ODLUKAO IZMENAMA I DOPUNAMA OSNIVAČKOG AKTA AKREDITACIONOG TELA SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 14/2011 i 95/2016) |
Akreditaciono telo Srbije, kao nacionalno telo za akreditaciju u Republici Srbiji, organizuje se kao ustanova i posluje u skladu sa propisima kojima se uređuje pravni položaj javnih službi.
Akreditaciono telo Srbije osnovano je Odlukom o osnivanju Akreditacionog tela Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 96/06) i upisano je u sudski registar Trgovinskog suda u Beogradu, registarski uložak br. 5-978-00 od 8. decembra 2006. godine.
Akreditaciono telo Srbije (u daljem tekstu: ATS) ima svojstvo pravnog lica.
ATS ima prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.
Za obaveze u pravnom prometu sa trećim licima ATS odgovara celokupnom imovinom.
ATS se upisuje u sudski registar.
Pun naziv ATS je: Akreditaciono telo Srbije.
Skraćeni naziv Akreditacionog tela Srbije je: ATS.
ATS u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku, može da upotrebljava i naziv na engleskom jeziku: "Accreditation Body of Serbia".
Sedište ATS je u Beogradu, Ulica Vlajkovićeva 3.
ATS ima veliki i mali pečat okruglog oblika, koji su obrubljeni spoljnom debljom i unutrašnjom tanjom kružnom linijom i u sredini sadrže Mali grb Republike Srbije, oko kojeg je u prvom redu ispisan tekst: Akreditaciono telo Srbije, a u drugom - tekst: Republika Srbija, Beograd.
Sadržina velikog i malog pečata ispisana je na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.
Ispod grba u sredini malog pečata nalazi se redni broj pečata ispisan rimskim brojevima.
Prečnik velikog pečata je 32 mm, a malog 22 mm.
Štambilj ATS je pravougaonog oblika, dimenzija 60x30 mm i sadrži pun naziv ATS i rubrike za upis datuma prijema i broj pod kojim se akt zavodi.
Sadržina štambilja ispisana je na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.
Broj pečata i štambilja, način njihove upotrebe i čuvanja, kao i lica koja su zadužena za rukovanje pečatom i štambiljem, bliže se određuje statutom i aktom koji donosi direktor ATS.
ATS ima znak koji koristi za sopstvenu identifikaciju i koji je intelektualna svojina ATS.
ATS uz sertifikat o akreditaciji dodeljuje simbol akreditacije koji telo za ocenjivanje usaglašenosti koristi da označi status akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Osnivač ATS je Republika Srbija za koju na osnovu zakonskog ovlašćenja osnivačka prava vrši Vlada, Beograd, ul. Nemanjina 11 (u daljem tekstu: osnivač).
Sredstva kojima posluje ATS su u državnoj svojini.
Osnivač obezbeđuje ATS prostorije potrebne za rad, sredstva i opremu, u skladu sa zakonom.
Sredstvima iz stava 2. ovog člana ATS upravlja u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
ATS obavlja sledeće poslove:
1) utvrđuje kompetentnost tela za ocenjivanje usaglašenosti za obavljanje poslova ispitivanja, etaloniranja, kontrolisanja, sertifikacije proizvoda, sertifikacije sistema menadžmenta i sertifikacije osoba;
2) utvrđuje kompetentnost za obavljanje drugih poslova ocenjivanja usaglašenosti, u skladu sa posebnim zakonom;
3) utvrđuje i objavljuje pravila akreditacije koja su zasnovana na odgovarajućim srpskim, međunarodnim i evropskim standardima i dokumentima međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju;
4) vodi javni registar akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti;
5) učestvuje u radu međunarodnih i evropskih organizacija za akreditaciju;
6) obavlja i druge poslove iz oblasti akreditacije, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
Sadržaj i način vođenja registra iz stava 1. tačka 4) ovog člana bliže se određuje aktom koji donosi direktor.
ATS ne obavlja poslove radi sticanja dobiti.
Sredstva za rad ATS obezbeđuju se:
1) naplatom troškova akreditacije;
2) iz budžeta Republike Srbije;
3) iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Sredstvima iz stava 1. tačka 1) smatraju se prihodi koji se ostvaruju pružanjem usluga, u skladu sa odlukom o troškovima akreditacije.
Sredstvima iz drugih izvora smatraju se drugi prihodi ostvareni u skladu sa zakonom.
ATS ne sme primati poklone (donacije) od korisnika usluga.
Potrebna sredstva za rad ATS utvrđuju se godišnjim programom rada ATS (u daljem tekstu: Program rada).
Sredstva za članarine ATS u međunarodnim i evropskim organizacijama za akreditaciju, koja se utvrđuju Program rada, obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije.
Iznos sredstava za rad ATS koji se obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije određuju se na osnovu Programa rada, uzimajući u obzir predviđeni prihod od naplate troškova akreditacije, kao i predviđeni prihod iz drugih izvora.
Program rada, koji za svaku kalendarsku godinu donosi ATS i dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove akreditacije (u daljem tekstu: Ministarstvo), sadrži i finansijski plan.
Osnivač daje saglasnost na Program rada, kao i njegove izmene i dopune.
Organi ATS su: upravni odbor, direktor i nadzorni odbor.
Upravni odbor odlučuje o poslovanju ATS, utvrđuje poslovnu politiku ATS i prati njeno sprovođenje.
Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.
Predsednika i članove upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Dva člana upravnog odbora predlaže osnivač.
Dva člana upravnog odbora predlaže udruženje akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti, iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Jedan član upravnog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u ATS.
Predsednik i članovi upravnog odbora moraju da imaju visoku stručnu spremu i iskustvo u oblasti akreditacije i/ili ocenjivanja usaglašenosti.
Način predlaganja članova upravnog odbora iz reda zaposlenih u ATS bliže se uređuje statutom.
Upravni odbor:
1) donosi statut;
2) donosi Program rada sa Finansijskim planom;
3) usvaja finansijski izveštaj;
4) usvaja godišnji izveštaj o radu ATS;
5) odlučuje o korišćenju sredstava, u skladu sa zakonom;
6) odlučuje o raspolaganju imovinom velike vrednosti;
7) donosi odluku o visini troškova akreditacije;
8) utvrđuje kriterijume za utvrđivanje visine zarade direktora;
9) donosi opšti akt o kriterijumima za utvrđivanje visine zarada, naknada i drugih primanja zaposlenih;
10) daje saglasnost na akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta;
11) imenuje i razrešava predsednika i članove Saveta za akreditaciju;
12) donosi odluku kojom se obrazuje Komisija za žalbe;
13) donosi odluku kojom se utvrđuje visina naknada za rad predsednika i članova upravnog i nadzornog odbora, u skladu sa aktima Vlade;
14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
Akte iz stava 1. tač. 1), 2), 3) i 7) ovog člana, upravni odbor donosi uz saglasnost osnivača, a akt iz stava 1. tačka 6) ovog člana po prethodno pribavljenoj saglasnosti osnivača.
Odluka o visini troškova akreditacije objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Mandat predsednika i članova upravnog odbora traje četiri godine, uz mogućnost ponovnog imenovanja.
U slučaju prestanka mandata člana upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.
Upravni odbor odluke donosi većinom glasova od ukupnog broja članova.
Način rada i odlučivanja upravnog odbora bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu upravnog odbora.
Predsednik i članovi upravnog odbora imaju pravo na naknadu za rad.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje upravni odbor posebnom odlukom, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.
Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade predsedniku i članovima upravnog odbora, kao i način isplate naknade bliže se uređuje statutom.
Direktor rukovodi radom ATS i odgovara za zakonitost rada i poslovanja, kao i za stručni rad ATS.
Za svoj rad direktor je odgovoran upravnom odboru.
Direktora ATS imenuje i razrešava osnivač, na predlog upravnog odbora.
Upravni odbor predlaže kandidata za direktora ATS na osnovu sprovedenog javnog konkursa.
Javni konkurs sprovodi upravni odbor.
Direktor mora da ima visoku stručnu spremu, iskustvo u oblasti akreditacije i iskustvo u rukovođenju.
Mandat direktora traje pet godina, s tim što isto lice može biti ponovo imenovano za direktora.
Direktor ne može biti član upravnog odbora ni član nadzornog odbora ATS.
Direktor ne može biti član upravnog odbora ili član nadzornog tela akreditovanog tela za ocenjivanje usaglašenosti ili podnosioca prijave za akreditaciju.
Postupak izbora direktora, kao i uslovi koje mora ispunjavati kandidat za direktora bliže se uređuje statutom.
Direktor:
1) zastupa i predstavlja ATS;
2) organizuje i rukovodi radom ATS;
3) stara se o zakonitosti rada i poslovanja, kao i o stručnom radu ATS;
4) stara se o korišćenju sredstava;
5) izvršava i sprovodi odluke upravnog odbora;
6) predlaže akta koja razmatra, odnosno donosi upravni odbor;
7) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost upravnog odbora;
8) donosi odluke u vezi sa poslovanjem ATS, osim onih o kojima odlučuje upravni odbor;
9) donosi pojedinačna akta;
10) odlučuje o pravima i obavezama zaposlenih u ATS, u skladu sa zakonom;
11) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
ATS zastupa i predstavlja direktor ATS.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti direktora, ATS zastupa i predstavlja zamenik direktora ATS.
Direktor može ovlastiti zaposlenog u ATS ili drugo lice da u određenim pravnim poslovima i postupcima pred sudom ili drugim organima predstavlja ili zastupa ATS, s tim što se u pisanom ovlašćenju određuje obim i sadržina datih ovlašćenja.
Nadzorni odbor je organ kontrole zakonitosti rada i finansijskog poslovanja ATS koji za svoj rad odgovara upravnom odboru, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana.
Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Jednog člana nadzornog odbora predlaže Ministarstvo.
Jednog člana nadzornog odbora predlaže udruženje akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti, iz reda akreditovanih tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Jednog člana nadzornog odbora predlaže se iz reda zaposlenih u ATS.
Način predlaganja članova nadzornog odbora iz reda zaposlenih u ATS bliže se uređuje statutom.
Mandat predsednika i članova nadzornog odbora traje četiri godine uz mogućnost ponovnog izbora.
U slučaju prestanka mandata člana nadzornog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.
Nadzorni odbor:
1) vrši nadzor nad zakonitošću rada organa ATS;
2) kontroliše verodostojnost i kompletnost izveštaja o realizaciji Programa rada;
3) kontroliše verodostojnost i kompletnost finansijskog izveštaja;
4) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, ovom odlukom i statutom.
Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.
Sednice nadzornog odbora održavaju se po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.
Odluke nadzornog odbora donose se javnim glasanjem, pri čemu je potrebno da se o njima potvrdno izjasne najmanje dva člana nadzornog odbora.
Sednice saziva i vodi predsednik nadzornog odbora.
Način rada i odlučivanja nadzornog odbora bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu nadzornog odbora.
Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi osnivaču izveštaj, radi informisanja, o izvršenom nadzoru nad zakonitošću rada organa ATS, finansijskom poslovanju i drugim pitanjima od značaja za rad ATS.
Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad.
Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje upravni odbor posebnom odlukom, ukoliko aktom Vlade nije drugačije određeno.
Kriterijumi za utvrđivanje visine naknade predsedniku i članovima nadzornog odbora, kao i način isplate naknade bliže se uređuje statutom.
Savet za akreditaciju (u daljem tekstu: Savet) je stručno savetodavno telo ATS.
Savet za akreditaciju ima predsednika i deset članova koje imenuje i razrešava upravni odbor.
Za članove Saveta biraju se istaknuti stručnjaci i naučni radnici iz oblasti koje su značajne za obavljanje poslova iz nadležnosti ATS, kao predstavnici zainteresovanih strana.
Upravni odbor identifikuje zainteresovane strane za akreditaciju i utvrđuje kriterijume za izbor članova Saveta.
Kao zainteresovane strane identifikuju se, naročito:
1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;
2) fakulteti i instituti;
3) privredna društva, preduzetnici, komore i slično;
4) udruženje potrošača;
5) udruženje proizvođača;
6) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti.
Način izbora članova Saveta, kao i načina rada i odlučivanja Saveta bliže se uređuje statutom i poslovnikom o radu Saveta.
Savet:
1) daje mišljenja u pogledu razvoja sistema akreditacije u Republici Srbiji;
2) daje inicijative za proširenje oblasti delovanja ATS, odnosno ustanovljavanja novih šema akreditacije;
3) daje mišljenje u vezi primene zahteva standarda za akreditaciju u pojedinim oblastima;
4) predlaže osnivanje stalnih ili privremenih tehničkih komiteta, kao radnih tela za određene oblasti akreditacije i identifikuje strane koje u njima treba da učestvuju;
5) donosi pravila i kriterijume za imenovanje i rad tehničkih komiteta;
6) utvrđuje zaduženja tehničkih komiteta;
7) daje mišljenja po drugim stručnim pitanjima, na zahtev upravnog odbora.
Tehnički komiteti su stručna tela koja obavljaju poslove ekspertize za određene oblasti akreditacije.
Tehničke komitete kao stalna ili privremena tela obrazuje direktor, na predlog Saveta.
Stalni tehnički komiteti se obrazuju za određene vrste akreditacije.
Privremeni tehnički komiteti se obrazuju po potrebi, za rad po specifičnim i stručnim pitanjima iz određene oblasti akreditacije.
Po potrebi mogu se obrazovati i stalni tehnički komiteti za određene oblasti akreditacije.
Članovi stalnih ili privremenih tehničkih komiteta su stručnjaci koji imaju kompetentnost za određenu oblast akreditacije, odnosno ocenjivanja usaglašenosti i koji poznaju nacionalne, međunarodne i evropske standarde, kao i regulativu koja se odnosi na akreditaciju i ocenjivanje usaglašenosti.
U radu tehničkih komiteta učestvuju sledeće zainteresovane strane:
1) organi državne uprave i imaoci javnih ovlašćenja;
2) fakulteti i instituti;
3) akreditovana tela za ocenjivanje usaglašenosti;
4) privredna društva, preduzetnici, komore i dr.
Stalni tehnički komiteti se obrazuju za sledeće vrste akreditacije:
1) tehnički komitet za laboratorije;
2) tehnički komitet za kontrolna tela;
3) tehnički komitet za sertifikaciona tela.
Zadaci tehničkih komiteta su da:
1) daje mišljenja o primeni zahteva i dokumenata međunarodnih organizacija u pojedinim vrstama i oblastima ocenjivanja usaglašenosti i akreditaciji;
2) daje mišljenja o predlozima dokumenata EA, ILAC/IAF;
3) pruža pomoć ATS na poslovima proširenja aktivnosti;
4) učestvuje u utvrđivanju kriterijuma za utvrđivanje kompetentnosti ocenjivača, u pojedinim oblastima ocenjivanja usaglašenosti;
5) identifikuje potencijalne ocenjivače;
6) pruža pomoć ATS u pogledu priznavanja šema međulaboratorijskih poređenja i drugih šema.
Način izbora članova tehničkih komiteta, kao i načina rada i odlučivanja tehničkih komiteta bliže se uređuje statutom i opštim aktima ATS.
ATS rešava po žalbama u postupku akreditacije.
Po žalbi iz stava 1. ovog člana odlučuje Komisija za žalbe (u daljem tekstu: Komisija), u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.
Komisiju obrazuje upravni odbor.
Komisija ima predsednika i šest članova.
Za predsednika Komisije imenuje se predstavnik Ministarstva.
Članovi Komisije se imenuju prema vrsti akreditacije iz reda eksperata za rad tela za ocenjivanje usaglašenosti, i to:
1) dva člana iz reda eksperata za laboratorije;
2) dva člana iz reda eksperata za kontrolna tela;
3) dva člana iz reda eksperata za sertifikaciona tela.
Predsednik Komisije ima visoko obrazovanje u oblasti prava i 10 godina radnog iskustva.
Članovi Komisije imaju visoko obrazovanje i najmanje 5 godina radnog iskustva na poslovima akreditacije.
Članovi Komisije ne mogu biti direktor i članovi upravnog odbora.
Mandat članova Komisije traje četiri godine.
U cilju obezbeđenja nezavisnosti, nepristrasnosti i objektivnosti, predsednik Komisije određuje dva člana Komisije koji će zajedno sa njim razmatrati predmetnu žalbu.
Članovi Komisije iz 1. ovog člana ne smeju imati poslovni interes, niti biti osobe koje su posredno ili neposredno bile uključene ili povezane sa aktivnostima koje su predmet žalbe.
Odluka Komisije je konačna i protiv nje se može pokrenuti upravni spor.
Način obrazovanja Komisije i njen rad bliže se uređuje statutom.
Statut je najviši opšti akt ATS.
Izmene i dopune statuta, kao i drugih opštih akata vrše se po postupku i na način koji je propisan za njegovo donošenje.
Statut se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".
U ATS se donose i drugi opšti akti, kao što su pravila, pravilnici, poslovnici i drugi akti kojima se uređuju pojedina pitanja u vezi sa obavljanjem delatnosti ATS, kao i odluke kojima se uređuju pitanja od značaja za rad ATS, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i statutom.
Rad ATS je javan.
Javnost rada ostvaruje se objavljivanjem informacija i podataka o radu ATS u službenom glasilu, u posebnim publikacijama, na internet prezentaciji ATS, kao i pružanjem informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja.
Za davanje informacija i podataka o radu ATS sredstvima javnog informisanja nadležan je direktor ATS, odnosno lice koje on ovlasti pisanim ovlašćenjem.
Zaposleni u Akreditacionom telu Srbije nastavljaju da rade u ATS, a svoja prava i obaveze ostvaruju u skladu sa zakonom i opštim aktima ATS.
Postojeći organi Akreditacionog tela Srbije nastavljaju da obavljaju poslove organa ATS do isteka mandata na koji su imenovani, odnosno do imenovanja organa ATS, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Stručna tela nastavljaju da rade do obrazovanja novih stručnih tela, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
ATS će uskladiti svoja opšta akta u roku od godinu dana od dana upisa u sudski registar.
Direktor Akreditacionog tela Srbije Dejan Krnjaić, JMBG 0204964710052, iz Beograda, ul. Palmira Toljatija 4, izvršiće sudsku overu ove odluke, u skladu sa zakonom.
Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".