PRAVILNIKO ORGANIZACIJI USLUGE PRIHVATILIŠTE ZA ŽRTVE NASILJA "SIGURNA KUĆA"("Sl. list grada Smedereva", br. 9/2016) |
I OSNOVNE ODREDBE
Ovim Pravilnikom uređuje se pravo na korišćenje usluge smeštaja u Prihvatilište za žrtve nasilja "Sigurna kuća" (u daljem tekstu: "Sigurna kuća"), vreme trajanja smeštaja, način finansiranja, kao i uslovi i način ostvarivanja prava na navedenu uslugu.
"Sigurna kuća" funkcioniše po principu jednakosti i međusobnog uvažavanja, bez obzira na rasnu, versku nacionalnu, političku ili drugu vrstu pripadnosti ili različitosti, po principu tolerantnosti u odnosima i nenasilnom rešavanju konflikata. Funkcioniše u okviru organizacione jedinice Centra za socijalni rad Smederevo - Služba za ostvarivanje prava iz oblasti socijalne zaštite grada Smedereva, kao pružaoca usluge, koji je registrovan za obavljanje ove delatnosti.
Radom "Sigurne kuće" rukovodi Centar za socijalni rad Smederevo.
Usluge "Sigurne kuće" mogu koristiti žene i deca žrtve nasilja u porodici, bez obzira na stalno prebivalište ili boravište.
Usluga smeštaja u "Sigurnoj kući" obezbeđuje se u situacijama akutnog nasilja u porodici, a naročito u slučaju:
- nanošenja ili pokušaja nanošenja telesne povrede;
- izazivanja straha pretnjom, ubistvom ili nanošenjem telesne povrede članu porodice ili njemu bliskog lica;
- prisiljavanja ili navođenja na seksualni odnos;
- ograničavanja slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima i
- vređanja, kao i svakog drugog drskog, bezobzirnog i zlonamernog ponašanja.
Korisnicima usluge "Sigurna kuća" obezbeđuje se smeštaj, ishrana, zdravstvena zaštita, pravna pomoć, savetovanje i konsultacije, psihosocijalna podrška, upućivanje na osposobljavanje na rad i povezivanje sa drugim nadležnim institucijama.
"Sigurna kuća" se nalazi na tajnoj lokaciji na teritoriji grada Smedereva.
Kapacitet "Sigurne kuće" obuhvata smeštaj za 19 osoba, pri čemu je odnos žena i dece fleksibilan.
Boravak žena i dece žrtava nasilja u porodici u "Sigurnoj kući" može trajati do 6 meseci.
Vreme boravaka u "Sigurnoj kući" utvrđeno u stavu 1. ovog člana, može biti produženo na osnovu zajedničkog mišljenja stručnog tima nadležnog Centra za socijalni rad i stručnih radnika "Sigurne kuće".
O pravu na smeštaj u "Sigurnu kuću" u prvom stepenu rešava nadležni Centar za socijalni rad izdavanjem uputa (rešenja o priznavanju prava do donošenja uputa od strane nadležnog Ministarstva) ili odbijajućeg rešenja.
Protiv rešenja donetog u prvom stepenu, stranka ima pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba se predaje Centru za socijalni rad koji je rešavao u prvom stepenu, a koji će istu proslediti nadležnom organu jedinice lokalne samouprave, koji rešava po žalbi.
Po donošenju uputa (rešenja o priznavanju prava do donošenja uputa od strane nadležnog Ministarstva) o smeštaju u "Sigurnu kuću" i upoznavanja korisnika sa uslovima, mogućnostima i pravilima života u "Sigurnoj kući", sa korisnicima se zaključuje Ugovor o boravku u "Sigurnoj kući" (u daljem tekstu: Ugovor) kojim se regulišu prava i obaveze žena i dece žrtava nasilja u porodici, koji koriste usluge "Sigurne kuće".
Nadležni Centar za socijalni rad doneće rešenje o odbijanju zahteva za smeštaj u "Sigurnu kuću" u slučaju postojanja:
- težeg psihijatrijskog oboljenja i suicidnog ponašanja;
- zloupotrebe lekova, alkohola i drugih opojnih sredstava i
- u ostalim slučajevima u kojima bi prema mišljenju stručne službe nadležnog Centra za socijalni rad prijem osobe direktno ugrozio funkcionisanje "Sigurne kuće".
Rešenjem nadležnog Centra za socijalni rad može prestati boravak u "Sigurnoj kući" pre otklanjanja posledica nastalih trpljenjem nasilja u slučaju:
- nasilnog ponašanja korisnika prema drugim korisnicima ili zaposlenim u "Sigurnoj kući";
- zloupotreba lekova, alkohola, i drugih opojnih sredstava;
- uništavanja, otuđivanja i nesavesnog odnosa prema imovini "Sigurne kuće";
- raspirivanja nacionalne, verske polne, političke ili druge vrste mržnje i netrpeljivosti i
- u drugim slučajevima u kojima po mišljenju zaposlenih radnika "Sigurne kuće" nije moguć dalji boravak korisnika u "Sigurnoj kući", jer bi time ostali korisnici bili ugroženi.
U neposrednom i stručnom radu sa ženama i decom žrtvama nasilja u porodici, pored zaposlenih radnika u "Sigurnoj kući" rade i stručni radnici Centra za socijalni rad Smederevo ili drugog nadležnog Centra.
Rad u "Sigurnoj kući" organizovan je u dve smene.
Noću za vreme vikenda, državnih i verskih praznika organizovano je pasivno dežurstvo.
U slučaju potrebe urgentnog zbrinjavanja noću, tokom vikenda, državnih i verskih praznika, vrši se trenutni smeštaj u "Sigurnu kuću", s tim da se o tome prvog narednog dana obaveštava nadležni Centar za socijalni rad.
Stručni radnici u "Sigurnoj kući", odmah nakon dolaska žena i dece žrtava nasilja u porodici, otvaraju dosije za svakog korisnika i redovno unose sve relevantne podatke i zapažanja.
Dosije iz stava 1. ovog člana predstavlja osnovu za podnošenje mesečnog izveštaja o radu "Sigurne kuće" i osnovu za ocenu uspešnosti rada stručnog tima.
Stručni tim sačinjen od zaposlenih u "Sigurnoj kući" i od stručnih radnika u nadležnom Centru za socijalni rad dužan je da pruži svu potrebnu pomoć i podršku ženama i deci žrtvama nasilja u porodici u pogledu:
- odlaska na lekarske preglede radi utvrđivanja psiho-fizičkog stanja;
- uspostavljanja kontakta sa porodicom;
- pomoći podrške u pronalaženju posla ili osposobljavanja za neko zanimanje;
- kontakta sa nadležnom policijskom upravom i nadležnim tužilaštvom;
- pružanja pravne pomoći;
- uključivanja žrtava u individualne ili grupne terapije;
- pronalaženja adekvatnog smeštaja i
- kontakata sa nadležnim predškolskim i školskim ustanovama.
"Sigurna kuća" je obezbeđena sigurnosnim video nadzorom i fizičkim obezbeđenjem. O sigurnosti korisnika i zaposlenih u "Sigurnoj kući" brinu fizičko obezbeđenje i dežurne službe Policijske uprave Smederevo.
Pravila ponašanja, prava i obaveze korisnika usluge "Sigurna kuća" su detaljnije propisani Kućnim redom "Sigurne kuće", koji donosi Centar za socijalni rad Smederevo, a koji predstavlja sastavni deo Ugovora koji se zaključuje između Centra za socijalni rad i korisnika.
Sa kućnim redom se svaki korisnik usluge "Sigurne kuće" upoznaje pre potpisivanja Ugovora.
Kućni red "Sigurne kuće" mora biti istaknut na oglasnoj tabli Centra za socijalni rad Smederevo ili na nekom drugom vidnom mestu unutar "Sigurne kuće" i njegova pravila moraju poštovati svi korisnici, zaposleni, kao i stručna ili pozvana lica dok su u "Sigurnoj kući".
Rad "Sigurne kuće" se finansira iz namenskih sredstava budžeta grada Smedereva, donacija, sredstava iz drugih opština i gradova čiji su građani korisnici usluga "Sigurne kuće" i drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva iz stava 1. ovog člana posebno se evidentiraju u Centru za socijalni rad Smederevo, kao namenska sredstva, u skladu sa pravilima budžetskog računovodstva.
O angažovanju namenskih sredstava odlučuje direktor Centra za socijalni rad Smederevo, u skladu sa zakonom, opštim aktima Centra i Finansijskim planom.
Visinu troškova usluge smeštaja u "Sigurnoj kući", utvrđuje Gradsko veće grada Smedereva, u skladu sa članom 46. stav 1. Odluke o pravima socijalne zaštite u gradu Smederevu.
Usluga smeštaja u "Sigurnoj kući", za korisnike sa teritorije grada Smedereva se ne naplaćuje.
Troškovi smeštaja žena i dece žrtava nasilja u porodici sa teritorija drugih opština i gradova podležu refundaciji troškova po važećem cenovniku za mesec (tj. provedene dane) u kojem su bili korisnici usluge "Sigurne kuće".
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja, a objaviće se u "Službenom listu grada Smedereva".