ODLUKA

O USKLAĐIVANJU POSLOVANJA JAVNOG PREDUZEĆA ZA GAZDOVANJE ŠUMAMA "SRBIJAŠUME" SA P.O. BEOGRAD SA ZAKONOM O JAVNIM PREDUZEĆIMA

("Sl. glasnik RS", br. 96/2016)

1. Uvodne odredbe

Član 1

Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o. (u daljem tekstu: Javno preduzeće), osnovano je Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 83/92, 53/93 - dr. zakon, 54/93, 60/93 - ispravka, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96 i 101/05 - dr. zakon) za obavljanje delatnosti gazdovanja šumama u državnoj svojini, obuhvaćenim šumskim područjima.

Član 2

Osnivanje Javnog preduzeća upisano je u sudski registar Privrednog suda u Beogradu, registarski uložak 1-20624-00, Rešenjem Fi 10351/92 od 24. septembra 1991. godine, a prevedeno u Registar privrednih subjekata u Agenciji za privredne registre rešenjem BD broj 3327/2005 od 28. februara 2005. godine.

Član 3

Osnivač Javnog preduzeća je Republika Srbija, a prava osnivača vrši Vlada, Beograd, Nemanjina broj 11, a matični broj 07020171 (u daljem tekstu: Osnivač).

Član 4

Javno preduzeće posluje pod poslovnim imenom: Javno preduzeće za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o. Beograd (u daljem tekstu: Javno preduzeće).

Skraćeno poslovno ime Javnog preduzeća je: Javno preduzeće "Srbijašume".

Sedište Javnog preduzeća je u Beogradu, Bulevar Mihaila Pupina 113.

Član 5

Javno preduzeće ima svojstvo pravnog lica i prava, obaveze i odgovornosti utvrđene zakonom i ovom odlukom.

Javno preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Javno preduzeće ima pečat i štambilj, čiji se izgled i sadržina utvrđuju statutom Javnog preduzeća (u daljem tekstu: Statut).

2. Delatnosti Javnog preduzeća

Član 6

Pretežna delatnost Javnog preduzeća je:

- Šifra delatnosti: 0210,

- Naziv delatnosti: gajenje šuma i ostale šumarske delatnosti.

Delatnost Javnog preduzeća od opšteg interesa je zaštita, korišćenje, unapređivanje i upravljanje šumama i divljači, kao dobrima od opšteg interesa.

Delatnost iz stava 2. ovog člana obuhvata:

1) gajenje, održavanje i obnovu šuma, rekonstrukciju i melioraciju degradiranih šuma i šikara, proizvodnju šumskog semena i sadnog materijala i podizanje novih šuma i šumskih zasada;

2) proizvodnju šumskih sortimenata i korišćenje drugih šumskih proizvoda i njihov transport, korišćenje šuma za rekreaciju, uzgoj i lov divljači i drugo korišćenje šuma;

3) projektovanje, izgradnju i održavanje šumskih saobraćajnica, parkova i zelenih rekreativnih površina i drugih objekata koji služe gazdovanju šumama;

4) izradu programa, projekata i osnova gazdovanja šumama;

5) izvođenje geodetskih radova za posebne namene;

6) vršenje stručnih poslova u šumama sopstvenika.

Pored delatnosti iz stava 1. ovog člana, Javno preduzeće obavlja i sledeće delatnosti: slatkovodni ribolov i slatkovodna akvakultura, uzgoj i lov divljači, upravljanje zaštićenim područjima.

Javno preduzeće obavlja poslove spoljnotrgovinskog prometa iz okvira registrovane delatnosti.

Javno preduzeće može da obavlja i druge delatnosti u skladu sa zakonom.

3. Prava, obaveze i odgovornosti Osnivača prema Javnom preduzeću i Javnog preduzeća prema Osnivaču

Član 7

Osnivač daje saglasnost na sledeće akte Javnog preduzeća:

1) Statut;

2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

3) odluku o visini cena, osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;

4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

5) akt o vrednosti kapitala, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji;

6) dugoročne i srednjoročne planove poslovne strategije i razvoja;

7) godišnji program poslovanja;

8) odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka;

9) druge odluke u skladu sa zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Osnivač daje prethodnu saglasnost na:

1) ulaganje kapitala;

2) statusne promene;

3) osnivanje drugih pravnih subjekata.

Član 8

Javno preduzeće donosi godišnji program poslovanja i dostavlja Osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu.

Sadržina programa poslovanja i posledice njegovog nedonošenja, propisani su zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće je dužno da dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja uskladi sa zakonom i programskim i planskim dokumentima Osnivača.

Član 9

Javno preduzeće dužno je da ministarstvu nadležnom za poslove privrede, dostavlja tromesečne izveštaje o realizaciji godišnjeg programa poslovanja, na obrascu izveštaja koji propiše ministar nadležan za poslove privrede, u skladu sa zakonom.

Član 10

U slučaju poremećaja u poslovanju Javnog preduzeća, Osnivač preduzima mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije Javnog preduzeća;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Javnog preduzeća;

3) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

4) druge mere određene zakonom kojim se određuju delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Za vreme ratnog stanja ili neposredne ratne opasnosti, Osnivač može u Javnom preduzeću utvrditi organizaciju za izvršavanje poslova od strateškog značaja za Republiku Srbiju.

Član 11

Zaposleni u Javnom preduzeću imaju pravo na štrajk koji ostvaruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk, kolektivnim ugovorom i drugim aktom.

U slučaju štrajka, Javno preduzeće dužno je da obezbedi uslove za obavljanje minimuma procesa rada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje štrajk i aktom Osnivača o određivanju minimuma procesa rada u Javnom preduzeću.

4. Uslovi i način utvrđivanja i raspoređivanja dobiti i način pokrića gubitka i snošenja rizika

Član 12

Javno preduzeće posluje po tržišnim uslovima.

Odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača i odlukom se određuje deo sredstava koji se uplaćuje u budžet Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Odluku o načinu pokrića gubitka Javnog preduzeća donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

5. Komisija za reviziju

Član 13

Javno preduzeće ima Komisiju za reviziju.

Komisija za reviziju ima tri člana, koje imenuje i razrešava Nadzorni odbor.

Nezavisni član Nadzornog odbora je predsednik Komisije za reviziju.

Najmanje jedan član Komisije za reviziju, mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.

Član Komisije za reviziju ne može biti lice koje je:

1) bilo angažovano u vršenju revizije finansijskih izveštaja Javnog preduzeća u poslednjih pet godina;

2) član političke stranke.

Član 14

Komisija za reviziju obavlja poslove u skladu sa zakonom i Statutom, kao i druge poslove koje joj poveri Nadzorni odbor.

Komisija za reviziju sastavlja i Nadzornom odboru podnosi izveštaje o pitanjima iz stava 1. ovog člana najmanje jedanput godišnje, osim ako Nadzorni odbor ne odluči da se svi ili pojedini izveštaji sastavljaju i podnose u kraćim vremenskim intervalima.

6. Uslovi i način zaduživanja Javnog preduzeća

Član 15

Javno preduzeće može da se zadužuje pod uslovima propisanim zakonom kojim se uređuje javni dug.

7. Zastupanje javnog preduzeća

Član 16

Javno preduzeće u poslovima unutrašnjeg i spoljnotrgovinskog prometa zastupa direktor, bez ograničenja.

Direktor može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pisano punomoćje za zastupanje Javnog preduzeća.

Direktor može, uz saglasnost Nadzornog odbora, dati i opozvati prokuru u skladu sa zakonom.

8. Iznos osnovnog kapitala, opis i vrsta nenovčanog uloga

Član 17

Javno preduzeće posluje sredstvima Javnog preduzeća za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o, osnovanog Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 83/92, 53/93 - dr. zakon, 54/93, 60/93 - ispravka, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96 i 101/05 - dr. zakon).

Sredstva iz stava 1. ovog člana čine pokretne i nepokretne stvari, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Osnovni kapital Javnog preduzeća iznosi 54.002.629.000,00 dinara i utvrđen je bilansom stanja na dan 31. decembar 2015. godine Javnog preduzeća za gazdovanje šumama "Srbijašume" sa p.o, osnovanog Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 46/91, 83/92, 53/93 - dr. zakon, 54/93, 60/93 - ispravka, 67/93 - dr. zakon, 48/94 - dr. zakon, 54/96 i 101/05 - dr. zakon).

Osnovni kapital iz stava 1. ovog člana je udeo Osnivača, kao jedinog člana sa 100% učešća u osnovnom kapitalu Javnog preduzeća.

9. Imovina Javnog preduzeća

Član 18

Imovinu Javnog preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Javno preduzeće upravlja i raspolaže svojom imovinom u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

10. Organi Javnog preduzeća

Član 19

Organi Javnog preduzeća su Nadzorni odbor i direktor.

a) Nadzorni odbor

Član 20

Nadzorni odbor ima pet članova, od kojih je jedan predsednik.

Predsednika i članove Nadzornog odbora imenuje Osnivač, na period od četiri godine, od kojih je jedan član Nadzornog odbora iz reda zaposlenih, a jedan član mora biti nezavisan.

Predsednik i članovi Nadzornog odbora moraju ispunjavati uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 21

Nadzorni odbor:

1) donosi dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

2) donosi godišnji program poslovanja Javnog preduzeća, usklađen sa dugoročnim i srednjoročnim planom poslovne strategije i razvoja iz tačke 1) ovog stava;

3) usvaja izveštaj o stepenu realizacije godišnjeg programa poslovanja;

4) usvaja tromesečni izveštaj o stepenu usklađenosti planiranih i realizovanih aktivnosti;

5) usvaja finansijske izveštaje;

6) donosi Statut;

7) nadzire rad direktora;

8) donosi odluku o raspodeli dobiti Javnog preduzeća, odnosno načinu pokrića gubitka;

9) donosi investicione programe i kriterijume za investiciona ulaganja;

10) donosi odluku o davanju ili oduzimanju prokure;

11) zaključuje ugovor o radu sa direktorom, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

12) donosi odluku o raspolaganju (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu Javnog preduzeća, velike vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

13) donosi odluku o cenama proizvoda šumarstva i dr;

14) odlučuje o statusnim promenama Javnog preduzeća, osnivanju drugih pravnih subjekata i ulaganju kapitala;

15) odlučuje o smanjenju i povećanju kapitala Javnog preduzeća;

16) odlučuje o kupovini udela ili akcija u drugom preduzeću, odnosno privrednom društvu;

17) imenuje i razrešava članove Komisije za reviziju;

18) donosi poslovnik o svom radu;

19) donosi akt o isplati stimulacije direktora i izvršnog direktora;

20) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom.

Odluke iz stava 1. tač. 1), 2), 6), 8), 12), 13), 15), 16) i 19) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz saglasnost Osnivača.

Odluku iz stava 1. tačka 14) ovog člana Nadzorni odbor donosi uz prethodnu saglasnost Osnivača.

Član 22

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova svojih članova.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo na odlučivanje o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u Javnom preduzeću.

Član 23

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za rad u Nadzornom odboru.

b) Direktor

Član 24

Direktora Javnog preduzeća imenuje Osnivač, na period od četiri godine, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 25

Za direktora može biti imenovano lice koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Statutom Javnog preduzeća, mogu biti određeni i drugi uslovi, koje lice mora da ispuni da bi bilo imenovano za direktora Javnog preduzeća.

Direktor Javnog preduzeća je funkcioner koji obavlja javnu funkciju.

Direktor Javnog preduzeća ne može imati zamenika.

Član 26

Direktor Javnog preduzeća:

1) predstavlja i zastupa Javno preduzeće;

2) organizuje rad Javnog preduzeća i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje Javnog preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada Javnog preduzeća;

5) predlaže dugoročni i srednjoročni plan poslovne strategije i razvoja i odgovoran je za njihovo sprovođenje;

6) predlaže godišnji program poslovanja i odgovoran je za njegovo sprovođenje;

7) predlaže finansijske izveštaje Javnog preduzeća;

8) izvršava odluke Nadzornog odbora;

9) bira izvršne direktore;

10) bira predstavnika Javnog preduzeća u skupštini društva kapitala čiji je jedini vlasnik Javno preduzeće;

11) zaključuje ugovore o radu sa izvršnim direktorima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju radni odnosi;

12) donosi pravilnik o sistematizaciji radnih mesta;

13) vrši i druge poslove određene zakonom, ovom odlukom, Statutom i kolektivnim ugovorom.

Direktor donosi opšte i pojedinačne akte Javnog preduzeća i vrši druge poslove određene zakonom i Statutom, pod uslovom da ti poslovi nisu zakonom, ovom odlukom ili Statutom određeni kao delokrug poslova Nadzornog odbora.

Član 27

Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Postupak za imenovanje direktora pokreće se šest meseci pre isteka perioda na koji je imenovan, odnosno u roku od 30 dana od dana podnošenja ostavke ili razrešenja.

Direktor podnosi ostavku Osnivaču, u pisanoj formi.

Direktor se razrešava, odnosno može biti razrešen iz razloga predviđenih zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 28

Predlog za razrešenje direktora podnosi ministarstvo nadležno za poslove privrede.

Predlog iz stava 1. ovog člana može podneti i Nadzorni odbor, preko ministarstva nadležnog za poslove privrede.

Predlog za razrešenje direktora mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se razrešenje predlaže i dostavlja se direktoru koji ima pravo da se u roku od 20 dana izjasni o razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.

Na postupak u kome se odlučuje da li će direktor biti razrešen ili ne, primenjuje se zakon kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 29

Direktor može biti suspendovan na način i pod uslovima predviđenim zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Član 30

Javno preduzeće može imati vršioca dužnosti direktora koga imenuje Osnivač u slučajevima, pod uslovima i na period koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja koja ima direktor Javnog preduzeća.

v) Izvršni direktor

Član 31

Za izvršnog direktora bira se lice, koje ispunjava uslove propisane zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.

Javno preduzeće ne može imati više od sedam izvršnih direktora, a broj izvršnih direktora utvrđuje se Statutom.

Izvršni direktor mora biti u radnom odnosu u Javnom preduzeću.

Izvršni direktor ne može imati zamenika.

Član 32

Direktor i izvršni direktor imaju pravo na zaradu, a mogu imati i pravo na stimulaciju.

Akt o isplati stimulacije direktoru i izvršnom direktoru donosi Nadzorni odbor, uz saglasnost Osnivača.

Akt o isplati stimulacije izvršnog direktora, donosi se na predlog direktora.

11. Zaštita životne sredine

Član 33

Javno preduzeće, dužno je da u obavljanju delatnosti primenjuje sve zakone i ostale propise kojima se uređuje zaštita životne sredine.

12. Javnost u radu Javnog preduzeća

Član 34

Javno preduzeće dužno je da na svojoj internet stranici objavi usvojeni godišnji program poslovanja, kao i sve njegove izmene i dopune, odnosno izvod iz tog programa ako Javno preduzeće ima konkurenciju na tržištu i tromesečne izveštaje o njegovoj realizaciji, revidirane finansijske godišnje izveštaje sa mišljenjem ovlašćenog revizora na te izveštaje, sastav Nadzornog odbora, radne biografije članova Nadzornog odbora, direktora i izvršnih direktora, organizacionu strukturu, kao i druge činjenice, koje su od značaja za javnost, a naročito informacije koje su aktom Vlade određene kao informacije od naročitog značaja za javnost.

13. Opšti akti Javnog preduzeća

Član 35

Opšti akti Javnog preduzeća su Statut, odluke, pravilnici i drugi akti kojima se na opšti način uređuju određena pitanja i odnosi.

Statut je osnovni opšti akt Javnog preduzeća.

Ostali opšti akti Javnog preduzeća ne smeju biti u suprotnosti sa odredbama Statuta.

Član 36

Statutom se podrobnije uređuju: poslovno ime i sedište Javnog preduzeća; obavljanje delatnosti Javnog preduzeća koje nisu predviđene ovom odlukom; zastupanje Javnog preduzeća; način raspoređivanja dobiti i pokriće gubitaka Javnog preduzeća; rezerve; delokrug poslova Nadzornog odbora i Direktora; način na koji se u Nadzorni odbor imenuje predstavnik zaposlenih u Javnom preduzeću; način izbora i broj izvršnih direktora; opšti akti Javnog preduzeća, nadležnost za njihovo donošenje i način njihovog stupanja na snagu; izgled i sadržina pečata i štambilja Javnog preduzeća; zaštita životne sredine i druga pitanja značajna za rad i poslovanje Javnog preduzeća i za ostvarivanje prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u Javnom preduzeću.

14. Prelazne i završne odredbe

Član 37

Javno preduzeće nastavlja sa radom u skladu sa Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 15/16), Zakonom o šumama ("Službeni glasnik RS", br. 30/10, 93/12 i 89/15) i ovom odlukom.

Javno preduzeće usaglasiće Statut i druga opšta akta sa ovom odlukom u roku od 90 dana od dana donošenja ove odluke.

Član 38

Ovu odluku objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".