ODLUKA
O DAVANJU U ZAKUP POSLOVNOG PROSTORA U JAVNOJ SVOJINI GRADA NOVOG SADA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 69/2014, 55/2015, 60/2015 i 74/2016)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom uređuje se način i postupak davanja u zakup poslovnog prostora u javnoj svojini Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Grad) i poslovnog prostora koji se stekne u javnu svojinu Grada putem izgradnje ili na drugi način, kao i organ nadležan za: pokretanje postupka davanja u zakup, objavljivanje oglasa o sprovođenju postupka javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda za davanje u zakup poslovnog prostora, obrazovanje Komisije za sprovođenje postupka davanja u zakup (u daljem tekstu: Komisija), donošenje akta o davanju u zakup poslovnog prostora, kao i za određivanje lica nadležnog za zaključivanje ugovora o davanju u zakup.

Član 2

Pod poslovnim prostorom, u smislu ove odluke, smatraju se poslovne zgrade i delovi zgrada, poslovne prostorije, sportski objekti i sportski tereni, garaže, otvorena skladišta i druge prostorije izgrađene, kupljene ili na drugi način pribavljene u svojinu Grada, kao i poslovni prostori koji u momentu zaključenja ugovora o zakupu ne postoje ali će u određenom roku nastati i biti pribavljeni u javnu svojinu Grada putem izgradnje ili na drugi način.

Član 3

Davanje u zakup poslovnog prostora vrši se u skladu sa Zakonom o javnoj svojini (u daljem tekstu: Zakon), Uredbom o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom, davanja u zakup stvari u javnoj svojini i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda ("Službeni glasnik RS", broj 24/12) (u daljem tekstu: Uredba) i odredbama ove odluke.

Poslove zakupodavca u ime i za račun Grada obavlja Gradska uprava za imovinu i imovinsko-pravne poslove (u daljem tekstu: Gradska uprava).

II POSTUPAK DAVANJA POSLOVNOG PROSTORA U ZAKUP

Član 4

Poslovni prostor daje se u zakup:

- u postupku javnog nadmetanja i prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja, i

- neposrednom pogodbom.

Član 5

Odluku o pokretanju postupka davanja u zakup poslovnog prostora donosi Gradsko veće Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće) osim u slučaju davanja u zakup poslovnog prostora neposrednom pogodbom.

Predlog odluke iz stava 1. ovog člana priprema Gradska uprava.

Uz predlog iz stava 2. ovog člana Gradskom veću se dostavlja i tekst javnog oglasa, osim u slučaju davanja poslovnog prostora u zakup neposrednom pogodbom.

Član 6

Postupak davanja poslovnog prostora u zakup sprovodi komisija koju obrazuje i imenuje Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik).

Komisija ima predsednika, najmanje dva člana i sekretara.

Aktom o obrazovanju i imenovanju komisije uređuju se poslovi i zadaci komisije i sekretara.

Komisija punovažno odlučuje ukoliko na sednici komisije prisustvuje više od polovine članova, a odluka se smatra donetom kada se za istu izjasni više od polovine od ukupnog broja članova.

Član 7

Komisija o svom radu sačinjava zapisnik i obrazložen predlog odluke za davanje poslovnog prostora u zakup i tekst ugovora o zakupu poslovnog prostora dostavlja Gradskoj upravi.

Gradska uprava pribavlja mišljenje Pravobranilaštva Grada Novog Sada na tekst ugovora iz stava 1. ovog člana.

Pravobranilaštvo Grada Novog Sada dužno je da mišljenje iz stava 2. ovog člana da u roku od 30 dana od dana prijema zahteva za davanje mišljenja.

Gradska uprava predlog akta o davanju poslovnog prostora u zakup sa tekstom ugovora o zakupu poslovnog prostora i mišljenjem iz stava 2. ovog člana dostavlja Gradskom veću.

Akt o davanju poslovnog prostora u zakup donosi Gradsko veće.

Član 8

Na osnovu akta o davanju poslovnog prostora u zakup iz člana 7. stav 5. ove odluke zaključuje se ugovor o davanju u zakup poslovnog prostora.

Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje načelnik Gradske uprave.

1. Postupak javnog nadmetanja i prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja

Član 9

Tekst oglasa iz člana 5. stav 3. ove odluke priprema komisija.

Oglas se objavljuje u sredstvima javnog informisanja i na internet stranici Grada, i obavezno sadrži:

- podatke o zakupodavcu,

- vrstu postupka (prikupljanje pisanih ponuda ili javno nadmetanje),

- opis poslovnog prostora koji se daje u zakup,

- rok trajanja zakupa,

- delatnosti koje se mogu obavljati u poslovnom prostoru,

- početnu visinu zakupnine u dinarima po m2 mesečno bez PDV-a,

- visinu i način polaganja depozita,

- rok za povraćaj depozita ponuđačima koji nisu uspeli u postupku,

- podatke o obaveznoj sadržini ponude/prijave i neophodnoj dokumentaciji koja se uz nju prilaže,

- način, mesto i vreme za dostavljanje ponuda/prijava,

- kriterijum za izbor najpovoljnijeg ponuđača,

- vreme i mesto javnog otvaranja ponuda, odnosno održavanja javnog nadmetanja,

- naznaku da se u ponudi/prijavi obavezno navodi broj računa na koji će se izvršiti povraćaj depozita,

- datum i vreme razgledanja poslovnog prostora koji se daje u zakup, i

- druge elemente potrebne za sprovođenje postupka.

Član 10

Visina depozita za učešće u postupku ne može biti viša od tri početne mesečne zakupnine za poslovni prostor koji se daje u zakup.

Depozit se polaže na način utvrđen objavljenim oglasom.

Pisana ponuda, odnosno prijava za javno nadmetanje za koju nije položen depozit neće se razmatrati.

Ponuđačima čija pisana ponuda/prijava bude izabrana kao najpovoljnija položeni iznos depozita uračunava se kao deo unapred plaćene zakupnine, nakon zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Ponuđačima čija ponuda/prijava nije najpovoljnija, odnosno ne bude razmatrana u slučajevima utvrđenim ovom odlukom, depozit se vraća po isteku roka za prigovor na rezultate postupka.

Ponuđač čija je ponuda/prijava izabrana kao najpovoljnija gubi pravo na povraćaj depozita ukoliko u roku od osam dana od dana prijema poziva za zaključenje ugovora o zakupu poslovnog prostora ne zaključi ugovor.

Član 11

Kriterijum za izbor najpovoljnije ponude je najviša ponuđena zakupnina po m2.

Ukoliko u postupku dva ili više ponuđača ponude isti iznos zakupnine, komisija će pozvati ponuđače koji su ponudili isti iznos zakupnine da u roku od tri dana od dana prijema poziva dostave novu zatvorenu pisanu ponudu sa uvećanim iznosom zakupnine u odnosu na prethodno datu ponudu, a koje ponude će komisija otvoriti i utvrditi najpovoljnijeg ponuđača.

Ukoliko ponuđači u roku od tri dana ne dostave novu ponudu, odnosno ako su ponuđači dostavili novu ponudu ali sa istovetnom zakupninom, komisija zadržava pravo da izbor najpovoljnijeg ponuđača izvrši po slobodnom uverenju.

Član 12

Rok za podnošenje ponuda/prijava na oglas ne može biti kraći od sedam dana od dana objavljivanja oglasa.

Član 13

Ponuda/prijava mora da sadrži:

- podatke o podnosiocu i to za:

1. fizička lica - ime, prezime, adresu, kontakt telefon i fotokopiju lične karte,

2. preduzetnike - naziv radnje i sedište, fotokopiju lične karte preduzetnika, kontakt telefon, fotokopiju rešenja o upisu u registar nadležnog organa, fotokopiju potvrde o dodeljenom poreskom identifikacionom broju,

3. pravna lica - naziv i sedište, kontakt telefon ovlašćenog lica, fotokopiju rešenja o upisu u registar nadležnog organa, fotokopiju potvrde o dodeljenom poreskom identifikacionom broju,

- adresu poslovnog prostora za koji se podnosi,

- delatnost koja će se obavljati u poslovnom prostoru (koja može biti samo delatnost koja je oglasom određena kao delatnost koja se može obavljati u poslovnom prostoru),

- iznos ponuđene zakupnine po m2 mesečno u dinarima bez PDV-a (koji ne može biti niži od početnog iznosa po m2 mesečno bez PDV-a određenog oglasom),

- izjavu da će se poslovni prostor uzeti u viđenom stanju i privesti nameni sopstvenim sredstvima ponuđača bez prava potraživanja od zakupodavca,

- dokaz o uplati depozita, i

- druge elemente u skladu sa oglasom.

Sve ponude/prijave moraju biti overene i potpisane od strane ovlašćenog lica ponuđača.

Uz ponudu/prijavu se dostavljaju prilozi u skladu sa oglasom.

Član 14

Ponude/prijave se podnose u zatvorenim kovertama putem pisarnice Gradske uprave ili preporučenom poštom na adresu Gradske uprave, sa naznakom: "ne otvarati - ponuda za javni oglas / prijava za javno nadmetanje".

Na koverti treba da stoje osnovni podaci o podnosiocu.

Član 15

Ponuda/prijava ponuđača za koga se utvrdi da je već bio ili jeste zakupac poslovnog prostora i koji po tom ili nekom drugom osnovu ima dugovanja, odnosno koji se nije pridržavao drugih ugovorenih odredaba, kao i ponuda/prijava sa njim povezanih lica, neće se razmatrati.

Član 16

Neblagovremene ili nepotpune ponude/prijave se odbacuju.

Neblagovremene ponude/prijave se vraćaju neotvorene ponuđačima sa naznakom da su podnete neblagovremeno.

Član 17

Otvaranje ponuda/prijava je javno i sprovodi ga komisija na mestu, u vreme i na način određen oglasom.

Član 18

U postupku otvaranja ponuda/prijava, komisija konstatuje:

- prisustvo ponuđača i drugih lica,

- broj podnetih ponuda/prijava,

- blagovremenost i potpunost ponude/prijave,

- sadržinu svake blagovremene ponude/prijave,

- ponude/prijave koje se odbacuju, i

- druge značajne činjenice.

Član 19

Ponude/prijave se razmatraju bez prisustva ponuđača i drugih lica.

Član 20

U postupku prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja komisija vrši izbor najpovoljnijeg ponuđača.

Komisija je u obavezi da sve ponuđače obavesti o rezultatima postupka najkasnije u roku od sedam dana od dana otvaranja ponuda.

Svaki ponuđač ima pravo na prigovor u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja o rezultatima postupka.

O prigovoru odlučuje Gradsko veće.

Član 21

U postupku javnog nadmetanja mogu da učestvuju samo podnosioci prijava koji ispunjavaju sve uslove iz oglasa.

Po okončanju postupka javnog nadmetanja, komisija utvrđuje najpovoljnijeg podnosioca prijave.

Član 22

Po donošenju akta o davanju poslovnog prostora u zakup najpovoljniji ponuđač/podnosilac prijave poziva se da u roku od osam dana od dana njegovog dostavljanja zaključi ugovor o zakupu poslovnog prostora.

Član 23

Ukoliko najpovoljniji ponuđač/podnosilac prijave ne zaključi ugovor o zakupu poslovnog prostora smatraće se da je odustao od zaključenja ugovora i gubi pravo na povraćaj depozita.

Ukoliko se u periodu od donošenja odluke o davanju poslovnog prostora u zakup do zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora utvrdi da je račun najpovoljnijeg ponuđača/podnosioca prijave blokiran ili je najpovoljniji ponuđač/podnosioc prijave prestao da postoji gubi pravo na povraćaj depozita.

U slučaju iz st. 1. i 2. ovog člana ugovor o zakupu poslovnog prostora može da se zaključi sa prvim sledećim najpovoljnijim ponuđačem/podnosiocem prijave.

2. Postupak neposredne pogodbe

Član 24

Postupak neposredne pogodbe pokreće se na zahtev zainteresovanog lica u slučajevima:

- kada zakup traže ambasade stranih država u Republici Srbiji, kao i trgovinska i vojna predstavništva i druge organizacije pri diplomatsko-konzularnim predstavništvima u Republici Srbiji, pod uslovom reciprociteta, međunarodne organizacije za pomoć i saradnju sa zemljama Evropske unije, međunarodne humanitarne organizacije u cilju obezbeđenja uslova za smeštaj i rad u Republici Srbiji, kao i domaće humanitarne organizacije, političke stranke, organizacije i udruženja građana iz oblasti zdravstva, kulture, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite, pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda, dobrovoljne organizacije koje učestvuju u spasilačkim akcijama, agencije, direkcije i druge službe i organizacije čiji je osnivač Grad radi obavljanja poslova iz njihovog delokruga, a za koje osnivačkim aktom nije utvrđena obaveza osnivača da im obezbedi poslovni prostor za rad;

- kada zakupac prestane da obavlja svoju delatnost (usled teške bolesti, odlaska u penziju, smrti i dr), a dodelu u zakup traži član porodičnog domaćinstva zakupca (bračni drug, dete, roditelj) pod uslovom da nastavi sa obavljanjem iste delatnosti;

- kada zakupac-pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice čiji je osnivač ili kada zakupac-pravno lice traži određivanje za zakupca drugo pravno lice, a oba pravna lica imaju istog osnivača, odnosno kada je kod zakupca-pravnog lica došlo do određenih statusnih, organizacionih promena;

- kada zakupac-fizičko lice traži određivanje za zakupca pravno lice čiji je osnivač ili kada osnivač pravnog lica zbog brisanja istog iz registra nadležnog organa traži da bude određen za zakupca kao fizičko lice;

- kada zakupac koji je uredno izmirivao obavezu plaćanja zakupnine traži produženje ugovora o zakupu zaključenog na određeno vreme, najranije tri meseca, a najkasnije mesec dana pre isteka ugovora o zakupu;

- kada se poslovni prostor daje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, sajamskih, naučnih i drugih sličnih potreba na period do 30 dana;

- kada se poslovni prostor ne izda u zakup posle sprovedenog jednog postupka javnog oglašavanja, ali ne ispod visine zakupnine utvrđene u skladu sa ovom odlukom;

- kada davanje u zakup traži fizičko lice kojem je poslovni prostor oduzet nacionalizacijom, odnosno njegovi naslednici, pod uslovom da je pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine pred nadležnim organom;

- kada se u zakup daje poslovni prostor koji je u suvlasništvu;

- kada jedan od zakupaca istog poslovnog prostora traži prestanak zakupodavnog odnosa, a drugi zakupac traži zaključenje ugovora o zakupu kao jedini zakupac;

- kada zakupac traži određivanje za zakupca drugo lice pod uslovom da ono, nakon donošenja odluke o davanju u zakup i pre zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, izmiri celokupan dug zakupca nastao usled neplaćanja zakupnine i troškova korišćenja zakupljenog poslovnog prostora;

- kada davanje u zakup slobodnog poslovnog prostora traži lice koje je saglasno da, nakon donošenja odluke o davanju u zakup i pre zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, izmiri celokupan dug koji tereti poslovni prostor na ime zakupnine i troškova korišćenja, a ukoliko taj dug nije moguće namiriti na drugi način;

- kada je to potrebno radi bolje organizacije i efikasnosti rada nosioca prava javne svojine, odnosno korisnika stvari u javnoj svojini, kao i posebnih službi i organizacija čiji su oni osnivači;

- kada se poslovni prostor prvi put uvodi u evidenciju, a zakup traži zatečeni zakupac;

- kada se poslovni prostor koji je u javnoj svojini Grada, odnosno koji će do dana primopredaje biti stečen u javnu svojinu Grada, daje u zakup u cilju realizacije investicionog projekta koji podrazumeva otpočinjanje industrijske proizvodnje i zapošljavanje najmanje 1000 zaposlenih na neodređeno vreme na realizaciji predmetnog investicionog projekta u periodu od minimum tri godine od dana sticanja prava zakupa, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti predviđene ovim projektom u skladu sa propisima koji uređuju ulaganja i privlačenje investicija i propisima koji uređuju opšte uslove i postupak kontrole državne pomoći.

Član 25

Za zakupce poslovnog prostora može da bude određeno više lica, u kom slučaju su zakupci u obavezi da sporazumno odrede lice na koga će se ispostavljati fakture za zakup i druge troškove korišćenja prostora.

Član 26

Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) može da da preporuku Gradskoj upravi za davanje poslovnog prostora u zakup, na period do tri godine, neposrednom pogodbom, kada se poslovni prostor daje u zakup za kulturne, naučne, obrazovne, socijalne, zdravstvene i humanitarne namene, političkim strankama i drugim političkim organizacijama, udruženjima, društvima, klubovima i u drugim slučajevima od interesa za Grad, pod uslovom da se taj prostor ne koristi za ostvarivanje prihoda.

III UGOVOR O ZAKUPU POSLOVNOG PROSTORA

Član 27

Ugovor o zakupu poslovnog prostora zaključuje se na određeno vreme do pet godina.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora za koji je pred nadležnim organom pokrenut postupak za vraćanje oduzete imovine zaključuje se na period do donošenja pravosnažnog rešenja u postupku, a najduže do pet godina.

Ugovor o zakupu poslovnog prostora može da se zaključi i na duži vremenski period sa zakupcima koji obavljaju delatnost od izuzetnog značaja za Grad i u drugim opravdanim slučajevima, uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.

Član 27a

Ugovor o zakupu iz člana 27. stav 1. ove odluke, može se zaključiti na period duži od 5 godina kada se radi o ugovoru o zakupu poslovnog prostora koji će biti pribavljen neposrednom pogodbom u javnu svojinu Grada ili koji u momentu zaključenja ugovora o zakupu ne postoji ali će u određenom roku nastati i biti pribavljen u javnu svojinu Grada putem izgradnje ili na drugi način, radi realizacije investicionog projekta koji podrazumeva otpočinjanje industrijske proizvodnje i zapošljavanje najmanje 1000 zaposlenih na neodređeno vreme na realizaciji predmetnog investicionog projekta u periodu od minimum tri godine od dana sticanja prava zakupa, uz obavezu održavanja broja zaposlenih u periodu od pet godina nakon dostizanja pune zaposlenosti predviđene ovim projektom u skladu sa propisima koji uređuju ulaganja i privlačenje investicija i propisima koji uređuju opšte uslove i postupak kontrole državne pomoći, a za koji je Skupština Grada Novog Sada utvrdila da je od značaja za Grad.

Posebnim aktom Skupštine Grada Novog Sada utvrdiće se posebni uslovi kojima će se definisati prava i obaveze iz Ugovora o zakupu iz stava 1. ovog člana.

Investicioni projekat u smislu stava 1. ovog člana obuhvata i zemljište u funkciji objekta i obavljanja delatnosti zakupca.

Ugovori o zakupu zaključeni u skladu sa stavom 1. ovog člana, ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni, s tim da se na ugovorena prava i obaveze u Ugovoru o zakupu radi realizacije investicionog projekta, neće primenjivati odredbe ove odluke, koje nisu ugovorene.

Član 28

Prilikom zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, zakupac je u obavezi da položi sredstvo obezbeđenja plaćanja zakupnine i ostalih troškova korišćenja poslovnog prostora, po izboru Gradske uprave, i to:

- bankarsku garanciju,

- hipoteku na nepokretnosti,

- sopstvenu menicu ili menicu avaliranu od drugog pravnog lica,

- ličnu menicu, ili

- drugo sredstvo obezbeđenja plaćanja u skladu sa propisima kojim se uređuje finansijsko poslovanje.

Položena sredstva obezbeđenja vraćaju se zakupcu po prestanku ugovora o zakupu ukoliko zakupac nema neizmirenih obaveza prema zakupodavcu po osnovu zakupa i ostalih troškova korišćenja poslovnog prostora.

Izuzetno u slučaju ugovora o zakupu iz člana 27a ove odluke zakupac je u obavezi da prilikom zaključenja ugovora o zakupu kao sredstvo obezbeđenja plaćanja zakupnine i troškova korišćenja poslovnog prostora položi menicu sa meničnim ovlašćenjem i korporativnu garanciju u iznosu koji odredi Skupština Grada Novog Sada.

Član 29

Zakupcu koji prvi put zakupi poslovni prostor, osim slučajeva preuzimanja zakupa poslovnog prostora neposrednom pogodbom, poslovni prostor se predaje u viđenom stanju najkasnije u roku od sedam dana od dana zaključenja ugovora o zakupu.

Prilikom primopredaje poslovnog prostora sačinjava se zapisnik koji čini sastavni deo ugovora o zakupu i kojim se konstatuje stanje poslovnog prostora.

Član 30

U slučaju davanja u zakup poslovnog prostora u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja, zakupac ne može da menja niti da proširuje ugovorenu delatnost do isteka perioda zakupa.

O promeni i proširenju delatnosti u zakupljenom poslovnom prostoru neposrednom pogodbom, na zahtev zakupca, odlučuje komisija uz saglasnost Gradskog veća.

Na osnovu akta iz stava 2. ovog člana zaključuje se aneks ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Član 31

Zakupac ne može zakupljeni poslovni prostor ili njegov deo izdati u podzakup.

1. Obaveze zakupca

Član 32

Zakupac je u obavezi da:

- koristi poslovni prostor u skladu sa ugovorom,

- od nadležnih organa pribavi sve neophodne saglasnosti potrebne za obavljanje ugovorene delatnosti u poslovnom prostoru i poslovni prostor privede nameni u skladu sa važećim propisima, sve o sopstvenom trošku bez prava potraživanja od zakupodavca,

- redovno izmiruje zakupninu u rokovima i na način određen ugovorom o zakupu,

- sprovede obavezne mere protivpožarne zaštite u skladu sa propisima,

- redovno izmiruje troškove korišćenja poslovnog prostora (električna energija, voda, grejanje, telefon i druge naknade za korišćenje poslovnog prostora),

- redovno održava poslovni prostor,

- bez odlaganja obavesti Gradsku upravu u slučaju promene svojih poslovnih podataka (naziv, sedište i dr.) i ukoliko nastanu okolnosti zbog kojih položena sredstva obezbeđenja plaćanja ne mogu biti realizovana,

- omogući Gradskoj upravi kontrolu korišćenja poslovnog prostora, i

- poslovni prostor po isteku zakupa isprazni od lica i stvari i u ispravnom i funkcionalnom stanju vrati Gradskoj upravi.

U slučaju promene poslovnih podataka zakupca (naziv, sedište i dr.), promene sredstava obezbeđenja plaćanja i svojinskih promena na poslovnom prostoru, zaključuje se aneks ugovora o zakupu poslovnog prostora.

Član 33

Ugovorom o zakupu može da se ugovori obaveza zakupca da snosi troškove tekućeg održavanja i neophodnih popravki objekta u kome se poslovni prostor nalazi srazmerno korišćenom prostoru, bez prava potraživanja od zakupodavca.

Stvarni troškovi korišćenja poslovnog prostora (električna energija, grejanje, voda, telefon, čistoća, protivpožarna zaštita i druge naknade za korišćenje poslovnog prostora) padaju na teret zakupca bez prava potraživanja od zakupodavca.

Zakupac je u obavezi da plaćanje napred navedenih, stvarnih troškova korišćenja poslovnog prostora reguliše sa pružaocima usluga odmah po zaključenju ugovora o zakupu.

Član 34

Ugovorom o zakupu može da se ugovori obaveza zakupca da snosi troškove investicionog održavanja objekta u kome se nalazi poslovni prostor u delu srazmerno korišćenom prostoru, bez prava potraživanja od zakupodavca.

Troškovi izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja poslovnog prostora padaju na teret zakupca bez mogućnosti priznavanja svojinskih prava na poslovnom prostoru po osnovu ulaganja sredstava shodno Uredbi.

Radove koji imaju karakter investicionog održavanja zakupac može izvoditi na poslovnom prostoru samo po odobrenju Gradske uprave, uz prethodnu saglasnost Gradskog veća, i u skladu sa Uredbom.

Radovi na investicionom održavanju izvršeni suprotno stavu 3. ovog člana, kao i radovi koji prevazilaze uobičajene standarde za tu vrstu radova, ne mogu biti priznati zakupcu.

Odluku o umanjenju visine zakupnine po osnovu ulaganja sopstvenih sredstava zakupca u investiciono održavanje poslovnog prostora donosi komisija u skladu sa Uredbom, uz saglasnost Gradskog veća.

Član 35

Ugovorom o zakupu može da se ugovori obaveza zakupca da snosi troškove privođenja poslovnog prostora nameni bez prava potraživanja od zakupodavca.

Član 36

Zakupac ne može da vrši adaptaciju poslovnog prostora bez prethodne saglasnosti Gradske uprave.

Svi troškovi adaptacije poslovnog prostora padaju na teret zakupca bez prava potraživanja od zakupodavca.

Član 37

Zakupac čiji se poslovni prostor nalazi u stambenoj zgradi učestvuje u radu i odlučivanju skupštine, odnosno saveta zgrade u ime zakupodavca, osim kada se donose odluke iz člana 18. i 21. Zakona o održavanju stambenih zgrada ("Službeni glasnik RS" br. 44/95, 46/98, 1/01 Odluka USRS, 101/05 - dr. zakon, 27/11 Odluka US i 88/11).

2. Prestanak ugovora o zakupu

Član 38

Ugovor o zakupu prestaje protekom roka na koji je zaključen, na osnovu sporazuma ugovornih strana, prestankom postojanja zakupca, odnosno smrću zakupca, i na osnovu otkaza.

Ukoliko ugovor o zakupu prestaje pre isteka roka na koji je zaključen ugovorni otkazni rok je 30 dana.

Član 39

Gradska uprava može da otkaže ugovor o zakupu ako:

- se građevinsko zemljište privodi nameni, a poslovni prostor koji je predmet zakupa treba da preda nadležnom preduzeću ili investitoru,

- zakupac ne plati zakupninu ni u roku od 15 dana od dana kada ga je Gradska uprava pozvala na plaćanje,

- zakupac poslovni prostor ili njegov deo izda u podzakup,

- zakupac vrši radove na adaptaciji ili investicionom održavanju poslovnog prostora bez saglasnosti Gradske uprave,

- zakupac ne održava poslovni prostor,

- zakupac poslovni prostor koristi suprotno ugovorenoj nameni,

- zakupac ne obavlja ugovorenu delatnost duže od 30 dana,

- zakupac ne omogući pristup ovlašćenim licima Gradske uprave radi kontrole korišćenja poslovnog prostora,

- zakupac poslovni prostor koristi na način kojim se poslovnom prostoru ili objektu u kome se poslovni prostor nalazi, krivicom zakupca ili lica za koje je zakupac odgovoran, nanosi šteta,

- zakupac poslovni prostor koristi na način koji uznemirava druge korisnike poslovnog prostora ili stanare u zgradi, odnosno objektu u kome se poslovni prostor nalazi (povećanom bukom, vibracijama, dimom, neprijatnim mirisima i sl.),

- zakupac ne izmiruje troškove korišćenja poslovnog prostora prema pružaocima usluga,

- zakupac odmah po izvršenoj promeni koja se tiče zakupca o istom ne obavesti Gradsku upravu,

- je poslovni prostor potreban Gradu za druge namene, i

- u drugim slučajevima utvrđenim ugovorom o zakupu.

Ugovor o zakupu otkazuje načelnik Gradske uprave.

Član 40

Po prestanku zakupa zakupac je dužan da izmiri sve obaveze po osnovu zakupa i poslovni prostor, prazan od lica i stvari u ispravnom i funkcionalnom stanju, preda Gradskoj upravi.

O primopredaji poslovnog prostora sačinjava se zapisnik.

IV ZAKUPNINA

Član 41

Visina zakupnine utvrđuje se u mesečnom iznosu prema m2 poslovnog prostora, množenjem broja bodova sa vrednošću boda.

Broj bodova zavisi od zone u kojoj se poslovni prostor nalazi, delatnosti koja se u poslovnom prostoru obavlja i površine poslovnog prostora.

Vrednost boda utvrđuje Gradsko veće.

Izuzetno u slučaju iz člana 24. alineja 15, kada su u pitanju investicioni projekti, zakupnina se može ugovoriti u evrima po m2, u skladu sa posebnim aktom Skupštine Grada Novog Sada, a koja će se plaćati u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan plaćanja.

Član 41a

Korisnici budžeta, koji su u skladu sa važećim propisima oslobođeni plaćanja zakupnine, namiruju samo troškove u vezi sa poslovnim prostorom koji koriste, o čemu se zaključuje Sporazum.

Sporazum iz stava 1. ovog člana zaključuje načelnik Gradske uprave.

Član 42

Zakupnina se plaća unapred u valutnom roku, najkasnije do 15-tog u mesecu za tekući mesec.

Izuzetno, zakupnina se može plaćati unapred za određeni vremenski period.

U slučaju docnje zakupca u plaćanju zakupnine, zakupnina se obračunava i plaća po cenovniku koji važi na dan plaćanja.

U zakupninu utvrđenu u skladu sa ovom odlukom nije uračunat PDV niti drugi troškovi korišćenja poslovnog prostora (električna energija, voda, grejanje i druge naknade za korišćenje poslovnog prostora), koji padaju na teret zakupca.

Zakupac se obavezuje da plaća porez u skladu sa zakonom.

Član 43

U slučaju promene vrednosti boda u toku zakupa, visina zakupnine se menja bez zaključenja aneksa ugovora.

Obaveštenje o promeni visine zakupnine iz stava 1. ovog člana zakupcu se dostavlja uz mesečnu fakturu za zakup poslovnog prostora.

Član 44

Broj bodova za utvrđivanje visine zakupnine za poslovni prostor koji se daje u zakup u postupku javnog nadmetanja i prikupljanja pisanih ponuda putem javnog oglašavanja utvrđuje se u skladu sa izabranom ponudom/prijavom.

Broj bodova za utvrđivanje visine zakupnine za poslovni prostor koji se daje u zakup neposrednom pogodbom u slučajevima iz člana 24. alineje druga, treća, četvrta, peta, 10. i 11, utvrđuje se u zavisnosti od poslovne zone u kojoj se poslovni prostor nalazi i delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru, s tim da tako utvrđena visina zakupnine ne može da bude niža od visine zakupnine iz prethodnog zakupa.

Član 45

Broj bodova za utvrđivanje visine zakupnine prikazan je u tabeli koja sledi:

Red.
broj

Delatnost

Poslovne zone (u bodovima po m2)

Ekstra

Prva

Druga

Tvrđava

Treća

Četvrta

Peta

A

B

C

1.

Proizvođačka i prerađivačka

 

 

do 100 m2

650

500

400

300

200

160

100

80

60

 

preko 100 m2

560

425

340

250

170

130

80

65

46

2.

Trgovačka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

do 100 m2

900

850

550

350

250

200

160

100

70

 

preko 100 m2

780

700

420

300

200

170

130

85

60

3.

Zanatstvo i uslužne delatnosti

 

 

do 100 m2

450

350

250

180

120

100

90

65

50

 

preko 100 m2

400

300

200

150

90

80

70

50

46

4.

Administrativna delatnost i agencijski poslovi

 

 

do 100 m2

600

500

320

250

180

150

120

90

60

 

preko 100 m2

500

420

270

200

150

125

100

75

46

5.

Zdravstvo, obrazovanje i komunalne delatnosti

 

 

do 100 m2

600

500

300

200

150

130

110

80

60

 

preko 100 m2

510

425

255

150

120

100

90

68

46

6.

Kultura i umetnost

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

do 100 m2

500

400

250

200

150

100

80

70

55

 

preko 100 m2

400

300

200

150

100

80

70

68

46

7.

Poštanske i telekomunikacione usluge

 

 

do 100 m2

600

500

350

300

250

200

150

100

70

 

preko 100 m2

510

425

300

255

210

170

125

85

60

8.

Finansijsko poslovanje

 

 

do 100 m2

1100

1000

700

550

450

400

300

200

150

 

preko 100 m2

900

800

550

450

300

250

200

150

100

9.

Ugostiteljstvo

 

 

do 100 m2

1000

900

700

500

400

350

280

150

100

 

preko 100 m2

800

700

550

400

300

300

200

100

80

 

Hoteli

200

180

160

150

120

140

100

80

60

10.

Skladištenje

 

 

Zatvoreno

 

 

do 100 m2

500

400

250

150

110

90

80

50

46

 

preko 100 m2

425

340

200

120

90

75

70

46

46

 

Otvoreno

300

200

100

76

46

46

46

46

46

11.

Zatvoreni sportski objekti

200

100

70

25

25

25

25

25

25

12.

Otvoreni sportski tereni

100

70

25

25

25

25

25

25

25

13.

Garaže

200

150

120

96

96

96

60

60

46

14.

Igre na sreću, kockarnice

 

 

do 100 m2

1200

1000

800

600

500

450

320

250

200

 

preko 100 m2

1000

850

680

510

425

380

270

210

170

15.

Udruženja, humanitarne organizacije, socijalna delatnost, političke stranke

 

 

do 100 m2

400

300

200

150

120

100

80

46

46

 

preko 100 m2

340

250

170

120

100

85

68

46

46

16.

Poslovno stambeni objekat u Beogradu, Puškinova 15

375

17.

Proizvodne hale sa pripadajućim prostorima u prigradskim zonama

 

 

do 10.000 m2

125

 

10.000-20.000 m2

120

 

preko 20.000 m2

116

Član 46

Zakupnina za sportske objekte i terene koji se daju u zakup neposrednom pogodbom na povremeno korišćenje radi organizacije sportskih, kulturnih i drugih aktivnosti utvrđuje se zavisno od namene za koju se daje na povremeno korišćenje.

Visinu zakupnine iz stava 1. ovog člana utvrđuje Gradsko veće.

Član 47

U slučaju izdavanja u zakup sportskog objekta-stadiona, u zakup se izdaju zatvoreni prostori u sportskom objektu sa pravom korišćenja otvorenog sportskog terena i tribina.

Ugovorom o zakupu može da se ugovori obaveza zakupca da snosi troškove održavanja otvorenog sportskog terena i tribina, bez prava potraživanja od zakupodavca.

Član 48

Za poslovne prostore koji se sastoje od podrumskog prostora, galerije i prostora na višim etažama, može da se utvrdi manji broj bodova u odnosu na broj bodova utvrđen na osnovu ove odluke i to:

- za podrumski deo - do 40%,

- za galeriju - do 20%, i

- za više etaže - do 30%.

Procenat umanjenja iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u zavisnosti od lokacije i stanja poslovnog prostora.

Član 49

Broj bodova za zakupninu nakon umanjenja po bilo kom osnovu ne može da bude niži od najnižeg broja bodova utvrđenog u skladu sa članom 45. ove odluke za delatnost koja se obavlja u poslovnom prostoru bez obzira na poslovnu zonu i površinu.

Ukoliko se umanjenje broja bodova za zakupninu vrši po više osnova, broj bodova ne može da bude niži od 46 bodova po m2, osim za zatvorene sportske objekte i otvorene sportske terene.

Član 50

Vitrine u podzemnom pešačkom prolazu daju se na korišćenje bez naknade zakupcima poslovnog prostora u podzemnom pešačkom prolazu na period do isteka ugovora o zakupu.

Član 51

U slučaju nepovoljnih uslova privređivanja u određenim delatnostima, komisija može na predlog Gradonačelnika da umanji zakupninu zakupcima koji te delatnosti obavljaju u zakupljenim poslovnim prostorima, pri čemu tako umanjena zakupnina ne može biti niža od 46 bodova po m2.

Gradonačelnik može da da preporuku Gradskoj upravi za umanjenje visine zakupnine političkim strankama, udruženjima građana, javnim službama i organizacijama od značaja za Grad, kao i zakupcima koji obavljaju delatnost iz oblasti kulture, zdravstva, nauke, prosvete, sporta, socijalne i dečije zaštite i humanitarnu delatnost, za poslovni prostor koji koriste, pri čemu tako utvrđena zakupnina ne može da bude niža od 23 boda po m2.

Član 52

Zakupcima koji svoju obavezu plaćanja, po osnovu zakupa i refundiranih troškova izvršavaju u roku iz člana 42. stav 1. ove odluke, može da se, kao olakšica, utvrdi umanjeni iznos zakupnine.

Visina olakšice iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u zavisnosti od poslovne zone u kojoj se poslovni prostor nalazi i to za:

- ekstra A i B zonu - 20%, i

- ekstra C zonu, prvu, drugu, treću, četvrtu, petu zonu i zonu Petrovaradinske tvrđave - 30%,

Za poslovni prostor u Beogradu visina olakšice iz stava 1. ovog člana može da iznosi 10%.

1. Oslobađanje od obaveze plaćanja zakupnine

Član 53

Zakupac može biti oslobođen od obaveze plaćanja zakupnine tokom perioda izvođenja radova koji imaju karakter investicionog održavanja na zakupljenoj nepokretnosti za period dok traju radovi, a najduže šest meseci.

Odluku o oslobađanju zakupca od obaveze plaćanja zakupnine iz stava 1. ovog člana donosi Komisija uz saglasnost Gradskog veća, ceneći opravdanost u svakom konkretnom slučaju.

2. Plaćanje duga na rate

Član 54

Zakupcu koji ima dug po osnovu zakupa poslovnog prostora, na njegov zahtev, može da se odobri plaćanje tog duga na rate u skladu sa važećim propisima.

Plaćanje duga na rate može da se odobri i licima kojima je zakup prestao po bilo kom osnovu, na njihov zahtev.

Odluku u slučajevima iz st. 1. i 2. ovog člana donosi komisija, uz saglasnost Gradskog veća, ceneći opravdanost u svakom konkretnom slučaju i uzimajući u obzir visinu duga.

Na osnovu odluke komisije zaključuje se sporazum kojim se reguliše način izmirenja duga.

Prilikom zaključenja sporazuma o načinu izmirenja duga iz stava 4. ovog člana polaže se sredstvo obezbeđenja plaćanja po izboru Gradske uprave.

V POSLOVNE ZONE

Član 55

Poslovni prostor se razvrstava u poslovne zone i to:

Ekstra A zona:

Obuhvata sve poslovne prostore koji se nalaze u Zmaj Jovinoj i Dunavskoj ulici do Ulice Ignjata Pavlasa koji imaju izlog ili ulaz na uličnoj strani.

Ekstra B zona:

Obuhvata sve ulične prizemne poslovne prostore koji se nalaze u ulicama: Kralja Aleksandra, Trg slobode, Pozorišni trg, Ulici Modene i Jevrejskoj ulici, koji imaju izlog ili ulaz sa ulične strane.

Ekstra C zona:

Obuhvata sve ulične poslovne prostore koji imaju ulaz ili izlog na uličnoj strani i koji se nalaze u unutar granica čija je početna tačka početak Pionirske ulice, zatim duž te ulice do Bulevara Mihajla Pupina, Bulevar Mihajla Pupina do Uspenske ulice, Pozorišni trg (dvorišni prostori), Trg slobode (dvorišni prostori), Katolička porta, Ulica Mite Ružića, Grčkoškolska ulica, Ulica Nikole Pašića (od Zlatne grede do Zmaj Jovine ulice), Dunavska ulica od Ulice Ignjata Pavlasa do Beogradskog keja, kao i dvorišni prostori Zmaj Jovine i Dunavske ulice, Ulica Ignjata Pavlasa do Pionirske ulice, Ulica Ilije Ognjanovića, osim prostora koji su obuhvaćeni ekstra A i B zonama. Ovoj zoni pripadaju i poslovni prostori koji imaju izlog ili ulaz sa ulične strane koji se nalaze na Keju žrtava racije, Bulevaru oslobođenja i u Ulici Ognjena Price, i prostori u prizemlju Apolo centra koji nemaju izlog ili ulaz sa ulične strane.

Prva zona:

Obuhvata poslovne prostore u prizemlju, suterenu, podrumu i na spratu koji imaju izlog ili ulaz sa ulične strane, a koji se nalaze unutar granica ulica: Jevrejska, Futoška do Braće Ribnikara, Braće Ribnikara, Maksima Gorkog, Trg carice Milice, Maksima Gorkog do Sutjeske ulice, Sutjeska ulica do Radničke, Radnička ulica do Stražilovske, Stražilovska ulica do Bulevara cara Lazara, Bulevar cara Lazara do Keja žrtava racije, Beogradski kej do Ulice Miloša Bajića, Ulica Miloša Bajića, Trg Republike, Daničićeva ulica, Ulica Zlatne grede od Ulice Milovana Vidakovića do Nikole Pašića, Ulica Nikole Pašića, Trg Marije Trandafil, Ulica Jovana Subotića i Šafarikova ulica, izuzev ulica naznačenih u ekstra A, B i C zonama i prostori u podzemnom pešačkom prolazu koji se nalaze uz komunikacije između silaza. Ova zona obuhvata i poslovne prostore u prizemlju, suterenu, podrumu i na spratu koji imaju izlog ili ulaz sa ulične strane u sledećim ulicama: Bulevar kralja Petra I, Bulevar cara Lazara i Ulica Novosadskog sajma.

Druga zona:

Obuhvata poslovne prostore koji se nalaze unutar granica ulica: Hajduk Veljkova, Futoška ulica od Hajduk Veljkove do Ulice braće Ribnikara, Ulica Braće Ribnikara, Bulevar oslobođenja do Sunčanog keja, Sunčani kej i šetna staza do Keja žrtava racije, Kej žrtava racije, Beogradski kej, Ulica Marka Miljanova do Filipa Višnjića, Filipa Višnjića od Ulice Marka Miljanova do Ulice Jaše Ignjatovića, Ulica Jaše Ignjatovića, Gundulićeva ulica, Temerinska ulica od Gundulićeve do Dositejeve ulice, Dositejeva ulica, Ulica Zmaj Ognjena Vuka, Bulevar kralja Petra I, izuzev ulica obuhvaćenih ekstra A, B, C i I zonom. Ova zona obuhvata poslovne prostore u sledećim ulicama: Temerinskoj, Kisačkoj, Rumenačkoj, Ulici Pariske komune, Ulici cara Dušana, Ulici Narodnog fronta, Futoškoj ulici od Ulice Braće Ribnikara do Futoškog puta, Futoškom putu, Ulici Jovana Dučića, Bulevar Slobodana Jovanovića, Radomira Raše Radujkova, Hadži Ruvimova, Braće Popović, Subotički bulevar i poslovne prostore na prvom spratu obuhvaćene ekstra A, B, C i I zonom koji nemaju ulaz ili izlog na uličnoj strani, kao i prostore u skloništima podzemnog pešačkog prolaza.

Takođe obuhvata i poslovne prostore u prvoj zoni koji nemaju izlog ili ulaz sa ulične strane, kao i sve poslovne prostore u dvorištima osim onih koji su obuhvaćeni ekstra C, prvom, trećom, četvrtom i petom zonom.

Zona Petrovaradinske tvrđave:

Zona Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem definisana je u celini Planom detaljne regulacije "Petrovaradinska tvrđava" i sadrži gradsku strukturu podgrađa, "Vaserštat", Gornji plato, "Hornverk" sa platoima, bedemima i opkopima.

Treća zona:

Obuhvata poslovne zgrade i prostore na teritoriji Grada u granicama: Kanal Dunav-Tisa-Dunav do granice K.O. Novi Sad I i K.O. Rumenka do ušća u Dunav, Dunav od kanala Dunav-Tisa-Dunav do granice K.O. Novi Sad i K.O. Veternik, granice K.O. Novi Sad i K.O. Rumenka do kanala Dunav-Tisa-Dunav, osim ulica obuhvaćenih ekstra A, B, C, I i II zonom i poslovne prostore na drugom i višim spratovima, kao i suterenu i podrumima obuhvaćene ekstra A, B, C, I i II zonom koji nemaju ulaz ili izlog na uličnoj strani.

Četvrta zona:

Obuhvata poslovne zgrade i prostore na području: Klise, Slane bare, Vidovdanskog naselja, Petrovaradina (izuzev zone Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem), Sremske Kamenice, Adica i Šangaja.

Peta zona:

Obuhvata poslovne zgrade i prostore u naseljenim mestima: Begeč, Futog, Veternik, Rumenka, Kisač, Stepanovićevo, Čenej, Kać, Budisava, Kovilj, Bukovac i Ledinci.

Poslovni prostori u objektima koji se nalaze na uglu ulica koje pripadaju različitim zonama, svrstavaju se u višu poslovnu zonu.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 56

Ugovori o zakupu zaključeni do dana stupanja na snagu ove odluke ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.

Član 57

Odredbe ove odluke shodno se primenjuju na davanje u zakup poslovnog prostora na kome Grad ima pravo korišćenja, a u toku je postupak upisa javne svojine Grada na tom poslovnom prostoru u skladu sa Zakonom.

Član 58

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o uslovima i postupku davanja u zakup poslovnog prostora kojim upravlja Javno preduzeće "Poslovni prostor" u Novom Sadu ("Službeni list Grada Novog Sada" br. 29/09, 46/09, 54/09, 60/10, 51/11 i 3/12).

Član 59

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora kojim upravlja Javno preduzeće "Poslovni prostor" u Novom Sadu

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 60/2015)

Član 22

Ugovori o zakupu poslovnog prostora na neodređeno vreme uskladiće se sa odredbama Odluke u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Sa korisnicima budžeta, koji su u skladu sa važećim propisima oslobođeni plaćanja zakupnine, zaključiće se Sporazum u skladu sa odredbama ove odluke za poslovne prostore koje koriste, u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 23

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".

 

Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora kojim upravlja Javno preduzeće "Poslovni prostor" u Novom Sadu

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 74/2016)

Član 30

Visinu zakupnine iz člana 46. Odluke utvrdiće Gradsko veće u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 31

Ugovori o zakupu zaključeni do dana stupanja na snagu ove odluke ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.

Član 32

Postupci davanja u zakup započeti po odredbama Odluke o davanju u zakup poslovnog prostora kojim upravlja Javno preduzeće "Poslovni prostor" u Novom Sadu ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 69/14, 55/15 i 60/15) završiće se u skladu sa odredbama ove odluke.

Član 33

Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".