ODLUKAO USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG VODOPRIVREDNOG PREDUZEĆA "SRBIJAVODE" SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA("Sl. glasnik RS", br. 93/2016) |
Javno vodoprivredno preduzeće "Srbijavode" Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 53/93, 53/93 - dr. zakon, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96 i 101/05 - dr. zakon), za obavljanje vodoprivredne delatnosti.
Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Privrednog suda u Beogradu, registarski uložak 1-78228-00, Rešenje Fi VII 424/97 od 3. januara 1997. godine, a prevedeno u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre Rešenjem BD 2544/2005 od 20. avgusta 2005. godine.
Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada (u daljem tekstu: Osnivač).
Sedište Osnivača je u Beogradu, Nemanjina broj 11, a matični broj Osnivača je 07020171.
Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno vodoprivredno preduzeće "Srbijavode" Beograd.
Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: JVP "Srbijavode".
Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar umetnosti 2A.
Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.
Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).
2. DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA
Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:
- Šifra delatnosti: 71.12,
- Naziv delatnosti: inženjerska delatnost i tehničko savetovanje.
Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa utvrđena Zakonom o vodama je:
1) uređenje vodotoka i zaštita od štetnog dejstva voda;
2) uređenje i korišćenje voda;
3) zaštita voda od zagađivanja.
Delatnost Javnog preduzeća iz stava 2. ovog člana obuhvata:
1) integralno upravljanje vodama;
2) izgradnju, održavanje i upravljanje vodnim objektima za zaštitu od poplava, erozije i bujica u javnoj svojini;
3) izgradnju, održavanje i upravljanje regionalnim i višenamenskim hidrosistemima u javnoj svojini;
4) izgradnju, održavanje i upravljanje melioracionim sistemima u javnoj svojini;
5) izgradnju, održavanje i upravljanje vodnim objektima za korišćenje voda, zaštitu voda i monitoring voda u javnoj svojini;
6) inženjersko projektovanje i konsultantske aktivnosti u oblasti hidrogradnje i upravljanja vodama;
7) naučno istraživanje, razvoj i izradu planskih dokumenata i tehničke dokumentacije u oblasti voda;
8) uspostavljanje i vođenje vodne dokumentacije i vodnog informacionog sistema;
9) investitorske poslove i upravljanje projektima u oblasti voda;
10) izvršavanje poslova iz međudržavnih sporazuma u oblasti voda.
Pored delatnosti iz stava 1. ovog člana Javno preduzeće obavlja i sledeće delatnosti:
1) gajenje šuma i ostale šumarske delatnosti;
2) slatkovodni ribolov i slatkovodna akvakultura;
3) proizvodnja električne energije u hidroelektranama.
Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.
Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom, uz saglasnost osnivača.
3. PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI OSNIVAČA PREMA JAVNOM PREDUZEĆU I JAVNOG PREDUZEĆA PREMA OSNIVAČU
Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja;
2) godišnji program poslovanja;
3) statut;
4) odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća, odnosno odluku o načinu pokrića gubitka;
5) o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
6) odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;
7) odluku o visini cena usluga, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;
8) odluku o isplati stimulacije Direktora i izvršnog direktora;
9) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;
10) o kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;
11) o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
12) odluku o izboru predstavnika Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
13) odluku o izboru direktora društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
14) druge akte u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Osnivač daje prethodnu saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:
1) ulaganje kapitala Javnog preduzeća;
2) odluku o statusnim promenama Javnog preduzeća;
3) osnivanje drugih pravnih subjekata.
Pod sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća velike vrednosti iz stava 1. tač. 6) ovog člana podrazumevaju se sve nepokretnosti, pokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, vrednosti preko 20 miliona dinara.
Godišnji program poslovanja Javnog preduzeća donosi se i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti najkasnije u roku od 15 dana od dana usvajanja akta o budžetu Republike Srbije.
Sadržina godišnjeg programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, predviđeni su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće dužno je da dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja i godišnji program poslovanja uskladi sa zakonom i programskim i planskim aktima Osnivača.
Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana dostavlja se u roku od 30 dana od dana isteka tromesečja.
U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima se obezbeđuje nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako je zakonom kojim se određuje delatnost od opšteg interesa i ovom odlukom drugačije određeno, a naročito:
1) promenu unutrašnje organizacije;
2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;
3) ograničenje prava raspolaganja pojedinim sredstvima u svojini Javnog preduzeća i u javnoj svojini;
4) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.
Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju koja je potrebna za obavljanje delatnosti od opšteg interesa Javnog preduzeća.
Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koje ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.
U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.
4. USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA
Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.
Dobit i gubitak Javnog preduzeća utvrđuje se i raspodeljuje, odnosno pokriva u skladu sa zakonom.
Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i njome se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.
Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju, koja ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.
Predsednik Komisije za reviziju je nezavisni član Nadzornog odbora.
Članovi Komisije za reviziju moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) ispituje primenu računovodstvenih standarda u pripremi finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
3) ispituje ispunjenost uslova za izradu konsolidovanih finansijskih izveštaja;
4) učestvuje u postupku izbora revizora i predlaže kandidata za revizora;
5) u slučaju potrebe daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom;
6) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije;
7) vrši proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
8) vrši druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.
Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaje o pitanjima iz svog delokruga najmanje jedanput godišnje, osim ako Nadzorni odbor ne odluči da se svi ili pojedini izveštaji sastavljaju i podnose u kraćim vremenskim intervalima.
6. USLOVI I NAČIN ZADUŽENJA JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje javni dug.
7. ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA
Javno preduzeće zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.
Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.
Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.
8. IZNOS OSNOVNOG KAPITALA JAVNOG PREDUZEĆA
Osnovni kapital Javnog preduzeća sastoji se od nenovčanog kapitala u iznosu od 1.053.081.000,00 dinara i novčanog kapitala u iznosu od 120.000.000,00 dinara.
Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.
9. IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA I IMOVINA KOJA SE NE MOŽE OTUĐITI
Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.
Javno preduzeće ne može da otuđi sredstva koja se nalaze u njegovoj imovini i na kojima Javno preduzeće ne može da stekne svojinu.
Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom Javnog preduzeća.
Javno preduzeće, u okviru obavljanja svoje delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) prihoda koje ostvari svojim poslovanjem;
2) budžeta Republike Srbije;
3) finansijskih kredita;
4) donacija;
5) ulaganja domaćih i stranih lica i
6) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.
Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima pet članova, koje imenuje Osnivač, od kojih je jedan predsednik, s tim da se jedan član imenuje iz reda zaposlenih u Javnom preduzeću, dok jedan član mora biti nezavisan član Nadzornog odbora.
Za predsednika i člana Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora je četiri godine.
Nadzorni odbor:
1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
2) donosi godišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;
3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;
4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;
5) usvaja finansijske izveštaje;
6) nadzire rad Direktora;
7) donosi Statut;
8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;
9) donosi akt o proceni vrednosti kapitala Javnog preduzeća i o iskazivanju kapitala Javnog preduzeća u udelima ili akcijama;
10) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;
11) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;
12) odlučuje o kupovini udela ili akcija u privrednom društvu;
13) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća;
14) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;
15) donosi odluku o visini cena usluga Javnog preduzeća;
16) donosi program svojinske transformacije Javnog preduzeća i odluku o svojinskoj transformaciji Javnog preduzeća;
17) daje saglasnost Direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom;
18) zaključuje ugovore o radu sa Direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
19) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju i poverava joj poslove koji nisu predviđeni ovom odlukom;
20) donosi odluku o isplati stimulacije Direktoru i izvršnom direktoru;
21) donosi odluku kojom se saglašava sa davanjem ili oduzimanjem prokure;
22) donosi poslovnik o radu Nadzornog odbora;
23) obavlja i druge poslove koji su kao delokrug poslova Nadzornog odbora predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Akte iz stava 1. tač. 1), 2), 7), 9), 10), 11), 12), 14), 15), 16) i 20) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.
Odluke iz stava 1. tačka 8) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.
Odluka o raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) sredstvima u javnoj svojini velike vrednosti, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća i koja su u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, donosi se uz saglasnost Osnivača.
Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.
Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svog delokruga na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.
Direktora imenuje Osnivač na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs za imenovanje Direktora sprovodi se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za Direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.
Direktor ne može imati zamenika.
Direktor:
1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;
2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;
3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;
4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;
5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;
6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;
7) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;
8) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;
9) izvršava odluke Nadzornog odbora;
10) bira izvršne direktore;
11) bira predstavnike Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;
12) bira direktora društva kapitala čiji je vlasnik Javno preduzeće;
13) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;
14) donosi pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova;
15) donosi plan nabavki;
16) odlučuje o pribavljanju i otuđenju pokretnih stvari iz imovine Javnog preduzeća koje nisu prenete iz javne svojine;
17) daje i opoziva prokuru, uz saglasnost Nadzornog odbora;
18) donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i obavlja druge poslove predviđene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti akti i poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom predviđeni kao delokrug poslova Nadzornog odbora.
Na izbor predstavnika Javnog preduzeća iz tačke 11) ovog člana i direktora društva kapitala iz tačke 12) ovog člana saglasnost daje Osnivač.
v) Izvršni direktor
Za izvršnog direktora bira se lice koje ispunjava uslove predviđene zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća i Statutom Javnog preduzeća.
Broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom, a ne može ih biti više od sedam.
Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor odgovara za svoj rad Direktoru i obavlja poslove u okviru ovlašćenja koja mu je odredio Direktor, u skladu sa Statutom i pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Javnom preduzeću.
Izvršni direktor ne može imati zamenika.
Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.
Odluka o isplati stimulacije iz stava 1. ovog člana donosi se u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Mandat Direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.
Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.
Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Predlog za razrešenje Direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede.
Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor, preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.
Predlog za razrešenje Direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja se Direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.
Na postupak u kome se odlučuje da li će Direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima Direktor Javnog preduzeća.
Javno preduzeće dužno je da primenjuje sve zakone i druge propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.
Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi:
1) radne biografije članova Nadzornog odbora, Direktora i izvršnih direktora;
2) organizacionu strukturu;
3) godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu;
4) tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja;
5) godišnji finansijski izveštaj sa mišljenjem ovlašćenog revizora;
6) druge informacije od značaja za javnost.
13. OPŠTI AKTI JAVNOG PREDUZEĆA
Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja.
Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.
Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama zakona i Statuta.
Nadzorni odbor donosi Statut i odluke, a Direktor donosi pravilnike i odluke koje nisu u nadležnosti Nadzornog odbora.
Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug poslova Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; način izbora i broj izvršnih direktora; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.
14. PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa ovom odlukom, Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16) i Zakonom o vodama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10 i 93/12).
Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".