ODLUKA

O ODRŽAVANJU JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

("Sl. list grada Subotice", br. 45/2014 i 53/2016)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju vršioci, uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), prava i obaveze vršioca ove komunalne delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.

Član 2

Komunalna delatnost održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: održavanje javnih zelenih površina) je, u smislu ove odluke, uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanacija zelenih rekreativnih površina i priobalja kao i drugih javnih zelenih površina.

Uređenje javnih zelenih površina obuhvata planiranje, podizanje i održavanje istih i to:

- podizanje travnih površina od odgovarajućih smeša trava za date uslove, održavanje visine trave od 3-5 cm, uz redovno navodnjavanje i prihranjivanje i dr.

- formiranje ružičnjaka ili cvetnjaka od perana i sezonskog cveća uz obaveznu smenu sezonskog cveća.

Tekuće održavanje javnih zelenih površina obuhvata:

- kontinuirano održavanje tokom cele godine,

- prihranjivanje, zalivanje i ispunjavanje predviđenim biljnim materijalom, zamena oštećenog ili osušenog materijala u žardinjerama,

- višekratno orezivanje žive ograde i puzavica, u skladu sa estetskim i funkcionalnim zahtevima okoline,

- nega drvorednih sadnica, u ulici ili aleji, koje su po pravilu od iste vrste drveća,

- druge neophodne radnje radi zaštite drveća, u skladu sa ovom odlukom.

Investiciono održavanje i sanacija javnih zelenih površina obuhvata, u smislu ove odluke, obnovu i rekonstrukciju postojećih javnih zelenih površina.

Član 3

Javne zelene površine su sve zelene površine na teritoriji Grada na kojima su izvršene radnje ozelenjavanja, sadnje sadnica, podizanje travnjaka, cvetnjaka, ružičnjaka i drugog zelenila i na kojima su po pravilu izgrađene pešačke komunikacije, dečja igrališta i drugi vrtno-arhitektonski elementi koji su u osnovnoj funkciji zelenih površina i služe redovnoj upotrebi tih površina.

Javne zelene površine, u smislu ove odluke, jesu i zemljišta koja su u skladu sa važećim prostorno planskim dokumentima namenjena za podizanje javnih zelenih površina, kao i neuređene javne zelene površine pod parložnom travom.

Član 4

Tipovi javnih zelenih površina, u smislu ove odluke su:

- parkovi,

- skverovi,

- zelenilo duž saobraćajnica (travnjaci, drvoredi, vetrozaštitni pojasevi i drugi zasadi),

- zelene površine duž obala jezera,

- blokovsko zelenilo, zelenilo pored i oko stambenih zgrada,

- park šume,

- javne zelene površine za rekreaciju i

- zaštitno zelenilo, kao i ostale zelene površine.

II VRŠIOCI KOMUNALNE DELATNOSTI, USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI ODRŽAVANJA JAVNIH ZELENIH POVRŠINA

Član 5

Komunalne delatnosti iz člana 2. ove odluke na teritoriji Grada obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" Subotica (u daljem tekstu: ovlašćeno preduzeće) osim:

1) na površinama javne namene koje se nalaze na zaštićenom području, kao i javnih zelenih površina duž obala Palićkog, Krvavog i Ludaškog jezera, gde te delatnosti obavlja Javno preduzeće "Palić-Ludaš" Palić (u daljem tekstu: Upravljač);

2) na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik, gde te delatnosti obavlja vršilac delatnosti, kome se, u skladu sa zakonom o javnim nabavkama, obavljanje ovih poslova poveri (u daljem tekstu: vršilac delatnosti).

Član 6

Komunalna delatnost iz člana 2. ove odluke, koju obavljaju ovlašćeno preduzeće i Upravljač, vrši se prema godišnjem Programu održavanja javnih zelenih površina (u daljem tekstu: Program).

Program donosi Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača po prethodno pribavljenom pozitivnom mišljenju Sekretarijata nadležnog za komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat).

Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača dužan je da Program za tekuću godinu donese do 15. januara tekuće godine i da isti, putem nadležnog sekretarijata, dostavi Gradskom veću radi davanja saglasnosti.

Program naročito sadrži: lokacije na području Grada na kojima ovlašćeno preduzeće i Upravljač obavljaju komunalnu delatnost, odnosno specifikaciju javnih zelenih površina koje se predviđaju za uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju, vrstu i obim radova po lokacijama, lokaciju za odlaganje i deponovanje otpada koji nastaje obavljanjem ove komunalne delatnosti ("zelenog otpada"), intenzitet, vremenski period obavljanja radova po vrsti radova, visinu sredstava potrebnih za realizaciju Programa po vrsti radova.

Program mora da bude u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita prirode i aktom o zaštiti zaštićenog područja za teritoriju na kojoj komunalnu delatnost obavlja Upravljač.

Gradonačelnik sa ovlašćenim preduzećem i Upravljačem zaključuje posebne ugovore za realizaciju Programa.

Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa, utvr uje se prema cenovniku koji donosi Nadzorni odbor ovlašćenog preduzeća i Upravljača.

Cenovnik treba da sadrži cenu svih radova i usluga po jedinici mere, a prilog cenovnika treba da sadrži analizu cena sa svim kalkulativnim elementima.

Gradsko veće daje saglasnost na cenovnik.

Član 6a

Komunalna delatnost iz člana 2. ove odluke, koju obavlja vršilac delatnosti u smislu člana 5. stav 1. tačka 2), vrši se po sprovedenom postupku javnih nabavki.

Postupak javnih nabavki se sprovodi po donošenju Odluke o elementima Programa održavanja javnih zelenih površina na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik, koja sadrži: lokacije na području grada, specifikaciju javnih zelenih površina koje se predviđaju za uređenje, vrstu i obim radova po lokacijama, intenzitet, vreme trajanja radova i visinu procenjenih sredstava.

Odluku iz stava 2. ovog člana donosi Gradonačelnik.

Nakon sprovedenog postupka javnih nabavki, na predlog nadležnog sekretarijata, Gradsko veće donosi Program održavanja javnih zelenih površina na području naseljenih mesta: Čantavir, Višnjevac, Dušanovo, Novi Žednik i Stari Žednik.

Program iz stava 4. ovog člana sadrži sve elemente Programa iz člana 6. stav 4.

Stručne i administrativne poslove iz ovog člana, obavlja nadležni sekretarijat.

Visina sredstava potrebnih za realizaciju Programa iz stava 4. ovog člana, utvr uje se u budžetu Grada.

Ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti dužni su da u roku od 30 dana od dana završetka radova, putem nadležnog sekretarijata, podnesu izveštaj Gradonačelniku o realizaciji Programa iz člana 6. stav 1. i stava 4. ovog člana, u prethodnoj godini.

Član 7

U skladu sa programom iz člana 6. ove odluke, uređenje novih javnih zelenih površina vrši se prema tehničkoj dokumentaciji-projektu ozelenjavanja, sa elementima u skladu sa propisima koji regulišu planiranje i izgradnju, koji je sastavni deo glavnog projekta i prethodno pribavljenog odobrenja za izgradnju.

Član 8

Investitor koji je ugovorom o uređenju građevinskog zemljišta obavezan da pri izgradnji stambenog, poslovnog ili drugog objekta izvrši uređenje javne zelene površine, dužan je da uređenje vrši prema tehničkoj dokumentaciji - projektu ozelenjavanja, koji je sastavni deo građevinske dozvole a ista mora biti u skladu sa urbanističkim, tehničkim i drugim propisanim uslovima i standardima.

Nadležna služba koja izdaje upotrebne dozvole za korišćenje objekta, dužna je da jedan primerak iste dostavi nadležnom sekretarijatu.

Član 9

Drveće može orezivati samo ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti na osnovu odobrenog Programa, kao i na osnovu rešenja inspekcije, a po pribavljenom mišljenju nadležnog sekretarijata.

Član 10

Seču, odnosno vađenje stabala sa javnih zelenih površina, može obavljati samo ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti, na osnovu rešenja inspekcije, a po pribavljenom mišljenju nadležnog sekretarijata i to ukoliko:

- drveće predstavlja opasnost po život, zdravlje ili imovinu ljudi;

- drveće dostigne fiziološku starost saglasno vrsti i staništu ili se nalazi u stanju u kom je ugrožen njegov opstanak i neophodno je njegovo uklanjanje ili njegovo zadržavanje zahteva neopravdan trošak sredstava;

- jedan broj primeraka drveća mora da bude odstranjen u interesu održavanja ostalog vrednog drveća (mere nege);

- je uklanjanje u funkciji suzbijanja invazivnih vrsta i/ili planske zamene starih stabala novim;

- izgradnja objekta ugrožava stanište i razvoj drveća;

- u pripremi građevinskih radova, odnosno organizaciji gradilišta bude utvrđeno da se predviđenim obuhvatom građevine ne mogu postići zahtevana rastojanja od drveća koje je predmet očuvanja odnosno kada se ne može izvršiti uspešno presa ivanje drveća;

- javni interes izgradnje saobraćajnica, infrastrukturnih i drugih javnih objekata, prevazilazi interes očuvanja drveća;

- drveće u blizini stambenih objekata, na parceli objekta ili susednoj parceli, pogoršava uslove stanovanja, naročito ako sprečava dnevno osvetljenje stambenog prostora.

III PRAVA I OBAVEZE NADLEŽNOG SEKRETARIJATA, OVLAŠĆENOG PREDUZEĆA, UPRAVLJAČA I VRŠIOCA DELATNOSTI

Član 11

Ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti dužni su da:

- održavanje (uređenje, tekuće i investiciono održavanje i sanaciju) javnih zelenih površina obavljaju prema Programu i ugovoru,

- bez odlaganja preduzmu sve neophodne mere iz svoje nadležnosti radi otklanjanja opasnosti ako drvo ili drugo zelenilo predstavlja opasnost po život, zdravlje ili imovinu korisnika javne zelene površine, kao i na osnovu podnetih i evidentiranih prijava,

- izvrše seču, odnosno vađenje stabala sa javnih zelenih površina ukoliko su ista bolesna, suva, oštećena elementarnom nepogodom, saobraćajnim udesom, odnosno zaražena štetočinama i bolestima, a ne mogu se spasiti drugim zaštitnim merama,

- javne zelene površine dovedu u ispravno stanje po nalogu nadležnog inspekcijskog organa kada kao posledica prekršajne ili druge radnje nastupi promena ili oštećenje na javnoj površini.

Ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti dužni su da svoj rad i poslovanje organizuju tako da kroz realizaciju Programa održavaju javne zelene površine u skladu sa ovom odlukom, kao i da obezbede propisan obim, vrstu i kvalitet radova i usluga.

Nadležni sekretarijat prati realizaciju Programa i zaključenih Ugovora na način da:

1) izdaje periodične naloge za obavljanje radova i usluga;

2) vrši kontrolu u toku obavljanja radova i usluga;

3) potvrđuje da su radovi i usluge obavljeni u skladu sa izdatim nalogom.

Vršenje nadzora iz stava 3. ovog člana bliže se utvrđuje Ugovorom.

Član 12

Katastar javnih zelenih površina izrađuje "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica po nalogu Gradonačelnika (u daljem tekstu: Katastar).

Katastar se izrađuje kao registar sistematizovanih informacija i podataka o:

1. zelenim površinama (katastar zelenih površina) i

2. o drveću (katastar drveća).

Katastar zelenih površina sadrži informacije i podatke o zelenim površinama, vrsti, tipu i lokaciji istih, te podatke o njihovom kvalitetu, podatke o broju i vrsti biljnog materijala, kao i kartografski prikaz.

Katastar drveća sadrži informacije i podatke o drveću i to: o lokaciji, vrsti i broju drveća, starosti, dimenziji i vitalnosti drveća, sa odvojenim podacima za drveće duž saobraćajnice i ispod elektrovodova na javnim zelenim površinama, kao i za drveće na parcelama koje se u celini štite u skladu sa zakonom.

Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica, dužno je da vodi Katastar koji je sastavni deo GIS-a, kao i da ažurira bazu podataka Katastra na osnovu izvršenih radova i/ili izdatih naloga.

Član 13

O stanju javnih zelenih površina, na osnovu podataka iz Katastra, nadležni sekretarijat sačinjava jednom godišnje, do 30. septembra, izveštaj i dostavlja isti i Gradonačelniku.

Član 14

Vodovodne, kanalizacione, telefonske, električne i druge instalacije polažu se podzemno u javne zelene površine pod uslovom da ne postoje objektivne mogućnosti za polaganje ispod trotoara ili kolovoza.

Podzemne instalacije na javnim zelenim površinama postavljaju se po pravilu na udaljenosti najmanje na dva metra od drveća.

Izuzetno, u park šumama i na terenima predviđenim za park šume, mogu se postaviti vazdušne telegrafske, telefonske, električne i druge instalacije, pod uslovom da ne ometaju pravilan razvoj vegetacije, da ne narušavaju estetski izgled zelenila i da ne ometaju normalno korišćenje ovih površina.

Iznad podzemnih i ispod vazdušnih instalacija se ne može saditi drveće.

Član 15

Na javnim zelenim površinama, osim u slučajevima predviđenim ovom odlukom, zabranjeno je:

1. sadnja drveća, ukrasnog šiblja, žive ograde i ostalog rastinja,

2. orezivanje drveća i

3. seča ili vađenje stabala.

Zabranjeno je koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni, a naročito:

1. oštetiti drveća i druge zasade,

2. skidati plodove i cvetove sa drveća, šiblja i cvetnih gredica,

3. nenamenski koristiti travnjak,

4. kopati i iznositi zemlju, kamenje, pesak i druge sastojke zemljišta,

5. puštati i napasati domaće životinje,

6. skidati, uništavati ili oštetiti putokaze, znakove, natpisne pločice i sl.,

7. oštetiti staze, klupe, posudu za sakupljanje otpada, ogradu, sanitarni uređaj i sl.,

8. ložiti vatru ili paliti stablo ili lišće,

9. urezivati slova ili znakove na stablima, klupama,

10. ozlediti debla, kore i korena (učvršćivanjem reklama ili drugih predmeta na drveću),

11. na drugi način koristiti javnu zelenu površinu i elemente uređivanja i opremanja javnih zelenih površina suprotno njihovoj nameni.

IV FINANSIRANJE

Član 16

Sredstva za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina obezbeđuju se iz prihoda budžeta Grada i drugih prihoda u skladu sa zakonom.

Član 17

Sredstva iz budžeta Grada namenjena za obavljanje i razvoj komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina koriste se za ostvarivanje ciljeva i zadataka propisanih ovom odlukom, u skladu sa donetim Programom na koji je data saglasnost od strane Gradskog veća, a prema donetom finansijskom planu, putem nadležnog sekretarijata.

V NADZOR

Član 18

Nadzor nad primenom ove odluke vrši nadležan sekretarijat.

Član 19

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke obavlja sekretarijat Gradske uprave Grada nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove putem komunalnog inspektora.

Član 20

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor, osim zakonom propisanih prava i dužnosti, ima pravo i dužnost da proverava da li:

1. Ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti dostavlja izveštaj u skladu sa članom 6. ove odluke;

2. se podizanje javnih zelenih površina vrši prema tehničkoj dokumentaciji (član 7. stav 1.);

3. se orezivanje drveća vrši u skladu sa članom 9. ove odluke;

4. se seča odnosno vađenje stabala vrši u skladu sa članom 10. ove odluke;

5. ovlašćeno preduzeće, Upravljač i vršilac delatnosti postupaju u skladu sa članom 11. ove odluke.

Član 21

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima sva ovlašćenja propisana zakonom kojim se uređuju komunalne delatnosti, a naročito da:

1. naloži rešenjem podizanje javnih zelenih površina u skladu sa tehničkom dokumentacijom (član 7.)

2. naloži rešenjem orezivanje u skladu sa članom 9.;

3. naloži rešenjem da se seča odnosno vađenje stabala vrši u skladu sa članom 10. ove odluke;

4. naloži rešenjem da ovlašćeno preduzeće.

Upravljač i vršilac delatnosti postupaju u skladu sa članom 11. ove odluke.

Član 22

Komunalno-policijske poslove vezane za održavanje komunalnog reda u oblasti komunalne delatnosti održavanja javnih zelenih površina vrši Komunalna policija.

Član 23

U obavljanju poslova Komunalne policije, komunalni policajac, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1) izda prekršajni nalog;

2) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

3) podnese zahtev za vođenje prekršajnog postupka.

Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno-policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

VI KAZNENE ODREDBE

Član 24

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetog po ovlašćenju iz čana 21. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 20.000 dinara.

Član 25

Za prekršaj, ako postupi suprotno zabrani iz člana 15. ove odluke, izdaje se prekršajni nalog u iznosu od:

1) za fizičko lice 5.000 dinara;

2) za odgovorno lice u pravnom licu 5.000 dinara;

3) za preduzetnike 20.000 dinara;

4) za pravna lica 20.000 dinara.

Član 26

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1) da se lice protiv koga je izdat prekršajni nalog ako prihvati odgovornost i u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne oslobađa plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne;

2) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od prijema prekršajnog naloga ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost za prekršaj ima pravo da u roku od osam dana od prijema prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje tako što će lično ili preko pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu uz naznačenje suda kome se zahtev podnosi;

4) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog biti dužno da pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom nadoknadi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje a sud utvrdi da je odgovoran za prekršaj;

5) da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku roka od osam dana od dana prijema ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u tom roku ne plati novčanu kaznu ili ne zahteva sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7) da će se fizičkom licu, preduzetniku i odgovornom licu u pravnom licu protiv koga je izdat prekršajni nalog neplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 27

Član 5. stav 1. tačka 2) ove odluke primenjivaće se najduže do 31. decembra 2017. godine.

Član 28

Postupci koji su započeti do dana stupanja na snagu ove odluke nastaviće se po propisima po kojima su započeti.

Član 29

Zavod će uspostaviti Katastar javnih zelenih površina iz člana 12. ove odluke u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 30

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o održavanju javnih zelenih površina ("Službeni list grada Subotice", br. 3/12, 52/12, 2/13 i 7/13-isp.).

Član 31

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".

 

Samostalni član Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o održavanju javnih zelenih površina

("Sl. list grada Subotice", br. 53/2016)

Član 15

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice", a primenjuje se od 1. decembra 2016. godine.

Grad Subotica će od "Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica, preuzeti sva prava i obaveze koje proizilaze iz zaključenih ugovora sa ovlašćenim preduzećem, Upravljačem i vršiocem delatnosti koja se odnose na održavanje javnih zelenih površina na osnovu ove odluke, a koje nisu realizovane do dana početka primene ove odluke.