SMERNICEZA IZRADU I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA("Sl. glasnik RS", br. 95/2016) |
Ovim smernicama uređuju se faze izrade i sprovođenja plana integriteta, rokovi za donošenje, sprovođenje i dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta i predviđa način na koji Agencija za borbu protiv korupcije (u daljem tekstu: Agencija) prati donošenje i sprovođenje plana integriteta.
U smislu ovih smernica, pojedini izrazi imaju sledeće značenje:
1. "integritet" je skup vrednosti i postupanja organa javne vlasti, drugih organizacija i pravnih lica koji omogućavaju da javni funkcioneri, zaposleni i radno angažovani poštuju zakone, kodekse ponašanja i etički deluju s ciljem izbegavanja korupcije i poboljšanja rada;
2. "institucija" je državni organ i organizacija, organ teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javna služba i javno preduzeće;
3. "rizik" je mogućnost nastanka korupcije i drugih nepravilnosti u instituciji zbog sadašnjeg ili budućeg događaja koji ugrožava integritet;
4. "procena intenziteta rizika" je procena stepena izloženosti institucije rizicima u određenoj oblasti njenog funkcionisanja koja se dobija kao proizvod ocene uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika;
5. "oblasti funkcionisanja institucije" su ključne oblasti u radu institucije (upravljanje kadrovima, upravljanje finansijama, normiranje, ostvarivanje nadležnosti i dr.).
Plan integriteta je dokument koji predstavlja rezultat postupka procene sopstvenog integriteta institucije.
Cilj plana integriteta je unapređenje integriteta, transparentnosti i profesionalne etike u odnosu na procenjeno stanje.
Plan integriteta sadrži:
1. identifikovane oblasti i procese koji su naročito rizični za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti;
2. procenu intenziteta rizika od korupcije i drugih nepravilnosti u oblastima i procesima iz tačke 1. ovog stava;
3. mere pravne i praktične prirode koje je potrebno preduzeti u cilju sprečavanja i otklanjanja rizika, kao i rokove predviđene za sprovođenje ovih mera;
4. podatke o licima odgovornim za sprovođenje mera iz plana integriteta;
5. druge elemente koji su određeni u ovim smernicama.
Obavezni prilozi uz plan integriteta su: odluka o imenovanju radne grupe za izradu plana integriteta, program radne grupe, zapisnici o sastancima radne grupe i preduzetim aktivnostima, zaključni izveštaj radne grupe i odluka o usvajanju plana integriteta.
Izveštaj o sprovođenju plana integriteta je dokument koji sadrži:
1. podatke o tome da li su mere predviđene u planu integriteta sprovedene u roku, nakon isteka roka ili nesprovedene;
2. razloge za nesprovođenje mera.
Obavezni prilog uz izveštaj o sprovođenju plana integriteta je odluka o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.
Plan integriteta donose državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća.
Druga pravna lica mogu doneti plan integriteta u skladu sa ovim smernicama.
Jedinice lokalne samouprave i gradske opštine u sastavu jedinice lokalne samouprave donose jedan plan integriteta koji obuhvata sve organe jedinice lokalne samouprave.
Ako institucija obavlja svoje dužnosti preko organizacionih jedinica (filijale, ekspoziture, područne jedinice i sl.) na teritoriji Republike Srbije, svaka od njih može da donese sopstveni plan integriteta i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.
Organizaciona jedinica koja ne izrađuje sopstveni plan integriteta uključuje se u izradu plana integriteta institucije (popunjavanjem upitnika od strane zaposlenih ili na drugi pogodan način) i institucija je dužna da o tome obavesti Agenciju.
II NACRT (MODEL) PLANA INTEGRITETA
Agencija priprema nacrte (modele) planova integriteta na osnovu kojih institucije izrađuju svoje planove integriteta i objavljuje priručnik za izradu i sprovođenje plana integriteta.
Nacrt (model) plana integriteta sadrži osnovne elemente potrebne za izradu i praćenje sprovođenja plana integriteta: opis rizične oblasti/procesa, postupak procene intenziteta rizika i njihovog rangiranja, kolone za unošenje mera, rokova i lica odgovornih za sprovođenje mera.
Nacrt (model) plana integriteta dostupan je institucijama u formi elektronske aplikacije za izradu i izveštavanje o sprovođenju plana integriteta (u daljem tekstu: elektronska aplikacija). Svaka institucija pristupa svom nacrtu (modelu) plana integriteta na osnovu korisničkog imena i lozinke koje im dodeljuje Agencija. Plan integriteta i izveštaj o sprovođenju plana integriteta izrađuju se u elektronskoj aplikaciji.
Nacrt (model) plana integriteta obavezan je za institucije iz člana 5. stav 1. ovih smernica prilikom izrade i izveštavanja o sprovođenju plana integriteta.
Priručnik za izradu i sprovođenje plana integriteta, koji objavljuje Agencija, sadrži metodologiju i način izrade plana integriteta, opis obavljanja aktivnosti po fazama, modele potrebnih akata, tehnička uputstva za izradu u elektronskoj aplikaciji, način određivanja uticaja rizika i verovatnoće nastanka rizika, intenziteta rizika, mera za unapređenje integriteta, njihovo praćenje i izveštavanje o njihovom sprovođenju.
III IZRADA I SPROVOĐENJE PLANA INTEGRITETA
Izrada i sprovođenje plana integriteta je sistematski proces, koji se izvodi u sledećim fazama:
1. faza pripreme;
2. faza procene postojećeg stanja;
3. faza predlaganja mera za unapređenje integriteta;
4. faza sprovođenja i praćenja sprovođenja plana integriteta.
U fazi pripreme rukovodilac institucije donosi odluku o izradi plana integriteta, imenuje koordinatora i članove radne grupe za izradu plana integriteta.
Koordinator radne grupe je lice koje dobro poznaje funkcionisanje institucije i uživa poverenje zaposlenih u instituciji.
Radna grupa se sastoji od pet do sedam članova u zavisnosti od složenosti organizacione strukture institucije i broja zaposlenih. U radnu grupu se imenuju zaposleni iz različitih oblasti funkcionisanja institucije.
Koordinator radne grupe na odgovarajući način (isticanjem obaveštenja na vidno mesto u instituciji, slanjem obaveštenja svim zaposlenima putem elektronske pošte i sl.) obaveštava zaposlene o početku izrade, cilju i značaju plana integriteta.
Rukovodilac institucije dužan je da omogući prisustvo koordinatora ili drugog člana radne grupe za izradu i sprovođenje plana integriteta obukama koje organizuje Agencija.
U fazi pripreme radna grupa:
- priprema program izrade plana integriteta, u kojem se određuju ključni zadaci radne grupe, vreme početka i završetka izrade plana integriteta i dinamika izrade pojedinih faza;
- prikuplja svu potrebnu dokumentaciju za identifikaciju oblasti i radnih procesa koju su naročito izloženi rizicima i procenu njihove izloženosti rizicima (pravni okvir, interne procedure, odluke, uputstva, programe, izveštaje o pritužbama, finansijske izveštaje, izveštaje revizora, inspekcija, nadzornog tela, izveštaje o radu, i sl.) i
- daje sva potrebna objašnjenja zaposlenima o drugim pitanjima u vezi sa izradom plana integriteta.
Faza procene postojećeg stanja
Druga faza predviđena je za identifikaciju oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima, procenu postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima i procenu intenziteta rizika.
Identifikacija oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima
Radna grupa na osnovu sprovedene analize prikupljene dokumentacije potrebne za identifikaciju oblasti i radnih procesa koji su naročito izloženi rizicima, na osnovu obavljenog razgovora sa određenim brojem zaposlenih, kao i korišćenjem drugih adekvatnih metoda, identifikuje oblasti i radne procese koji su naročito izloženi rizicima, mogućnosti za nastanak korupcije i drugih nepravilnosti i postojeće mere kontrole u datim oblastima i radnim procesima.
Radna grupa, prilikom sprovođenja analize iz stava 1. ovog člana, treba da ima u vidu da su određeni radni procesi zbog prirode aktivnosti koje se u njemu obavljaju podložni nastanku rizika, kao što su: rad sa novcem, planiranje i trošenje budžetskih sredstava, javne nabavke, plaćanja zaposlenima, plaćanja trećim licima, ubiranje prihoda, odabir kadrova, upravljanje informacijama, zaključivanje ugovora, utvrđivanje prava i obaveza fizičkih i pravnih lica, izdavanje raznih odobrenja i dozvola i sl.
Procena postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima korupcije i drugih nepravilnosti
Procena postojećeg stanja izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima korupcije i drugih nepravilnosti zasnovana je na upitniku koji anonimno popunjavaju zaposleni i proceni koju vrši radna grupa.
Zaposleni odgovaraju na pitanja o tome da li i koje mere za sprečavanje različitih pojavnih oblika korupcije i drugih nepravilnosti institucija ima i primenjuje, a koje ne, u odnosu na određeni radni proces, kao i kakva su saznanja i iskustva zaposlenih sa različitim pojavnim oblicima korupcije i drugih nepravilnosti koje su se eventualno dešavale u instituciji.
Radna grupa na osnovu sprovedene analize prikupljene dokumentacije potrebne za procenu izloženosti oblasti i radnih procesa rizicima, rezultata upitnika koji su popunjavali zaposleni, obavljenih razgovora sa određenim brojem zaposlenih, analize postojećih mera, njihove primene i efikasnosti, vrši konačnu procenu izloženosti radnih procesa rizicima.
Radna grupa procenjuje intenzitet rizika na taj način što utvrđuje uticaj rizika i verovatnoću nastanka rizika u datom procesu, uzimajući u obzir postojeće mere za upravljanje rizicima.
Uticaj rizika je šteta koja može nastati po javno dobro (javne resurse, ugled institucije i sl.) nastupanjem jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.
Verovatnoća nastanka rizika je stepen izvesnosti da će doći do pojave jednog ili više vidova korupcije i drugih nepravilnosti u datom procesu.
Na osnovu proizvoda ocene uticaja i verovatnoće nastanka rizika vrši se rangiranje rizika prema intenzitetu na rizike visokog, srednjeg ili niskog intenziteta. Prema intenzitetu rizika, određuje se stepen hitnosti primene mera na mere visokog, srednjeg i niskog stepena hitnosti.
Faza predlaganja mera za unapređenje integriteta
Završna faza predviđena je za predlaganje mera za upravljanje rizicima korupcije i drugih nepravilnosti.
Nakon procene intenziteta rizika, radna grupa predlaže odgovarajuće pravne mere i mere praktične prirode za upravljanje rizicima, u vezi sa:
- jačanjem transparentnosti radnih procesa,
- unapređenjem internih procedura,
- uspostavljanjem, odnosno jačanjem efikasnosti sistema nadzora nad obavljanjem radnih procesa,
- smanjivanjem ili otklanjanjem diskrecionih ovlašćenja u donošenju odluka,
- uspostavljanjem jasnih i preciznih kriterijuma za donošenje odluka,
- uspostavljanjem, odnosno jačanjem mehanizama odgovornosti u radu,
- jačanjem etičkog i profesionalnog ponašanja i
- drugim pitanjima od značaja za upravljanje rizicima.
Prilikom predlaganja mera, radna grupa treba da ima u vidu da jedna predviđena mera može da utiče na sprečavanje dva ili više rizika.
Zajedno sa predlozima mera za unapređenje integriteta, radna grupa određuje rokove i nosioce aktivnosti za njihovo sprovođenje.
Rukovodilac institucije donosi odluku kojom usvaja izrađeni plan integriteta i razrešava radnu grupu.
Odluku iz stava 1. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, na način opisan u priručniku za izradu i sprovođenje plana integriteta, koji objavljuje Agencija, i taj dan se smatra danom dostavljanja plana integriteta institucije Agenciji.
Faza sprovođenja i praćenja sprovođenja plana integriteta
Sprovođenje plana integriteta obuhvata primenu mera iz plana integriteta, praćenje da li se predviđene mere za unapređenje integriteta sprovode, da li proizvode očekivane efekte u sprečavanju rizika korupcije i drugih nepravilnosti i izveštavanje o sprovođenju mera.
Praćenje sprovođenja mera iz plana integriteta vrši lice zaposleno u instituciji koje određuje rukovodilac institucije posebnom odlukom.
Lice iz stava 1. ovog člana prati da li se mere iz plana integriteta sprovode u rokovima i na način predviđen planom integriteta, koji su razlozi za odlaganje sprovođenja ili nesprovođenje mera, odnosno za njihovo sprovođenje na način koji nije predviđen planom integriteta i podatke o tome unosi u elektronsku aplikaciju (u deo za izveštavanje).
Nakon isteka roka za sprovođenje plana integriteta rukovodilac institucije donosi odluku o usvajanju izveštaja o sprovođenju plana integriteta.
Odluku iz stava 3. ovog člana institucija postavlja u elektronsku aplikaciju, i taj dan se smatra danom dostavljanja izveštaja o sprovođenju plana integriteta institucije Agenciji.
IV PRAĆENJE DONOŠENJA I SPROVOĐENJA PLANA INTEGRITETA OD STRANE AGENCIJE
Agencija prati donošenje i sprovođenje plana integriteta, neposrednom kontrolom u instituciji i kontrolom plana integriteta i izveštaja o sprovođenju plana integriteta institucija dostavljenih Agenciji.
Praćenje donošenja i sprovođenja plana integriteta u instituciji obuhvata kontrolu:
- da li je i u kojoj meri plan integriteta kvalitetan i objektivan i
- da li se mere iz plana integriteta sprovode u rokovima i na način predviđen planom integriteta.
O izvršenoj kontroli sačinjava se izveštaj koji Agencija objavljuje na svojoj internet prezentaciji.
Rok za donošenje i dostavljanje plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je do 30. juna 2017. godine.
Rok za sprovođenje plana integriteta je do 31. avgusta 2019. godine.
Rok za dostavljanje izveštaja o sprovođenju plana integriteta i odluke o njegovom usvajanju Agenciji je 30 dana od dana isteka roka za njegovo sprovođenje.
Plan integriteta donosi se svake treće godine.
Stupanjem na snagu ovih smernica prestaju da važe Smernice za izradu i sprovođenje plana integriteta ("Službeni glasnik RS", broj 80/10).
Ove smernice stupaju na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".