ODLUKA
O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA U JAVNOJ SVOJINI GRADA UŽICA

("Sl. list grada Užica", br. 37/2014 i 30/2016)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom utvrđuju se uslovi za davanje u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini grada Užica, postupak davanja u zakup, određivanje zakupnine, uslovi za zaključenje ugovora o zakupu i druga pitanja od značaja za davanje u zakup poslovnog prost ora u javnoj svojini grada Užica (u daljem tekstu: Grad).

Član 2

Pod poslovnim prostorom, u smislu ove odluke, smatraju se poslovne zgrade i prostorije, sportski objekti i garaže koje su namenjene za ostvarivanje prihoda putem davanja u zakup, a koje su u javnoj svojini Grada.

DAVANJE POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Član 3

Poslovni prostor se može dati u zakup, pod uslovima, na način i u postupcima propisanim Zakonom o javnoj svojini, Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda, i ovom odlukom.

Poslovni prostor se daje u zakup:

- javnim oglašavanjem putem prikupljanja zatvorenih pismenih ponuda ili javnim nadmetanjem (licitacija)

- neposrednom pogodbom.

Postupak davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini grada Užica sprovodi komisija koju imenuje gradonačelnik grada Užica.

Zajedničke odredbe za postupak prikupljanja ponuda i postupak javnog nadmetanja

Član 4

Postupak za davanje u zakup poslovnog prostora javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda, pokreće se odlukom koju donosi gradonačelnik, a koja sadrži:

- vrstu postupka za davanje u zakup poslovnog prostora;

- podatke o poslovnom prostoru koji se daje u zakup (vrsta, adresa, zona, površina);

- svrhu i namenu prostora;

- početni iznos zakupnine;

- vreme na koje se poslovni prostor daje u zakup;

- kriterijumi koji će se primeniti kod ocene ponuda i

- okvirne datume u kojima će se sprovoditi pojedinačne faze postupka.

Odluka o pokretanju postupka može da sadrži i druge elemente, ako gradonačelnik proceni da su potrebni za sprovođenje postupka za davanje poslovnog prostora u zakup.

Član 5

Javni oglas za dostavljanje ponuda u postupku prikupljanja ponuda, odnosno prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja objavljuje komisija iz člana 3. stav 3. ove Odluke u sredstvima javnog informisanja i zvaničnom sajtu grada Užica.

Postupak prikupljanja pismenih ponuda putem javnog oglašavanja

Član 6

Javni oglas o davanju poslovnog prostora u zakup prikupljanjem pismenih ponuda sadrži:

- naziv zakupodavca;

- bliže podatke o načinu davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini;

- obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem poslovnog prostora za određenu svrhu i namenu;

- vreme na koje se poslovni prostor daje u zakup;

- početni iznos zakupnine;

- visinu i rok za plaćanje depozita, kao i broj tekućeg računa na koji se uplaćuje depozit,

- rok za povraćaj depozita učesnicima javnog oglasa koji nisu uspeli u postupku prikupljanja pismenih ponuda;

- naznaku da se u ponudi obavezno navodi broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita;

- rok za dostavljanje ponuda;

- vreme i mesto uvida u dokumentaciju, odnosno uslovi otkupa dokumentacije;

- naznačenje lica koja imaju pravo učešća;

- način dokazivanja ispunjenosti uslova za učešće u postupku;

- kriterijume za izbor najpovoljnijeg ponuđača;

- naznačenje da se ponuda dostavljaju u zatvorenoj koverti na kojoj je ponuđač dužan da na prednjoj strani upiše "Ponuda za poslovni prostor - ne otvaraj", sa navođenjem adrese i površine poslovnog prostora na koji se ponuda odnosi, a na poleđini naziv, broj telefona i adresu ponuđača;

- način saopštenja rezultata oglasa;

- vreme i mesto otvaranja ponuda;

- adresu na koju se ponude upućuju;

- naznaku da se neće razmatrati neblagovremene i neuredne ponude, kao i ponude učesnika na javnom oglasu koji je na drugi način kao zakupac prekršio odredbe ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Oglas može da sadrži i druge elemente utvrđene odlukom gradonačelnika, u zavisnosti od stepena opremljenosti poslovnog prostora, zone u kojoj se nalazi i dr.

Član 7

Vrstu delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru određuje gradonačelnik, na osnovu predloga Gradske uprave za urbanizam, izgradnju i imovinsko pravne poslove, a u zavisnosti od lokacije na kojoj se poslovni prostor nalazi, stepena opremljenosti poslovnog prostora, urbanističkih i drugih uslova.

Član 8

Početni iznos zakupnine iskazane u mesečnom iznosu, prema m² poslovnog prostora utvrđuje gradonačelnik u odluci o pokretanju postupka izdavanja u zakup poslovnog prostora, u skladu sa ovom Odlukom.

Član 9

Rok za podnošenje ponuda na javni oglas o davanju u zakup poslovnog prostora ne može biti kraći od 7 dana ni duži od 15 dana od dana objavljivanja javnog oglasa u sredstvima javnog informisanja.

Član 10

Ponuda treba da sadrži sledeće elemente da bi bila ispravna:

- za fizička lica: ime, prezime, jedinstveni matični broj građana i adresu, broj lične karte, za preduzetnike: ime i prezime preduzetnika, adresu jedinstveni broj građana, naziv radnje, matični broj, broj lične karte, za pravna lica: naziv i sedište, kopiju rešenja o upisu pravnog lica u registar kod nadležnog organa, kao i punomoćje za lice koje zastupa podnosioca ponude;

- naznaku poslovnog prostora za koji se ponuda podnosi;

- delatnost koju ponuđač želi da obavlja u poslovnom prostoru i koja odgovara svrsi i nameni prostora;

- visinu ponuđene zakupnine iskazane po m² mesečno, koja nije niža od početnog iznosa zakupnine;

- dokaz o uplati depozita;

- za pravna lica i preduzetnike uverenje Poreske uprave Ministarstva finansija i privrede da je izmirio dospele poreze i doprinose i uverenje nadležne uprave lokalne samouprave da je izmirio obaveze po osnovu izvornih lokalnih javnih prihoda.

Uz ponudu se dostavljaju prilozi u skladu sa posebnim zahtevima iz oglasa.

Ponude se mogu dostaviti neposredno u prijemnoj kancelariji grada Užica ili preporučenom pošiljkom preko pošte.

Ponuda predate na drugi način će se smatrati neurednom i neće se razmatrati.

Član 11

Depozit se uplaćuje u iznosu koji utvrdi gradonačelnik u odluci o pokretanju postupka izdavanja poslovnog prostora u zakup i ne može biti niži od tri početne mesečne zakupnine sa obračunatim PDV za predmetni prostor u zavisnosti od zone i površine poslovnog prostora.

Depozit iz stava 1. ovog člana uplaćuje se na tekući račun grada Užica.

Dokaz o uplaćenom depozitu dostavlja se najkasnije do roka određenog u javnom oglasu.

Učesniku na javnom oglasu čija ponuda nije prihvaćena, depozit se vraća kada odluka o dodeli poslovnog prostora u zakup postane konačna.

Učesnik na javnom oglasu čija je ponuda prihvaćena gubi pravo na povraćaj depozita ako u roku od 5 dana od dana dostavljanja konačne odluke ne zaključi ugovor o zakupu poslovnog prostora.

Član 12

Postupak otvaranja ponuda sprovodi komisija koju imenuje gradonačelnik.

Otvaranje ponuda je javno.

Otvaranje ponuda se sprovodi na mestu i u vreme koji su navedeni u oglasu.

Komisija sačinjava zapisnik o otvaranju ponuda.

Po utvrđivanju najpovoljnijeg ponuđača komisija priprema i gradonačelniku dostavlja predlog Odluke za izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Na osnovu sprovedenog postupka gradonačelnik donosi konačnu odluku o dodeli poslovnog prostora u zakup najpovoljnijem ponuđaču.

Član 13

Blagovremenost i urednost pristiglih ponuda utvrđuje Komisija, odmah nakon otvaranja ponude.

Neblagovremena ponuda je ponuda predata nakon proteka roka za podnošenje ponude.

Neuredna ponuda je ponuda predata u otvorenoj koverti i ponuda koja ne sadrži podatke i dokumentaciju iz člana 10. ove Odluke.

Neuredne i neblagovremene ponude se odbacuju.

Član 14

Kriterijumi za ocenjivanje najpovoljnije ponude i izbor zakupca je visina ponuđene zakupnine po m².

Član 15

Postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom smatra se uspelim ako je prispela najmanje jedna blagovremena i uredna ponuda.

Ukoliko na javni oglas ne stigne ni jedna blagovremena ponuda, odnosno ako ni jedan od učesnika na javnom oglasu ne ispunjava uslove iz javnog oglasa, gradonačelnik će odlučiti da li će raspisati novi javni oglas.

Ukoliko najpovoljniji ponuđač odustane od ponude, gubi pravo na povraćaj depozita, a postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Ukoliko u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, komisija poziva ponuđače koji su ponudili isti iznos zakupnine, da u roku od tri dana od dana prijema poziva, dostave novu pismenu zatvorenu ponudu, sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodno datu ponudu, a koje ponude će komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko ponuđači iz prethodnog stava u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu sa istovetnom zakupninom, komisija će izabrati ponuđača koji je prvi dostavio ponudu.

Član 16

Gradonačelnik će doneti konačnu odluku o izboru najpovoljnijeg zakupca na osnovu predloga Odluke Komisije za izbor najpovoljnijeg zakupca, u skladu sa zapisnikom Komisije.

Odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača odnosno zakupca, dostavlja se svim učesnicima postupka, na koju svi učesnici postupka imaju pravo da podnesu progovor Gradskom veću u roku od 3 dana.

Na osnovu konačne odluke o davanju poslovnog prostora u zakup, Komisija poziva izabranog učesnika na javnom oglasu da zaključi ugovor o zakupu poslovnog prostora u roku od 3 dana od dana konačnosti odluke.

Ukoliko izabrani učesnik na javnom oglasu ne zaključi ugovor o zakupu poslovnog prostora u roku iz stava 3. ovog člana, smatraće se da je odustao od ponude i postupak javnog oglašavanja se ponavlja.

Postupak javnog nadmetanja

Član 17

Na postupak javnog nadmetanja shodno se primenjuju odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak prikupljanja ponuda.

Član 18

Oglas za javno nadmetanje treba da sadrži podatke iz člana 6. ove Odluke i visinu, uslove i način uplate depozita za učešće, rokove za vraćanje depozita, kao i druge podatke koji se utvrđuju konkursnom dokumentacijom.

Član 19

Na javnom nadmetanju mogu da učestvuju lica koja se na način utvrđen članom 9. ove Odluke pismeno prijave do dana utvrđenog oglasom i koja podnesu dokaz o uplati depozita.

Prijava mora da sadrži sve podatke koji se oglasom traže.

Podnosiocima nepotpunih i neblagovremenih prijava ne može se priznati status kandidata i ne mogu učestvovati na javnom nadmetanju, i takve prijave se odbacuju.

Član 20

Javno nadmetanje će se održati i kada mu pristupi samo jedan učesnik pod uslovom da mu je priznat status kandidata i da je podneo dokaz o uplati depozita, ukoliko prihvati početnu visinu zakupnine.

Ukoliko ne prihvati početnu visinu zakupnine, gubi pravo na vraćanje depozita.

Član 21

U postupku javnog nadmetanja, prioritet za dobijanje poslovnog prostora u zakup stiče učesnik postupka koji ponudi najveći iznos zakupnine po m² za poslovni prostor koji se daje u zakup.

Član 22

Komisija iz člana 3. stav 3. ove Odluke sprovodi postupak javnog nadmetanja - javnu licitaciju.

Komisija obezbeđuje neophodne uslove za održavanje javne licitacije.

Komisija donosi odluke većinom glasova prisutnih članova komisije.

Za punovažno odlučivanje neophodno je prisustvo većine članova komisije.

Član 23

Postupak sprovođenja javnog nadmetanja - licitacije vodi predsednik komisije (u daljem tekstu:predsedavajući).

Predsedavajući može u toku javnog nadmetanja da prenese svoja ovlašćenja na nekog od članova komisije.

Član komisije iz stava 2. ovog člana ima sva ovlašćenja i obaveze predsednika komisije.

Evidentiranje učesnika licitacije

Član 24

Pre otvaranja licitacije predsedavajući poziva učesnike oglasa, predstavnike pravnog lica, odnosno zastupnike da predaju komisiji ovlašćenja, odnosno punomoćja.

Komisija započinje evidentiranje učesnika na licitaciji na mestu održavanja licitacije, koje obuhvata:

- proveru identiteta podnosioca prijave ili njegovog punomoćnika,

- proveru verodostojnosti ovlašćenja punomoćnika,

- izdavanje numerisane licitacijske kartice.

U zapisnik se konstatuje koji su ponuđači ispunili uslove za učešće na licitaciji; blagovremene, potpune i ispravne prijave; ko prisustvuje najavljenom nadmetanju; naziv pravnog lica, ime i prezime predstavnika pravnog lica i broj punomoćja, a ukoliko fizičko lice ima zastupnika ime i prezime zastupnika.

Član 25

Nakon završetka evidentiranja učesnika, licitacija se može održati ako je najmanje jedno lice steklo status učesnika javnog nadmetanja i ako lično ili preko ovlašćenog predstavnika prisustvuje licitaciji, u protivnom komisija će konstatovati da se licitacija smatra neuspelom.

Član 26

Licitacija je javna i mogu joj prisustvovati sva zainteresovana lica.

Tok licitacije

Član 27

Predsedavajući otvara javno nadmetanje u vreme koje je oglasom za javnu licitaciju određeno kao vreme početka javnog nadmetanja.

Predsedavajući poziva prisutne podnosioce prijava i ovlašćene predstavnike pravnog lica, odnosno zastupnike ponuđača da preuzmu licitacijske kartice sa brojevima po redosledu prozivanja i da zauzmu mesta u prvom redu.

Licitiranje za predmetnu nepokretnost počinje kada predsedavajući otvori javno nadmetanje - licitaciju i:

- oglašava nepokretnost i ukupnu površinu koja se licitira,

- oglašava početni iznos zakupnine po m2 i licitacioni korak.

Član 28

Licitacioni korak utvrđuje se odlukom o davanju u zakup poslovnog prostora kao i javnim oglasom.

Licitacija sa jednim učesnikom

Član 29

Ako je samo jedno lice steklo status učesnika na licitaciji, predsedavajući ga poziva da prihvati početni iznos zakupnine podizanjem kartice. Ukoliko učesnik ne prihvati početni iznos zakupnine podizanjem kartice, licitacija se smatra neuspelom, tj. poništava se, a to lice gubi pravo na povraćaj depozita.

Ako učesnik prihvati početni iznos zakupnine, predsedavajući ga pita da li je uvećava za prvi licitacioni korak, na šta se učesnik izjašnjava podizanjem licitacione kartice.

Ukoliko učesnik prihvati početni iznos zakupnine i uveća je za prvi licitacioni korak podizanjem kartice, licitacija se smatra uspelom.

Ponuđač (učesnik) ne može sam sebi povećavati cenu.

Licitacija sa više učesnika

Član 30

Ako je više od jednog lica steklo status učesnika na licitaciji, predsedavajući oglašava početni iznos zakupnine po m² i poziva učesnike da je prihvate podizanjem kartica. Ukoliko niko od učesnika ne prihvati početni iznos zakupnine podizanjem kartica, licitacija se smatra neuspelom, tj. poništava se, a učesnici gube pravo na vraćanje depozita.

Ukoliko učesnici prihvate početnu zakupninu, predsedavajući pita učesnike licitacije ko nudi zakupninu uvećanu za prvi licitacioni korak, na šta se učesnici izjašnjavaju podizanjem licitacione kartice. Svako naredno uvećanje zakupnine je definisano licitacionim korakom i pozivanjem predsedavajućeg da učesnici istaknu ponudu podizanjem kartice.

Utvrđivanje novog iznosa zakupnine ponavlja se sve dok ima ponuđača, odnosno sve dok učesnici ističu ponude na ponovo utvrđenu zakupninu (predsedavajući pita ko nudi zakupninu uvećanu za jedan korak).

Ako posle drugog poziva predsedavajućeg nije istaknuta ponuda na poslednje utvrđenu zakupninu, predsedavajući upućuje učesnicima poslednji poziv za isticanje ponude. Ako ni posle trećeg poziva nije istaknuta ponuda, predsedavajući označava završetak licitacije, a najpovoljnijim ponuđačem proglašava učesnika koji je prvi ponudio najviši iznos zakupnine po m2.

Član 31

Predsedavajući u zapisnik konstatuje ko je izabran kao najpovoljniji ponuđač na javnoj licitaciji i iskazuje najviši izlicitirani iznos zakupnine, kao i sve druge okolnosti koje se dogode u toku trajanja licitacije.

Predsedavajući pita prisutne ponuđače za eventualne primedbe koje se odnose na postupak licitacije.

Član 32

Učesnicima na licitaciji koji nisu izlicitirali najviši iznos zakupnine depozit se vraća u roku koji je određen u javnom oglasu.

Član 33

O početku, toku i završetku javnog nadmetanja sastavlja se zapisnik o licitaciji.

Zapisnik sadrži:

- Ime i prezime predsednika, zamenika predsednika i svih članova komisije i zapisničara,

- Mesto, datum i vreme početka licitacije,

- Predmet licitacije,

- Spisak učesnika licitacije - ponuđača,

- Iznos najpovoljnije ponude i podaci o najpovoljnijem ponuđaču,

- Izrečene mere prema učesnicima i prisutnim licima,

- Prigovore i primedbe učesnika,

- Odluke o prigovorima,

- Ostale podatke od značaja za rad komisije,

- Datum i vreme završetka licitacije.

Član 34

Predsednik i članovi komisije, najpovoljniji ponuđač ili njegov ovlašćeni zastupnik i učesnici licitacije potpisuju zapisnik.

Zapisnik se sastavlja u tri istovetna primerka, od kojih dva zadržava komisija, a jedan se odmah predaje najpovoljnijem ponuđaču.

Član 35

Predsedavajući komisije je zadužen da preduzima mere u cilju odvijanja nesmetanog toka licitacije.

Predsedavajući upozorava učesnike licitacije i sva prisutna zainteresovana lica o merama koje će upotrebiti u slučaju da učine ometanje toka licitacije.

U slučaju ometanja toka licitacije, predsedavajući je dužan da prvo javno opomene učesnika licitacije koji ometa licitaciju i upozori na sledeću meru koju će preduzeti ako se nastavi sa ometanjem licitacije.

Ako učesnik ili druga prisutna lica i pored opomene nastave da ometaju tok licitacije predsedavajući im izriče meru udaljenja sa javne licitacije.

Mera se izvršava dobrovoljno ili je izvršavaju lica za održavanje reda i discipline na mestu održavanja licitacije.

Učesnik svojim ponašanjem ometa tok licitacije kada:

- ističe ponude suprotno pravilima licitacije,

- ometa rad komisije na bilo koji način,

- ometa druge učesnike u toku licitacije.

Član 36

Učesnik kome je izrečena mera udaljenja ima pravo da uloži odmah prigovor usmeno na zapisnik.

O osnovanosti prigovora odlučuje odmah komisija.

Prigovor ne odlaže licitaciju.

Odluka po prigovoru je konačna.

Član 37

Komisija će poništiti licitaciju ako oceni da su učesnici na licitaciji svojim ponašanjem narušili tok licitacije.

Član 38

Ponuđaču, kome je izrečena konačna mera udaljenja sa licitacije, se ne vraća depozit koji je uplatio za učešće na licitaciji.

Član 39

Po okončanju postupka javnog nadmetanja komisija sačinjava zapisnik o sprovedenom postupku i predlog odluke o najpovoljnijem učesniku javnog nadmetanja dostavlja gradonačelniku.

Na osnovu sprovedenog postupka gradonačelnik donosi konačnu odluku o dodeli poslovnog prostora u zakup najpovoljnijem učesniku javnog nadmetanja.

Neposredna pogodba

Član 40

Izuzetno, poslovni prostor u javnoj svojini može se dati u zakup i van postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, u slučajevima:

1. kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, pod uslovom reciprociteta, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji, kao i domaće humanitarne organizacije, političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, agencije, direkcije i druge službe i organizacije čiji je osnivač grad, a za koje osnivačkim aktom nije utvrđena obaveza tih nosilaca da im obezbede poslovni prostor za rad;

2. kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost, usled teške bolesti, odlaska u penziju ili smrti, a dodelu u zakup traži bračni drug, dete ili roditelj zakupca (članovi porodičnog domaćinstva), pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

3. kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac - pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca - pravnog lica došlo do određenih statusnih promena;

4. kada zakupac - fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica, zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa, traži da bude određen za zakupca, kao fizičko lice;

5. kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine, traži produženje ugovora o zakupu, zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu;

6. kada se nepokretnost daje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba, a rok zakupa je kraći od 30 dana;

7. kad se poslovni prostor ne izda u zakup ni posle sprovedenih četiri i više postupaka javnog oglašavanja, ali ne ispod 50% od tržišne visine zakupnine propisane ovom odlukom za tu nepokretnost, s tim što u tom slučaju rok trajanja zakupa ne može biti duži od tri godine;

8. kada davanje u zakup traži fizičko lice kojem je ta nepokretnost oduzeta nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom;

9. kada jedan od zakupaca iste nepokretnosti traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu, kao jedini zakupac;

10. kada zakupac - pravno lice zatraži određivanje za zakupca nepokretnosti drugo pravno lice, pod uslovom da ono izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljene nepokretnosti, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način;

11. kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosioca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači;

12. kada zaključenje ugovora o zakupu garaže traži vlasnik stana ili zakupac stana gde je garaža sastavni deo stana i sa stanom čini jednu celinu, odnosno ima vertikalnu komunikaciju sa stanom;

13. kada se poslovni prostor koji je u javnoj svojini, odnosno koji će do dana primopredaje biti stečen u javnu svojinu, daje u zakup u cilju realizacije investicionog projekta koji podrazumeva otpočinjanje industrijske proizvodnje i zapošljavanje najmanje 1000 zaposlenih na neodređeno vreme na realizaciji predmetnog investicionog projekta u periodu od minimum tri godine od dana sticanja prava zakupa, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti predviđene ovim projektom u skladu sa propisima koji uređuju ulaganja i privlačenje investicija i propisima koji uređuju opšte uslove i postupak kontrole državne pomoći.

Odluku o davanju u zakup nepokretnosti iz stava 1. ovog člana donosi gradonačelnik, na obrazložen predlog komisije.

UGOVOR O ZAKUPU

Član 41

Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje se, po pravilu, na određeno vreme, do 5 godina.

Dužina trajanja zakupa poslovnog prostora određuje se u odluci o pokretanju postupka za davanje poslovnog prostora u zakup.

U ugovoru moraju da budu tačno navedene karakteristike poslovnog prostora čiji je zakup predmet ugovora.

Poslovni prostor se predaje zakupcu u viđenom stanju.

Prilikom primopredaje poslovnog prostora, službena lica će konstatovati kompletno stanje poslovnog prostora i primedbama u zapisniku o primopredaji koji će činiti sastavni deo ugovora.

Ugovorom o zakupu određuje se koju će poslovnu delatnost zakupac obavljati, uz napomenu da zakupac ne može bez saglasnosti zakupodavca menjati delatnost.

U ugovoru mora biti navedeno da se valorizacija iznosa zakupnine iz člana 50. ove Odluke vrši najmanje jednom u tri meseca, a prema rastu cena na malo na bazi objavljenih zvaničnih statističkih podataka.

Član 42

Zakupodavac može po zahtevu zakupca odobriti izvođenje radova koji imaju karakter investicionog održavanja, prema uobičajenim standardima i važećim propisima u oblasti građevinarstva.

Izveštaj o postojećem stanju poslovnog prostora, sa opisom, predmerom i predračunom planiranih radova, treba da izradi ovlašćeni sudski veštak odgovarajuće struke, odnosno ovlašćena organizacija, sa kojim zakupodavac treba da zaključi ugovor o poslovnoj saradnji, s tim da troškove izrade ove dokumentacije snosi zakupac. Zakupac je u obavezi da se pridržava odobrenog opisa, predmera i predračuna, kao i da u slučaju odstupanja od odobrenih radova na investicionom održavanju poslovnog prostora u svakom pojedinačnom slučaju od zakupodavca traži odobrenje za to odstupanje.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 2. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, neće se priznati zakupcu.

Nakon izvođenja radova uz saglasnost zakupodavca, zakupac je u obavezi da zakupodavcu podnese zahtev za priznavanje troškova investicionog održavanja poslovnog prostora, uz koji se kao dokaz dostavljaju računi, s tim da iznos uloženih sredstava mora biti verifikovan od strane ovlašćenog veštaka, odnosno organizacije, koja će proceniti vrednost, kvalitet i standard izvedenih radova i ukupnog stanja nepokretnosti, u odnosu na izveštaj o postojećem stanju, opis, predmer i predračun planiranih radova odobrenih od strane zakupodavca.

Zakupac koji je uz saglasnost zakupodavca u investiciono održavanje u poslovni prostor uložio sopstvena sredstva, ima pravo na umanjenje zakupnine u iznosu od najviše 50% od mesečne zakupnine, za period koji odgovara visini uloženih sredstava, bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava.

Izuzetno od stava 5.ovog člana, a na osnovu posebno obrazložene odluke gradonačelnika po prethodno pribavljenom mišljenju Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, iznos zakupnine može biti umanjen i za veći procenat, ali ne više od 20%.

Ukoliko je vrednost radova investicionog održavanja veća od umanjenog iznosa zakupnine iz stava 5. i 6. ovog člana, ta vrednost se može priznati zakupcu samo ukoliko se sa zakupcem zaključi aneks ugovora o produženju ugovora o zakupu.

Zakupac može biti oslobođen plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenom poslovnom prostoru za period dok traju radovi, a najduže šest meseci, na osnovu posebno obrazložene odluke gradonačelnika po prethodno pribavljenom mišljenju Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti.

Član 43

Zakupac ne može zakupljeni poslovni prostor izdavati u podzakup.

Zakupac ne može vršiti bilo kakve prepravke ili adaptaciju zakupljenog poslovnog prostora bez saglasnosti zakupodavca.

Jednostrani raskid ugovora od strane zakupodavca

Član 44

Zakupodavac može da raskine ugovor o zakupu u sledećim slučajevima:

- ako zakupac izgubi pravo da obavlja delatnost određenu ugovorom;

- ako zakupac bez opravdanog razloga, duže od 30 dana ne obavlja delatnost određenu ugovorom;

- ako zakupac ne plati u celosti zakupninu za dva meseca uzastopno ili tri meseca u toku kalendarske godine;

- ako se zakupac bez opravdanog razloga ne useli u poslovni prostor u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora;

- ako zakupac poslovni prostor koristi protivno odredbama ugovora ili na način kojim se poslovnom prostoru ili objektu u kome se nalazi, njegovom krivicom ili krivicom lica za koje je on odgovoran, nanosi šteta;

- ako zakupac poslovni prostor koristi na način koji uznemirava druge korisnike poslovnog prostora ili stanare u zgradi i u susednim zgradama (buka, vibracije, dimom i dr.);

- ako zakupac bez prethodne pismene saglasnosti zakupodavca vrši prepravke ili adaptacije poslovnog prostora;

- ako zakupac kasni sa izmirivanjem naknade i troškova za obaveze utvrđene ugovorom o zakupu 2 meseca;

- ako zakupac poslovni prostor da u podzakup;

- u drugim slučajevima predviđenim u ugovoru o zakupu.

Član 45

Prilikom zaključenja ugovora o zakupu ugovara se otkazni rok koji ne može biti duži od 30 dana, počev od dana dostavljanja pismenog saopštenja o otkazu.

Član 46

Nakon prestanka zakupa, zakupac je dužan da poslovni prostor preda Gradu u ispravnom i funkcionalnom stanju.

Prilikom primopredaje poslovnog prostora iz stava 1. ovog člana između zakupca i Grada zapisnikom, koji potpisuju obe ugovorne strane, se konstatuje stanje poslovnog prostora.

Davanje u zakup garaža

Član 47

Prioritet kod davanja u zakup garaže u sastavu stambene zgrade ima vlasnik stana, odnosno član porodičnog domaćinstva (bračni drug, dete ili roditelj vlasnika stana odnosno bračnog druga), koji u stanu stanuje, zakupac stana koji u stanu stanuje ili obavlja poslovnu delatnost, vlasnik ili zakupac poslovnog prostora koji ima registrovanu delatnost.

Ukoliko se na oglas javi više zainteresovanih ponuđača iz stava 1. ovog člana, kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača je visina ponuđene zakupnine, uz ispunjenost drugih uslova iz oglasa.

Ako u toj zgradi nema zainteresovanih lica za zakup garaže, takva garaža može se dati u zakup vlasniku stana, odnosno članu porodičnog domaćinstva (bračni drug, dete ili roditelj vlasnika stana odnosno bračnog druga), koji u stanu stanuje, zakupcu stana koji u stanu stanuje ili obavlja poslovnu delatnost, vlasniku ili zakupcu poslovnog prostora koji ima registrovano vozilo, a koji poslovni prostor odnosno stan je u stambenoj zgradi u sastavu stambenog bloka ili naselja.

Garaža u posebnom objektu u sastavu stambenog bloka ili stambenog naselja može se dati u zakup licu koje stanuje u zgradi koja pripada tom stambenom bloku, odnosno stambenom naselju i koje ima registrovano vozilo.

Sa zakupcem stana koji u stanu stanuje ili obavlja poslovnu delatnost i zakupcem poslovnog prostora, koji te nepokretnosti koriste po osnovu ugovora o zakupu zaključenog na određeno vreme, ugovor o zakupu garaže zaključiće se na period koji pokriva trajanje ugovora o zakupu stana, odnosno poslovnog prostora.

Sredstva obezbeđenja

Član 48

Prilikom potpisivanja ugovora o zakupu poslovnog prostora zakupac će predati Zakupodavcu blanko sopstven u menicu sa meničnim ovlašćenjem kao instrument obezbeđenja plaćanja zakupnine.

U slučaju da zakupac ne plaća uredno ugovorenu zakupninu za zakupljeni prostor zakupodavac će naplatiti menicu na iznos dugovanih zakupnina. U tom slučaju će zakupodavac obavestiti zakupca da ukoliko želi da nastavi korišćenje zakupljenog prostora položi novu menicu kao sredstvo obezbeđenja plaćanja zakupnine.

Ukoliko zakupac ne postupi po obaveštenju, zakupodavac će jednostrano raskinuti ugovor o zakupu poslovnog prostora.

Zakupnina

Član 49

Poslovni prostor u javnoj svojini grada Užica daje se u zakup radi povećanja prihoda budžeta.

Procena tržišne vrednosti visine zakupnine vrši se na osnovu početnih cena zakupnine.

Osnov za utvrđivanje početne cene za izdavanje u zakup poslovnog prostora jeste lokacija poslovnog prostora, odnosno zona u kojoj je prostor lociran.

Pod zonama u smislu stava 1. ovog člana, podrazumeva se šest zona, i to:

- I-A zona: poslovni prostor lociran u objektima u ulici Dimitrija Tucovića počev od raskrsnice kod Narodnog muzeja do Aleksića mosta i Trg partizana, sa ulazom iz ulice i trga;

- I zona: poslovni prostor lociran u objektima iz I - A zone sa ulazom iz prolaza i pasaža kao i poslovni prostor lociran u ulicama koje seku, gravitiraju prema ili počinju od ulice Dimitrija Tucovića;

- II zona: poslovni prostor lociran u objektima u ulicama koje su povezane sa ulicama iz I zone;

- III zona: poslovni prostor, Krčagovu, Terazijama, Pori i Carini;

- IV zona: poslovni prostor lociran u Sevojnu i Turici;

- V zona: poslovni prostor lociran u Kremnima i Mokroj Gori;

- VI zona: poslovni prostor u ostalim mesnim zajednicama.

Član 50

Početna cena za utvrđivanje zakupnine za davanje poslovnog prostora u zakup utvrđuje se u mesečnom iznosu, u dinarskoj protivvrednosti eura na dan plaćanja, po srednjem kursu NBS, bez obračunatog PDV-a i to:

1. U I-A zoni:

- do 19 m2 - 9,75 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 8,78 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 8,29 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 7,80 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

2. U I zoni:

- do 19 m2 - 6,50 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 5,85 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 5,53 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 5,20 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

3. U II zoni:

- do 19 m2 - 5,20 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 4,68 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 4,42 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 4,16 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

4. U III zoni:

- do 19 m2 - 4,55 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 4,10 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 3,87 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 3,64 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

5. U IV zoni:

- do 19 m2 - 3,90 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 3,51 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 3,32 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 3,12 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

6. U V zoni:

- do 19 m2 - 2,60 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 2,34 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 2,21 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 2,08 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

7. U VI zoni:

- do 19 m2 - 0,65 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 20 m2 do 50 m2 - 0,58 eura po 1 m2 poslovnog prostora

- od 51 m2 do 100 m2 - 0,55 eura po 1 m2 poslovnog prostora, i

- preko 100 m2 - 0,52 eura po 1 m2 poslovnog prostora.

Početna cena za davanje u zakup magacinskog i podrumskog prostora umanjuje se za 70% iznosa iz prethodnog stava.

Za komercijalno korišćenje holova u Poslovnoj zgradi Autobuske stanice u Užicu, koji su u javnoj svojini grada, vlasnici lokala plaćaju 2,60 eura po m2.

Član 51

U slučaju kada se poslovni prostor ne izda u zakup posle dva uzastopno sprovedena postupka javnog oglašavanja, početna visina zakupnine iz člana 50. Odluke umanjiće se na 80%, a u slučaju kada se poslovni prostor u ponovljenom postupku javnog oglašavanja sa umanjenom početnom visinom zakupnine ne izda u zakup, visina zakupnine se umanjuje na 60% od početne tržišne visine zakupnine, po kojoj ceni će se nastaviti sa javnim oglašavanjem.

Ovlašćuje se gradonačelnik da može odobriti i nižu početnu cenu zakupa poslovnog prostora koji se nalazi u zonama III, IV i V ovog Pravilnika, u slučaju da se na oglas niko ne javi ni po početnoj ceni iz stava 2. ovog člana, po prethodno pribavljenom mišljenju Gradskog javnog pravobranilaštva.

Član 51a

Zakupodavac može zakupcu koji obavezu plaćanja zakupnine izmiruje u roku utvrđenom ugovorom o zakupu, po proteku polovine ugovorenog perioda zakupa, iznos zakupnine umanjiti do 10% na osnovu obrazloženog zahteva zakupc.

Humanitarnim organizacijama koje imaju za cilj pomoć oboleloj deci i licima sa invaliditetom, udruženjima građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, parlamentarnim političkim strankama, koji poslovni prostor ne koriste za sticanje prihoda, dobrovoljnim organizacijama koje učestvuju u spasilačkim akcijama, može se dati u zakup poslovni prostor, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 20% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Agencijama, direkcijama, službama i drugim organizacijama čiji je osnivač grad, može se dati u zakup poslovni prostor, radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga rada, na osnovu obrazložene odluke gradonačelnika po prethodno pribavljenom mišljenju Gradske uprave za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, uz obavezu plaćanja zakupnine u visini od 30% a najviše do 50% od procenjene tržišne visine zakupnine.

Član 52

Zakupnina se plaća do 10.-og u mesecu za tekući mesec, na osnovu fakture Gradske uprave za poslove finansija, računovodstvo i privredu.

U slučaju docnje zakupca sa plaćanjem zakupnine u roku iz prethodnog stava ovog člana, zakupac je dužan platiti zakonsku

zateznu kamatu na iznos dospelih a neplaćenih rata, počev od dana padanja u docnju do isplate duga u celosti.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 53

Odredbe ove Odluke, shodno se primenjuju i na gradsku opštinu, mesne zajednice, kao i ustanove i javne agencije čiji je osnivač grad Užice koje imaju pravo korišćenja na nepokretnostima u javnoj svojini Grada koja su im od strane Grada prenete na korišćenje.

Ova Odluka primenjuje se i na javna preduzeća, odnosno društvo kapitala čiji je većinski osnivač grad Užice.

Član 54

Kad poslovni prostor u javnoj svojini izdaju pod zakup nosioci prava korišćenja iz člana 52. ove Odluke, a ne grad, dužni su da prethodno pribave saglasnost gradonačelnika.

Korisnici iz stava 1. ovog člana u obavezi su da Gradu dostave podatke o sprovedenom postupku davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini, u roku od 8. dana od dana zaključenja ugovora.

Sredstva ostvarena izdavanjem u zakup poslovnog prostora prihod su nosioca prava korišćenja koji je izdao poslovni prostor.

Član 55

Na sve što nije uređeno ovom Odlukom, neposredno će se primenjivati odredbe Zakona o javnoj svojini, Uredbe o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda, i drugih odgovarajućih propisa.

Član 56

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".