SMERNICE

ZA IZRADU I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA

("Sl. glasnik RS", br. 95/2016)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim smernicama uređuju se faze izrade i sprovođenja plana integriteta, rokovi za donošenje, sprovođenje i dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta i predviđa način na koji Agencija za borbu protiv korupcije (u daljem tekstu: Agencija) prati donošenje i sprovođenje plana integriteta.

Član 2

U smislu ovih smernica, pojedini izrazi imaju sledeće značenje:

1. "integritet" je skup vrednosti i postupanja organa javne vlasti, drugih organizacija i pravnih lica koji omogućavaju da javni funkcioneri, zaposleni i radno angažovani poštuju zakone, kodekse ponašanja i etički deluju s ciljem izbegavanja korupcije i poboljšanja rada;

2. "institucija" je državni organ i organizacija, organ teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javna služba i javno preduzeće;

3. "rizik" je mogućnost nastanka korupcije i drugih nepravilnosti u instituciji zbog sadašnjeg ili budućeg događaja koji ugrožava integritet;

4. "procena intenziteta rizika" je procena stepena izloženosti institucije rizicima u određenoj oblasti njenog funkcionisanja koja se dobija kao proizvod ocene uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika;

5. "oblasti funkcionisanja institucije" su ključne oblasti u radu institucije (upravljanje kadrovima, upravljanje finansijama, normiranje, ostvarivanje nadležnosti i dr.).

Član 3

Plan integriteta je dokument koji predstavlja rezultat postupka procene sopstvenog integriteta institucije.

Cilj plana integriteta je unapređenje integriteta, transparentnosti i profesionalne etike u odnosu na procenjeno stanje.

Plan integriteta sadrži:

1. identifikovane oblasti i procese koji su naročito rizični za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti;

2. procenu intenziteta rizika od korupcije i drugih nepravilnosti u oblastima i procesima iz tačke 1. ovog stava;

3. mere pravne i praktične prirode koje je potrebno preduzeti u cilju sprečavanja i otklanjanja rizika, kao i rokove predviđene za sprovođenje ovih mera;

4. podatke o licima odgovornim za sprovođenje mera iz plana integriteta;

5. druge elemente koji su određeni u ovim smernicama.

Obavezni prilozi uz plan integriteta su: odluka o imenovanju radne grupe za izradu plana integriteta, program radne grupe, zapisnici o sastancima radne grupe i preduzetim aktivnostima, zaključni izveštaj radne grupe i odluka o usvajanju plana integriteta.

Član 4

Izveštaj o sprovođenju plana integriteta je dokument koji sadrži:

1. podatke o tome da li su mere predviđene u planu integriteta sprovedene u roku, nakon isteka roka ili nesprovedene;

2. razloge za nesprovođenje mera.

Obavezni prilog uz izveštaj o sprovođenju plana integriteta je odluka o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.

Član 5

Plan integriteta donose državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća.

Druga pravna lica mogu doneti plan integriteta u skladu sa ovim smernicama.

Jedinice lokalne samouprave i gradske opštine u sastavu jedinice lokalne samouprave donose jedan plan integriteta koji obuhvata sve organe jedinice lokalne samouprave.

Ako institucija obavlja svoje dužnosti preko organizacionih jedinica (filijale, ekspoziture, područne jedinice i sl.) na teritoriji Republike Srbije, svaka od njih može da donese sopstveni plan integriteta i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.

Organizaciona jedinica koja ne izrađuje sopstveni plan integriteta uključuje se u izradu plana integriteta institucije (popunjavanjem upitnika od strane zaposlenih ili na drugi pogodan način) i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.

II NACRT (MODEL) PLANA INTEGRITETA

Član 6

Agencija priprema nacrte (modele) planova integriteta na osnovu kojih institucije izrađuju svoje planove integriteta i objavljuje priručnik za izradu i sprovođenje plana integriteta.

Nacrt (model) plana integriteta sadrži osnovne elemente potrebne za izradu i praćenje sprovođenja plana integriteta: opis rizične oblasti/procesa, postupak procene intenziteta rizika i njihovog rangiranja, kolone za unošenje mera, rokova i lica odgovornih za sprovođenje mera.

Nacrt (model) plana integriteta dostupan je institucijama u formi elektronske aplikacije za izradu i izveštavanje o sprovođenju plana integriteta (u daljem tekstu: elektronska aplikacija). Svaka institucija pristupa svom nacrtu (modelu) plana integriteta na osnovu korisničkog imena i lozinke koje im dodeljuje Agencija. Plan integriteta i izveštaj o sprovođenju plana integriteta izrađuju se u elektronskoj aplikaciji.

Nacrt (model) plana integriteta obavezan je za institucije iz člana 5. stav 1. ovih smernica prilikom izrade i izveštavanja o sprovođenju plana integriteta.

Priručnik za izradu i sprovođenje plana integriteta, koji objavljuje Agencija, sadrži metodologiju i način izrade plana integriteta, opis obavljanja aktivnosti po fazama, modele potrebnih akata, tehnička uputstva za izradu u elektronskoj aplikaciji, način određivanja uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika, intenziteta rizika, mera za unapređenje integriteta, njihovo praćenje i izveštavanje o njihovom sprovođenju.

III IZRADA I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA

Član 7

Izrada i sprovođenje plana integriteta je sistematski proces, koji se izvodi u sledećim fazama:

1. faza pripreme;

2. faza procene postojećeg stanja;

3. faza predlaganja mera za unapređenje integriteta;

4. faza sprovođenja i praćenja sprovođenja plana integriteta.

Faza pripreme

Član 8

U fazi pripreme rukovodilac institucije donosi odluku o izradi plana integriteta, imenuje koordinatora i članove radne grupe za izradu plana integriteta.

Koordinator radne grupe je lice koje dobro poznaje funkcionisanje institucije i uživa poverenje zaposlenih u instituciji.

Radna grupa se sastoji od pet do sedam članova u zavisnosti od složenosti organizacione strukture institucije i broja zaposlenih. U radnu grupu se imenuju zaposleni iz različitih oblasti funkcionisanja institucije.

Koordinator radne grupe na odgovarajući način (isticanjem obaveštenja na vidno mesto u instituciji, slanjem obaveštenja svim zaposlenima putem elektronske pošte i sl.) obaveštava zaposlene o početku izrade, cilju i značaju plana integriteta.

Rukovodilac institucije dužan je da omogući prisustvo koordinatora ili drugog člana radne grupe za izradu i sprovođenje plana integriteta obukama koje organizuje Agencija.

Član 9

U fazi pripreme radna grupa:

- priprema program izrade plana integriteta, u kojem se određuju ključni zadaci radne grupe, vreme početka i završetka izrade plana integriteta i dinamika izrade pojedinih faza;

- prikuplja svu potrebnu dokumentaciju za identifikaciju oblasti i radnih procesa koju su naročito izloženi rizicima i procenu njihove izloženosti rizicima (pravni okvir, interne procedure, odluke, uputstva, programe, izveštaje o pritužbama, finansijske izveštaje, izveštaje revizora, inspekcija, nadzornog tela, izveštaje o radu, i sl.) i

- daje sva potrebna objašnjenja zaposlenima o drugim pitanjima u vezi sa izradom plana integriteta.

Faza procene postojećeg stanja

Član 10

Druga faza predviđena je za identifikaciju oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima, procenu postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima i procenu intenziteta rizika.

Identifikacija oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima

Član 11

Radna grupa na osnovu sprovedene analize prikupljene dokumentacije potrebne za identifikaciju oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima, na osnovu obavljenog razgovora sa određenim brojem zaposlenih, kao i korišćenjem drugih adekvatnih metoda, identifikuje oblasti i radne procese koji su naročito izloženi rizicima, mogućnosti za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti i postojeće mere kontrole u datim oblastima i radnim procesima.

Radna grupa, prilikom sprovođenja analize iz stava 1. ovog člana, treba da ima u vidu da su određeni radni procesi zbog prirode aktivnosti koje se u njemu obavljaju podložni nastanku rizika, kao što su: rad sa novcem, planiranje i trošenje budžetskih sredstava, javne nabavke, plaćanja zaposlenima, plaćanja trećim licima, ubiranje prihoda, odabir kadrova, upravljanje informacijama, zaključivanje ugovora, utvrđivanje prava i obaveza fizičkih i pravnih lica, izdavanje raznih odobrenja i dozvola i sl.

Procena postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima korupcije i drugih nepravilnosti

Član 12

Procena postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima korupcije i drugih nepravilnosti zasnovana je na upitniku koji anonimno popunjavaju zaposleni i proceni koju vrši radna grupa.

Zaposleni odgovaraju na pitanja o tome da li i koje mere za sprečavanje različitih pojavnih oblika korupcije i drugih nepravilnosti institucija ima i primenjuje, a koje ne, u odnosu na određeni radni proces, kao i kakva su saznanja i iskustva zaposlenih sa različitim pojavnim oblicima korupcije i drugih nepravilnosti koje su se eventualno dešavale u instituciji.

Radna grupa na osnovu sprovedene analize prikupljene dokumentacije potrebne za procenu izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima, rezultata upitnika koji su popunjavali zaposleni, obavljenih razgovora sa određenim brojem zaposlenih, analize postojećih mera, njihove primene i efikasnosti, vrši konačnu procenu izloženosti radnih procesa rizicima.

Procena intenziteta rizika

Član 13

Radna grupa procenjuje intenzitet rizika na taj način što utvrđuje uticaj rizika i verovatnoću nastanka rizika u datom procesu, uzimajući u obzir postojeće mere za upravljanje rizicima.

Uticaj rizika je šteta koja može nastati po javno dobro (javne resurse, ugled institucije i sl.) nastupanjem jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.

Verovatnoća nastanka rizika je stepen izvesnosti da će doći do pojave jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.

Na osnovu proizvoda ocene uticaja i verovatnoće nastanka rizika vrši se rangiranje rizika prema intenzitetu na rizike visokog, srednjeg ili niskog intenziteta. Prema intenzitetu rizika, određuje se stepen hitnosti primene mera na mere visokog, srednjeg i niskog stepena hitnosti.

Faza predlaganja mera za unapređenje integriteta

Član 14

Završna faza predviđena je za predlaganje mera za upravljanje rizicima korupcije i drugih nepravilnosti.

Član 15

Nakon procene intenziteta rizika, radna grupa predlaže odgovarajuće pravne mere i mere praktične prirode za upravljanje rizicima, u vezi sa:

- jačanjem transparentnosti radnih procesa,

- unapređenjem internih procedura,

- uspostavljanjem, odnosno jačanjem efikasnosti sistema nadzora nad obavljanjem radnih procesa,

- smanjivanjem ili otklanjanjem diskrecionih ovlašćenja u donošenju odluka,

- uspostavljanjem jasnih i preciznih kriterijuma za donošenje odluka,

- uspostavljanjem, odnosno jačanjem mehanizama odgovornosti u radu,

- jačanjem etičkog i profesionalnog ponašanja i

- drugim pitanjima od značaja za upravljanje rizicima.

Prilikom predlaganja mera, radna grupa treba da ima u vidu da jedna predviđena mera može da utiče na sprečavanje dva ili više rizika.

Član 16

Zajedno sa predlozima mera za unapređenje integriteta, radna grupa određuje rokove i nosioce aktivnosti za njihovo sprovođenje.

Član 17

Rukovodilac institucije donosi odluku kojom usvaja izrađeni plan integriteta i razrešava radnu grupu.

Odluku iz stava 1. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, na način opisan u priručniku za izradu i sprovođenje plana integriteta, koji objavljuje Agencija, i taj dan se smatra danom dostavljanja plana integriteta institucije Agenciji.

Faza sprovođenja i praćenja sprovođenja plana integriteta

Član 18

Sprovođenje plana integriteta obuhvata primenu mera iz plana integriteta, praćenje da li se predviđene mere za unapređenje integriteta sprovode, da li proizvode očekivane efekte u sprečavanju rizika korupcije i drugih nepravilnosti i izveštavanje o sprovođenju mera.

Član 19

Praćenje sprovođenja mera iz plana integriteta vrši lice zaposleno u instituciji koje određuje rukovodilac institucije posebnom odlukom.

Lice iz stava 1. ovog člana prati da li se mere iz plana integriteta sprovode u rokovima i na način predviđen planom integriteta, koji su razlozi za odlaganje sprovođenja ili nesprovođenje mera, odnosno za njihovo sprovođenje na način koji nije predviđen planom integriteta i podatke o tome unosi u elektronsku aplikaciju (u deo za izveštavanje).

Nakon isteka roka za sprovođenje plana integriteta rukovodilac institucije donosi odluku o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.

Odluku iz stava 3. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, i taj dan se smatra danom dostavljanja izveštaja o sprovođenju plana integriteta institucije Agenciji.

IV PRAĆENJE DONOŠENJA I SPROVOĐENJA PLANA INTEGRITETA OD STRANE AGENCIJE

Član 20

Agencija prati donošenje i sprovođenje plana integriteta, neposrednom kontrolom u instituciji i kontrolom plana integriteta i izveštaja o sprovođenju plana integriteta institucija dostavljenih Agenciji.

Član 21

Praćenje donošenja i sprovođenja plana integriteta u instituciji obuhvata kontrolu:

- da li je i u kojoj meri plan integriteta kvalitetan i objektivan i

- da li se mere iz plana integriteta sprovode u rokovima i na način predviđen planom integriteta.

O izvršenoj kontroli sačinjava se izveštaj koji Agencija objavljuje na svojoj internet prezentaciji.

Rokovi

Član 22

Rok za donošenje i dostavljanje plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je do 30. juna 2017. godine.

Rok za sprovođenje plana integriteta je do 31. avgusta 2019. godine.

Rok za dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je 30 dana od dana isteka roka za njegovo sprovođenje.

Član 23

Plan integriteta donosi se svake treće godine.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 24

Stupanjem na snagu ovih smernica prestaju da važe Smernice za izradu i sprovođenje plana integriteta ("Službeni glasnik RS", broj 80/10).

Član 25

Ove smernice stupaju na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".