ODLUKA
O OSNIVANJU JAVNOG KOMUNALNOG PREDUZEĆA "POGREBNO" SUBOTICA

("Sl. list grada Subotice", br. 53/2016)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom vrši se usklađivanje Odluke o promeni Odluke o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "Pogrebno" Subotica ("Službeni list Grada Subotice", br. 9/13) sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", br. 15/16).

Javno komunalno preduzeće "Pogrebno" Subotica (u daljem tekstu: Javno preduzeće), upisano u registar Agencije za privredne registre Rešenjem broj BD 46288/2005 od 1. jula 2005. godine, nastavlja sa radom u skladu sa odredbama ove odluke.

Član 2

Javno preduzeće je osnovano radi obavljanja delatnosti od opšteg interesa - komunalne delatnosti upravljanje grobljima i pogrebne usluge na području Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), u skladu sa zakonom i odlukom kojom se uređuje ova komunalna delatnost.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Grad Subotica (u daljem tekstu: osnivač) u čije ime osnivačka prava vrši Skupština grada Subotice (u daljem tekstu: Skupština), Subotica, Trg slobode 1, matični broj 08070695.

Grad je vlasnik 100 % udela u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

II POSLOVNO IME I SEDIŠTE

Član 4

Poslovno ime Javnog preduzeća glasi:

Јавно комунално предузеће "Погребно" Суботица

Temetkezési Kommunális Közvállalat Szabadka

Javno komunalno poduzeće "Pogrebno" Subotica.

Javno preduzeće može promeniti poslovno ime odlukom koju donosi Nadzorni odbor, na koju saglasnost daje Skupština.

Član 5

Sedište Javnog preduzeća je u Subotici, Trg Žrtava fašizma br. 1.

Javno preduzeće može promeniti sedište odlukom koju donosi Nadzorni odbor, na koju saglasnost daje Skupština.

III DELATNOSTI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 6

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je: 9603 - Pogrebne i srodne delatnosti.

Javno preduzeće pored poslova obuhvaćenih pretežnom delatnošću, može da obavlja i druge delatnosti utvrđene Statutom Javnog preduzeća.

Član 7

Javno preduzeće je dužno da delatnost za čije je obavljanje osnovano, obavlja kontinuirano i kvalitetno, u skladu sa usvojenim standardima za obavljanje te delatnosti, radi urednog zadovoljavanja potreba korisnika proizvoda i usluga Javnog preduzeća, obezbeđenja tehničkog, tehnološkog i ekonomskog jedinstva sistema i usklađenosti njegovog razvoja, sticanja dobiti i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa.

IV ZASTUPANJE JAVNOG PREDUZEĆA

Član 8

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa i predstavlja Direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor, uz saglasnost Nadzornog odbora, može dati i opozvati prokuru, u skladu sa zakonom.

V IZNOS OSNOVNOG KAPITALA, OPIS I VRSTA NENOVČANOG ULOGA

Član 9

Osnovni kapital Javnog preduzeća koji je registrovan u Registru privrednih subjekata kod Agencije za privredne registre iznosi

- upisani nenovčani kapital: 30.151.440,00 RSD,

- uneti nenovčani kapital: 30.151.440,00 RSD na dan 31.5.1998. godine (groblje i poslovna zgrada).

Grad Subotica, u skladu sa propisima koji regulišu finansijsko izveštavanje, naglašava da kapital javnog preduzeća prema Godišnjem finansijskom izveštaju za 2015. godinu, na dan 31. decembar 2015. godine, iznosi 5.083.753,89 dinara. Navedeni podatak se navodi u cilju praćenja stanja i promena na kapitalu u finansijskim izveštajima.

Usklađivanje registrovanog kapitala sa kapitalom iskazanim po finansijskim izveštajima, biće izvršeno u skladu sa Zakonom o privrednim društvima i propisima kojima se uređuje registracija privrednih subjekata.

VI ODGOVORNOST ZA OBAVEZE

Član 10

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće odgovara za nastalu štetu, koja proističe iz delatnosti Javnog preduzeća, prouzrokovanu činjenjem ili nečinjenjem, isključivo sredstvima Javnog preduzeća bez solidarne odgovornosti osnivača.

VII ORGANI JAVNOG PREDUZEĆA

Član 11

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i Direktor.

Član 12

Nadzorni odbor Javnog preduzeća ima tri člana, od kojih je jedan predsednik.

Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština.

Jedan član Nadzornog odbora imenuje se iz reda zaposlenih.

Predstavnik zaposlenih u Nadzornom odboru predlaže se na način utvrđen Statutom Javnog preduzeća.

Mandat članova Nadzornog odbora traje četiri godine.

Član 13

Mandat predsedniku i članovima nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.

Predsednik i članovi nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:

1) javno preduzeće ne dostavi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja u propisanim rokovima;

2) nadzorni odbor propusti da preduzme neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja osnovane sumnje da odgovorno lice javnog preduzeća deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;

3) se utvrdi da deluje na štetu javnog preduzeća nesavesnim ponašanjem ili na drugi način;

4) u toku trajanja mandata bude osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora.

Predsednik i članovi nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora, a najduže šest meseci.

Član 14

Za predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;

3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;

4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;

5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja ili oblast finansija;

6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:

(1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;

(2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;

(3) obavezno lečenje narkomana;

(4) obavezno lečenje alkoholičara;

(5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.

Predstavnik zaposlenih u nadzornom odboru, pored uslova predviđenih stavom 1. ovog člana, mora da ispunjava i sledeće uslove:

1) da nije bio angažovan u vršenju revizije finansijskih izveštaja preduzeća u poslednjih pet godina;

2) da nije član političke stranke.

Član 15

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje uz saglasnost Skupštine;

2) donosi godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1. ovog člana uz saglasnost Skupštine;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja uz saglasnost Skupštine;

4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti uz saglasnost Gradskog veća;

5) usvaja finansijske izveštaje i dostavlja ih osnivaču radi informisanja;

6) nadzire rad direktora;

7) donosi statut uz saglasnost Skupštine;

8) odlučuje o statusnim promenama, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala, uz prethodnu saglasnost Skupštine;

9) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka, uz saglasnost Skupštine;

10) zaključuje ugovore o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

11) donosi poseban program za korišćenje sredstava iz budžeta Grada, uz saglasnost Gradskog veća;

12) donosi odluku o davanju garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa, uz saglasnost Skupštine;

13) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom uz saglasnost Skupštine;

14) donosi odluku o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga, uz saglasnost Skupštine;

15) donosi odluku o proceni vrednosti kapitala, kao i program i odluku o svojinskoj transformaciji, uz saglasnost Skupštine;

16) odlučuje o ulaganju kapitala, uz prethodnu saglasnost Skupštine;

17) donosi odluku o cenama uz saglasnost Gradskog veća;

18) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem Javnog preduzeća;

19) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na Direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Nadzorni odbor donosi odluku o oglašavanju, uz saglasnost Gradskog veća, ukoliko Javno preduzeće nema konkurenciju na tržištu u delatnosti od opšteg interesa.

Član 16

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u Nadzornom odboru.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana, odnosno kriterijume i merila za njeno utvrđivanje određuje Vlada RS.

Član 17

Direktora Javnog preduzeća imenuje i razrešava Skupština.

Direktor se imenuje na period četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa odredbama Zakona.

Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora javnog preduzeća donosi Skupština, na predlog Gradskog veća.

Javni konkurs sprovodi komisija za sprovođenje konkursa za izbor direktora, u skladu sa Zakonom.

Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem, u skladu sa odredbama Zakona.

Direktor ne može imati zamenika.

Član 18

Za direktora javnog preduzeća može biti imenovano lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;

3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;

4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima koji su povezani sa poslovima javnog preduzeća;

5) da poznaje oblast korporativnog upravljanja;

6) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;

7) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;

8) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

9) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:

(1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;

(2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;

(3) obavezno lečenje narkomana;

(4) obavezno lečenje alkoholičara;

(5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.

Član 19

Direktor Javnog preduzeća:

1) predstavlja i zastupa javno preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje;

8) izvršava odluke nadzornog odbora;

9) bira izvršne direktore;

10) bira predstavnike javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik javno preduzeće;

11) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

12) donosi akt o sistematizaciji;

13) vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i statutom.

Član 20

Za izvršnog direktora bira se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, odnosno na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama ili specijalističkim strukovnim studijama;

3) da ima najmanje pet godina radnog iskustva na poslovima za koje se zahteva visoko obrazovanje iz tačke 2) ovog člana;

4) da ima najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima za koje će biti zadužen u javnom preduzeću;

5) da ima radno iskustvo u organizovanju rada i vođenju poslova;

6) da nije osuđivano na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;

7) da mu nisu izrečene mere bezbednosti u skladu sa zakonom kojim se uređuju krivična dela, i to:

(1) obavezno psihijatrijsko lečenje i čuvanje u zdravstvenoj ustanovi;

(2) obavezno psihijatrijsko lečenje na slobodi;

(3) obavezno lečenje narkomana;

(4) obavezno lečenje alkoholičara;

(5) zabrana vršenja poziva, delatnosti i dužnosti.

Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom javnog preduzeća.

Izvršni direktor ne može imati zamenika.

Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u javnom preduzeću.

Izvršni direktor obavlja poslove u okviru ovlašćenja koje mu je odredio direktor, u skladu sa Statutom javnog preduzeća.

Izvršni direktor za svoj rad odgovara direktoru.

Član 21

Vršilac dužnosti direktora može se imenovati do imenovanja direktora javnog preduzeća po sprovedenom javnom konkursu.

Period obavljanja funkcije vršioca dužnosti direktora ne može biti duži od jedne godine.

Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.

Vršilac dužnosti direktora mora ispunjavati uslove za imenovanje direktora javnog preduzeća.

Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor javnog preduzeća.

VIII ODNOS JAVNOG PREDUZEĆA I OSNIVAČA

Član 22

Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u Javnom preduzeću Skupština daje saglasnost na:

1) statut;

2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

3) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih osnivačkim aktom;

4) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;

5) ulaganje kapitala;

6) statusne promene;

7) akt o proceni vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;

8) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja;

9) godišnji, odnosno trogodišnji program poslovanja;

10) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

11) izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg, odnosno trogodišnjeg programa poslovanja;

12) druge odluke, u skladu sa zakonom kojim se određuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.

Na odluku o ulaganju kapitala iz tačke 5) i 6) stava 1. ovog člana Skupština daje prethodnu saglasnost.

Saglasnost na odluku o cenama daje Gradsko veće.

Član 23

U slučaju poremećaja u poslovanju javnog preduzeća osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, osim ako je ovom odlukom i zakonom kojim se određuje delatnost od opšteg interesa drugačije određeno, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Ukoliko poremećaj u poslovanju javnog preduzeća dovede do ugrožavanja života i zdravlja ljudi ili imovine, a nadležni organ osnivača ne preduzme blagovremeno mere iz stava 1. ovog člana, te mere preduzima Vlada.

Član 24

Nadzor nad radom Javnog preduzeća vrši osnivač.

IX USLOVI I NAČIN UTVRĐIVANJA I RASPOREĐIVANJA DOBITI I NAČIN POKRIĆA GUBITAKA I SNOŠENJE RIZIKA

Član 25

Javno preduzeće dužno je da deo ostvarene dobiti uplati u budžet Grada, po završnom računu za prethodnu godinu.

Visina i rok za uplatu dobiti iz stava 1. ovog člana utvrđuje se zakonom, odnosno odlukom o budžetu za narednu godinu.

Odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka, donosi Nadzorni odbor Javnog preduzeća, uz saglasnost Skupštine.

X USLOVI I NAČIN ZADUŽENJA JAVNOG PREDUZEĆA

Član 26

Javno preduzeće se može zaduživati samo pod uslovima da je finansijski i kreditno sposobno da preuzme otplatu zajma.

Javno preduzeće se može kratkoročno zaduživati samo za obezbeđenje tekuće likvidnosti pod uslovom da je namera za zaduživanje definisana u planskim dokumentima.

Odluku o zaduživanju iz stava 2. ovog člana donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Gradskog veća.

Javno preduzeće se može dugoročno zaduživati za finansiranje kapitalnih investicionih rashoda, pod uslovom da su investicije koje Javno preduzeće namerava da finansira zaduživanjem definisane u planskim aktima.

Odluku iz stava 4. ovog člana donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Skupštine.

U cilju zaduženja po najpovoljnijim tržišnim uslovima, nabavka finansijskih usluga vršiće se u skladu sa zakonom kojim se uređuju javne nabavke.

XI IMOVINA JAVNOG PREDUZEĆA

Član 27

Javno preduzeće ima svoju imovinu kojom upravlja i raspolaže u skladu sa zakonom i ovom odlukom.

Imovinu Javnog preduzeća može da čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja se prenesu u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Javno preduzeće može biti korisnik stvari u javnoj svojini, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i ugovorom zaključenim na osnovu akta nadležnog organa kojim se sredstva u javnoj svojini daju na korišćenje Javnom preduzeću.

Član 28

Javno preduzeće ne može da otuđi objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, osim radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja.

Član 29

Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa vrši se uz saglasnost Skupštine.

Pod pribavljanjem i otuđenjem imovine veće vrednosti smatra se prenos ili više povezanih prenosa, čiji je predmet pribavljanje ili otuđenje imovine čija tržišna vrednost u momentu donošenja odluke predstavlja najmanje 30% od knjigovodstvene vrednosti imovine Javnog preduzeća iskazane u poslednjem godišnjem bilansu stanja.

XII ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE

Član 30

Javno preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.

Način obezbeđivanja uslova iz stava 1. ovog člana utvrđuje Javno preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koje obavlja na životnu sredinu.

XIII DRUGA PITANJA OD ZNAČAJA ZA OBAVLJANJE DELATNOSTI

Član 31

Javno preduzeće je dužno da u slučaju štrajka obezbedi minimum procesa rada u pružanju usluga iz svoje delatnosti, a naročito u pogledu sledećeg:

- pogrebne i prateće aktivnosti,

- sahranjivanje i prateće aktivnosti,

- priprema leševa za sahranjivanje i usluge grobara,

- sahranjivanje i

- iznajmljivanje opremljenog pogrebnog prostora na groblju.

XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 32

Javno preduzeće je dužno da Statut usaglasi sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 33

Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o promeni Odluke o osnivanju Javnog komunalnog preduzeća "Pogrebno" Subotica ("Službeni list Grada Subotice", br. 9/13).

Član 34

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".