanja Javnog preduzeća
Javno preduzeće "Ljubičevo" u Požarevcu (u daljem tekstu: Javno preduzeće) je osnovano i posluje radi korišćenja, upravljanja, zaštite i unapređivanja dobara od opšteg interesa.
Ovom odlukom, u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima, regulisana su prava i obaveze osnivača i Javnog preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove odluke, a naročito:
- naziv, sedište i matični broj osnivača;
- poslovno ime i sedište Javnog preduzeća;
- pretežna delatnost Javnog preduzeća;
- prava, obaveze i odgovornosti osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema osnivaču;
- uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti, odnosno načinu pokrića gubitaka i snošenju rizika;
- uslovima i načinu zaduživanja Javnog preduzeća;
- zastupanje Javnog preduzeća;
- iznos osnovnog kapitala, kao i opis, vrsta i vrednost nenovčanog uloga;
- organi Javnog preduzeća;
- podatak o udelima osnivača u osnovnom kapitalu izraženog u procentima;
- imovina koja se ne može otuđiti;
- raspolaganje stvarima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom;
- zaštita životne sredine;
- druga pitanja od značaja za nesmetano obavljanje delatnosti za koju se osniva Javno preduzeće.
Osnivač Javnog preduzeća je:
Grad Požarevac, ulica Drinska broj 2, matični broj 07271239.
Prava osnivača ostvaruje Skupština Grada Požarevac, Požarevac, Drinska broj 2 (u daljem tekstu: Osnivač).
Pravni status Javnog preduzeća
Javno preduzeće ima status pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom.
Javno preduzeće u pravnom prometu sa trećim licima ima sva ovlašćenja i istupa u svoje ime i za svoj račun.
Odgovornost za obaveze Javnog preduzeća
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Osnivač ne odgovara za obaveze Javnog preduzeća, osim u slučajevima propisanim zakonom.
Osnivač je dužan da obezbedi da se delatnost od opšteg interesa iz člana 2. ove odluke obavlja u kontinuitetu.
Zastupanje i predstavljanje Javnog preduzeća
Javno preduzeće zastupa i predstavlja direktor.
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom:
Javno preduzeće "Ljubičevo" u Požarevcu.
Skraćeno poslovno ime je: JP "Ljubičevo".
O promeni poslovnog imena odlučuje Nadzorni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Sedište Javnog preduzeća je u Ljubičevu.
O promeni sedišta Javnog preduzeća odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača.
Pečat, štambilj i znak Javnog preduzeća
Javno preduzeće ima svoj pečat i štambilj sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom.
Pečat je okruglog oblika i sadrži puno poslovno ime i sedište Javnog preduzeća.
Štambilj je pravougaonog oblika i sadrži puno poslovno ime, sedište Javnog preduzeća i mesto za datum i broj.
Javno preduzeće ima svoj znak koji sadrži naziv i sedište Javnog preduzeća, a koji će biti definisan Statutom Javnog preduzeća.
Upis Javnog preduzeća u registar
Javno preduzeće se za obavljanje svoje delatnosti od opšteg interesa, utvrđene ovom odlukom, upisuje u registar u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava i postupak registracije, u skladu sa zakonom.
Unutrašnja organizacija Javnog preduzeća
Javno preduzeće posluje kao jedinstvena radna celina.
Aktom direktora Javnog preduzeća uređuje se unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova.
Pretežna delatnost Javnog preduzeća jeste:
- 91.03 - zaštita i održavanje nepokretnih kulturnih dobara, kulturno-istorijskih lokacija, zgrada i sličnih turističkih spomenika.
Osim navedene pretežne delatnosti, Javno preduzeće će se baviti i drugim delatnostima, kao što su:
- 01.11 - gajenje žita (osim pirinča), leguminoza i uljarica
- 01.13 - gajenje povrća, bostana, korenskih i krtolastih biljaka
- 01.19 - gajenje ostalih jednogodišnjih i dvogodišnjih biljaka
- 01.41 - gajenje muznih krava
- 01.42 - gajenje drugih goveda i bivola
- 01.43 - uzgoj konja i drugih kopitara
- 01.45 - uzgoj ovaca i koza
- 01.46 - uzgoj svinja
- 01.50 - mešovita poljoprivredna proizvodnja
- 01.61 - uslužne delatnosti u gajenju useva i zasada
- 01.62 - pomoćne delatnosti u uzgoju životinja
- 03.12 - slatkovodni ribolov
- 03.22 - slatkovodne akvakulture
- 10.61 - proizvodnja mlinskih proizvoda
- 47.11 - trgovina na malo u nespecijalizovanim prodavnicama, pretežno hranom, pićem i duvanom
- 47.19 - ostala trgovina na malo u nespecijalizovanim prodavnicama
- 47.21 - trgovina na malo voćem i povrćem u specijalizovanim prodavnicama
- 47.22 - trgovina na malo mesom i proizvodima od mesa u specijalizovanim prodavnicama
- 55.10 - hoteli i sličan smeštaj
- 55.20 - odmarališta i slični objekti za kraći boravak
- 55.30 - delatnost kampova, auto kampova, i kampova za turističke prikolice
- 56.10 - delatnost restorana i pokretnih ugostiteljskih objekata
- 56.30 - usluge pripremanja i posluživanja pića
- 79.11 - delatnost putničkih agencija
- 81.30 - usluge uređenja i održavanja okoline
- 93.11 - delatnost sportskih objekata
- 93.12 - delatnost sportskih klubova
- 93.19 - ostale sportske aktivnosti.
Javno preduzeće može bez upisa u registar da vrši i druge delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, ukoliko za te delatnosti ispunjava uslove predviđene zakonom.
O promeni delatnosti Javno preduzeće, kao i o obavljanju drugih delatnosti koje služe obavljanju pretežne delatnosti, odlučuje Nadzorni odbor, uz saglasnost osnivača, u skladu sa zakonom.
Uslovi za obavljanje delatnosti kao delatnosti od opšteg interesa
Javno preduzeće može da otpočne obavljanje delatnosti kad nadležni državni organ utvrdi da su ispunjeni uslovi za obavljanje te delatnosti u pogledu:
1) tehničke opremljenosti;
2) kadrovske osposobljenosti;
3) bezbednosti i zdravlja na radu;
4) zaštite i unapređenja životne sredine i
5) drugih uslova propisanih zakonom.
Osnivačka prava i ulaganje kapitala Javnog preduzeća
Javno preduzeće može, uz prethodnu saglasnost osnivača, osnovati društvo kapitala za obavljanje delatnosti od opšteg interesa iz člana 2. ove odluke, kao i društvo kapitala za obavljanje delatnosti koja nije delatnost od opšteg interesa, u skladu sa Zakonom o privrednim društvima.
Javno preduzeće može ulagati kapital u već osnovana društva kapitala, uz prethodnu saglasnost osnivača.
Na odluku Nadzornog odbora iz stava 1. i 2. ovog člana saglasnost daje Skupština Grada.
Osnovni kapital Javnog preduzeća čine novčana sredstva u ukupnom iznosu od 1.000,00 dinara (i slovima hiljadu dinara).
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.
Iznos osnovnog kapitala iz stava 1. ovog člana upisan je u odgovarajući registar Agencije za privredne registre i uplaćen u celosti.
Usklađivanje osnovnog kapitala preduzeća vrši se u skladu sa zakonom.
Vrednost nenovčanog uloga osnivača iznosi nula dinara i uplaćeno nula dinara.
Vrednost nenovčanog uloga osnivača utvrđuje se na osnovu procene izvršene na način propisan zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Stvarima u javnoj svojini koje je Osnivač uložio u Javno preduzeće prenosom prava korišćenja, bez prenosa prava svojine, Javno preduzeće ne može da raspolaže, niti da ih dalje ustupa na korišćenje, bez saglasnosti Osnivača.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, osnivačkim aktom i Statutom.
Sredstva u javnoj svojini mogu se ulagati u kapital Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i aktima Skupštine Grada.
Po osnovu ulaganja sredstava iz stava 1. ovog člana Grad Požarevac stiče udele u Javnom preduzeću, kao i prava po osnovu tih udela.
Kapital u Javnom preduzeću podeljen na udele upisuje se u registar.
Povećanje i smanjenje osnivačkog kapitala
O povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala Javnog preduzeća odlučuje Skupština Grada, kao Osnivač u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće, u obavljanju svojih delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
- prihoda koje ostvari svojim poslovanjem,
- iz kredita,
- iz donacija i poklona,
- iz budžeta Osnivača i budžeta Republike Srbije i
- iz ostalih izvora, u skladu sa zakonom.
Javno preduzeće je dužno da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada Požarevca, po završnom računu za prethodnu godinu.
Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u skladu sa zakonom i Odlukom o budžetu Grada Požarevca za narednu godinu.
Načela za određivanje cene usluga
Elementi za obrazovanje cena proizvoda i usluga Javnog preduzeća uređuju se posebnom odlukom, koju donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača, u skladu sa zakonom.
Usvajanje zahteva za izmenu cena
Javno preduzeće je obavezno da zahtev za izmenu cena proizvoda i usluga uključi u svoj godišnji program poslovanja, u skladu sa članom 26. ove odluke.
Kada se značajnije promene vrednosti elemenata, koji su uključeni u metodologiju za obračunavanje cena, Javno preduzeće može da tokom poslovne godine da podnese osnivaču detaljno obrazložen zahtev za odobrenje izmene cena komunalnih usluga, zajedno sa izmenama godišnjeg programa poslovanja.
Izmene godišnjeg programa poslovanja sa predlogom za izmenu cena dostavljaju se Skupštini Grada.
Unapređenje rada i razvoja preduzeća
Unapređenje rada i razvoja Javnog preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Planovima i programom rada iz stava 1. ove odluke, utvrđuju se poslovna politika i razvoj Javnog preduzeća, određuju se neposredni zadaci i utvrđuju sredstva i mere za njihovo izvršavanje.
Planovi i programi rada Javnog preduzeća moraju se zasnivati na zakonima kojima se uređuju određeni odnosi u delatnostima kojima se bavi Javno preduzeće.
Planovi i programi Javnog preduzeća su:
- godišnji program poslovanja,
- srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća,
- dugoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća,
- finansijski planovi i
- drugi planovi i programi (posebni programi za korišćenje subvencije, garancije ili drugih sredstava).
Planovi i programi Javnog preduzeća iz stava 1. alineja prva, druga, treća i četvrta ovog člana, dostavljaju se Skupštini Grada najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.
Planovi i programi se smatraju donetim kada na njih saglasnost da Skupština Grada.
Godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog preduzeća sadrži, naročito:
1) planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama;
2) planirane nabavke;
3) plan investicija;
4) planirani način raspodele dobiti, odnosno planirani način pokrića gubitka;
5) elemente za celovito sagledavanje cena proizvoda i usluga;
6) plan zarada i zapošljavanja;
7) kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju.
Izmene i dopune godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja mogu se vršiti isključivo iz strateških i državnih interesa ili ukoliko se bitno promene okolnosti u kojima Javno preduzeće posluje.
Ako Nadzorni odbor Javnog preduzeća do početka kalendarske godine ne donese godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, do donošenja tog programa zarade zaposlenima se obračunavaju i isplaćuju na način i pod uslovima utvrđenim godišnjim, odnosno trogodišnjim programom poslovanja za prethodnu godinu.
Javno preduzeće je dužno da Gradskom veću Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradsko veće) dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
VI PRAVA I OBAVEZE JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA
Po osnovu učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća, Grad Požarevac kao osnivač ima sledeća prava:
- pravo upravljanja Javnim preduzećem na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća;
- pravo na učešće u raspodeli dobiti Javnog preduzeća;
- pravo da budu informisani o poslovanju Javnog preduzeća;
- pravo da učestvuju u raspodeli likvidacione ili stečajne mase, nakon prestanka Javnog preduzeća stečajem ili likvidacijom, a po izmirenju obaveza i
- druga prava u skladu sa zakonom.
Radi obezbeđenja opšteg interesa u delatnosti za koju je Javno preduzeće osnovano, Skupština Grada daje saglasnost na:
- Statut Javnog preduzeća;
- davanje garancija, avala, jemstva, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
- raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa;
- ulaganja kapitala;
- statusne promene;
- akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji i
- druge odluke kojima se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Gradsko veće daje saglasnost na:
1) akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta,
2) prethodnu saglasnost na povećanje broja zaposlenih.
Kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga
Javno preduzeće je dužno da delatnost od opšteg interesa za koju je osnovano obavlja na način kojim se obezbeđuje redovno, kontinuirano i kvalitetno pružanje usluga krajnjim korisnicima.
Nesmetano funkcionisanje postrojenja i opreme
Javno preduzeće je dužno da preduzima mere i aktivnosti za redovno održavanje i nesmetano funkcionisanje postrojenja i drugih objekata neophodnih za obavljanje svoje delatnosti, u skladu sa zakonima i drugim propisima kojima se uređuju uslovi obavljanja delatnosti od opšteg interesa zbog koje je osnovano.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Skupština Grada preduzima mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito:
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenih organa;
- ograničenje prava ogranka Javnog preduzeća da istupa u pravnom prometu sa trećim licima;
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Gradsko veće preduzeće mere kojima će obezbediti uslove za nesmetan rad i poslovanje preduzeća u obavljanju delatnosti od opšteg interesa, u skladu sa zakonom, a naročito promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća.
VII POSLOVANJE POD TRŽIŠNIM USLOVIMA
Poslovanje pod tržišnim uslovima
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima, radi sticanja dobiti, u skladu sa zakonom.
Pružanje usluga korisnicima sa teritorije drugih opština
U obavljanju svoje pretežne delatnosti, Javno preduzeće svoje usluge može isporučivati, odnosno pružati i korisnicima sa teritorije drugih opština i gradova, pod uslovom da se ni na koji način ne ugrožava redovno, kontinuirano i kvalitetno snabdevanje krajnjih korisnika sa teritorije Grada Požarevca.
Isporuku i pružanje usluga iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja u skladu sa posebno zaključenim ugovorima.
Organi Javnog preduzeća su:
1) nadzorni odbor;
2) direktor.
Sastav Nadzornog odbora
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.
Predsednika i članove nadzornog odbora Javnog preduzeća, od kojih je jedan član iz reda zaposlenih, imenuje Skupština Grada, na period od četiri godine, pod uslovima, na način i po postupku utvrđenim zakonom, statutom Grada Požarevca i ovom odlukom.
Član nadzornog odbora iz reda zaposlenih predlaže se na način i po postupku koji je utvrđen Statutom Javnog preduzeća u skladu sa zakonom.
Uslovi za članove Nadzornog odbora
Za predsednika i člana nadzornog odbora Javnog preduzeća imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;
6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Predsednik i članovi nadzornog odbora dužni su da se dodatno stručno usavršavaju u oblasti korporativnog upravljanja, u skladu sa Programom za dodatno stručno usavršavanje koji utvrđuje Vlada.
Predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru mora ispunjavati uslove iz člana 40. ove odluke, kao i sledeće uslove:
1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih pet godina i
2) da nije član političke stranke.
Nadzorni odbor, direktor i izvršni direktor ne mogu predlagati predstavnika zaposlenih u nadzornom odboru.
Prestanak mandata članova Nadzornog odbora
Mandat predsedniku i članovima Nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:
1) Javno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u rokovima propisanim zakonom;
2) Nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
3) se utvrdi da deluje na štetu Javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;
4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.
Nadležnost Nadzornog odbora
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog člana;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) donosi Statut Javnog preduzeća;
7) nadzire rad direktora;
8) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;
9) donosi odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;
10) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;
11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa ovim zakonom, statutom i odlukom osnivača;
12) donosi odluku o davanju ili oduzimanju prokure;
13) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
14) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;
15) donosi odluku o visini cena usluga;
16) odlučuje o ulaganju kapitala Javnog preduzeća;
17) odlučuje o statusnim promenama Javnog preduzeća;
18) odlučuje o osnivanju zavisnih društava kapitala;
19) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
20) odlučuje o izdavanju, prodaji i kupovini udela, kao i prodaji udela u Javnom preduzeću ili kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;
21) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;
22) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.
Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 6), 9), 14), 15), 19) i 20) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Skupštine Grada.
Odluke iz stava 1. tač. 16), 17) i 18) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Skupštine Grada.
Odluke iz stava 1. tač. 21) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na direktora ili drugog zaposlenog u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javnog preduzeća imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.
Visina naknade iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u skladu sa podzakonskim aktima.
Direktora Javnog preduzeća imenuje Skupština Grada na period od četiri godine, a na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Direktor Javnog preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.
Direktor preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Nadležnosti direktora
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća, za realizaciju odluka i drugih akata Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja Javnog preduzeća i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja Javnog preduzeća i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) predlaže donošenje posebnog programa korišćenja sredstava iz budžeta Grada Požarevca (subvencije, garancije ili korišćenje drugih sredstva);
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće, po prethodno pribavljenoj saglasnosti Skupštine Grada;
12) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
13) donosi akt o sistematizaciji;
14) predlaže Nadzornom odboru donošenje akta o isplati stimulacije izvršnim direktorima;
15) predlaže Nadzornom odboru donošenje odluka i drugih akata iz delokruga direktora;
16) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i Statutom Javnog preduzeća;
17) donosi plan nabavki za tekuću godinu;
18) donosi odluke u postupcima javnih nabavki i nabavki na koje se ne primenjuje zakon o javnim nabavkama;
19) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Uslovi za izbor direktora
Za direktora Javnog preduzeća, može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima Javnog preduzeća;
5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;
6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Uslovi za imenovanje direktora iz stava 1. ovog člana propisani su zakonom, a Statutom Javnog preduzeća mogu biti određeni i drugi uslovi koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora Javnog preduzeća.
Izvršni direktor
Direktor može birati izvršne direktore za vođenje poslova iz određenih oblasti od značaja za uspešno funkcionisanje Javnog preduzeća.
Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.
Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa ovom odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Za izvršnog direktora Javnog preduzeća bira se lice koje ispunjava uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;
3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;
4) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;
5) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
6) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:
- obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;
- obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;
- obavezno lečenje narkomana;
- obavezno lečenje alkoholičara;
- zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.
Pored uslova iz stava 1. ovog člana, lice koje se bira za izvršnog direktora mora imati tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u javnom preduzeću.
Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom Javnog preduzeća.
Zarada direktora i izvršnog direktora
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju, u skladu sa podzakonskim aktom.
Odluku o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora donosi Nadzorni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost Gradskog veća.
Odluka o isplati stimulacije izvršnog direktora donosi se na predlog direktora.
Postupak imenovanja direktora
Direktor javnog preduzeća imenuje se nakon sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima, Statutom Grada Požarevca i ovom odlukom.
Javni konkurs sprovodi Komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora (u daljem tekstu: Komisija).
Komisija ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.
Komisiju obrazuje Skupština Grada.
Predsednik i članovi komisije ne mogu biti narodni poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, odbornici u skupštini Grada Požarevca, kao ni izabrana, imenovana i postavljena lica u organima Grada Požarevca.
Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Javnog preduzeća donosi Skupština Grada, na predlog Gradskog veća.
Inicijativu za donošenje odluke iz stava 1. ovog člana može pokrenuti i Nadzorni odbor Javnog preduzeća, preko Gradske uprave Grada Požarevca (u daljem tekstu: Gradska uprava).
Gradska uprava dostavlja Gradskom veću tekst oglasa o javnom konkursu.
Oglas o javnom konkursu sadrži naročito: podatke o Javnom preduzeću, poslovima, uslovima za imenovanje direktora Javnog preduzeća, mestu rada, stručnoj osposobljenosti, znanjima i veštinama koje se ocenjuju u izbornom postupku i načinu njihove provere, roku u kome se podnose prijave, podatke o licu zaduženom za davanje obaveštenja o javnom konkursu, adresu na koju se prijave podnose, kao i podatke o dokazima koji se prilažu uz prijavu.
Oglas o javnom konkursu za izbor direktora Javnog preduzeća objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije", u "Službenom glasniku Grada Požarevca", u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na internet stranici Grada Požarevca.
Rok za objavljivanje oglasa iz stava 4. ovog člana u "Službenom glasniku Republike Srbije" ne može biti duži od osam dana od dana donošenja odluke o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća.
Prijava na javni konkurs za izbor direktora javnog preduzeća podnosi se u roku od 30 dana od dana objavljivanja javnog konkursa u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Neblagovremene, nerazumljive i prijave uz koje nisu priloženi svi potrebni dokazi, Komisija odbacuje zaključkom protiv koga nije dopuštena posebna žalba.
Rešenje o imenovanju direktora je končano.
Rešenje o imenovanju direktora Javnog preduzeća, sa obrazloženjem, objavljuje se u "Službenom glasniku RS", "Službenom glasniku Grada Požarevca" i na internet stranici Grada Požarevca.
Imenovani kandidat dužan je da stupi na funkciju u roku od osam dana od dana objavljivanja rešenja o imenovanju u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Rok iz stava 1. ovog člana, iz naročito opravdanih razloga, može se produžiti za još osam dana.
Mandat direktora
Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom ili razrešenjem.
Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.
Ostavka direktora
Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini Grada.
Razrešenje
Predlog za razrešenje direktora Javnog preduzeća, podnosi Gradsko veće.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor Javnog preduzeća, preko Gradske uprave.
Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Pošto direktoru pruži priliku da se izjasni o postojanju razloga za razrešenje i utvrdi potrebne činjenice, Gradsko veće, predlaže Skupštini Grada donošenje odgovarajućeg rešenja.
Protiv rešenja o razrešenju žalba nije dopuštena, ali se može voditi upravni spor.
Skupština Grada razrešava ili može razrešiti direktora Javnog preduzeća pod uslovima predviđenim zakonom.
Suspenzija direktora
Ukoliko u toku trajanja mandata protiv direktora bude potvrđena optužnica, Skupština Grada donosi rešenje o suspenziji direktora Javnog preduzeća.
Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.
Vršilac dužnosti direktora
Skupština Grada može imenovati vršioca dužnosti direktora do imenovanja direktora Javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu ili u slučaju suspenzije direktora.
Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora Javnog preduzeća iz člana 49. ove odluke.
Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Javnog preduzeća.
IX POREMEĆAJI U RADU USLED VIŠE SILE
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Skupština Grada, može preduzeti mere propisane zakonom, radi obezbeđenja uslova za nesmetano funkcionisanje i obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:
- promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;
- razrešenje Nadzornog odbora i direktora i imenovanje privremenog organa Javnog preduzeća;
- ograničenje prava pojedinih delova Javnog preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;
- ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;
- druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, u skladu sa odlukom Vlade, Skupština Grada može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju ili Grad Požarevac.
U Javnom preduzeću pravo na štrajk ostvaruje se u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.
U slučaju da u Javnom preduzeću nisu obezbeđeni uslovi za ostvarivanje redovnog procesa rada usled više sile, Skupština Grada, ako oceni da mogu nastupiti štetne posledice za život i zdravlje ljudi ili njihovu bezbednost i bezbednost imovine ili druge štetne neotklonjive posledice, postupa u skladu sa zakonom.
Statutom, opštim aktima i drugim aktima Javnog preduzeća bliže se uređuju unutrašnja organizacija Javnog preduzeća, delokrug organa i druga pitanja od značaja za rad i poslovanje Javnog preduzeća, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih iz radnog odnosa uređuju se kolektivnim ugovorom Javnog preduzeća u skladu sa zakonom i aktima osnivača.
Kolektivni ugovor Javnog preduzeća mora biti saglasan sa zakonom, opštim i posebnim kolektivnim ugovorom.
Bezbednost i zdravlje zaposlenih na radu
Prava, obaveze i odgovornosti u vezi sa bezbednošću i zdravljem na radu ostvaruju se u skladu sa zakonom i propisima donetim na osnovu zakona, a bliže se uređuju kolektivnim ugovorom, opštim aktima Javnog preduzeća ili ugovorom o radu.
Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja štetne posledice koje ugrožavaju prirodne i radom stvorene vrednosti čovekove sredine.
Statutom Javnog preduzeća detaljnije se utvrđuju aktivnosti preduzeća radi zaštite životne sredine, saglasno zakonu i propisima osnivača koji regulišu oblast zaštite životne sredine.
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
Dostupnost informacija od javnog značaja Javno preduzeće vrši u skladu sa odredbama zakona koji reguliše oblast slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja.
Poslovnom tajnom smatraju se isprave i podaci utvrđeni odlukom direktora ili Nadzornog odbora Javnog preduzeća čije bi saopštavanje neovlašćenom licu bilo protivno poslovanju Javnog preduzeća i štetilo bi njegovom poslovnom ugledu i interesima.
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Drugi opšti akti Javnog preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom Javnog preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Javnom preduzeću, moraju biti u skladu sa opštim aktima Javnog preduzeća.
Javno preduzeće dužno je da Statut i druga opšta akta usaglasi sa zakonom i ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora Javnog preduzeća razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani ukoliko Nadzorni odbor ne donese dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona o javnim preduzećima, odnosno najkasnije do 4. marta 2017. godine.
Mirko Stojanović, direktor Javnog preduzeća, koji je izabran na javnom konkursu u skladu sa odredbama Zakona o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12, 116/13 - autentično tumačenje i 44/14 - dr. zakon), nastavlja sa radom do prestanka mandata.
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom i Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".