ODLUKAO PRAVIMA I USLUGAMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI U OPŠTINI VRŠAC("Sl. list opštine Vršac", br. 16/2011) |
Odlukom o pravima i uslugama u socijalnoj zaštiti u opštini Vršac (u daljem tekstu: Odluka) utvrđuju se prava i usluge u socijalnoj zaštiti za čije je ostvarivanje nadležna opština.
Prava i usluge u socijalnoj zaštiti, utvrđene ovom Odlukom, mogu da ostvare lica sa prebivalištem/boravištem na teritoriji opštine Vršac, izuzetno lica koja se zateknu na teritoriji opštine u stanju socijalne potrebe. Pojedine usluge mogu se pružati licima sa teritorije drugih opština/gradova na osnovu potpisanog Sporazuma o saradnji.
II PRAVA I USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Prava u socijalnoj zaštiti predstavljaju različite oblike materijalne podrške u cilju obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma i podrške socijalnoj integraciji pojedinca i porodice.
Prava utvrđena ovom Odlukom su:
1. pravo na jednokratnu pomoć;
2. pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu;
3. pravo na putne troškove i ishranu prolaznika;
4. pravo na naknadu troškova sahrane.
Usluge u socijalnoj zaštiti su aktivnosti pružanja podrške i pomoći građanima i njihovim porodicama radi poboljšanja, odnosno očuvanja kvaliteta života, otklanjanja ili ublažavanja rizika, nepovoljnih životnih okolnosti, kao i razvoja potencijala korisnika za samostalan život.
Usluge koje se utvrđuju ovom Odlukom su:
1. pomoć i nega u kući za odrasla i stara lica;
2. usluge Klubova za stare;
3. prihvatna stanica i prihvatilište;
4. savetovalište za brak i porodicu;
5. stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju;
6. mobilni tim za hitne intervencije;
7. postpenalna zaštita;
8.kamp za socijalizaciju i rehabilitaciju dece iz socijalno ugroženih porodica;
9. klub hranitelja;
10. troškovi rada Komisije za procenu potreba za pružanje dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu ili učeniku;
11. usluge socijalnog rada vezane za ostvarivanje ovih prava i drugih prava utvrđenih zakonom i ovom Odlukom.
III PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
Pravo na jednokratnu pomoć može se priznati pojedincu ili porodici koji se iznenada ili trenutno nađu u stanju socijalne potrebe, koju ne mogu sami prevazići i može se realizovati u:
1. naturi;
2. novčanom iznosu.
Jednokratna pomoć se priznaje posebno u sledećim slučajevima:
- pribavljanja lične dokumentacije radi ostvarivanja prava u oblasti socijalne zaštite;
- zadovoljavanja osnovnih životnih potreba (nabavka namirnica, ogreva, higijenski paket);
- nabavke lekova, medicinskih pomagala i pomoći u lečenju,
- nabavke udžbenika i školskog pribora za decu koja se redovno školuju;
- izlaska mladih iz sistema socijalne zaštite;
- izlaska žrtava nasilja u porodici iz Prihvatilišta;
- drugih vanrednih situacija, kada se ne može prevazići stanje socijalne potrebe, a prema proceni stručnog radnika odnosno voditelja slučaja.
Iznos jednokratne novčane pomoći ne može biti veći od iznosa prosečne zarade po zaposlenom u opštini Vršac u mesecu koji predhodi mesecu u kome se vrši isplata.
Jednokratna novčana pomoć se isplaćuje pojedincu ili porodici jednom u toku godine.
Izuzetno ovo pravo može biti priznato i više puta, ukoliko nije ostvaren pun iznos, za mesec u kojem je već isplaćena novčana pomoć čiji ukupan iznos ne može preći dozvoljeni maksimum.
Postupak ostvarivanja prava u naturi sprovodi Centar za socijalni rad.
2. Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu
Pravo na opremu korisnika za smeštaj u ustanovu ili drugu porodicu se priznaje licu koje se smešta:
- u ustanovu socijalne zaštite;
- u drugu porodicu,
pod uslovom da nema opremu, niti je može obezbediti, a ne mogu mu je obezbediti ni srodnici koji su, prema propisima o porodičnim odnosima, dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju.
Oprema korisnika obuhvata nabavku najnužnije odeće, obuće, naknadu troškova za prevoz korisnika do ustanove, odnosno porodice i druge nužne troškove po proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na opremu korisnika može se priznati u iznosu stvarnih troškova, a najviše do iznosa prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom, ostvarene u opštini Vršac poznate u momentu odlučivanja o pravu.
O pravu na opremu za smeštaj korisnika u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, odlučuje Centar za socijalni rad.
3. Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika
Pravo na putne troškove i ishranu prolaznika priznaje se licu koje se nađe na teritoriji opštine Vršac, van svog prebivališta/boravišta, u stanju socijalne potrebe, za povratak u mesto prebivališta/ boravišta ili za odvođenje u prihvatilište.
Licu koje nije u stanju da se samo vrati u mesto prebivališta/boravišta određuje se pratilac.
Novčani iznos za realizaciju ovog prava određuje se:
- za prevoz, u visini stvarnih troškova;
- za ishranu, do 10% od osnovice za utvrđivanje novčane socijalne pomoći.
Centar za socijalni rad potražuje sredstva za ostvareno pravo od Centara za socijalni rad sa područja na kome lice ima prebivalište/ boravište.
Pravo na troškove sahrane može se priznati:
- za lica bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike Srbije;
- za korisnike prava na novčanu socijalnu pomoć u skladu sa Zakonom;
- za lica neutvrđenog identiteta;
- za lica koja nemaju srodnike koji su po zakonu obavezni na izdržavanje;
- za lica koja imaju srodnike za koje je Centar za socijalni rad utvrdio da nisu u mogućnosti da snose troškove sahranjivanja;
- za lica nepoznatog prebivališta/ boravišta, koja se u trenutku smrti nađu na području opštine Vršac;
- izuzetno za lica koja nisu u sistemu socijalne zaštite, a nalazila su se u stanju socijalne potrebe po proceni Centra za socijalni rad.
Pravo na troškove sahrane može se priznati izuzetno uz priložene dokaze o stvarnim troškovima, licu koje je izvršilo sahranjivanje.
Naknada troškova sahrane se utvrđuje u visini stvarnih troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme (sanduk najniže vrednosti, pokrov, krst sa natpisom) prevoz pokojnika, sahranjivanje, grobno mesto i taksu za grobno mesto i ne može biti veće od ukupne cene utvrđene putem javnog tendera.
O pravu na troškove sahrane odlučuje Centar za socijalni rad.
Pogrebna preduzeća ili preduzetnici koji vrše sahranu i izdaju opremu, biraju se putem javnog tendera za svaku fiskalnu godinu i to posebno za Vršac, a posebno za naseljena mesta.
IV USLUGE U SOCIJALNOJ ZAŠTITI
1. Pomoć i nega u kući za odrasla i stara lica
Usluga pomoć i nega u kući za odrasla lica obezbeđuje socijalnu podršku i zadovoljenje svakodnevnih životnih potreba korisnika u njegovom stanu ili kući.
Korisnici usluge pomoć i nega u kući mogu biti lica starija od 65 godina sa umanjenim psiho-fizičkim sposobnostima, zbog čega ne mogu da se staraju o sebi, a žive sami, nemaju srodnike ili su njihovi srodnici sprečeni da pružaju porodično staranje.
Izuzetno uslugu pomoć i nega u kući mogu ostvariti i lica mlađa od 65 godina, ukoliko su nesposobna za rad i samoposluživanje i nemaju porodično staranje.
Pomoć i nega u kući sadrži sledeće usluge:
1. usluge lične higijene; 2. pomoć u održavanju higijene stana i obavljanju neophodnih kućnih poslova; 3. medicinsko-tehničke usluge; 4. rehabilitacija; 5. socijalne usluge.
Normativi i standardi za obavljanje poslova u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga i učešće korisnika u troškovima pomoći i nege u kući utvrđuju se Pravilnikom koji donosi Upravni odbor Centra za socijalni rad, uz saglasnost Skupštine opštine Vršac
2. Usluge klubova za stara lica
Usluge kluba mogu koristiti sva stara lica preko 60 godina sa teritorije Opštine na preporuku Centra za socijalni rad, drugih socijalnih aktera i po ličnom izboru.
U Klubovima za stare svakodnevno se organizuje:
• boravak članova Kluba u prostorijama uz mogućnost korišćenja štampe, sredstava informisanja i drugih društvenih igara;
• rad po sekcijama, a prema interesovanjima i sposobnostima starih;
• tematske javne tribine i kulturno-zabavni sadržaj;
• socijalno-zaštitne i zdravstvene aktivnosti članova.
Poslovi organizovanja Klubova za stare poveravaju se Centru za socijalni rad, a regulišu se posebnim Pravilnikom o radu klubova za stare koji donosi Centar za socijalni rad.
3. Prihvatne stanice i prihvatilišta
Pravo na smeštaj u prihvatnu stanicu ili prihvatilište imaju lica sa teritorije Opštine Vršac koja se zateknu u stanju socijalne potrebe i to:
zbog nasilja u porodici,
deca i mladi u sukobu sa zakonom,
zlostavljana i zanemarena deca
porodice u riziku od dezintegracije u razvodnim i postrazvodnim sporovima,
porodice koje usled elementarnih nepogoda ostanu bez smeštaja.
Troškove ovakve vrste smeštaja snosiće budžet Opštine Vršac u celosti a smeštaj ne može biti duži od 30 dana u prihvatnoj stanici i 90 dana u prihvatilištu.
Izuzetno ovo pravo mogu koristiti i lica koja nisu građani opštine Vršac a zateknu se u stanju hitne intervencije, ali se ovo pravo ne može priznati duže od dva dana.
4. Savetovalište za brak i porodicu
Savetovalište za brak i porodicu obezbeđuje stručnu pomoć i podršku pojedincima i porodicama u krizi, kroz savetodavno terapijski rad, socijalno edukativne i informativne usluge u cilju unapređenja porodičnih odnosa, rešavanja životnih teškoća, kako bi se sprečili socijalni problemi i ublažile posledice. Korisnici usluge Savetovališta mogu biti lica sa prebivalištem/boravištem na području opštine
Usluge Savetovališta mogu se koristiti po preporuci/uputu Centra za socijalni rad, institucija obrazovanja, zdravstvene i socijalne zaštite, pravosudnih organa i samoinicijativnim dolaskom.
Usluge Savetovališta mogu koristiti i lica sa prebivalištem/boravištem van područja opštine po uputu nadležnog Centra za socijalni rad. Međusobna prava i obaveze opštine, pružaoca usluge i uputnog centra regulišu se posebnim ugovorom.
Posebnim Pravilnikom bliže se reguliše rad savetovališta.
5. Stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju
Uslugom Stanovanja uz podršku za mlade koji se osamostaljuju obezbeđuje se vremenski ograničeno stanovanje i stručna podrška u razvijanju veština neophodnih za potpuno osamostaljivanje i uključivanje u zajednicu.
Ova usluga se obezbeđuje, u namenski opredeljenim prostorima, mladima koji se osamostaljuju po prestanku smeštaja u ustanovi socijalne zaštite ili u hraniteljskoj porodici, pod uslovom da ne mogu da se vrate u biološku ili srodničku porodicu niti su u mogućnosti da započnu samostalan život, ali je izvesno da uz podršku mogu da preuzmu odgovornost i žive samostalno.
Usluga stanovanja uz podršku priznaje se mladima sa područja opštine, a izuzetno se može priznati i korisnicima van teritorije grada ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar za socijalni rad, pružalac usluge i uputni organ.
Ova usluga se obezbeđuje u trajanju do jedne godine, a u izuzetnim slučajevima u trajanju do 15 meseci, prema proceni Centra za socijalni rad koji prati korisnika.
Sredstva za troškove tekućeg održavanja stambenih jedinica obezbeđuje Opština.
Sredstva za pokriće troškova stanovanja (električna energija, voda i kanalizacija, grejanje, čistoća, građevinsko zemljište) obezbeđuju srazmerno korisnici usluge stanovanja.
Visinu učešća korisnika u troškovima stanovanja utvrđuje Centar za socijalni rad na osnovu stvarnih troškova i broja korisnika. Za nepopunjen kapacitet troškove obezbeđuje Opština.
Međusobna prava i obaveze korisnika i Centra za socijalni rad, Opštine i uputnog organa uređuju se posebnim ugovorom.
Bliže odredbe o stanovanju uz podršku regulišu se Pravilnikom, Odlukom o kućnom redu korisnika i drugim aktima.
6. Mobilni tim za hitne intervencije
Usluge socijalne zaštite u vidu neodložnih intervencija radi osiguranja bezbednosti u situacijama koje ugrožavaju život, zdravlje i razvoj korisnika obezbeđuju se 24 sata dnevno.
Usluge neodložne intervencije pruža Centar za socijalni rad uz obaveznu saradnju sa drugim nadležnim organima i službama, a naročito:
• žrtava različitih oblika nasilja;
• zbrinjavanja lica u stanju socijalne potrebe kojima je neophodno hitno zbrinjavanje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom.
Rad mobilnog tima za hitne intervencije finansira se iz budžeta Opštine uključujući i sve troškove proistekle iz tog rada.
Posebnim Pravilnikom o radu mobilnog tima bliže se regulišu prava, obaveze i postupci u radu mobilnog tima.
Postpenalna zaštita sprovodila bi se prema maloletnicima i mlađim punoletnim licima koja su kao maloletnici bili upućeni u vaspitnu ustanovu ili VPD Kruševac. Finansiranje ovog oblika zaštite vrši se iz budžeta Opštine Vršac i to do visine od 50% od prosečne zarade ostvarene u privredi Republike i to u mesecu za koji se vrši isplata.
Ovaj vid zaštite sprovodi se najduže 6 meseci prema posebnom stručnom programu koji sprovodi služba za zaštitu dece, odnosno voditelj slučaja određen za maloletničku delikvenciju.
8. Kamp za socijalizaciju i rehabilitaciju dece iz socijalno ugroženih porodica
Kamp za socijalizaciju i rehabilitaciju dece i socijalno ugroženih porodica je oblik socijalne zaštite i socijalne rehabilitacije, primarno dece iz hraniteljskih porodica i materijalno ugroženih porodica. U kampu se preventivno vrši socijalna rehabilitacija porodica, dece uključenih u kamp, multidisciplinarno se sagledavaju potrebe i uočavaju zdravstvene snage za socijalnu rehabilitaciju porodice.
Početkom svake fiskalne godine planiraju se sredstva i određuje broj korisnika za tekuću godinu koji će boraviti u kampu.
Klub hranitelja funkcioniše u cilju realizovanja realne potrebe za povećanjem kapaciteta hraniteljskih porodica kroz usvajanje dodatnih zvanja i veština u radu sa korisnicima u hraniteljstvu kao obliku usluge u socijalnoj zaštiti kod 42 hraniteljske porodice. Klubske aktivnosti su najjeftiniji i najprimereniji oblik kontinuiranog praćenja, usavršavanja i primene najnovijih metoda rada sa korisnicima hraniteljskih usluga.
10. Troškovi rada komisije za procenu potreba za pružanje dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu ili učeniku
Troškovi komisije za procenu potreba za pružanje dodatne obrazovne, zdravstvene ili socijalne podrške detetu ili učeniku radi po posebnom Pravilniku i finansira se iz budžeta Opštine Vršac.
11. Usluge socijalnog rada vezane za ostvarivanje ovih prava i drugih prava utvrđenih zakonom i ovom odlukom
Usluge socijalnog rada vezane za ostvarivanje ovih prava utvrđenih ovom Odlukom, pruža Centar za socijalni rad Vršac, a odluke se smatraju kao preventivna delatnost, dijagnostika, tretman, savetodavno terapijski rad i slično.
U okviru ove usluge priznaju se i troškovi utvrđeni zakonom, a to su: troškovi veštačenja za lica protiv kojih je pokrenut postupak radi lišenja poslovne sposobnosti, a korisnici su Centra za socijalni rad, potom određeni slučajevi plaćanja troškova privremenim starateljima na zahtev suda kao i pozajmice radi plaćanja određenih troškova lica pod starateljstvom koji imaju imovinu a trenutno ne mogu da izvrše određene obaveze u smislu pozajmice s tim da se obavezno ovi troškovi, kada se steknu uslovi, refundiraju iz imovine štićenika.
V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA I USLUGA
Postupak za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke pokreće se na zahtev stranke, odnosno njenog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.
Pružanje usluga vrše pružaoci usluga socijalne zaštite u skladu sa zakonom.
Centar za socijalni rad pokreće postupak po službenoj dužnosti na svoju inicijativu ili povodom inicijative građana ili ovlašćenih organa i drugih pravnih i fizičkih lica kada je to u interesu lica ili društvene zajednice ili kada postoji interes trećih lica.
Kada se kao korisnik prava i usluga pojavljuje porodica za nosioca prava određuje se jedan punoletan, poslovno sposoban član porodice.
O zahtevima za ostvarivanje prava i usluga iz ove Odluke odlučuje u prvom stepenu Centar za socijalni rad za opštinu Vršac.
Postupak za ostvarivanje i zaštitu prava i usluga iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti i Zakona u opštem upravnom postupku.
Radi potpunijeg sagledavanja socijalnih potreba korisnika Centar za socijalni rad kada rešava u prvom stepenu može tražiti mišljenje mesne kancelarije, udruženja građana i drugih lica i ustanova.
O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove odluke Centar za socijalni rad odlučuje rešenjem.
U slučaju kada stranka podnosi zahtev za korišćenje usluge, ako Centar za socijalni rad proceni da postoji potreba za pružanjem usluge, izdaje uput za korišćenje usluge u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko Centar za socijalni rad proceni da ne postoji potreba za korišćenjem usluge zahtev stranke odbija rešenjem.
Protiv rešenja kojim se odlučuje o pravu stranke iz ove Odluke kao i protiv rešenja kojim se odbija zahtev stranke za korišćenje usluge iz ove Odluke može se izjaviti žalba Opštinskom veću opštine Vršac. Odluku o žalbi Opštinsko veće opštine Vršac, donosi u roku od 30 dana.
Isplatu novčanih iznosa ostvarenih po osnovu prava utvrđenih ovom Odlukom vrši Centar za socijalni rad.
Usluge socijalne zaštite (dnevni boravak za decu sa smetnjama u razvoju, dnevni centar za odrasla i stara lica, prihvatilište za žrtve porodičnog nasilja i stanovanje uz podršku za mlade koji se osamostaljuju) u obimu i pod uslovima utvrđenim ovom Odlukom obezbeđuju se u objektima na teritoriji opštine Vršac.
Usluge predviđene ovom Odlukom, za kojima postoji potreba, a ne mogu ih obezbediti u potrebnom obimu ustanove socijalne zaštite koje je osnovala opština, nabavljaju se od pružaoca usluga socijalne zaštite koji je licenciran, kroz postupak javne nabavke, u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti i Zakonom o javnim nabavkama.
Ugovor o javnoj nabavci iz stava 1. ovog člana zaključuje se između naručioca usluge, odnosno Opštine i odabranog pružaoca usluge.
Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima i uslugama, a na zahtev Opštinskog veća opštine Vršac dužan je da dostavi izveštaj o priznatim pravima i uslugama i utrošenim sredstvima.
Odeljenje Opštinske uprave za budžet, finansije, i društvene delatnosti jednom godišnje vrši reviziju donetih rešenja i izdatih uputa o ostvarivanju prava i usluga iz ove Odluke o čemu na traženje predsednika opštine ili Opštinskog veća opštine Vršac sačinjava revizorski izveštaj.
Izveštaj iz stava 2. ovog člana Odeljenje za budžet, finansije i društvene delatnosti je dužno da dostavi i načelniku Opštinske uprave i Upravnom odboru Centra za socijalni rad.
Sredstva za ostvarivanje prava i pružanje usluga iz ove Odluke obezbeđuju se u budžetu Opštine Vršac, učešćem korisnika i lica koja su u skladu sa zakonom dužna da učestvuju u njihovom izdržavanju, od donatora i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Bliži uslovi, postupak i način za ostvarivanje prava i pružanje usluga utvrđuju se posebnim Pravilnicima, koje donosi Opštinsko veće u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Danom stupanja na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o pravima u socijalnoj zaštiti objavljena u "Sl. listu Opštine Vršac" broj 3/2003 kao i Odluke o izmenama i dopunama Odluke o pravima građana objavljene u "Sl. listu Opštine Vršac" broj 4/2004, 7/2007 i 10/2010.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Opštine Vršac".